Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Ά ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-2012 Β΄ ΟΜΑΔΑ Β΄ ΟΜΑΔΑ •ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΠΑΠΑΛΙΑΣ •ΑΘΗΝΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ •ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ •ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΠΟΥΛΟΥΚΤΣΗ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Ά ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-2012 Β΄ ΟΜΑΔΑ Β΄ ΟΜΑΔΑ •ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΠΑΠΑΛΙΑΣ •ΑΘΗΝΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ •ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ •ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΠΟΥΛΟΥΚΤΣΗ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Ά ΛΥΚΕΙΟΥ Β΄ ΟΜΑΔΑ Β΄ ΟΜΑΔΑ •ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΠΑΠΑΛΙΑΣ •ΑΘΗΝΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ •ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ •ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΠΟΥΛΟΥΚΤΣΗ

3 ΘΕΜΑ ΤΑ ΡΟΥΧΑ ΜΑΣ….ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ Ποιες είναι οι διαστάσεις της παραγωγής και κατανάλωσης των ειδών ένδυσης;

4 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Α ΕΝΟΤΗΤΑ ποια είναι η καταναλωτική μας σχέση με τα ρούχα; (α1)Ας ρίξουμε μια ματιά στο περιεχόμενο της ντουλάπας μας (α2)Γιατί δεν ρωτάμε και τους άλλους; Β ΕΝΟΤΗΤΑ ποια είναι τα χαρακτηριστικά της νεανικής και σχολικής μόδας; (β1)πώς ντύνονται οι μαθητές σε άλλες χώρες; (β2)κατάργηση της σχολικής ποδιάς στην Ελλάδα (β3)φωτογραφικό ρεπορτάζ από το σχολείο μας (β4)Με τα μάτια των μεγαλυτέρων (συνεντεύξεις από 50,70άρηδες) Γ ΕΝΟΤΗΤΑ ποιες είναι οι διαστάσεις της μόδας των ειδών ένδυσης; (γ1)τι δηλώνουν τα ρούχα μας από τότε που δημιουργήθηκαν; (γ2)μόδα είναι και αλλάζει …. στον 20 ο αιώνα (γ3)το γυναικείο σώμα της… μόδας-νευρική ανορεξία

5 Δ ΕΝΟΤΗΤΑ ποια είναι τα στάδια πριν και μετά την κατανάλωση ρούχων; (δ1) the story of stuff (δ2) ο κύκλος ζωής ενός t-shirt (δ3) Η κλωστοϋφαντουργία στην Ελλάδα (δ4) Λεσότο:Παιδιά στη χωματερή των blue jeans (δ5) Συνθήκες εργασίας στα εργοστάσια της Ασίας (δ6) Παιδική εργασία (δ7) Διεθνές εμπόριο βάμβακος.Ιστορία του Ινδού βαμβακοκαλλιεργητή ΔΡΑΣΗ Ας κάνουμε κάτι και εμείς… ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

6 ΕΝΟΤΗΤΑ Α΄ ΕΝΟΤΗΤΑ Α΄

7 Πριν διεισδύσουμε στο χώρο της ένδυσης, θελήσαμε να διερευνήσουμε ποια είναι η καταναλωτική σχέση με τα ρούχα που …..έχουμε εμείς οι ίδιοι, ρίχνοντας μια ματιά στις ντουλάπες μας ….έχουν οι άλλοι, μέσα από μία έρευνα με ερωτηματολόγια

8 Με την βοήθεια ενός πίνακα καταγράψαμε ο καθένας από εμάς ανά κατηγορία ρούχου, την ποσότητα, τη χώρα κατασκευής και το χρόνο απόκτησης του ρούχου. Επεξεργαστήκαμε στατιστικά τα στοιχεία στο Excel και βρήκαμε ότι κατά μέσο όρο, ανά άτομο αντιστοιχούν: ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΕΣ ΜΠΛΟΥΖΕΣ 36 ΧΕΙΜΕΡΙΝΕΣ ΜΠΛΟΥΖΕΣ 29 ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΕΣ ΜΠΙΤΖΑΜΕΣ 4 ΧΕΙΜΕΡΙΝΕΣ ΜΠΙΤΖΑΜΕΣ 6 ΦΟΡΕΜΑΤΑ 12 ΜΠΟΥΦΑΝ 5 ΖΑΚΕΤΕΣ 8 ΚΟΛΑΝ 8 ΦΟΡΜΕΣ 5 ΣΟΡΤΣ 8 α1)Ας ρίξουμε μια ματιά στο περιεχόμενο της ντουλάπας μας

9 Τα αποτελέσματα αυτά μας έκαναν να αναρωτηθούμε: •Μήπως τα ρούχα που έχουμε είναι πολλά; •Θα μπορούσαμε να έχουμε λιγότερα; •Μας είναι όλα απαραίτητα; •Πώς ένα ρούχο που κατασκευάζεται τόσο μακριά, κοστίζει τόσο φθηνά; •Τι κάνουμε ένα ρούχο που δεν μας χρειάζεται πλέον;

10 Κάθε ομάδα ανέλαβε να ερευνήσει ένα συγκεκριμένο target group, και εμείς με τη βοήθεια ερωτηματολογίου κλειστού τύπου που κατασκευάσαμε, απευθυνθήκαμε σε άνδρες, ενήλικες και τα αποτελέσματα επεξεργασμένα στο Excel έχουν ως εξής: (α2) ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΡΩΤΑΜΕ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ;

11 ΤΙ ΚΑΝΕΙΣ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΣΟΥ ΡΟΥΧΑ;

12 ΓΙΑΤΙ ΑΓΟΡΑΖΕΙΣ ΣΥΝΗΘΩΣ ΡΟΥΧΑ;

13 ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΣΟΥ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΟΤΑΝ ΑΓΟΡΑΖΕΙΣ ΡΟΥΧΑ;

14 ΣΕ ΤΙ ΒΑΘΜΟ ΕΧΕΙ ΕΠΗΡΕΑΣΕΙ Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗ ΣΑΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΗΣ ΕΝΔΥΣΗΣ;

15 ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΡΟΥΧΩΝ ΕΠΙΣΚΕΦΤΕΣΤΕ ΓΕΙΤΟΝΙΚΕΣ ΧΩΡΕΣ(πχ Τουρκία,Βουλγαρία );

16 ΕΝΟΤΗΤΑ Β

17 Η σχολική ενδυμασία, σε άλλες χώρες όπως η Ελλάδα είναι ελεύθερη, ενώ σε άλλες υπάρχει η «σχολική ποδιά» ή ένας ενδυματολογικός κώδικας που καθορίζει τον τρόπο ντυσίματος των μαθητών ή/και των καθηγητών. Κάναμε αναζήτηση στο Διαδίκτυο, και παραθέτουμε ενδεικτικές εικόνες από διάφορες χώρες …. β1)πώς ντύνονται οι μαθητές σε άλλες χώρες;

18 ΑΦΡΙΚΗ… επικρατεί στις μέρες μας ο θεσμός της σχολικής ποδιάς

19 ΑΓΓΛΙΑ… διατήρηση της σχολικής ποδιάς σε μειωμένο βαθμό σε σύγκριση με άλλες χώρες

20 ΜΕΞΙΚΟ… τα παιδιά φοράνε παραδοσιακές φορεσιές στο σχολείο

21 •Η σχολική ποδιά στην Ελλάδα καταργήθηκε στις 6 Φεβρουαρίου του Η μπλε σχολική ποδιά, μαρτυρούσε την ιδιότητα του μαθητή, υπηρετούσε την ομοιομορφία των μελών της μαθητικής κοινότητας, κατά ορισμένες απόψεις και την συνοχή της. Οι αντιδράσεις ήταν ποικίλες. Υπήρχαν θετικές και αρνητικές αντιδράσεις σύμφωνα με την κατάργηση της καθώς μερικοί μαθητές έλεγαν ότι ασφυκτιούσαν φορώντας την. Και έτσι υπερίσχυσε η κατάργηση της στολής στην Ελλάδα… (Εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ) Β2) Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΠΟΔΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

22 Β4) Με τα μάτια των μεγαλυτέρων •Πώς όμως βλέπουν οι μεγαλύτεροι τον τρόπο ντυσίματος των νέων μέσα και έξω από το σχολείο; •Πήραμε συνεντεύξεις από δύο ανθρώπους που ανήκουν σε διαφορετικές γενιές και ιδού τι μας απάντησαν….

23 Την συνέντευξη την πήρε η Αθηνά από μία εβδομηντάρα -Πώς θα σας φαινόταν η επαναφορά της ποδιάς; -Πολύ ωραία, γιατί όλα τα παιδιά θα ήταν ντυμένα με τα ίδια ρούχα και δεν θα φαινόταν η οικονομική τους κατάσταση. -Κατά πόσο διαφέρει η σημερινή μόδα από τις αναμνήσεις σας; - Τώρα οι νέοι μπορούν να φορούν ότι θέλουν.Έχει αλλάξει κατά πολύ η τάση της μόδας -Τι σκέφτονται για τα ρούχα που φοράνε οι έφηβοι; -Σκέφτονται ότι τώρα οι νέοι ανταγωνίζονται για το ποιος θα ντυθεί πιο ωραία.

24 Την συνέντευξη την πήρε ο Γιάννης από μία πενηντάρα -Πώς θα φαινόταν αν επαναφερόταν ο θεσμός της ποδιάς; -Εμένα προσωπικά θα μου άρεζε να έρθει ο θεσμός της ποδιάς γιατί με αυτήν όλοι φαίνονται-είναι ίδιοι ανεξάρτητα από την οικονομική τους κατάσταση. -Δικαιώθηκαν οι φόβοι που συνόδευαν την κατάργηση της σχολικής ποδιάς; -Οι φόβοι δικαιώθηκαν εφόσον, βγάζοντας την ποδιά ξεχνάνε τα παιδία την μαθητική τους ιδιότητα και φέρονται πολλές φορές με ανάρμοστο τρόπο. Όσον αφορά τις ενδυματολογικές τους προτιμήσεις. Το σχολείο γίνεται χώρος πασαρέλας και παρουσίασης καινούριων ρούχων.Έτσι,οι οικονομικά ασθενέστερες οικογένειες βρίσκονται σε δυσάρεστη θέση επειδή δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν τις επιθυμίες των παιδιών του για καινούρια και μοντέρνα ρούχα. -Τι σκέφτονται για τα ρούχα που φοράνε οι έφηβοι; -Σε γενικές γραμμές τα ρούχα που φοράνε οι έφηβοι είναι νεανικά και μοντέρνα. Πολλές φορές βέβαια ακολουθώντας τη μόδα, ξεφεύγουν από το συνηθισμένο ντύσιμο και πάνε σε κάτι πιο ακραίο και προκλητικό.

25 Β3) Φωτογραφικό ρεπορτάζ στο σχολείο μας

26

27 Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ • Ο τρόπος ντυσίματος είναι διαφορετικός σε κάθε παιδί και αυτό έχει να κάνει με τον χαρακτήρα του κάθε παιδιού και αυτό οφείλεται κατά την γνώμη μας συμφώνα με το οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον που ζει… • Όσον αφορά τον τρόπο ένδυσης του τόπου μας στα σχολεία διαπιστώνουμε ότι τα παιδιά δεν ντύνονται έξαλλα και προκλητικά… • Οι φόβοι όσων ήθελαν την ποδιά κατά την γνώμη μας δεν δικαιωθήκαν γιατί η ενδυμασία του κάθε παιδιού αρμόζει σύμφωνα με το σχολικό του περιβάλλον δική μας άποψη σαν μαθητές είναι ότι η επιστροφή της ποδιάς δεν θα ήταν ότι καλύτερο για εμάς διότι προτιμούμαι τον ελεύθερο τρόπο ένδυσης….

28 ΕΝΟΤΗΤΑ Γ

29 γ1)Τι δηλώνουν τα ρούχα μας; Τα ρούχα μας, πέραν του πρωταρχικού τους σκοπού-να μας κρατάτε ζεστούς και να κρύβουν τη γύμνια μας- ανέκαθεν δήλωναν πολλά στοιχεία του ατόμου. Την κοινωνική του θέση, την οικονομική του κατάσταση, την καταγωγή του, το επάγγελμά του ακόμη και στοιχεία του χαρακτήρα του, όπως την μουσική που προτιμά κα Εστιάσαμε λοιπόν σε μία χρονική περίοδο (14 ος και 15 ος αιώνας) και ψάξαμε για φωτογραφίες που να μαρτυρούν τον τρόπο ένδυσης

30 • O 14 ος και 15 ος αιώνας ήταν η αρχή αυτού που λέμε μόδα. Στο παρελθόν τα ρούχα της μιας γενιάς δεν διέφεραν και πολύ από τα ρούχα της προηγούμενης. Οι πρίγκιπες και οι ευγενείς φορούσαν πολυτελή ρούχα, ενώ οι χωρικοί σκληρά και άκομψα. Τώρα όμως μια νέα τάξη, οι εύποροι αυτοί, ήθελαν να συναγωνιστούν σε επίδειξη με τους άρχοντές τους. Το στυλ των ρούχων, τα παπούτσια και τα καπέλα ποίκιλαν, καθώς οι άνθρωποι ντύνονταν για να δείξουν την εκκεντρικότητά τους. Ως αντίδραση, έγιναν νόμοι που όριζαν τι ακριβώς επιτρεπόταν να φορούν τα άτομα της κάθε τάξης. Τα ρούχα του 14 ου αι. ήταν πολύ πιο εφαρμοστά απ’ ό,τι πριν. Άρχισαν να χρησιμοποιούν κουμπιά στο μπροστινό μέρος και στα μανίκια. Οι άνδρες φορούσαν ρούχα με χοντρό φοδράρισμα στο στέρνο, για να φαίνονται εύσωμοι και δυνατοί. Οι ζώνες εφάρμοζαν χαλαρά στους γοφούς. Κατά το 15 ο αι. οι ανδρικοί χιτώνες, ήδη για μερικούς κοντοί και άσεμνοι, έγιναν ακόμη πιο κοντοί φτάνοντας μόλις κάτω από την μέση, και ορισμένοι νέοι τους φορούσαν χωρίς τίποτα από πάνω. Τα μπούστα των γυναικείων φορεμάτων έσφιγγαν με κορδόνια κι εφάρμοζαν στενά στο σώμα. ΙΕΡΕΑΣ ΣΤΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ ΠΛΟΥΣΙΟΙ ΤΟ 14αι ΣΤΕΨΗ ΒΑΣΙΛΙΑ ΣΤΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ ΑΓΡΟΤΕΣ ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

31 γ2)Μόδα είναι και αλλάζει. Η μόδα στον 20 ο αιώνα…. ( )

32 1900

33 1910

34 1920

35 1930

36 1940

37 1950

38 1960

39 1970

40 1980

41 1990

42 Η βιομηχανία της ένδυσης και η μόδα που μέσω της διαφήμισης προβάλλουν ως πρότυπα τα μοντέλα που ο σωματότυπός τους απέχει πολύ από του μέσου ανθρώπου, κατηγορούνται για το φαινόμενο της νευρικής ανορεξίας γ3)Το γυναικείο σώμα της… μόδας-νευρική ανορεξία

43 • Η ψυχογενής ανορεξία είναι μια σοβαρή και σε μερικές περιπτώσεις επικίνδυνη για τη ζωή ασθένεια, η οποία χαρακτηρίζεται από σημαντική μείωση της πρόσληψης τροφής. Οι πάσχοντες ασχολούνται υπερβολικά με το τι τρώνε, με τη μέτρηση των θερμίδων και αποστρέφονται καθετί παχυντικό. Έχουν διαταραγμένη εικόνα του σχήματος και βάρους του σώματος τους και έστω και αν είναι σημαντικά ελλιποβαροί επιμένουν ότι πρέπει να χάσουν ακόμα « κάποια λίγα κιλά » για να δείχνουν εντάξει. Η όλη κατάσταση οδηγεί σε επικίνδυνη απώλεια βάρους (περίπου κάτω από το 15% του φυσιολογικού). • Η ψυχογενής ανορεξία μπορεί να παρουσιαστεί σε άτομα οποιασδήποτε εθνικότητας ή κοινωνικοοικονομικής τάξης, συχνότερα δε αναπτύσσεται σε κορίτσια που ασχολούνται με τη γυμναστική, το μπαλέτο δραστηριότητες οι οποίες απαιτούν λεπτό σώμα. Στα αρχικά στάδια το άτομο περιορίζει την πρόσληψη τροφής στις διαιτητικές και επομένως υγιεινές τροφές και αποφεύγει την κατανάλωση λιπών και υδατανθράκων.

44 ΕΝΟΤΗΤΑ Δ

45 • δ 1) The story of stuff

46 Πρόκειται για ένα μικρού μήκους ντοκιμαντέρ που διαπραγματεύεται τον κύκλο ζωής των καταναλωτικών αγαθών. Από πού προέρχονται οι πρώτες ύλες, οι ενεργειακοί πόροι, ποιες οι επιπτώσεις της παραγωγής στο περιβάλλον, ποια τα θέματα της Υγιεινής και Ασφάλειας των εργαζομένων, γιατί είμαστε υπερκαταναλωτικοί; Ποιο το μοντέλο ζωής προωθείται; Γιατί αγαθά που παράγονται τόσο μακριά από τα σημεία κατανάλωσης είναι τόσο φθηνά; Και τελικά ΠΟΣΟ ΦΘΗΝΟ ΕΊΝΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΜΑΣ;

47 (δ2) ο κύκλος ζωής ενός t-shirt Με αφορμή λοιπόν την ταινία αυτή, αποφασίσαμε να διερευνήσουμε τον κύκλο ζωής ενός T-shirt. Μία μακό, βαμβακερή μπλούζα από τις τόσες που έχουμε στην ντουλάπα μας και που εύκολα μπορεί να αποκτήσει κάποιος με λιγότερα από 10 ευρώ. Από το χωράφι όπου καλλιεργείται το βαμβάκι, στο εργοστάσιο, στις βιτρίνες και από εκεί στην ντουλάπα μας και στο τέλος της ζωής του … για πέταμα.

48 Η καλλιέργεια βάμβακος καταλαμβάνει το 3% της παγκόσμιας καλλιεργήσιμης γης. Παρόλα αυτά χρησιμοποιούνται περισσότερα φυτοφάρμακα από ότι σε όλες τις άλλες σοδειές.Από τη παγκόσμια κατανάλωση φαρμάκων το 25% εκπροσωπεύει μόνο το βαμβάκι και είναι υπεύθυνο για τη μόλυνση του υδροφόρου ορίζοντα εφόσον αποτελούνται από καρκινογόνες ουσίες και από άλλες χημικές ουσίες που είναι επικίνδυνες για το περιβάλλον. Το περισσότερο βαμβάκι προέρχεται από τις χώρες του ανατολικού κόσμου και συγκεκριμένα από την Κίνα και από την Ινδία.. ΛΙΓΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΒΑΜΒΑΚΙ….

49 ΕΚΚΟΚΙΣΤΗΡΙΟ Η συλλογή του βαμβακιού γίνεται με ειδικές μηχανές, που είναι πιο σύνηθες ή με το χέρι που είναι πιο δαπανηρό και επίπονο αλλά το βαμβάκι είναι πιο καθαρό και έτσι έχει και καλύτερη τιμή στο εμπόριο. Μετά τη συγκομιδή το βαμβάκι μεταφέρεται σε ειδικούς χώρους που λέγονται εκκοκκιστήρια. Εκεί γίνεται ο αποχωρισμός των ινών από το σπόρο. Ο χρόνος που γίνεται η εκκόκκιση είναι περίπου 3 μήνες μετά τη συλλογή. Τα περισσότερα εκκοκκιστήρια διαθέτουν μηχανισμούς που απομακρύνουν τα διάφορα ξένα σώματα όπως χώμα, φύλλα, σπόρους καθώς και την περιττή υγρασία. Μετά από τις διαδικασίες αυτές τα βαμβάκια, καθαρά πλέον, συσκευάζονται σε μεγάλες μπάλες ή τετράγωνες παλέτες.

50 ΚΛΩΣΤΗΡΙΟ • Το κλωστήριο είναι το μέρος στο οποίο καταλήγει το βαμβάκι από το εκκοκκιστήριο, όπου με κατάλληλη επεξεργασία γίνεται νήμα (κλωστή). • Σε αυτό το μέρος οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν προβλήματα με την υγεία τους, εφόσον ο εκκωφαντικός θόρυβος προκαλεί βλάβες στην ακοή τους. Επίσης, τα αιωρούμενα σωματίδια από τις μηχανές εισπνέονται από τους εργάτες και δημιουργείται κίνδυνος για βυσσίνωση (επαγγελματική ασθένεια).

51 ΠΛΕΚΤΗΡΙΟ Εδώ το νήμα γίνεται ύφασμα. Το πλεκτήριο έχει όμως στερεά απόβλητα (χνούδια, υπολείμματα και υλικά συσκευασίας) που σε συνδυασμό με τον εκκωφαντικό θόρυβο των πλεκτικών μηχανών, συνθέτουν ένα περιβάλλον εργασίας θορυβώδες (επιβάρυνση στο ακουστικό σύστημα) και την ατμόσφαιρα γεμάτη από αιωρούμενα σωματίδια (βυσσίνωση). Ο κίνδυνος ανάφλεξης από στατικό ηλεκτρισμό είναι αυξημένος και σημειώνονται πολλά επεισόδια πυρκαγιών.

52 ΒΑΦΕΙΟ-ΦΙΝΙΡΙΣΤΗΡΙΟ • Εδώ τα υφάσματα βάφονται σε μεγάλες μηχανές που λειτουργούν με ατμό. Μέσα σε αυτές τις μηχανές που είναι σαν κλειστά πλυντήρια τα υφάσματα μαλακώνουν, χνουδιάζουν, στεγνώνουν και μετά φινίρονται…

53 ΒΑΦΕΙΟ-ΦΙΝΙΡΙΣΤΗΡΙΟ • Οι επαγγελματικοί κίνδυνοι στο Βαφείο συνδέονται με το περιβάλλον που είναι υγρό από τους ατμούς και θερμό και επιβαρυμένο από οσμές από την εκτεταμένη χρήση χημικών και χρωμάτων. • Η μεγαλύτερη περιβαλλοντική επίπτωση έχει να κάνει με την διάθεση των υγρών αποβλήτων –δηλαδή των απόνερων των βαφικών μηχανών που είναι γεμάτα χρώματα και χημικά –και πού αυτά καταλήγουν. • Εν τέλει να σημειώσουμε ότι για την παραγωγή ενός 1 κιλού υφάσματος καταναλώνονται 200 λίτρα νερού.

54 ΚΟΠΤΗΡΙΟ Εδώ το ύφασμα αφού έχει βαφτεί μπαίνει και κόβεται. Ο κίνδυνος για τους χειριστές είναι κόψουν τα χέρια τους και για αυτό το λόγο φορούν μεταλλικά γάντια..!

55 ΤΥΠΩΤΗΡΙΟ Αφού το ύφασμα κόβεται πηγαίνει στο τυπωτήριο και εκεί τυπώνονται διάφορες στάμπες κ.α. Οι εργάτες στα τυπωτήρια έρχονται σε επαφή με διάφορα χημικά στοιχεία και διαλύτες που μπορεί να είναι τοξικά ή καρκινογενή….

56 Το ρούχο στην ντουλάπα μας Όπως έγινε αντιληπτό, η πιο ενεργοβόρος φάση στην παραγωγή του T-Shirt είναι η βαφή. Η πιο ενεργοβόρος φάση όμως, σε όλο τον κύκλο της ζωής του είναι …στην ντουλάπα μας. Έρευνες έχουν δείξει ότι το πλύσιμο και το στέγνωμα ευθύνονται για το 60% της συνολικής ενέργειας που καταναλώνεται σε όλο τον κύκλο ζωής του βαμβακερού ρούχου

57 δ3 )Η ΚΛΩΣΤΟΥΦΑΝΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ…. Η ελληνική κλωστοϋφαντουργία έχει ιστορία πάνω από έναν αιώνα. Τα πρώτα εργοστάσια ιδρύθηκαν το 1860 στον Πειραιά και στη Σύρο αργότερα στην Πάτρα, στη Λιβαδειά, στο Άργος. Μετά τη μικρασιατική καταστροφή (1922) ιδρύθηκαν μεγάλες βιομηχανίες με χρησιμοποίηση προσφύγων εργατών. Μεγάλη όμως ανάπτυξη γνώρισε μετά το Β' Παγκόσμιο πόλεμο οπότε εισήχθηκαν σύγχρονες μηχανές, και σε πολλά σημεία της χώρας ιδρύθηκαν πολλές μονάδες. Τα τελευταία χρόνια η βιομηχανία και βιοτεχνία της κλωστοϋφαντουργίας έχει φύγει από την Ελλάδα, με συνέπεια την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας και κυρίως γυναικών, που απασχολούνταν στα ραφεία.

58 Η κλωστοϋφαντουργία στον κόσμο Σήμερα τα περισσότερα εργοστάσια κλωστοϋφαντουργίας βρίσκονται στην Ασία (Κίνα, Ινδία κα) όπου τα κύρια χαρακτηριστικά της παραγωγής είναι: – Ελάχιστο μισθολογικό κόστος – Ανύπαρκτη ή χαλαρή νομοθεσία σχετική με την προστασία του περιβάλλοντος – Ανύπαρκτη ή χαλαρή νομοθεσία σχετικά με την Υγιεινή και Ασφάλεια των Εργαζομένων

59 Η κλωστοϋφαντουργία στον κόσμο Τα παραπάνω έχουν ως αποτελέσματα: -την παραγωγή ρούχων πολύ φθηνών άρα και ανταγωνιστικών στην παγκόσμια αγορά αλλά συχνά αμφιβόλου ποιότητας -Το φαινόμενο της παιδικής εργασίας -Τη μη τήρηση των στοιχειωδών κανονισμών για την ασφάλεια των εργαζομένων και την εξαθλίωση των συνθηκών εργασίας -Την μόλυνση του περιβάλλοντος λόγω ανεξέλεγκτης απόρριψης υγρών και στερεών αποβλήτων Παρακάτω θα δούμε σχετικές ιστορίες…

60 Το Λεσότο είναι μία από τις φτωχότερες χώρες του πλανήτη, στη Νότια Αφρική. Oι πολυεθνικές εταιρείες ρούχων Gap και Levi Strauss έχουν εγκαταστήσει εκεί τις µεγάλες βιοµηχανικές µονάδες τους. Το νερό των ποταµών έχει ένα ασυνήθιστο µπλε χρώµα που µοιάζει µε βαφή ρούχων – από τους παραποτάμους αντλούν νερό οι κάτοικοι για να πλυθούν και να µαγειρέψουν. δ4 ) ΛΕΣΟΤΟ : Παιδιά στη χωματερή των blue jeans

61 Η οκτάχρονη Μοτσελίσι ζει στο Λεσότο, µια µικρή, φτωχή χώρα στη Μαύρη Ηπειρο. Μαζί µε άλλα παιδιά, η Μοτσελίσι ασχολείται καθηµερινά µε το ξεκαθάρισµα σκουπιδιών – παρακαταθήκη των δύο εργοστασίων που βασιλεύουν στο βουνό Κίνγκτοµ της χώρας. Ένα από αυτά έχει µάλιστα κατηγορηθεί για παράνοµη ρίψη τοξικών αποβλήτων – ακόµη και καυστική σόδα – σε κατοικηµένη περιοχή (Εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ)

62 «Αυτόµατη Ανάφλεξη» γράφει ο κάδος που κουβαλάει ο µικρός εργάτης. Πολλά παιδιά στη Μαζέρου, πρωτεύουσα του Λεσότο, υποφέρουν από αναπνευστικά προβλήµατα

63 δ5)συνθήκες εργασίας στα εργοστάσια της Ασίας Οι συνθήκες που δουλεύουν οι άνθρωπο στην Ασία είναι πολύ δύσκολες. Πρώτα απ’όλα,οι εργάτες εργάζονται υπερωρίες χωρίς να πληρώνονται παραπάνω.Δεύτερον, βρίσκονται χιλιάδες σε ένα μόνο μέρος και αυτό έχει ως συνέπεια να δημιουργηθούν προβλήματα στην υγεία. Έχουν γίνει πολλές καταγγελίες για απάνθρωπες συνθήκες εργασίας ή καλύτερα «σκλαβιάς». Οι περισσότερες προέρχονται από το εξωτερικό και ασκούν πίεση απευθείας στις επώνυμες πολυεθνικές μέσω των πελατών τους.

64 • Για 100 εκατομμύρια παιδιά στον κόσμο, αυτή τη χρονιά δεν χτύπησε το κουδούνι του σχολείου, απλούστατα γιατί δεν πηγαίνουν σχολείο επειδή δουλεύουν, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας. • Τα σκήπτρα της παιδικής εργασίας κρατά η Ασία, • Κάποια παιδιά δουλεύουν σε θορυβώδη κι επικίνδυνα εργοστάσια, άλλα στα χωράφια από την αυγή ως το σούρουπο,και άλλα σε ορυχεία και υπόγεια έργα. Πολλά είναι «αόρατα» κυριολεκτικά, καθώς δουλεύουν σε σπίτια ως οικιακοί βοηθοί, ή σε βιοτεχνίες κατασκευής χαλιών ή αθλητικών ειδών (π.χ. μπάλες στο Πακιστάν), συχνά με κάποια μορφή σκλαβιάς Κάποια τραυματίζονται σοβαρά ή πεθαίνουν πριν καν την εφηβεία. Και ας μην ξεχνάμε τα ψυχολογικά τραύματα και την καθυστέρηση στην πνευματική και σωματική ανάπτυξη ενός παιδιού που δουλεύει. • δ6)παιδική εργασία

65 Στην Ινδία συγκλονιστική είναι η ιστορία του Ινδού, ο οποίος αυτοκτόνησε επειδή έσπειρε Γενετικά Τροποποιημένο Σπόρο βαμβακιού όπου τον χρυσοπλήρωσε(60€ το κιλό) και δεν έβγαλε καθόλου παραγωγή. (ούτε να καλύψει τα έξοδα) •. «Ο Vinod ήταν ένας έμπειρος γεωργός στο χωριό Μποτονταμ, που καλλιεργούσε για χρόνια βαμβάκι. Θα μπορούσε ίσως να συνεχίζει να είναι ένας επιτυχημένος επαγγελματίας και οικογενειάρχης αν οι συνάδελφοι του στα γειτονικά χωράφια δεν άρχιζαν να καλλιεργούν γενετικός τροποποιημένο (Γ.Τ) βαμβάκι. Μοιραία οι καλλιέργειες του μολύνθηκαν από μια παράξενη ασθένεια και ο ίδιος δεν ήξερε πώς να το αντιμετωπίσει. Έτσι δανείστηκε χρήματα για να αγοράσει και εκείνος τον περίφημο σπόρο βαμβακιού ΒΤ Cotton της Monsantο. Το 2003 η σοδιά του πήγε απάτη και αυτοκτόνησε στα 40 του χρόνια. Για αυτόν το λόγο άλλοι Ινδοί μέσα σε 10 χρόνια έπρατταν το ίδιο εφόσον δεν είχαν καθόλου κέρδος. Οι σπόροι ήταν της εταιρίας ΜΟΝΣΑΝΤΟ που έχει παγκόσμια πρωτιά στον τομέα των σπόρων, αλλά παράλληλα και τις περισσότερες μηνύσεις σε όλο τον πλανήτη» δ7)Η ιστορία του Ινδού βαμβακοκαλλιεργητή

66 ΔΡΑΣΗ Ας κάνουμε κάτι κα εμείς Στον κύκλο ζωής ενός ρούχο, έτσι όπως αναλυτικά τον περιγράψαμε, εμείς ως καταναλωτές εμπλεκόμαστε στην φάση της χρήσης και της τελικής απόρριψης. Όπως καταλάβαμε στη διάρκεια του project, το απλό μακό μπλουζάκι που τόσο εύκολα αποκτήσαμε, κρύβει πίσω του πολύ περισσότερα : •Ενεργειακούς πόρους •Πρώτες ύλες •Ανθρώπινη εργασία •Βιομηχανία ένδυσης και διαφήμισης

67 ΔΡΑΣΗ Ας κάνουμε κάτι και εμείς Αυτό λοιπόν που μπορούμε να κάνουμε είναι : •να είμαστε ενημερωμένοι, •απαιτητικοί ως καταναλωτές απέναντι στις εταιρείες που θέτουν τους όρους της παραγωγής και εμπορίας •να είμαστε προσεκτικοί στη χρήση του ρούχου, ακολουθώντας τις οδηγίες του κατασκευαστή •να μην πετάμε εύκολα τα παλιά μας ρούχα, δημιουργώντας επιπλέον όγκο στερών αποβλήτων, αλλά επιμηκύνοντας το χρόνο ζωής ενός ρούχο με την μεταποίηση ή επαναχρησιμοποίηση

68 •Πάνω σε αυτό βασιστήκαμε, και οργανώσαμε πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων μία δράση συλλογής παλιών ρούχων, που είναι σε καλή κατάσταση, και την περαιτέρω διάθεσή τους με την βοήθεια της ενορίας –σε ανθρώπους που το έχουν ανάγκη. ΔΡΑΣΗ Ας κάνουμε κάτι και εμείς

69 •Η δράση κοινοποιήθηκε μέσω του τοπικού ραδιοφώνου και υλοποιήθηκε ενός και εκτός σχολείου •ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΔΡΑΣΗ Ας κάνουμε κάτι και εμείς

70 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ •Εγχειρίδιο για την «Ερευνητική Εργασία στην Α΄Λυκείου», Μέρος δεύτερο •http://www.tovima.grhttp://www.tovima.gr •http://www.anasa.comhttp://www.anasa.com • • • •


Κατέβασμα ppt "ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Ά ΛΥΚΕΙΟΥ 2011-2012 Β΄ ΟΜΑΔΑ Β΄ ΟΜΑΔΑ •ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΠΑΠΑΛΙΑΣ •ΑΘΗΝΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ •ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ •ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΠΟΥΛΟΥΚΤΣΗ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google