Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

“The Pathway to Inquiry Based Science Teaching” ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΔΥΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΣΤΗΝ «ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ/ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "“The Pathway to Inquiry Based Science Teaching” ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΔΥΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΣΤΗΝ «ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ/ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 “The Pathway to Inquiry Based Science Teaching” ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΔΥΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΣΤΗΝ «ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ/ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ» ΓΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ: 1) ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ 2) ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

2 Επιτροπή κρίσης: Ραγιαδάκος Χρήστος, Σύμβουλος στο Ινστιτούτο Εκπ/κής Πολιτικής Παπασταματίου Νίκος, Επ. Σχολικός Σύμβουλος Τσουμπελής Λεωνίδας, Επ. Σχολικός Σύμβουλος Μουτζούρη Ειρήνη, Επ. Σχολική Σύμβουλος

3 όραμα: όραμα: Τι θέλουμε να πετύχουμε; Οργάνωση: Οργάνωση: Πως θα οργανώσουμε τη διδασκαλία -μάθηση; Αξιολόγηση: Αξιολόγηση: Πως θα γνωρίζουμε αν πετύχαμε τους σκοπούς και τους στόχους μας; Τρεις ερωτήσεις που αφορούν τα ΑΠΣ

4 Εν αρχή ην ο λόγος

5 Ένα νέο Α.Π.Σ. πρέπει να : αποδοχήκατανόηση  Ενσωματώνει στοιχεία της σύγχρονης ζωής ώστε να καλλιεργεί την αποδοχή και την κατανόηση μέσα από τη συλλογικότητα.  Προωθεί νέες μεθοδολογίες που καλλιεργούν το βιωματικό αλλά και συνεργατικό τρόπο μάθησης.  Χειραφετεί, αναπτύσσοντας των ικανότητα των μαθητών να παίρνουν τον έλεγχο της ζωής τους με τρόπο αυτόνομο και υπεύθυνο. Τι πρέπει να διαθέτει ένα νέο ΑΠΣ;

6 κατακτούνεξασφαλίζουν • να κατακτούν-εξασφαλίζουν μάθηση εννοιολογική κατανόηση • να φθάνουν σε εννοιολογική κατανόηση εμβαθύνουν • να εμβαθύνουν στη γνώση συνδέουν • να συνδέουν έννοιες-ενότητες-κεφάλαια-μαθήματα προχωρούν • να προχωρούν πέρα από τις πύλες του σχολείου συμπεραίνουν-ανακεφαλαιώνουν • να συμπεραίνουν-ανακεφαλαιώνουν Και ένα ΑΠΣ που θα κάνει τους μαθητές ικανούς:

7  να οικοδομούν πάνω σε διαβαθμισμένες έννοιες, αποφεύγοντας επαναλήψεις  να συνεργάζονται και όχι να εξατομικεύουν τη μάθηση  να αναδεικνύουν τις δεξιότητες τους  Να σέβονται ιδέες-απόψεις-προτάσεις από όπου κι αν προέρχονται Και ένα ΑΠΣ που θα κάνει τους μαθητές ικανούς:

8 • η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης • η Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία • η διαφοροποιημένη διδασκαλία • η δημιουργία/συνδημιουργία του εκπαιδευτικού υλικού από τον εκπαιδευτικό • η κατανόηση των βασικών εννοιών και η διασύνδεσή τους με παραδείγματα που αναφέρονται σε συγκεκριμένες και καθημερινές έννοιες • η σύνδεση της μάθησης με καταστάσεις και περιβάλλοντα της ζωής • η μύηση σε ερευνητικές-διερευνητικές εργασίες (διατύπωση ερωτημάτων, προσδιορισμός προβλημάτων, σχεδιασμός διερευνήσεων, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων κ.ο.κ) • η αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία (χρήση διαδραστικού πίνακα, ηλεκτρονικού βιβλίου, ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού). Συμπερασματικά: οι βασικές αρχές που διέπουν τα νέα Α.Π.Σ. είναι:

9 Πως θέλουν το μαθητή τα νέα Α.Π.Σ. Ο μαθητής: μικρός διανοούμενος 1. ¨μικρός διανοούμενος¨ μικρός επιστήμονας 2.¨μικρός επιστήμονας¨ μικρός ερευνητής 3.¨μικρός ερευνητής¨ γλωσσομαθής 4.¨γλωσσομαθής¨ συνεργάτης 5.¨συνεργάτης¨

10 Ο δάσκαλος: 1.Επιστήμονας 2.Καθοδηγητής 3.Συνεργάτης 4.Βοηθός 5.Φίλος Μικρός Θεός 6.Αλλά και Μικρός Θεός Πως θέλουν το δάσκαλο τα νέα Α.Π.Σ.

11 Η διδασκαλία: Οργανωμένη  Οργανωμένη  Ομαδοσυνεργατική  Ανακαλυπτική Ποικιλόμορφη  Ποικιλόμορφη Προκλητική  Προκλητική Ενδιαφέρουσα  Ενδιαφέρουσα Διερευνητική  Διερευνητική Παιχνιδιάρικη  Παιχνιδιάρικη  Αποδοτική-Αποτελεσματική  Αποδοτική-Αποτελεσματική κατά το μαθητή  …………………… Πως θέλουν τη διδασκαλία τα νέα Α.Π.Σ.

12 Η ανακαλυπτική θεωρία της μάθησης ανήκει στον Jerome S. Bruner του οποίου οι θέσεις αποτελούν μια δημιουργική και ποιοτική αφομοίωση και αναπροσαρμογή των απόψεων των Piaget, Vygotsky και Maslow. Piaget: Η γνώση προκύπτει από την πράξη του μαθητή Vygotsky: Η γνώση είναι στη βάση της κοινωνική Maslow: Η γνώση είναι πάντοτε σε αλληλεξάρτηση με τα κίνητρα του The basic features of the inquiry learning and teaching

13 D2.1 The basic features of the inquiry learning and teaching “A short review for the Greek teachers” It will be distributed to the Greek teachers during the Training activities ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ ΣΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

14 διερευνητική μέθοδοςμάθηση μέσω μικρών ερευνών σκόπιμη διαδικασία διάγνωσης και επίλυσης προβλημάτωνσχεδιασμού πειραμάτων, αναζήτησης πληροφοριών, διατύπωσης υποθέσεων, κατασκευής μοντέλων, συζήτησης παράθεση επιχειρημάτων, τεκμηρίωσης Η διερευνητική μέθοδος, η μάθηση μέσω μικρών ερευνών αποτελεί μία διδακτική προσέγγιση που μπορεί να οριστεί ως μια σκόπιμη διαδικασία διάγνωσης και επίλυσης προβλημάτων, σχεδιασμού πειραμάτων, αναζήτησης πληροφοριών, διατύπωσης υποθέσεων, κατασκευής μοντέλων, συζήτησης και η (αντί) παράθεση επιχειρημάτων, τεκμηρίωσης. Έχει κύριο στόχο να προκαλέσει το ενδιαφέρον των μαθητών, ώστε να ενταχθούν ενεργητικά στη διαδικασία της μάθησης. Περιλαμβάνει επιστημονικές διαδικασίες όπως είναι: η παρατήρηση, η σύγκριση, η ταξινόμηση, η διατύπωση ερωτημάτων, ο έλεγχος μιας υπόθεσης με το σχεδιασμό πειράματος, η πρόβλεψη, η ερμηνεία δεδομένων, οι εναλλακτικές εξηγήσεις, η διατύπωση κανόνων, κτλ. (Rocard et al. 2007, Levy & Lameras 2011). Η διερευνητική μέθοδος διδασκαλίας

15 η διδακτική προσέγγιση στηρίζεται περισσότερο στις ερωτήσεις, αναζητήσεις και δραστηριότητες των μαθητών παρά στη παρουσίαση της διδακτέας ύλης (του μαθήματος) από τον εκπαιδευτικόμαθαίνω πως να μαθαίνω Κεντρική ιδέα της διερευνητικής μεθόδου είναι η διατύπωση από τον εκπαιδευτικό απλών ερωτημάτων (η προβλημάτων) σχετικών με το προς μελέτη θέμα. Τα ερωτήματα πρέπει να είναι προσιτά στους μαθητές, προερχόμενα είτε από την καθημερινή τους εμπειρία είτε συναφή με όσα έχουν μέχρι στιγμής διδαχτεί και εμπεδώσει, ώστε να τους κινήσουν την περιέργεια. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι να κατευθύνει τους μαθητές του να βρουν απαντήσεις (η να διατυπώσουν τη γνώμη τους) σε αυτά τα αρχικά ερωτήματα και να τους ενθαρρύνει σε αυθεντικές δραστηριότητες στο σχολικό εργαστήριο φυσικών επιστημών η και σε ψηφιακό περιβάλλον, με στόχο οι μαθητές να διατυπώνουν νέα ερωτήματα, να κάνουν υποθέσεις, να αναζητήσουν πληροφορίες, να σχεδιάσουν ένα πείραμα, να βρουν εναλλακτικές λύσεις, να ανταλλάξουν απόψεις, κτλ., που θα τους οδηγήσουν στην επιστημονικά ορθή απάντηση στο αρχικό η τα αρχικά ερωτήματα. Αυτή η διδακτική προσέγγιση στηρίζεται περισσότερο στις ερωτήσεις, αναζητήσεις και δραστηριότητες των μαθητών παρά στη παρουσίαση της διδακτέας ύλης (του μαθήματος) από τον εκπαιδευτικό. Στη λογική του «μαθαίνω πως να μαθαίνω» παρά στην απλή παράθεση και απομνημόνευση πληροφοριών. Η διερευνητική μέθοδος διδασκαλίας

16 ουσιώδη σημεία χαρακτηριστικά Τα ουσιώδη σημεία και χαρακτηριστικά της διερευνητικής μάθησης έχουν εξαχθεί από τον United States National Research Council guide “Inquiry and the National Science Education Standards”1 και το ονομαζόμενο Rocard Report “Science Education Now: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe” 2. Η συγκεκριμένη έκθεση είναι ελεύθερη μετάφραση του παραδοτέου του έργου “PATHWAY”. Χαρακτηριστικά στοιχεία της διερευνητικής μάθησης «Οδηγίες για τη χρήση της διερευνητικής μεθόδου και δημιουργία υποστηρικτικού υλικού» Ν. Παπασταματίου Αθήνα 2011

17 ουσιώδη σημεία Σύμφωνα με το National Science Education Standards ουσιώδη σημεία της διερευνητικής μεθόδου είναι: Ο μαθητής των βαθμίδων Κ-4: κάνει ερωτήσεις • Να κάνει ερωτήσεις για αντικείμενα, οργανισμούς και γεγονότα του περιβάλλοντος σχεδιάζειδιεξάγει • Να σχεδιάζει και να διεξάγει μια απλή αναζήτηση χρησιμοποιεί • Να χρησιμοποιεί απλά εργαλεία για να συγκεντρώσει δεδομένα και να επεκτείνει τις αισθήσεις του χρησιμοποιεί • Να χρησιμοποιεί τα δεδομένα για να κατασκευάζει μια λογική περιγραφή/ εξήγηση ενός φαινομένου κοινοποιεί/παρουσιάζει • Να κοινοποιεί/παρουσιάζει την έρευνά του Χαρακτηριστικά στοιχεία της διερευνητικής μάθησης

18 Σύμφωνα με το National Science Education Standards ουσιώδη σημεία της διερευνητικής μεθόδου είναι: Ο μαθητής των βαθμίδων 5-8: διακρίνει • Να διακρίνει και να κάνει τις ερωτήσεις που μπορούν να απαντηθούν μέσα από μια επιστημονική έρευνα σχεδιάζει • Να σχεδιάζει και να διεξαγάγει μια επιστημονική έρευνα χρησιμοποιεί • Να χρησιμοποιεί κατάλληλα εργαλεία και τεχνικές για να συγκεντρώνει, αναλύει και περιγράφει δεδομένα αναπτύσσει εξετάζει • Να αναπτύσσει αυτοσυνεπή μοντέλα για να περιγράφει τα δεδομένα του και να εξετάζει τις περεταίρω προβλέψεις των μοντέλων του κοινοποιεί/παρουσιάζει • Να κοινοποιεί/παρουσιάζει την έρευνά του χρησιμοποιεί • Να χρησιμοποιεί τα μαθηματικά σε όλα τα στάδια της έρευνας «Βασικά χαρακτηριστικά της Διερευνητικής μεθόδου στη μάθηση και τη διδασκαλία» Χ. Ραγιαδάκος Αγ. Παρασκευή 2011 Χαρακτηριστικά στοιχεία της διερευνητικής μάθησης

19 D2.1 The basic features of the inquiry learning and teaching “A short review for the Greek teachers” βασικό της στοιχείο, η εκκίνηση από μια ερώτηση που μπορεί να τεθεί είτε από μαθητή είτε από τον ίδιο τον καθηγητή Αν και δεν υπάρχει κανένα καθιερωμένο πρωτόκολλο ή στρατηγική χρήσης της διερευνητικής μεθόδου μάθησης και διδασκαλίας, βασικό της στοιχείο, θεωρείται, η εκκίνηση από μια ερώτηση που μπορεί να τεθεί είτε από μαθητή είτε από τον ίδιο τον καθηγητή. Η ερώτηση πρέπει να έχει επιστημονικό χαρακτήρα όπως αυτός πρώτα διαμορφώθηκε από τον Αριστοτέλη. Αυτό είναι το χαρακτηριστικό σημείο που διαφοροποιεί την διερευνητική μέθοδο από την εκμαιευτική του Σωκράτη (Πλατωνική μέθοδος).

20 D2.1 The basic features of the inquiry learning and teaching “A short review for the Greek teachers” 1. Χρησιμοποιούμε μόνο μετρήσιμα μεγέθη/έννοιες 2. Η «ΑΛΗΘΕΙΑ» και το «ΣΩΣΤΟ» είναι ΜΟΝΟ αυτό που συμβαίνει/ παρατηρείται/μετριέται στη φύση. Βασικές Αρχές Φυσικών Επιστημών Αριστοτέλης «Βασικά χαρακτηριστικά της Διερευνητικής μεθόδου στη μάθηση και τη διδασκαλία» Χ. Ραγιαδάκος Αγ. Παρασκευή 2011

21 D2.1 The basic features of the inquiry learning and teaching “A short review for the Greek teachers” Αριστοτέλης πατέρας των Φυσικών Επιστημών. Ο Αριστοτέλης όταν εγκαταστάθηκε στη Μυτιλήνη, μετά το θάνατο του Δασκάλου του Πλάτωνα, άρχισε να παρακολουθεί και να καταγράφει συστηματικά τα διάφορα ζώα, τον τρόπο ζωής τους, το περιβάλλον τους, αδιαφορώντας για τις ΙΔΕΕΣ του δάσκαλου του. Μετά, όταν επέστρεψε στη Αθήνα και ίδρυσε την Περιπατητική Σχολή, μάζεψε χάρτες και όργανα για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών. Έτσι, (ο Αριστοτέλης) καθόρισε και τις βασικές αρχές των Φυσικών Επιστημών και γι’ αυτό σωστά θεωρείται ο πατέρας των Φυσικών Επιστημών.

22 ΔΑΣΚΑΛΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΝΟΜΟΣ (πχ ελατηρίου, Νεύτωνα) ΛΟΓΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ / ΠΡΑΞΕΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑ / ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ (πραγματικό ή εικονικό) Τα παρακάτω διαγράμματα δείχνουν τη διαφορά μεταξύ της εύκολης δασκαλοκεντρικής διαδικασίας και σχετικά δύσκολης διερευνητικής διαδικασίας. Επαγωγική μέθοδος Απαγωγική μέθοδος

23 ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ-ΝΟΜΟΙ ΛΟΓΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ / ΠΡΑΞΕΙΣ ΜΕΤΡΗΣΙΜΟΙ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ ΠΕΙΡΑΜΑ / ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ (πραγματικό ή εικονικό) Απαγωγική μέθοδος Επαγωγική μέθοδος

24 D2.1 The basic features of the inquiry learning and teaching “A short review for the Greek teachers” απαγωγική επαγωγική συμμετοχή Η απαγωγική και επαγωγική μέθοδος διδασκαλίας μπορεί να χρησιμοποιηθούν τόσο στην δασκαλοκεντρική όσο και στη διερευνητική μέθοδο. Η ουσιαστική διαφορά έγκειται στη συμμετοχή των μαθητών στην αναζήτηση. Αυτή η συμμετοχή μπορεί να είναι πραγματική μέσα από την εκτέλεση των πειραμάτων από τους ίδιους τους μαθητές ή στην περίπτωση δύσκολων - επικίνδυνων πειραμάτων οι μαθητές υποδεικνύουν στον καθηγητή τις πειραματικές κινήσεις. Οι πολυάριθμες προσομοιώσεις πειραματικών - φυσικών φαινομένων διευκολύνουν τη διερευνητική μεθοδολογία επειδή δεν χρειάζεται πλέον οι μαθητές να υποδεικνύουν τις πειραματικές κινήσεις στον καθηγητή αλλά να τις κάνουν οι ίδιοι στον υπολογιστή τους και να βλέπουν άμεσα το αποτέλεσμα! «Βασικά χαρακτηριστικά της Διερευνητικής μεθόδου στη μάθηση και τη διδασκαλία» Χ. Ραγιαδάκος Αγ. Παρασκευή 2011

25 ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ Για τη διευκόλυνση των δασκάλων/καθηγητών στη χρήση της διερευνητικής μεθόδου έχουν προταθεί διάφορα διδακτικά μοντέλα με συγκεκριμένα περιγράμματα που ουσιαστικά προσπαθούν να μηχανοποιήσουν την επαγωγική και απαγωγική διαδρομή από την παρατήρηση στην υπόθεση και στις συνέπειές της. καθοδηγούμενης έρευνας καθοδηγούμενης έρευνας 1.Μοντέλο καθοδηγούμενης έρευνας ¨Guided Research Model¨καθοδηγούμενης έρευνας διερευνητικής διδασκαλίας διερευνητικής διδασκαλίας 2.Μοντέλο διερευνητικής διδασκαλίας ¨Inquiry Based Teaching¨διερευνητικής διδασκαλίας εκπόνησης ερευνητικών εργασιών εκπόνησης ερευνητικών εργασιών 3.Μάθηση μέσω εκπόνησης ερευνητικών εργασιών ¨Project- based Learning¨εκπόνησης ερευνητικών εργασιών 5 Ε 5 Ε 4.Το εκπαιδευτικό μοντέλο 5 Ε ¨The 5E Instructional Model¨5 Ε

26 Για τον επιτυχή σχεδιασμό και την υλοποίηση του στη σχολική πράξη ενός διερευνητικού ερωτήματος, ο εκπαιδευτικός μπορεί να ακολουθήσει τα παρακάτω βήματα: 1.Σχεδιασμός ερωτήματος ή προβλήματος 1.Σχεδιασμός ερωτήματος ή προβλήματος (προσανατολισμός) Επιλογή - Επιλογή ενός γενικού ερωτήματος (η προβλήματος) στο πλαίσιο των δυνατοτήτων, των εμπειριών και των ενδιαφερόντων των μαθητών. Προσδιορισμός - Προσδιορισμός των ανεξάρτητων και εξαρτημένων μεταβλητών του ερωτήματος. -Έλεγχος -Έλεγχος των ανεξάρτητων μεταβλητών. Πρόβλεψη 2. Πρόβλεψη Διατύπωση - Διατύπωση προβλέψεων (το πιθανό αποτέλεσμα). Ανίχνευση - Ανίχνευση των πιθανών παρανοήσεων των μαθητών. Σχεδιασμός - Σχεδιασμός (απλού) πειράματος/ μαθητικής δραστηριότητας. Επιλογή χρήση - Επιλογή και χρήση του κατάλληλου εξοπλισμού (απλών υλικών, οργάνων και συσκευών, Θ/Υ, εκπαιδευτικών λογισμικών). Έλεγχος - Έλεγχος των κινδύνων, κανόνων ασφαλείας στο εργαστήριο. Ραγιαδάκος 2011α, Χαλκιά 2010 Συνοπτικά βήματα σχεδιασμού διερευνητικού ερωτήματος

27 Μετρήσεις και καταγραφή των δεδομένων 3. Μετρήσεις και καταγραφή των δεδομένων (εφαρμογή) Συλλογή - Συλλογή στοιχείων με παρατηρήσεις. Πραγματοποίηση - Πραγματοποίηση μετρήσεων στο εργαστήριο ι/και σε εικονικό-ψηφιακό περιβάλλον. -Καταγραφή -Καταγραφή των δεδομένων. Σύγκριση αποτελεσμάτων με την πρόβλεψη 4. Σύγκριση αποτελεσμάτων με την πρόβλεψη (επαλήθευση ή απόρριψη) Συνοπτική περιγραφή - Συνοπτική περιγραφή, συσχετίσεις και ερμηνεία των δεδομένων. Συζήτηση - Συζήτηση των αποτελεσμάτων. -Εξαγωγή -Εξαγωγή συμπερασμάτων. Αξιολόγηση 5. Αξιολόγηση Παρουσίαση - Παρουσίαση (στην ολομέλεια της τάξης). Αξιολόγηση - Αξιολόγηση της όλης διαδικασίας, αναστοχασμός. Συνοπτικά βήματα σχεδιασμού διερευνητικού ερωτήματος «Οδηγίες στους καθηγητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για τη χρήση της Διερευνητικής μεθόδου και τη δημιουργία υποστηρικτικού υλικού» Ν. Παπασταματίου Αθήνα, Οκτώβριος 2011

28 Η υλοποίηση της παραπάνω πρότασης προϋποθέτει οργάνωση: συνεργατική μάθηση (α) Ως προς τη συγκρότηση και την εργασία των μαθητών σε ομάδες (συνεργατική μάθηση). Ο εκπαιδευτικός πρέπει να (έχει) εκτιμήσει το μέγεθος των ομάδων, τον τρόπο που θα σχηματιστούν, τη μεταξύ τους αλληλεπίδραση, το διδακτικό θόρυβο κτλ. (Σταυρίδου 2000, Παπασταματίου 2010γ). (β) Ως προς την προετοιμασία στο εργαστήριο/και ως προς την οργάνωση της αίθουσας διδασκαλίας, όπου ο εκπαιδευτικός (με η χωρίς τη βοήθεια των μαθητών) πρέπει να έχει ετοιμάσει τα όργανα, τις συσκευές, το ψηφιακό υλικό και τους λοιπούς πόρους (βιβλία, υπολογιστές, διευθύνσεις στο Διαδίκτυο, φύλλα εργασίας) που θα χρησιμοποιηθούν. Και αυτό επειδή οι μαθητές πρέπει να παρατηρήσουν αντικείμενα η φαινόμενα άμεσα η έμμεσα, να σχεδιάσουν και να εκτελέσουν πειραματικές δραστηριότητες στον πάγκο εργασίας, και εφόσον απαιτείται στον ηλεκτρονικό υπολογιστή (Θ/Υ), χρησιμοποιώντας ψηφιακές διαδραστικές προσομοιώσεις, περιβάλλοντα εικονικού εργαστηρίου και μοντελοποίησης, το Διαδίκτυο, διατάξεις συγχρονικής λήψης και απεικόνισης μετρήσεων (MBL: Microcomputer Based Laboratory). (γ) Ως προς το μοντέλο καθοδήγησης που θα ακολουθήσει. (δ) Τέλος, η τήρηση των βημάτων είναι αναγκαία ως προς τη συνεπή διαχείριση του χρόνου, σημαντικό πρόβλημα στις περιπτώσεις που η όλη προσπάθεια, δηλαδή, η απάντηση στο κύριο ερώτημα η τα ερωτήματα που κα προκύψουν, πρέπει να ολοκληρωθεί στη διάρκεια μιας διδακτικής ώρας, χωρίς να χαθεί ο έλεγχος του μαθήματος από τον εκπαιδευτικό λόγω της πολυπλοκότητας της οργάνωσης.

29 δομημένη διερεύνηση (α) Την δομημένη διερεύνηση (structured inquiry), με έντονη καθοδήγηση των μαθητών από τον εκπαιδευτικό με οδηγίες βήμα προς βήμα για το κάθε στάδιο της έρευνας. καθοδηγούμενη ανακάλυψη (β) Την πιο χαλαρή καθοδηγούμενη ανακάλυψη (guided inquiry), στην οποία οι μαθητές αναπτύσσουν πρωτοβουλίες και ο εκπαιδευτικός τους βοηθά προτείνοντας τους κατευθυντήριες γραμμές, τις οποίες οι μαθητές μπορούν να ακολουθήσουν η όχι. ανοιχτή διερεύνηση (γ) Την ανοιχτή διερεύνηση (open inquiry), στην οποία οι μαθητές αναλαμβάνουν ηγετικό ρόλο «οδηγούν» τη διαδικασία της μάθησης και αποφασίζουν μόνοι τις δραστηριότητες που θα εμπλακούν και τις διαδικασίες που θα ακολουθήσουν στην έρευνα τους, επωφελούμενοι από τη στήριξη του εκπαιδευτικό. υβριδική» η συνδυαστική καθοδήγηση (δ) Την «υβριδική» η συνδυαστική καθοδήγηση (coupled inquiry) για προσεγγίσεις που συνδυάζουν δύο είδη καθοδήγησης, για παράδειγμα, την καθοδηγούμενη ανακάλυψη με Την ανοιχτή διερεύνηση. Ένα τέτοιο παράδειγμα, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα ενδιάμεσο στάδιο μεταξύ των δύο. Levy & Lameras 2011 Αν και η διερευνητική μέθοδος είναι μαθητοκεντρική, μια επιτυχής διδασκαλία εξαρτάται λιγότερο ή περισσότερο από την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού. Αυτή μπορεί να είναι έντονη ή χαλαρή, μια και το πλαίσιο των μαθησιακών δραστηριοτήτων εξαρτάται από τις διαφορετικές ανάγκες των μαθητών, το επίπεδό τους, τη διαθέσιμη υλικοτεχνική υποδομή, τις προτεραιότητες που θέτει ο εκπαιδευτικός για την (κάθε) τάξη του, τις διαφοροποιήσεις που απορρέουν από ένα ελαστικό ή ανελαστικό πρόγραμμα σπουδών. Ένας τυπικός διαχωρισμός περιλαμβάνει:

30 Βιβλιογραφία 1. «Inquiry and the National Science Education Standards: A guide for teaching and learning». Washington D.C. National Research Council. (2000). 2. «Science Education Now: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe»., Rocard, M., Csermely, P, Jorde, D, Lenzen, D, Walberg-Henriksson, H, Hemmo, V. (2007). 3.«Θεωρίες μάθησης και Εκπαιδευτική πράξη» Κολιάδης Ε. (Αυτοέκδοση, Αθήνα 2005) 4.«Εκπαιδευτική Ψυχολογία», S Elliott, T Kratochwill, J Littlefield-Cook, J Travers, Εκδόσεις: Gutenberg, Μεταφραση: Μαρία Σόλμαν, Φρόσω Καλύβα, Οκτώβριος ΔΕΠΠΣ/Φ.Ε. 6.http://ec.europa.eu/research/science-society/document _ library/pdf _06/report- rocard-on-science-education_en.pdf [Accessed 11 April 2011].http://ec.europa.eu/research/science-society/document 7.http://tip.psychology.org/bruner.htmlhttp://tip.psychology.org/bruner.html 8.http://www.infed.org/thinkers/bruner.htmhttp://www.infed.org/thinkers/bruner.htm 9.http://pi-schools.sch.gr/software/gymnasiohttp://pi-schools.sch.gr/software/gymnasio

31 Ακολουθεί η εφαρμογή των παραπάνω Σας ευχαριστώ…… Γιώργος Κατσιγιάννης


Κατέβασμα ppt "“The Pathway to Inquiry Based Science Teaching” ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΔΥΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΣΤΗΝ «ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ/ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google