Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Εισαγωγικά θέματα WWW: 12/01/2006 Η έννοια του Υπερκειμένου. Τεχνικά περιβάλλοντα υλοποίησης συστημάτων υπερκειμένου. Κοινωνικές επιπτώσεις από την εφαρμογή.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Εισαγωγικά θέματα WWW: 12/01/2006 Η έννοια του Υπερκειμένου. Τεχνικά περιβάλλοντα υλοποίησης συστημάτων υπερκειμένου. Κοινωνικές επιπτώσεις από την εφαρμογή."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Εισαγωγικά θέματα WWW: 12/01/2006 Η έννοια του Υπερκειμένου. Τεχνικά περιβάλλοντα υλοποίησης συστημάτων υπερκειμένου. Κοινωνικές επιπτώσεις από την εφαρμογή τους. Η περίπτωση του παγκόσμιου ιστού WWW

2  Ορισμός: Το υπερκείμενο είναι ένα μέσο υποστηριζόμενο από τον υπολογιστή για πληροφόρηση, στο οποίο πολλά διασυνδεδεμένα έγγραφα, εκτεθειμένα με τους συνδέσμους τους σε μια οθόνη υπολογιστή υπέρ-ανάλυσης. Οι σύνδεσμοι μπορούν να ενεργοποιηθούν άμεσα με μια συσκευή δείκτη, όπως το ποντίκι και έτσι το έγγραφο, στο οποίο γινόταν η αναφορά (από τον σύνδεσμο) να εμφανιστεί αμέσως σε ένα νέο παράθυρο στην οθόνη.  Η ιδέα του υπερκειμένου ανήκει στον Vannevar Bush (1945) και σκοπός του ήταν η βελτίωση των τρόπων πρόσβασης στην πληροφορία. Εμπνευστής του όρου είναι ο Theodor Holme Nelson (1960).  Nelson: Το υπερκείμενο είναι ένας συνδυασμός φυσικού γλωσσικού κειμένου και των ικανοτήτων του υπολογιστή για αλληλεπιδραστική διακλάδωση ή μια δυναμική έκθεση ενός μη γραμμικού κειμένου, που δεν μπορεί να εκτυπωθεί βολικά σε μια συμβατική σελίδα.

3  Εφαρμογή: Μια από τις πολλά υποσχόμενες εφαρμογές του υπερκειμένου είναι η κατασκευή on-line πρόσβασης σε ένα μεγάλο αριθμό εγγράφων, που πρόσφατα ανακατεύονται στην διαδικασία ανάπτυξης του συστήματος. Π.χ. απαιτήσεις, προσόντα, περιγραφές, σχέδια, δεδομένα, πολιτικές δράσης και συμπεριφοράς, σημειώσεις.  Τι είναι; Η ιδέα του υπερκειμένου είναι πολύ απλή: παράθυρα σε μια οθόνη, που συνδέονται με αντικείμενα σε μια βάση δεδομένων και σύνδεσμοι, που παρέχονται ανάμεσα σε αυτά τα αντικείμενα και μαζί γραφικά σε μια βάση δεδομένων.  Η ιστορία του: Η ιδέα του υπερκειμένου δεν είναι καινούργια. Υπάρχουν και χειροκίνητα υπερκείμενα, όπως: κάρτες ευρετηρίου για σημειώσεις (μικρό μέγεθος και ευκολία στην επανοργάνωση), λεξικά και εγκυκλοπαίδειες με συνδέσμους αναφοράς για περισσότερες πληροφορίες.

4  Η ικανότητα σύνδεσης διαφόρων κειμένων επιτρέπει την μη γραμμική οργάνωση του κειμένου.  Η χρήση των παραθύρων είναι μεγάλη.  Υπάρχουν: υπερκείμενα που μόνο διαβάζονται (π.χ.cd-rom) και υπερκείμενα όπου οι χρήστες μπορούν να επέμβουν προσθέτοντας κείμενα και δεσμούς.  Χρησιμοποιείται μερικές φορές ο όρος υπερέγγραφο (hyperdocument) για το έγγραφο εκείνο που μπορεί να αποτελεί ένα αυτάρκες και αυτόνομο τμήμα του υπερκειμένου στο οποίο ανήκει.  Ο αναγνώστης ενός υπερκειμένου κινείται ή, πιο παραστατικά, "πλοηγεί" ή "περιηγείται," μέσα στο δίκτυο των κόμβων. Παράλληλα, μπορούμε να αναφερόμαστε στα "όργανα πλοήγησης" ή "όργανα περιήγησης" (browsers) για εκείνα τα εργαλεία, με τα οποία διεκπεραιώνεται η "ανάγνωση" ενός υπερκειμένου

5 Κύρια Χαρακτηριστικά Υπερκειμένου:

6 1)Τους κόμβους (nodes): Κόμβος: μονάδα οργάνωσης της πληροφορίας που μπορεί να χρησιμοποιεί ποικίλα μέσα παρουσίασης  Οι κόμβοι ή πλαίσια (frames) περιέχουν συγκεκριμένες ποσότητες κειμένου, εικόνων, βίντεο ή άλλης πληροφορίας. To μέγεθος ενός κόμβου μπορεί να ποικίλει από μερικές λέξεις μέχρι ένα μεγάλο έγγραφο. Οι κόμβοι αποτελούν τη βασική αποθηκευτική μονάδα πληροφορίας. Αντί για μια συνεχή γραμμική παράθεση κειμένου (όπως στο βιβλίο) τα υπερμέσα τοποθετούν την πληροφορία στους κόμβους που συνδέονται μεταξύ τους και αλληλοσυσχετίζονται με κάποιο τρόπο.  Ένας κόμβος, στο εσωτερικού του οποίου δεν περιέχονται άλλοι κόμβοι, ονομάζεται φύλλινος κόμβος (leaf node). Επίσης, ένα έγγραφο μπορεί να αποτελεί την αναφορά άλλων κόμβων κάποιων άλλων εγγράφων, όταν υπάρχουν σύνδεσμοι των άλλων κόμβων προς το εν λόγω έγγραφο.

7 2)Τους συνδέσμους (links), Σύνδεσμοι: αποκαθιστούν δυνατότητες μετακίνησης από κόμβο σε κόμβο  Οι σύνδεσμοι αποτελούν τις υποστηριζόμενες από το σύστημα διασυνδέσεις και συσχετίσεις μεταξύ των κόμβων πληροφορίας. Οι σύνδεσμοι επιτρέπουν τη μετακίνηση του χρήστη διαμέσου του πληροφοριακού χώρου προς τους κόμβους που επιλέγει. Υπάρχουν σύνδεσμοι σημείου-προς-σημείο (point-to-point links), σύνδεσμοι σημείου-προς-περιοχή (point-to- span links) και σύνδεσμοι περιοχής-προς-περιοχή (span-to-span links). Ένας σύνδεσμος σημείου-προς- σημείο πηγαίνει από ένα "σημείο" - δηλαδή, μια συγκεκριμένη θέση στο έγγραφο (που μπορεί να είναι κόμβος αποτελούμενος από ακριβώς ένα γράμμα ή σύμβολο) - σε ένα άλλο σημείο στο ίδιο ή σε άλλο έγγραφο. Οι "περιοχές" είναι κόμβοι του εγγράφου μεγαλύτερης έκτασης από ένα σημείο (π.χ., παράγραφοι ή άλλες ενότητες του κειμένου του κόμβου).

8  Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι, πέρα από τον αριθμό των διατιθέμενων συνδέσμων, έχει μεγάλη σημασία και η κατεύθυνση των συνδέσμων. Πράγματι, κάθε σύνδεσμος σε ένα υπερκείμενο συνδέει δυο κόμβους και κατευθύνεται από τον ένα κόμβο στον άλλο, από τον αρχικό κόμβο στον τελικό κόμβο. Ο αρχικός κόμβος ονομάζεται κόμβος προέλευσης ή απλώς άγκυρα (anchor) και ο τελικός κόμβος ονομάζεται κόμβος προορισμού.  Ειδικότερα, ένα πληροφορικό σύστημα υπερκειμένου λέγεται ότι παρέχει συνδέσμους μονής κατεύθυνσης, όταν στο σύστημα αυτό επιδεικνύονται μόνο οι άγκυρες (οι κόμβοι προέλευσης). Αν επιπλέον το σύστημα μπορεί να καταγράφει και τους κόμβους προορισμού, τότε λέγεται διπλής κατεύθυνσης.

9 3)Την οργανωτική δομή (organizational structure),  Η οργανωτική δομή (ή το δίκτυο ιδεών της εφαρμογής) προκύπτει από το ότι οι κόμβοι συνδέονται μεταξύ τους με τρόπο που έχει κάποιο νόημα. Έτσι η δομή των κόμβων αλλά και των συνδέσμων σχηματίζουν ένα δίκτυο ιδεών.  Η οργανωτική δομή ενός συστήματος υπερμέσων καθορίζει το μοντέλο πληροφορίας της βάσης γνώσης που χρησιμοποιεί η εφαρμογή. Το μοντέλο πληροφορίας περιγράφει την οργάνωση των ιδεών και την μεταξύ τους σχέση. Σύμφωνα με τον Oliveira (1990) υφίστανται οι εξής τύποι εφαρμογών υπερμέσων ανάλογα με την οργανωτική δομή που ακολουθούν: α)μη δομημένα υπερμέσα, και β)δομημένα σημασιολογικά ή ιεραρχικά.  Η οργανωτική δομή ενός συστήματος υπερμέσων καθορίζει το μοντέλο πληροφορίας της βάσης γνώσης που χρησιμοποιεί η εφαρμογή. Το μοντέλο πληροφορίας περιγράφει την οργάνωση των ιδεών και την μεταξύ τους σχέση. Σύμφωνα με τον Oliveira (1990) υφίστανται οι εξής τύποι εφαρμογών υπερμέσων ανάλογα με την οργανωτική δομή που ακολουθούν: α)μη δομημένα υπερμέσα, και β)δομημένα σημασιολογικά ή ιεραρχικά.

10  Οι Jonassen και Grabinger (1990) χαρακτηρίζουν τα μη δομημένα υπερμέσα ως δομές τυχαίας πρόσβασης, βασισμένες σε συνδέσεις κόμβων που προσφέρουν συνδέσεις-αναφορές σχετικά με την παρουσιαζόμενη πληροφορία. Αυτές οι εφαρμογές παρέχουν τυχαία πρόσβαση από κάθε κόμβο προς κάθε κόμβο.  Τα δομημένα υπερμέσα αντιθετα βασίζονται σε μια σαφή οργάνωση ή διαμόρφωση των κόμβων και των συσχετιστικών συνδέσμων. Κατά τη σχεδίαση μιας τέτοιας δομής ο σχεδιαστής λέει ότι υπάρχει μια δομή του αντικειμένου ή μια γνωσιολογική δομή που θα πρέπει να μεταφερθεί μέσω των συνδέσμων των κόμβων. Τα δομημένα υπερμέσα αποτελούνται από ομάδες κόμβων και κάθε ομάδα είναι προσβάσιμη από άλλες ομάδες. Οι δομές αυτές υπερμέσων υιοθετούν διάφορα εννοιολογικά μοντέλα.

11 4)την βάση δεδομένων (database),  Η βάση δεδομένων που χρησιμοποιεί η εφαρμογή υπερμέσων περιέχει οργανωμένες τις διαθέσιμες πληροφορίες. Θα μπορούσε κανείς να θεωρήσει τα υπερμέσα σαν μια εξελιγμένη και εμπλουτισμένη βάση δεδομένων. Πράγματι η οργανωτική δομή πολλών εφαρμογών υπερμέσων μοιάζει με βάση δεδομένων.  Τα υπερμέσα διαφέρουν όμως από μια απλή βάση δεδομένων στη συσχετιστική πληροφοριακή δομή και τον δυναμικό έλεγχο που έχει ο χρήστης. Οι Verreck & Lkundi (1990, σ. 264) σχολιάζουν στο σημείο αυτό: "Το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο του υπερκειμένου κατά τη γνώμη μας είναι η σύνδεση των τμημάτων πληροφορίας με σημασιολογικούς και πραγματιστικούς τρόπους που υλοποιείται και είναι διαθέσιμη στους χρήστες μέσω του υπολογιστή. Αυτό διαφοροποιεί το υπερκείμενο από σχετικές εφαρμογές, όπως τα συστήματα ανάκλησης πληροφορίας και οι βάσεις δεδομένων που είναι σχεδιασμένα για διαφορετικού είδους πρόσβαση".

12 5)την διαλογικότητα (interactivity) 5)την διαλογικότητα (interactivity)  Μέσω της διαλογικότητας υλοποιούνται οι δυνατότητες δυναμικού ελέγχου της εφαρμογής που αποκτά ο χρήστης. Τα υπερμέσα επιτρέπουν στο χρήστη να καθορίσει τη σειρά με την οποία θα δει την πληροφορία, να προσθέσει πληροφορία για να της προσδώσει περισσότερο προσωπικό νόημα ή ακόμη να δομήσει την δική του βάση γνώσης. Το επίπεδο ελέγχου του χρήστη μπορεί να ποικίλει σε κάθε σύστημα ανάλογα με τη χρήση του, το σημαντικό όμως σε κάθε περίπτωση είναι ότι ο χρήστης αλληλεπιδρά νοηματικά με την εφαρμογή και ελέγχει δυναμικά την παρουσίαση της πληροφορίας.

13 6)τα μονοπάτια διάσχισης (paths)  Τέλος τα μονοπάτια διάσχισης του πληροφοριακού χώρου της εφαρμογής καθορίζονται από το συγγραφέα, τον χρήστη ή και από τους δύο μαζί. Τα μονοπάτια που καθορίζει ο συγγραφέας αναφέρονται σαν προκαθορισμένοι δρόμοι μέσα στον πληροφοριακό χώρο (πχ."καθοδηγούμενη ξενάγηση"). Οι χρήστες μπορούν να ακολουθήσουν αυτόν τον προτεινόμενο γραμμικό δρόμο ή να σχεδιάσουν και να ακολουθήσουν τους δικούς τους.

14 Θετικά στοιχεία:  Το υπερκείμενο είναι ένα μέσο ικανό για σκέψη και επικοινωνία. Μας κάνει να σκεφτόμαστε και μας ενθαρρύνει να εκφράζουμε την άποψή μας, την αντίρρησή μας με την μορφή αναφορών.  Στον αποδέκτη δίνεται έτσι η δυνατότητα να διαλέξει ανάμεσα σε μια πληθώρα πιθανοτήτων, αποφασίζοντας κατά αυτόν τον τρόπο για το πώς θα συνεχιστεί η ανάγνωσή του.  Πρωταρχικού ενδιαφέροντος είναι λιγότερο η ίδια η πληροφορία και πολύ περισσότερο ο τρόπος με τον οποίο την προσεγγίζει και την χρησιμοποιεί κάποιος (Ροτκέγκελ).

15  Παρέχουν στους αποδέκτες τους περισσότερες δυνατότητες για ενεργό «συμμετοχή», αυτονομία και αυθεντικότητα.  Μπορούν να δώσουν ερεθίσματα για την καθιέρωση ενός τρόπου σκέψης βασισμένου σε συναρτήσεις και αναλογίες.  Η γνώση δεν εντοπίζεται πλέον σε ένα καθορισμένο μέρος : αντίθετα μπορεί να γίνει αντιληπτή μόνο εν κινήσει.  Η παραδοσιακή απόσταση ανάμεσα στον συγγραφέα και τον αναγνώστη ελαχιστοποιείται  Η ανάγνωση ανάγεται κυριολεκτικά σε παραγωγή έργου.

16 Αρνητικά στοιχεία:  Χάνει την γενική εικόνα του συνόλου των πληροφοριών. Δυσκολία διαχωρισμού του κυρίως κειμένου από τα παρά-κείμενα, γιατί αυτά χαρακτηρίζονται από πολύπλοκες σχέσεις και διαδικασίες.  Ενδέχεται να παρουσιαστεί μια νοητική υπερφόρτωση, αβεβαιότητα και ανησυχία εξαιτίας της υπεραφθονίας των πληροφοριών.

17 ΣυστήματαΥπερκειμένων

18  Διευκρίνιση: Κάποιοι υποστηρίζουν ότι τα window- systems ή τα file-systems μπορεί να είναι συστήματα υπερκειμένου. Όχι, γιατί δεν πληρούν τις προϋποθέσεις του υπερκειμένου, καθώς το υπερκείμενο, απαιτεί: πιο τελειοποιημένη και πολύπλοκη αντίληψη των συνδέσμων και υψηλότερη μηχανική υποστήριξη.  Δεν είναι τυπικές κατηγορίες.  Κάποια είναι πλήρους κλίμακας και κάποια άλλα όχι.  Υπάρχει δυσκολία στον ορισμό των συστημάτων υπερκειμένου

19  Ύπαρξη παραθύρων σε μια οθόνη, που αντιστοιχούν σε κόμβους στην βάση δεδομένων, με κίνηση από το ένα στο άλλο και το κάθε ένα έχει ένα όνομα ή τίτλο, το οποίο συνήθως επιδεικνύεται σε ένα παράθυρο. Συνήθως ένα μικρός αριθμός κόμβων είναι ανοιχτοί σαν παράθυρο στην οθόνη την ίδια ώρα.  Υποστηρίζονται οι λειτουργίες του συστήματος των windowς. Τα παράθυρα μπορούν να μετακινηθούν, να κλείσουν, να αλλάξουν μέγεθος ή και να μπουν στην άκρη σαν μικρά εικονίδια. Κλείνοντας ένα παράθυρο: το εξαφανίζεις, αφού πρώτα έχουν αποθηκευτεί πρώτα οι όποιες αλλαγές έχουν γίνει στην βάση δεδομένων. Ανοίγοντας πάλι το εικονίδιο του παραθύρου με το ποντίκι, ανοίγει το παράθυρο αμέσως με όλες τις πληροφορίες.

20 4 τρόποι Χρησιμοποίησης των συστημάτων υπερκειμένου

21 Α΄ : Macro Literacy Systems –(μάκρο λογοτεχνικά συστήματα): Η μελέτη των τεχνολογιών υποστήριξης μεγάλων on-line βιβλιοθηκών, στις οποίες οι δια-σύνδεσμοι των εγγράφων υποστηρίζονται μηχανικά. Έκδοση, ανάγνωση, συνεργασία, κριτική πραγματοποιούνται μέσα στο δίκτυο. Οι πρώιμες όψεις του υπερκειμένου επικεντρώνονται στην ολοκλήρωση του κολοσσιαίου όγκου των έτοιμων και προσιτών πληροφοριών μέσω ενός απλού και σταθερού υπερκείμενου. Ολόκληρο το σύστημα εργασιών δικτύου συστήνει ένα δυναμικό σώμα, για να εμπλουτίζεται από τους αναγνώστες του χωρίς να εξαλείφονται τα αρχικά έγγραφα. Η μελέτη των τεχνολογιών υποστήριξης μεγάλων on-line βιβλιοθηκών, στις οποίες οι δια-σύνδεσμοι των εγγράφων υποστηρίζονται μηχανικά. Έκδοση, ανάγνωση, συνεργασία, κριτική πραγματοποιούνται μέσα στο δίκτυο. Οι πρώιμες όψεις του υπερκειμένου επικεντρώνονται στην ολοκλήρωση του κολοσσιαίου όγκου των έτοιμων και προσιτών πληροφοριών μέσω ενός απλού και σταθερού υπερκείμενου. Ολόκληρο το σύστημα εργασιών δικτύου συστήνει ένα δυναμικό σώμα, για να εμπλουτίζεται από τους αναγνώστες του χωρίς να εξαλείφονται τα αρχικά έγγραφα.

22  Bush’s Memex (1945): Ασχολείται με την μηχανοποίηση του επιστημονικού λογοτεχνικού συστήματος. Αυτό το Memex περιέχει μια πολύ μεγάλη βιβλιοθήκη, πολλές οθόνες και την δυνατότητα να δημιουργείς ένα σύνδεσμο ανάμεσα σε 2 σημεία από ολόκληρη την βιβλιοθήκη.  Engelbart’s NLS/ Augment (1963): Το όραμά του: οι υπολογιστές θα χρησιμοποιηθούν σε ένα νέο επίπεδο ανθρώπινης εξέλιξης, που θα χαρακτηρίζεται από τον χειρισμό αυτόματων εξωτερικών συμβόλων. NLS: ένα σύστημα, που θα ήταν επαρκές για όλες τις εργασιακές ανάγκες – αποθήκευση: πλάνων, σχεδίων, προγραμμάτων, εγγράφων, βιβλιογραφίες, αναφορές, κτλ. Τώρα ονομάζεται Augment και περιέχει πολλούς τύπους επικοινωνίας υποστηριζόμενης από τον υπολογιστή: ασύγχρονης και συγχρονικής

23  Nelson’s Xanadu Project: Το όνειρό του ήταν: η δημιουργία ενός ενοποιημένου λογοτεχνικού περιβάλλοντος σε μια παγκόσμια κλίμακα. Xanadu: παρείχε την δυνατότητα για αναδόμηση παλιών εγγράφων, καθώς αποθηκεύονταν τόσο το αυθεντικό κείμενο όσο και οι αλλαγές.  Trigg’s text net. Το μόνο Php thesis στο hypertext: Περιγράφει το text net σύστημα σαν υποστηρικτικό, μη γραμμικό κείμενο, στο οποίο τα έγγραφα είναι οργανωμένα σαν πρωτόγονα κομμάτια κειμένου, που συνδέονται με συνδέσμους για να δημιουργήσουν ένα εργασιακό δίκτυο, αρκετά όμοιο με ένα σημασιολογικό δίκτυο.

24 Β΄:Problem Exploration Systems – (Συστήματα εξερεύνησης προβλημάτων) Συστήματα, που υποστηρίζουν την πρώιμη μη δομημένη σκέψη πάνω σε ένα πρόβλημα, στο οποίο πολλές μη συνδεόμενες ιδέες έρχονται στο μυαλό σαν αυθεντία ή σαν προκαταρκτικό σχέδιο επίλυσης προβλημάτων. Αφορά τον προγραμματισμό και την σχεδίαση. Είναι συστήματα, που είναι σχεδιασμένα να είναι αλληλεπιδραστικά και να παρέχουν άμεση απάντηση σε μια μικρή συλλογή από εξειδικευμένες εντολές για τον χειρισμό των πληροφοριών. Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό τους είναι η ευκολία στην απόκρυψη λεπτομερειών σε διάφορα στάδια ορισμένα από τον χρήστη. Είναι δυνατή η συλλογή μεγάλων ποσοτήτων από σχετικές μη δομημένες πληροφορίες. Συστήματα, που υποστηρίζουν την πρώιμη μη δομημένη σκέψη πάνω σε ένα πρόβλημα, στο οποίο πολλές μη συνδεόμενες ιδέες έρχονται στο μυαλό σαν αυθεντία ή σαν προκαταρκτικό σχέδιο επίλυσης προβλημάτων. Αφορά τον προγραμματισμό και την σχεδίαση. Είναι συστήματα, που είναι σχεδιασμένα να είναι αλληλεπιδραστικά και να παρέχουν άμεση απάντηση σε μια μικρή συλλογή από εξειδικευμένες εντολές για τον χειρισμό των πληροφοριών. Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό τους είναι η ευκολία στην απόκρυψη λεπτομερειών σε διάφορα στάδια ορισμένα από τον χρήστη. Είναι δυνατή η συλλογή μεγάλων ποσοτήτων από σχετικές μη δομημένες πληροφορίες.

25  Goldstein and Bobrow’s PIE: Μίλησαν για το προσωπικό περιβάλλον πληροφοριών. Σκοπός τους ήταν να βοηθήσουν τους σχεδιαστές των προγραμμάτων software. Το σύστημα software παρουσιάζεται ως ένα υπερκειμενικό εργασιακό δίκτυο κωδικών, καθορισμών, τεκμηριώσεων.  Issue Based Information Systems – Horst Rittel: Ασχολήθηκε με τους τρόπους αντιμετώπισης των προβλημάτων κακοήθειας στο διαδίκτυο. Η λύση δεν είναι σωστό ή λάθος. Αυτό το σύστημα είναι η ένωση συστημάτων ειδήσεων και τηλεδιάσκεψης, πολλοί άνθρωποι μπορούν να συμμετέχουν σε μια συζήτηση, σε ένα υπερκείμενο. Επίσης μπορούν να μετακινούνται ανάμεσα σε διαφορετικά ζητήματα και συζητήσεις.

26  Lowe’s Synview: Αφορά τρόπους για καλύτερη και μεγαλύτερη εγκυρότητα στο διαδίκτυο στις περιπτώσεις των ψηφοφοριών. Δίνει την δυνατότητα στους αναγνώστες να ακολουθήσουν τα μονοπάτια με την μεγαλύτερη εγκυρότητα.  UNC’s WE: Πρόκειται για ένα περιβάλλον γραφής. Σκοπός ήταν η μελέτη των εργαλείων και των ευκολιών, που θα ήταν χρήσιμες σε έναν συγγραφέα.( τα στοιχεία που θα έχουν σχέση ενώνονται μεταξύ τους)  Outline Processors: Είναι ένα πρόγραμμα επεξεργασίας λέξεων, που ειδικεύεται στην επεξεργασία των περιγραμμάτων, των γενικών χαρακτηριστικών.

27 Γ΄:Structured Browsing Systems – (Δομημένα συστήματα αναζήτησης) Αν και παρόμοια, είναι μικρότερης κλίμακας συστήματα από τα Macro Literacy Systems. Αφορούν την διδασκαλία, την αναφορά, την ενημέρωση για τα κοινά, όπου η ευκολία χρήσης τους είναι σημαντική. Αυτά τα συστήματα ήταν αρχικά σχεδιασμένα για εφαρμογές στις οποίες είτε υπήρχε μεγάλος όγκος υπαρκτών πληροφοριών είτε ήταν σημαντικό να είναι πολύ εύκολα προσβάσιμες οι πληροφορίες ακόμα και για τους αρχάριους. Αυτά τα συστήματα θέτουν διαφορετικά προβλήματα για τους δημιουργούς τους: Η ευκολία μάθησης και χρήσης είναι πρώτιστα και επίσης δίνεται μεγάλη φροντίδα στην ικανότητα της αλληλο- αντιμετώπισης. Από την άλλη μεριά σε αυτά τα συστήματα το γράψιμο συνήθως δεν επιτρέπεται στον απλό χρήστη ή δεν υποστηρίζεται συγκεκριμένα. Αν και παρόμοια, είναι μικρότερης κλίμακας συστήματα από τα Macro Literacy Systems. Αφορούν την διδασκαλία, την αναφορά, την ενημέρωση για τα κοινά, όπου η ευκολία χρήσης τους είναι σημαντική. Αυτά τα συστήματα ήταν αρχικά σχεδιασμένα για εφαρμογές στις οποίες είτε υπήρχε μεγάλος όγκος υπαρκτών πληροφοριών είτε ήταν σημαντικό να είναι πολύ εύκολα προσβάσιμες οι πληροφορίες ακόμα και για τους αρχάριους. Αυτά τα συστήματα θέτουν διαφορετικά προβλήματα για τους δημιουργούς τους: Η ευκολία μάθησης και χρήσης είναι πρώτιστα και επίσης δίνεται μεγάλη φροντίδα στην ικανότητα της αλληλο- αντιμετώπισης. Από την άλλη μεριά σε αυτά τα συστήματα το γράψιμο συνήθως δεν επιτρέπεται στον απλό χρήστη ή δεν υποστηρίζεται συγκεκριμένα.

28  GMU’s ZOG and Knowledge Systems KMS: Σκοπός του είναι να εξυπηρετεί μια μεγάλη κοινότητα χρηστών ταυτόχρονα. Λειτουργεί σε συγκεκριμένους τελικούς σταθμούς σε ένα σύστημα, που μοιράζεται μεγάλο χρόνο. Κάθε κομμάτι της βάσης δεδομένων έχει ένα τίτλο μιας γραμμής μέσα σε ένα πλαίσιο, από κάτω ακολουθούν λίγες γραμμές, που δηλώνουν το θέμα και ακολουθούν επιλογές και σχόλια.  Emacs INFO Subsystem: είναι ένα online βοηθητικό σύστημα των EMACS. Συμβάλλει στον αποπροσανατολισμό των χρηστών.

29  Shneiderman’s Hyperties: Βασίζεται σε ένα σύστημα αλληλεπιδραστικής εγκυκλοπαίδειας. Αναπτύχθηκε σε 2 κατευθύνσεις: ως ένα πρακτικό και εύκολο εργαλείο μάθησης και ως ένα πειραματικό πεδίο για σπουδές στον σχεδιασμό των υπερκειμένων. Hyperties: η βασική τους μονάδα είναι μικρά άρθρα, τα οποία είναι υπερσυνδεδεμένα με ένα οποιαδήποτε αριθμό συνδέσμων.  Symbolics Document Examiner: Το πιο προηγμένο από τα επιβοηθητικά συστήματα on line.Επιδεικνύει τις σελίδες από ολόκληρο το χειρωνακτικό υλικό σε συμβολικό ψεύδισμα στην οθόνη της μηχανής συγκεκριμένα πεδία στο κείμενο έιναι τονισμένα (bold) και όταν το ακουμπάς με το ποντίκι εμφανίζει το σχετικό κείμενο και το συνδέει με το αρχικό κείμενο.

30 Δ΄: General Hypertext Technology – (Γενική τεχνολογία υπερκειμένου)  Είναι συστήματα γενικού σκοπού, σχεδιασμένα να επιτρέπουν τον πειραματισμό σε ένα εύρος εφαρμογών του υπερκειμένου. Πιο συχνά εφαρμόζονται σε ανάγνωση, συγγραφή και συνεργασία. ‘Όλα τα συστήματα αυτής της κατηγορίας έχουν εφαρμοστεί τουλάχιστον μια φορά, αλλά ο πρώτιστος σκοπός τους είναι ο πειραματισμός με το ίδιο το υπερκείμενο ως τεχνολογία.

31  Xerox PARC’s Note Cards – Moran, Trigg: Η μάλλον καλύτερη έκδοση ολόκληρου του υπερκειμένου είναι το σύστημα Note Cards. Ο ερευνητικός σκοπός ήταν: η δημιουργία τεχνολογίας, που θα βοηθούσε τους αναλυτές να μοντάρουν καλύτερα και να βρίσκουν καλύτερες εκφράσεις για τις αναλύσεις τους και τα ιδεατούς τύπους τους. Η υποστήριξη των ερευνητών στο έργο τους: δηλαδή: η συλλογή πληροφοριών, από διάφορες πηγές, η συγκέντρωση και η αρχειοθέτηση των στοιχείων και τέλος η συγγραφή αναφορών.  Brown University’s Intermedia: Πρόκειται για 2 δεκαετίες ερευνών και 3 γενιές συστημάτων υπερκειμένου. Ο Nelson, ο Van Dam και άλλοι φοιτητές του πανεπιστημίου δημιούργησαν το «Intermedia project», που χρησιμοποίησε το κέντρο διαστημόπλοιων του Χιούστον για την τεκμηρίωση του Apollo. Ο Van Dam: το FRESS, είναι σαν το NLS: Κόμβοι και σύνδεσμοι με λέξεις κλειδιά, με αναφορά, αλλά χωρίς όρια στο μέγεθος των κόμβων  Tektronix Nepture: Έχει σχεδιαστεί με μια ανοιχτή και απλωμένη αρχιτεκτονική. HAM: δηλαδή: Hypertext Abstract Machine. Η καρδιά του συστήματος ήταν ένας διακομιστής διεκπεραίωσης. Είναι ένα γενικό μοντέλο υπερκειμένου, που παρέχει οδηγίες για δημιουργία, τροποποίηση και πρόσβαση σε συνδέσμους και κόμβους.

32  Disessa’s Boxes: Πρόκειται για την αλληλεπιδραστική και προγραμματισμένη γλώσσα Boxer, η οποία είναι εύκολη και χρήσιμη για μη ειδικούς του υπολογιστή. Πρόκειται για ένα κουτί, που αφορά την βασική ενότητα, το οποίο περιέχει άλλα ξεχωριστά μικρότερα κουτιά για όλα τα υπόλοιπα (άλλα κείμενα, γραφικά)  Pitman’s CREF (Cross Referenced Editing Facility): Αναφέρεται σε ένα πρότυπο εξειδικευμένου κειμένου και γραφικών, που αναπτύχθηκε ως εργαλείο για την ανάλυση των αποτελεσμάτων των ψυχολογικών πειραμάτων.  Hypertext on the Apple Maclntosh: παρέχει ευκολίες υπερκειμένου. Π.χ.: file vision (γραφικά), Guide (με 3 είδη συνδέσμων: αναφοράς, σημείωσης και αντικατάστασης) και Ηypercard.  MCC’s Plane text – Gullichsen: Δημιουργία ενός γρήγορου πρωτοτύπου για υπερκείμενο. Διαδόθηκε και εφαρμόστηκε εκτεταμένα και δημιουργήθηκε και δεύτερη έκδοση πιο εξελιγμένη και τελειοποιημένη.

33 Πλεονεκτήματα:  Ευκολία στον εντοπισμό των αναφορών,  Ευκολία στην δημιουργία νέων αναφορών,  Δόμηση πληροφοριών (πολλαπλές ιεραρχίες μπορούν να οργανώσουν το ίδιο υλικό)  Παγκόσμιες, σφαιρικές απόψεις (τοπικές και παγκόσμιες απόψεις μπορούν αν συγχωνευτούν αποτελεσματικά)  Έγγραφα επί παραγγελία (το ίδιο έγγραφο μπορεί να εξυπηρετεί πολλαπλές λειτουργίες),

34 …  Ρύθμιση πληροφοριών (Οι ιδέες μπορούν να εκφραστούν πιο συγκροτημένα),  Σταθερότητα πληροφοριών (ακόμα και αν μετακινηθεί το κείμενο σε άλλο έγγραφο οι σύνδεσμοί του παραμένουν),  Συσσώρευση έργων (ο χρήστης μπορεί να έχει διάφορα μονοπάτια στην οθόνη του, τα οποία ανάγονται στο πρωτότυπο έργο),  Συνεργασία πολλών συγγραφέων.

35 Κοινωνικές Επιπτώσεις: Βοήθησαν και βοηθούν την ανθρώπινη εξέλιξη, την πρόοδο της έρευνας και την καλυτέρευση των καθημερινών συνθηκών των ανθρώπων, καθώς πραγματεύονται ζητήματα, όπως:  Ενοποιημένο λογοτεχνικό περιβάλλον  Συλλογή μεγάλων ποσοτήτων πληροφοριών  Προσβασιμότητα των πληροφοριών  Πρόοδο των προγραμμάτων software  Υποστήριξη των αναλυτών και των συγγραφέων  Περιορισμός της κακοήθειας  Εγκυρότητα των ψηφοφοριών  Διδασκαλία  Ευκολότερη ενημέρωση για τα κοινά  Ανάλυση ψυχολογικών πειραμάτων

36 Μειονεκτήματα:  Getting «lost in Space». Το πρόβλημα του αποπροσανατολισμού. Η τάση να χάνει κάποιος την αίσθηση της τοποθεσίας και της κατεύθυνσης σε ένα μη γραμμικό έγγραφο.  Cognitive task scheduling problem. To πρόβλημα του προγραμματισμού του έργου της αντίληψης. Η επιπρόσθετη προσπάθεια και συγκέντρωση, που είναι απαραίτητη για να διατηρήσεις διάφορα έργα ή μονοπάτια την ίδια στιγμή.  Προβλήματα με τα τρέχοντα εργαλεία: καθυστέρηση στην έκθεση του αναφερόμενου υλικού, περιορισμοί στα ονόματα και σε άλλες ιδιότητες των συνδέσμων, ελλείψεις ή ατέλειες των μηχανών αναζήτησης.  Μέσα από την πρόοδο και τις έρευνες είναι πολύ πιθανό να βρεθούν λύσεις.

37 Υπερμέσα:

38  Στην περίπτωση τώρα, που σε ένα πληροφορικό σύστημα υπάρχουν δεδομένα στη μορφή δυο ή περισσότερων τύπων μέσων, τότε ονομάζονται πολυμέσα (multimedia) τα συστήματα αυτά. Επιπλέον, ονομάζονται υπερμέσα (hypermedia) τα συστήματα του υπερκειμένου που περιλαμβάνουν δεδομένα σε μορφή πολυμέσων, δηλαδή, δεδομένα δυο ή περισσοτέρων τύπων μέσων. Προφανώς λοιπόν, τα υπερμέσα αποτελούν μια γενίκευση του υπερκειμένου με την ενσωμάτωση στο κείμενο των πολυμέσων.  Τα πληροφορικά μέσα (media), δηλαδή, οι τύποι παρουσίασης των πληροφορικών δεδομένων, μπορούν να είναι: κείμενο, ήχος, εικόνα, γραφικά υπολογιστή, κινούμενα σχέδια ή κινούμενες εικόνες, βίντεο, αισθήσεις,κλπ..  Όπως και να έχει, φαίνεται πως τα υπερμέσα ασκούν ιδιαίτερη έλξη πάνω στον σύγχρονο άνθρωπο- «χρήστη του ηλεκτρονικού υπολογιστή», κι αυτό γιατί αποτελούν μια εμπλουτισμένη εκδοχή του υπερκειμένου.

39 Η περίπτωση του WWW:

40  Ο παγκόσμιος ιστός ( World Wide Web – www) είναι ένα τμήμα του Internet, που αποτελεί την μεγαλύτερη συλλογή εγγράφων, τα οποία είναι αποθηκευμένα σε εκατομμύρια υπολογιστές στον κόσμο.  Παρέχει πρόσβαση από τον προσωπικό υπολογιστή σε διαφορετικά είδη αρχείων.  Σε κάθε δικτυακό τόπο συνήθως υπάρχει μια αρχική σελίδα ( Home Page), που λειτουργεί ως ευρετήριο του δικτυακού τόπου.  Οι πληροφορίες σε ένα δικτυακό τόπο συνδέονται μεταξύ τους με συνδέσμους (links).

41  Οι ιστοσελίδες διαβάζονται από ειδικά προγράμματα που ονομάζονται φυλλομετρητές (Browsers).  Βασίζεται στην ιδέα του υπερκειμένου (hypertext) ή για την ακρίβεια των υπερμέσων (hypermedia).  Αρχικά, οι σελίδες του Web περιείχαν υπερκείμενο, δηλαδή κείμενο και συνδέσμους προς άλλες σελίδες που κι αυτές περιείχαν υπερκείμενο. Σιγά - σιγά το υπερκείμενο εμπλουτίστηκε με την ενσωμάτωση πολυμέσων (multimedia) απ’ όπου προέκυψε ο συνδυασμός των δύο: τα υπερμέσα (hypermedia).  Οι πληροφορίες μπορεί να περιλαμβάνουν: γραφικά, εικόνες, κινηματογραφικές ταινίες, ήχους, τρισδιάστατους κόσμους και σχεδόν οποιαδήποτε άλλη μορφή ψηφιακής πληροφορίας μπορούμε να φανταστούμε.

42  Το πρωτόκολλο, που χρησιμοποιείται για την μεταφορά υπερκειμένου στο διαδίκτυο λέγεται: http ( Hyper Text Transfer Protocol).  Η γλώσσα συγγραφής που χρησιμοποιείται για την κατασκευή των σελίδων είναι η HTML (Hyper text Markup Language)


Κατέβασμα ppt "Εισαγωγικά θέματα WWW: 12/01/2006 Η έννοια του Υπερκειμένου. Τεχνικά περιβάλλοντα υλοποίησης συστημάτων υπερκειμένου. Κοινωνικές επιπτώσεις από την εφαρμογή."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google