Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

9 ο Μάθημα 15/12/2012. Δημόκριτος ο Αβδηρίτης 470/460-370 ( περίπου ) π. Χ. Δημόκριτος ο Αβδηρίτης.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "9 ο Μάθημα 15/12/2012. Δημόκριτος ο Αβδηρίτης 470/460-370 ( περίπου ) π. Χ. Δημόκριτος ο Αβδηρίτης."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 9 ο Μάθημα 15/12/2012

2 Δημόκριτος ο Αβδηρίτης 470/ ( περίπου ) π. Χ. Δημόκριτος ο Αβδηρίτης

3  Γεννήθηκε στα Άβδηρα της Θράκης.  Ήταν μαθητής του Λεύκιππου.  Κατάγονταν από αριστοκρατική γενιά.  Ήταν ο πρώτος υλιστής.  Ίδρυσε Σχολή στα Άβδηρα.  Έζησε περίπου στα χρόνια του Σωκράτη αν και συνηθίζουν να τον τοποθετούν στα χρόνια των προσωκρατικών φιλοσόφων.

4

5 Μια θεωρία αναφέρει ότι : Στα Άβδηρα ο Ξέρξης ξεκούρασε τον στρατό του πηγαίνοντας για την Μάχη των Θερμοπυλών και ο πατέρας του Δημόκριτου φιλοξένησε τον Ξέρξη. Το ανέκδοτο αυτό κείμενο φαίνεται ότι αποτελεί μια προσπάθεια σύνδεσης της Αρχαίας Ελληνικής φιλοσοφίας με την Ανατολή, γιατί σύμφωνα με αυτό ο Ξέρξης άφησε στον πατέρα του μάγους για να μυήσουν τον μικρό Δημόκριτο στα δόγματα της φιλοσοφίας τους.

6 Η ζωή του Δημόκριτου :  Από μικρός έδειξε την κλίση του προς την μελέτη της φύσης.  Είχε αφοσιωθεί στον στοχασμό.  Έκανε πολλά ταξίδια σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο ( Αίγυπτο, Περσία, Βαβυλώνα, Ινδία, Αιθιοπία, Αθήνα ). Ερμηνεύοντας το κλίμα της κάθε περιοχής για 8 περίπου χρόνια.  Στην Μίλητο πρέπει να γνώρισε τον Λεύκιππο.  Είχε δημοκρατικές πεποιθήσεις.  Ονομάστηκε « Γελαστινός » (= γελαστός ) διότι αντιμετώπιζε με μεγάλη αισιοδοξία τις δυσκολίες της ζωής και περιγελούσε τις καθημερινές θλίψεις των άλλων.

7 Ο θεμελιωτής της ατομικής θεωρίας. Υποστήριξε ότι το ον εκτός του ότι είναι αιώνιο - άφθαρτο - αναλλοίωτο, είναι και « πολλαπλούν ». Κατά τον Δημόκριτο δηλαδή σύγκειται από απειροελάχιστα κομμάτια ύλης, τα άτομα, που είναι αιώνια - άφθαρτα - αναλλοίωτα και αδιάσπαστα και δημιουργούνται από την διαρκή και ακατάπαυστη κίνηση τους. Τα άτομα στροβιλίζονται στο άπειρο και καθώς συνωθούνται σχηματίζουν άπειρους κόσμους. Έτσι δημιουργήθηκε και η Γη κατά Τον Δημόκριτο.

8 Υποστήριξε πως και η ψυχή αποτελείται από λεία, λεπτά και στρογγυλά άτομα, που το σώμα τα εισπνέει από τον αέρα, δίνοντας έτσι και στον ψυχικό βίο υλιστική λειτουργία.

9 Το έργο του Δημόκριτου :  Ασχολήθηκε με : μαθηματικά, μουσική, γεωμετρία, μετεωρολογία, γλωσσολογία, τέχνη του πολέμου, κοσμολογία, αστρονομία, βιολογία, ηθική, αισθητική, ιστορία, παιδεία. Δεν ασχολήθηκε με την θρησκεία και την πολιτική.  Το σύνολο των έργων του είναι 70 κείμενα και είναι γραμμένα στην ιωνική διάλεκτο.

10  Μεταγενέστεροι μελετητές της αρχαιότητας χώρισαν το έργο του σε τετραλογίες εντεταγμένες σε 5 ομάδες έργων : 1. τα ηθικά - 2 τετραλογίες 2. τα φυσικά - 4 >> 3. τα μαθηματικά - 3 >> 4. τα μουσικά - 2 >> 5. τα τεχνικά - 2 >> Συν 9 αταξινόμητα και 9 που έχουν τίτλο « Αιτίαι ». Ο κατάλογος των έργων του μας παραδίδεται από τον Διογένη Λαέρτιο.

11 Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΟΦΕΛΕΙ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ !!

12

13 Σημαντικότερα αποφθέγματά του Δημόκριτου :  «’ Έλεγε : βούλεσθαι μάλλον μίαν ευρείν αιτιολογίαν ή την Περσών βασιλείαν γενέσθαι » (= Έλεγε ότι προτιμούσε να βρεί μια ερμηνεία για ένα φαινόμενο παρά να γίνει ο βασιλιάς της Περσίας ).  « ἐ νιοί πόλεων μεν δεσπόζουσι, γυναιξί δε δουλε ὐ σουσί » (= Μερικοί μπορεί να κυβερνούν ολόκληρες πολιτείες, κι όμως είναι δούλοι των γυναικών τους ).

14  « ζην ουκ άξιος, ότω μηδείς εστί χρηστός φίλος » (= Η ζωή δεν έχει νόημα χωρίς καλούς φίλους ).  « ισχύς και ευμορφίη νεότητος αγαθά, γήραος δε σωφροσύνη ἀ νθος » (= Η σωματική δύναμη και η ομορφιά είναι τα καλά της νεότητας, η σωφροσύνη όμως είναι το άνθος των γηρατειών ).

15  « ηδοναί άκαιροι τίκτουσιν αηδίας » (= Οι απολαύσεις που δεν έρχονται στην ώρα τους γενούν αποστροφή ).  « λόγος έργου σκιή » (= Τα λόγια είναι απλώς η σκιά των έργων ).  « μεγάλα βλάπτουσι τους αξυνέτους, οι επαινέοντες » (= Κάνουν μεγάλο κακό στους άμυαλους εκείνοι που τους επαινούν ).

16  « ξενιτείη βίου αυτάρκειαν διδάσκει » (= Η ξενιτιά σε μαθαίνει πώς να είσαι αυτάρκεις ).  « ο κόσμος σκηνή, ο βίος πάροδος. Ήλθες, είδες, απήλθες » (= Όλος ο κόσμος είναι σκηνή θεάτρου, όλη μας η ζωή σαν το πέρασμα του Χορού από την ορχήστρα : μπαίνεις, βλέπεις και βγαίνεις.

17  « οι εκούσιοι πόνοι την των ακουσίων υπομονήν ελαφροτέραν παρασκευάζουσι » (= Οι κόποι που αποφασίζουμε με την θέληση μας μας κάνουν να υπομένουμε ευκολότερα τους κόπους που δεν τους έχουμε επιλέξει ).  « ομοφροσύνη φιλίην ποιέει » ( Η ταυτότητα των αντιλήψεων γεννά την φιλία ).

18  « παιδεία ευτυχούσι μεν εστι κόσμος, ατυχούσι δε καταφύγιον » ( = Η παιδεία είναι κόσμημα για όσους ευτυχούν και καταφύγιο για όσους δυστυχούν ).  « πολλοί δρώντες τα αίσχηστα λόγους τους αρίστους ασκέουσι » (= Είναι πολλοί εκείνοι που διαπράτουν αίσχη, αλλά στα λόγια είναι οι καλύτεροι ).

19  « Μούνοι θεοφιλέες, όσοις εχθρόν το αδικέειν.» (= Είναι αγαπητοί στους θεούς μόνο όσοι εχθρεύονται την αδικία ).  « Πλείονες εξ ασκήσεως αγαθοί γίνονται ή από φύσεως » (= Οι περισσότεροι γίνονται ικανοί με την άσκηση παρά από τη φύση τους )

20  « Ποθητός είναι μάλλον ή φοβερός κατά βίον προαιρού. Όν πάντες φοβούνται, πάντας φοβείτε ». (= Σ ’ ολη σου την ζωή, πποσπάθησε να κερδίζεις την αγάπη παρά τον φόβο. Όταν όλοι σε φοβούνται, τους φοβάσαι όλους κι εσύ.)  « Πόλλοί πολυμαθέες νόουν ουκ έχουσιν ». (= Είναι πολλόι οι πολυμαθέις που δεν έχουν μυαλό.)  « Το αεί μέλλειν ἀ τελέας ποιεί τας πρήξιας ». (= Με το « θα » και το « θα » δεν ολοκληρώνεται καμία πράξη.)


Κατέβασμα ppt "9 ο Μάθημα 15/12/2012. Δημόκριτος ο Αβδηρίτης 470/460-370 ( περίπου ) π. Χ. Δημόκριτος ο Αβδηρίτης."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google