Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Στάδια εκμάθησης γραφής  Συνειδητοποίηση σειράς διαδοχικών φωνημάτων  Γραφή φωνημάτων  Εκμάθηση αλφαβητικού συστήματος  Αντιστοιχία ήχων/φθόγγων και.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Στάδια εκμάθησης γραφής  Συνειδητοποίηση σειράς διαδοχικών φωνημάτων  Γραφή φωνημάτων  Εκμάθηση αλφαβητικού συστήματος  Αντιστοιχία ήχων/φθόγγων και."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Στάδια εκμάθησης γραφής  Συνειδητοποίηση σειράς διαδοχικών φωνημάτων  Γραφή φωνημάτων  Εκμάθηση αλφαβητικού συστήματος  Αντιστοιχία ήχων/φθόγγων και γραμμάτων  Ανάλυση λέξεων  Παραγωγή λέξης  Παραγωγή μικρής λεζάντας για ζωγραφιά  Παραγωγή φράσης  Παραγωγή σύντομης ιστορίας με πλοκή

2 Δομικά στοιχεία Λόγου συλλαβή Λέξη παράγραφος κείμενο πρόταση

3 Προϋπόθεση  Η γραφή να έχει νόημα και στόχο (συνοχή και πλοκή στο κείμενο, πραγματικός παραλήπτης)  Προσδιορισμός χαρακτηριστικών του κειμένου (πρόσκληση, εφημερίδα): α) τεχνικά: μέγεθος, μορφή, ποιότητα χαρτιού) β) μορφικά (προτίμηση ορισμένων τύπων αντί άλλων, τυπογραφικά στοιχεία κ.ά.)

4 Θεματικές Ενότητες Α0-Γνωριμία με τους ήρωες & Α1- Πού είναι ο Άρης; ΣτόχοιΕργασίες Κυρίως παραγωγή προφορικού λόγου Πρώτη συνειδητοποίηση της σύνδεσης της προφορικής και γραπτής γλώσσας Επεξεργασία εικόνων, ασκήσεις φωνολογικής ενημερότητας, ανάλυση- σύνθεση-παραγωγή λέξεων, αφήγηση ιστορίας, δραματοποίηση, παιχνίδι ρόλων

5 Θεματική ενότητα Α2- Η παρέα ΣτόχοςΕργασίες  Πρώτη επαφή με ποικίλα είδη λόγου (πεζός, έμμετρος, αίνιγμα)  Πρώτη επισήμανση συγγραφέα και τίτλου βιβλίων  Επισήμανση της σχέσης Υ-Ρ-Α με διαισθητικό τρόπο («Ιστορίες» σελ. 40 Β.Μ.)  Άσκ. 4 σελ.29 Τ.Ε.  Σελ. 30 & 32 Τ.Ε., σελ. 44 Β.Μ.  Άσκ. 3 σελ.35 Τ.Ε.

6 Θεματική ενότητα Α3- Μια παράσταση στην πλατείαhttp:/12dim-volou.mag.sch.gr/lahnism.htmhttp:/12dim-volou.mag.sch.gr/lahnism.htm ΣτόχοιΕργασίες  Πρώτη επαφή με το λάχνισμα volou.mag.sch.gr/lahnism.htm, την αφίσα, τις συνταγές  Εισαγωγή στη γλωσσική δομή του διαλόγου  Επισήμανση ερωτηματικού (σελ.54Β.Μ.), αποστρόφου (σελ.57 Β.Μ.)  Σελ. 51 Β.Μ.-λάχνισμα, σελ. 46 Β.Μ. & 38,40,42 Τ.Ε. -αφίσες, σελ. 59 Β.Μ. & 51 Τ.Ε. –συνταγές  κυρίως τα κείμενα του Θεάτρου Σκιών σελ. 48 & 50 Β.Μ.  Από δω και στο εξής (σελ.54) γράφουν λέξεις με γράμματα που γνωρίζουν (από τώρα θα μπορούσε να ξεκινά η παραγωγή προτάσεων Υ-Ρ-Α)

7 Λαχνίσματα = ποιηματάκια που χρησιμοποιούνται από τα παιδιά κυρίως για να λαχνίσουν, να βγάλουν κάποιον να τα φυλάει  Εχω μια πάπια που κάνει δέκα αυγά κι έχω κι άλλη μία που κάνει δεκατρία ένα - δύο - τρία έντεκα, δώδεκα, δεκατρία.  Θα μετρήσω ως το δέκα κι όποιος βγει θα τα φυλάει. Ένα, δύο τρία,..., δέκα.  Ενα, δύο, τρία κι από κάτω δεκατρία. Εβαλα το στοίχημά μου για να τύχει τ' όνομά μου.  Ένα, δύο, τρία, πήγα στην κυρία, μου 'δωσ' ένα μήλο, μήλο δαγκωμένο, το 'δωσα στην κόρη, έκανε αγόρι, το 'βγάλε Θανάση, σκούπα και φαράσι.

8 Θεματική ενότητα Α4- Το σύννεφο έφερε βροχή ΣτόχοιΕργασίες  Ανάπτυξη επιχειρηματολογίας  Εξοικείωση με νέα κειμ. είδη: παραμύθι, ευχετήριες κάρτες, οδηγίες κατασκευής  Πρώτη επαφή με διάκριση πεζού, περιγραφικού, εικονογραφημένου κειμένου  Σελ.62 Β.Μ.  Σελ. 62, 70 & 72 Β.Μ.- παραμύθι, σελ. 77Β.Μ.& 67 Τ.Ε, άσκ. 2-κάρτα & οδηγίες κατασκευής  Ζητούμε κατασκευή κάρτας για την οικογένεια και οδηγίες κατασκευής για ένα στολίδι (σελ.77 Β.Μ.)

9 Θεματική ενότητα Β5-Σκανταλιές ΣτόχοιΕργασίες  Παραγωγή προφορικού λόγου από εικόνες  Παραγωγή γραπτού λόγου από εικόνες  Εξοικείωση με διαφορετικά είδη λόγου διαισθητικά (μέσω ζωγραφικής κυρίως)  Αντικατάσταση έμμετρων από άλλες δραστηριότητες για την ανάπτυξη του προφορικού και στη συνέχεια του γραπτού λόγου  Σελ. 9,11, 15 & 17 Β.Μ.  Σελ. 10,11,13,17&18 Τ.Ε. (παραγωγή πρότασης)  Γράφουν λεζάντες κάτω από εικόνες (σελ. 9 Β.Μ.), σύνθεση πρότασης στον ενικό και μετά στον πληθυντικό (σελ.13Β.Μ.)

10 Θεματική ενότητα Β6-Το χαμένο κλειδί ΣτόχοιΕργασίες  Έκφραση επιθυμιών και διατύπωση ευχών  Εξοικείωση με το κειμενικό είδος της αγγελίας και με τη χρήση και τα στοιχεία της αστυνομικής ταυτότητας  Σελ. 22, 24, 26, 27 & 30 Β.Μ., γράφουν ευχές (σελ.26 Β.Μ.), γράφουν γράμμα ομαδικά (σελ. 28 Β.Μ.)  Σελ. 23 Β.Μ. & σελ. 28 Β.Μ., σελ. 28 Τ.Ε.

11 Θεματική ενότητα Β7-Καράβια ΣτόχοιΕργασίες  Διαφορετικά κειμενικά είδη: επιστολή, (χάρτης;) περιγραφικός ορισμός, οδηγίες, αφηγηματικός λόγος (μικτός λόγος)  Παραγωγή γραπτού λόγου βάσει εικόνων  Σελ. 32 Β.Μ. & 32, 34 Τ.ε., σελ. 36,37,38&42 Β.Μ. & σελ. 36,37 Τ.Ε.  Σελ.33 Β.Μ (τουλάχιστον με Υ-Ρ), υποθέσεις για περιεχόμενο μπαούλου (σελ.35Β.Μ.), διατύπωση απλού ορισμού (σελ.36Τ.Ε.), σελ. 41 Τ.Ε.(1 η παραγωγή κειμένου)

12 Θεματική ενότητα Β8- Άνοιξη ΣτόχοιΕργασίες  Εξοικείωση με διαφορετικά κειμενικά είδη: χάρτης, συνταγή, ημερολόγιο, κανόνες παιχνιδιών, πληροφοριακό κείμενο, αφηγηματικό κείμενο (σελ.59 Τ.Ε.)  Περιγραφικό κείμενο (χρήση ενεστώτα, συνδετικών ρημάτων, επιθέτων)  Παραγωγή Γραπτού Λόγου  Σελ. 45 Β.Μ.  Σελ. 56 Β.Μ. & 62 Β.Δ.  Σελ. 54 Β.Μ. &53,54 Τ.Ε.  Σελ.48, 49 Β.Μ., σελ.57 Τ.Ε.  Σελ.53, 56 Β.Μ.  Σελ. 50 & 51 Β.Μ.  Σελ. 45,49(παραγωγή πρότασης με το είμαι), 51Β.Μ.(παραγωγή περιγραφικού κειμένου), επισήμανση παραγράφου και αορίστου (σελ.54 Β.Μ.) & σελ.43,49,50,51,53,54 Τ.Ε.

13 Θεματική ενότητα Β9- Ο Κόσμος των βιβλίων ΣτόχοιΕργασίες  Κειμενικά είδη: ανακοίνωση, πρόσκληση, κείμενα από βιβλία για παιδιά  Διήγηση γεγονότων, καταστάσεων, προσωπικών εμπειριών με σωστή χρονολογική σειρά  Παραγωγή γραπτού λόγου (επαύξηση πρότασης)  Εικονογράφηση  Σελ.66 Β.Μ.  Σελ. 67 Β.Μ.& 68 Τ.Ε.  Σελ. 60,61,62,63,68 Β.Μ.& 63 Τ.Ε.  Σελ. 70, 72 Τ.Ε.  Σελ. 59,64,65 Β.Μ. & σελ. 63, 66,68,69,70 Τ.Ε.  Σελ. 68 Β.Μ.

14 Θεματική ενότητα Β10- Το κοχύλι ΣτόχοιΕργασίες  Νέα κειμενικά είδη: πίνακας δρομολογίων, πληροφοριακά κείμενα (και μύθοι)  Σελ.74,76,78,82 Τ.Ε.

15 Είδη κειμένων Κείμενα Τάξεις στις οποίες μπορούν να διδάσκονται Βιωματικής αναδιήγησηςΝήπια & Α΄-Β΄ (πρώτα προφορικά) ΑφηγηματικάΑ΄-Στ΄ ΠεριγραφικάΑ΄-Στ΄ ΜικτάΒ΄-Στ΄ ΠραγματολογικάΓ΄-Στ΄ ΕπιχειρηματολογικάΔ΄-Στ΄ Χρηστικά-κοινωνικάΕ΄-Στ΄ ΠερίληψηΕ΄-Στ΄

16 Βιωματικής αναδιήγησης  Αναδιήγηση εμπειριών και γεγονότων που αφορούν στα ίδια τα παιδιά, καθώς και σε πρόσωπα του άμεσου οικογενειακού περιβάλλοντος

17 Αφήγηση vs Βιωματική αναδιήγηση ΑφήγησηΒιωματική αναδιήγηση Χωροχρονικό πλαίσιοΝΑΙ (τόπος και χρόνος) ΉρωεςΝΑΙ (πρόσωπα) Στόχος ή πρόβλημαΝΑΙ (στόχος) (περίσταση) Εμπόδια στην επίλυση του προβλήματος Εσωτερική αντίδρασηΝΑΙ (συναισθήματα) Εξωτερική δράση ηρώωνΝΑΙ Αποτελέσματα προσπαθειών Κορύφωση δράσηςΝΑΙ Άλλα τυχαία γεγονότα Λύση προβλήματοςΝΑΙ (επίλογος)

18 Θέματα για Βιωματική αναδιήγηση  «Ντυμένος καρναβάλι»  «Στη Λαϊκή αγορά με τη μαμά»  «Μια επίσκεψη σε Μουσείο»  «Η συμμετοχή μου στη σχολική γιορτή για την 25 η Μαρτίου»  «Ένα πρωταπριλιάτικο αστείο»  «Πώς πέρασα το Πάσχα»  «Παιχνίδια με τους φίλους μου στη γειτονιά»  «Μια μέρα στον κινηματογράφο»  «Μια επικίνδυνη καταιγίδα»  «ατύχημα στο δρόμο»

19 Εξωτερική και εσωτερική δράση  Παραστατικότερη παρουσίαση βιώματος αν διηγείσαι: i. Την εξωτερική δράση: τι είπες, τι έκανες Και ii. Την εσωτερική δράση: τι σκέφτηκες, τι συναισθάνθηκες

20 Γλωσσικά μέσα στη βιωματική αναδιήγηση

21 Εκφράσεις για διατύπωση συναισθημάτων

22

23

24 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ Περιγραφή Β.Εξελικτική Περιγραφή 1.Φυσικών φαινομένων 2.Κοινωνικών εκδηλώσεων ή προσωπικών περιστάσεων Α. Στατική περιγραφή 1.Αντικειμένου 2.Οικοδομήματος 3.Ζώων 5.Τόπων και χώρων 6.Προσώπων 4. Φυτών

25

26

27 Περιγραφή αντικειμένου Παιδικό ρολόι Προσωπική σχέση, Γεγονότα, Συναισθήματα, σκέψεις Μικρό, στρογγυλό Πλαστικό Σκελετός και λουρί Αυτόματο, Κουρδιστό, βιοκινητικό Ξεχωριστό ρολόι αδιάβροχο Στρογγυλός δίσκος, Μαύρος, κόκκινος κύκλος, Φωσφορίζοντες Αραβικοί αριθμοί Μαύρος Ωροδείκτης Και λεπτοδείκτης

28

29

30 Η θαλάσσια χελώνα Η θαλάσσια χελώνα είναι ερπετό. Έχει καβούκι σε σχήμα καρδιάς. Τρώει ζωάκια της θάλασσας. Βγαίνει στη στεριά για να γεννήσει τ’ αυγά της. Τα μικρά χελωνάκια κινδυνεύουν από τα μεγάλα ψάρια. Στην Ελλάδα είναι γνωστή η θαλάσσια χελώνα καρέτα-καρέτα. Η καρέτα- καρέτα ζει στη Ζάκυνθο.

31

32

33 Περιγραφή χώρου  Το σχήμα του  Το μέγεθός του  Το χρώμα του  Τι υπάρχει μέσα σ’ αυτόν  Σε τι χρησιμεύει αυτός ο χώρος Περιγραφή αντικειμένου  Τι είναι  Σε τι χρησιμεύει  Το σχήμα του  Το χρώμα του  Το μέγεθός του  Το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένο  Τα σχέδια που έχει

34

35 Περιγραφή προσώπου Γνωστές προσωπικότητες Φίλοι, συγγενείς, γείτονες Περιγραφή με βοήθεια φωτογραφίας Ιστορικά πρόσωπα (π.χ. Κολοκοτρώνης) προσωπογραφία

36 Κύρια χαρακτηριστικά περιγραφής προσώπου

37 Η μαμά μου Τη μαμά μου τη λένε Ελένη. Είναι ψηλή και αδύνατη. Έχει μαύρα μαλλιά και γαλανά μάτια. Η μαμά μου με φροντίζει καθημερινά. Ετοιμάζει το φαγητό μου και τα ρούχα που θα φορέσω. Με βοηθάει να πλυθώ. Με βοηθάει στα μαθήματά μου. Μερικές φορές παίζει παιχνίδια μαζί μου. Το βράδυ μου διαβάζει παραμύθια. Κάνει τόσα πολλά για μένα κι εγώ την αγαπώ πολύ.

38

39

40 Διόρθωση  Επανεξέταση γραπτού, διορθώσεις, καθαρογραφή ή και αναπαραγωγή  Δυσκολία συνήθως στην ανάγνωση του γραπτού τους ή στον εντοπισμό πιθανών προβλημάτων και στην αναζήτηση ικανοποιητικών λύσεων  Κίνητρο και θετική διάθεση στο παιδί για διόρθωση δημιουργεί η ύπαρξη συγκεκριμένου παραλήπτη

41 Στάδια διόρθωσης  Καλή προετοιμασία της γραφής (μεγάλης βαρύτητας)  Επιτόπου διόρθωση  Τελική βελτίωση του κειμένου (και όχι μόνο στην ορθογραφία)

42 Βελτίωση αρχικού κειμένου  Αδυναμία  Έλλειψη επαρκούς πληροφόρησης (π.χ. «Χθες πήγαμε για ψώνια. Εκεί πούλαγαν διάφορα πράγματα. Εμείς αγοράσαμε πολλές τσάντες και μετά γυρίσαμε σπίτι.»  Παρέμβαση  Σεβόμαστε τη δομή, αλλά αντικαθιστούμε λέξεις με άλλες πιο πληροφοριακές (π.χ. «Χθες πήγαμε με τη μαμά μου και τον αδερφό μου στη λαϊκή αγορά. Εκεί οι μανάβηδες πουλούσαν διάφορα φρούτα και λαχανικά…»

43  Αδυναμία  Τρόπος σύνδεσης προτάσεων (συχνή χρήση «και, μετά, ύστερα») π.χ. «Το πρωί ξύπνησα, μετά έφαγα, και μετά πήγα στο σχολείο και μετά γύρισα στο σπίτι και έπαιξα»  Έλλειψη δευτερευουσών προτάσεων  Απότομο κλείσιμο κειμένου  Παρέμβαση  Περιορισμός χρήσης συνδετικών και αντικατάστασή τους με καταλληλότερα π.χ. «Το πρωί ξύπνησα. Στη συνέχεια έφαγα και πήγα στο σχολείο. Αργότερα γύρισα στο σπίτι και έπαιξα.  Σταδιακή αύξησή τους από την Γ΄ τάξη και μετά  Επίλογος με έκφραση συναισθημάτων, σκέψεων, προθέσεων ή διατύπωση συμπεράσματος

44 Τεχνική του εμπλουτισμού προτάσεων και βελτίωση παραγράφου  Αρχική λέξη: λάμπα  Η γιαγιά μου έχει μια λάμπα.  Η γιαγιά μου έχει μια μικρή λάμπα.  Η γιαγιά μου στο χωριό έχει μια μικρή λάμπα.  Η γιαγιά μου στο χωριό έχει στο δωμάτιό της μια μικρή λάμπα.  Παράγραφος: Έχω μια γιαγιά. Ζει σ’ ένα ορεινό χωριό της Ηπείρου. Μένει σ’ ένα μικρό δωμάτιο. Χρησιμοποιεί μια μικρή λάμπα. Όταν το ηλεκτρικό ρεύμα κοπεί.

45 ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Σεβασμός στο μαθητικό κείμενο  Δεν απομακρυνόμαστε από το στυλ και τη δομή του μαθητικού κειμένου. Ο μαθητής πρέπει και μετά τις βελτιωτικές παρεμβάσεις ν’ αναγνωρίζει το τελικό κείμενο ως δικό του δημιούργημα.


Κατέβασμα ppt "Στάδια εκμάθησης γραφής  Συνειδητοποίηση σειράς διαδοχικών φωνημάτων  Γραφή φωνημάτων  Εκμάθηση αλφαβητικού συστήματος  Αντιστοιχία ήχων/φθόγγων και."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google