Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

1 o Νηπιαγωγείο Φαρσάλων Σχολικό έτος 2013-14. ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΒΙΒΛΙΟΦΙΛΙΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝH ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΤΣΙΚΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "1 o Νηπιαγωγείο Φαρσάλων Σχολικό έτος 2013-14. ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΒΙΒΛΙΟΦΙΛΙΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝH ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΤΣΙΚΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 1 o Νηπιαγωγείο Φαρσάλων Σχολικό έτος

2 ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΒΙΒΛΙΟΦΙΛΙΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝH ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΤΣΙΚΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ : ΚΑΤΣΙΚΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΡΙΖΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑ

3 ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε στα 2 τμήματα του 1 ου Νηπιαγωγείου Φαρσάλων κατά τη διάρκεια των μηνών Νοέμβριο 2013 ως Μάιο Συμμετείχαν 19 νήπια αγόρια και κορίτσια και 18 προνήπια αγόρια και κορίτσια.

4 Εισαγωγή Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών δίνεται έμφαση στην Προσωπική και Κοινωνική Ανάπτυξη του παιδιού, καλλιέργεια δεξιοτήτων, στάσεων και αντιλήψεων, χρησιμοποιώντας ως βασικό εργαλείο το βιβλίο, το παραμύθι, την ιστορία, το λογοτεχνικό κείμενο. Γενικός σκοπός Να γνωρίσουν το βιβλίο, να το αγαπήσουν, να γίνουν καλοί και ποιοτικοί αναγνώστες Επιμέρους στόχοι - να αναγνωρίσουν, να κατανοήσουν και να αποδέχονται τα συναισθήματά τους. - να αναπτύξουν την φαντασία τους - να αγαπήσουν το διάβασμα - να τους μάθουμε να επιλύουν προβλήματα - να αναπτύξουμε πλουσιότερο λεξιλόγιο - να εμπλουτίσουμε τον προφορικό τους λόγο -να μάθουμε πως γίνονται τα βιβλία, ποιός τα γράφει, πως γίνεται η εικονογράφηση

5 Επιπλέον Η φιλική σχέση που αποκτά σταδιακά, το παιδί, με το βιβλίο θέτει τα θεμέλια: - για την αισθητική απόλαυση, - την ανάπτυξη της γλωσσικής έκφρασης, -την καλλιέργεια του συναισθηματικού κόσμου, -της κριτικής σκέψης, -της δημιουργικότητας. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι το λογοτεχνικό κείμενο να συγκινεί και να κινητοποιεί το ενδιαφέρον του παιδιού, ώστε να προχωρήσει σε διαδικασίες ταύτισης με τους ήρωες και ενεργητικής συμμετοχής στην ανάγνωση

6 Ο ρόλος της παιδικής λογοτεχνίας… Είναι: • Να βοηθήσει τα παιδιά να αντιμετωπίσουν τις συναισθηματικές και κοινωνικές προκλήσεις της παιδικής ηλικίας. • Να εκφραστούν και να κατανοήσουν συναισθήματα μετά την ανάγνωση ή την αφήγηση ιστοριών και να αναπτύξουν: • την προσωπική τους ταυτότητα, • την κριτική σκέψη, • τον αναστοχασμό, • την ενσυναίσθηση. • Επομένως η παιδική λογοτεχνία επιδρά σημαντικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών. • Τα λογοτεχνικά κείμενα με τις αξίες, ιδέες, αρχές, σχέσεις συντελούν στην συναισθηματική και ψυχική, κοινωνική και ηθική ανάπτυξη και ωρίμανση τους.

7 Πως βοηθά στην προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών… η βιβλιοφιλία Έχοντας τους ήρωες των βιβλίων, ως μοντέλα συμπεριφοράς τα παιδιά εξασκούνται: • σε στρατηγικές αντιμετώπισης των δυσκολιών της καθημερινής ζωής, γεγονός που ενδυναμώνει την ψυχική υγεία και ανθεκτικότητα, • τη διαχείριση συναισθημάτων, • την αυτονομία, και την αυτοπεποίθηση, • τη διαμόρφωση προσωπικών σχέσεων, • την κοινωνική ευαισθησία, με την αποδοχή της διαφορετικότητας, • την καλλιέργεια κοινωνικών σχέσεων με διαφορετικούς τρόπους επικοινωνίας.

8 Παράγοντες ανάπτυξης της βιβλιοφιλίας 1. Η οικογένεια: Αποτελεί τη βασική πηγή εμπειριών για τη διαμόρφωση προσωπικών χαρακτηριστικών και την απόκτηση δεξιοτήτων και στάσεων. 2. Το νηπιαγωγείο – το σχολείο : Το σχολείο παρέχει ερεθίσματα, εμπλουτίζει τις γνώσεις του, τις συμπληρώνει, και τις αναπληρώνει, και τέλος επεκτείνει τις εμπειρίες των παιδιών, ώστε να γίνουν χρήσιμοι πολίτες.

9 Προσέγγιση ευαίσθητων θεμάτων: έγινε μια προσπάθεια να τα επεξεργαστούμε προκειμένου να βοηθηθούν • Θυμός • Επιθετικότητα • Αδελφική αντιζηλία • Σχολικός Εκφοβισμός • Σεξουαλικότητα • Απώλεια – Πένθος • Διαζύγιο • Υιοθεσία

10 Ο ρόλος του εκπαιδευτικού • Να ακούει με προσοχή και κατανόηση το παιδί • Να δείχνει με διάφορους τρόπους τη συμπαράσταση του, σε όσα θα ακολουθήσουν • Να επικεντρώνεται στα συναισθήματα • Να δημιουργεί κλίμα ασφάλειας, ώστε να μπορεί να στηρίζεται το παιδί σε αυτόν • Να έχει στο νου του την αισιόδοξη προοπτική των πραγμάτων • Να πραγματοποιεί δραστηριότητες με παραμύθι, ζωγραφική, δραματοποιήσεις

11 Διδακτικές προσεγγίσεις -προτάσεις 1. Πώς να σχεδιάσουμε την παρουσίαση ενός βιβλίου και του συνόλου των βιβλίων που θα δοθούν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς • Γίνεται επιλογή προσεκτικά του βιβλίου που θα δοθεί, μελετώντας το περιεχόμενό του • Προετοιμάζεται για τις ερωτήσεις που θα του γίνουν βασιζόμενος στο γνωστικό, συναισθηματικό επίπεδο ανάπτυξης του παιδιού • Συνδέει της ιστορίες με το «θέμα» που θέλει να αναδείξει, έχοντας στο νου τη διαθεματικότητα

12 2. Παρουσίαση του βιβλίου – Ανάγνωση • Διαβάζουμε την ιστορία, απαντούμε στις ερωτήσεις των παιδιών και επεκτείνοντας με δικές του ερωτήσεις ξεδιπλώνει τις γνώσεις του • Προσπαθούμε να ανταποκριθούμε στα σχόλια των παιδιών • Αποδεχόμαστε τις συναισθηματικές αντιδράσεις των παιδιών • Βοηθάμε στην ολοκλήρωση της συζήτησης • Αναγνωρίζουμε και ενθαρρύνουμε σε συμμετοχή των παιδιών σε περαιτέρω δραστηριότητες

13 3. Ανάδυση - επέκταση δραστηριοτήτων Δεν είναι αρκετό μόνο να διαβάσουμε ένα βιβλίο, ή να απαντήσουμε σε ερωτήσεις. Η κατανόησή του θα πραγματοποιηθεί μόνο όταν συνεχίσουμε με: 1. Αναδιήγηση της ιστορίας 2. Δραματοποίηση 3. Κουκλοθέατρο 4. Ζωγραφική - κατασκευές 5. Παιχνίδια ρόλων 6. Χορό, κίνηση, μουσική 7. Δημιουργική γραφή

14 Καλές πρακτικές για την καλλιέργεια της βιβλιοφιλίας  Ένας ξεχωριστός χώρος, στην παρεούλα μας.  Τα έπιπλα, τα ράφια, απλά και λιτά προσβάσιμα στα παιδιά.  Τα βιβλία ταξινομημένα με βάση τα περιεχόμενα, σε έκθεση μερικά από αυτά, που αλλάζουν ανά τακτά διαστήματα.  Αναπαυτικά παγκάκια και χώρος για την ακρόαση παραμυθιών.  Διακόσμηση με αφίσες και εικόνες από εκθέσεις βιβλίων, ζωγραφιές και έργα των παιδιών, δημιουργία «βιβλιοφαγούλη».  Μια υδρόγειος σφαίρα ή ένας χάρτης κρεμασμένος, για εντοπισμό χωρών-πόλεων.  Ένα καβαλέτο για τοποθέτηση ιστογραμμάτων, βιβλίων που γίνεται ανάγνωση.  «Το μαγικό άγγιγμα» για χαλάρωση και ησυχία.

15 Μερικοί τρόποι για να σεβόμαστε τα βιβλία Από την αρχή της χρονιάς προσπαθούμε δώσουμε στα παιδιά να καταλάβουν τη σημασία που έχει η προστασία, ο σεβασμός, η σωστή χρήση των βιβλίων. Έτσι δημιουργούμε:  Κάρτες κανόνων… με σύμβολα, τις οποίες αποδεχόμαστε όλοι  Ένα τραγούδι που θα επινοήσουμε με τα παιδιά…  Ζωγραφιές και λεζάντες για τους εχθρούς του βιβλίου…  Σελιδοδείκτες με φράσεις για την φροντίδα, την αγάπη των βιβλίων..

16 ΤΑ 10 ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ του Daniel Pennac) Κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα: 1.Να μη διαβάζει 2.Να ξεφυλλίζει απλά ένα βιβλίο 3.Να αφήνει στη μέση ένα βιβλίο 4.Να διαβάζει όσες φορές θέλεις ένα βιβλίο 5.Να διαβάζει ό, τι του αρέσει 6.Να μπαίνει στη θέση του ήρωα του βιβλίου 7.Να διαβάζει οπουδήποτε. 8.Να ψάχνει πληροφορίες στο βιβλίο, που διαβάζει. 9.Να διαβάζει δυνατά, χωρίς να ενοχλεί. 10.Να απαιτεί ησυχία, όταν διαβάζει. ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΛΑΥΣΗ. ΟΧΙ ΚΑΤΑΝΑΓΚΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ.

17 ΠΩΣ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΣΤΑ ΜΙΚΡΑ ΠΑΙΔΙΑ Πως κάθονται τα παιδιά; Που κάθεται ο ενήλικας; Πως κρατάμε το βιβλίο; Δείχνουμε τις εικόνες σε κάθε παιδί; Απαντάμε στις ερωτήσεις των παιδιών; Αφήνουμε τα παιδιά να πιάσουν το βιβλίο; Είναι χρήσιμα: Η κούκλα της τάξης στη συντροφιά της ανάγνωσης… Χρησιμοποιούμε όλες τις δυνατότητες της φωνής, του σώματος… Χρησιμοποιούμε στιχάκια και ρίμες πριν την έναρξη και το τέλος της ιστορίας. Και ανακαλύπτουμε κάθε φορά ποιος είναι ο «σωστός τρόπος» που θα χρησιμοποιήσουμε.

18 Ερωτήσεις… πριν κατά τη διάρκεια και μετά την ανάγνωση Ερωτήσεις μπορούν να γίνουν και πριν και στο τέλος της ανάγνωσης, καλό είναι να μη διακόπτεται η ροή της ανάγνωσης. Ερωτήσεις ανοιχτού τύπου είναι οι καλύτερες, προκειμένου να εμπλουτίζεται το λεξιλόγιο και η φαντασία των παιδιών. Επίσης, ερωτήσεις σχετικές με τα συναισθήματα που προκαλεί το κείμενο, ο ήρωας, το τέλος της ιστορίας, ένα διαφορετικό τέλος. Καλό είναι να μη γίνονται ερωτήσεις για λεπτομέρειες, που ίσως κουράζουν ή που είναι μονολεκτικές.

19 Εξερεύνηση στην ποικιλία των βιβλίων με απλές δραστηριότητες 1.Αρχικά παρουσιάσαμε το σύνολο των βιβλίων που υπάρχουν στην τάξη μας. 2. Παρουσίασε το κάθε παιδί το αγαπημένο του βιβλίο στους άλλους. 3. Βρήκαμε κοινά σημεία με μια ομάδα βιβλίων (ΧΡΩΜΑ, ΜΕΓΕΘΟΣ, ΣΧΗΜΑ, ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ…ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ). 4. Ανοίξαμε το δικό μας βιβλιοπωλείο. 5. Επισκεφτήκαμε τη Δημόσια βιβλιοθήκη της Λάρισας. 6. Δημιουργήσαμε τους «βιβλιοφαγούληδες», προκειμένου να διαπιστώσουμε στο τέλος της χρονιάς, πόσα βιβλία διαβάσαμε. 7. Φτιάξαμε σελιδοδείκτες για την αγάπη- τη μητέρα- την ημέρα της παγκόσμιας ημέρας παιδικής λογοτεχνίας.

20 ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΒΙΒΛΙΩΝ Για κάθε ένα από τα βιβλία που διαβάσαμε, δημιουργήσαμε το αντίστοιχο βιβλίο το οποίο περιλάμβανε ζωγραφικές από τον αγαπημένο ήρωα, ή από κάποια σκηνή που ενθουσίασε το παιδί. Δουλέψαμε σε φύλλα εργασίας γλώσσας και μαθηματικών Επίσης στα βιβλία αυτά υπήρξε διαθεματική προσέγγιση, που βοήθησε τα παιδιά να εμπεδώσουν μαθηματικές –γλωσσικές έννοιες. Αναγνωρίσαμε την αρχή, τη μέση, το τέλος. Φτιάξαμε βιβλία για τα πρότζεκτ που ασχοληθήκαμε.

21 ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΠΟΥ ΑΞΙΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ Αξιοποιήθηκε η μουσική, η κίνηση, ο χορός, το κουκλοθέατρο, το θέατρο, η παντομίμα. Πραγματοποιήθηκαν παρακολουθήσεις παραστάσεων κουκλοθεάτρου, θεάτρου, κινηματογράφου. Επίσκεψη στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Λάρισας. Χριστουγεννιάτικη και καλοκαιρινή γιορτή επηρεασμένη από τη βιβλιοφιλία.

22 ΒΙΒΛΙΑ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΣΤΗΚΑΝ Στο ταξίδι μας αυτό στον κόσμο του βιβλίου διαβάσαμε και επεξεργαστήκαμε τα παρακάτω βιβλία: 1. Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΑΡΙΟΣ ΤΗΣ ΒΑΣΟΡΑΣ 2.«Η ΠΑΛΕΤΑ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ» 3. «ΘΥΜΩΝΩ», «ΧΑΙΡΟΜΑΙ», «ΝΤΡΕΠΟΜΑΙ», «ΦΟΒΑΜΑΙ», «ΖΗΛΕΥΩ», «ΣΤΕΝΑΧΩΡΙΕΜΑΙ», «ΝΙΩΘΩ ΜΟΝΑΞΙΑ» 4.«ΘΑ Σ’ ΑΓΑΠΩ Ο,ΤΙ ΚΙ ΑΝ ΓΙΝΕΙ» 5.«ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΡΝΟΥΜΕ» 6.«Ο ΚΗΠΟΣ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ» 7. «Η ΠΑΣΧΑΛΙΑ ΚΑΙ Η ΠΑΣΧΑΛΙΤΣΑ» 8. «Ο ΨΕΦΤΗΣ ΒΟΣΚΟΣ» 9. «Ο ΦΕΓΓΑΡΟΣΚΕΠΑΣΤΗΣ» 10. «ΤΑ ΜΠΑΛΟΝΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΙΑΣ» 11. «Ο ΣΚΑΤΖΟΧΟΙΡΟΣ ΠΟΥ ΗΘΕΛΕ ΝΑ ΤΟΝ ΧΑΙΔΕΥΟΥΝ» 12. «ΚΟΚΚΙΝΟΣΚΟΥΦΙΤΣΑ» 13. «Η ΧΡΥΣΟΜΑΛΟΥΣΣΑ» 14. «ΦΡΙΚΑΝΤΕΛΛΑ Η ΜΑΓΙΣΣΑ ΠΟΥ ΜΙΣΟΥΣΕ ΤΑ ΚΑΛΑΝΤΑ»

23 ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΓΩΝΙΑΣ ΒΙΒΛΙΟΥ

24 ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΒΙΒΛΙΟΦΑΓΟΥΛΗΔΩΝ

25 ΣΕΛΙΔΟΔΕΙΚΤΕΣ ΑΝΘΡΩΠΑΚΙΑ ΜΕ ΚΑΡΔΙΕΣ

26 ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΑΡΙΣΑΣ

27 ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ «ΤΟ ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΟ», ΣΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΑΡΙΣΑΣ

28 ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΦΙΣΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

29 ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ

30 ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΓΙΡΛΑΝΤΑΣ ME ΚΑΡΔΙEΣ ΖΩΓΡΑΦΙΣΜΕΝΕΣ ΜΕ ΘΕΜΑΤΑ ΑΠΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΣΑΜΕ

31 ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ «ΥΠΗΡΕΤΗΣ ΔΥΟ ΑΦΕΝΤΑΔΩΝ»

32 ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΜΕ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΜΥΘΙ: «Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΑΡΙΟΣ ΤΗΣ ΒΑΣΟΡΑΣ»

33 ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑ: ΤΙ ΓΝΩΡΙΖΩ ΓΙΑ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ

34 ΠΩΣ ΝΙΩΘΩ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΚΑΙ ΠΩΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ

35 ΑΝΟΙΞΗ: ΣΕΛΙΔΟΔΕΙΚΤΕΣ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ

36 ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ «Η ΠΑΣΧΑΛΙΑ ΚΑΙ Η ΠΑΣΧΑΛΙΤΣΑ»

37 ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ ΣΕΛΙΔΟΔΕΙΚΤΗΣ

38 ΤΟ ΔΕΝΔΡΟ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΕΠΗΡΕΑΣΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ «ΘΑ Σ΄ ΑΓΑΠΩ ΟΤΙ ΚΑΙ ΑΝ ΓΙΝΕΙ

39 Στο ταξίδι αυτό υπήρξαν συνεπιβάτες τα νήπια και προνήπια του 1 ου Νηπιαγωγείου Φαρσάλων και ξεναγοί τους οι: Αναστασία Κατσικοπούλου Κωνσταντία Ρίζου


Κατέβασμα ppt "1 o Νηπιαγωγείο Φαρσάλων Σχολικό έτος 2013-14. ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΒΙΒΛΙΟΦΙΛΙΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝH ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΤΣΙΚΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google