Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΘΕΜΑ: ΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΜΑΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΣΧΙΖΑ ΠΑΥΛΟΣ ΚΟΣΜΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΞΕΥΓΕΝΟΣ ΑΘΗΝΑ 2010-2011.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΘΕΜΑ: ΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΜΑΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΣΧΙΖΑ ΠΑΥΛΟΣ ΚΟΣΜΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΞΕΥΓΕΝΟΣ ΑΘΗΝΑ 2010-2011."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΘΕΜΑ: ΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΜΑΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΣΧΙΖΑ ΠΑΥΛΟΣ ΚΟΣΜΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΞΕΥΓΕΝΟΣ ΑΘΗΝΑ ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΘΕΜΑ: ΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΜΑΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΣΧΙΖΑ ΠΑΥΛΟΣ ΚΟΣΜΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΞΕΥΓΕΝΟΣ ΑΘΗΝΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

2 7 ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΑΝΤΙΟΠΗ ΦΡΑΝΤΖΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ ΑΣΗΜΙΝΑ ΑΡΑΠΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ-ΚΡΙΤΙΚΟΙ ΦΙΛΟΙ ΜΑΡΙΑ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ ΜΠΑΜΠΙΛΑ 7 ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΑΝΤΙΟΠΗ ΦΡΑΝΤΖΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ ΑΣΗΜΙΝΑ ΑΡΑΠΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ-ΚΡΙΤΙΚΟΙ ΦΙΛΟΙ ΜΑΡΙΑ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ ΜΠΑΜΠΙΛΑ 7 ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΟΜΑΔΑ ΜΑΘΗΤΩΝ 7 ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΟΜΑΔΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΠΡΑΝΤΟΝ ΑΜΙΡΗ ΤΣΕΡΒΑΤΣΙΟ ΓΑΡΔΙΚΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΦΑΝΗ ΚΑΡΑ ΑΛΠΕΡΕΝ ΜΠΙΛΑΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΛΙΝ ΣΙΝΓΚΤΟΝ ΣΕΪΛΑ ΣΙΝΓΚΤΟΝ ΖΑΡΙΦΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΕΛΕΒ ΙΒΑΝ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΜΠΟΥΛΗΣ ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ ΛΑΓΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΕΡΜΗΓΚΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΙΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΟΥΛΟΥΡΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΜΕΝΤΟΝΣΑ ΣΤΕΦΑΝΙ ΡΑΜΠΑΝΓΚ ΚΙΜΠΕΡΛΙ ΤΑΛΛΙΟ ΕΛΕΝΗ ΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

3 7 ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Πώς θα αξιολογούσατε το ενδιαφέρον, τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία των μαθητών, καθώς και το ίδιο το «τέχνημα» στο χαρτόνι εργασίας και στον Η/Υ Πώς θα αξιολογούσατε τα πλαίσια προβληματισμού, τα παιδαγωγικά υλικά, καθώς και την παιδαγωγική σημασία των συναντήσεων ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΕΣ ΚΡΙΤΙΚΟΙ ΦΙΛΟΙ ΠΛΑΙΣΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΥΛΙΚΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΑΡΑΠΗ ΑΣΗΜΙΝΑ ΦΡΑΝΤΖΗ ΑΝΤΙΟΠΗ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ ΜΠΑΜΠΙΛΑ ΕΛΕΝΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΕΣ ΚΡΙΤΙΚΟΙ ΦΙΛΟΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ- ΤΗΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ«ΤΕΧΝΗΜΑ» ΣΤΑ ΧΑΡΤΟΝΙΑ «ΤΕΧΝΗΜΑ ΣΤΟΝ Η/Υ ΑΡΑΠΗ ΑΣΗΜΙΝΑ ΦΡΑΝΤΖΗ ΑΝΤΙΟΠΗ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ ΜΠΑΜΠΙΛΑ ΕΛΕΝΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΑΛΑΚΑΛΑΠΟΛΥ ΚΑΛΑΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ

4 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΝΤΙΟΠΗ ΦΡΑΝΤΖΗ, ΑΣΗΜΙΝΑ ΑΡΑΠΗ Σχολιάστε το σχεδιασμό, τη χρησιμότητα, τη σαφήνεια και τις δυσκολίες των δραστηριοτήτων Οι δραστηριότητες του προγράμματος ήταν άρτια σχεδιασμένες, με σαφήνεια, συνέχεια και αυξανόμενο βαθμό δυσκολίας, κυρίως σε σχέση με τις έννοιες που καλούνταν να διαπραγματευτούν τα παιδιά. Παρατήρησα επίσης ότι συνέβαλαν στην ένταξη στις δραστηριότητες ακόμα και των πιο «ντροπαλών» μαθητών, όπως και μαθητών με γλωσσικά προβλήματα. Λειτούργησε, επίσης, καταλυτικά η συνεργασία της δασκάλας της τάξης με την επιστημονική ομάδα. Η χρήση του Η/Υ, τα παιχνίδια με την κίνηση και τα σκίτσα, τα «προσωπικά» στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν (σκιτσάκια με τα πρόσωπα των μαθητών), συνέβαλαν στο να «οικειοποιηθούν» εύκολα οι μαθητές το πρόγραμμα, με αυξανόμενο ενδιαφέρον και αυτενέργεια. Σχολιάστε το σχεδιασμό, τη χρησιμότητα, τη σαφήνεια και τις δυσκολίες των δραστηριοτήτων Οι δραστηριότητες του προγράμματος ήταν άρτια σχεδιασμένες, με σαφήνεια, συνέχεια και αυξανόμενο βαθμό δυσκολίας, κυρίως σε σχέση με τις έννοιες που καλούνταν να διαπραγματευτούν τα παιδιά. Παρατήρησα επίσης ότι συνέβαλαν στην ένταξη στις δραστηριότητες ακόμα και των πιο «ντροπαλών» μαθητών, όπως και μαθητών με γλωσσικά προβλήματα. Λειτούργησε, επίσης, καταλυτικά η συνεργασία της δασκάλας της τάξης με την επιστημονική ομάδα. Η χρήση του Η/Υ, τα παιχνίδια με την κίνηση και τα σκίτσα, τα «προσωπικά» στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν (σκιτσάκια με τα πρόσωπα των μαθητών), συνέβαλαν στο να «οικειοποιηθούν» εύκολα οι μαθητές το πρόγραμμα, με αυξανόμενο ενδιαφέρον και αυτενέργεια. Ποιο ήταν αυτό το στοιχείο που, κατά τη γνώμη σας, κινητοποίησε τους μαθητές Αυτό που, κατά τη γνώμη μου, κινητοποίησε τα παιδιά, ήταν τα χαρτόνια εργασίας. Λειτούργησαν ταυτόχρονα: ως ένας πρωτότυπος τρόπος δουλειάς, ως μέσο έκφρασης και αποτύπωσης εμπειριών, γνώσεων αλλά και ιδεών, όπως και ως μέσο παρουσίασης της ομαδικής δουλειάς. Τα χαρτόνια διευκόλυναν και έδωσαν υπόσταση στην ομαδικότητα, ενώ διευκόλυναν το πέρασμα από απλούστερες έννοιες σε συνθετότερες. Το δύσκολο και αφηρημένο θέμα της ενέργειας, κυρίως για μαθητές δημοτικού, μέσα από τις τέσσερις διαδοχικές φάσεις του προγράμματος, συνδέθηκε με τα προσωπικά βιώματα και την καθημερινή ζωή, ενώ παράλληλα διευκόλυνε τους μαθητές να κάνουν τις απαραίτητες συνδέσεις με την καθημερινότητα της πόλης αλλά και τα παγκόσμια προβλήματα. Ποιο ήταν αυτό το στοιχείο που, κατά τη γνώμη σας, κινητοποίησε τους μαθητές Αυτό που, κατά τη γνώμη μου, κινητοποίησε τα παιδιά, ήταν τα χαρτόνια εργασίας. Λειτούργησαν ταυτόχρονα: ως ένας πρωτότυπος τρόπος δουλειάς, ως μέσο έκφρασης και αποτύπωσης εμπειριών, γνώσεων αλλά και ιδεών, όπως και ως μέσο παρουσίασης της ομαδικής δουλειάς. Τα χαρτόνια διευκόλυναν και έδωσαν υπόσταση στην ομαδικότητα, ενώ διευκόλυναν το πέρασμα από απλούστερες έννοιες σε συνθετότερες. Το δύσκολο και αφηρημένο θέμα της ενέργειας, κυρίως για μαθητές δημοτικού, μέσα από τις τέσσερις διαδοχικές φάσεις του προγράμματος, συνδέθηκε με τα προσωπικά βιώματα και την καθημερινή ζωή, ενώ παράλληλα διευκόλυνε τους μαθητές να κάνουν τις απαραίτητες συνδέσεις με την καθημερινότητα της πόλης αλλά και τα παγκόσμια προβλήματα.

5 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΝΤΙΟΠΗ ΦΡΑΝΤΖΗ, ΑΣΗΜΙΝΑ ΑΡΑΠΗ Γενικά Σχόλια για το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο, για την Πιλοτική Εφαρμογή του και για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως «τμήματος των προγραμμάτων του σχολείου» Το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο στην πιλοτική του φάση λειτούργησε καταλυτικά για την περιβαλλοντική εκπαίδευση των μαθητών μας, οι οποίοι μέσα από το πρόγραμμα λειτουργούν με αυξημένη ευαισθητοποίηση αλλά και δυνατότητα έκφρασης και παρουσίασης των σχετικών με την ενέργεια ζητημάτων στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου. Ιδιαίτερη σημασία θεωρώ ότι έχει η εστίαση στην έννοια της δημοκρατίας και της πολιτειότητας, μέσα κυρίως από την Τρίτη και Τέταρτη φάση, που αναδεικνύουν τη σημασία των θεσμών, όπως και τις αξίες της αλληλεγγύης, κοινωνικής δικαιοσύνης, ισότητας, κλπ. Η μέθοδος μπορεί να αποτελέσει μια λειτουργική πρόταση για την περιβαλλοντική εκπαίδευση, αλλά και για άλλα μαθήματα του σχολικού προγράμματος (Μελέτη Περιβάλλοντος, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Φυσική). Μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη και καλλιέργεια πολλών δεξιοτήτων (την καλλιέργεια της γραπτής και προφορικής έκφρασης, την αναζήτηση πληροφοριών, τη διερεύνηση εννοιών, την σύνθεση, την ομαδικότητα, την εικαστική αναπαράσταση). Επομένως συμβάλλει στην καλύτερη μάθηση συνολικά και στην καλλιέργεια ομαδικού και συνεργατικού κλίματος στην τάξη. Για την εφαρμογή της, βέβαια, κρίνεται απαραίτητη η σχετική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Γενικά Σχόλια για το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο, για την Πιλοτική Εφαρμογή του και για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως «τμήματος των προγραμμάτων του σχολείου» Το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο στην πιλοτική του φάση λειτούργησε καταλυτικά για την περιβαλλοντική εκπαίδευση των μαθητών μας, οι οποίοι μέσα από το πρόγραμμα λειτουργούν με αυξημένη ευαισθητοποίηση αλλά και δυνατότητα έκφρασης και παρουσίασης των σχετικών με την ενέργεια ζητημάτων στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου. Ιδιαίτερη σημασία θεωρώ ότι έχει η εστίαση στην έννοια της δημοκρατίας και της πολιτειότητας, μέσα κυρίως από την Τρίτη και Τέταρτη φάση, που αναδεικνύουν τη σημασία των θεσμών, όπως και τις αξίες της αλληλεγγύης, κοινωνικής δικαιοσύνης, ισότητας, κλπ. Η μέθοδος μπορεί να αποτελέσει μια λειτουργική πρόταση για την περιβαλλοντική εκπαίδευση, αλλά και για άλλα μαθήματα του σχολικού προγράμματος (Μελέτη Περιβάλλοντος, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Φυσική). Μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη και καλλιέργεια πολλών δεξιοτήτων (την καλλιέργεια της γραπτής και προφορικής έκφρασης, την αναζήτηση πληροφοριών, τη διερεύνηση εννοιών, την σύνθεση, την ομαδικότητα, την εικαστική αναπαράσταση). Επομένως συμβάλλει στην καλύτερη μάθηση συνολικά και στην καλλιέργεια ομαδικού και συνεργατικού κλίματος στην τάξη. Για την εφαρμογή της, βέβαια, κρίνεται απαραίτητη η σχετική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

6 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΡΙΑ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ Σχολιάστε το σχεδιασμό, τη χρησιμότητα, τη σαφήνεια και τις δυσκολίες των δραστηριοτήτων Ο σχεδιασμός των δραστηριοτήτων και οι οδηγίες ήταν συμβατές και σαφείς, παρά το γεγονός ότι το μοντέλο προέρχονταν από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Είχαν γίνει επομένως όλες οι απαραίτητες προσαρμογές που κατέστησαν την εφαρμογή του επιτυχή στην βαθμίδα της πρωτοβάθμιας. Η τρίτη φάση, που αφορά τους θεσμούς, ήταν μια φάση στην οποία έπρεπε μέσω του σχεδιασμού των δραστηριοτήτων να ξεπεραστεί το εμπόδιο μια τόσο πολύπλοκης έννοιας για τα παιδιά του δημοτικού. Αυτό κατορθώθηκε τόσο μέσα από την εποπτικοποίηση, όσο και μέσα από την εστιασμένη, καλά σχεδιασμένη και προετοιμασμένη επαφή των μαθητών με τους εκπροσώπους των φορέων. Σχολιάστε το σχεδιασμό, τη χρησιμότητα, τη σαφήνεια και τις δυσκολίες των δραστηριοτήτων Ο σχεδιασμός των δραστηριοτήτων και οι οδηγίες ήταν συμβατές και σαφείς, παρά το γεγονός ότι το μοντέλο προέρχονταν από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Είχαν γίνει επομένως όλες οι απαραίτητες προσαρμογές που κατέστησαν την εφαρμογή του επιτυχή στην βαθμίδα της πρωτοβάθμιας. Η τρίτη φάση, που αφορά τους θεσμούς, ήταν μια φάση στην οποία έπρεπε μέσω του σχεδιασμού των δραστηριοτήτων να ξεπεραστεί το εμπόδιο μια τόσο πολύπλοκης έννοιας για τα παιδιά του δημοτικού. Αυτό κατορθώθηκε τόσο μέσα από την εποπτικοποίηση, όσο και μέσα από την εστιασμένη, καλά σχεδιασμένη και προετοιμασμένη επαφή των μαθητών με τους εκπροσώπους των φορέων. Ποιο ήταν αυτό το στοιχείο που, κατά τη γνώμη σας, κινητοποίησε τους μαθητές Τους κινητοποίησε η χρήση της τεχνολογίας, η πραγματική δουλειά στην ομάδα που προήγαγα το μαθητικό διάλογο και τη διαβούλευση, ο σχεδιασμός με τη μορφή των τεσσάρων φάσεων, που βοήθησε τους μαθητές δημιουργώντας μια νοητική σκαλωσιά να συλλάβουν το δύσκολο θέμα των ενεργειακών επιλογών. Τέλος η εποπτεία μέσα από τα χαρτόνια εργασίας που αποτελούσαν προσωπικές νοητικές απεικονίσεις της κάθε ομάδας. Ποιο ήταν αυτό το στοιχείο που, κατά τη γνώμη σας, κινητοποίησε τους μαθητές Τους κινητοποίησε η χρήση της τεχνολογίας, η πραγματική δουλειά στην ομάδα που προήγαγα το μαθητικό διάλογο και τη διαβούλευση, ο σχεδιασμός με τη μορφή των τεσσάρων φάσεων, που βοήθησε τους μαθητές δημιουργώντας μια νοητική σκαλωσιά να συλλάβουν το δύσκολο θέμα των ενεργειακών επιλογών. Τέλος η εποπτεία μέσα από τα χαρτόνια εργασίας που αποτελούσαν προσωπικές νοητικές απεικονίσεις της κάθε ομάδας.

7 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΡΙΑ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ Γενικά Σχόλια για το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο, για την Πιλοτική Εφαρμογή του και για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως «τμήματος των προγραμμάτων του σχολείου» Οι μαθητές κατά τη διάρκεια της σχολικής τους ζωής και μέσα στο χρόνο του σχολικού προγράμματος έρχονται σε επαφή με την περιβαλλοντική εκπαίδευση μέσα από το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο. Η εμπειρία αυτή τους γνωρίζει έναν άλλο τρόπο σκέψης και δουλειάς που εστιάζει στη συμμετοχή τους στην ομάδα, στο μοίρασμα σκέψεων, προσδοκιών και συναισθημάτων σχετικά με το θέμα που δουλεύουν, στην εποπτικοποίησή του και τέλος στην ερμηνεία του μέσα στο πλαίσιο της καθημερινότητάς τους με μια προσωπική νοηματοδότηση που ορίζεται ως άσκηση της διαμόρφωσης του ενεργού πολίτη. Γενικά Σχόλια για το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο, για την Πιλοτική Εφαρμογή του και για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως «τμήματος των προγραμμάτων του σχολείου» Οι μαθητές κατά τη διάρκεια της σχολικής τους ζωής και μέσα στο χρόνο του σχολικού προγράμματος έρχονται σε επαφή με την περιβαλλοντική εκπαίδευση μέσα από το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο. Η εμπειρία αυτή τους γνωρίζει έναν άλλο τρόπο σκέψης και δουλειάς που εστιάζει στη συμμετοχή τους στην ομάδα, στο μοίρασμα σκέψεων, προσδοκιών και συναισθημάτων σχετικά με το θέμα που δουλεύουν, στην εποπτικοποίησή του και τέλος στην ερμηνεία του μέσα στο πλαίσιο της καθημερινότητάς τους με μια προσωπική νοηματοδότηση που ορίζεται ως άσκηση της διαμόρφωσης του ενεργού πολίτη.

8 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΛΕΝΗ ΜΠΑΜΠΙΛΑ Σχολιάστε το σχεδιασμό, τη χρησιμότητα, τη σαφήνεια και τις δυσκολίες των δραστηριοτήτων Η βασική αρχή της συστημικής του παρατηρητή εφόσον δεν βασίζεται στις γνώσεις, αλλά στα βιώματα εύκολα μπορεί να κινητοποιήσει όλους τους μαθητές. Συνεπώς ο σχεδιασμός της έχει τη γοητεία του καθημερινού, του οικείου, του ενδιαφέροντος και του «χρήσιμου» με την έννοια ότι ο κάθε μαθητής μπορεί να αντιληφθεί ότι τον αφορά και ότι μπορεί και αυτός να κάνει κάτι. Σχολιάστε το σχεδιασμό, τη χρησιμότητα, τη σαφήνεια και τις δυσκολίες των δραστηριοτήτων Η βασική αρχή της συστημικής του παρατηρητή εφόσον δεν βασίζεται στις γνώσεις, αλλά στα βιώματα εύκολα μπορεί να κινητοποιήσει όλους τους μαθητές. Συνεπώς ο σχεδιασμός της έχει τη γοητεία του καθημερινού, του οικείου, του ενδιαφέροντος και του «χρήσιμου» με την έννοια ότι ο κάθε μαθητής μπορεί να αντιληφθεί ότι τον αφορά και ότι μπορεί και αυτός να κάνει κάτι. Ποιο ήταν αυτό το στοιχείο που, κατά τη γνώμη σας, κινητοποίησε τους μαθητές Το ιδιαίτερο στοιχείο που συνδέει τις δραστηριότητες όλες είναι η χρήση εποπτείας που θεωρώ ότι με τη μορφή που γίνεται κινητοποιεί τους μαθητές και σε συνδυασμό με τον αναστοχασμό και τη συνεχή ανταλλαγή σκέψεων και απόψεων στην ομάδα ισχυροποιείται η δεξιότητα του να παίρνω θέση σε ό,τι γίνεται γύρω μου και σιγά σιγά να δρω. Ποιο ήταν αυτό το στοιχείο που, κατά τη γνώμη σας, κινητοποίησε τους μαθητές Το ιδιαίτερο στοιχείο που συνδέει τις δραστηριότητες όλες είναι η χρήση εποπτείας που θεωρώ ότι με τη μορφή που γίνεται κινητοποιεί τους μαθητές και σε συνδυασμό με τον αναστοχασμό και τη συνεχή ανταλλαγή σκέψεων και απόψεων στην ομάδα ισχυροποιείται η δεξιότητα του να παίρνω θέση σε ό,τι γίνεται γύρω μου και σιγά σιγά να δρω.

9 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΛΕΝΗ ΜΠΑΜΠΙΛΑ Γενικά Σχόλια για το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο, για την Πιλοτική Εφαρμογή του και για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως «τμήματος των προγραμμάτων του σχολείου» Κάθε εναλλακτικό μοντέλο στη διδακτική διαδικασία και ειδικά αν αφορά την περιβαλλοντική εκπαίδευση έχει ενδιαφέρον για το σχολείο. Η συστημική του παρατηρητή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση φέρει μια αγωνία κι ένα ενδιαφέρον περισσότερο, γιατί φέρει και μια εκπαίδευση ακόμη. Την εκπαίδευση του ενεργού πολίτη. Γενικά Σχόλια για το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο, για την Πιλοτική Εφαρμογή του και για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως «τμήματος των προγραμμάτων του σχολείου» Κάθε εναλλακτικό μοντέλο στη διδακτική διαδικασία και ειδικά αν αφορά την περιβαλλοντική εκπαίδευση έχει ενδιαφέρον για το σχολείο. Η συστημική του παρατηρητή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση φέρει μια αγωνία κι ένα ενδιαφέρον περισσότερο, γιατί φέρει και μια εκπαίδευση ακόμη. Την εκπαίδευση του ενεργού πολίτη.

10 ΠΩΣ ΘΑ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΣΑΤΕ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ, ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΑΣ, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΤΟ «ΤΕΧΝΗΜΑ ΣΑΣ» ΣΤΟ ΧΑΡΤΟΝΙ ΚΑΙ ΣΤΟΝ Η/Υ ΜΑΘΗΤΕΣ, ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ-ΤΗΤΑΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ«ΤΕΧΝΗΜΑ» ΣΤΟ ΧΑΡΤΟΝΙ «ΤΕΧΝΗΜΑ» ΣΤΟΝ Η/Υ ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΑΛΑΚΑΛΑΠΟΛΥ ΚΑΛΑΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΜΠΡΑΝΤΟΝ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΑΝΗ ΑΛΠΕΡΕΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΛΙΝ ΣΕΪΛΑ ΓΙΑΝΝΗΣ Ζ. ΣΑΚΟ ΓΙΑΝΝΗΣ Κ. ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ Λ. ΧΡΗΣΤΟΣ Μ. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ Χ. ΔΗΜΗΤΡΑ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΣΤΕΦΑΝΙ ΚΙΜΠΕΡΛΙ ΕΛΕΝΗ ΔΗΜΗΤΡΗΣ Ντ.

11 7 ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΕΩΡΓΟΥΛΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΕΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΓΑΛΗΝΕΑ ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΜΗΛΙΩΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ-ΚΡΙΤΙΚΟΙ ΦΙΛΟΙ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΣΟΥΛΑΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΑΝΑΛΗΣ 7 ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΕΩΡΓΟΥΛΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΕΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΓΑΛΗΝΕΑ ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΜΗΛΙΩΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ-ΚΡΙΤΙΚΟΙ ΦΙΛΟΙ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΣΟΥΛΑΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΑΝΑΛΗΣ 7 ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΟΜΑΔΑ ΜΑΘΗΤΩΝ 7 ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΟΜΑΔΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΟΥΙΚΝΙΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΣΑΜΙΑ ΣΤΑΥΡΕΠΑΜΕΛΑ ΧΑΣΚΑΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΑΛΑΜΑΝΟΥΕΥΑΓΓΕΛΙΑ-ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΑΛΦΑΓΙΩΡΓΗΣΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΡΚΑΛΕΤΣΗΣΙΩΑΝΝΗΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ-ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΗΤΡΟΛΕΝΤΙΑ ΜΠΑΛΛΕΣΤΕΡΟΣΣΠΥΡΙΔΩΝ ΑΓΓΛΟΥΦΙΟΡΕΝΤΙΑ - ΖΩΗ ΖΙΟΥΑΘΗΝΑ ΜΠΟΥΡΑΑΜΑΛΙΑ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΖΗΣΗΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΜΑΝΟΥΕΛΕΝΗ ΡΟΚΑΪΕΥΑ ΤΟΛΙΑΣΤΥΛΙΑΝΗ-ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΤΣΑΚΑΛΗΑΜΑΛΙΑ ΦΛΩΚΑΤΟΥΛΑ- ΝΤΕΛΑΛΗΕΥΣΤΑΘΙΑ ΧΑΣΚΑΓΚΑΜΠΡΙΕΛΑ

12 7 ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Πώς θα αξιολογούσατε το ενδιαφέρον, τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία των μαθητών, καθώς και το ίδιο το «τέχνημα» στο χαρτόνι εργασίας και στον Η/Υ Πώς θα αξιολογούσατε τα πλαίσια προβληματισμού, τα παιδαγωγικά υλικά, καθώς και την παιδαγωγική σημασία των συναντήσεων ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΕΣ ΚΡΙΤΙΚΟΙ ΦΙΛΟΙ ΠΛΑΙΣΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΥΛΙΚΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΓΑΛΗΝΕΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΗΛΙΩΝΗ ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΚΟΥΣΟΥΛΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΝΑΛΗΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΕΣ ΚΡΙΤΙΚΟΙ ΦΙΛΟΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ- ΤΗΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ«ΤΕΧΝΗΜΑ» ΣΤΑ ΧΑΡΤΟΝΙΑ «ΤΕΧΝΗΜΑ ΣΤΟΝ Η/Υ ΓΑΛΗΝΕΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΗΛΙΩΝΗ ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΚΟΥΣΟΥΛΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΝΑΛΗΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΑΛΑΚΑΛΑΠΟΛΥ ΚΑΛΑΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ

13 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΓΑΛΗΝΕΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ Σχολιάστε το σχεδιασμό, τη χρησιμότητα, τη σαφήνεια και τις δυσκολίες των δραστηριοτήτων Οι δραστηριότητες του προγράμματος ήταν πολύ σωστά σχεδιασμένες και ανταποκρίνονταν ακριβώς στην ηλικία και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Σχολιάστε το σχεδιασμό, τη χρησιμότητα, τη σαφήνεια και τις δυσκολίες των δραστηριοτήτων Οι δραστηριότητες του προγράμματος ήταν πολύ σωστά σχεδιασμένες και ανταποκρίνονταν ακριβώς στην ηλικία και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Ποιο ήταν αυτό το στοιχείο που, κατά τη γνώμη σας, κινητοποίησε τους μαθητές Η επιλογή του θέματος και ο τρόπος που σχεδιάστηκε. Η εργασία των μαθητών στα χαρτόνια εργασίας ήταν πολύ δημιουργική, με φαντασία και σωστό αποτέλεσμα. Η ανταπόκριση τους ήταν πολύ θετική και είχαν μεγάλο ενδιαφέρον σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος. Ποιο ήταν αυτό το στοιχείο που, κατά τη γνώμη σας, κινητοποίησε τους μαθητές Η επιλογή του θέματος και ο τρόπος που σχεδιάστηκε. Η εργασία των μαθητών στα χαρτόνια εργασίας ήταν πολύ δημιουργική, με φαντασία και σωστό αποτέλεσμα. Η ανταπόκριση τους ήταν πολύ θετική και είχαν μεγάλο ενδιαφέρον σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος.

14 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΗΛΙΩΝΗ ΛΑΜΠΡΙΝΗ Σχολιάστε το σχεδιασμό, τη χρησιμότητα, τη σαφήνεια και τις δυσκολίες των δραστηριοτήτων Οι δραστηριότητες αυτού του πιλοτικού προγράμματος ήταν απλές και σαφείς, χρηστικές και ενδιαφέρουσες, λεπτομερώς σχεδιασμένες και προετοιμασμένες. Σχολιάστε το σχεδιασμό, τη χρησιμότητα, τη σαφήνεια και τις δυσκολίες των δραστηριοτήτων Οι δραστηριότητες αυτού του πιλοτικού προγράμματος ήταν απλές και σαφείς, χρηστικές και ενδιαφέρουσες, λεπτομερώς σχεδιασμένες και προετοιμασμένες. Ποιο ήταν αυτό το στοιχείο που, κατά τη γνώμη σας, κινητοποίησε τους μαθητές Αρχικά το ίδιο το «πείραμα», κατόπιν το θέμα και στη συνέχεια ο σωστός σχεδιασμός του προγράμματος. Κατά τη δημιουργία του τεχνήματος στο χαρτόνι εργασίας, βοηθήθηκαν και ενθουσιάστηκαν με το υλικό που τους δινόταν κάθε φορά για την κατασκευή του, αλλά και με τη χρήση του Η/Υ έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και δημιουργικότητα. Ποιο ήταν αυτό το στοιχείο που, κατά τη γνώμη σας, κινητοποίησε τους μαθητές Αρχικά το ίδιο το «πείραμα», κατόπιν το θέμα και στη συνέχεια ο σωστός σχεδιασμός του προγράμματος. Κατά τη δημιουργία του τεχνήματος στο χαρτόνι εργασίας, βοηθήθηκαν και ενθουσιάστηκαν με το υλικό που τους δινόταν κάθε φορά για την κατασκευή του, αλλά και με τη χρήση του Η/Υ έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και δημιουργικότητα.

15 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΣΟΥΛΑΣ Σχολιάστε το σχεδιασμό, τη χρησιμότητα, τη σαφήνεια και τις δυσκολίες των δραστηριοτήτων Ο σωστός σχεδιασμός, η σαφήνεια στη διατύπωση και η χρησιμότητα των επιλεγέντων δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του Προγράμματος, βοήθησαν πολύ τους μαθητές στην ανάπτυξη της καλύτερης δυνατής διαλογικής διαδικασίας με το παρατηρούμενο θέμα και συνέβαλαν στην αποτύπωση αρτίων τεχνημάτων. Οι δυσκολίες του όλου εγχειρήματος και των επί μέρους δραστηριοτήτων ξεπεράστηκαν με την αναμφισβήτητη επάρκεια των εμπνευσμένων και εξαιρετικών παιδαγωγών και την προθυμία και αγάπη των εμπνεομένων και ικανών μαθητών. Σχολιάστε το σχεδιασμό, τη χρησιμότητα, τη σαφήνεια και τις δυσκολίες των δραστηριοτήτων Ο σωστός σχεδιασμός, η σαφήνεια στη διατύπωση και η χρησιμότητα των επιλεγέντων δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του Προγράμματος, βοήθησαν πολύ τους μαθητές στην ανάπτυξη της καλύτερης δυνατής διαλογικής διαδικασίας με το παρατηρούμενο θέμα και συνέβαλαν στην αποτύπωση αρτίων τεχνημάτων. Οι δυσκολίες του όλου εγχειρήματος και των επί μέρους δραστηριοτήτων ξεπεράστηκαν με την αναμφισβήτητη επάρκεια των εμπνευσμένων και εξαιρετικών παιδαγωγών και την προθυμία και αγάπη των εμπνεομένων και ικανών μαθητών. Ποιο ήταν αυτό το στοιχείο που, κατά τη γνώμη σας, κινητοποίησε τους μαθητές Το ενδιαφέρον των μαθητών για το θέμα, ο πρωταγωνιστικός τους ρόλος, η αυτενέργεια και ταυτόχρονα η συλλογικότητα, ήταν κατά τη γνώμη μου τα κύρια στοιχεία τα οποία σε μεγάλο βαθμό κινητοποίησαν τους μαθητές κατά τη διάρκεια του Προγράμματος. Ποιο ήταν αυτό το στοιχείο που, κατά τη γνώμη σας, κινητοποίησε τους μαθητές Το ενδιαφέρον των μαθητών για το θέμα, ο πρωταγωνιστικός τους ρόλος, η αυτενέργεια και ταυτόχρονα η συλλογικότητα, ήταν κατά τη γνώμη μου τα κύρια στοιχεία τα οποία σε μεγάλο βαθμό κινητοποίησαν τους μαθητές κατά τη διάρκεια του Προγράμματος.

16 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΣΟΥΛΑΣ Γενικά Σχόλια για το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο, για την Πιλοτική Εφαρμογή του και για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως «τμήματος των προγραμμάτων του σχολείου» Το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο, το οποίο οικοδομεί την κριτική σκέψη και τη σχέση με τον «άλλο» και ιδιαιτέρως η Συστημική του Παρατηρητή, είναι το ιδανικό μοντέλο για τη Διδακτική της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης επειδή εκτός των άλλων συμβάλλει κυρίως στην ανάδειξη της κοινωνικά κριτικής φυσιογνωμίας της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, όπου η γνώση θεμελιώνεται σε διαλογικού τύπου διαδικασίες του μαθητή. Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση είναι δυνητικός φορέας αλλαγής του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Για να είναι αποτελεσματική πρέπει η ενσωμάτωσή της να γίνεται προγραμματισμένα και ανελλιπώς στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης. Γενικά Σχόλια για το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο, για την Πιλοτική Εφαρμογή του και για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως «τμήματος των προγραμμάτων του σχολείου» Το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο, το οποίο οικοδομεί την κριτική σκέψη και τη σχέση με τον «άλλο» και ιδιαιτέρως η Συστημική του Παρατηρητή, είναι το ιδανικό μοντέλο για τη Διδακτική της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης επειδή εκτός των άλλων συμβάλλει κυρίως στην ανάδειξη της κοινωνικά κριτικής φυσιογνωμίας της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, όπου η γνώση θεμελιώνεται σε διαλογικού τύπου διαδικασίες του μαθητή. Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση είναι δυνητικός φορέας αλλαγής του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Για να είναι αποτελεσματική πρέπει η ενσωμάτωσή της να γίνεται προγραμματισμένα και ανελλιπώς στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης.

17 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΑΝΑΛΗΣ Σχολιάστε το σχεδιασμό, τη χρησιμότητα, τη σαφήνεια και τις δυσκολίες των δραστηριοτήτων Όλα τα παραπάνω κατά τη γνώμη μου κινούνται σε εξαιρετικά πλαίσια. Ιδιαίτερα για το σχεδιασμό θα εξάρω α) την αλληλουχία των τεσσάρων φάσεων β) την προβλεπόμενη συζήτηση -διαβούλευση των μαθητών σαν βασικό στοιχείο του προγράμματος γ) το γεγονός, ότι όλοι οι μαθητές κάνουν όλες τις δραστηριότητες και όχι κάποιοι τις μεν και άλλοι τις δε, και δ) τον προβλεπόμενο αναστοχασμό, κάτι που είναι απαραίτητο για τη δημιουργική συνέχεια οποιουδήποτε εγχειρήματος, ιδιαίτερα μάλιστα όταν αυτός στηρίζεται σε έργα και πράξεις των ίδιων των μαθητών (χαρτόνια εργασίας, κείμενα, προφορικός λόγος). Η μεγάλη χρησιμότητα των δραστηριοτήτων κατά τη γνώμη μου οφείλεται στο γεγονός ότι βοηθούν τα παιδιά: α) Να «ακουμπήσουν» το θέμα στις εμπειρίες τους (1 η φάση) β) Να μεταφέρουν το θέμα στην πόλη, όπου εκεί εκτυλίσσεται η ζωή και αναπτύσσονται οι δραστηριότητες μας γ) Να κρίνουν τα θεσμικά όργανα και φορείς και να ψηλαφήσουν την αναζήτηση ευθυνών από αυτούς, αφού πρώτα κρίνουν τον εαυτό τους δ) Να κατανοήσουν ότι δεν είμαστε μόνο εμείς αλλά υπάρχουν και οι «άλλοι» προς τους οποίους αξίζει να στρέψουμε το βλέμμα μας. Τέλος πολύ χρήσιμο είναι η εποπτικοποίηση μέσα απ’ τα χαρτόνια εργασίας. Οι οδηγίες για τις δραστηριότητες έχουν σαφήνεια, έχω όμως τη γνώμη ότι σε κάποια σημεία (π.χ στις λειτουργίες της πόλης και στις συνέπειες) πρέπει να γίνουν πιο αναλυτικές. Δυσκολίες έχει η τρίτη φάση που αφορά τους θεσμούς, ιδιαίτερα για τα μικρότερα παιδιά. Πιστεύω ότι πρέπει να εστιάζουμε στο επίπεδο του Δήμου και ανάλογα με την ηλικία των παιδιών να επεκτεινόμαστε και στα άλλα επίπεδα (εθνικό, ευρωπαϊκό, διεθνές). Το περιφερειακό μπερδεύει ακόμα και εμάς. Σχολιάστε το σχεδιασμό, τη χρησιμότητα, τη σαφήνεια και τις δυσκολίες των δραστηριοτήτων Όλα τα παραπάνω κατά τη γνώμη μου κινούνται σε εξαιρετικά πλαίσια. Ιδιαίτερα για το σχεδιασμό θα εξάρω α) την αλληλουχία των τεσσάρων φάσεων β) την προβλεπόμενη συζήτηση -διαβούλευση των μαθητών σαν βασικό στοιχείο του προγράμματος γ) το γεγονός, ότι όλοι οι μαθητές κάνουν όλες τις δραστηριότητες και όχι κάποιοι τις μεν και άλλοι τις δε, και δ) τον προβλεπόμενο αναστοχασμό, κάτι που είναι απαραίτητο για τη δημιουργική συνέχεια οποιουδήποτε εγχειρήματος, ιδιαίτερα μάλιστα όταν αυτός στηρίζεται σε έργα και πράξεις των ίδιων των μαθητών (χαρτόνια εργασίας, κείμενα, προφορικός λόγος). Η μεγάλη χρησιμότητα των δραστηριοτήτων κατά τη γνώμη μου οφείλεται στο γεγονός ότι βοηθούν τα παιδιά: α) Να «ακουμπήσουν» το θέμα στις εμπειρίες τους (1 η φάση) β) Να μεταφέρουν το θέμα στην πόλη, όπου εκεί εκτυλίσσεται η ζωή και αναπτύσσονται οι δραστηριότητες μας γ) Να κρίνουν τα θεσμικά όργανα και φορείς και να ψηλαφήσουν την αναζήτηση ευθυνών από αυτούς, αφού πρώτα κρίνουν τον εαυτό τους δ) Να κατανοήσουν ότι δεν είμαστε μόνο εμείς αλλά υπάρχουν και οι «άλλοι» προς τους οποίους αξίζει να στρέψουμε το βλέμμα μας. Τέλος πολύ χρήσιμο είναι η εποπτικοποίηση μέσα απ’ τα χαρτόνια εργασίας. Οι οδηγίες για τις δραστηριότητες έχουν σαφήνεια, έχω όμως τη γνώμη ότι σε κάποια σημεία (π.χ στις λειτουργίες της πόλης και στις συνέπειες) πρέπει να γίνουν πιο αναλυτικές. Δυσκολίες έχει η τρίτη φάση που αφορά τους θεσμούς, ιδιαίτερα για τα μικρότερα παιδιά. Πιστεύω ότι πρέπει να εστιάζουμε στο επίπεδο του Δήμου και ανάλογα με την ηλικία των παιδιών να επεκτεινόμαστε και στα άλλα επίπεδα (εθνικό, ευρωπαϊκό, διεθνές). Το περιφερειακό μπερδεύει ακόμα και εμάς.

18 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΑΝΑΛΗΣ (ΣΥΝΕΧΕΙΑ) Ποιο ήταν αυτό το στοιχείο που, κατά τη γνώμη σας, κινητοποίησε τους μαθητές Εκείνο το στοιχείο που κινητοποίησε κατά τη γνώμη μου τους μαθητές ήταν η «αποκαθήλωση» ενός δύσκολου θέματος ιδιαίτερα για μικρές ηλικίες όπως αυτό της ενέργειας από το επίπεδο του γενικού και του αφηρημένου στο επίπεδο των προσωπικών εμπειριών των μαθητών και της καθημερινότητας της πόλης. Αυτό σε συνδυασμό με ένα «νεανικό» τρόπο προσέγγισης όπως: σκιτσάκια με τα πρόσωπα των μαθητών, χρήση clipart, αντιστοίχιση ρημάτων στα εικονίδια των ηλεκτρικών συσκευών, ώστε αυτές να αποκτήσουν «κίνηση», η χρήση του υπολογιστή, τα παιχνίδια με την κίνηση και τα σκίτσα κλπ. Όλα αυτά συμβάλλουν στην αυτενέργεια των μαθητών. Ποιο ήταν αυτό το στοιχείο που, κατά τη γνώμη σας, κινητοποίησε τους μαθητές Εκείνο το στοιχείο που κινητοποίησε κατά τη γνώμη μου τους μαθητές ήταν η «αποκαθήλωση» ενός δύσκολου θέματος ιδιαίτερα για μικρές ηλικίες όπως αυτό της ενέργειας από το επίπεδο του γενικού και του αφηρημένου στο επίπεδο των προσωπικών εμπειριών των μαθητών και της καθημερινότητας της πόλης. Αυτό σε συνδυασμό με ένα «νεανικό» τρόπο προσέγγισης όπως: σκιτσάκια με τα πρόσωπα των μαθητών, χρήση clipart, αντιστοίχιση ρημάτων στα εικονίδια των ηλεκτρικών συσκευών, ώστε αυτές να αποκτήσουν «κίνηση», η χρήση του υπολογιστή, τα παιχνίδια με την κίνηση και τα σκίτσα κλπ. Όλα αυτά συμβάλλουν στην αυτενέργεια των μαθητών.

19 ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΑΝΑΛΗΣ Γενικά Σχόλια για το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο, για την Πιλοτική Εφαρμογή του και για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως «τμήματος των προγραμμάτων του σχολείου» Το μεγάλο πλεονέκτημα της μεθόδου είναι, κατά τη γνώμη μου, ότι από τη «θεμελίωσή της» αντιμετωπίζει το περιβάλλον ως ανθρώπινο δημιούργημα και τα περιβαλλοντικά προβλήματα ως πρωτίστως κοινωνικο-οικονομικά και πολιτικά. Αυτό, έχει σαν αποτέλεσμα να βοηθάει από καλύτερη αφετηρία την προσέγγιση του κεντρικού παιδαγωγικού στόχου της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και, κυρίως, της Εκπαίδευσης για τη Βιωσιμότητα που είναι ο ενεργός πολίτης. Σε αυτό συμβάλλει, επίσης, το ότι με την Τρίτη Φάση έρχονται στο φως της κριτικής οι θεσμικοί φορείς που έχουν την ευθύνη των αποφάσεων. Χαρακτηριστικό, επίσης, της μεθόδου είναι η αξιοποίηση βασικών αρχών μάθησης, όπως η εγγύτητα του θέματος στη ζωή, ο διάλογος μεταξύ των μαθητών, η εποπτεία με τα χρόνια εργασίας και η αυτενέργεια. Ιδιαίτερη γοητεία ασκεί σε μένα η Τέταρτη φάση «Εμείς και οι άλλοι» γιατί συμβάλλει στην ανάδειξη αξιών όπως δημοκρατία, αλληλεγγύη, κοινωνική δικαιοσύνη και ισότητα, κ.ά. Τέλος, κατηγορηματικά, έχω την άποψη ότι η Π.Ε. πρέπει να βρει θέση μέσα στον τυπικό σχολικό χρόνο, χωρίς να χάσει τα βασικά της χαρακτηριστικά, όπως τη βιωματική, ομαδική και μαθητοκεντρική προσέγγιση, τη σύνδεση με την τοπική κοινωνία και γενικά όλα τα καινοτομικά της χαρακτηριστικά. Το κατ’ εξοχήν «πεδίο» της Π.Ε. είναι το σχολείο. Γενικά Σχόλια για το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο, για την Πιλοτική Εφαρμογή του και για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ως «τμήματος των προγραμμάτων του σχολείου» Το μεγάλο πλεονέκτημα της μεθόδου είναι, κατά τη γνώμη μου, ότι από τη «θεμελίωσή της» αντιμετωπίζει το περιβάλλον ως ανθρώπινο δημιούργημα και τα περιβαλλοντικά προβλήματα ως πρωτίστως κοινωνικο-οικονομικά και πολιτικά. Αυτό, έχει σαν αποτέλεσμα να βοηθάει από καλύτερη αφετηρία την προσέγγιση του κεντρικού παιδαγωγικού στόχου της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και, κυρίως, της Εκπαίδευσης για τη Βιωσιμότητα που είναι ο ενεργός πολίτης. Σε αυτό συμβάλλει, επίσης, το ότι με την Τρίτη Φάση έρχονται στο φως της κριτικής οι θεσμικοί φορείς που έχουν την ευθύνη των αποφάσεων. Χαρακτηριστικό, επίσης, της μεθόδου είναι η αξιοποίηση βασικών αρχών μάθησης, όπως η εγγύτητα του θέματος στη ζωή, ο διάλογος μεταξύ των μαθητών, η εποπτεία με τα χρόνια εργασίας και η αυτενέργεια. Ιδιαίτερη γοητεία ασκεί σε μένα η Τέταρτη φάση «Εμείς και οι άλλοι» γιατί συμβάλλει στην ανάδειξη αξιών όπως δημοκρατία, αλληλεγγύη, κοινωνική δικαιοσύνη και ισότητα, κ.ά. Τέλος, κατηγορηματικά, έχω την άποψη ότι η Π.Ε. πρέπει να βρει θέση μέσα στον τυπικό σχολικό χρόνο, χωρίς να χάσει τα βασικά της χαρακτηριστικά, όπως τη βιωματική, ομαδική και μαθητοκεντρική προσέγγιση, τη σύνδεση με την τοπική κοινωνία και γενικά όλα τα καινοτομικά της χαρακτηριστικά. Το κατ’ εξοχήν «πεδίο» της Π.Ε. είναι το σχολείο.

20 ΠΩΣ ΘΑ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΣΑΤΕ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ, ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΑΣ, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΤΟ «ΤΕΧΝΗΜΑ ΣΑΣ» ΣΤΟ ΧΑΡΤΟΝΙ ΚΑΙ ΣΤΟΝ Η/Υ ΜΑΘΗΤΕΣ, ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ-ΤΗΤΑΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ«ΤΕΧΝΗΜΑ» ΣΤΟ ΧΑΡΤΟΝΙ «ΤΕΧΝΗΜΑ» ΣΤΟΝ Η/Υ Αμαλία Μ. Κατερίνα Χ Πάμελα Σ. Σάμια Σ. Φιόρη Α. Αμαλία Τ.. Τόλης Κ. Σπύρος Β. Γιάννης Κ. Αθηνά Ζ. Γκαμπριέλα Χ. Εύα Ρ. Ελένη Μ. Χαρίκλεια Ζ. Άννα Μαρία Μ. Λέντια Μ. Θεοδώρα Κ. Ευαγγελία Α. Στυλιανή Τ. Ευσταθία Φ.Ν. ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΑΛΑΚΑΛΑΠΟΛΥ ΚΑΛΑΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ


Κατέβασμα ppt "ΠΙΛΟΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΘΕΜΑ: ΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΜΑΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΣΧΙΖΑ ΠΑΥΛΟΣ ΚΟΣΜΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΞΕΥΓΕΝΟΣ ΑΘΗΝΑ 2010-2011."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google