Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Β’ Γυμνασίου (βιβλίο καθηγητή) Αθανάσιος Παπαϊωάννου, Κωνσταντίνος Λαπαρίδης Μαρία Μιχαλοπούλου Θεόφιλος Πυλιανίδης Ελένη Ζέτου Δημήτρης Γουλιμάρης.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Β’ Γυμνασίου (βιβλίο καθηγητή) Αθανάσιος Παπαϊωάννου, Κωνσταντίνος Λαπαρίδης Μαρία Μιχαλοπούλου Θεόφιλος Πυλιανίδης Ελένη Ζέτου Δημήτρης Γουλιμάρης."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Β’ Γυμνασίου (βιβλίο καθηγητή) Αθανάσιος Παπαϊωάννου, Κωνσταντίνος Λαπαρίδης Μαρία Μιχαλοπούλου Θεόφιλος Πυλιανίδης Ελένη Ζέτου Δημήτρης Γουλιμάρης Αλέξανδρος Καρυπίδης Δημήτρης Μυλώσης Τριαντάφυλλος Χριστοδουλίδης Όλγα Κούλη Περικλής Καλογιάννης Ξανθή Κωνσταντινίδου

2 Πώς να διαβαστεί το βιβλίο Πώς να διαβαστεί το βιβλίο •Προτείνεται να διαβαστούν πρώτα τα θέματα γενικής διδακτικής των βιβλίων εκπαιδευτικού Φ.Α. για τη Β’ και Γ’ Γυμνασίου. •Κάθε ενότητα που αφορά κάποιο άθλημα ή χορούς να διαβάζεται ενιαία. •Η ανάγνωση του κάθε ημερήσιου πλάνου να γίνεται σε συνδυασμό με τις Κάρτες που του συνδέουν, και να συνοδεύεται από σημειώσεις του εκπαιδευτικού, για τον τρόπο: 1. οργάνωσης και προσαρμογής του μαθήματος στο δικό του σχολείο, 2. με τον οποίο θα μεγιστοποιηθεί η ενεργός και αυτόνομη μάθηση του κάθε μαθητή.

3 Πώς να χρησιμοποιηθεί το βιβλίο •Το βιβλίο δεν είναι «τυφλοσούρτης», δεν εφαρμόζεται με τον ίδιο τρόπο απ’ όλους. •Κάθε χρονιά, ο κάθε καθηγητής το προσαρμόζει στους μαθητές και στις συνθήκες του σχολείου του. •Ωστόσο τα μαθησιακά αποτελέσματα, οι ικανότητες και οι γνώσεις που επιδιώκεται να αναπτυχθούν, καθώς και η εκπαιδευτική φιλοσοφία που περιγράφονται στα βιβλία, πρέπει να επιδιώκονται και να υλοποιούνται σε όλα τα σχολεία της χώρας.

4 Ειδικοί σκοποί της Φυσικής Αγωγής στη Σύγχρονη Κοινωνία

5 Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας: Στην παιδική εφηβική ηλικία… •Η τακτική φυσική δραστηριότητα οικοδομεί υγιή οστά, μυς και συνδέσμους, βοηθάει στον έλεγχο του βάρους, στη μείωση του λίπους και στην ανάπτυξη αποτελεσματικής λειτουργίας της καρδιάς και των πνευμόνων. •Η τακτική σωματική άσκηση διευκολύνει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κίνησης και βοηθά στην πρόληψη και έλεγχο των συναισθημάτων άγχους και κατάθλιψης. •Η συμμετοχή σε παιχνίδια και αθλήματα δίνουν στους νέους ευκαιρίες για φυσική αυτό-έκφραση, αυτοπεποίθηση, ανακούφιση από ένταση, επίτευξη, κοινωνική αλληλεπίδραση, εκμάθηση του πνεύματος αλληλεγγύης και τίμιου παιχνιδιού. Σκοποί ΦΑ Ψυχο- κινητικός Ψυχο- κοινωνικός Σωμα- τικός

6 Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας: Στην παιδική εφηβική ηλικία… •Η ένταξη σε κατάλληλα καθοδηγούμενες φυσικές δραστηριότητες και αθλήματα μπορούν να καλλιεργήσουν την υιοθέτηση υγιών συμπεριφορών συμπεριλαμβανομένου της αποφυγής από το κάπνισμα, χρήση αλκοόλ και ναρκωτικών και βίαιης συμπεριφοράς όπως επίσης την υιοθέτηση υγιούς διατροφής, επαρκούς ξεκούρασης και καλύτερων πρακτικών ασφάλειας. •Τα παιδιά που είναι περισσότερο φυσικά δραστήρια έχουν καλύτερη σχολική επίδοση. •Οι μορφές φυσικής δραστηριότητας που αποκτούνται στην παιδική ηλικία και στην εφηβεία είναι πιο πιθανό να διατηρούνται σ’ όλη τη ζωή, εξασφαλίζοντας έτσι τη βάση για φυσικά δραστήρια και υγιεινή ζωή. •Οι ανθυγιεινοί τρόποι ζωής – περιλαμβανομένου και του καθιστικού τρόπου ζωής, φτωχής διατροφής και κατάχρησης ουσιών που υιοθετούνται σε νέα ηλικία, είναι πιθανό να συνεχίζουν στην ενήλικη ζωή. Σκοποί ΦΑ Γνω- στικός Βιωμα τικός Υγεία

7 Αναλυτικό Πρόγραμμα: Ειδικοί σκοποί της Φ.Α. •Σωματικός τομέας •Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων: σύνθετες & περίπλοκες δεξιότητες. •Ανάπτυξη φυσικών ικανοτήτων: αντοχή, δύναμη, ταχύτητα, ευλυγισία, ευκινησία. •Προαγωγή υγείας & ευεξίας. •Καλλιέργεια ρυθμού.

8 Ειδικοί Σκοποί της Φ.Α. •Συναισθηματικός τομέας •Κοινωνικοί στόχοι: συνεργασία, ομαδικό πνεύμα, αυτοπειθαρχία, θέληση, υπευθυνότητα, υπομονή, επιμονή, θάρρος, αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση, ελεύθερη και δημοκρατική έκφραση. •Ηθικοί στόχοι: τιμιότητα, δικαιοσύνη, αξιοκρατία, σεβασμός αντιπάλων, αυτοσεβασμός, μετριοφροσύνη, συνετή αντιμετώπιση της νίκης & ήττας.

9 Ειδικοί σκοποί της Φ.Α. •Γνωστικός τομέας •Απόκτηση γνώσεων σχετικών με τη Φυσική Αγωγή & τον αθλητισμό, τους κανονισμούς αθλημάτων- αγωνισμάτων, την Ολυμπιακή ιδέα και κίνηση, τους παραδοσιακούς χορούς, τη μουσική και το τραγούδι σε τοπικό και εθνικό επίπεδο, την υγιεινή και τις πρώτες βοήθειες. •Συνειδητοποίηση της ανάγκης για «διά βίου» άσκηση ή άθληση και της ωφέλειας που προκύπτει από αυτή, καθώς και απόκτηση αθλητικών συνηθειών για ερασιτεχνική ενασχόληση με τον αθλητισμό. •Εκτίμηση των αισθητικών στοιχείων των κινήσεων.

10 Κεντρικός στόχος του Αναλυτικού Προγράμματος είναι η ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων •Γι’ αυτό το λόγο: 1.υπάρχει πλήρη ανάπτυξη του κινητικού περιεχομένου. 2.το βιβλίο δομήθηκε με βάση τη διδασκαλία 7 αντικειμένων (4 αθλοπαιδιές, κλασσικός αθλητισμός, γυμναστικοί, χοροί). •Για να επιτευχθούν οι άλλοι στόχοι (π.χ. ανάπτυξη συνεργασίας) η διδασκαλία των κινητικών δεξιοτήτων είναι μέσο και όχι αυτοσκοπός.

11 Άμεση & Έμμεση επιδίωξη •Άμεση είναι η επιδίωξη όταν προσδιορίζεται με σαφήνεια το κριτήριο που πρέπει να επιτευχθεί και οι ενέργειες εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενου δίνουν προτεραιότητα στην επίτευξη αυτής της επιδίωξης. •Για παράδειγμα, όταν δύο μαθητές συνεργάζονται δείχνοντας ο ένας τον άλλο τη σωστή θέση σώματος στην υποδοχή του σερβίς και οι υποδείξεις, ερωτήσεις ή ανακεφαλαίωση του καθηγητή αφορούν την σωστή θέση σώματος, άμεση επιδίωξη είναι η μάθηση της υποδοχής στο σερβίς, ενώ η ανάπτυξη της συνεργασίας είναι έμμεση επιδίωξη. •Αντίθετα, αν στην ίδια δραστηριότητα οι υποδείξεις, οι ερωτήσεις και η ανακεφαλαίωση του καθηγητή αφορούν τον τρόπο επικοινωνίας μεταξύ των παιδιών και πώς η επικοινωνία βοηθά στην ανάπτυξη της αλληλοεκτίμησης και της εμπιστοσύνης στο συμμαθητή, τότε άμεση επιδίωξη είναι η ανάπτυξη της συνεργασίας ενώ η μάθηση της σωστής θέσης του σώματος στην υποδοχή του σερβίς είναι έμμεση επιδίωξη.

12 Ικανότητες που αξιολογούνται Σύμφωνα με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο: •Κινητικές ικανότητες: 40%. •Φυσικές ικανότητες: 20%. •Γνώσεις (σε θέματα άθλησης- άσκησης κλπ.): 20%. •Συμπεριφορά (υπευθυνότητα, ήθος, φροντίδα για άλλους κλπ.): 20%.

13 Αξιολόγηση για βελτίωση της μάθησης και όχι απλά για επιβεβαίωση της μάθησης •Σύμφωνα με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο: «βασικός στόχος της αξιολόγησης του μαθητή είναι η ανατροφοδότηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και ο εντοπισμός των μαθησιακών ελλείψεων, με σκοπό τη βελτίωση της προσφερόμενης σχολικής εκπαίδευσης και τελικά την πρόοδο του μαθητή». •Τα τεστ αξιολόγησης γνώσεων και δεξιοτήτων: 1.παρουσιάζονται ως παιχνίδι και όχι ως κάτι που θα τρομάξει τα παιδιά. 2.Ενσωματώνονται αρμονικά στη διαδικασία: «καθορισμός προσωπικού στόχου βελτίωσης  στρατηγική & προσπάθεια  αξιολόγηση  επανακαθορισμός στόχου». •Πάντα υπενθυμίζεται ότι τα λάθη είναι μέρος της μάθησης, τα λάθη υπάρχουν για να τα εντοπίζουμε και να τα μειώνουμε, ώστε να γινόμαστε καλύτεροι.

14 Προγραμματισμός •Ο καθηγητής θέτει 8 τελικούς στόχους το χρόνο όπου θα δίνει έμφαση και θα αξιολογεί συστηματικά, π.χ., 1.τέσσερις κινητικούς, 2.δύο φυσικής κατάστασης, 3.ένα γνωστικό π.χ., να ξέρουν να φτιάχνουν ένα μηνιαίο πρόγραμμα άσκησης για βελτίωση φυσικής κατάστασης, 4.ένα συμπεριφοράς, π.χ., να συμμετέχουν όλοι τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα σε εκτός σχολείου φυσικές δραστηριότητες. •Στο τέλος της χρονιάς κάνει αποτίμηση του έργου του, αξιολογώντας 5-6 τελικούς στόχους.

15 Αντικείμενα που διδάσκονται •Πετοσφαίριση, καλαθοσφαίριση, ποδόσφαιρο, χειροσφαίριση, κλασσικός αθλητισμός & φυσική κατάσταση, γυμναστική, παραδοσιακοί χοροί. •Καλό είναι να ολοκληρώνεται η διδασκαλία ενός αντικειμένου πριν ξεκινήσει η διδασκαλία ενός άλλου. •Η σειρά της διδασκαλίας και η έμφαση που δίνεται σε καθένα απ’ αυτά καθορίζεται από τον καθηγητή με βάση τα χαρακτηριστικά του σχολείου και των μαθητών.

16 Στην εισαγωγή κάθε αντικείμενου περιγράφονται: •Οι άμεσοι και έμμεσοι στόχοι που επιδιώκονται στα ημερήσια πλάνα. •Παράδειγμα:

17 Στην εισαγωγή κάθε αντικείμενου περιγράφονται: 1.Οι δεξιότητες που περιμένουμε να αναπτύξουν οι μαθητές. Παράδειγμα: 1. Τελειώνοντας τα μαθήματα της πετοσφαίρισης οι μαθητές θα πρέπει να μπορούν να εκτελούν σωστά τα εξής, όσον αφορά στην: 1.1. Τεχνική του σέρβις: Να περνούν το σέρβις στο αντίπαλο γήπεδο Να σημαδεύουν στη ζώνη του γηπέδου που επιθυμούν Τεχνική της υποδοχής: Να υποδέχονται ένα σέρβις κατευθύνοντας τη μπάλα ψηλά.

18 Στην εισαγωγή κάθε αντικείμενου περιγράφονται: 2. Οι γνώσεις για τα κρίσιμα σημεία των δεξιοτήτων που περιμένουμε να αναπτύξουν οι μαθητές. Παράδειγμα: 2. Τελειώνοντας τα μαθήματα των δρόμων ταχύτητας οι μαθητές θα γνωρίζουν ότι πρέπει να προσέχουν: 2.2. Εκκίνηση: Μεγάλη κλίση του κορμού εμπρός στο παράγγελμα «έτοιμοι» Πλήρη έκταση των ποδιών κατά την ώθηση Ενεργητική προώθηση μπροστά κι επάνω του ποδιού κατά τον πρώτο διασκελισμό. …

19 Στην εισαγωγή κάθε αντικείμενου περιγράφονται: 3. Οι γνώσεις για την εξάσκηση που πρέπει να κάνουν οι μαθητές για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους. Παράδειγμα: 3. Τελειώνοντας τα μαθήματα της πετοσφαίρισης οι μαθητές θα γνωρίζουν ότι πρέπει να ακολουθήσουν τις εξής προασκήσεις και παιχνίδια για τη βελτίωση τους: 3.3. Στην τεχνική της πάσας (σε ζεύγη) : Πάσες με έλεγχο του χτυπήματος (πάσα στον εαυτό τους, πάσα στο συμμαθητή) Πάσες σε διαφορετικές αποστάσεις, μια κοντά μια μακριά Πάσες με μετακίνηση στο χώρο: μπροστά, πίσω, δεξιά και αριστερά Σε τρίγωνο, πάσα μετά από υποδοχή, μπροστά ψηλά, (για επίθεση). …

20 Ημερήσια Πλάνα •Β Γυμνασίου: Σύνολο= 54. Πετοσφαίριση (9), καλαθοσφαίριση (7), ποδόσφαιρο (6), χειροσφαίριση (7), δρόμοι ταχύτητας (2), άλμα εις ύψος (3), δρόμοι αντοχής (3), τεχνική σφαιροβολίας (3), φυσική κατάσταση (3), γυμναστική (7), παραδοσιακοί χοροί (4). •Γ Γυμνασίου: Σύνολο= 57. Πετοσφαίριση (10), καλαθοσφαίριση (9), ποδόσφαιρο (4), χειροσφαίριση (8), άλμα εις μήκος (5), άλμα τριπλούν (2), σκυταλοδρομία (1), ακοντισμός (3), ανάπτυξη αντοχής (3), δύναμη για υγεία (3), γυμναστική (7), παραδοσιακοί χοροί (2).

21 Δομή Ημερήσιων Πλάνων •Σε 1 σελίδα: Για ευχρηστία. •Σχεδιάστηκαν για 30 μαθητές σε 1 γήπεδο βόλεϊ ή μπάσκετ. •Σκοπός, εξοπλισμός, στιλ διδασκαλίας. •Εισαγωγή, Κύριο Μέρος (δραστηριότητες & χρόνος), Τελικό Μέρος. •Δραστηριότητες για μετά το Μάθημα. •Οργάνωση, Σημεία Έμφασης, Μέθοδος Εξάσκησης, Παραλλαγές.

22 Κάρτες Δραστηριοτήτων •Φύλλα Στόχων •Φύλλα κριτηρίων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διαφορετικά στιλ διδασκαλίας. •Τεστ. •Άλλες πληροφορίες σχετικές με τις δραστηριότητες του μαθήματος.

23 Σε συνδυασμό με το βιβλίο του μαθητή •Από το βιβλίο μαθητή αντλούμε πληροφορίες για ιστορία, κανονισμούς, τεχνικές αθλημάτων, τρόπους άσκησης στον ελεύθερο χρόνο. •Φύλλα Στόχων, Φύλλα Κριτηρίων. •Δραστηριότητες για μετά το μάθημα.

24 Ειδικοί Σκοποί & Ημερήσιο μάθημα

25 Φιλοσοφία •Η φιλοσοφία του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής διαφέρει απ’ αυτή του αγωνιστικού αθλητισμού όπου ενθαρρύνονται μόνο μαθητές με υψηλές αθλητικές ικανότητες. •«Η παροχή ίσων ευκαιριών και δυνατοτήτων μάθησης για όλους τους μαθητές αποτελεί βασική αρχή της δημοκρατικής κοινωνίας» (ΦΕΚ τεύχος Β αρ. φύλλου 303/ , σελ. 3735). • Οι μαθητές να ενστερνιστούν ότι μέσα από τον αθλητισμό μαθαίνουμε πώς να ξεπερνούμε τον εαυτό μας και πώς να ασκούμαστε παίζοντας ευχάριστα με τους άλλους.

26 Τελικός Σκοπός •Οι Σκοποί της Φ.Α. συγκλίνουν σε έναν: Τελειώνοντας το σχολείο όλοι οι μαθητές να ξέρουν πώς να ασκούνται τακτικά, αποτελεσματικά και ευχάριστα μόνοι τους και σε περιβάλλοντα με άλλους ανθρώπους. •Απαιτείται: Ανάπτυξη ικανότητας αυτό- ρύθμισης ως προς την άσκηση και μάθηση, αγάπης για άσκηση, θέλησης για βελτίωση, γνώσης για αποτελεσματική άσκηση. •Προκύπτουν δύο γενικές παιδαγωγικές κατευθύνσεις-στόχοι: Βελτίωσης και Ευχαρίστησης.

27 Γενικοί Στόχοι: Βελτίωση & Ευχαρίστηση Για να υπάρξει βελτίωση χρειάζονται σαφείς στόχοι βελτίωσης: I.Οι 8 ετήσιοι που επέλεξε να παρακολουθεί ο καθηγητής. II.Οι καθημερινοί που περιγράφονται στις Κάρτες δραστηριοτήτων. Για να υπάρξει ευχαρίστηση χρειάζονται: I.Ευκαιρίες για πρωτοβουλία, ανακάλυψη και δημιουργία, πολλές επιλογές. II.Αίσθημα επάρκειας, ανάπτυξη αυτοπεποίθησης. III.Περιβάλλον που προάγει τις καλές σχέσεις.

28 Παρακολούθηση Ετήσιων στόχων βελτίωσης •Παράδειγμα: Κινητική δεξιότητα σερβίς στο βόλεϊ: Στο πρώτο μάθημα τεστ και καθορισμός στόχων βελτίωσης. Επανάληψη του τεστ μετά από 5-6 μαθήματα και επαναπροσδιορισμός στόχων. Επανάληψη του τεστ στο τέλος της διδασκαλίας του βόλεϊ. •Παραδείγματα στο βιβλίο: Ημερήσια πλάνα Βόλεϊ 3.1, 3.5, 3.9. •Παράδειγμα για τη δεξιότητα ρίψης στη χειροσφαίριση: Ημερήσια πλάνα 6.1, 6.7. •Απλά τεστ δεξιοτήτων και φυσικής κατάστασης υπάρχουν και στο βιβλίο του εκπαιδευτικού και στο βιβλίο του μαθητή.

29 Παρακολούθηση στόχων βελτίωσης στις Δραστηριότητες του μαθήματος •Σαφείς στόχοι μάθησης που περιγράφονται στις Κάρτες Δραστηριοτήτων. •Παράδειγμα: Εξωτερικό σκριν στην καλαθοσφαίριση (Κάρτα 4.4). •Κριτήρια παρακολούθησης: 1.Πήρε ο εξωτερικός παίκτης τη μπάλα χέρι με χέρι; 2.Χρησιμοποίησε ο σκρίνερ το σώμα του για να προφυλάξει τη μπάλα και τον συμπαίκτη του; 3.Πέρασε ο σκριναριζόμενος ώμο με ώμο από τον σκρίνερ; 4.Έκανε ο σκρίνερ κίνηση προς το καλάθι μετά το σκριν;

30 Ποιος παρακολουθεί τη βελτίωση; •Πρωτίστως ο μαθητής. •Ο μαθητής θέτει στόχους βελτίωσης και παρακολουθεί την πρόοδό του. •Η βασική μέριμνα του εκπαιδευτικού είναι η σωστή καθοδήγηση και η διευκόλυνση της μάθησης. •Τα νέα βιβλία στηρίζονται στην αρχή ότι ο εκπαιδευτικός από φορέας γνώσης μετεξελίσσεται σε καθοδηγητή ανακάλυψης της γνώσης. •Ο εκπαιδευτικός δημιουργεί το πλαίσιο όπου οι μαθητές έχουν ευκαιρίες να πάρουν αποφάσεις, να δοκιμάσουν, να αυτό-αξιολογηθούν, να επαναπροσδιορίσουν τους στόχους τους.

31 Η ευχαρίστηση για μάθηση απαιτεί: 1.Ευκαιρίες για πρωτοβουλία, ανακάλυψη και δημιουργία, πολλές επιλογές. 2.Αίσθημα επάρκειας, ανάπτυξη αυτοπεποίθησης. 3.Περιβάλλον που προάγει τις καλές σχέσεις. Χρειάζονται μαθητοκεντρικές μέθοδοι διδασκαλίας, όπου ο μαθητής είναι στο κέντρο λήψης των αποφάσεων (στιλ: αμοιβαίο, αυτοπαρακολούθησης, εξατομίκευσης, ανακάλυψης, πρωτοβουλίας μαθητή).

32 Πρακτικό στιλ διδασκαλίας – Μέθοδος με σταθμούς •Για αύξηση του χρόνου κινητικής ένταξης των μαθητών στο μάθημα Φ.Α. - που είναι παρότρυνση του Π.Ο.Υ. και άλλων διεθνών οργανισμών υγείας. •Οι ασκήσεις περιγράφονται σε κάρτες που μοιράζονται σε ολιγομελείς ομάδες μαθητών. •Ο χώρος γύμνασης διαιρείται σε σταθμούς, όπου ομάδες των 4-6 παιδιών αφού διαβάσουν τις οδηγίες που δίνονται σε κάθε σταθμό ξεκινούν από μόνα τους να εκτελούν την άσκηση που προτείνεται. Κυκλικά περνούν από κάθε σταθμό.

33 Αμοιβαίο Στιλ •Ο ένας μαθητής εκτελεί, ο άλλος διορθώνει χρησιμοποιώντας ένα φύλλο κριτηρίων. •Πολύ πιο αυξημένη ποσότητα ανατροφοδότησης απ’ ότι στο πρακτικό στιλ. •Ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας, της αυτονομίας, της συνεργασίας, της ικανότητας επικοινωνίας, της υπευθυνότητας. •Μείωση των αντικοινωνικών συμπεριφορών στο μάθημα.

34 Αυτοπαρακολούθησης- Αυτοελέγχου •Μετά από μία ή περισσότερες προσπάθειες (ανάλογα με τη δραστηριότητα), ο μαθητής ελέγχει αν εκτέλεσε σωστά 3-4 κρίσιμα σημεία με τη βοήθεια φύλλου κριτηρίου. •Η ποσότητα και ποιότητα ανατροφοδότησης μ’ αυτό το στιλ υπερτερεί κατά πολύ όλων των άλλων. •Επιτυγχάνεται: Γρήγορη μάθηση μιας κινητικής δεξιότητας (ή και γνώσης), η ανάπτυξη αυτονομίας-αυτοκαθορισμού, αυτορύθμισης και υπευθυνότητας. •Ιδανική πρόκληση αφού ο καθένας προσπαθεί να βελτιώσει τον εαυτό του.

35 Μη αποκλεισμού - Εξατομίκευσης •Οι μαθητές μαθαίνουν να προσαρμόζουν το βαθμό δυσκολίας της άσκησης στα μέτρα τους. •Κρίσιμο για τη διατήρηση ιδανικής πρόκλησης για όλους τους μαθητές. • Π.χ., κάποιοι επιλέγουν να εκτελούν σουτ από 3 μέτρα, άλλοι από τα 5 κι άλλοι από τα •Όταν ασκούνται με τη βοήθεια ενός προγράμματος προσωπικών στόχων π.χ., 1.Σήμερα να πετύχω 20% περισσότερες επιτυχημένες βολές απ’ ότι το προσωπικό μου ρεκόρ, 2.Ως το τέλος της εβδομάδας να βελτιωθώ κατά 30% στις κάμψεις.).

36 Καθοδηγούμενη ανακάλυψη: Για διαθεματικότητα •Η σύνδεση εννοιών στον αθλητισμό με ήδη γνωστές έννοιες για το μαθητή. •Ο καθηγητής ετοιμάζει μια σειρά ερωτήσεων, που καλούν το μαθητή να βρει λύση. •Για παράδειγμα, στην εισαγωγή της μακρινής πάσας: •«Με τι γωνία πρέπει να φύγει η μπάλα για να πάει όσο το δυνατό πιο μακριά;» •«Σε ποιο σημείο πρέπει να χτυπήσουμε τη μπάλα ποδοσφαίρου για να φύγει σε γωνία 45 ο ;» •«Όταν η μπάλα ποδοσφαίρου είναι στο έδαφος, με ποιο σημείο του ποδιού μπορούμε να τη χτυπήσουμε στο κάτω μέρος της;» •«Σε τι γωνία πρέπει να είναι η συνέχεια του ποδιού στο μακρινό σουτ στο ποδόσφαιρο;» •«Γιατί το πόδι που σουτάρει πρέπει να ακολουθεί την πορεία της μπάλας και να μη σταματά απότομα;».

37 Τα στιλ της εφευρετικότητας: Για φαντασία και διαθεματική διδασκαλία •Σχεδιασμός ενός προβλήματος από το δάσκαλο και η αναζήτηση λύσης από το μαθητή. (1) σχεδίασε δύο τρόπους με τους οποίους ο παίχτης Α μπορεί να αποφύγει τον παίχτη Β και να συνεχίσει να είναι κάτοχος της μπάλας, (2) εκτέλεσε το ίδιο με μέτωπο του Α προς τον Β, (3) εκτέλεσε το ίδιο έχοντας ο Α το πλευρό του προς τον παίχτη Β, κλπ.

38 Στιλ πρωτοβουλίας μαθητή: Για διά βίου άσκηση •Ο καθηγητής ορίζει το πλαίσιο στο οποίο θα εξασκηθούν: 1.Το χρονικό διάστημα (π.χ., στις επόμενες 4 εβδομάδες σε εκτός σχολείου φυσικές δραστηριότητες), 2.Τα «παραδοτέα» (π.χ., ημερολόγιο όπου καταγράφονται: αρχική-τελική αξιολόγηση, προγραμματισμός, επιλογή ασκήσεων, δυσκολιών που προέκυψαν και λύσεων που δόθηκαν), 3.Τα πιθανά βοηθήματα (π.χ., φύλλα κριτηρίων, φύλλα στόχων, ημερολόγιο, βιβλία & σημειώσεις, αθλητικό υλικό κλπ.), 4.Τη μορφή της επικοινωνίας μεταξύ καθηγητή- μαθητών (π.χ., ερωτήσεις του καθηγητή για να καθοδηγούν προς τη σωστή ανάπτυξη του πλάνου δουλειάς κλπ.).

39 Χρόνος Προσαρμογής •Όταν οι μαθητές διδάσκονται για πρώτη φορά με ένα μαθητοκεντρικό στιλ, χρειάζονται τουλάχιστο 5-6 μαθήματα για να προσαρμοσθούν πλήρως και να αποδώσουν τα αναμενόμενα. •Για πιο αποτελεσματική διδασκαλία είναι ευκολότερο να ξεκινήσουν οι μαθητές με προσωπικούς στόχους (εξατομίκευσης), μετά να προχωρήσουν σε στιλ αυτοελέγχου και κατόπιν σε αμοιβαίο.

40 Για να ευνοηθούν όλοι, ειδικά οι μαθητές χαμηλών ικανοτήτων •Δημιουργία ενός κλίματος που προάγει τους στόχους βελτίωσης και ευχαρίστησης. •Κεντρικό ρόλο στη δημιουργία αυτού του κλίματος έχουν τα μαθητοκεντρικά στιλ διδασκαλίας, σε συνδυασμό φυσικά με την κατάλληλη καθοδήγηση και ανατροφοδότηση από τους καθηγητές Φ.Α.

41 Βελτίωση στη Φ.Α. & στο σχολείο •Ισχυρός στόχος βελτίωσης στη Φ.Α. μπορεί να διατηρηθεί μόνο σε συνδυασμό με ισχυρό στόχο βελτίωσης στο σχολείο. •Η διαθεματική διδασκαλία που συνδέει οριζόντια δεξιότητες ζωής (π.χ., σχεδιασμός, στόχοι βελτίωσης, γνώση για το πώς να μαθαίνω κλπ.) και έννοιες (π.χ., συνεργασία, ισότητα) σε διαφορετικά μαθήματα, συμβάλει αποτελεσματικά προς αυτή την κατεύθυνση.

42 Έμφαση στη διαθεματική διδασκαλία • Θέματα προσωπικού ενδιαφέροντος των μαθητών στο σχολείο ή στη καθημερινή ζωή •Π.χ., δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο, στόχοι βελτίωσης στη Φ.Α., σε άλλα μαθήματα, στις σχέσεις με γονείς και φίλους. •Παράδειγμα μετά από διδασκαλία με αμοιβαίο στιλ, που εμπλέκει τη διαθεματική έννοια της επικοινωνίας: «στην επικοινωνία με τους συμμαθητές αλλά και με τα αδέλφια και τους φίλους, να καταγραφούν 10 λέξεις που προσβάλουν τους άλλους. Στη συνέχεια να καταγραφούν 10 λέξεις που να μη προσβάλουν οι οποίες θα αντικαταστήσουν τις προηγούμενες»

43 Διαθεματική Διδασκαλία: •Δια μέσου προβληματισμού που αναπτύσσεται μέσα από: •Θέματα προβληματισμού-αντιπαράθεσης (π.χ., δικαίωμα μαθητών μη Ελληνικής καταγωγής να παίξουν παιχνίδια που προέρχονται από τη χώρα καταγωγής τους). • Προβληματικές καταστάσεις. Π.χ. Η υποκινητικότητα παλαιότερα δεν υπήρχε, είναι αποτέλεσμα της σύγχρονης οργάνωσης ζωής. Άρα η αντιμετώπισή της απαιτεί αλλαγές στο σύστημα που ανέπτυξε ο σύγχρονος άνθρωπος. Ποιοι παράγοντες πρέπει να επηρεαστούν για αλλαγές του συστήματος και με ποιο τρόπο; Οι μαθητές καλούνται να εντοπίσουν τα υποσυστήματα που συντελούν στην αύξηση της υποκινητικότητας (π.χ., σύγχρονη πολεοδομία, σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον, κ.ά.) και να δώσουν παραδείγματα. Στη συνέχεια καλούνται να εξετάσουν πιθανές αλλαγές σ’ αυτά τα υποσυστήματα (π.χ., δημιουργία πεζοδρόμων ή ποδηλατοδρόμων) ώστε να μειωθεί η υποκινητικότητα.

44 Συνεργασία με καθηγητές άλλων ειδικοτήτων •Στον πυρήνα της διαθεματικής διδασκαλίας είναι τα σχέδια εργασίας. •Ιδιαίτερα αποτελεσματικό είναι όταν τα σχέδια εργασία υποβάλλονται από κοινού με καθηγητές άλλων ειδικοτήτων. •Π.χ. με τον καθηγητή Βιολογίας: Επίδραση διατροφής και άσκησης στην καλή λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος, ασθένειες του κυκλοφορικού συστήματος (π.χ., καρδιοπάθειες, αγγειοπάθειες κλπ.) και ο ρόλος της τακτικής άσκησης, σύγκριση ποσότητας νερού που χάνεται με τον ιδρώτα σε διαφορετικές εντάσεις- χρόνο άσκησης.

45 Τελικά το μάθημα Φ.Α. χρειάζεται να γίνει υπόθεση όλων Καθηγητών όλων των ειδικοτήτων, γονέων, μαθητών

46 Ευχαριστούμε Οι συγγραφείς


Κατέβασμα ppt "ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Β’ Γυμνασίου (βιβλίο καθηγητή) Αθανάσιος Παπαϊωάννου, Κωνσταντίνος Λαπαρίδης Μαρία Μιχαλοπούλου Θεόφιλος Πυλιανίδης Ελένη Ζέτου Δημήτρης Γουλιμάρης."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google