Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΕΡΑΣΜΙΑ ΡΟΥΣΙΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΡΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΥΠΡΟΥ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΕΡΑΣΜΙΑ ΡΟΥΣΙΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΡΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΥΠΡΟΥ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΑ ΜΕΣΟΥ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΑΙΩΝΩΝ KAI Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥTΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΡΑΣΜΙΑ ΡΟΥΣΙΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΡΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΗΜΕΡΙΔΑ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ 5/4/2008

2 ΔΟΜΗ ΟΜΙΛΙΑΣ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΡΚΟΚΡΑΤΙΑ
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΓΓΛΟΚΡΑΤΙΑ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ Ο ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ

3 Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΣΤΗΝ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ
Η Κύπρος έπεσε στα χέρια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας το1571. Τους τρεις πρώτους αιώνες έγιναν πολλές βιοπραγίες εναντίον του Κυπριακού λαού.<Τhe whole of Cyprus was converted into a rapine and bloodshed> as general Gordon wrote in1832. Η εκκλησία ήταν για το λαό<The Ark of salvation >δηλ. Η κιβωτός της Σωτηρίας εναντίον του εθνικού και θρησκευτικού κατακλυσμού. Εφημ.Σάλπινξ,1894. Η Εκκλησία της Κύπρου ήταν η προστάτης της Παιδείας. Οι ιερείς ήταν οι πρώτοι δάσκαλοι. Μετά από το 1839 η κατάσταση στα υποδουλωμένα κράτη ήταν καλύτερη λόγω των μεταρρυθμίσεων του σουλτάνου Μαχμούτ. Η μουσική ήταν συνδεδεμένη άμεσα με τη Βυζαντινή Μουσική και υπηρετούσε την εκκλησία. Ο λόγος αυτός βοήθησε να διασφαλισθεί ο ρόλος της Μουσικής και της διδασκαλίας της.

4 Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΣΤΗΝ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ
Πριν το 1821 υπήρχε μόνο μια Ελληνική Σχολή με τρεις τάξεις και ήταν το πρώτο σχολείο Μέσης Εκπαίδευσης(1741). Ιωαννίκιος ήταν από τους πρώτους δασκάλους Μουσικής που δίδαξε την Παρασημαντική σε λιγοστούς δασκάλους(δάσκαλοι και ψάλτες μαζί). Το 1812 ιδρύεται η Ελληνική Σχολή κοντά στο Παγκύπριο Γυμνάσιο. Το 1830 ιδρύεται παρόμοια σχολή και στην Λάρνακα. Το1839 έχουμε τρεις Ελληνικές σχολές και επτά Δημοτικά Αλληλοδιδαχτικά σχολεία. Το 1859 ιδρύεται η πρώτη σχολή Θηλέων όπου διδασκόταν και πιάνο. Τα μοναστήρια της Κύπρου βοήθησαν πολύ την παιδεία και ειδικά τη εξάπλωση της Βυζαντινής Μουσικής στην ύπαιθρο. Αυτή την εποχή αρχίζει και η διδασκαλία της λαϊκής Μουσικής από δασκάλους που ήταν πρακτικοί και από δασκάλους που μπορούσαν να γράψουν και να διαβάσουν Παρασημαντική. Μερικοί από αυτούς ήταν οι αδελφοί Μενά, Δαλίτης, Βίσσης, Βαρωσίωτης, Ζαβρός κ.α. Μερικοί μορφωμένοι Μουσικοί και Παιδαγωγοί ήταν ο Βοντιτσιάνος, ο Θεοχαρίδης,ο Πιερίδης,ο Μυριανθέας,ο Γεωργίου κ.α.

5 Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ
Το 1878 η Κύπρος είχε μόνο κατοίκους και 83 Δημοτικά σχολεία. Η Βυζαντινή Μουσική κράτησε τον υποδουλωμένο λαό αφυπνισμένο στα θρησκευτικά και εθνικά ιδεώδη και τη γλώσσα του. Η Μουσική αυτή επηρέασε θετικά και την ανάπτυξη του Παραδοσιακού τραγουδιού. Το πρώτο Αναλυτικό που έγινε το 1829 στην Ελλάδα επηρέασε θετικά και την Κύπρο. Περιελάμβανε Μουσική και ειδικά τραγούδι. Το Αναλυτικό αυτό περιελάμβανε τους τίτλους παιδικών τραγουδιών και ύμνους που έπρεπε τα παιδιά να γνωρίζουν.

6 Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΓΓΛΟΚΡΑΤΙΑ
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΓΓΛΟΚΡΑΤΙΑ Η περίοδος της Αγγλοκρατίας χωρίζεται σε δύο μεγάλες περιόδους :(α)Πρώτη περίοδο (β)Δεύτερη περίοδο (α)Την πρώτη περίοδο οι Βρετανοί διοίκησαν το νησί φιλελεύθερα. Υπήρχαν δύο Εκπαιδευτικά Συμβούλια (Ελληνικό, Τουρκικό). Η Εκκλησία μαζί με εξέχοντα μέλη της Κυπριακής κοινωνίας ήταν υπεύθυνοι για την εκπαίδευση των Ελλήνων της Κύπρου. Διευθυντής Εκπαίδευσης ήταν ο Άγγλος Rev. Josiah Spencer ο οποίος ήθελε να χτιστούν Αγγλικά σχολεία και να εισαχθεί η Αγγλική γλώσσα στα σχολεία. Από το 1898 άρχισε να χρησιμοποιείται το Ελληνικό Αναλυτικό του 1886( Κωνσταντά ).

7 Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΓΓΛΟΚΡΑΤΙΑ
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΓΓΛΟΚΡΑΤΙΑ Το Αναλυτικό αυτό παρέμεινε σε χρήση μέχρι το 1935 με κάποιες αλλαγές από το Ελληνικό Αναλυτικό του 1913.Περιελάμβανε και Ωδική. Το μάθημα διδασκόταν 3 φορές την εβδομάδα. Στο Αναλυτικό καταγράφονταν Παιδικά , μερικά Παραδοσιακά τραγούδια και τέλος μερικοί Ύμνοι που έπρεπε να γνωρίζουν τα παιδιά. Στην Ε΄ και Στ΄ τάξεις διδασκόταν η Θεωρία της Μουσικής. Ένας από τους πιο μεγάλους δασκάλους Μουσικής ήταν και ο Στυλιανός Χουρμούζιος ο οποίος έγραψε πολλά βιβλία και τη μέθοδο για τη Βυζαντινή Μουσική η οποία χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα. Τα βιβλία επίσης του Αργυρόπουλου (τραγούδια και ύμνοι) βοήθησαν πολύ τους εκπαιδευτικούς στη διδασκαλία της Μουσικής.

8 Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΓΓΛΟΚΡΑΤΙΑ
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΓΓΛΟΚΡΑΤΙΑ Χαρακτηριστικά Πρώτης Περιόδου της Αγγλοκρατίας : Η εισαγωγή της Ευρωπαϊκής Μουσικής στα σχολεία και στην κοινωνία. Η εισαγωγή της Θεωρίας και της γραφής της Ευρωπαϊκής Μουσικής στα σχολεία. Η Βυζαντινή και Παραδοσιακή Μουσική δεν έχουν πια τη σημασία που είχαν παλαιότερα. Β΄ Περίοδος της Αγγλοκρατίας Μετά τον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο η Εκκλησία της Κύπρου δεν μπορούσε να αντεπεξέλθει των δαπανών και των άλλων απαιτήσεων της Κυπριακής Εκπαίδευσης και με νόμο του 1923 δόθηκε η ευθύνη της Δημοτικής Εκπαίδευσης στην Αποικιακή Κυβέρνηση των Άγγλων όταν και οι Ελληνοκύπριοι δάσκαλοι συμφώνησαν με το νόμο αυτό γιατί είδαν ότι οι Τουρκοκύπριοι δάσκαλοι που δέχθηκαν το νόμο από το 1920 αμείβονταν περισσότερο.

9 Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΓΓΛΟΚΡΑΤΙΑ
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΓΓΛΟΚΡΑΤΙΑ Οι Άγγλοι ελέγχουν τα βιβλία που δίνονται, ελέγχουν Ελληνικό Εκπαιδευτικό Συμβούλιο, ελέγχουν τις όλες τις οικονομικές προσφορές προς την εκπαίδευση. Έχουν αναλάβει πλήρως τη Δημοτική Εκπαίδευση(J.R.Cullen). Κατά τα τελευταία 50 χρόνια Αγγλοκρατίας υπήρχαν δύο Διδασκαλεία(ανδρών και γυναικών). Διδάσκονταν τραγούδι, Βυζαντινή Μουσική και Τετράχορδο. Το 1928 ιδρύεται το πρώτο Ωδείο (12 Ωδεία -1957). Πολλοί Κύπριοι σπουδάζουν στο εξωτερικό Μουσική. Μετά το τις διαδηλώσεις 1931 κλείνουν τις σχολές αυτές και ανοίγουν Διδασκαλικό Κολέγιο Μόρφου το1937(μόνο για άνδρες και των δύο κοινοτήτων-η διδασκαλία γινόταν στα Αγγλικά). Το 1943 δημιουργείται το Διδασκαλείο Θηλέων στη Λευκωσία( Μουσική - μαντολίνο).Λίγο πριν το Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο (1935) οι νέες τάσεις στην Εκπαίδευση εισάγονται. Δίνεται μεγάλη σημασία στα Τεχνικά μαθήματα- Ειδικοί δάσκαλοι Μουσικής.

10 Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΓΓΛΟΚΡΑΤΙΑ
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΓΓΛΟΚΡΑΤΙΑ Πολλοί Κύπριοι πολέμησαν και έδωσαν τη ζωή τους κατά του Φασισμού. Η πολιτική όμως των Άγγλων για ανάπτυξη του Κυπριακής νοοτροπίας και η καμιά σχέση με τον Ελληνικό χαρακτήρα του νησιού δε σταμάτησε. Κάθε μεγάλο σχολείο είχε την ορχήστρα και τη χορωδία του. Δινόταν όμως σημασία στη Δυτική Μουσική (σοβαρή )και πολύ λίγο στην Παραδοσιακή και Βυζαντινή Μουσική. Μερικοί εξέχοντες Μουσικοί της εποχής αυτής είναι: Πετρόπουλος, Μικελλίδης, Γ.Μιχαηλίδης, Τομπόλης, Μαλλιώτου, Σουρουλάς, Σ. Μιχαηλίδης, Τζοτζεφέν, Τιρύμος κ.α Δημιουργούνται πολλές χορωδίες ενηλίκων και ο Μότσαρτ μουσικός σύνδεσμος ο οποίος ανέβασε πολλά έργα.

11 4. Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ
Ίδρυση της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Κύπρου Δίνεται σημασία στα Τεχνικά μαθήματα και έτσι και στη Μουσική και στην προσέγγιση του μαθήματος( μελωδία , ρυθμός, τραγούδια και εκμάθηση οργάνων( μαντολίνο, μελώτικα κιθάρες). Γίνονται θεσμός οι Συναυλίες των σχολείων. Οργανώνονται πια πολύ συχνά κονσέρτα από ξένους ή Κύπριους καλλιτέχνες. Πολλά παιδιά παίρνουν ιδιωτικά μαθήματα οργάνων σε Ωδεία. Ταλαντούχα παιδιά σπουδάζουν με υποτροφίες ή μη σε ξένες χώρες και ειδικά στη Βρετανία, Ρωσία κ.α Μερικοί εξέχοντες Μουσικοί είναι: Αβέρωφ, Μάκης, Καλλίνικος, Σίταρος, Δημητρίου ,Συμεωνίδου ,Νικολαίδης, Τόμας, Διανέλλος, Γιασεμίδης, Αθανασιάδου-Μαξιούτη, Αρβανιτάκης κ.α

12 4.Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
4.Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Η Μουσική, ως δύναμη με πολλές μορφωτικές και διδακτικές αξίες, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της όλης εκπαιδευτικής προσπάθειας και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην πνευματική συναισθηματική σωματική αισθητική και κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού.

13 5. Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ
5. Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ Η μουσική δεν είναι μόνο μια ευχάριστη αίσθηση αλλά, επίσης, γνώση και κατανόηση που εξασφαλίζονται μέσα από τις σχέσεις των τριών παραμέτρων της μουσικής που είναι η σύνθεση, η ακρόαση και η εκτέλεση της μουσικής και που η συνεχής αλληλοεπίδραση τους εστιάζεται στην ανάπτυξη της ακουστικής μνήμης και των ακουστικών παραστάσεων. Οι γνώσεις που έχουν συγκεντρωθεί τα τελευταία χρόνια για την ευφυΐα, τη σκέψη, τη μάθηση και τη γνωστική ανάπτυξη και ιδιαίτερα οι θέσεις του Jean Piaget αποτέλεσαν κίνητρο για περαιτέρω έρευνα στη μουσική. Η σύγχρονη έρευνα και συγκεκριμένα η εργασία του Dr. Keith Swanwick με την June Tillman, καθόρισε τα κριτήρια μουσικής ανάπτυξης του ατόμου που παρουσιάζονται με τη σπειροειδή μορφή βασισμένη σε έρευνα του Brunner.

14 5. Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ
5. Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ Οι τέσσερις βασικές διαστάσεις της μουσικής ανάπτυξης του ατόμου φαίνεται ότι σχετίζονται: Με τον έλεγχο του ήχου, των υλικών και των μέσων (0-4) - επίπεδο χειρισμού/μουσικό υλικό. Με τα εκφραστικά χαρακτηριστικά της μουσικής (4-9) - συμβατικό επίπεδο/προσωπικό/μίμηση. Με τις δομικές σχέσεις και μορφές της μουσικής (10-15) επίπεδο φαντασίας/στοχαστικό. Με την προσωπική εκτίμηση και αξία της μουσικής ( ) συστηματικό επίπεδο / μεταγνώση.

15 5. Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ
5. Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ Οι διάφορες θεωρίες μάθησης απαιτούν όπως οι μεθοδολογικές προσεγγίσεις του μαθήματος εδράζονται πάνω σε μια καθαρά εργαστηριακή βάση όπου οι δεξιότητες, τα γνωστικά στοιχεία αλλά και οι μουσικές δραστηριότητες πρέπει να παίρνουν ισόρροπη έμφαση. Η επιστήμη της Παιδαγωγικής έχει βαθιές ρίζες εδώ και πολλούς αιώνες. Παιδαγωγικές Θεωρίες οι οποίες απορρίπτουν την απομνημόνευση μέσω της αποστήθισης, αντικαθίστανται από την παρατήρηση – τον συλλογισμό και την προσωπική έκφραση και άποψη. Αυτές οι αρχές γνωστές ήδη από παλιότερους αιώνες. Αρχές που κατέθεσαν οι καινοτόμοι παιδαγωγοί όπως ο Πεσταλότσι (Pestallozzi), ο Ρουσσώ (Rousseau) και ο πιο σύγχρονος Αμερικανός φιλόσοφος Ντιούι (Dewey).

16 6. Ο ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
6. Ο ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΚΟΠΟΣ Σκοπός της Μουσικής αγωγής είναι να βοηθήσει τους μαθητές να εισδύσουν προοδευτικά στον κόσμο των ήχων, να καλλιεργήσει το μουσικό αισθητήριο τους με την κατανόηση και χρήση ηχητικών συνόλων, που είναι απαραίτητο στοιχείο για την ανάπτυξη των εσωτερικών τους δυνάμεων και των φυσικών μουσικών ικανοτήτων τους ώστε να απολαμβάνουν και δημιουργούν μουσική και να συμβάλλουν στη δική τους μουσική ανάπτυξη και εκείνη του κοινωνικού συνόλου.

17 6. Ο ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
6. Ο ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟΧΟΙ Οι μαθητές αναμένεται:- Να αναπτύξουν την ακουστική ικανότητα. Να απολαμβάνουν, να εκτιμούν και να αποδέχονται την καλή μουσική και να επιδιώκουν να την ακούσουν. Να γνωρίσουν (να ακούσουν και να εκτελέσουν) την εθνική μας μουσική παράδοση, (δημοτικό τραγούδι, βυζαντινό μέλος), να καλλιεργήσουν το σεβασμό και την αγάπη προς αυτή, να αναγνωρίσουν το ρόλο και την παρουσία της μέσα στο παρόν καθώς επίσης να τη συντηρούν και να τη διαδίδουν. Να εκτιμούν τη μουσική κληρονομιά άλλων λαών. Να καλλιεργήσουν την ικανότητα τους να αξιολογούν και να επιλέγουν συνθέσεις της λαϊκής και ελαφράς μουσικής ή άλλου είδους μουσικής.

18 6. Ο ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
6. Ο ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟΧΟΙ Οι μαθητές αναμένεται: Να τραγουδούν με ευχαρίστηση και σωστά. Να μάθουν σύμβολα της μουσικής και να τα χρησιμοποιούν για αναπαραγωγή, εκτέλεση ή δημιουργία μουσικής. Να εκφράσουν το εσωτερικό τους κόσμο, αναπαράγοντας ή δημιουργώντας μουσική στο μέτρο των δυνατοτήτων τους με διάφορους τρόπους (φωνή, αυτοσχέδια όργανα, παραδοσιακά όργανα, όργανα τάξης, (κρουστά ρυθμικά ή μελωδικά, πνευστά ή έγχορδα) για δική τους ικανοποίηση και επικοινωνία με άλλους. Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τα βασικά στοιχεία και απλές έννοιες της θεωρίας, της μορφολογίας και της ιστορίας της μουσικής.

19 6. Ο ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
6. Ο ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟΧΟΙ Οι μαθητές αναμένεται:- Να αναπτύξουν τις ατομικές τους μουσικές ικανότητες. Να χρησιμοποιούν τη μουσική για να αναπτύσσουν πνεύμα ομαδικότητας, συνεργασίας, ευθύνης πειθαρχίας, αυτοπειθαρχίας και επικοινωνίας. Να συνδέουν τη μουσική με άλλα θέματα του Αναλυτικού Προγράμματος. Να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν και να χρησιμοποιούν τη σύγχρονη τεχνολογία σε θέματα μουσικής.

20 7. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
7. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ Υπάρχουν τρία είδη δασκάλων μουσικής: α) Δάσκαλοι με ειδίκευση στη Μουσική β) Δάσκαλοι με λιγοστές γνώσεις στο θέμα γ) Μουσικοί (απόφοιτοι Ωδείων ή του Ιονίου Πανεπιστημίου)

21 7. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
7. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ Μιλούμε εδώ και χρόνια για ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης των παιδιών μας. Δυστυχώς, αυτό δεν ισχύει όσον αφορά τη Μουσική (αλλά και τα άλλα θέματα). Στα σχολεία της υπαίθρου σπάνια υπάρχει αίθουσα Μουσικής και συνήθως δεν υπάρχει ειδικός στο θέμα Μουσικής για να το αναλάβει. Βασιζόμαστε είτε στην αγάπη κάποιων δασκάλων για τη διδασκαλία του μαθήματος είτε στην υποχρεωτική ανάληψη του μαθήματος. Η προσφερόμενη Μουσική Εκπαίδευση των φοιτητών στο τμήμα Επιστήμη της Αγωγής στο Πανεπιστήμιο της Κύπρου είναι μόνο δύο εξάμηνα. Στην Παιδαγωγική Ακαδημία προσφερόταν και στα τρία χρόνια (2 φορές την εβδομάδα) και σε εκείνους που είχαν ειδίκευση (4 φορές την εβδομάδα - τρίτο έτος).Πρέπει να διαφοροποιηθεί η όλη προσέγγιση του τμήματος στα τεχνικά μαθήματα και κυρίως στη Μουσική Αγωγή.

22 7. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
7. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ 4. Επιμόρφωση Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο είναι υπεύθυνο για την ενδοϋπηρεσιακή κατάρτιση των εκπαιδευτικών μας. Πρέπει να πούμε ότι πολλά σεμινάρια για τη Μουσική έγιναν με επιτυχία. Πολλές προσπάθειες γίνονταν από τα λιγοστά άτομα που στελέχωναν το ίδρυμα στο θέμα μας (μερικώς αποσπασμένοι). Συνήθως δίνεται σημασία στην ενδοϋπηρεσιακή κατάρτιση των καθηγητών και όσον αφορά τη Δημοτική εκπαίδευση προσφέρονται κάποια σεμινάρια προαιρετικά. Το σχολικό έτος δεν θα γίνουν καθόλου προαιρετικά σεμινάρια από το Π.Ι για τη Μουσική Αγωγή στο Δημοτικό Σχολείο

23 4. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
4. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ Η πιο βασική Μουσική Αγωγή που πρέπει να προσφέρεται στα παιδιά είναι μεταξύ χρόνων. Δυστυχώς, η προσφερόμενη Μουσική αγωγή είναι λιγοστή. Τα περισσότερα σχολεία δεν έχουν αίθουσα ειδική για το μάθημα της Μουσικής. Πρέπει να πιστώσουμε το κράτος για τις προσπάθειες που κάνει για αναβάθμιση της Δημόσιας Εκπαίδευσης. Σε πολλά σχολεία πόλεων τώρα υπάρχουν αίθουσες Μουσικής και αρκετός εξοπλισμός (όργανα, βάθρα, CD κ.λ.π.). Βελτίωση πρέπει να γίνει σε σχολεία της υπαίθρου.

24 7. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
7. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ 7. Η Μουσική Παιδεία των παιδιών δεν πρέπει να προωθείται μόνο από το Υ.Π.Π. αλλά και από πολλούς άλλους φορείς που βρίσκονται εκτός των σχολείων. Πρωταρχικά από την οικογένεια. Μετά από: α) Ραδιόφωνο β) Τηλεόραση γ) Κοινοτικές αρχές δ) Εκκλησία και από άλλα ε) Οργανωμένα σύνολα 8. Οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υ.Π.Π. θα πρέπει να προωθήσουν περαιτέρω τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα με την Κρατική Ορχήστρα Κύπρου ή άλλα σύνολα, είτε από την Κύπρο ή από το εξωτερικό. Θα πρέπει να οργανωθούν περισσότερα βιωματικά εργαστήρια με ομάδες της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου ή άλλων συνόλων προς τα σχολεία για πειραματισμό και ανάπτυξη της δημιουργικότητας των παιδιών.

25 7. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
7. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ α) Θα πρέπει να γίνει ένα Ενιαίο Αναλυτικό Πρόγραμμα Μουσικής το οποίο να είναι σωστά δομημένο από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Λύκειο. β) Θα πρέπει να γίνονται πιο συχνά διατμηματικά μουσικά εργαστήρια για δασκάλους και καθηγητές μαζί σε θέματα κυρίως δημιουργικότητας, διαθεματικότητας, σύνθεσης κ. γ) Θα πρέπει να γίνονται ανταλλαγές επισκέψεων σχολείων για παρακολούθηση μια γιορτής ή ενός μαθήματος (σχολεία της περιοχής – Δημοτικό + Γυμνάσιο) δ) Στην ιστοσελίδα Μουσικής ( οποία κάποιος μπορεί να βρει σχέδια μαθημάτων, μουσικά αρχεία, χρήσιμες συμβουλές και εισηγήσεις για τα βιβλία μουσικής της Κύπρου, παρτιτούρες, ενορχηστρώσεις, θεατρικά , παραδείγματα Διαθεματικής προσέγγισης κ.α πρέπει να προσφέρουμε και παρουσιάσεις χορωδιών ή ορχηστρών γιατί με την σύγκριση αλλά και την παρακολούθηση άλλων εκπαιδευτικών, γίνεσαι πάντα καλύτερος.

26 Όσον αφορά λοιπόν στο συγκεκριμένο θέμα  «για μια ιδανική μουσική παιδεία», καταλήγουμε στα ακόλουθα συμπεράσματα : Μουσική παιδεία = παιδεία = πολιτισμός, Η διδασκαλία, η ενημέρωση, θα πρέπει να γίνεται για όλα τα είδη της μουσικής, με άλλα λόγια να υπάρχουν επιλογές, ώστε ο μαθητής να επιλέξει αυτό που τον αντιπροσωπεύει ύστερα από σύγκριση με όλα τα άλλα που ξέρει, Η μουσική είναι πράξη και πρέπει κανείς να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις της πράξης αυτής, του να ακούει κανείς μουσική, του να παίξει κανείς μουσική και κατά συνέπεια, Η διδασκαλία πρέπει να είναι συγχρόνως και δημιουργία. Έχω δηλαδή αντιληφθεί, ότι αν σε οποιοδήποτε μάθημα, το οποίο διδάσκεται, ζητηθεί και η δημιουργική του πλευρά, να φτιάξει δηλαδή κανείς ένα έργο ανάλογο με τις προδιαγραφές που έμαθε, διαπιστώνεται ότι πολλά από αυτά που ελέχθησαν, δεν τα αντιλήφθηκε σωστά ο μαθητής και από την άλλη μεριά αποκαλύπτονται και σ’ εκείνον  άλλες πλευρές, τις οποίες δεν είχε καν σκεφτεί.


Κατέβασμα ppt "ΕΡΑΣΜΙΑ ΡΟΥΣΙΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΡΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΥΠΡΟΥ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google