Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Το μάθημα της «Αγωγής στα ΜΜΕ» στο σχολείο

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Το μάθημα της «Αγωγής στα ΜΜΕ» στο σχολείο"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Το μάθημα της «Αγωγής στα ΜΜΕ» στο σχολείο
«Το Αλφάβητο των Μέσων και η Διδασκαλία του» Ημερίδα ΙΟΜ Τετάρτη, 24 Οκτωβρίου 2007

2 Αλφαβητισμός στα ΜΜΕ Η έννοια του αλφαβητισμού έχει πλέον αλλάξει, δεν αναφέρεται στην ικανότητα της παραδοσιακής ανάγνωσης και γραφής, αλλά σε μια νέα ριζοσπαστική ικανότητα «ανάγνωσης και γραφής» των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας

3 Στόχος της αγωγής στα ΜΜΕ
ισχυρή οπτικοακουστική συνείδηση κριτική αυτονομία ώριμη οπτικοακουστική ταυτότητα το ζητούμενο είναι η αγωγή με τα Μέσα και όχι η αγωγή στα Μέσα

4 Το δίλημμα της εφαρμογής
Ανεξάρτητος κύκλος μαθημάτων «Αγωγής στα ΜΜΕ», ως ξεχωριστό γνωστικό αντικείμενο ή Ενσωμάτωση στο υπάρχον πρόγραμμα σπουδών στο πλαίσιο μιας διαθεματικής διδασκαλίας;

5 Α. Ως Αυτόνομη Θεματική Επί δεκαετίες, αναζητείται η «χρυσή συνταγή» η οποία θα συνδυάζει ισόρροπα τη θεωρία με την πράξη και θα λαμβάνει υπόψη τις πολιτιστικές ιδιαιτερότητες και εμπειρίες κάθε χώρας, τη διαφορετική προσέγγιση σε θέματα αγωγής και εκπαίδευσης, την κουλτούρα των μέσων, τις τεχνικές δυνατότητες, και εν γένει την διαφορετική πολιτισμική ταυτότητα.

6 Μεθοδολογία Μοντέλο της σπειροειδούς διδασκαλίας spiral curriculum
teaching model

7 Μεθοδολογία Μοντέλο της σπειροειδούς διδασκαλίας (spiral curriculum)
o κεντρικός κορμός του αντικειμένου παραμένει ο ίδιος σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, αλλά στις πρώτα στάδια περιλαμβάνει γενικά εισαγωγικά στοιχεία και σταδιακά εξελίσσεται και εμπλουτίζεται ανά αύξουσα βαθμίδα πάνω στις ήδη οικείες αναφορές, περιστρεφόμενος πάντα γύρω από τον ίδιο πυρήνα, δηλ. τη φύση και το περιεχόμενο των Μέσων (Bruner:1960).

8 Μοντέλα Διδασκαλίας Ανάλυση του περιεχομένου (media content)
Ανάλυση του ίδιου του Μέσου (medium content) Παραγωγή και δημιουργία περιεχομένου (media production) Στόχος είναι τα παιδιά να γίνουν ενεργητικοί καταναλωτές των μέσων και όχι παθητικοί αποδέκτες των μηνυμάτων

9 Β. Ως Διαθεματική Ενότητα
ιστορική γλωσσολογική γεωγραφική φιλοσοφική ψυχοκοινωνιολογική καλλιτεχνική / αισθητική οικονομική πολιτική / κοινωνιολογική επιστημολογική …………

10 Ψηφιακή Αγωγή (digital literacy)
Η τεχνολογική/ψηφιακή προσέγγιση δεν πρέπει να επικεντρώνεται μόνο στην πρακτική εκπαίδευση και εκμάθηση στα ψηφιακά μέσα. Υπάρχει ο κίνδυνος της απόδοσης μιας μονοδιάστατης οπτικής, οριοθετημένης ως προς ένα συγκεκριμένο προϊόν ή μέσο με ωφέλιμους αποδέκτες τελικά την ίδια τη βιομηχανία των μέσων. D. Rushkoff: “Kids are product-specific literate”

11 Εναλλακτικές Εκπαιδευτικές Προσεγγίσεις
Ειδησεογραφία & ΜΜΕ (News Literacy) Πεδία διερεύνησης: οι βασικές αρχές της δημοσιογραφίας, οι σύγχρονες πρακτικές, τα επαγγέλματα στην ηλεκτρονική και έντυπη δημοσιογραφία, η βιομηχανία και αγορά των ΜΜΕ, ζητήματα ιδιοκτησίας, η δημοσιογραφία των πολιτών, η ημερήσια ατζέντα, το κοινό-στόχος, οι μελλοντικές τάσεις (διαδίκτυο, blogs) κ.ο.κ.

12 Εναλλακτικές Εκπαιδευτικές Προσεγγίσεις
ΜΜΕ & Διαφήμιση (Commercial Literacy) Έννοια του καταναλωτισμού (καταχωρίσεις στον Τύπο, την τηλεόραση, το διαδίκτυο, υπαίθριες διαφημίσεις) - στρατηγικές διαφήμισης - τεχνικά μέσα κοινό-στόχος, αναπαράσταση των φύλων - ρόλοι ανάλογα με το είδος του προϊόντος - στερεοτυπική απεικόνιση των κοινωνικών ομάδων, λανθασμένα πρότυπα (ανορεξία στον κόσμο της μόδας) - κίνδυνοι για τη σωματική και ψυχική υγεία - προώθηση υγιεινού μοντέλου ζωής

13 Εναλλακτικές Εκπαιδευτικές Προσεγγίσεις
ΜΜΕ και Περιβάλλον Αντικείμενο μελέτης : ο τρόπος χρήσης και λειτουργίας των μέσων ως δίαυλοι επικοινωνίας και πληροφόρησης για την ευαισθητοποίηση, την κινητοποίηση και τη διαρκή επαγρύπνηση για την προστασία του περιβάλλοντος. Σημείο εκκίνησης: η εύπλαστη παιδική ηλικία

14 Κριτήρια Επιτυχίας η ευαισθητοποίηση και «αφύπνιση» της Πολιτείας
η συνεχής έρευνα & τεχνογνωσία η δια βίου επιμόρφωση των παιδαγωγών η πλαισίωση της θεωρίας με την πρακτική άσκηση (με την έννοια της ουσιαστικής κατανόησης και της εμπειρίας των μηχανισμών παραγωγής του ο/α περιεχομένου)

15 Παιδιά “αυτόχθονες” & Γονείς “μετανάστες” στη Γη των Νέων Μέσων
Παιδιά “αυτόχθονες” & Γονείς “μετανάστες” στη Γη των Νέων Μέσων η εκπαίδευση και αγωγή στα Μέσα πρέπει να αποκτήσει ένα καθ’ όλα ανατρεπτικό χαρακτήρα, μέσα από τη γόνιμη και δημιουργική αμφισβήτηση πάνω σε οικείες εμπειρίες και γνώριμες αναφορές. “Δεν υπάρχει ένας τρόπος για τη σωστή ανάγνωση των Μέσων, υπάρχει μόνο ο δικός μας τρόπος” (Thoman, 1990)

16 Βιβλιογραφία - Πηγές Anderson, J.A. & Ploghoft, M. (1993). Children and media in media education. In G.L. Berry & J.K. Asamen (Eds). Children and Television: Images in a changing sociocultural world. Newbury Park, CA:Sage:89-102 Bruner, J.S. (1960). The Process of Education. Harvard College Buckingham, D. (2003). Defining the field. Media Education, literacy, learning and contemporary culture. Polity Press:68 Duncan, B. (2003). Media Literacy: Essential Survival Skills for the New Millennium. School Libraries in Canada. A Journal of the Canadian Association for School Libraries Media Overseas Conversations Series. Διεθνές Συνέδριο για την Επικοινωνιακή Αγωγή, 31 Μαΐου – 2 Ιουνίου 2007, Νέα Υόρκη 2007 Meyrowitz, J. (1998). Multiple media literacies. Journal of Communication. 48(I):96-108 Worsnop, C. (1999). 20 Important Ways to View Studying the Media. Media Awareness Network


Κατέβασμα ppt "Το μάθημα της «Αγωγής στα ΜΜΕ» στο σχολείο"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google