Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Network Layer4-1 Θέματα προς συζήτηση... Ερωτήσεις από τα προηγούμενα lectures... r Αλγόριθμοι δρομολόγησης m Κατάστασης Ζεύξεων (Link state) m Διανυσμάτων.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Network Layer4-1 Θέματα προς συζήτηση... Ερωτήσεις από τα προηγούμενα lectures... r Αλγόριθμοι δρομολόγησης m Κατάστασης Ζεύξεων (Link state) m Διανυσμάτων."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Network Layer4-1 Θέματα προς συζήτηση... Ερωτήσεις από τα προηγούμενα lectures... r Αλγόριθμοι δρομολόγησης m Κατάστασης Ζεύξεων (Link state) m Διανυσμάτων Απόστασης (Distance Vector) m Ιεραρχικής Δρομολόγησης (Hierarchical routing) Βασισμένο κυρίως στο Κεφ. 4 του βιβλίου των Kurose/Ross

2 Network Layer4-2 Περίληψη r Η ιστορία μας μέχρι τώρα … m Οι IP διευθύνσεις αντανακλούν τη δομή του Internet όπως οι τηλεφωνικοί αριθμοί m Οι IP επικεφαλίδες πακέτων “φέρουν” αυτή τη πληροφορία m Όταν το πακέτο φτάνει στον δρομολογητή αυτός •Eξετάζει την επικεφαλίδα για να προσδιορίσει τον προορισμό •Ψάχνει στον πίνακα για να προσδιορίσει τον επόμενο κόμβο στο μονοπάτι •Στέλνει το πακέτο στην κατάλληλη θύρα r Σημερινή διάλεξη m Πως δημιουργείται ο πίνακας δρομολόγησης Router

3 Network Layer4-3 u y x wv z Γράφος: G = (N,E) N = σύνολο δρομολογητών = {u, v, w, x, y, z } E = σύνολο ζεύξεων = { (u,v), (u,x), (v,x), (v,w), (x,w), (x,y), (w,y), (w,z), (y,z) } Αναπαράσταση γράφου (Graph abstraction) Η αναπαράσταση γράφου είναι χρήσιμη γενικότερα στα πλαίσια των δικτύων παράδειγμα: P2P, όπου Ν είναι το σύνολο των peers και E το σύνολο των ΤCP συνδέσεων

4 Network Layer4-4 Αναπαράσταση γράφου: κόστη u y x wv z • c(x,x’) = κόστος ζεύξης (x,x’) - π.χ., c(w,z) = 5  Το κόστος θα είναι πάντα 1, ή αντιστρόφως ανάλογο του εύρους ζώνης, ή αντιστρόφως ανάλογο της συμφόρησης, ή ανάλογο του κόστους να κρατηθούν οι δρομολογητές «ζωντανοί», ή ανάλογο του κόστους συντήρησης/ανάπτυξης του φυσικού μέσου (π.χ., αριθμός επαναληπτών) Κόστος μονοπατιού (x 1, x 2, x 3,…, x p ) = c(x 1,x 2 ) + c(x 2,x 3 ) + … + c(x p-1,x p ) Ερώτηση: Ποιό είναι το μονοπάτι με το μικρότερο κόστος μεταξύ των u και z; Αλγόριθμος δρομολόγησης: αλγόριθμος που βρίσκει το μονοπάτι με το ελάχιστο κόστος

5 Network Layer4-5 Αλγόριθμοι δρομολόγησης • Δυναμικοί αλγόριθμοι: αλλάζουν τα μονοπάτια δρομολόγησης καθώς ο φόρτος κίνησης του δικτύου ή η τοπολογία του αλλάζουν • Μπορεί να τρέχουν  περιοδικά ή  σε άμεση απάντηση αλλαγών στην τοπολογία και στα κόστη των ζεύξεων  Επιρεπή σε προβλήματα όπως επαναλήψεις διαδρομών ή διακυμάνσεις στις διαδρομές • Ευαίσθητο στον φόρτο: τα κόστη των ζεύξεων αλλάζουν δραματικά για να αναπαριστούν το τωρινό επίπεδο συμφόρησης της ζεύξης  Οι σημερινοί αλγόριθμοι δρομολόγησης (π.χ., RIP, OSPF, BGP) έχουν ευαισθησία στο φόρτο

6 Network Layer4-6 Ταξινόμηση Αλγορίθμων Δρομολόγησης Information Load Updates Insensitive Sensitive Global Decentralized Static Dynamic

7 Network Layer4-7 Ταξινόμηση Αλγορίθμων Δρομολόγησης  Καθολική ενάντια αποκεντρικοποιημένης πληροφορίας Καθολική: • Όλοι οι δρομολογητές έχουν πλήρη τοπολογία, πληροφορία κόστους ζεύξεων • Αλγόριθμοι κατάστασης ζεύξης (link state) Αποκεντρικοποιημένοι: • Ο δρομολογητής ξέρει τους φυσικά-συνδεδεμένους γειτονές του, κόστη ζεύξεων προς τους γείτονες • Επαναληπτική διαδικασία υπολογισμού και ανταλλαγής πληροφορίας με τους γείτονες • Αλγόριθμοι πίνακα αποστάσεων (distance vector)

8 Network Layer4-8 Ταξινόμηση Αλγορίθμων Δρομολόγησης  Στατικοί εναντίων δυναμικών Στατικοί: οι διαδρομές αλλάζουν αργά με την πάροδο του χρόνου Δυναμικοί: οι διαδρομές αλλάζουν πιο γρήγορα • Περιοδική ενημέρωση • Ως απάντηση σε αλλαγές κόστους ζεύξεων

9 Network Layer4-9 Τρόποι υπολογισμού συντομότερων μονοπατιών r Κεντρικοποιημένοι m Συλλογή δομής γράφου σε ένα μέρος m Χρήση τυπικού αλγορίθμου γράφου m Διάδοση πινάκων δρομολόγησης r Κατάστασης ζεύξεων (Link-state) m Κάθε κόμβος συλλέγει την πλήρη δομή του γράφου m Καθένας υπολογίζει τα συντομότερα μονοπάτια m Καθένας παράγει το δικό του πίνακα δρομολόγησης r Διανυσμάτων απόστασης (Distance-vector) m Κανένας δεν έχει αντίγραφο του γράφου m Οι κόμβοι δημιουργούν τους δικούς τους πίνακες επαναληπτικά m Ο καθένας στέλνει πληροφορίες για τον πίνακά του στους γείτονες RIP (ένα από τα παλιότερα πρωτόκολλα δρομολόγησης τον χρησιμοποιεί) Και οι 2 χρησιμοποιούνται στις μέρες μας OSPF

10 Network Layer4-10 Να θυμάστε: r Δρομολόγηση κατάστασης ζεύξεων (link state): m ένας κόμβος προσπαθεί να πάρει μία πλήρη εικόνα του δικτύου με το να “φωνάζει” (“πλημμυρίζει”) r Διανυσμάτων απόστασης (distance vector): m Ένας κόμβος ενδιαφέρεται μόνο για τους γείτονές του και παίρνει τοπική πληροφορία m Δεν υπάρχει καθολική θεώρηση του δικτύου

11 Network Layer4-11 Η έννοια του πρωτοκόλλου κατάστασης ζεύξεων (link state) r Κέθε κόμβος παίρνει ένα πλήρες αντίγραφο του γράφου m Κάθε κόμβος “πλημμυρίζει” το δίκτυο με δεδομένα σχετικά με τις εξερχόμενες ζεύξεις του r Κάθε κόμβος υπολογίζει τις διαδρομές προς κάθε άλλον κόμβο m Χρησιμοποιώντας τον αλγόριθμο μοναδικής πηγής, ελαχίστου μονοπατιού m Η διαδικασία γίνεται όποτε χρειάζεται •Όταν οι συνδέσεις κόβονται/επανεμφανίζονται

12 Network Layer4-12 Αποστολή καταστάσεων ζεύξεων με πλημμύρα r Ο X θέλει να στείλει πληροφορία m Στέλνει σε όλες τις εξερχόμενες ζεύξεις r Όταν ο κόμβος Y λαμβάνει πληροφορία από τον Z m Στέλνει σε όλες τις ζεύξεις εκτός από την Z XA CBD (a) XA CBD (b) XA CBD (c) XA CBD (d)  Η μέθοδος της πλημμύρας είναι ένα συνιθισμένο πρωτόκολλο για την διάδοση πληροφορίας στο δίκτυο (περιοδικά ή μετά από γεγονότα)

13 Network Layer4-13 Ένας αλγόριθμος κατάστασης ζεύξεων (link state )  O αλγόριθμος του Dijkstra r Η τοπολογία του δικτύου και τα lκόστη των ζεύξεων είναι γνωστά σε όλους τους κόμβους  Πετυχαίνεται μέσω μετάδοσης της κατάστασης των ζεύξεων m Όλοι οι κόμβοι έχουν τις ίδιες πληροφορίες r Υπολογίζει τα μονοπάτια ελαχίστου κόστους από έναν κόμβο (“πηγή”) προς όλους τους άλλους m Δίνει τον πίνακα προώθησης για αυτόν τον κόμβο r επαναληπτικός: ύστερα από k επαναλήψεις, γνωρίζει τα μονοπάτια ελαχίστου κόστους προς k προορισμούς Συμβολισμός: • Κόμβος πηγής: s • “  ” : μονοπάτι, “ →”: ζεύξη • c(x,y): κόστος ζεύξης x → y; = ∞ αν δεν είναι άμεσοι γείτονες • D(v): τωρινό κόστος μονοπατιού s  v • p(v): προηγούμενος κόμβος στο • μονοπάτι s  v • N’: {κόμβοι των οποίων το μονοπάτι ελαχίστου κόστους είναι σίγουρα γνωστό}

14 Network Layer4-14 Αλγόριθμος του Dijsktra 1 Initialization: (Αρχικοποίηση) 2 N' = {u} 3 for all nodes v 4if v adjacent to u then 5 D(v) = c(u,v) 6 else D(v) = ∞ 7 8 Loop 9 find w not in N' such that D(w) is a minimum 10 add w to N' 11 update D(v) for all v adjacent to w and not in N' : 12 D(v) = min( D(v), D(w) + c(w,v) ) 13 /* new cost to v is either old cost to v or known 14 shortest path cost to w plus cost from w to v */ 15 until all nodes in N'

15 Network Layer4-15 Αλγόριθμος του Dijsktra: παράδειγμα Step N' u ux uxy uxyv uxyvw uxyvwz D(v),p(v) 2,u D(w),p(w) 5,u 4,x 3,y D(x),p(x) 1,u D(y),p(y) ∞ 2,x D(z),p(z) ∞ 4,y u y x wv z Η διαδικασία εκτελείται με έναν κεντρικοποιημένο τρόπο από τον κάθε δρομολογητή στο δίκτυο

16 Network Layer4-16 Συζήτηση για τον αλγόριθμου του Dijkstra Αλγοριθμική πολυπλοκότητα: n κόμβοι • Σε κάθε επανάληψη: χρειάζεται να ελέγξει όλους τους κόμβους w, που δεν ανήκουν στο σύνολο N • n(n+1)/2 συγκρίσεις  O(n 2 )  Πιο αποδοτικές υλοποιήσεις είναι πιθανές: O(nlogn) Πιθανές παραλλαγές: π.χ., κόστος ζεύξης = ποσότητα μεταφερόμενης κίνησης A D C B 1 1+e e 0 e A D C B 2+e e 1 A D C B 0 2+e 1+e A D C B 2+e 0 e 0 1+e 1 αρχικά …υπολογίζεται ξανά η δρομολόγηση … υπολογίζεται ξανά

17 Network Layer4-17 Τι είπαμε να θυμάστε ; r Δρομολόγηση κατάστασης ζεύξεων: m ένας κόμβος προσπαθεί να πάρει μία πλήρη εικόνα του δικτύου με το να “φωνάζει” (“πλημμυρίζει”) r Διανυσμάτα απόστασης (distance vector): m Ένας κόμβος ενδιαφέρεται μόνο για τους γείτονές του και παίρνει τοπική πληροφορία m Δεν υπάρχει καθολική θεώρηση του δικτύου

18 Network Layer4-18 Αλγόριθμος διανυσμάτων απόστασης (Distance-vector) Βασική ιδέα: 1. Κάθε κόμβος περιοδικά στέλνει τις δικές του εκτιμήσεις διανυσνμάτων απόστασης στους γείτονές του 2. Όταν ένας κόμβος x λαμβάνει μία νέα εκίμηση διανυσμάτων απόστασης από τον γείτονα v: ενημερώνει τon δικό του πίνακα διανυσμάτων απόστασης (DV) χρησιμοποιώντας την B-F εξίσωση: D x (y) ← min v { c(x,v) + D v (y) } for each node y ∊ N D x (y) = εκτίμηση ελαχίστου κόστους από x  y Ο κόμβος x διατηρεί το D x = [ D x (y) : y є N ]

19 Network Layer4-19 Αλγόριθμος διανυσμάτων απόστασης (Distance-Vector)  Bellman-Ford εξίσωση (δυναμικός προγραμματισμός) Ορίζομε D x (y) := κόστος τους μονοπατιού με το ελάχιστο κόστος από τον x στον y Τότε D x (y) = min {c(x,v) + D v (y) } Οπου η ελάχιστη τιμή ελέγχεται για όλους τους γείτονες v του x v

20 Network Layer4-20 Μέθοδος διανυσμάτων απόστασης r Ιδέα m Σε οποιαδήποτε στιγμή, έχουμε το κόστος/επόμενο κόμβο από το καλύτερο γνωστό μονοπάτι προς τον προορισμό m Χρήση  κόστους όταν κανένα μονοπάτι δεν έιναι γνωστό r Αρχικά m Υπάρχουν μόνο εγγραφές για τους άμεσα συνδεδεμένους γείτονες A E F C D B Initial Table for A DestCostNext Hop A0A B4B C  – D  – E2E F6F

21 Network Layer4-21 Bellman-Ford example u y x wv z Ξεκάθαρα, d v (z) = 5, d x (z) = 3, d w (z) = 3 d u (z) = min { c(u,v) + d v (z), c(u,x) + d x (z), c(u,w) + d w (z) } = min {2 + 5, 1 + 3, 5 + 3} = 4 Ο κόμβος που πετυχαίνει το ελάχιστο είναι ο επόμενος στο ελάχιστο μονοπάτι ➜ πίνακας προώθησης Η B-F εξίσωση λέει:

22 Network Layer4-22 Ενημέρωση του πίνακα διανυσμάτων απόστασης r Update(x,y,z) d  c(x,z) + d(z,y) # Κόστος μονοπατιού από τον x στον y με 1 ο κόμβο τον z if d < d(x,y) # Βρέθηκε καλύτερο μονοπάτι return d,z # Ενημερωμένο κόστος/επόμενος κόμβος else return d(x,y), nexthop(x,y) # Υπάρχον κόστος/επόμενος κόμβος x z y c(x,z) d(z,y) d(x,y)

23 Network Layer4-23 Αλγόριθμος διανυσμάτων απόστασης • D x (y) = εκτίμηση του ελαχίστου κόστους από τον x  y • Διάνυσμα απόστασης: D x = [D x (y): y є N ] • Ο κόμβος x γνωρίζει το κόστος x →y : c(x,v)  Ο κόμβος x διατηρεί • D x = [ D x (y) : y є N ] και επίσης τους πίνακες διανυσμάτων απόστασης (DV) των γειτόνων του • Για κάθε γείτονα v: D v = [D v (y): y є N ]

24 Network Layer4-24 Αλγόριθμοι διανυσμάτων απόστασης(5) Επαναληπτικοί, ασύγχρονοι: Κάθε τοπική επανάληψη προκαλείται από: • Τοπική αλλαγή κόστους ζεύξης • Μήνυμα ενημέρωσης πίνακα διανυσμάτων απόστασης (DV) από κάποιον γείτονα Κατανεμημένος:  Κάθε κόμβος ειδοποιεί τους γείτονες μόνο όταν ο πίνακας διανυσμάτων απόστασης (DV) αλλάζει m Οι γείτονες τότε ειδοποιούν τους γείτονές τους εάν είναι απαραίτητο περιμένει για αλλαγή σε τοπικό κόστος ζεύξης ή μήνυμα από γείτονα υπολογίζει ξανά εκτιμήσεις Εάν ο πίνακας διανυσμάτων απόστασης (DV) προς οποινδήποτε προορισμό έχει αλλάξει, ειδοποιεί τους γείτονες Κάθε κόμβος:

25 Network Layer4-25 x y z x y z ∞∞∞ ∞∞∞ from cost to from x y z x y z from cost to x y z x y z from cost to x y z x y z ∞∞ ∞∞∞ cost to x y z x y z from cost to x y z x y z from cost to x y z x y z from cost to x y z x y z from cost to x y z x y z ∞∞∞ 710 cost to ∞ ∞ ∞ ∞ time x z y node x table node y table node z table D x (y) = min{c(x,y) + D y (y), c(x,z) + D z (y)} = min{2+0, 7+1} = 2 D x (z) = min{c(x,y) + D y (z), c(x,z) + D z (z)} = min{2+1, 7+0} = 3

26 Network Layer4-26 Πίνακας Διανυσμάτων Απόστασης: αλλαγές στα κόστη των ζεύξεων Αλλαγές στα κόστη των ζεύξεων: • Ο κόμβος εντοπίζει τοπική αλλαγή στο κόστος μιας ζεύξης • Ενημερώνει τις πληροφορίες δρομολόγησης και υπολογίζει ξανά τον πίνακα διανυσμάτων αποστάσης • Εάν ο πίνακας διανυσμάτων αποστάσης (DV) αλλάξει, ειδοποιεί τους γείτονες “good news travels fast” x z y 1 Τη στιγμή t 0 : ο y εντοπίζει αλλαγή σε κόστος ζεύξης, ενημερώνει τον πίνακά του και ειδοποιεί τους γείτονές του Τη στγμη t 1 : ο z λαμβάνει το μήνυμα του y και ενημερώνει τον πίνακά του. Υπολογίζει ένα νέο ελάχιστο κόστος προς τον x και στέλνει στους γείτονές του τον DV. Τη στιγμή t 2, ο y λαμβάνει την ενημέρωση τουz και ενημερώνει τον πίνακα αποστασής του. Τα ελάχιστα κόστη του y δεν αλλάζουν και για αυτό ο y δεν στέλνει κανένα μήνυμα στον z.

27 Network Layer4-27 Παράδειγμα (συνέχεια) x z y 1 Y detects Συμβολισμός: D Y : ο πίνακας που διατηρεί ο κόμβος Y Προορισμός (κόμβος X) σε κύκλο: η τελική επιλογή του κόμβου Y για να φτάσει στον προορισμό του neighbor Κόστος του μονοπατιού (6) για τον Y για να φτάσει τον X μέσω του Z

28 Network Layer4-28 Πίνακας Διανυσμάτων Απόστασης: αλλαγές στα κόστη των ζεύξεων Αλλαγές στα κόστη των ζεύξεων: r Τα καλά νέα ταξιδεύουν γρήγορα r Τα κακά νέα ταξιδεύουν αργά – Πρόβλημα «μετρήματος ως το άπειρο!» X Z Y 60 Ο αλγόριθμος συνεχίζει!

29 Network Layer4-29 Πίνακας Διανυσμάτων Απόστασης: αλλαγές στα κόστη των ζεύξεων Αλλαγές στα κόστη των ζεύξεων: r Τα καλά νέα ταξιδεύουν γρήγορα r Τα κακά νέα ταξιδεύουν αργά – Πρόβλημα «μετρήματος ως το άπειρο!»  44 επαναλήψεις πρωτού ο αλγόριθμος σταθεροποιηθεί Poissoned reverse: Εάν ο Z δρομολογεί μέσω του Y για να φτάσει στον X :  Ο Z λέει στον Y ότι η απόστασή του από τον X είναι άπειρη (έτσι ο Y δεν θα δρομολογήσει στον X μέσω του Z) Θα λύσει αυτό οριστικά το πρόβλημα του μετρήματος ως το άπειρο; x z y 60

30 Network Layer4-30 Πίνακας Διανυσμάτων Απόστασης: Poison Reverse Εάν ο Z δρομολογεί μέσω του Y για να φτάσει στον X : r Ο Z λέει στον Y ότι η απόστασή του από τον X είναι άπειρη (έτσι ο Y δεν θα δρομολογήσει στον X μέσω του Z) r Αποβάλλει μερικά πιθανά timeouts με το διασπασμένο ορίζοντα r Θα λύσει αυτό οριστικά το πρόβλημα του μετρήματος ως το άπειρο; X Z Y 60 algorithm terminates

31 Network Layer4-31 Σύγκριση των LS & DV αλγορίθμων Πολυπλοκότητα μηνυμάτων •LS: με ν κόμβους, E ζεύξεις, O(nE) μηνύματα στέλνονται •DV: ανταλλαγές μεταξύ των γειτόνων μόνο ο χρόνο σύγκλισης ποικίλει Ταχύτητα σύγκλισης • LS: ένας O(n 2 ) αλγόριθμος απαιτεί O(nE) μηνύματα m Μπορεί να έχει διακυμάνσεις • DV: ο χρόνο σύγκλισης ποικίλει m Μπορεί να υπάρχουν κύκλοι στη δρομολόγηση m Πρόβλημα μετρήματος ως το άπειρο

32 Network Layer4-32 LS εναντίον DV αλγορίθμων Σταθερότητα: τι συμβαίνει εάν ένας δρομολογητής δε λειτουργεί LS: m Ο κόμβος μπορεί να διαφημίσει ένα λανθασμένο κόστος ζεύξης m Κάθε κόμβος υπολογίζει μόνο τον δικό του πίνακα DV: m Ένας DV κόμβος μπορεί να διαφημίσει λανθασμένο κόστος μονοπατιού m Ο πίνακας κάθε κόμβου χρησιμοποιείται και από άλλους  Το eλάθος διαδίδεται στο δίκτυο


Κατέβασμα ppt "Network Layer4-1 Θέματα προς συζήτηση... Ερωτήσεις από τα προηγούμενα lectures... r Αλγόριθμοι δρομολόγησης m Κατάστασης Ζεύξεων (Link state) m Διανυσμάτων."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google