Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Κωνσταντίνος Μπαντίκος.  Η παροχή της γενικής παιδείας… ◦ ισόρροπη ανάπτυξη σπουδών και ενδιαφερόντων ◦ όχι στη συσσώρευση γνώσεων και στην απομνημόνευση,

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Κωνσταντίνος Μπαντίκος.  Η παροχή της γενικής παιδείας… ◦ ισόρροπη ανάπτυξη σπουδών και ενδιαφερόντων ◦ όχι στη συσσώρευση γνώσεων και στην απομνημόνευση,"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Κωνσταντίνος Μπαντίκος

2  Η παροχή της γενικής παιδείας… ◦ ισόρροπη ανάπτυξη σπουδών και ενδιαφερόντων ◦ όχι στη συσσώρευση γνώσεων και στην απομνημόνευση, αλλά εστίαση… στην κατανόηση και ερμηνεία εννοιών, φαινομένων και διαδικασιών.  Η ανάδειξη των ενδιαφερόντων του μαθητή και η καλλιέργεια δεξιοτήτων

3

4  Γιατί μελετάω;  Πού;  Πόσο;  Τι διδάσκονται τα παιδιά στο σχολείο και πώς βοηθάω στο σπίτι;  Τι μπορεί να κάνει ο κάθε γονέας;

5 ◦ για να κάνουν πρακτική εξάσκηση. ◦ για να προετοιμαστούν για κάτι που θα διδαχθούν αργότερα ◦ να μάθουν να χρησιμοποιούν πηγές πληροφόρησης ◦ να εμβαθύνουν σε ένα σημαντικό αντικείμενο περισσότερο επειδή δεν επαρκούσε ο χρόνος στην τάξη

6  Ορισμός κατάλληλου χώρου ◦ Χωρίς διασπαστικά ερεθίσματα ◦ Σταδιακή απομάκρυνση του γονέα

7  Ποιότητα και ποσότητα κατ’ οίκον εργασιών.  Α’: 30’/ημέρα  Β’: 30+10’  Γ’: 30+20’ κ.ο.κ. .  Γυμνάσιο > 2 ώρες/ημέρα

8  Καθιέρωση σχέσεων συνεργασίας σχολείου - οικογένειας ◦ Ανάθεση ποιοτικών εργασιών για το σπίτι ◦ Για θέματα που έχουν σχέση με την καθημερινότητα του παιδιού ◦ Με σεβασμό του ελεύθερου χρόνου ◦ Με προσαρμογή στις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών ◦ Με άμεσο έλεγχο των εργασιών και ανατροφοδότηση  Διασφάλιση των κατάλληλων συνθηκών στο σπίτι.  Συνεχής υποστήριξη αλλά και σταδιακή απομάκρυνση

9  Να μη συμπληρώνουν τις εργασίες των παιδιών.  Να μην προετοιμάζουν τα παιδιά για την επόμενη μέρα.  Να καθοδηγούν και όχι να δίνουν τις απαντήσεις.  Να αξιοποιούν τους τρόπους με τους οποίους μαθαίνουν καλύτερα τα παιδιά.  Να βοηθούν τα παιδιά ώστε να οργανώνουν τη δουλειά τους.  Να ενθαρρύνουν τις καλές συνήθειες μελέτης.  Να συζητάνε με τα παιδιά για τις ΚΟΕ  Να συζητούν με τον εκπαιδευτικό για να λύσουν προβλήματα ή να μοιραστούν ανησυχίες.  Να εμπιστευτούν την εκπαιδευτικό και το σχολείο.

10  Τα αποτελέσματα των σχετικών ερευνών διίστανται.  Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει ο τρόπος χρήσης των ΚΟΕ.  Στο Δημοτικό Σχολείο η επίδραση είναι μικρή-ανεπαίσθητη.  Στους μαθητές της Δευτεροβάθμιας είναι σημαντική.

11  Θετικά ΚΟΕ ◦ Βοηθά τη μνήμη ◦ Βοηθά την κατανόηση της ύλης ◦ Βοηθά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων μελέτης ◦ Βοηθά στην ανάπτυξη της ανεξαρτησίας και της υπευθυνότητας ◦ Βοηθά στην ορθή διαχείριση του χρόνου  Αρνητικά ◦ Άσχημες συνέπειες στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών όταν δε χρησιμοποιούνται με φειδώ και δεν ελέγχονται. ◦ Μειώνει το διαθέσιμο χρόνο για άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες Είναι δουλειά των εκπαιδευτικών και των γονέων να μεγιστοποιήσουν το όφελος και να ελαχιστοποιήσουν το κόστος

12  Σωματική και συναισθηματική κόπωση.  Περιορισμό του ελεύθερου χρόνου  Αρνητική στάση για το σχολείο.  Μπορεί να δημιουργήσουν ένταση στη σχέση των παιδιών με τους γονείς.  Μπορεί οι γονείς να δημιουργούν σύγχυση στα παιδιά, εάν χρησιμοποιούν τεχνικές που είναι διαφορετικές από αυτές που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί.

13 Ελληνικές έρευνες για τη μελέτη στο σπίτι •Οι μαθητές στην Ελλάδα, από τις πρώτες ήδη τάξεις του δημοτικού, ασχολούνται πολλές ώρες με τις κατ’ οίκον εργασίες τους και υπάρχει μεγάλη εμπλοκή από τους γονείς (Μπάκουλα,1993, Παπούλια,2001, Φασατάκης,1998, Χατζηδήμου,1995). •Το 10,3% των μαθητών των τελευταίων τάξεων του δημοτικού δεν μπορεί να ολοκληρώσει τις εργασίες σε κανένα μάθημα, •ενώ το 32% δηλώνουν ότι δεν ολοκληρώνουν μόνοι τους τις εργασίες στα μαθηματικά (Κοσσυβάκη, 2002). •Το 44% των μαθητών Ε΄ Δημοτικού έως Γ΄ Λυκείου δηλώνουν ότι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη διεκπεραίωση των κατ’ οίκον εργασιών (Χατζηδήμου, 1995).

14  Σε πρόσφατη μεγάλη έρευνα της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας (World Health Organization, 2004) σε 35 χώρες της Ευρώπης, Η.Π.Α. και Καναδά, βρέθηκε ότι οι Έλληνες μαθητές αφιερώνουν περισσότερο χρόνο για τη μελέτη στο σπίτι σε σχέση με τους μαθητές των άλλων χωρών, σε όλες τις ηλικίες που εξετάστηκαν (11, 13 & 15 ετών).  Η Wallis (2006, περιοδικό Time) αναφέρει ότι σε χώρες με χαμηλές επιδόσεις στην εκπαίδευση, όπως η Ελλάδα, η Ταϊλάνδη και το Ιράν, οι εκπαιδευτικοί αναθέτουν πολύ περισσότερες κατ’ οίκον εργασίες σε σχέση με τις Η.Π.Α.

15

16

17 Συνεντεύξεις γονέων μαθητών με Μ.Δ. (Δαρβούδης, 2007) (Μαθ. 2) «Είναι πολύ σημαντικό πρόβλημα. Βλάπτει τις σχέσεις μας. Αισθάνομαι ότι εξαιτίας των προβλημάτων στη μελέτη έχω 10 χρόνια επιπλέον στην πλάτη (…) Σταμάτησα τη δουλειά για να βοηθήσω τα παιδιά. Έχω όμως πελαγώσει… Με στενοχωρεί το γεγονός ότι αν και έχω όλη τη διάθεση να βοηθήσω, δε βρίσκω ανταπόκριση».

18 (Μαθ. 3) «Όλο το απόγευμα το αφιέρωνα στο Σόλωνα. Ήταν πολύ κουραστικά. Δεν ήξερα αν τον βοηθούσα με τον κατάλληλο τρόπο. Από το σχολείο δεν είχα κάποια βοήθεια. Υπήρχε μεγάλος εκνευρισμός. Εγώ φώναζα και ο Σόλωνας έκλαιγε (…) Δημιουργούνταν ένταση στις σχέσεις, στην οικογένεια. Τον έβλεπα να παιδεύεται και στενοχωριόμουνα (…) Φέτος (Α΄ γυμνασίου) διαβάζουμε έξι με εφτά ώρες, μέχρι δέκα το βράδυ. Έχει αγχωθεί γιατί φοβάται μήπως μείνει στην ίδια τάξη». (Μαθ. 5) «Δεν τελειώναμε ποτέ. Στις δύο πρώτες τάξεις δε δεχόμασταν επισκέψεις. Μας έλεγαν: Καλά, πάντα κάτι έχετε να κάνετε εσείς!». Η μητέρα πιέζονταν πολύ συναισθηματικά: «Πήγαινα στο σχολείο και ξεσπούσα σε κλάματα».

19  Η αυτό-εκτίμηση παίζει πολύ σημαντικό ρόλο.  Κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός  Όχι σε συγκρίσεις με άλλους. Σύγκριση με τον εαυτό.  Η ζήλια είναι φυσιολογικό συναίσθημα (λεκτική έκφραση, προσωπικά βιώματα, αφιέρωση προσωπικού χρόνου)  Εστιάζουμε (ψάχνουμε) στα ιδιαίτερα ταλέντα και ικανότητες.  Συζητάμε και αναγνωρίζουμε τις δυσκολίες  Συζητάμε για το πώς θα ξεπεράσουμε τα εμπόδια.  Ασκήσεις διαχείρισης χρόνου

20  Μαθαίνουμε στο παιδί να διαβάζει την ώρα.  Του ζητάμε να εκτιμήσει πόση ώρα χρειάζεται να κάνει συνηθισμένα πράγματα (να φάει μεσημεριανό, να πάει στο σχολείο, να πλύνει τα δόντια, να μελετήσει Γλώσσα, να δει τηλεόραση, να κοιμηθεί το βράδυ, κλπ)  Του ζητάμε να περιγράψει με λεπτομέρεια τη δουλειά που έχει να κάνει προτού κάνει οποιαδήποτε εκτίμηση.  Του ζητάμε να χρονομετρήσει τα παραπάνω και να βρει την απόκλιση.  Στην αρχή ξεκινάμε με 2-3 δραστηριότητες και καθώς μαθαίνει να εκτιμά σωστά, τις εμπλουτίζουμε.  Φοράει ρολόι που χτυπά ανά ώρα. Του ζητάμε να σκεφτεί τι έκανε στο προηγούμενο χτύπημα.

21  Συχνές επαναλήψεις-αξιοποίηση του χρόνου  Αναγνωρίζει την αξία του ελεύθερου χρόνου για παιχνίδι  Ακολουθεί τις οδηγίες του Υπουργείου για τις κατ’ οίκον εργασίες (αντιγραφή).  Ολοήμερο σχολείο για περισσότερη εμπέδωση  Ενισχυτική διδασκαλία για τα παιδιά που δυσκολεύονται  Εξηγεί στους γονείς τις απαιτήσεις του προγράμματος  Δείχνει τρόπους για να μαθαίνουν τα παιδιά πιο εύκολα.  Αναπτύσσει σχέσεις συνεργασίας με την οικογένεια

22  Βασικές αρχές συνεργασίας ◦ Από τη συνεργασία προκύπτουν σημαντικά οφέλη για όλους. ◦ Σχεδόν όλοι οι γονείς ενδιαφέρονται για τη μαθησιακή ανάπτυξη των παιδιών τους. ◦ Συχνά οι γονείς θέλουν να βοηθήσουν αλλά δεν ξέρουν το σωστό τρόπο. ◦ Το σχολείο μπορεί και πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες συνεργασίας.

23  Καθιέρωση ρουτίνας  Πίνακας καθηκόντων: Ο μαθητής ή ο δάσκαλος καταγράφει τις εργασίες που ανατίθενται σε ένα ειδικό τετράδιο.  Χρονοδιάγραμμα μελέτης : Πότε θα αρχίσω, τι έχω να κάνω, ποια σειρά θα ακολουθήσω, πότε πρέπει να τελειώσω.  Οπτικές νύξεις: Χρωματιστά τετράδια, συνδετήρες, σελιδοδείκτες

24 Συγκεντρώνω στο γραφείο μου τα βιβλία και τα υλικά που χρειάζομαι για αύριο σύμφωνα με το πρόγραμμα. √ Επιλέγω τη σειρά των εργασιών με τις οποίες θα ασχοληθώ (π.χ. Γλώσσα, Ιστορία). Ορίζω ένα χρονοδιάγραμμα Κάθε εργασία που τελειώνω την τοποθετώ στην τσάντα. Στο τέλος ετοιμάζω την τσάντα μου για την επόμενη μέρα.

25 Φάκελος Επικοινωνίας Στην προσπάθειά μας να διευκολύνουμε την επικοινωνία μεταξύ γονιών και σχολείου, καθιερώσαμε από φέτος το Φάκελο Επικοινωνίας. Ο φάκελος περιλαμβάνει ένα τετράδιο ειδικά διαμορφωμένο για να γράφουν τα παιδιά τα μαθήματά τους και ένα τετράδιο επικοινωνίας, μέσω του οποίου οι δάσκαλοι θα επικοινωνούν μαζί σας και εσείς μαζί τους. Στο φάκελο αυτό, θα μπαίνουν επίσης ανακοινώσεις που σας αφορούν. Είναι πολύ σημαντικό να ελέγχετε καθημερινά αυτόν το φάκελο για να ενημερώνεστε έγκαιρα για οτιδήποτε έχει σχέση με το παιδί σας.

26

27  Ανάγνωση ◦ Το παν είναι η κατανόηση ◦ Διάβασμα του κειμένου 4-5 φορές  Αντιγραφή ◦ Εκεί που χρειάζεται για λειτουργικούς λόγους  Ορθογραφία ◦ Παντού και πάντα ◦ Με οικογένειες λέξεων  Παραγωγή Γραπτού Λόγου ◦ Σε τρία στάδια αλλά με αποδέκτη.  Γραμματική ◦ Αξιοποίηση των ευκαιριών που δίνουν τα κείμενα

28

29

30

31

32

33 Πώς μπορεί να βοηθήσει η οικογένεια;  Στη Γλώσσα ◦ Προσοχή στην ονομασία των γραμμάτων ◦ Όχι βήτα ή βου αλλά βββββ  Οι γονείς στην αρχή, επιβλέπουν την ανάγνωση του κειμένου 3-4 φορές ◦ Διαβάζουν μια φορά οι ίδιοι ◦ Μια φορά μαζί με το παιδί ◦ Μια-δύο φορές το παιδί μόνο του

34  Παίζουν προφορικά παιχνίδια με τις λέξεις. ◦ Σπάω τις λέξεις σε φωνούλες ◦ Διακρίνω τους διαφορετικούς ήχους κάθε φωνούλας ◦ Συνταιριάζω ξεχωριστούς ήχους και φτιάχνω φωνούλες, λέξεις. ◦ Παίζω το παιχνίδι «Μάντεψε τι έχω στο μυαλό μου που αρχίζει από τ τ τ… ◦ Διαβάζω στο παιδί παραμύθια με ομοιοκαταληξία και αφήνω τα παιδιά να πουν τη λέξη που ταιριάζει  Παίζουν κρεμάλα, φιδάκι, μιλάμε κορακίστικα.  Γράφουν μαζί λίστες για ψώνια, ανακοινώσεις, προσκλήσεις γενεθλίων.  Υπολογίζουν τα χρήματα που θα πληρώσουμε στο Super market ◦ Βλ. σχετικό φυλλάδιο

35  Στόχος η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης με την αξιοποίηση των πηγών.  Να μάθουν τα σημαντικότερα γεγονότα και πώς αυτά σημάδεψαν τον κόσμο.  Γενικοί Σκοποί (είναι πάντα ίδιοι)  Η ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης ◦ Κατανόηση γεγονότων με σύνδεση αιτίων - αποτελεσμάτων  Η ανάπτυξη ιστορικής συνείδησης ◦ Κατανόηση συμπεριφοράς, διαμόρφωση αξιών και στάσεων (ΔΕΠΠΣ). ◦ Συναίσθηση των αισθημάτων των ανθρώπων της εποχής εκείνης. ◦ Η γνωριμία του παιδιού με το αξιομνημόνευτο παρελθόν.

36 Ειδικοί Σκοποί  Ιστορική γνώση με παγκόσμια απήχηση  Σημαντικά γεγονότα της ελληνικής Ιστορίας  Ιστορικές έννοιες - γλωσσάρι (π.χ. αποικισμός, εισβολή, υποδούλωση κ.ά.)  Να γνωρίσουν τις μεθόδους που χρησιμοποιούν οι ιστορικοί.

37 Το πρόβλημα: Οι Αθηναίοι απειλούν οικονομικά άλλες πόλεις – κράτη. Ο στόχος: Πώς ξέσπασε ο πελοποννησιακός πόλεμος. Στοιχεία – Γεγονότα Δράσης: 1.Η δύναμη της Αθήνας ανησυχεί την Σπάρτη. 2.Το κορινθιακό εμπόριο απειλείται από την ανάπτυξη του αθηναϊκού. 3.Οι σύμμαχοι της Αθήνας δυσανασχετούν από την αυταρχική συμπεριφορά της και τη φορολογία. 4.Εμφύλιος μεταξύ Αθηναίων – Πελοποννήσιων. 5.Εμπλοκή των υπόλοιπων Ελλήνων στον πόλεμο. Το αποτέλεσμα: Να ξεσπάσει εμφύλιος πόλεμος με καταστροφικές συνέπειες. Θεματική: ΙστορίαΗμερομηνία: Το περιβάλλον: Αρχαία Ελλάδα Οι χαρακτήρες:Αθηναίοι-ΠελοποννήσιοιΕποχή: π.Χ. Όλοι οι Έλληνες

38

39 8 ος αιώνας ΑΡΧΑΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ 5 ος αιώνας Τα πολιτεύματα στην αρχαϊκή Ελλάδα Μεγάλη δύναμη. Σεβασμός

40  Να αναγνωρίζει, γράφει, σειροθετεί αριθμούς  Να κάνει πράξεις  Να λύνει προβλήματα

41  Ανεβοκατεβαίνω τα σκαλιά του σπιτιού μετρώντας μεγαλόφωνα για να ακούει το παιδί.  Μετρώ φωναχτά κάθε τι που βλέπω.  Ρωτώ πόσα άτομα λείπουν από το οικογενειακό τραπέζι.  Ρωτώ πόσα χρήματα χρειάζεται για να αγοράσει από το κυλικείο ένα τοστ και ένα χυμό.  Παίρνω το παιδί μαζί μου στην Υπεραγορά και εκτιμούμε την αξία όσων βάζουμε στο καλάθι.  Ενθαρρύνω το παιδί να χρησιμοποιεί τα δάχτυλα για να κάνει πράξεις.  Υπάρχουν παιδιά που δεν μπορούν να μάθουν την προπαίδεια.  Τους μαθαίνω στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων

42 1. Διαβάζω προσεχτικά το πρόβλημα … 2. Χωρίζω γνωστούς από αγνώστους. 3. Δραματοποιώ ή σχεδιάζω το πρόβλημα. 4. Μικραίνω τους αριθμούς αν χρειάζεται. 5. Δοκιμάζω έναν τρόπο επίλυσης 6. Αναρωτιέμαι για το αποτέλεσμα.

43  Να καταλάβουν τα παιδιά τον τρόπο που εργάζονται οι επιστήμονες ◦ Αντιλαμβάνομαι μια κατάσταση ◦ Κάνω υποθέσεις προσπαθώντας να την εξηγήσω. ◦ Κάνω πείραμα ◦ Ελέγχω την ορθότητα των υποθέσεων. ◦ Καταλήγω σε συμπέρασμα  Να κάνουν ιστογράμματα για αυτά που διαβάζουν

44 φλοιός πυρίτιο αργίλιο στερεός πάχος 5-50 χλμ μανδύα ς πυρίτιο μαγνήσιο σίδηρος πάχος χλμ παχύρευστος πυρήνας σίδηρος ρευστός πάχος : χλμ. Το εσωτερικό της γης

45 ηφαίστειο καταστροφές σεισμός κύματα κώνος κρατήρας έκρηξη ρωγμή φλοιού λάβα στάχτη-φωτιά υψηλή θερμοκρασία Σαντορίνη Νίσυρος Μέθανα Χορτιάτης ενεργά σβησμένα

46

47  Να έρχονται τα παιδιά χαρούμενα στο σχολείο.  Και τι θα γίνουν στο μέλλον;  Παρωχημένες γνώσεις  Κριτική ικανότητα και δημιουργικότητα  Έμφαση στις τέχνες.

48  Ακόμη και αν δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα από τα παραπάνω, υπάρχουν ορισμένες κινήσεις που μπορούν να βοηθήσουν το παιδί. ◦ Ρωτάτε το παιδί σας καθημερινά πώς πέρασε τη μέρα του στο σχολείο. ◦ Δηλώστε την πίστη σας στην αξία της εκπαίδευσης ◦ Διαβάστε μαζί παραμύθια κάθε βράδυ. ◦ Επισκέπτεστε τακτικά το σχολείο για ενημέρωση και συνεργασία με τις δασκάλες ◦ Δώστε πρώτοι τα παράδειγμα και μην ξεχνάτε ότι τα παιδιά μαθαίνουν πολλά πράγματα ακόμη και όταν δε μας βλέπουν.

49 Επίλογος

50  Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.


Κατέβασμα ppt "Κωνσταντίνος Μπαντίκος.  Η παροχή της γενικής παιδείας… ◦ ισόρροπη ανάπτυξη σπουδών και ενδιαφερόντων ◦ όχι στη συσσώρευση γνώσεων και στην απομνημόνευση,"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google