Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

3ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "3ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 3ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas

2 Τίτλος δραστηριότητας: Σχεδίαση πρότασης διδασκαλίας ενότητας από τα Νέα Βιβλία της Γλώσσας της ΣΤ΄ τάξης δημοτικού με τη χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού πολυμέσων. Όνομα Εκπαιδευτικού: Φραντζή Πηνελόπη Σ χολείο: Δημοτικό Σχολείο Μιντιλογλίου Τηλ.Επικοιν.:

3 Τίτλος Δραστηριότητας Αντικείμενο: Τάξη: Μάθημα: «Γλώσσα», Διδακτική Ενότητα με θέμα «Μουσεία». ΣΤ΄ Δημοτικού

4 Σκοπός: Η διδακτική μεθοδολογία για να είναι παιδαγωγικά αποδεκτή και να έχει διδακτικά αποτελέσματα πρέπει να διέπεται από σαφείς αρχές και στόχους. Η διδασκαλία του μαθήματος της γλώσσας στην ΣΤ΄ τάξη αποσκοπεί στην ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών να χειρίζονται με επάρκεια και αυτοπεποίθηση, αποτελεσματικά, συνειδητά, υπεύθυνα και με δημιουργικό τρόπο τον γραπτό και προφορικό λόγο τους, ώστε να συμμετέχουν ενεργά στη σχολική και ευρύτερη κοινωνία τους (Δ.Ε.Π.Π.Σ., 2002). Στη συγκεκριμένη ενότητα της Γλώσσας (των νέων βιβλίων) με τίτλο «Μουσεία» της ΣΤ΄ τάξης, οι διδακτικοί στόχοι της δικής μας πρότασης διδασκαλίας λειτουργούν σαν επέκταση των ήδη υπαρχόντων στόχων και είναι οι παρακάτω: Ø Πώς ξεχωρίζουμε την ενεργητική και την παθητική σύνταξη (γραμματικό φαινόμενο) Ø Μαθαίνω για τα Μουσεία. Στην ενότητα αυτή προσπαθούμε : α) να μάθουν οι μαθητές να ξεχωρίζουν την ενεργητική από την παθητική σύνταξη και β) να μυήσουμε τους μαθητές στην εξοικείωση με τα μουσεία, τα μουσειακά αντικείμενα, την μουσειακή ορολογία μέσα από κείμενα και εικόνα. Τα γνωστικά αντικείμενα που θα προσεγγίσουμε θα είναι εκτός από τη Γλώσσα και η Ιστορία. Η μάθηση της ενεργητικής και παθητικής σύνταξης θα γίνει μέσω κειμένων που έχουμε βρει σε έντυπο υλικό μουσείων. Επιλέξαμε το συγκεκριμένο έντυπο υλικό από τα μουσεία του Ηρακλείου και της Μυτιλήνης γιατί αφενός μεν η έννοια «μουσείο» παραπέμπει στην ιστορία και αφετέρου θέλαμε να γίνει η διδασκαλία σε διαθεματική σύνδεση με το γνωστικό αντικείμενο της ιστορίας.

5 Λογισμικό: ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ Η επιλογή του κατάλληλου λογισμικού έγινε προκειμένου να ικανοποιήσει τους παραπάνω στόχους. Η «Λ ογομάθεια » αποτελείται από: 1. το Δ ιδακτικό Μέρος που αποτελεί μια σύντομη παρουσίαση των κυριοτέρων σημείων κάθε κεφαλαίου και συνοδεύεται από μια σειρά ασκήσεων κλιμακούμενης δυσκολίας 2. τα ηλεκτρονικά βραβεία που δίνονται στο μαθητή σε κάθε ολοκλήρωση της σειράς ασκήσεων είναι πολιτιστικού περιεχομένου και περιλαμβάνουν: κλασική μουσική, ζωγραφική, ποίηση, ελληνική μυθολογία, παιδικά τραγούδια, παραδοσιακά λαϊκά μουσικά όργανα και ξενάγηση στα ελληνικά νησιά 3. τη βάση δεδομένων του χρήστη στην οποία καταγράφεται η ατομική επίδοση κάθε μαθητή στις ασκήσεις κι έτσι υπολογίζεται ο βαθμός του. Τα παραπάνω μέρη που συνθέτουν το πρόγραμμα αλληλοσυνδέονται μέσω του βοηθού του μαθητή, του Αναξίμανδρου, ο οποίος αποτελεί το προσωποποιημένο κέντρο επικοινωνίας χρήστη-προγράμματος. Ο ελάχιστος υπολογιστικός εξοπλισμός που χρειάζεται είναι: επεξεργαστής Pentium II 333 MHz,Λειτουργικό σύστημα Windows 98, 2000, ΧΡ, Μνήμη 64 ΜΒ, Οθόνη 640x480, 256 χρώματα, κάρτα ήχου. « Ο Δ ιαγόρας στην Ολυμπία » είναι ένα εκπαιδευτικό λογισμικό πολυμέσων. Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας ετών. Πραγματεύεται με τρόπο ελκυστικό ελληνικά ιστορικο-πολιτισμικά στοιχεία, τα οποία παραμένουν επίκαιρα μέχρι σήμερα. Η θεματική ενότητα που επιλέξαμε είναι η Ολυμπία. Περιλαμβάνει επίσης φωτογραφικό υλικό, λεξικό και σημειωματάριο για το μαθητή. Παράλληλα μέσω του διαδικτύου υπάρχει σύνδεση με το Εργαστήριο Πολυμέσων του Π.Τ.Δ.Ε. Παν/μίου Κρήτης για περισσότερες πληροφορίες, οι οποίες αφορούν στις παραπάνω ενότητες. Ο ελάχιστος υπολογιστικός εξοπλισμός που χρειάζεται είναι : επεξεργαστής Pentium II 166 MHz, Λειτουργικό σύστημα Windows 98, 2000, ΧΡ, Μνήμη 32 ΜΒ, Οθόνη 800x600, 256 χρώματα,Κάρτα ήχου. Επιπλέον χρησιμοποιήσαμε Word, Power Point, Adobe Photoshop 7.0, Microsoft Photo Editor.

6 Περιγραφή δραστηριότητας Στην ελληνική εκπαίδευση αναγνωρίζεται η αξία της επικοινωνιακής προσέγγισης στο γλωσσικό μάθημα. Αυτό σημαίνει ότι κάθε δάσκαλος διαμορφώνει στην τάξη του ένα πλαίσιο και « πραγματικές » συνθήκες επικοινωνίας, προφορικής και γραπτής. Οι συνθήκες αυτές θα δημιουργήσουν στα παιδιά την επιθυμία και το κίνητρο να αντλήσουν και να κατανοήσουν πληροφορίες που τους δίνονται σε προφορική ή γραπτή μορφή από το περιβάλλον τους, να τις επεξεργαστούν και να επικοινωνήσουν. Για να διοργανωθεί το σχέδιο εργασίας ενημερωθήκαμε από τη σχετική βιβλιογραφία για τα «Πολυμέσα και τις εκπαιδευτικές προσεγγίσεις», καθώς και από το ομότιτλο μάθημα του Διδασκαλείου του Πανεπιστημίου Πατρών. Αναζητήσαμε στο διαδίκτυο σχετικές σελίδες ελληνικών μουσείων. Είχαμε πρακτική εμπειρία από το λογισμικό της «Λογομάθειας» και γνωρίζαμε την αποδοχή που είχε από τους μαθητές η ροή του συγκεκριμένου προγράμματος. Σε μια προσπάθεια ανταπόκρισης στην ανάγκη αυτή σχεδιάστηκαν φύλλα εργασίας για τη Γλωσσική θεματική ενότητα «ΜΟΥΣΕΙΑ». Το παιδαγωγικό σενάριο αποτελείται από τα φύλλα εργασίας τα οποία περιλαμβάνουν ασκήσεις που προέρχονται από τα κείμενα που θα δώσουμε στους μαθητές και θα συνεχιστούν με ασκήσεις τις οποίες θα επεξεργαστούν οι μαθητές με τη βοήθεια συγκεκριμένων ιστοσελίδων. Ακολουθεί ένα πολυμεσικό ταξίδι στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Ολυμπίας με το αγόρι που ονομάζεται Διαγόρας. Τον οδηγεί η φίλη του η Χελιδόνα ! Οι μαθητές προτρέπονται να εξοικειωθούν με το γλωσσάρι των Μουσείων γι’ αυτό και καλούνται να ψάξουν σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες να βρουν διάφορα εκθέματα μουσείων και να μάθουν τις ονομασίες τους. Στη συνέχεια φτιάχνουν το δικό τους «Γλωσσάρι των Μουσείων» αλλά και τη δική τους άσκηση-παιχνίδι βρίσκοντας εικόνες εκθεμάτων και επικολλώντας στο κάτω μέρος την ονομασία τους. Αφού ο τίτλος της Γλωσσικής Ενότητας είναι «Μουσεία» καλό είναι να ενημερωθούν οι μαθητές για την παγκόσμια ημέρα των Μουσείων που είναι η 18 η Μαΐου και να επισκεφθούν τον πιο κοντινό αρχαιολογικό τόπο με την οικογένειά τους, αλλά να δουν μέσω του διαδικτύου πώς γιορτάζεται στον κόσμο αυτή η ημέρα. Τέλος καλούνται να δραστηριοποιηθούν βγάζοντας φωτογραφίες αγαλμάτων που υπάρχουν σε πλατείες της περιοχής του και να τις τοποθετήσουν σε πρόγραμμα στον υπολογιστή τους με τα ονόματα των προσώπων που απεικονίζουν.

7 Διδασκαλία Οι μαθητές χωρίζονται ανά δύο (2) σε ανομοιογενείς ομάδες εργασίας ώστε να ωφελούνται από τη μεταξύ τους συνεργασία. Κ άθε ομάδα αναλαμβάνει να βρει πληροφορίες, να οργανώσει δράσεις και κάθε φορά να παρουσιάζει τα αποτελέσματα της μικρής της έρευνας. Το μάθημα πραγματοποιείται στο εργαστήριο υπολογιστών που υπάρχουν εννέα (9) υπολογιστές ώστε να κάθονται ανά δύο (2) οι 18 μαθητές της ΣΤ΄ τάξης σε κάθε υπολογιστή. Θα εργαστούμε 10 ώρες πάνω σε αυτό το σχέδιο εργασίας. Οι δύο (2) ώρες θα αξιοποιηθούν στη σχολική τάξη και οι υπόλοιπες οκτώ (8) στο εργαστήριο υπολογιστών. Θα πραγματοποιηθεί επίσης μια επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο των Πατρών. Από τους μαθητές ζητήθηκε να εργαστούν πάνω στα φύλλα εργασίας, να αναζητήσουν πληροφορίες στο Διαδίκτυο, να σκαννάρουν κάποια αποκόμματα εφημερίδων και να φωτογραφίσουν με ψηφιακή φωτογραφική μηχανή κάποια συγκεκριμένα αντικείμενα και ακολούθως να τα μεταφέρουν στον υπολογιστή ώστε να φτιάξουν τις δικές τους διαφάνειες στο Power Point.

8 Παραδείγματα ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1. Με τι θα ασχοληθούμε: Ø Πώς ξεχωρίζουμε την ενεργητική και την παθητική σύνταξη. Ø Μαθαίνω το λεξιλόγιο των Μουσείων ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Μυτιλήνης διασφαλίζει τη διαχρονικότητα του πολιτισμικού γίγνεσθαι στο νησί. Ο πολιτισμός του νησιού εκπροσωπείται από τα εκθέματα. Οι αρχαιολόγοι συγκέντρωσαν ευρήματα από τις ανασκαφές της Κ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων σε όλη τη Λέσβο. Επίσης συμπεριλαμβάνονται εκθέματα από παραδόσεις ιδιωτών και δωρεές των συλλογών Σημαντήρη και άλλων. Η έκθεση ολοκληρώθηκε από το προσωπικό της Κ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, στο οποίο απευθύνω τις ευχαριστίες μου από αυτή τη θέση. Αγλαΐα Αρχοντίδου-Αργύρη Προϊσταμένη της Κ΄Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων (Διασκευή από βιβλίο « Αρχαιολογικό Μουσείο Μυτιλήνης)

9 ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Σε μια πρόταση μπορούμε να μετατρέψουμε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική ως εξής: Α. το αντικείμενο γίνεται υποκείμενο. Β. το υποκείμενο γίνεται ποιητικό αίτιο (το ποιητικό αίτιο φανερώνει από πού προέρχεται το πάθημα του υποκειμένου και χρησιμοποιεί τη λέξη « που » ). Παράδειγμα: (ενεργητική σύνταξη) Η λιτότητα χαρακτηρίζει τα κυκλαδίτικα γλυπτά. (παθητική σύνταξη) Τα κυκλαδίτικα γλυπτά χαρακτηρίζονται από τη λιτότητα.

10 Άσκηση Κάποια από τα ρήματα που βλέπεις παρακάτω βρίσκονται στο κείμενο που μόλις διάβασες: διασφαλίζει, εκπροσωπείται, συγκέντρωσαν, ολοκληρώθηκε, απευθύνω. Μπορείς να συμπληρώσεις τα κουτάκια με τη σωστή λέξη, όπως στο παράδειγμα ; διασφαλίζει Ποιος ; (το μουσείο) υποκείμενο Τι ; (τη διαχρονικότητα) αντικείμενο εκπροσωπείται Ποιος ; ( ………………………………………….) υποκείμενο Από τι ; ( ………………………………………… ) ποιητικό αίτιο συγκέντρωσαν Ποιοι ; ( ………………………………………… ) υποκείμενο Τι ; ( …………………………………. …..) αντικείμενο ολοκληρώθηκε Ποια ; ( ……………………………………..) υποκείμενο Από ποιον ; ( ………………………………………………..) ποιητικό αίτιο απευθύνω Ποιος ; ( ……………………………….. …… ) υποκείμενο Τι ; ( …………………. ……………………………..) αντικείμενο

11 Αφού δοθεί το παραπάνω φύλλο αμέσως μετά προχωρούμε στη γνωριμία με το λογισμικό περιβάλλον της Λογομάθειας. Κάθε ζευγάρι μαθητ ών θα εισάγεται με τον κωδικό του ενός στο πρόγραμμα.

12 Οι μαθητές διαβάζουν το Διδακτικό Μέρος. Πατούν το «χέρι», ώστε να εμφανιστεί η φωτογραφία και να κατανοήσουν διαμέσου της πραγματικής εικόνας τη σημασία της ενεργητικής σύνταξης.

13

14

15 Αυτή ήταν η τελευταία σελίδα του Διδακτικού Μέρους από το Λογισμικό Λογομάθεια. Ακολουθεί στη συνέχεια το μέρος των Ασκήσεων.

16 Οι μαθητές καλούνται να τοποθετήσουν την κάθε πρόταση στο σωστό κουτί της ενεργητικής ή παθητικής σύνταξης αντίστοιχα. Αφού οι μαθητές τοποθετήσουν στα σωστά κουτιά τις προτάσεις, ο Αναξίμανδρος τα επιβραβεύει. Εάν τυχόν έχουν λάθος απαντήσεις, τότε τους δίνει την ευκαιρία για άλλη μια προσπάθεια. Εάν και πάλι συνεχίζουν να κάνουν λάθη τους δίνει τις σωστές απαντήσεις και περιμένει να κάνουν άλλη μια προσπάθεια γνωρίζοντας πια τις σωστές απαντήσεις.

17

18 Αφού δούμε με τους μαθητές στα δεξιά της οθόνης το συνολικό βαθμό που συγκέντρωσαν για το πρώτο μέρος των ασκήσεων, προχωράμε στο δεύτερο μέρος των ασκήσεων.

19 Στο Δεύτερο μέρος των ασκήσεων ο Αναξίμανδρος ζητά από τους μαθητές να γράψουν κάτω από την πρόταση που βλέπουν, μια αλλη πρόταση με την αντίθετη σύνταξη. Όταν τελειώσουν πατούν το εικονίδιο «τελείωσα» και ο Αναξίμανδρος αξιολογεί την απάντηση, με τον ίδιο τρόπο όπως παραπάνω.

20 Στο Τρίτο μέρος των ασκήσεων ο Αναξίμανδρος ζητά από τους μαθητές να τοποθετήσουν κάθε λέξη στο σωστό κουτάκι «υποκείμενο», «ρήμα», «ποιητικό αίτιο». Όταν τελειώσουν την προσπάθεια πατούν το εικονίδιο «τελείωσα» και επαναλαμβάνεται ο ίδιος τρόπος αξιολόγησης.

21 Στο Τέταρτο μέρος των ασκήσεων ο μαθητής πρέπει να φτιάξει σωστές παθητικές προτάσεις με τις λέξεις που υπάρχουν στα μπαλόνια. Επιλέγει κάθε μία λέξη και την σύρει στη γραμμή. Κάθε φορά που τοποθετείται η λέξη στη γραμμή, ακούγεται σα να σκάει η φούσκα. Όταν τη σύρει προς τη γραμμή, εμφανίζεται σαν κέρσορας: ένα χέρι που κρατά μια καρφίτσα (ώστε να δικαιολογείται ο ήχος όταν σκάει το μπαλόνι). Όταν ο μαθητής καταφέρει να απαντήσει σωστά σε όλα, τότε ο Αναξίμανδρος φωνάζει « μπράβο » και κοντά στο κεφάλι του εμφανίζεται ένα μεγάλο και bold « μπράβο ». Εάν απαντήσει μεν σωστά αλλά μετά από αρκετές προσπάθειες και βοηθούμενος από τον Αναξίμανδρο, τότε ο τελευταίος του λέει « μπράβο » αλλά η γραμματοσειρά του δεν είναι bold!

22 Μετά το πέρας κάθε μέρους ασκήσεων ο μαθητής κερδίζει ένα βραβείο από τον Αναξίμανδρο. Το βραβείο είναι : είτε μουσική, είτε ποίηση, είτε ταξίδι στην Ελλάδα, είτε ζωγραφικός πίνακας. Παρακάτω βλέπουμε: α. τον πίνακα των βραβείων και β. τον πίνακα των περιεχομένων του βραβείου «ποίημα».

23 Φ ΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2. ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου είναι το δεύτερο σε μέγεθος και σπουδαιότητα μουσείο της χώρας μας και από τα σημαντικότερα στον κόσμο. Το Μουσείο από την ίδρυσή του έχει προορισμό τη διαφύλαξη και προβολή των μνημείων του πολιτισμού, που άκμασε χωρίς διακοπή από τα προϊστορικά χρόνια. Αναντίρρητα, εκτός από τα γλυπτά, τα σημαντικότερα σύνολα εκθεμάτων του Μουσείου είναι τα μοναδικά αριστουργήματα του πρώτου ευρωπαϊκού πολιτισμού, του μινωικού. (Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου – Οδηγός για τον επισκέπτη).

24 Μικρό Γλωσσάρι αρχαιολογικών Μουσείων Ειδώλιο = μικρού μεγέθους ομοίωμα σε πηλό, λίθο, μέταλλο που αποδίδει με φυσιοκρατικό τρόπο ανθρώπινη μορφή ή ζώο. Μικρό άγαλμα. Κρατήρας = σχήμα μεγάλου αγγείου με ογκώδες σώμα και πλατύ στόμιο, μέσα στο οποίο ανακάτευαν το κρασί με νερό. Οινοχόη = σχήμα αγγείου με μια λαβή και τριφυλλόσχημο ή κυκλικό στόμιο. Ήταν συνηθισμένο αγγείο για τη μεταφορά κρασιού. Ρυτό = αγγείο με μια λαβή συνήθως που χρησίμευε για προσφορές υγρών (σπονδές). Στο κάτω μέρος έχει συνήθως μια οπή. Μερικά ρυτά ήταν ομοιώματα ανθρώπων ή ζώων. (Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου – Οδηγός για τον επισκέπτη).  Φτιάξε το δικό σου μικρό γλωσσάρι με λέξεις που θα βρεις από σχετικά βιβλία Αρχαιολογικών Μουσείων (Ολυμπίας και Ηρακλείου) ή από τις παρακάτω ιστοσελίδες! Αρχαιολογικά Μουσεία Ολυμπίας και Ηρακλείου •http://www.culture.gr/2/21/211/21107m/g211gm04c.htmlhttp://www.culture.gr/2/21/211/21107m/g211gm04c.html •http://www.culture.gr/2/21/211/21107m/g211gm04d.htmlhttp://www.culture.gr/2/21/211/21107m/g211gm04d.html •http://www.culture.gr/2/21/211/21123m/g211wm01.htmlhttp://www.culture.gr/2/21/211/21123m/g211wm01.html

25

26 Φτιάξε και εσύ τη δική σου παρόμοια άσκηση με όποια εκθέματα μουσείων βρεις στις ιστοσελίδες που σου δώσαμε παραπάνω! Τώρα να σκαννάρεις το παρακάτω φυλλάδιο... ΤΟ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙ ΤΟΥ ΜΙΝΩΑ Το περίφημο μινωικό χρυσό δαχτυλίδι, γνωστό ως «δαχτυλίδι του Μίνωα», που πρόσφατα απέκτησε το Μουσείο Ηρακλείου, είχε βρεθεί πριν 70 περίπου χρόνια κοντά στο ανάκτορο της Κνωσού. Η εύρεσή του τότε έγινε γνωστή στο Μουσείο Ηρακλείου και στον ανασκαφέα της Κνωσού Α. Έβανς. Όμως λίγο αργότερα ο ιερέας της περιοχής Κνωσού, που το είχε εν τω μεταξύ αποκτήσει, δήλωσε ότι το έχασε. Επί δεκαετίες το διάσημο δαχτυλίδι απασχόλησε την αρχαιολογική έρευνα. Τελικά το δαχτυλίδι του Μίνωα παραδόθηκε το 2001 από απόγονο του ιερέα και ήδη εκτίθεται στο Μουσείο Ηρακλείου. (Έντυπο του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου 2002 ). Πες μας τώρα με δυο λόγια τι θυμάσαι για το δαχτυλίδι του Μίνωα!!

27 Αφού τελειώσεις, κοίτα που θα μας πάει ο φίλος μας ο Διαγόρας! Θα μας πάει ένα ταξίδι πίσω στα αρχαία χρόνια στην Ολυμπία. Τον συνοδεύει η φίλη του η Χελιδόνα!!!

28 Ο Διαγόρας βρίσκεται ήδη στην Αρχαία Ολυμπία με τη φίλη του τη Χελιδόνα. Μπορεί να πάει στο Ηραίο, να δει από κοντά την Νίκη του Παιωνίου στη θέση όπου την είχαν τοποθετήσει οι αρχαίοι, στο ναό του Δία και να εντυπωσιαστεί από το χρυσελεφάντινο άγαλμά του και σε άλλα σημεία της Αρχαίας Ολυμπίας. Αποφασίζουμε να πάμε μαζί του να θαυμάσουμε το υπέροχο άγαλμα της Νίκης του Παιωνίου και να μάθουμε για τον Παιώνιο, το Φειδία που έφτιαξε το άγαλμα του Δία και … όχι μόνο … Φτάνουμε στο Πρυτανείο όπου εκεί παρέμενε άσβηστη η φλόγα των Ολυμπιακών Αγώνων! Θυμάσαι στους Ολυμπιακούς που έγιναν στην Ελλάδα το 2004 πόσο μεγάλο ήταν το ταξίδι της φλόγας ;

29

30 Μπορείς ακόμη να ανοίξεις το λεξικό και να βρεις εγκυκλοπαιδικά στοιχεία για οτιδήποτε σχετικό με την Ολυμπία! Εδώ βλέπεις την επεξήγηση για το τι είναι ο Μαραθώνιος!

31 Πήγαινε στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Πολιτισμού για να δεις τι εκδηλώσεις ετοιμάζουν για τις 18 Μαΐου 2006 στους αρχαιολογικούς τόπους όλης της Ελλάδας ! Κανόνισε να πας με την οικογένειά σου στον πιο κοντινό αρχαιολογικό τόπο για να παρακολουθήσεις και εσύ τις εκδηλώσεις … 18 η Μαΐου: Παγκόσμια ημέρα μουσείων Η 18 η Μαΐου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων. Την ημέρα αυτή, όλα τα μουσεία του κόσμου ανοίγουν διάπλατα τις πόρτες τους για το κοινό και διοργανώνουν διάφορες εκδηλώσεις και δραστηριότητες, που αποδεικνύουν ότι κάθε εκθεσιακός χώρος προσφέρεται, πάνω απ ’ όλα, για παιχνίδι και ψυχαγωγία. Σήμερα η οργάνωση και η λειτουργία ενός μουσείου είναι ολόκληρη επιστήμη. Το σύγχρονο μουσείο δεν είναι ένα άθροισμα από αίθουσες και διαδρόμους που προορίζονται για έκθαμβους θεατές, αλλά ένα μοντέρνο « σχολείο », με την πιο πλατιά σημασία του όρου. Ένα σχολείο όπου κανείς δεν παίρνει απουσίες, κανείς δε βάζει βαθμούς – αλλά και κανείς δεν ανυπομονεί για το πότε θα χτυπήσει το κουδούνι για διάλειμμα. Και οι μαθητές αυτού του σχολείου είναι πάντα νέοι, ακόμα και οι παππούδες με τα άσπρα μαλλιά, αφού νέος είναι αυτός που θέλει πάντα να μαθαίνει! Η σύγχρονη τεχνολογία, όχι μόνο δεν ακυρώνει αυτή την επαφή, αλλά μπορεί να κάνει τα μουσεία ακόμα πιο όμορφα, πιο παραμυθένια, πιο ελκυστικά. Και, όσο και αν σας φαίνεται παράξενο, η « ψυχή » του μουσείου δε βρίσκεται μόνο στη μεγαλοπρέπεια των πολύτιμων εκθεμάτων του, αλλά και στο βλέμμα του θεατή. Γιατί μόνο έτσι μπορεί να στηθεί εκείνη η μαγική, η αόρατη γέφυρα ανάμεσα σε εμάς και το παρελθόν, να μας αγγίξει η φλόγα του καλλιτέχνη και ο μόχθος του ανθρώπου, να μας τυλίξει το άρωμα της ιστορίας – και να νιώσουμε ότι είμαστε όλοι μέλη της μεγάλης οικογένειας της ανθρωπότητας. Περιοδικό « Ερευνητές », Η Καθημερινή, αρ.φύλλου 16, 16/5/1999

32 Διοργανώνουμε και εμείς με την τάξη μας μια γιορτή για τα Μουσεία στις 18 Μαΐου 2006, με εικονική παρουσίαση (μέσω υπολογιστή) κάποιων μουσείων. Οι μαθητές έχουν φτιάξει ήδη στο σχολείο κεραμικές κατασκευές, τις οποίες θα εκθέσουν στο χώρο της εκδήλωσης. Γράφω ένα ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ προς τις εφημερίδες για την εκδήλωσή μας.

33 Οι μαθητές σκαννάρουν σχετικά αποκόμματα από εφημερίδες τα οποία αναφέρονται σε μουσεία. Περιοδικό « Ερευνητές », Η Καθημερινή, αρ.φύλλου 16, 16/5/1999

34 1. Το παραπάνω έντυπο παρουσιάζει ένα διαφορετικό μουσείο. Στη συνέχεια καταγράψτε τις βασικές πληροφορίες που δίνονται για αυτό το μουσείο. Οι παρακάτω ερωτήσεις θα σας βοηθήσουν. ü Πού βρίσκεται το μουσείο; ü Τι είδους εκθέματα μπορεί να δει ο επισκέπτης; ü Ποιος είναι ο σκοπός του μουσείου; 2. Φανταστείτε ότι το μουσείο που διαλέξατε σας αναθέτει να αναδείξετε με κάποιο τρόπο την αξία του. Συζητήστε μέσα στην ομάδα και καταγράψτε τα επιχειρήματά σας για την προβολή του μουσείου σας. Συγχρόνως φτιάξτε μια ανακοίνωση με την οποία θα προβάλετε με τον καλύτερο τρόπο την αξία του μουσείου.  Γράψε ποια μουσεία γνωρίζεις ότι υπάρχουν στον τόπο σου ! ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………  Αφηγήσου πώς πέρασες σε ένα μουσείο που πήγες με το σχολείο ή την οικογένειά σου.

35 Όταν τα παιδιά δεν πάνε μουσείο, πάει το μουσείο στα παιδιά ! Το ήξερες αυτό; Και πώς πάει το μουσείο στα παιδιά; Με τη μουσειοσκευή ! Μουσειοσκευή είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που φέρνει το Μουσείο στο σχολείο. Είναι κουτιά που περιέχουν υλικό και δραστηριότητες σχετικά με διάφορα θέματα και υπάρχουν σε αρκετά μουσεία της Ελλάδας!

36 Η Μουσειοσκευή "Ολυμπιακοί Αγώνες-Τότε και τώρα" αρχική μελέτη: 1995, (για παιδιά 4-12 χρόνων) που έχει σχεδιαστεί για να δώσει στα παιδιά τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τα δομικά στοιχεία των Ολυμπιακών Αγώνων και να συνειδητοποιήσουν τη σπουδαιότητά τους και τη σύνδεση με την ιστορία της χώρας μας. Οι θεματικές ενότητες που αναπτύσσονται μέσα από τη μουσειοσκευή είναι: 1. Αρχαία Ολυμπιακά Αγωνίσματα » 2.Σύγχρονα Ολυμπιακά Αγωνίσματα 3.Η ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων 4.Το τυπικό οργάνωσης μιας Ολυμπιάδας Οι μουσειοσκευές διατίθενται προς ενοικίαση για παιδιά δημοτικού και στοιχίζουν 65 ευρώ.

37 Συζητώ με τους συμμαθητές μου ποια μουσειοσκευή θέλουμε να μας στείλουν από το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο αφού κοιτάξω πρώτα στην ιστοσελίδα του Παιδικού Μουσείου για περισσότερες πληροφορίες! ?LANG=GR

38 Αλήθεια, τελειώνοντας αυτή την ενότητα ας μάθουμε και κάτι τελευταίο. Αν δεν έχεις έτοιμη την απάντηση, κοίτα προσεκτικά τις παρακάτω εικόνες που θα σε βοηθήσουν να απαντήσεις! Αλήθεια,... πού αλλού βλέπουμε αγάλματα;;; Τα αγάλματα … « πάνε » πλατεία;;; ΠΛΑΤΕΙΑ ΟΛΓΑΣ, ΠΑΤΡΑΑ΄ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ

39 Εμείς, λοιπόν, τα αγάλματα, υπάρχουμε και στις πλατείες ! Επίσης βλέπετε αγάλματα στα νεκροταφεία γιατί οι άνθρωποι τιμούν σημαντικά και αγαπημένα πρόσωπα με το να φτιάχνουν αγάλματα ! Αγάλματα ποιητών, πολιτικών και άλλων προσώπων. Εάν έχεις ψηφιακή μηχανή βγάλε και εσύ τις δικές σου φωτογραφίες σε αγάλματα που βρίσκονται σε πλατείες και γράψε από κάτω τα ονόματα των προσώπων που εικονίζουν, αποθηκεύοντας τις στον υπολογιστή σου!

40 Σύγκριση Είναι βέβαιο ότι το μάθημα έγινε πιο αλληλεπιδραστικό και πιο ενδιαφέρον αλλά και με καλύτερα μαθησιακά και γνωσιακά αποτελέσματα. Η εικόνα είναι αδιαμφισβήτητο ότι δημιουργεί περισσότερους «οπαδούς». Όταν μάλιστα είναι εικόνα με κίνηση και διάλογο με το μαθητή, τότε έχουμε: α)την ενεργή συμμετοχή όλων των μαθητών μέσα στην τάξη, β) την απόκτηση ικανοτήτων συλλογής στοιχείων και επιλογής των απαραίτητων για τη σύνθεση και παρουσίαση της εργασίας τους,

41 γ) την ανάπτυξη πρωτοβουλίας, κριτικής και δημιουργικής σκέψης αλλά και παρατηρητικότητας και δ)τη βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων των μαθητών και την ανάπτυξη κωδίκων αξιών και συμπεριφορών μέσα στην ομάδα.

42 Αξιολόγηση Η ποικιλία των γνωστικών ερεθισμάτων υποθέτουμε ότι θα ενθουσιάσει τους μαθητές. Καταρχήν τα δύο λογισμικά που είναι φιλικότατα προς το χρήστη αλλά και η αναζήτηση συγκεκριμένων θεμάτων στο διαδίκτυο θα δώσει ώθηση ακόμη και στους πιο αδύναμους μαθητές να προσεγγίσουν τη γνώση μέσα από τα τεχνολογικά μονοπάτια.

43 Σε συνέχεια αυτού του σχεδίου εργασίας θα προσπαθούσα να έβρισκα διαδικτυακούς τόπους μουσείων ίσως και άλλων χωρών όπου οι μαθητές- σχολεία έχουν εργαστεί προς την κατεύθυνση της δημιουργίας δράσεων γνωριμίας με το μουσείο.

44 Στα πλαίσια της διάχυσης της γνώσης, αρκετοί εκπαιδευτικοί ενημερώθηκαν για την εφαρμογή που μόλις σας παρουσιάσαμε. Θεωρούμε ότι από την επόμενη χρονιά οι δάσκαλοι της ΣΤ΄τάξης θα εφαρμόσουν αρκετά από τα σημεία του σχεδίου εργασίας που παρουσιάστηκε.

45 Επιπλέoν Σχόλια Οι νέες τεχνολογίες μπορούν ν’ αξιοποιηθούν για το σχεδιασμό και την ανάπτυξη υπολογιστικών εργαλείων τα οποία τίθενται στη διάθεση των μαθητών, τους προσφέρουν τη δυνατότητα για έκφραση σκέψεων, ιδεών και διαισθήσεων και υποστηρίζουν τη διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης διαμορφώνοντας πλούσια σε πρωτογενή δεδομένα, ευκαιρίες προβληματισμού και πειραματισμού περιβάλλοντα μάθησης (Papert 1991:22). Τα λογισμικά που παρουσιάσαμε εντάσσονται στην μεγάλη κατηγορία CAI (computer assisted instruction), όπου το διδακτικό έργο του δασκάλου υποβοηθάται από τον η/υ με την παρουσίαση ενός μεγάλου φάσματος ενοτήτων. Η « Λογομάθεια » ανήκει στον έναν από τους 4 βασικούς τύπους εκπαιδευτικού λογισμικού τύπου CAI: Tutorial (εκπαίδευσης - φροντιστηρίου). Σύμφωνα με αυτή τη μέθοδο, παρουσιάζονται στο χρήστη μαθήματα με ταυτόχρονη εμφάνιση ερωτήσεων και η μετάβαση από μια θεματική ενότητα σε άλλη μπορεί να γίνει σε συνάρτηση με την πρόοδο του χρήστη. Υπάρχει ακόμα η δυνατότητα επανάληψης της ύλης που δεν έχει κατανοηθεί. Τα μεγάλο πλεονέκτημα της «Λογομάθειας» είναι ότι βοηθά το χρήστη σε περίπτωση λάθους και του δίνει εφόδια, ώστε να κατανοήσει την εξεταζόμενη έννοια.

46 Θεωρούμε ότι συμπληρώνει επιτυχώς το σχολικό εγχειρίδιο διεγείροντας το ενδιαφέρον του μαθητή και αλληλεπιδρώντας με αυτόν. Τα χαρακτηριστικά του λογισμικού της « Λογομάθειας » είναι:  η ιδιαίτερα σύγχρονη τεχνολογία υλοποίησής του, τόσο με το συνδυασμό ήχου, εικόνας, κειμένου, βίντεο όσο και με τη διαλογική σχέση του μαθητή με το σύστημα. [Βασικό χαρακτηριστικό: είναι αλληλεπιδραστικό(interactive)].  η προσαρμογή στις ανάγκες του μαθητή, τόσο με την ελευθερία επιλογής θέματος και τη δυνατότητα ελεύθερης πλοήγησης αλλά και με την προσαρμογή των ασκήσεων στις ανάγκες του μαθητή [Βασικό χαρακτηριστικό: παρέχει δυνατότητα εξερεύνησης (exploratory) και είναι εμπλουτισμένο (enriching)].  οι δυνατότητες χρήσης του προγράμματος, τόσο με αυτοδιδασκαλία όσο και με καθοδηγούμενη διδασκαλία. [Βασικό χαρακτηριστικό: είναι οδηγούμενο από το χρήστη (user-driven)].  οι επιβραβεύσεις. Γίνεται αξιολόγηση της προσπάθειας του κάθε μαθητή και επιβράβευσή του με ηλεκτρονικά βραβεία πολιτιστικού περιεχομένου (μουσικής, ζωγραφικής, μυθολογίας, παιδικού τραγουδιού αλλά και ξενάγηση στα ελληνικά νησιά). [Βασικό χαρακτηριστικό: είναι διαθεματικό].

47 Στα παλιά βιβλία της Γλώσσας η αξιολόγηση γινόταν από το δάσκαλο και αφορούσε στη γλωσσική ορθότητα. Στα νέα βιβλία της Γλώσσας η αξιολόγηση γίνεται απ ’ το μαθητή με την επίβλεψη του δασκάλου. Έτσι και στο παρουσιαζόμενο λογισμικό υπάρχει η ίδια διαδικασία αξιολόγησης, όπου ο μαθητής ανά πάσα στιγμή μπορεί να ενημερώνεται για την πρόοδό του. Η « Λογομάθεια » προσφέρει έναν διάλογο επικοινωνίας μεταξύ του χρήστη και του η/υ, και όταν χρειάζεται αντιδρά με ενθαρρυντική ανατροφοδότηση προς το χρήστη. Η γλώσσα των διαλόγων είναι απλή και κατανοητή για τους μαθητές. Ως προς τα τεχνικά χαρακτηριστικά του λογισμικού της « Λογομάθειας », παρέχει τη δυνατότητα εξόδου από κάθε σημείο του και επανεκκίνησης από το σημείο της εξόδου, αλλά και τη δυνατότητα σε βηματισμούς μπρος και πίσω κατά μήκος του λογισμικού. Παρουσιάζει ευκολία στην εγκατάσταση. Υπάρχει τεχνική υποστήριξη και εκπαιδευτικές οδηγίες.

48 Το λογισμικό « O Διαγόρας στην Ολυμπία » ανήκει και αυτό στον τύπο εκπαιδευτικού λογισμικού τύπου CAI: Tutorial (εκπαίδευσης - φροντιστηρίου). Σε αυτό βέβαια το λογισμικό δεν υπάρχουν γραμματικές ή συντακτικές ασκήσεις γιατί είναι περισσότερο εγκυκλοπαιδικού- ενημερωτικού χαρακτήρα για ιστορικά γεγονότα μέσω των πολυμέσων. Το λογισμικό αυτό λειτουργεί κυρίως ως πηγή πληροφόρησης. Δίνει δυνατότητες απεικόνισης και συσχετισμού πληροφοριών. Μπορούν οι μαθητές να εργαστούν πάνω σε αυτό και ομαδικά. Ο μαθητής – χρήστης έχει τη δυνατότητα να επιλέξει την ενότητα με την οποία θέλει να ασχοληθεί. Τα χαρακτηριστικά του λογισμικού αυτού είναι τα εξής:  η ιδιαίτερα σύγχρονη τεχνολογία υλοποίησής του, τόσο με το συνδυασμό ήχου, εικόνας, κειμένου, βίντεο όσο και με τη διαλογική σχέση του μαθητή με το σύστημα. [Βασικό χαρακτηριστικό: είναι αλληλεπιδραστικό(interactive)].  η προσαρμογή στις ανάγκες του μαθητή, τόσο με την ελευθερία επιλογής θέματος και τη δυνατότητα ελεύθερης πλοήγησης. [Βασικό χαρακτηριστικό: παρέχει δυνατότητα εξερεύνησης (exploratory) και είναι εμπλουτισμένο (enriching)].  οι δυνατότητες χρήσης του προγράμματος, τόσο με αυτοδιδασκαλία όσο και με καθοδηγούμενη διδασκαλία. [Βασικό χαρακτηριστικό: είναι οδηγούμενο από το χρήστη (user-driven)].


Κατέβασμα ppt "3ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google