Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Οικονομία και αγορά της Πολωνίας

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Οικονομία και αγορά της Πολωνίας"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Οικονομία και αγορά της Πολωνίας
8η Ημέρα Πληροφόρησης Επιχειρηματιών – Επιμελητήριο Πιερίας 7 & 8 Μαρτίου 2012

2

3 ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Η Δημοκρατία της Πολωνίας είναι χώρα της κεντρικής Ευρώπης που συνορεύει με τη Γερμανία, τη Τσεχία, τη Σλοβακία, την Ουκρανία, τη Λευκορωσία, τη Λιθουανία και τη Ρωσία (περιοχή Καλίνινγκραντ). Έχει έκταση τ.χλμ. (περίπου 2,5 φορές την έκταση της Ελλάδος) και πληθυσμό 38,5 εκ. κατοίκους. Όσον αφορά το μέγεθος του πληθυσμού η Πολωνία είναι η 6η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή χώρα και η 34η μεγαλύτερη παγκόσμια. Το πολίτευμα της Πολωνίας είναι η Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία. Αρχηγός του κράτους είναι ο πρόεδρος της Δημοκρατίας (κ. Μπρόνισλαβ Κομορόβσκι), την εκτελεστική εξουσία ασκεί η Κυβέρνηση (Πρωθυπουργός κ. Ντόναλντ Τουσκ) και τη νομοθετική η Δίαιτα και η Γερουσία. Επίσημη γλώσσα του κράτους είναι η πολωνική και επικρατέστερη θρησκεία ο ρωμαιοκαθολικισμός. Νομισματική μονάδα είναι το ζλότυ (ισοτιμία 1 Ευρώ περίπου 4 ζλότυ). Εκτός από την πρωτεύουσα Βαρσοβία (1,8 εκ. κατοίκους), μεγαλύτερες πόλεις είναι οι : Κρακοβία (740 χιλ. κάτοικοι), Ουτζ (800 χιλ. κάτοικοι), Βρότσλαβ (640 χιλ. κάτοικοι.), Πόζναν (580 χιλ. κάτοικοι κάτ.) και Γκντανσκ (460 χιλ. κάτοικοι). Η Πολωνία έγινε μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης την 1η Μαΐου 2004, ενώ σημειώνεται ότι μεταξύ άλλων είναι μέλος του : NATO (1999), ΟΗΕ, ΟΟΣΑ (1996) και ΠΟΕ (Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου) (1995). Η διάρθρωση του ΑΕΠ της είναι Γεωργία (4,6%), Βιομηχανία (28,1%) και Υπηρεσίες (67,3%), ενώ σύμφωνα με το μέγεθος του ΑΕΠ της, η Πολωνία είναι η 8η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονομία και η 21η μεγαλύτερη παγκόσμια

4 Οι επιδόσεις της πολωνικής οικονομίας κατά την τελευταία εξαετία, χαρακτηρίζονται ως πολύ ικανοποιητικές, ιδιαίτερα αν ληφθεί υπόψη το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον και τα αποτελέσματα της πρόσφατης διεθνούς οικονομικής κρίσης. Το 2010 αποτέλεσε έτος ανάκαμψης και ενδυνάμωσης της πολωνικής οικονομίας καθώς φάνηκε να περιορίζονται οι επιπτώσεις της διεθνούς οικονομικής κρίσης, η οποία σημειώνεται ότι έπληξε τη Πολωνία λιγότερο από κάθε άλλο ευρωπαϊκό κράτος, καθώς παρέμεινε η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα που όχι μόνο δεν σημείωσε ύφεση αλλά ούτε αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης έστω και για ένα τρίμηνο. Η μακροοικονομική πολιτική η οποία εφαρμόζεται έως σήμερα, σε συνδυασμό με την υποτίμηση του ζλότυ έναντι του Ευρώ και των άλλων κύριων ξένων νομισμάτων, ενδυνάμωσαν τις εξαγωγές και μετρίασαν σε σημαντικό βαθμό τις επιπτώσεις της κρίσης, αλλά παράλληλα μετέφεραν την απόφαση ένταξης στην Ευρωζώνη και υιοθέτησης του ευρώ σε μεταγενέστερο χρονικό διάστημα. Το 2010 οι δείκτες της πολωνικής οικονομίας κινήθηκαν με υψηλότερα αυξητικούς ρυθμούς από το 2009 –υπήρξε αύξηση του ΑΕΠ, αύξηση ζήτησης, αύξηση εξαγωγών, αύξηση επενδύσεων κλπ- ενώ αδύναμα σημεία της πολωνικής οικονομίας εξακολουθούν να παραμένουν η ανεργία, το έλλειμμα του προϋπολογισμού καθώς και το δημόσιο χρέος.

5 Τα παραπάνω θετικά αποτελέσματα κυρίως οφείλονται :
α) στην αύξηση των εξαγωγών, οι οποίες λόγω της ευελιξίας στην συναλλαγματική ισοτιμία του ζλότυ, δεν δημιούργησαν συνθήκες πίεσης προς τις πολωνικές επιχειρήσεις, αντίθετα τις διευκόλυναν να διατηρήσουν το εργατικό τους δυναμικό και ταυτόχρονα να μετατραπούν σε περισσότερο ανταγωνιστικές β) στη αυξημένη χρηματοδότηση μέσω του προγράμματος των δημοσίων επενδύσεων, της οποίας το κύριο μέρος προέρχεται από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης (η Πολωνία είναι η μεγαλύτερη αποδέκτης ευρωπαϊκών κονδυλίων ενώ διαθέτει και εξαιρετικά υψηλό βαθμό απορροφητικότητάς τους) γ) και στο σταθερό και ελαφρά αυξητικό ρυθμό της εγχώριας κατανάλωσης Γενικότερα, η πολιτική την οποία ακολουθεί το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης διέπεται από την προσπάθεια ελέγχου του δημοσιονομικού ελλείμματος και δημοσίου χρέους, μέσω αυστηρότερου πλαισίου φορολογικής πολιτικής και περαιτέρω μείωσης των δημοσίων δαπανών. Τα ανωτέρω, σε συνδυασμό με την αποτελεσματικότερη λειτουργία της αγοράς, τις αυξημένες εισροές των κοινοτικών κονδυλίων, της αύξησης των εσόδων από το ευρύ πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων αλλά και της συνεχιζόμενης προσέλκυσης αλλοδαπών επενδύσεων, υπολογίζεται ότι θα βελτιώσουν και τις μελλοντικές επιδόσεις της πολωνικής οικονομίας.

6 Στo ανωτέρω πλαίσιo, ανακοινώθηκε από την πολωνική Κυβέρνηση το Νοέμβριο του 2010 επικαιροποιημένο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής για την τετραετία , το οποίο προβλέπει : διεύρυνση της φορολογικής βάσης και αύξησης των εσόδων από τη φορολογία μειώσεις στη κάθε είδους περαιτέρω στήριξη/επιδότηση των αγροτών παράταση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης (το μέτρο θίγει ιδιαίτερα τις εργαζόμενες γυναίκες) περαιτέρω μείωση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων εξοικονόμηση πόρων μέσω της επανεξέτασης των χορηγούμενων συντάξεων και των πάσης φύσεως επιδομάτων που χορηγούνται για περιπτώσεις αναπηρίας βελτίωση της λειτουργικότητας/αποτελεσματικότητας των δημοσίων υπηρεσιών και του ευρύτερου δημόσιου τομέα εν γένει Το παραπάνω πρόγραμμα, έχει κύριο στόχο να καταστήσει τη χώρα ικανή να πληροί τα κριτήρια εισδοχής στον μηχανισμό συναλλαγματικών ισοτιμιών (ERM2) το 2013 και κατά συνέπεια εισδοχής στην ευρωζώνη το 2015.

7 ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ
2005 2006 2007 2008 2009 2010 ΑΕΠ (τρις. PLN) 9,83 1,06 1,175 1,266 1,342 - ΑΕΠ αύξηση 3,6 6,2 6,7 4,8 1,8 4.2 * Άμεσες Ξένες Επενδύσεις (EUR δις) 8,33 15,741 16,674 10,97 8,384 5,538 Ανεργία (%) 17.6 14.8 11.2 9.5 11.5 * Εξαγωγές (EUR δις) 77,562 93,406 105,893 114,566 96,326 90,077 * Εισαγωγές (EUR δις) 79,804 98,945 118,262 139,329 105,045 93,379* Εμπορικό ισοζύγιο (EUR δις) 157,366 192,351 224,155 259,895 201,371 183,456* Έλλειμμα εμπ. ισοζυγίου (EUR δις) -2,242 -5,539 -12,369 -24,761 -8,719 -3,302 Πληθωρισμός(CPI) 2.1 1.0 2.5 4.2 3.5 2.6 * *στοιχεία I-III τριμήνου 2010

8 Καθεστώς προσέλκυσης επενδύσεων
Ειδικές Οικονομικές Ζώνες Στην Πολωνία οι ειδικές οικονομικές ζώνες (ΕΟΖ) δημιουργήθηκαν το 1994 με το νόμο περί Ειδικών Οικονομικών Ζωνών (Act on Special Economic Zones of 20 October Journal of Laws of 2007, no. 42, item 274, Journal of Laws of 2008, no. 118, item 746-) και καθορίζονται ως συγκεκριμένες περιοχές –εκτός αστικού ιστού- στις οποίες μπορούν να διεξάγονται επιχειρηματικές δραστηριότητες κάτω από ένα ευνοϊκότερο πλαίσιο λειτουργίας. Οι ειδικές οικονομικές ζώνες δημιουργήθηκαν για : να επιταχύνουν την οικονομική ανάπτυξη των περιοχών, να διαχειριστούν τις υπάρχουσες (προ του 1990 και Σ.Ένωσης) βιομηχανικές υποδομές, να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και τέλος να προσελκύσουν αλλοδαπές επενδύσεις.Συνολικά στην Πολωνία υπάρχουν 17 ειδικές οικονομικές ζώνες εκ των οποίων λειτουργούν σήμερα 14 (Kamienna Gora, Kosztryn, Legnica, Mielec, Slupsk, Suwalki, Wałbrzych, Katowice, Krakow, Lodz, Pomerania, Starachowice, Tarnobrzeg και Warmia-Mazury). Η πρώτη ειδική οικονομική ζώνη ήταν αυτή του Mielec το 1995, ενώ η τελευταία που ξεκίνησε τη λειτουργία της ήταν αυτή της Κρακοβίας το 1998. Κίνητρα Το βασικό κίνητρο το οποίο δίδεται για τη προσέλκυση και εγκατάσταση επιχειρήσεων στις ΕΟΖ είναι οι φορολογικές απαλλαγές, το μέγεθος των οποίων κυμαίνεται από 30-50% και εξαρτάται από το μέγεθος της επιχείρησης, το τόπο εγκατάστασης και το ύψος του επενδεδυμένου κεφαλαίου. Παράλληλα δίδονται απαλλαγές για αγορές έκτασης, κεφαλαιουχικού εξοπλισμού ενώ κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις μπορεί να δοθεί και απαλλαγή από το φόρο ακινήτων. Άδεια εγκατάστασης στις ζώνες Απαιτείται πρώτα η επιλογή συγκεκριμένης οικονομικής ζώνης για εγκατάσταση, στη συνέχεια υποβάλλεται η αίτηση συμμετοχής στις αρχές της συγκεκριμένης ζώνης, με το ελάχιστο ποσό επένδυσης να είναι Ευρώ, ενώ τέλος απαιτείται και η συμμετοχή σε διαγωνισμό μέσω του οποίου θα επιλεγεί -μέσω των υποβληθέντων αιτήσεων-, η επιχείρηση η οποία και θα εγκατασταθεί τελικά στη συγκεκριμένη ζώνη.

9 Βιομηχανικά και Τεχνολογικά Πάρκα
Πέραν των ΕΟΖ, στη Πολωνία έχουν δημιουργηθεί και 64 Βιομηχανικά και Τεχνολογικά Πάρκα (ΒΤΠ), τα οποία ορίζονται ως περιοχές στις οποίες εταιρείες –κυρίως μικρομεσαίες-συγκεκριμένου κλάδου μπορούν να αναπτυχθούν ταχέως, λόγω συγκέντρωσής τους στον ίδιο χώρο και υποστήριξης των επιστημονικών και ερευνητικών υποδομών τους. Αν και είναι ιδιαίτερα μεγάλος ο αριθμός τους- δείγμα της επιτυχίας του θεσμού-, το κάθε ΒΤΠ αν και διαθέτει κάποια κοινά στοιχεία με τα υπόλοιπα κατ’ ουσία είναι μοναδικό λόγω αντικειμένου δραστηριοποίησης, τοπικών κοινωνικο-οικονομικών στοιχείων καθώς και υποδομών, υλικών και ανθρώπινου δυναμικού. Το ΒΤΠ είναι συγκρότημα ανεξάρτητων κτιρίων το οποίο έχει δημιουργηθεί για να προσελκύσει την ‘’εισροή γνώσεων και τεχνολογίας’’ για επιστημονικούς φορείς και επιχειρήσεις. Σε αυτούς προσφέρονται, συμβουλευτικές υπηρεσίες για δημιουργία και ανάπτυξη της επιχείρησής τους, μεταφορά τεχνολογίας, μεταφορά επιστημονικής γνώσης/έρευνας, πληροφόρηση για τεχνολογικές καινοτομίες κλπ. Η ένωση ‘’ Polish Business and Innovation Centers Association’’ με έδρα το Poznan επιβλέπει τη λειτουργία των ΒΤΠ, ενώ το πρώτο ΒΤΠ ήταν αυτό του Poznan, ‘’ Poznań Science & Technology Park’’ το οποίο ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1995.

10 ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ
Γενικές Διαδικασίες ίδρυσης επιχείρησης. Τα κύρια βήματα περιλαμβάνουν, την εγγραφή στο Εθνικό Μητρώο Επιχειρήσεων, την εγγραφή στη Στατιστική Υπηρεσία και παραλαβή του ειδικού στατιστικού κωδικού (REGON), την εγγραφή στην Εφορία και παραλαβή του ειδικού φορολογικού κωδικού (NIP) και τέλος την εγγραφή στο Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ZUS). Η νομική μορφή των εταιρειών είναι : limited partnership, limited joint-stock partnership, limited liability company, joint-stock company, branch office και τέλος representative offices Φορολογία : όσον αφορά τον ΦΠΑ οι φορολογικοί συντελεστές βρίσκονται στο 6%, 8% και 23%, (αν ο ετήσιος κύκλος εργασιών της επιχείρησης είναι κάτω των Ευρώ, η επιχείρηση δεν φορολογείται), ενώ οι καταστάσεις υποβάλλονται μηνιαίως και τριμηνιαίως. Από το ΦΠΑ απαλλάσσονται επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς της : υγείας, προϊόντων γάλακτος, ασφαλιστικές και τραπεζικές υπηρεσίες, ταχυδρομεία, εκπαίδευση, τέχνη και επιστημονικές υπηρεσίες. Φορολογία εισοδήματος : σε γενικές γραμμές το εισόδημα έως Ευρώ περίπου φορολογείται με 18%, έως φορολογείται με 30% ενώ άνω των Ευρώ φορολογείται με 32%. Εργάσιμες ώρες : 8 ώρες σε ημερήσια βάση και 40 ώρες σε εβδομαδιαία βάση (εβδομάδα πέντε ημερών) Ελάχιστος μικτός μισθός/μέσος μισθός : ο ελάχιστος καθαρός μισθός βρίσκεται στα 1400 ζλότυ (περίπου 350 Ευρώ), ενώ ο μέσος μικτός μισθός σε επιχειρήσεις που απασχολούν άνω των 9 ατόμων, υπολογίζεται περίπου σε 3600 ζλότυ (περίπου στα 900 Ευρώ).

11 Ελληνικές εξαγωγές στη Πολωνία
Όσον αφορά στις ελληνικές εξαγωγές, εμφανίζονται κατωτέρω, οι ομαδοποιημένες ανά διψήφιο κωδικό κατηγορίες προϊόντων, σύμφωνα με το ύψος της αξίας εξαγωγών. Σύμφωνα με αυτές τα κυριότερα εξαγόμενα προϊόντα μας είναι τα : Αλουμίνιο-τεχνουργήματα, Φρούτα, Φαρμακευτικά προϊόντα, Φρούτα-Λαχανικά παρασκευασμένα, Καπνός & Τσιγάρα, Πλαστικές ύλες & τεχνουργήματα, Δημητριακά και τέλος Λέβητες-Μηχανές-Συσκευές-Μέρη. Αναλυτικότερα, 76. Αλουμίνιο-τεχνουργήματα, Σύνολο αξίας εξαγωγών 72. Χυτοσίδηρος, Σίδηρος, Χάλυβας, Σύνολο αξίας εξαγωγών 73. Σίδηρος, τεχνουργήματα, Σύνολο αξίας εξαγωγών 74. Χαλκός, τεχνουργήματα, Σύνολο αξίας εξαγωγών 08. Φρούτα, Σύνολο αξίας εξαγωγών 10. Δημητριακά, Σύνολο αξίας εξαγωγών 07. Λαχανικά, 03. Ψάρια, 30. Φαρμακευτικά προϊόντα, Σύνολο αξίας εξαγωγών 33. Προϊόντα αρωματοποϊίας-καλλωπισμού,

12 34. Σαπούνια-απορρυπαντικά, 4.247.996
39. Πλαστικές ύλες & τεχνουργήματα, Σύνολο αξίας εξαγωγών 19. Παρασκευάσματα δημητριακών, 20. Φρούτα-Λαχανικά παρασκευασμένα, Σύνολο αξίας εξαγωγών 22. Αλκοολούχα ποτά, 24. Καπνός & τσιγάρα, Σύνολο αξίας εξαγωγών 84. Λέβητες, Μηχανές, Συσκευές, Μέρη, 85. Λέβητες, Μηχανές, Συσκευές, Μέρη ηλεκτρικά, 49. Έντυπα, 48. Χαρτί-Χαρτόνι, 56. Υφάσματα μη υφασμένα,

13 Ελληνικές εισαγωγές από Πολωνία
Όσον αφορά στις εισαγωγές μας από την Πολωνία έφθασαν στα 361 εκ. Ευρώ και σημείωσαν πτώση 38% έναντι του Σημειώνεται μάλιστα ότι, κατά το 2010 ήταν η πρώτη χρονιά κατά την οποία σταμάτησε η αλματώδης αύξηση και παρατηρήθηκε σημαντική πτώση τους (την τετραετία έφθαναν κατά μέσο όρο στα 147 εκ. Ευρώ ενώ κατά την τριετία ο όγκος τους σχεδόν τριπλασιάστηκε και ανήλθε κατά μέσο όρο στα 438 εκ.Ευρώ) η οποία και ακολούθησε τη γενικότερη πτώση του συνόλου των ελληνικών εισαγωγών. Αναλυτικότερα στο παρακάτω πίνακα, εμφανίζονται οι ομαδοποιημένες ανά διψήφιο κωδικό οι κυριότερες κατηγορίες προϊόντων ανά υψηλότερη αξία εισαγωγών : 84 και 85. Μηχανές –Συσκευές (Η/Υ, κουζίνες, πλυντήρια, εκτυπωτές, τηλέφωνα κλπ), Σύνολο αξίας εισαγωγών Ευρώ 24. Καπνά-Τσιγάρα (τσιγάρα), Σύνολο αξίας εισαγωγών 82. Εργαλεία-Συλλογές (ξυράφια), Σύνολο αξίας εισαγωγών 94. Έπιπλα, Σύνολο αξίας εισαγωγών 33. Προϊόντα αρωματοποϊίας, Σύνολο αξίας εισαγωγών 40. Καουτσούκ-τεχνουργήματα (λάστιχα αυτοκινήτων), Σύνολο αξίας εισαγωγών

14 18. Κακάο-παρασκευάσματα (σοκολάτα), Σύνολο αξίας εισαγωγών 12.914.004
48. Χαρτί-χαρτόνι, Σύνολο αξίας εισαγωγών 30. Φαρμακευτικά προϊόντα (φάρμακα), Σύνολο αξίας εισαγωγών 21. Διάφορα παρασκευάσματα διατροφής, Σύνολο αξίας εισαγωγών 38. Χημικά προίόντα-συσκευές (αντιδραστήρια), Σύνολο αξίας εισαγωγών 34. Σαπούνια-Απορρυπαντικά, Σύνολο αξίας εισαγωγών 87. Αυτοκίνητα, Σύνολο αξίας εισαγωγών 90. Όργανα-Συσκευές (μετρητές αερίων, υγρών κλπ), Σύνολο αξίας εισαγωγών 02. Κρέατα βοειδών, Σύνολο αξίας εισαγωγών Οι ανωτέρω δεκαέξι ομάδες προϊόντων συγκεντρώνουν συνολική αξία εισαγωγών στα Ευρώ, η οποία και αντιστοιχεί στο 66% της συνολικής αξίας των πολωνικών εξαγωγών στην Ελλάδα. Όπως προαναφέρθηκε, η ειδοποιός διαφορά μεταξύ συνολικής αξίας εισαγωγών μας από την Πολωνία και συνολικής αξίας εξαγωγών μας σε αυτή και της δημιουργίας του συνεχιζόμενου ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου εις βάρος μας, είναι η ‘’προστιθέμενη αξία’’ καθώς στην Πολωνία εξάγουμε κατά κύριο λόγο αγροτικά προϊόντα, τρόφιμα και ελαφρά βιομηχανικά είδη ενώ εισάγουμε κατά κύριο λόγο βιομηχανικά προϊόντα.

15 ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΔΙΜΕΡΟΥΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ
Η Πολωνία αποτελεί μια δυναμικά αναπτυσσόμενη αγορά ειδικά μετά και την ένταξή της στην ΕΕ. Το μέγεθος της αγοράς της, των 39 εκ. περίπου δυνητικών καταναλωτών, το μεγάλο ποσοστό του νεαρού πληθυσμού, η επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας, η σταδιακή άνοδος του εισοδηματικού και βιοτικού επιπέδου των Πολωνών, ο εκσυγχρονισμός των υποδομών, καθιστούν την Πολωνία ελκυστική αγορά για ανάπτυξη εξαγωγικής δραστηριότητας, επενδύσεις καθώς επίσης και κέντρο για ανάπτυξη δραστηριοτήτων ειδικά με τις γειτονικές της αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης (Ρωσία –περιοχή του Καλίνιγκραντ-, τις χώρες της Βαλτικής, την Λευκορωσία, την Ουκρανία, την Τσεχία και την Σλοβακία). Όσον αφορά την Ελλάδα διαθέτει ένα σχετικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα καθώς οι πολωνοί πέραν της γνώσης της ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού, γνωρίζουν τη χώρα μας καθώς αρκετοί από αυτούς την επισκέπτονται ως τουρίστες, ενώ και κάποιοι από αυτούς έχουν εγκατασταθεί μόνιμα και εργάζονται στην Ελλάδα. Ιδιαίτερα για τον τομέα του τουρισμού αναφέρουμε ότι, η χώρα μας εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό καλοκαιρινό τουριστικό προορισμό για τους πολωνούς (ο αριθμός τους υπολογίζεται στα 400 χιλ. άτομα ετησίως) ενώ παρουσιάζει σημαντική αύξηση ιδίως τα τελευταία δύο χρόνια.

16 Όσον αφορά υπόλοιπους τομείς, οι οποίοι πιστεύουμε ότι θα μπορούσε να ενδυναμωθεί η ελληνική παρουσία, αυτοί είναι : Α) o τομέας των κατασκευών, ειδικά όσον αφορά προϊόντα εφαρμοσμένης τεχνολογίας, πράσινης ενέργειας, αποδοτικής ενεργειακής κατασκευής και γενικότερα του τομέα υποδομών ενέργειας. Β) όπως προκύπτει από τις παραπάνω πίνακες και αναλύσεις των εξαγωγών μας ιδιαίτερα θετικές προοπτικές εμφανίζονται για τα προϊόντα αλουμινίου, τα νωπά φρούτα και τα μεταποιημένα τρόφιμα. Γ) θεωρούμε όμως ότι οι προσπάθειες αύξησης των μεριδίων μας θα πρέπει :

17 να συνοδεύονται είτε από εκδηλώσεις προβολής (καταχωρήσεις/διαφημίσεις σε ΜΜΕ, προωθητικές ενέργειες in-shop, εκδηλώσεις γευσιγνωσίας κλπ), είτε από στοχευμένες επιχειρηματικές-εμπορικές αποστολές, οι οποίες τουλάχιστον μέχρι σήμερα είτε δεν έχουν λάβει χώρα είτε γίνονται σε περιστασιακή βάση, ενώ αντίθετα πραγματοποιούνται συνεχώς και σε συστηματική βάση παρόμοιες εκδηλώσεις ανταγωνιστριών χωρών. να παρακολουθείται η αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών/προτύπων του πολωνού καταναλωτή π.χ. για την πώληση ελαιολάδου, προϊόν το οποίο για τον μέσο πολωνό καταναλωτή αποτελεί προϊόν delicatessen, η προτιμώμενη συσκευασία είναι τα κυρίως τα 500 ml ή τα 750 ml, ενώ συναντώνται και συσκευασίες των 250 ml.. στην πώληση φέτας, η συσκευασία θα πρέπει να είναι αεροστεγής και μικρή της τάξης των gr ή όπως ορισμένα προϊόντα του ανταγωνισμού σε 250 gr σε συσκευασία με άλμη με έτοιμα κομμένα μικρά τεμάχια τα οποία είναι έτοιμα να διατεθούν προς κατανάλωση. Επίσης σημειώνουμε ότι παρά το γεγονός ότι οι πολωνοί καταναλώνουν (και παράγουν) ιδιαίτερα υψηλές ποσότητες κίτρινων τυριών (edam, gouda κλπ), δεν γνωρίζουν ακόμη τα ιδιαίτερα εύγεστα ελληνικά κίτρινα τυριά στις πωλήσεις ψαριών, η κύρια τάση που παρουσιάζεται στην κατανάλωσή τους είναι να προτιμώνται φιλέτα ψαριών χωρίς κόκαλα είτε νωπά είτε κατεψυγμένα. στις πωλήσεις κρασιών, αν και η κατά κεφαλή κατανάλωση είναι μικρή σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες καθώς στη Πολωνία προηγείται στην κατανάλωση η βότκα και ακολουθεί η μπύρα, οι πωλήσεις κρασιού αυξάνονται σταθερά κάθε χρόνο, με τα ελληνικά κρασιά παρά την αναμφίβολη ποιότητά τους, να καταλαμβάνουν τις τελευταίες θέσεις στις εισαγωγές κυρίως λόγω κυρίως σημαντικά υψηλότερης τιμής τους (το 85% της πολωνικής αγοράς λιανικής κυμαίνεται στην τιμή των 25 ζλότυ -περίπου 6 Ευρώ-)

18 Τέλος, θα θέλαμε να επισημάνουμε γενικότερα, την προσοχή που πρέπει να δείχνουν οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στις εξαγωγές, ως προς την επιλογή τοπικού συνεργάτη καθώς και στην ανάγκη διασταύρωσης των στοιχείων της αλλοδαπής επιχείρησης ή του εκπροσώπου της, καθώς τυχόν λανθασμένη επιλογή είναι δεδομένο ότι οδηγεί σε απώλεια χρόνου, χρημάτων και εμπορευμάτων


Κατέβασμα ppt "Οικονομία και αγορά της Πολωνίας"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google