Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΔΙΕΘΝΕΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ακαδημαϊκό έτος

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΔΙΕΘΝΕΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ακαδημαϊκό έτος"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΔΙΕΘΝΕΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ακαδημαϊκό έτος 2009 - 2010
ΔΙΕΘΝΕΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ακαδημαϊκό έτος Επιμέλεια Υλικού: Διονύσης Γάγγας, Επίκουρος Καθηγητής Διεθνών και Ευρωπαϊκών Θεσμών Μ.Ντανιέλλα Μαρούδα, Λέκτορας Διεθνούς Δικαίου

2 Πλέγμα αρχών και κανόνων που έχει στόχο:
Ορισμός Διεθνούς Ανθρωπιστικού Δικαίου Πλέγμα αρχών και κανόνων που έχει στόχο: Α. Να προστατεύσουν όσους δεν μετέχουν ή δεν μετέχουν πια στις εχθροπραξίες (hors de combat) Β. Να περιορίσουν τα μέσα και τις μεθόδους μάχης

3 Τι είναι το Δίκαιο του Πολέμου ;
Σύνολο κανόνων (Συμβατικών) (Εθιμικών) Προσδιορίζουν : (α) τα όρια άσκησης αναγκαίας ένοπλης βίας (β) τις αρχές που επιβάλλουν συγκεκριμένη συμπεριφορά στους εμπολέμους

4 ΠΟΛΕΜΟΣ – ΑΝΘΡΩΠΟΣ Μια επιλεκτική θεωρητική αναζήτηση
FREUD : Ένστικτο επιθετικότητας Ένστικτο καταστροφής EINSTEIN : Λαχτάρα για δύναμη; Ομάδες συμφερόντων PICTET : Καθήκον προστασίας Προσπάθεια Περιορισμού των δεινών

5 Ιστορική εξέλιξη – Μια σύνοψη…
Αρχαιότητα: Φυσικό Δίκαιο Εθιμική προσέγγιση Μεσαίωνας: Δίκαιος Πόλεμος : Θρησκευτική παρέμβαση Σολφερίνο : Δημιουργία ΔΕΕΣ: Ανθρωπιστική παρέμβαση Διασκέψεις Χάγης 1899 – 1907 : Πολιτική παρέμβαση - Αρχή της διάκρισης μαχητών – αμάχων - Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος : Γενεύη 1949: Προστασία θυμάτων πολέμου – Διεύρυνση της έννοιας του μαχητή Ψυχρός Πόλεμος + Βιετνάμ : Διπλωματική Διάσκεψη Γενεύης – Νέα διεύρυνση έννοιας του μαχητή 1980 – 2000: Δραστηριοποίηση Ηνωμένων Εθνών Πόλεμοι Γιουγκοσλαβίας + Ρουάντα : Δικαστήρια εγκλημάτων πολέμου – Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο

6 ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΜΕΣΑΙΩΝΑΣ HAMMURABI (Βαβυλωνία) --
MAHABHARATA --- CODE OF MANU (Ινδία) SUN TZU (Κίνα) Αρχαία Ελλάδα = ΦΥΣΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΠΛΑΤΩΝ --- ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΡΩΜΑΙΟΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΜΕΣΑΙΩΝΑΣ ΔΙΚΑΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ vs. ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΕΣ Αυγουστίνος - Francisco de Vittoria - Grotius

7 ΑΣΙΑΤΙΚΟΣ ΜΕΣΑΙΩΝΑΣ ΚΩΔΙΚΑΣ BUSHITO Επτά Δόγματα: Της εντιμότητας,
Του θάρρους, Του ανθρωπισμού, Της ευπρέπειας, Της ειλικρίνειας, Της τιμής, και Της πιστής αφοσίωσης,

8 ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ CLAUSEWITZ ROUSSEAU Περί Πολέμου Κοινωνικό Συμβόλαιο
Πόλεμος = Πολιτικό όργανο για να σκοτώνει ROUSSEAU Κοινωνικό Συμβόλαιο Ανθρωπιστικό κίνημα

9 SOLFERINO HENRY DUNANT ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΕΝΕΥΗΣ 1864

10 ΤΟ ΕΘΙΜΟ ΩΣ ΠΗΓΗ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ
Διαφορά με το Γενικό Διεθνές Δίκαιο Αντικειμενικό στοιχείο Υποκειμενικό στοιχείο (ηθικά επιβεβλημένο) Εξακρίβωση

11 ΕΘΙΜΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ (Ι) Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΔΙΑΚΡΙΣΗΣ
Η χρήση μέσων όχι χωρίς περιορισμό Όχι εναντίον άμαχου πληθυσμού Διάκριση μαχητών και αμάχων

12 ΕΘΙΜΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ (ΙΙ) Η ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΥ
ΕΘΙΜΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ (ΙΙ) Η ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΥ Αποφυγή πρόκλησης μη αναγκαίας καταστροφής Αποφυγή χρήσης μέσων που προκαλούν μη αναγκαίο σωματικό πόνο Αποφυγή προσβολής εκείνων που δεν εντάσσονται στην έννοια του αντίπαλου εμπόλεμου μέρους

13 ΕΘΙΜΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ (ΙΙΙ) Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ
ΕΘΙΜΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ (ΙΙΙ) Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ (α) Υπάρχουν περιορισμοί στις μεθόδους και τη χρήση μέσων διεξαγωγής ενός πολέμου που θεσπίζονται ρητά στο Διεθνές Δίκαιο. (β) Η απώλεια ζωής και η προκαλούμενη καταστροφή πρέπει να συναρτώνται στενά με την επίτευξη ενός σαφώς προσδιορισμένου στρατιωτικού πλεονεκτήματος. (γ) Οι απώλειες και οι καταστροφές αυτές δεν πρέπει με κανένα τρόπο να είναι δυσανάλογα μεγαλύτερες σε σχέση με το επιδιωκόμενο στρατιωτικό πλεονέκτημα.

14 Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΟΓΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΕΘΙΜΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ (IV) Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΟΓΙΚΟΤΗΤΑΣ Σχέση με τις προηγούμενες αρχές Η αναπόφευκτη απώλεια να μην υπερβαίνει δυσανάλογα το συγκεκριμένο στρατιωτικό όφελος Διαφορά με παρεμφερείς έννοιες

15 ΔΙΑΣΚΕΨΕΙΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΤΗΣ ΧΑΓΗΣ 1899 & 1907
ΔΙΑΣΚΕΨΕΙΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΤΗΣ ΧΑΓΗΣ & 1907 ΣΤΟΧΟΙ : Ειρηνική διευθέτηση διαφορών Κωδικοποίηση εθιμικών κανόνων πολέμου

16 ΧΑΓΗ 1899……… ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ :
ΧΑΓΗ 1899……… ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ : «Ιδιαίτερα επιθυμητός» ο περιορισμός των εξοπλισμών (μικρά κράτη-αδυναμία ελέγχου) Διακήρυξη Ι = κανόνες αερομαχιών Διακήρυξη ΙΙ = απαγόρευση χρήσης δηλητηριωδών αερίων (περιττός πόνος) Διακήρυξη ΙΙΙ = απαγόρευση χρήσης εκρηκτικών βλημάτων (dum-dum) Χωρίς να απαγορεύεται όμως η παραγωγή & αποθήκευση

17 ΕΠΙΣΗΣ…………. Σύμβαση Ι = Διευθέτηση διεθνών διαφορών
Σύμβαση ΙΙ = Κανονισμοί της Χάγης Σύμβαση ΙΙΙ = Αρχές που ισχύουν στη θάλασσα

18 ΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΧΑΓΗΣ : Ο κορμός του Δικαίου των Ενόπλων Συγκρούσεων
ΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΧΑΓΗΣ : Ο κορμός του Δικαίου των Ενόπλων Συγκρούσεων Ρήτρα MARTENS Μέρος Ι = Εμπόλεμοι, Αιχμάλωτοι πολέμου, Ασθενείς & Τραυματίες στο πεδίο της μάχης (το status του μαχητή) Μέρος ΙΙ = Εχθροπραξίες Μέρος ΙΙΙ = Έκταση στρατιωτικής εξουσίας στο έδαφος του εχθρού

19 Η Ρήτρα Martens «Μέχρι να εκδοθεί ένας πληρέστερος κώδικας κανόνων πολέμου, τα συμβαλλόμενα μέρη θεωρούν σκόπιμο να δηλώσουν ότι σε περιπτώσεις που δεν προβλέπονται και δεν περιλαμβάνονται στους Κανονισμούς αυτούς, οι άμαχοι πολίτες και οι εμπόλεμοι παραμένουν κάτω από την προστασία και την εξουσία των αρχών του δικαίου των εθνών, όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί μέσα από τη χρήση τους από τους πολιτισμένους λαούς, τους κανόνες του ανθρωπισμού και τις επιταγές της δημόσιας συνείδησης».

20 Το status του μαχητή Να βρίσκεται κάτω από Διοίκηση προσώπου υπεύθυνου για τις πράξεις των υφισταμένων Να έχει συγκεκριμένο Έμβλημα ορατό από απόσταση Να φέρει τα Όπλα του φανερά Να Σέβεται τους κανόνες του πολέμου

21 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ……. Κατόρθωσε να αποτυπώσει την επιθυμία για ελαχιστοποίηση των δεινών του πολέμου Απέτυχε να προσδιορίσει τις έννοιες : …….της στρατιωτικής αναγκαιότητας …….των αντιποίνων

22 ΧΑΓΗ 1907……….. Λόγοι που επέβαλαν τη σύγκληση :
ΧΑΓΗ 1907……….. Λόγοι που επέβαλαν τη σύγκληση : Βελτίωση της Σύμβασης επίλυσης διαφορών Συμπλήρωση των Κανονισμών Σύνταξη Σύμβασης για τον πόλεμο στη θάλασσα

23 ΝΕΩΤΕΡΙΣΜΟΙ………… Επιβολή αποζημίωσης στον παραβάτη
Ρήτρα Γενικής Συμμετοχής (general participation clause) Levee en masse = «να φέρουν τα όπλα τους φανερά» Ανάπτυξη του Δικαίου της Ουδετερότητας

24 ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΓΕΝΕΥΗΣ ΤΟΥ 1949
Η Σύμβαση Ι για τη βελτίωση των συνθηκών μεταχείρισης ασθενών και τραυματιών στο πεδίο της μάχης Η Σύμβαση ΙΙ για τη βελτίωση των συνθηκών μεταχείρισης ασθενών , τραυματιών και ναυαγών στη θάλασσα Η Σύμβαση ΙΙΙ περί αιχμαλώτων πολέμου Η Σύμβαση ΙV περί προστασίας αμάχων

25 Ο πυρήνας του «συστήματος προστασίας»
η αρχή, σύμφωνα με την οποία, τα προστατευόμενα πρόσωπα πρέπει να είναι σεβαστά και να προστατεύονται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, καθώς επίσης και να απολαμβάνουν ανθρώπινης μεταχείρισης, χωρίς καμιά διάκριση φύλου, φυλής, εθνικότητας, θρησκείας, πολιτικής άποψης ή άλλου αναλόγου κριτηρίου

26 ΣΤΟΧΟΣ ΤΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ Η προστασία όλων εκείνων των προσώπων που κάτω από οποιαδήποτε ιδιότητα, περιέρχονται στα χέρια του εχθρού κατά τη διάρκεια μιας ένοπλης σύγκρουσης.

27 ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ Ι & ΙΙ Τραυματίες, ασθενείς ή ναυαγοί, που ανήκουν στις ένοπλες δυνάμεις των εμπόλεμων καθώς και άλλα πρόσωπα, « ανάλογου status » είναι σεβαστά και προστατεύονται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

28 ΣΥΜΒΑΣΗ ΙΙΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ :
ΣΥΜΒΑΣΗ ΙΙΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ : Μέλη άλλων εθνοφρουρών ή μέλη άλλων εθελοντικών σωμάτων, καθώς και οργανωμένες ομάδες αντίστασης που ανήκουν στις ένοπλες δυνάμεις ενός μέρους στην ένοπλη σύγκρουση, που δρουν εκτός ή και εντός του ιδίου αυτού εδάφους, εφ΄ όσον καλύπτονται από τις τέσσερις προϋποθέσεις : Δ.Ε.Ο.Σ.

29 ΣΥΜΒΑΣΗ IV «άμαχος»: ΟΠΟΙΟΣΔΗΠΟΤΕ δεν είναι μέλος ενόπλων δυνάμεων ή άλλης κατηγορίας εμπόλεμου και δεν παίρνει μέρος στη σύγκρουση κάτω από οποιαδήποτε ιδιότητα. Βασική Αρχή : οι άμαχοι δεν αποτελούν ποτέ στόχο στρατιωτικών επιχειρήσεων, είναι πάντοτε σεβαστοί και τυγχάνουν ανθρώπινης μεταχείρισης, χωρίς διάκριση φυλής, εθνικότητας, θρησκείας ή πολιτικής άποψης

30 ΕΠΙΒΑΛΛΟΜΕΝΑ ΜΕΤΡΑ Επιτιθέμενος σέβεται (παθητικό στοιχείο)
Εκείνες οι διατάξεις που επιβάλουν στους εμπολέμους να μην πλήττουν στόχους που δεν είναι στρατιωτικοί Αμυνόμενος «προστατεύει» (ενεργητικό στοιχείο) και σέβεται εκείνες οι διατάξεις που επιβάλλουν στους εμπόλεμους να δημιουργούν τις απαραίτητες συνθήκες προστασίας των αμάχων.

31 Περιεχόμενο των Συμβάσεων
Γενικές Αρχές : Αρχές υποχρεωτικής συμπεριφοράς Κοινά Άρθρα : Νομική έκφραση και διατύπωση των Αρχών

32 ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ
Γενική αντιπολεμική αντίληψη Στρατιωτικές επιχειρήσεις όχι κατά αμάχων Αυστηρή προστασία και καλή μεταχείριση σε όσα πρόσωπα δεν συμμετέχουν στη μάχη Η αρχή της «μέγιστης προστασίας» Ως προστασία νοείται η θετική, καλή συμπεριφορά Ίδια δικαιώματα στους αιχμαλώτους με εκείνα των υπηκόων της κατακρατούσας δύναμης

33 ΚΟΙΝΑ ΑΡΘΡΑ ΤΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ
Απαγόρευση των αντιποίνων Σεβασμός των Συμβάσεων κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες Κατάργηση της ρήτρας γενικής συμμετοχής Κοινό άρθρο 3 περί μη διεθνών συγκρούσεων Κανένας δεν μπορεί να αρνηθεί τα δικαιώματα που του παρέχουν οι Συμβάσεις Ο θεσμός της Προστάτιδας Δύναμης Ποινική καταστολή (σοβαρές παραβιάσεις) Κοινός τρόπος καταγγελίας

34 Νεωτερισμοί……….. Ανάληψη υποχρέωσης σεβασμού των Συμβάσεων
Επέκταση των κατηγοριών των νόμιμων μαχητών Σύστημα ποινικής καταστολής Ειδικές ρυθμίσεις για τους αιχμαλώτους πολέμου Προστασία αμάχων Απαγόρευση αντιποίνων

35 ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΑ ΓΕΝΕΥΗΣ 1977 Λόγοι που οδήγησαν στην Διπλωματική Διάσκεψη
Νέες μορφές πολέμου Εξέλιξη πολεμικής τεχνολογίας Έλλειψη νομικού πλαισίου για εσωτερικές συγκρούσεις Τρόποι επιβολής του Δικαίου

36 Η Φύση των Πρωτοκόλλων (Ι) Περί Διεθνών Ενόπλων Συγκρούσεων
(Ι) Περί Διεθνών Ενόπλων Συγκρούσεων Διεύρυνση της έννοιας του νόμιμου μαχητή Αντιμετώπιση της έννοιας του μισθοφόρου Προστασία περιβάλλοντος Εξεταστική των Πραγμάτων Επιτροπή Ευθύνη του Κράτους για αποζημίωση

37 Η Φύση των Πρωτοκόλλων (συνέχεια)
(ΙΙ) Περί μη Διεθνών Συγκρούσεων Συμπληρώνει το Άρθ. 3 των Συμβάσεων του ‘49 Όλες οι συγκρούσεις που δεν καλύπτει το Ι Προϋπόθεση : Να έχουν στην κατοχή τους έδαφος Ελλείψεις : Δεν εμφανίζεται Τρίτη Δύναμη που να επιβλέπει Δεν εμφανίζεται η φράση «μέρη της σύγκρουσης»

38 Μισθοφόροι & Κατάσκοποι

39 ΜΙΣΘΟΦΟΡΟΙ Ιστορική Αναδρομή
Αρχαιότητα Μεσαίωνας Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο Μισθοφόροι και απελευθερωτικά κινήματα

40 Συμβατική Αντιμετώπιση
Συμβάσεις Χάγης Συμβάσεις Γενεύης 1949 Πρωτόκολλα 1977 Σύμβαση Η.Ε. περί Μισθοφόρων

41 Ορισμός του Μισθοφόρου
Στρατολόγηση Συμμετοχή στις εχθροπραξίες Κίνητρο το προσωπικό κέρδος Δεν είναι υπήκοος του εμπόλεμου μέρους Δεν είναι μέλος των ενόπλων δυνάμεων μέρους της σύγκρουσης Δεν ασκεί επίσημο καθήκον ως απεσταλμένος άλλου κράτους

42 Κριτική των χαρακτηριστικών του Μισθοφόρου
«Στρατολογείται» - «συμμετέχει» σε’ εχθροπραξίες: Οι τεχνικοί Σύμβουλοι; «Προσωπικό όφελος» – Πως αποδεικνύεται; «Κίνητρο» - Το ιδεολογικό ή το θρησκευτικό; «Υπηκοότητα» - Ποια η διαφορά με τον εθελοντή; «Ένταξη στις ένοπλες δυνάμεις» – Και αν ενταχθούν; (Gurkha) Γιατί δεν ακολουθείται στην περίπτωση τους η ευεργετική και ανθρωπιστική διάθεση των διατάξεων του Πρωτοκόλλου;

43 Η Σύμβαση του 1989 Η επέκταση της Σύμβασης και στις περιπτώσεις υπόθαλψης και εκπαίδευσης Οι δυσκολίες εντοπισμού Οι διατάξεις τελικά δυσκολεύουν την ένταξη στην κατηγορία των Μισθοφόρων λόγω του σωρευτικού χαρακτήρα τους

44 Η Επιτροπή Η.Ε. (Ballesteros) και οι διαπιστώσεις της
Απουσία ενός σαφούς, μη αμφιλεγόμενου και κατανοητού ορισμού Η έννοια του Μισθοφόρου επεκτείνεται σήμερα πιθανότατα και στις Ιδιωτικές Εταιρίες Προστασίας Επιχειρήσεων Έλλειψη συνεργασίας και ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των κρατών

45 ΚΑΤΑΣΚΟΠΟΙ Διάκριση μεταξύ: Κατασκοπίας και Κατασκόπου Συμβάσεις Χάγης
Διάκριση μεταξύ: Κατασκοπίας και Κατασκόπου Συμβάσεις Χάγης Το Πρωτόκολλο Ι του 1977 Πότε διώκεται ο κατάσκοπος; Κατάσκοποι και αιχμάλωτοι πολέμου

46 The International Committee of the Red Cross (ICRC) H Διεθνής Επιτροπή Ερυθρού Σταυρού (ΔΕΕΣ)
2008

47 Η μεγαλύτερη ανθρωπιστική οργάνωση με sui generis χαρακτήρα: 12
Η αποστολή της έχει ανατεθεί από τα κράτη άμεσα ή έμμεσα Δεν είναι διεθνής οργανισμός, όπως π.χ. η UNHCR Δεν έχει την «ελευθερία» κινήσεων ΜΚΟ

48 The Origins of the ICRC and of the Red Cross
1859: Η ιδέα τόσο του ανθρωπιστικού δικαίου, όσο και του Ερυθρού Σταυρού (ΕΣ) γεννιέται στο πεδίο της μάχης 1864: 1η Σύμβαση της Γενεύης Ίδρυση των Εθνικών Συλλόγων ΕΣ - (πχ. Ισπανία 1863, Γερμανία 1863, Ιταλία 1864, Γαλλία 1864, Ρωσία 1867, Τουρκία 1868, ΗΒ 1870, ΗΠΑ 1881, Ελλάδα …….)

49 The International Movement of the Red Cross and Red Crescent
Εθνικοί Σύλλογοι Κράτη -μέρη στις Συμβάσεις της Γενεύης The ICRC Διεθνής Ομοσπονδία

50 Με εντολή της διεθνούς κοινότητας,
H ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΙCRC Με εντολή της διεθνούς κοινότητας, η ICRC αναλαμβάνει δράση για την ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ και την ΒΟΗΘΕΙΑ προς όλα τα θύματα πολέμων ή εσωτερικής βίας προσπαθώντας να διασφαλίσει συμμόρφωση με το Διεθνές Ανθρωπιστικό Δίκαιο

51 Present mission very much back to Solferino :
First, action to help victims Second, try to ensure compliance with the relevant rules

52 Η εντολή της ICRC προέρχεται
Από δύο Πηγές: Τις τέσσερις Συμβάσεις της Γενεύης του 1949 τα Πρόσθετα Πρωτόκολλα του 1977 Τα Καταστατικά του Κινήματος

53 Δράσεις της ICRC Κατά την έναρξη των εχθροπραξιών:
υπενθυμίζει σε όλα τα μέρη στη σύρραξη τις υποχρεώσεις τους Στη διάρκεια διεθνούς σύρραξης, έχει δικάιωμα παρέμβασης Στη διάρκεια σύγκρουσης μη διεθνούς χαρακτήρα, προσφέρει τις υπηρεσίες της στα Μέρη (μετά από διαπραγμάτευση, βλ. Ρωσία, Ισραήλ)

54 EXPLICITE RIGHT OF POWERS INITIATIVE Art. 126 GC III Art. 143 GC IV CONVENTIONAL Art.9/9/9/10 GC Art. 81 PI CONVENTIONAL Art. 3 (2) GC Art. 5 (2-d) STATUTES Art. 5 (3) ICRC STATUTES

55 Το κοινό άρθρο 3 στις Τέσσερις Συμβάσεις της Γενεύης αναγνωρίζει την εφαρμογή ΔΑΔ σε “Συρράξεις μη διεθνούς Χαρακτήρα”

56 Οι 7 Αρχές ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ ΑΜΕΡΟΛΗΨΙΑ ΟΥΔΕΤΕΡΟΤΗΤΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ Will develop later Impartiality, Neutrality and Independence, the other four being rather self-explanatory. ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΤΗΤΑ

57 ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΟΛΕΜΟΥΣ
ΟΥΔΕΤΕΡΟΤΗΤΑ ICRC adopts a neutral and pragmatic approach with the authorities in order to obtain access to the victims. Example : BiH 92-95, the ICRC had two delegations, one in Sarajevo and one in Pale, something that did not reflect the official political situation at the time but that was nevertheless essential in order to be fully operational in Republika Srpska (and get access to the victims there). ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΟΛΕΜΟΥΣ

58 ΑΜΕΡΟΛΗΨΙΑ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΑ ΘΥΜΑΤΑ
The ICRC makes no difference (race, belief, political affiliation, gender, etc.) when assisting victims. The victims’ need is the only guiding principle. ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΑ ΘΥΜΑΤΑ

59 ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ Από κυβερνήσεις κι εθνικές πολιτικές
Από το σύστημα των Η.Ε. κι άλλους διακρατικούς οργανισμούς The ICRC has independent logistic means to deliver assistance.

60 H ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ICRC
63 Delegations Expat staff: 9.060 Local resources: 7.322 Η ICRC έχει δράση σε περισσότερες από 80 χώρες μέσα στο 2007

61 ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ Budget 2007: 610,400,000 US$ Governments and EU 88%
Headquarters : 13,28 % Field operations : 86,72 % Implementation rate : 85,24 % 2003 Governments and EU % Emphasize support from Gvts, a result of the internationally recognized mandate of the ICRC. Top donors : USA, EU, Nordic countries, UK. If time allows, mention the growing problems of earmarking and the difficulty to finance operations in “forgotten conflicts” (Angola, Sudan, Afghanistan, etc.). National RCRC Societies % Others (public/private) %

62 Το σημείο εκκίνησης για τη δράση:
Ως ουδέτερος μεσολαβητής σε περίπτωση ένοπλης σύρραξης ή αναταραχής η ICRC επιδιώκει να παρέχει προστασία και βοήθεια στα θύματα (προστασία) Επιδιώκει να δίνει προτεραιότητα σε όσους έχουν την περισσότερη ανάγκη με αμερόληπτο τρόπο (ανθρωπιστική βοήθεια)

63 Η ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΥΝ:
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΣΕ ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟΥΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΓΝΟΥΜΕΝΩΝ ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΩΝ ΜΥΝΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΜΕΛΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΠΟΥ ΧΩΡΙΣΤΗΚΑΝ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ ΚΙ ΕΠΑΝΕΝΩΣΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΠΑΡΟΧΗ ΦΑΓΗΤΟΥ, ΝΕΡΟΥ, ΚΑΙ ΙΑΤΡΟΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ ΣΕ ΠΟΛΙΤΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΕ ΕΙΔΗ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΒΙΩΣΗ ΤΟΥΣ; ΔΙΑΔΟΣΗ ΓΝΩΣΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ; -ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΤΟΥ; - The applicability of IHL, in particular GC of 1949 and their additional protocols of 1977 , for internally displaced persons, displaced within their own country, and to refugees, persons who have fled their country. IHL protects when they are victims of armed conflict. - ICRC activities combine legal intervention with operational action.

64 Protection of Prisoners and Detainees

65 ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΤΗΣ ICRC:
ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟΥΣ ΠΟΥ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΝΤΟΛΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ; ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΕ ΌΛΑ ΤΑ ΜΕΡΗ ΟΠΟΥ ΚΡΑΤΟΥΝΤΑΙ; ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΤΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΩΝ ΔΕΣΜΩΝ; ΠΑΡΟΧΗ ΙΑΤΡΟΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΓΙΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΕΠΕΙΓΟΥΣΑΣ ΑΝΑΓΚΗΣ; ΣΤΟΧΟΣ ΠΡΟΛΗΨΗ ΕΞΑΦΑΝΙΣΕΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΡΙΩΝ ή ΚΑΚΟΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΟΙ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΤΩΝ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΘΑΡΑ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ, Η ICRC ΔΕΝ ΠΑΙΡΝΕΙ ΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΣΥΛΛΗΨΗΣ Η ΚΡΑΤΗΣΗΣ Σε διεθνείς συρράξεις, οι Συμβάσεις της Γενεύης παρέχουν το δικαίωμα στους εκπροσώπους της ICRC να επισκέπτονται κρατουμένους πολέμου και αμάχους υπό περιορισμό. Σε συρράξεις μη διεθνούς χαρακτήρα και σε καταστάσεις εσωτερικών αναταραχών, το κοινό άρθρο 3, στις τέσσερις Συμβάσεις της Γενεύης, εξουσιοδοτεί την ICRC να προσφέρει τις υπηρεσίες της σε κρατουμένους ασφαλείας

66 1.900 Κέντρα Κράτησης σε 80 χώρες
Το 2007, η ICRC επισκέφθηκε περισσότερους από κρατουμένους σε Κέντρα Κράτησης σε 80 χώρες Visits to prisoners - a key and core activity of the ICRC Origins = POWs, as specified in the IIIGC which gives ICRC the right to visit in case of an int. conflict. In many other contexts, (internal troubles, unrest, tensions) the ICRC will use its right of initiative (which can be turned down) to secure access to prisoners who are often considered as “security” or “political” and who are sometimes more likely to fall through the net of normal democratic judicial guarantees. When visiting prisoners, the ICRC : - must have access to all detainees falling under ICRC mandate. - must have access to all places of detention (and to all premises within those places) where such detainees are held. - must be able to speak in private, without time limits with the detainees of its choice. - must be able to register all prisoners in order to keep track of them throughout their period of detention. - must be able to repeat the visits. The ICRC’s interest is purely humanitarian, we disregard the reasons for which the prisoners are being detained. Following a visit or a series of visits, the ICRC will submit a confidential report to the authorities, not to be published by either side. Concretely, we attempt : to prevent or to put an halt to disappearances, extrajudicial killings, torture and ill-treatment by registration, regular visits, individual follow-up, intervening with the authorities, if necessary also on a higher level but always with strict confidentiality. To improve conditions of detention where necessary though a confidential and sustained dialogue with the authorities, in some cases with direct assistance, by restoring and maintaining contact of detainees with their families through Red Cross Messages. κρατούμενοι εγγράφησαν κι επισκέφθηκαν για πρώτη φορά

67 Π.χ. κρατούμενοι από: Αφγανιστάν: στο στρατόπεδο Guantanamo (επισκέψεις από τον Ιαν.02) 550 κρατ. από 40 χώρες που μιλάνε 17 γλώσσες, στην αεροπορική βάση των ΗΠΑ στο Bagram 300 κρατ. (από Ιούν’03) πρόβλημα δεν δίνεται πρόσβαση αμέσως μετά την σύλληψη, στο Kandahar 250 κρατ. (Δεκ.01-Ιούν’03 και από Ιούν’04) Ιράκ: φυλακή Abu Ghraib, 2591 κρατ., αλλά και 100 “high value detainees” σε μυστικούς τόπους κράτησης, σε 12 που παραδόθηκαν από ΗΠΑ στην εγχώρια διοίκηση και που κρατούνται από του Κούρδους του Β. Ιράκ (PUK, KDP) Visits to prisoners - a key and core activity of the ICRC Origins = POWs, as specified in the IIIGC which gives ICRC the right to visit in case of an int. conflict. In many other contexts, (internal troubles, unrest, tensions) the ICRC will use its right of initiative (which can be turned down) to secure access to prisoners who are often considered as “security” or “political” and who are sometimes more likely to fall through the net of normal democratic judicial guarantees. When visiting prisoners, the ICRC : - must have access to all detainees falling under ICRC mandate. - must have access to all places of detention (and to all premises within those places) where such detainees are held. - must be able to speak in private, without time limits with the detainees of its choice. - must be able to register all prisoners in order to keep track of them throughout their period of detention. - must be able to repeat the visits. The ICRC’s interest is purely humanitarian, we disregard the reasons for which the prisoners are being detained. Following a visit or a series of visits, the ICRC will submit a confidential report to the authorities, not to be published by either side. Concretely, we attempt : to prevent or to put an halt to disappearances, extrajudicial killings, torture and ill-treatment by registration, regular visits, individual follow-up, intervening with the authorities, if necessary also on a higher level but always with strict confidentiality. To improve conditions of detention where necessary though a confidential and sustained dialogue with the authorities, in some cases with direct assistance, by restoring and maintaining contact of detainees with their families through Red Cross Messages.

68 ΑΝΑΓΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ Protection means securing respect for the rights of the victims. We answer to needs for protection, be they from : Civilians (slide 2 - Bosnia) Buildings and installations protected by the emblem (slide 3 - ex-Yugo) Protection also include the dimension of tracing that and make it possible for persons displaced because of a conflict to exchange family news via Red Cross messages or other means (will develop later this specific dimension). Traditionally also POW

69 Προστασία Άμαχου πληθυσμού

70 Προστατευόμενες Ζώνες :
. Two key-words : Access and Security

71 Προστασία της οικογένειας και αναζήτηση αγνοουμένων

72 ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΩΝ ΔΕΣΜΩΝ
Η ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΩΝ ΤΗΣ ICRC εργάζεται για την αποκατάσταση οικογενειακών δεσμών σε όλες τις περιπτώσεις ενόπλων συρράξεων ή εσωτερικών αναταραχών: ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΕΞΩ-ΚΟΣΜΟ: ΑΧΠ και τους κρατουμένους ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΧΩΡΙΣΘΕΙ ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΟΙ Tracing includes the Red Cross Messages, efficient worldwide through the network of the National Societies. It also includes Family Reunifications. The ICRC is also very active on the various MISSING Files (Croatia, BiH, Kosovo). We act on behalf of the families and press (unfortunately with relatively limited success) the concerned authorities to come up with answers in the relevant cases/areas under their respective responsibility. The ICRC, alone and with various partners, is also active with other means aiming at providing families with answers, e.g. Books of belongings, DNA.

73 Το 2003 συγκεντρώθηκαν και διανεμήθηκαν πάνω από 473.000
Το 2003 η ICRC βρήκε αγνοούμενους και οργάνωσε πάνω από 2.400 οικογενειακές επανενώσεις The RCMs were particularly effective in former Yugoslavia. Emphasize the emerging of new technical means during the 1999 Kosovo crisis (SAT Phone, mobile phones, specific website). Το 2003 συγκεντρώθηκαν και διανεμήθηκαν πάνω από

74 Βοήθεια σε Θύματα Σύρραξης
The ICRC has a well developed structure and the necessary logistics tools allowing the prompt delivery of various assistance to conflict zones. Under assistance, we distinguish : (change slide).

75 Ανθρωπιστική Βοήθεια

76 ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗ ΣΥΝΔΡΟΜΗ
ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΠΟΡΟΙ ΤΡΟΦΙΜΑ, ΚΑΤΑΦΥΓΙΑ ΣΚΗΝΕΣ ΡΟΥΧΙΣΜΟΣΚΟΥΒΕΡΤΕΣ Το 2003 η ICRC διένειμε τόνους τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων 12,800 τόνων σπόρων και 42,000 τόνων άλλων ειδών σε 48 χώρες

77 Διασφάλιση της πρόσβασης σε ιατρική περίθαλψη

78 Παροχή ιατρικής βοήθειας

79 ΥΓΕΙΑ ΤΡΑΥΜΑΤΙΕΣ ΠΟΛΕΜΟΥ ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΟΡΘΟΠΕΔΙΚΗ ΤΕΧΝΗΤΑ ΑΚΡΑ
ΠΡΟΣΘΕΤΙΚΗ Health : This rather gory picture is what our war surgeons still see too frequently following the use of antipersonnel landmines, very often years after the conflict has ended. As far as health activities are concerned, we distinguish two main approaches: 1.- Contexts where almost no satisfactory medical infrastructure exist (e.g. Somalia) and where we have to deploy entire medical units (e.g. Field hospitals) 2.- Contexts where good local medical structures and staff exist (e.g. Former Yugoslavia) but cannot function properly because of lack of medicine, energy or other supplies. In these cases, the ICRC operates mostly as a provider. In all cases, local context is taken into consideration and the ICRC always tries to have a lasting positive effect via the training of local staff and the use of sustainable techniques adapted to the local contexts.

80 Φροντίδα για τους Αναπήρους Πολέμου
Μόνιμες ομάδες χειρουργικής πολέμου εγχειρήσεις & θεραπεία ασθενών Αποκατάσταση τεχνητών μελών σε ασθενείς & προσθετικές επεμβάσεις σε θύματα ναρκών

81 Ανάγκη Ενημέρωσης-Επικοινωνίας

82 Νερό

83 Logistics

84 Η UNHCR έχει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο
ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ: Η UNHCR έχει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην εργασία για λογαριασμό των προσφύγων. Ο ρόλος και η εντολή της ICRC: Οι πρόσφυγες ως άμαχοι-θύματα ενόπλων συρράξεων ή Αναταραχών Προστασία υπό το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο: - Refugee Law contains a specific definition of a refugee, IHL is very vague and rarely utilises the term, however the protection exist, they are protcted by it when they are in the power of a party to a conflict. The ICRC considers itself to directly concerned by the fate of refugees who are civilian victims of armed conflicts or disturbances or of their direct results, ( ICRC mandate) In the case of “ refugees covered by humanitarian law” the ICRC steps in. List a few examples: P 5 Διεθνείς Συρράξεις: ΣΓ IV & Πρ I Άρθ. 3 & Πρ II

85 Η ICRC αντιμετωπίζει έναν εσωτερικά μετατοπισμένο (IDP), πρωταρχικά ως άμαχο, που προστατεύεται από το ΔΑΔ

86 Σήμερα, η ICRC έχει ενεργό ρόλο στην προστασία και βοήθεια > 4 εκ

87 Ασφάλεια

88 Εμπιστοσύνη και Σεβασμός
Σχέσεις ICRC με Ένοπλες Δυνάμεις Εμπιστοσύνη και Σεβασμός Η ICRC πρέπει πάντα να διασφαλίζει την ανεξαρτησία κι ουδετερότητά της

89 ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΔΡΩΝΤΕΣ
Καθεστώς Παρατηρητή στην Γενική Συνέλευση των Η.Ε. Συντονισμός με Οργανώσεις ΗΕ κι άλλες ανθρωπιστικές οργανώσεις Σχέσεις με: Συμβούλιο της Ευρώπης OΑΣΕ Οργανισμό Αφρικανικής Ενότητας (OAU) Οργανισμό Ισλαμικής Διάσκεψης(OIC) The Non-Aligned Movement (NAM) Οργανισμός Αμερικανικών Κρατών (OAS) Αραβικός Σύνδεσμος Δια-Κοινοβουλευτική Ένωση (IPU) Και βέβαια με τους στρατιωτικούς και παραστρατιωτικούς

90 ΔΡΑΣΕΙΣ ICRC ΜΕ ΤΙΣ ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
Στήριξη εκπαίδευσης Δικαίου των Ενοπλων Συρράξεων Επιχειρεί να γίνεται πάντα κατανοητός ο ρόλος και η δράση της από τις ένοπλες δυνάμεις, όλων των πλευρών Στόχος: να γίνεται γνωστή δράση της για λόγους αποτελεσματικότητας κι ασφάλειας

91 Συγκεκριμένες Δράσεις
k Συμμετοχή σε Ασκήσεις /Σενάρια Συμμετοχή σε Μαθήματα Συντονισμός στο πεδίο της μάχης

92 Η ICRC βρίσκεται στο θέατρο των επιχειρήσεων
αλλά... Όχι ένοπλη συνοδεία, όχι ένοπλοι στα αυτοκίνητα ή τις εγκαταστάσεις Δεν λαμβάνει μέρος στα σχέδιο εκκένωσης των ενόπλων δυνάμεων Δεν λαμβάνει μέρος σε ανταλλαγές στρατιωτικών πληροφοριών

93 Τί μπορέι να κάνει η ICRC για εσάς:
. Αποτελεί την πιο αξιόπιστη πηγή πληροφοριών για την κατάσταση των αμάχων Άμεση ανταπόκριση σε ανθρωπιστικές ανάγκες Underline the difference between information (that we can provide) and intelligence (as described on the previous slide, and to which collection we do not participate). Δρά ως ουδέτερος μεσολαβητής ανάμεσα στα Μέρη, για την διευθέτηση ανθρωπιστικών ζητημάτων

94 Το ζητάει η ICRC Πρόσβαση: - σε θύματα στη ζώνη των επιχειρήσεων
- σε θύματα στη ζώνη των επιχειρήσεων - σε κρατουμένους Πληροφορίες: - για την κατάσταση ασφαλείας

95 Κυριότερο πρόβλημα για την ΔΕΕΣ σήμερα: αξιοπιστία
Ασφάλεια Απειλές μέχρι σήμερα: Να βρεθείς λάθος στιγμή σε λάθος θέση Νέες απειλές: ΔΕΕΣ έχει γίνει στόχος επιθέσεων ειδικά στο σύγχρονο κόσμο της πόλωσης (όποιος δεν είναι μαζί μας…) δεν γίνονται κατανοητές οι αρχές της ΔΕΕΣ

96 Η ICRC βρίσκεται στο πεδίο μαχών ...
…για να διασφαλίσει το σεβασμό των νόμων κι εθίμων πολέμου!

97


Κατέβασμα ppt "ΔΙΕΘΝΕΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ακαδημαϊκό έτος"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google