Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Λυδία Θεοφίλη Μάρθα Καμαρέτσου Τμήμα ε1’ Μάθημα: Γεωγραφία-Πληροφορική.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Λυδία Θεοφίλη Μάρθα Καμαρέτσου Τμήμα ε1’ Μάθημα: Γεωγραφία-Πληροφορική."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Λυδία Θεοφίλη Μάρθα Καμαρέτσου Τμήμα ε1’ Μάθημα: Γεωγραφία-Πληροφορική

2  Η Στερεά Ελλάδα έχει έκταση 24,910 χμ. και πληθυσμό 4,591,568. Τους νομούς της Στερεάς Ελλάδας αποτελούν σήμερα: η Αιτωλοακαρνανία, η Ευρυτανία, η Φωκίδα, η Φθιώτιδα, η Βοιωτία, η Εύβοια και η Αττική.

3  Η Στερεά κατοικείται από την εποχή του λίθου, όπως δείχνουν τα ευρήματα στην Αλίαρτο, στη Χαλκίδα, στα Ψαχνά κ.α.  Πρωτοελλαδικές πόλεις φαίνεται πως υπήρχαν στο Λευκαντί και το Μάνικα όπως και στην πελασγική Αμάρυνθο κ.α.  Στην εποχή την παράλληλη του Μυκηναϊκού πολιτισμού εμφανίζονται οικισμοί σε μεγάλη έκταση με πιο γνωστό βέβαια τον πολιτισμό των Μινύων στον Ορχομενό που άφησε πίσω του τα θαυμαστά έργα όπως το αποστραγγιστικό έργο της Κωπαϊδας και το θολωτό τάφο του Μινύα.  Από την Αυλίδα ξεκίνησε η εκστρατεία για την πολιορκία της Τροίας και πολλές πόλεις της Στερεάς συνεισέφεραν σε πλοία και ανθρώπινο δυναμικό.  Στην προκλασσική αρχαιότητα έχουμε τη δημιουργία του μαντείου του Τροφωνίου, την Ομοσπονδία των Βοιωτών και το δεύτερο ελληνικό εποικισμό όπου πρωτοστατούν οι Χαλκιδείς και οι Ερετριείς. Η κλασσική εποχή βρήκε τη Στερεά να έχει δεκάδες πόλεις σε ακμή αλλά κυρίως να είναι το επίκεντρο του ελλαδικού χώρου λόγω του Μαντείου των Δελφών και τις Δελφικής αμφικτιονίας.  Η ροή της ιστορίας συνεχίστηκε στη Στερεά με τον ερχομό της Ρωμαϊκής και στη συνέχεια της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Μνημεία αυτών των εποχών υπάρχουν πολλά και προσελκύουν ακόμη σήμερα χιλιάδες πιστούς και τουρίστες

4  Τα περισσότερα κάστρα που διαθέτουν σχεδόν όλες οι πόλεις της Στερεάς προέρχονται από την εποχή τηςΦραγκοκρατίας.  Καθώς επικράτησε η Οθωμανική αυτοκρατορία, η Στερεά πρωτοστατούσης της Ευρυτανίας, αποτέλεσε ορμητήριο των κλεφταρματολών και κατά την ελληνική επανάσταση έγινε συχνά θέατρο μαχών.  Επανάληψη των ηρωικών στιγμών της ελληνικής επανάστασης είχαμε και κατά τη γερμανική κατοχή και την εθνική αντίσταση. Στη Ρούμελη ήταν η ελεύθερη Ελλάδα και η κυβέρνηση του βουνού.  Ιστορικές μάχες και πολεμικές επιχειρήσεις που έλαβαν χώρα στη Στερεοελλαδίτικη γη έχουν καταγραφεί σαν ορόσημα στην Ελληνική Ιστορία.  Μάχες μεταξύ ελληνικών πόλεων όπως στα Λεύκτρα και τη Χαιρώνεια, μάχες εναντίον ξένων εισβολέων όπως των Πλαταιών και των Θερμοπυλών, μάχες για την απελευθέρωση όπως των Βασιλικών, της Πέτρας, της Γραβιάς, της Αλαμάνας, επιχειρήσεις σαν του Γοργοποτάμου, ναυμαχίες όπως αυτή τουΑρτεμισίου και του Καφηρέα και σφαγές όπως του μαρτυρικού Δίστομου πότισαν με αίμα τη Στερεοελλαδίτικη γη.

5  Ονόματα στερεοελαδιτών πρωτοστατούν στην αρχαία και νεώτερη ελληνική ιστορία όπως ο Ησίοδος, ο Πλούταρχος, οι Ηρακλείδες, οι Αθαμαντίδες, ο Κάδμος, ο Πελο-πίδας, ο Επαμεινώνδας, ο Αθ. Διάκος, ο Καραϊσκάκης, ο Αν-δρούτσος, ο Κατσώνης, ο Πα-νουργιάς, ο Δυοβουνιώτης και ο επίσκοπος Σαλώνων Ησαΐας, ο Άρης Βελουχιώτης.

6  Ακαρνανικά όρη  Άγραφα  Τυμφρηστό  Βαρδούσια  Γκιώνα  Παναιτωλικό  Αθαμανικά όρη  Πεντέλη  Υμηττός  Βάλτου  Οίτη  Καλλίδρομο  Χλωμό  Παρνασσό  Ελικώνα  Κιθαιρώνα Πάρνηθα Γεράνεια ΕΛΙΚΩΝΑ ΓΚΙΩΝΑ

7  Τριχωνίδα  Αμβρακία,  Οζερός,  Λυσιμαχία  Βουλκαρία  Υλίκη  Μαραθώνα  Κρεμαστών  Καστρακίου  Αχελώο  Αγρινίου  τεχνητή λίμνη του Μόρνου ΛΙΜΝΗ ΤΡΙΧΩΝΙΔΑ

8  Το μεγαλύτερο νησί της Στερεάς είναι η Εύβοια, η οποία συνδέεται με την ηπειρωτική Ελλάδα με τη γέφυρα του Ευρίπου.

9  Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας είναι μία διοικητική περιφέρεια στο γεωγραφικό διαμέρισμα της Κεντρικής Ελλάδας στην Ελλάδα. Συνορεύει με τις περιφέρειες Θεσσαλία στα βόρεια, Δυτική Ελλάδα στα δυτικά και νοτιοδυτικά, και Αττική στα νοτιοανατολικά. Ο Κορινθιακός κόλπος βρίσκεται στα νότια και το Αιγαίο Πέλαγος στα ανατολικά. Η περιοχή κατοικείται από την εποχή του λίθου, όπως δείχνουν τα ευρήματα στην Αλίαρτο, στη Χαλκίδα, στα Ψαχνά και σε άλλες περιοχές.  Σύμφωνα με την απογραφή του 2001 ο πληθυσμός της περιφέρειας ανέρχεται σε κατοίκους. Πρωτεύουσα είναι η Λαμία που είναι η 41η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας και αποτελεί ένα δυναμικά αναπτυσσόμενο αστικό κέντρο στο οποίο κινούνται καθημερινά άνθρωποι. Μεγαλύτερη πόλη είναι η Χαλκίδα η 32η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας και η μεγαλύτερη στη Στερεά με πληθυσμό κατοίκους και με δημοτικό πληθυσμό κάτοικοι.

10  Το Κλίμα της Στερεάς ποικίλλει ανάλογα με το υψόμετρο. Στα παράλια είναι γενικά Μεσογειακό με ζεστά καλοκαίρια και ήπιους χειμώνες και στο εσωτερικό, σε μεγαλύτερο υψόμετρο, γίνεται Ηπειρωτικό, με χιονοπτώσεις στη διάρκεια του χειμώνα. Στις δυτικές πεδινές περιοχές ο χειμώνας είναι πιο ήπιος με αρκετές βροχές, ενώ στη διάρκεια του καλοκαιριού παρατηρούνται πολύ υψηλές θερμοκρασίες, που συχνά ξεπερνούν τους 40° C και υψηλά ποσοστά υγρασίας. Στην Ανατολική Στερεά, λόγω των ορεινών όγκων, ο χειμώνας είναι πιο ψυχρός και το καλοκαίρι πιο δροσερό και ξηρό σε σχέση με τα δυτικά.

11  Ησίοδος, αρχαίος ποιητής  Πλούταρχος, ιστορικός, βιογράφος και δοκιμιογράφος  Πελοπίδας, αρχαίος Θηβαίος στρατηγός  Επαμεινώνδας, πολιτική και στρατιωτική προσωπικότητα  Κοσμάς ο Αιτωλός  Αθανάσιος Διάκος, αγωνιστής της Επανάστασης του 1821  Γεώργιος Καραϊσκάκης, αγωνιστής της Επανάστασης του 1821  Οδυσσέας Ανδρούτσος, αγωνιστής της Επανάστασης του 1821  Λάμπρος Κατσώνης, ναύαρχος του ρωσικού ναυτικού και ήρωας του απελευθερωτικού κινήματος του  Πανουργιάς, αγωνιστής της Επανάστασης του 1821  Γιάννης Δυοβουνιώτης, αγωνιστής της Επανάστασης του 1821  Παναγιώτης Δαγκλής, στρατηγός  Σαλώνων Ησαΐας, κληρικός  Κωστής Παλαμάς, ποιητής  Σπυρίδων Τρικούπης, πολιτικός - πρωθυπουργός Ελλάδος  Χαρίλαος Τρικούπης, πολιτικός - πρωθυπουργός Ελλάδος  Δημήτριος Βάλβης, πολιτικός - πρωθυπουργός Ελλάδος  Επαμεινώνδας Δεληγεώργης, πολιτικός - πρωθυπουργός Ελλάδος  Γεώργιος Δροσίνης, ποιητής  Άρης Βελουχιώτης, ηγετικό στέλεχος του ΕΛΑΣ και του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας.

12  ΑΚΡΟΠΟΛΗ:ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ  ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΤΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ  ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΝΥΣΟΥ  ΟΛΥΜΠΕΙΟΝ  ΠΥΛΗ ΤΟΥ ΑΔΡΙΑΝΟΥ  ΑΡΧΑΙΑ ΑΓΟΡΑ – ΘΗΣΕΙΟ  ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ  ΑΡΕΙΟΣ ΠΑΓΟΣ  ΛΟΦΟΣ ΦΙΛΟΠΑΠΠΟΥ  ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ  ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟ ΣΤΑΔΙΟ - ΚΑΛΛΙΜΑΡΜΑΡΟ  ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΚΕΡΑΜΙΚΟΥ  ΕΘΝΙΚΟ ΑΣΤΕΡΟΣΚΟΠΕΙΟ  ΛΥΚΑΒΗΤΤΟΣ  ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ

13  Η λέξη Ακρόπολη προέρχεται από το συνδυασμό των λέξεων άκρος και πόλις και κυριολεκτικά σημαίνει πόλη στην άκρη (ή σε ακρότατο). Για αμυντικούς σκοπούς, οι οικιστές επέλεγαν ένα υπερυψωμένο σημείο, συχνά ένα λόφο με απότομος πλευρές. Σε πολλά μέρη στον κόσμο, αυτοί οι πρώιμοι οχυροί οικισμοί γίνονταν ο πυρήνας μεγάλων πόλεων, που επεκτείνονταν στο επίπεδο έδαφος γύρω από την Ακρόπολη. Τέτοια παραδείγματα είναι οι πόλεις της Αθήνας και της Ρώμης.  Η Ακρόπολη, παρ' όλο που συνδέεται κυρίως με ελληνικές πόλεις, όπως η Αθήνα, το Άργος, η Θήβα και η Κόρινθος, μπορεί να χρησιμοποιηθεί γενικά για όλους τους οχυρούς οικισμούς πάνω σε λόφους, μεταξύ αυτών στη Ρώμη, στην Ιερουσαλήμ, στην κελτική Μπρατισλάβα και σε πολλές πόλεις της Μικράς Ασίας.  Η πιο γνωστή ακρόπολη είναι η Ακρόπολη της Αθήνας, όπου δεσπόζει το μνημείο του Παρθενώνα. Παρόλο που αρχικά οι ακροπόλεις εντοπίζονται στην ηπειρωτική Ελλάδα, η κατασκευή τους γρήγορα εξαπλώθηκε στις ελληνικές αποικίες όπως η Δωρική Λατώ στην Κρήτη κατά την Αρχαϊκή περίοδο.  Λόγω του κλασικού ελληνορωμαϊκού ρυθμού, η μεγάλη πέτρινη εκκλησία της Ιεραποστολής Σαν Χουάν Καπιστράνο έχει ονομαστεί η «Αμερικανική Ακρόπολη».  Σε άλλα μέρη του κόσμου αναπτύχθηκαν άλλα ονόματα για ψηλούς οχυρούς οικισμούς, όπως Αλκαζάρ, που συχνά ενίσχυαν ένα φυσικό οχυρό τόπο. Στην κεντρική Ιταλία, πολλές μικρές αγροτικές κοινότητες ακόμα απλώνονται στη βάση ενός οχυρωμένου οικισμού γνωστού ως «La Rocca».  Ο όρος Ακρόπολις χρησιμοποιείται και για να περιγράψει σύνθετες επικαλυπτόμενες κατασκευές, όπως πλατείες και πυραμίδες, σε πολλές πόλεις των Μάγια, μεταξύ αυτών η Τικάλ και η Κοπάν.

14  Το Mουσείο Ακρόπολης είναι ένα αρχαιολογικό μουσείο επικεντρωμένο στα ευρήματα του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης των Αθηνών. Το μουσείο κτίσθηκε για να στεγάσει κάθε αντικείμενο που έχει βρεθεί πάνω στον ιερό βράχο της Ακρόπολης και στους πρόποδές του καλύπτοντας μία ευρεία χρονική περίοδο από την Μυκηναϊκή περίοδο έως την Ρωμαϊκή και Παλαιοχριστιανική Αθήνα ενώ ταυτόχρονα βρίσκεται πάνω στον αρχαιολογικό χώρο Μακρυγιάννη, κατάλοιπο των Ρωμαϊκών και πρώιμων βυζαντινών Αθηνών.  Το νέο κτήριο του μουσείου θεμελιώθηκε το 2003 και άνοιξε για το κοινό στις 21 Ιουνίου Στις 20 Ιουνίου του 2009, πραγματοποιήθηκαν, μεγαλοπρεπώς, τα εγκαίνια του Μουσείου από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κάρολο Παπούλια, παρουσία του Προέδρου της Ε.Ε. και πλήθους ξένων ηγετών. Ο τότε υπουργός Πολιτισμού Αντώνης Σαμαράς, σε μια συμβολική κίνηση, που μεταδόθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο, τοποθέτησε κομμάτι μαρμάρου που επεστράφη από το Μουσείο του Βατικανό, στη Μετώπη του Παρθενώνα. Η κίνηση αυτή συμβόλισε το ελληνικό αίτημα για επανένωση των μαρμάρων στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Εκτίθενται περίπου αντικείμενα σε ένα χώρο τετραγωνικών μέτρων. Πρόεδρος του οργανισμού του μουσείου είναι ο επίτιμος καθηγητής Αρχαιολογίας.

15  Οι Δελφοί ήταν αρχαία ελληνική πόλη στην οποία λειτούργησε το σημαντικότερο μαντείο του αρχαιοελληνικού κόσμου. Η πόλη αναφέρεται από τους ομηρικούς χρόνους με την ονομασία Πυθώ. Στην αρχή των ιστορικών χρόνων ήταν μία από τις πόλεις της αρχαίας Φωκίδας, αλλά σταδιακά ο ρόλος της πόλης ενισχύθηκε και εξελίχθηκε σε πανελλήνιο κέντρο και ιερή πόλη των αρχαίων Ελλήνων. Αποτέλεσε επίσης κέντρο της Δελφικής Αμφικτυονίας. Οι Δελφοί διατήρησαν τη σημαντική τους θέση μέχρι τα τέλη του 4ου αιώνα μ.Χ., οπότε δόθηκε οριστικό τέλος στη λειτουργία του μαντείου με διάταγμα του αυτοκράτορα Θεοδοσίου Α΄. Τους επόμενους αιώνες η πόλη παρήκμασε και εγκαταλείφθηκε οριστικά την περίοδο των σλαβικών επιδρομών.

16  Ο αρχαιολογικός τόπος είχε κατοικηθεί από το χωριό Καστρί, ήδη από τον Μεσαίωνα. Ήταν αναγκαίο να μετακινηθεί το χωριό ώστε να μπορέσουν να γίνουν οι ανασκαφές κάτι όμως που αρνούνταν οι κάτοικοι. Η ευκαιρία να μετατοπισθεί το χωριό δόθηκε όταν αυτό καταστράφηκε μερικώς από σεισμό και οι κάτοικοι έδωσαν τον αρχαιολογικό χώρο με αντάλλαγμα ένα νέο χωριό. Το 1893 η Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή αφαίρεσε σημαντική ποσότητα εδάφους από πολυάριθμους τόπους, έτσι ώστε τα σημαντικά κτήρια του ιερού του Απόλλωνα, όπως επίσης και χιλιάδες αντικειμένων, επιγραφών και γλυπτών να έρθουν στην επιφάνεια.  Τέσσερεις περιοχές του χώρου αναστηλώθηκαν περισσότερο ή λιγότερο. Ο Θησαυρός των Αθηναίων αναστηλώθηκε ολόκληρος λόγω του πλήθους των αυθεντικών αρχαίων αντικειμένων που βρέθηκαν από την γαλλική ομάδα υπό την χορηγία του Δημάρχου Αθηναίων. Ο Βωμός των Χιωτών αναστηλώθηκε το 1959 από την Ελληνική Αρχαιολογική Υπηρεσία. Η Θόλος και ο Ναός του Απόλλωνα υπέστησαν μικρές αναστηλώσεις.

17  Υλικά:  Υλικά για τη ζύμη: ½ κιλό αλεύρι Λίγη μαγιά αραιωμένη σε χλιαρό νερό (αν το αλεύρι δεν φουσκώνει από μόνο του) 1 αυγό 1 φλιτζάνι λάδι 1 κουταλιά της σούπας ρίγανη Ύ του ποτηριού νερό Λίγο αλάτι  Υλικά για τη γέμιση: ½ κιλό σπανάκι ή άλλα άγρια χόρτα της προτίμησής σας, πλυμένα και κομμένα 1 ματσάκι μαϊντανό κομμένο 1 ματσάκι άνηθο ή μάραθο κομμένο 3 κρεμμύδια ψιλοκομμένα ½ κιλό φέτα 5 αυγά 1 ποτήρι του κρασιού ελαιόλαδο  Εκτέλεση: Πλάθουμε τη ζύμη, τη σκεπάζουμε και την αφήνουμε σε χλιαρό νερό για μισή ώρα. Μαραίνουμε τα χόρτα, τα μυρωδικά και τα κρεμμύδια. Λαδώνουμε το ταψί και ανοίγουμε τη μισή ζύμη για το κάτω φύλλο, αφήνοντας τις άκρες να κρέμονται. Προσθέτουμε τη ζύμη κι απλώνουμε καλά από το κέντρο προς τις άκρες. Ανοίγουμε το επάνω φύλλο, το απλώνουμε και δένουμε τις άκρες με το κάτω φύλλο. Ψήνουμε στους 180ο για 45’, μέχρι να ροδίσει.

18  Χριστουγεννιάτικα έθιμα Στερεάς Ελλάδας Γεμάτα με έθιμα είναι τα Χριστούγεννα και η Πρωτοχρονιά στην Ρούμελη. Ξεκινούν από τον τρόπο με τον οποίον θα σφάξουν τα γουρούνια και φτάνουν μέχρι το πάντρεμα της φωτιάς. Ξεκινούν από τα κάλαντα και φτάνουν μέχρι το βασιλόψωμο. Όμως οι ευχές για μια καλύτερη χρονιά, καλύτερη σοδειά και καλύτερη προκοπή είναι αυτές που κυριαρχούν σε κάθε έκφραση της παράδοσης. Εκτός από τα κάλαντα που ακούγονται σε κάθε γωνιά της Ρούμελης διατηρούνται ακόμη ορισμένα από τα έθιμα που παραδοσιακά μεταφέρονται από γενεά σε γενεά και δίνουν ένα διαφορετικό χρώμα στις Άγιες τούτες μέρες.  ΧΟΙΡΟΣΦΑΓΗ: Στα ορεινά χωριά της δυτικής Φθιώτιδας είναι απίθανο να μη συναντήσουμε τουλάχιστον ένα χοίρο σε κάθε σπίτι. Ήταν πάντα θέμα αρχοντιάς, κοινωνικής και οικονομικής επιφάνειας. Η προετοιμασία για τη σφαγή τους ξεκινά πολύ νωρίς αφού οι νοικοκυρές είναι υποχρεωμένες να βρουν πλέον γανωματή για να γανώσουν (να κασιτερώσουν) τα οικιακά σκεύη που είναι αναγκαία για την χοιροσφαγή. Τώρα όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά. Οι παρέες έγιναν μικρότερες και τα πράγματα έχουν περισσότερο απλοποιηθεί. Η χοιροσφαγή όμως παραμένει ολόκληρη τελετουργία αφού είναι απαραίτητο να υπάρχει φωτιά, κάρβουνο και λιβάνι και την ώρα της σφαγής η νοικοκυρά θα πρέπει να τα ρίξει πάνω στη σφαγή ενώ στο στόμα του χοίρου βάζουν ένα λεμόνι για να μένει ανοιχτό και να αερίζεται. Όταν τελικά τελειώσουν τους χοίρους, ολόκληρη η γειτονιά ξεκινά ένα γλέντι ενώ την ίδια ώρα οι νοικοκυρές ξεκινούν να φτιάξουν τα λουκάνικα και τις "τσιγαρίθρες".

19  Οι θρύλοι για τα "στοιχειά" στην Αμφισσα Οι θρύλοι για τα "στοιχειά", είχαν μεγάλη διάδοση στην περιοχή. Λέγεται πως τα "στοιχειά" αποτελούν ψυχές σκοτωμένων ανθρώπων ή ζώων που τριγυρίζουν στην περιοχή. Το σπουδαιότερο στοιχειό, που είναι συνδεδεμένο με την παράδοση είναι το στοιχειό της "Χάρμαινας". Αυτό αγαπούσε και προστάτευε τους Ταμπάκηδες (βυρδοδέψες), που η δουλειά τους ανάγκαζε να βρίσκονται στην Βρύση νύχτα - μέρα. Πολλοί ορκίστηκαν, πως είδαν το στοιχειό να τριγυρίζει τη νύχτα σ' όλη τη συνοικία, να καταλήγει στην πηγή του νερού και να χάνεται. Ακόμη διηγούνται οι πιο παλαιοί πως το στοιχειό της Χάρμαινας έβγαινε κάθε Σάββατο βράδυ, κατέβαινε από της "Κολοκυθούς το Ρέμα" και γύριζε στους δρόμους μουγκρίζοντας και σέρνοντας αλυσίδες. Το τελευταίο Σαββατοκύριακο της Αποκριάς αναβιώνει στην Άμφισσα ο Θρύλος του "Στοιχειού". Από την συνοικία Χάρμαινα, όπου βρίσκονται τα παλιά Ταμπάκικα και τα σκαλιά του Αϊ Νικόλα κατεβαίνει το "στοιχειό" και μαζί ακολουθούν εκατοντάδες μεταμφιεσμένοι. Στο ιστορικό μεγάλο καφενείο της πόλης γίνονται συζητήσεις σατυρικού περιεχομένου για τους Θρύλους και τα Στοιχειά. Πανάρατος - Καρπενήσι Λαϊκή θεατρική παράσταση της Αποκριάς, που παίζεται στο Καρπενήσι από τις αρχές του 20ου αιώνα. Εντάσσεται στα "αγερμικά έθιμα", αφού τα πρώτα χρόνια ήταν μικρής διάρκειας και παρουσιάζονταν σε πλατείες των γύρω χωριών ή τα σταυροδρόμια της κωμόπολης. (Αργότερα προσαρμόστηκε, με την εισαγωγή επίκαιρων σχολίων και νεωτεριστικών στοιχείων, σκηνικά στο χώρο της Κεντρικής πλατείας). Η παράσταση, που έχει δεθεί με τις Αποκριάτικες εκδηλώσεις στο Καρπενήσι, παίζονταν πάντα την τελευταία Αποκριά, ενώ την Καθαρή Δευτέρα κυριαρχούσε ο σατιρικός "Γύφτικος Γάμος". Αν και δεν παίζονταν κάθε χρόνο, η προετοιμασία του απαιτούσε κόπο και χρήματα. Προπολεμικά η ομάδα των προσώπων που συμμετείχαν έβγαζε δίσκο και συγκέντρωνε κάποιο ποσό που συνήθως χρησίμευε για διασκέδασή τους την άλλη μέρα, αλλά και για κοινωφελείς σκοπούς. Τα πρόσωπα, που υποδύονταν όλους τους ρόλους ήταν άνδρες, επαγγελματίες και εργαζόμενοι κάτοικοι της πόλης, παλιά ήταν συνήθως τα ίδια για μια σειρά ετών.

20  Είναι χορός της Ανατολικής Ρούμελης και συνοδεύεται συνήθως από τα τραγούδια Τα Ρίτσα και η Κοντούλα. Το συρτοκαλαματιανό αρχίζει με ρυθμό καλαματιανού σε αργό τέμπο και στη συνέχεια εξελίσσεται πιο γρήγορα και χορεύεται με ταχύτερο ρυθμό. Είναι ο χορός που χορεύουν οι βλάχοι και οι τσελιγκάδες. Ανάλογα με την περιοχή που χορεύεται παρουσιάζει μικρές παραλλαγές, κυρίως σταυρώματα αριστερά – δεξιά. Τα βήματα του χορού πάνε ως εξής:  1 α ): Το αριστερό έρχεται με πήδημα και πατάει στη φορά, ενώ το δεξί έρχεται σε άρση, ελαφρά λυγισμένο πάνω από το αριστερό.  1 β ): Το δεξί πατάει με τα δάχτυλα στη φορά σταυρωτά πάνω από το αριστερό.  2: Το αριστερό πατάει με τα δάχτυλα δίπλα στο δεξί  3: Το δεξί πατάει με τα δάκτυλα στη φορά.  4 α ): Το δεξί έρχεται με πήδημα και πατάει στη φορά, ενώ το αριστερό έρχεται σε άρση, ελαφρά λυγισμένο πάνω από το δεξί.  4 β ): Το αριστερό πατάει με τα δάχτυλα στη φορά σταυρωτά πάνω από το δεξί.  5 : Το δεξί πατάει με τα δάκτυλα δίπλα στο αριστερό  6 : Το αριστερό πατάει με τα δάκτυλα στη φορά.  7 : Το δεξί πατάει με όλο το πέλμα στη φορά στη διάσταση. (Τα δάκτυλα του δεξιού και ο κορμός στρέφονται διαγώνια αριστερά).  8 : Το αριστερό πατάει με τα δάκτυλα πίσω από τη φτέρνα του δεξιού, ενώ ταυτόχρονα το αριστερό ανασηκώνεται από το έδαφος, πίσω.  9 : Το δεξί πατάει με τα δάκτυλα μπροστά, στη θέση του, ενώ ταυτόχρονα το δεξί ανασηκώνεται απ’ το έδαφος, πίσω.  10: Το αριστερό, που βρίσκεται σε άρση πίσω, πατάει με όλο το πέλμα αντίθετα στη φορά του κύκλου, σε διάσταση. (Τα δάκτυλα του αριστερού και ο κορμός στρέφονται διαγώνια δεξιά).  11: Το δεξί πατάει με τα δάκτυλα πίσω από τη φτέρνα του αριστερού ενώ το αριστερό ανασηκώνεται από το έδαφος, μπροστά.  12: Όπως το 8.

21 ΑΚΡΟΠΟΛΗΔΕΛΦΟΙ


Κατέβασμα ppt "Λυδία Θεοφίλη Μάρθα Καμαρέτσου Τμήμα ε1’ Μάθημα: Γεωγραφία-Πληροφορική."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google