Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ομόφυλα Ζευγάρια και Πιθανές Επιπτώσεις στην Ανατροφή των Παιδιών: Λαϊκές Πεποιθήσεις και Επιστημονικά Δεδομένα Διπλωματική εργασία της Μαρίας Θάνου Επιβλέπων.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ομόφυλα Ζευγάρια και Πιθανές Επιπτώσεις στην Ανατροφή των Παιδιών: Λαϊκές Πεποιθήσεις και Επιστημονικά Δεδομένα Διπλωματική εργασία της Μαρίας Θάνου Επιβλέπων."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ομόφυλα Ζευγάρια και Πιθανές Επιπτώσεις στην Ανατροφή των Παιδιών: Λαϊκές Πεποιθήσεις και Επιστημονικά Δεδομένα Διπλωματική εργασία της Μαρίας Θάνου Επιβλέπων Καθηγητής : Νικήτας Πολεμικός

2  αιτήματα των ομοφυλόφιλων για ίση μεταχείριση: δεν σταματούν στην εξασφάλιση του δικαιώματος για σύναψη γάμων μεταξύ ομόφυλων και την αναγνώριση παρόμοιων με αυτούς θεσμών.  περαιτέρω: επιθυμία για παροχή από την πολιτεία της δυνατότητας να αποκτήσουν παιδιά τα ομόφυλα ζευγάρια.  μελέτες σχετικά με τις επιπτώσεις της ανατροφής των παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια καταδεικνύουν πως, συνολικά, δεν υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις στην εξέλιξη των παιδιών από εκείνα που διαπαιδαγωγούνται στα πλαίσια μίας τυπικής μορφής οικογένειας.

3  Όταν οι γονείς ανήκουν σε σεξουαλική μειονότητα, σπάνια οι οικογένειες ανταποκρίνονται στο τυπικό μοντέλο της οικογενειακής εστίας, όπου διαμένουν οι δύο βιολογικοί γονείς και τα τέκνα τους (Martin, 1998)  Regenbogenfamilien (Οικογένειες - ουράνιο τόξο)/ LGBT (Lesbian-Gay-Bisexual-Transgender) Families (Janse & Steffens, 2006).  οικογένειες λεσβίων γυναικών ή ομοφυλόφιλων ανδρών, που προσδιορίζονται από την παρουσία δύο ή περισσότερων ανθρώπων με κοινό σεξουαλικό προσανατολισμό (π.χ. ένα ζευγάρι) ή από την παρουσία τουλάχιστον μίας ενήλικης λεσβίας γυναίκας ή ενός ενήλικα ομοφυλόφιλου άνδρα, που ανατρέφει παιδί.

4  γονέας θεωρείται εκείνος που πρώτα απ΄όλα έχει την πρόθεση να είναι γονέας και να λειτουργεί ως γονέας και κατά δεύτερον αναλαμβάνει στην πράξη όλες εκείνες τις φροντίδες, τις υποχρεώσεις και τις δραστηριότητες που συνάδουν με το γονεϊκό ρόλο, άσχετα από την αναγνώρισή του από το νόμο ως τέτοιου

5  όταν τα κινήματα των ομοφυλόφιλων μιλούν για απόκτηση τέκνων, στην ουσία γίνεται λόγος για τη δυνατότητα νομικής αναγνώρισης της γονεϊκής ιδιότητας σε δύο άτομα του ίδιου φύλου, αφού τα ομόφυλα ζευγάρια είναι δυνατό να έχουν από κοινού τέκνα εν τοις πράγμασι, χωρίς ανάγκη για επίσημη αναγνώριση της ιδότητάς τους από την πολιτεία.  ικανοποίηση του αιτήματος για λόγους ουμανιστικούς, αφού η εξάλειψη των διακρίσεων για λόγους που ανάγονται στο φύλο, την ηλικία, το σεξουαλικό προσανατολισμό, τις θρησκευτικές ή πολιτικές πεποιθήσεις, το χρώμα, τη γλώσσα, την περιουσία, τη φυλετική ή εθνοτική καταγωγή δεν είναι δυνατό να βρίσκουν περιορισμένη και όχι καθολική εφαρμογή.

6  η κατ' επιλογή εξάλειψη των διακρίσεων καταστρατηγεί την ίδια τη φύση της ρύθμισης.  η νομοθετική αναγνώριση και κατ' επέκταση προστασία από το νόμο μίας κατάστασης που αφορά συγκεκριμένη ομάδα ανθρώπων, δίνει την αίσθηση της επιβεβαίωσης της οντότητάς της και της αποδοχής της από το σύνολο.  νομοθετική ρύθμιση που αναγνωρίζει μία οικογένεια με γονείς ομόφυλους, συνεπάγεται και την εν ευθέτω χρόνω κοινωνική αναγνώριση μίας τέτοιας οικογένειας.  ζητήματα κληρονομικής διαδοχής, κηδεμονίας και επιμέλειας των τέκνων, αξιώσεις διατροφής των τέκνων από τους γονείς και παρόμοια ζητήματα δεν μπορούν να ρυθμιστούν επαρκώς σε επίπεδο νομικού χειρισμού αν δεν αναγνωρίζονται και οι δύο γονείς.  είναι αναμφισβήτητο ότι η αναγνώρισή τους από τη νομοθεσία και η παροχή της δυνατότητας του γάμου μεταξύ ομόφυλων θα αποβεί προς όφελος των παιδιών που έχουν.

7  Το 2009, το Οικογενειακό Δικαστήριο της Αυστραλίας, στην υπόθεση Aldridge vs. Keaton, κλήθηκε να λάβει θέση και να αποφασίσει σχετικά με ζητήματα που αφορούν μία οικογένεια με γονείς δύο μητέρες. Για νομικούς λόγους, η ιδιότητα του γονέα δεν αναγνωρίστηκε στην κα Keaton από το Δικαστήριο, ωστόσο για λόγους που ανάγονται στο συμφέρον του παιδιού, και μετά από γνωματεύσεις ψυχολόγου που ενέκρινε την διαμορφωθείσα σχέση ανάμεσα στο παιδί και την κα Keaton, αλλά και την υπόλοιπη οικογένεια της τελευταίας, επέτρεψε την επικοινωνία.  Στην υπόθεση αυτή, αναγνωρίστηκε, επί της ουσίας, η de facto γονεϊκή ιδιότητα στην γυναίκα που δεν είναι η βιολογική μητέρα του παιδιού. Παράλληλα όμως, δεν καταγράφηκε επίσημα ως μητέρα του τέκνου, παρά το γεγονός ότι αποδίδονται σε αυτήν οι συνυφασμένες με την ιδιότητα του γονέα λειτουργίες. Αυτό έγινε για λόγους τυπικής νομιμότητας, αφού κατά το Δικαστήριο οι δύο σύντροφοι δεν ζούσαν μαζί την περίοδο της σύλληψης, όπως επιτάσσει ο νόμος ως τεκμήριο για την γονεϊκή ιδιότητα.

8  Το Κράτος ενδιαφέρεται σε εξαιρετικά μεγάλο βαθμό για το θεσμό της οικογένειας και την αποτελεσματική λειτουργία του  Η οικογένεια αποτελεί έναν πανάρχαιο θεσμό, που κλήθηκε από τη γένεσή του να εξυπηρετήσει πολλές και διαφορετικές ανθρώπινες ανάγκες.  Ο θεσμός της οικογένειας αποτελεί κοινωνικό κατασκεύασμα, με δυναμική και όχι στατική ενέργεια.  Η οικογένεια, σύμφωνα με κοινωνιολογικές διαγνώσεις και συμπεράσματα, ανήκει στους κοινωνικούς θεσμούς που περνάνε κρίση.  Οι ανακατατάξεις του θεσμού της οικογένειας είναι επιβεβλημένες, όσο εξελίσσονται τα πράγματα, και δεν μπορούν να θεωρηθούν συλλήβδην και ακρίτως βλαβερές, μόνο επειδή διαταράσσουν τα μέχρι σήμερα ισχύοντα.  Η οικογένεια, λοιπόν, είναι κοινωνική κατασκευή, που έχει ξεφύγει προ πολλού από τα στενά όρια της βιολογικής συγγένειας.

9  Το Δίκαιο θέτει υπό την προστασία του την οικογένεια. Το περιεχόμενο του όρου οικογένεια, όπως προαναφέρθηκε, δεν είναι στατικό, αλλά συνιστά έννοια δυναμική και εξελίξιμη.  Το Δίκαιο αναγνωρίζει κοινωνικούς θεσμούς και κοινωνικές οντότητες που δεν υπαγορεύονται απαραίτητα από τη φύση, αλλά θεωρούνται ηθικοί, δίκαιοι, πρέποντες στα πλαίσια ενός δεδομένου χωρόχρονου, στους κόλπους μίας δεδομένης κοινωνίας και σύμφωνα με τις ανάγκες της, τις προτεραιότητες, τις αντιλήψεις της.

10  H προστασία της παιδικής ηλικίας αποτελεί πρωταρχικό μέλημα της ευνομούμενης πολιτείας.  Kατά πόσο η άρνηση στα ομόφυλα ζευγάρια να γίνουν γονείς κινείται πράγματι προς την κατεύθυνση προστασίας της ανηλικότητας; Αναιρεί η άσκηση του ατομικού δικαιώματος της απόκτησης παιδιών την προστασία αυτή;  Οι νομικοί/κοινωνικοί ορισμοί αλλάζουν για να ανταποκριθούν στις εκάστοτε ανάγκες της κοινωνίας, την οποία καλούνται να εξυπηρετήσουν και της οποίας την καθημερινότητα οφείλουν να διαφυλάξουν και να βελτιώσουν.  Η ικανότητα των ανθρώπων ως γονέων δεν κρίνεται από την ομοφυλοφιλία τους ή το αν έχουν ως σύντροφο έναν ομόφυλο άνθρωπο, αλλά από τα χαρακτηριστικά εκείνα της προσωπικότητας που καθιστούν ικανό και έναν ετεροφυλόφιλο, μέρος ενός ετερόφυλου ζευγαριού.

11  Η κοινωνικοποίηση των παιδιών συντελείται πρωτίστως από τους γονείς.  Θεωρία της Κοινωνικής Μάθησης: τα παιδιά διαμορφώνουν τη συμπεριφορά τους μέσω παρατήρησης της συμπεριφοράς των γύρω τους, κατά βάση των γονέων τους, και μίμησης προτύπων  Ψυχαναλυτική Θεωρία: ταύτιση του παιδιού από πολύ νωρίς με τον ομόφυλο γονέα.  Γνωστική-Αναπτυξιακή Θεωρία του Kohlberg: το παιδί ως ενεργό υποκείμενο, το οποίο μέσα από τις αντιλήψεις του για τους ρόλους των φύλων, οι οποίες καθοδηγούν την αλληλεπίδρασή του με το περιβάλλον, προσπαθεί να νοηματοδοτήσει αυτά που βλέπει γύρω του.

12 Κατά την Patterson η σεξουαλική ταυτότητα έχει τρεις διαστάσεις, οι οποίες έχουν μελετηθεί ερευνητικά, και αυτές είναι:  α. η ταυτότητα του γένους, η οποία αφορά τον αυτοπροσδιορισμό των ατόμων ως αρσενικών ή θηλυκών σε σχέση με το γένος τους, δηλαδή τη συνείδηση περί του βιολογικού τους φύλου,  β. η ταυτότητα του κοινωνικού ρόλου του φύλου, που ορίζεται ως η αντίληψη που έχει το άτομο για το φύλο του και προσδιορίζεται από τα χαρακτηριστικά και τη συμπεριφορά, επιλογές και δραστηριότητες, που αποδίδονται από την ισχύουσα κουλτούρα στις κοινωνικές κατηγορίες της αρρενωπότητας ή της θηλυκότητας και  γ. ο σεξουαλικός προσανατολισμός, ο οποίος αφορά στην επιλογή ερωτικών συντρόφων και μπορεί να είναι ομοερωτικός, ετεροερωτικός ή αμφιερωτικός.

13  Η ταυτότητα του γένους δεν δείχνει να διαταράσσεται στα προεφηβικής ηλικίας παιδιά που έχουν μεγαλώσει με λεσβία μητέρα: η αίσθηση που έχουν για το φύλο τους συνάδει με το βιολογικό τους φύλο  Έκθεση αναφοράς (που συμπεριλαμβάνει μελέτες για περισσότερες από 300 περιπτώσεις παιδιών ομοφυλόφιλων γονέων) δεν σημείωσε κανένα φαινόμενο διαταραχής της ταυτότητας του γένους, ούτε και έκφραση επιθυμίας από παιδί να ανήκει σε άλλο φύλο από εκείνο, στο οποίο ανήκει βιολογικά.

14  οι γονείς είναι βασικοί παράγοντες κοινωνικοποίησης, εντούτοις δεν είναι οι μόνοι.  μελέτες καταδεικνύουν πως τα παιδιά, έχοντας την ικανότητα να προσαρμόζονται στα δεδομένα της ζωής του από πολύ νωρίς, εντοπίζουν και χρησιμοποιούν, όπως τους χρειάζονται, τα πρόσωπα εκείνα του περιβάλλοντός τους, που συγκεντρώνουν χαρακτηριστικά αντίστοιχα με εκείνα που θεωρούν πως τους ταιριάζουν.  τα παιδιά καταφέρνουν να ξεχωρίσουν και να δεχτούν επιρροές από εκπρόσωπους των φύλων, πέρα και εκτός από τους γονείς τους.

15  η διαμόρφωση του κοινωνικού ρόλου του φύλου δεν έχει απαραίτητα θετικό πρόσημο, αφού δρα περιοριστικά ως προς την προσωπική ανάπτυξη τόσο των ανδρών όσο και των γυναικών.  παρατηρείται πως τα ομόφυλα ζευγάρια κατανέμουν περισσότερο ισότιμα τους ρόλους και τις υποχρεώσεις που συνεπιφέρει η συμβίωση και εν συνεχεία η δημιουργία οικογένειας, και τείνουν να διατηρούν αυτήν την ισότιμη κατανομή ακόμα και μετά την απόκτηση τέκνων, σε αντίθεση με τα ετερόφυλα ζευγάρια.  οι οικογένειες ετερόφυλων ζευγαριών αναπαράγουν στερεότυπα διαιωνίζοντας την αδυναμία των γυναικών βασισμένη στο βιολογικό τους φύλο.  ένα ομόφυλο ζευγάρι δεν μπορεί να κατανείμει τις οικιακές εργασίες, την οικογενειακή φροντίδα και την ανατροφή των παιδιών βασισμένο στον κοινωνικό ρόλο των φύλων, κάτι το οποίο μπορεί να δράσει ευεργετικά ως προς την ανατροφή των παιδιών.

16  Οι Gartrell, Bos και Goldberg (2010) παρατήρησαν, πως οι κόρες λεσβίων μητέρων εμφανίζουν τάσεις ομοφυλοφυλίας ή αμφισεξουαλικής συμπεριφοράς περισσότερο από το γενικό πληθυσμό.  Μελέτη των Bailey, Bobrow, Wolfe και Mikach (1995) διαπιστώνει μεγάλη συσχέτιση ανάμεσα στα ζευγάρια ομοφυλόφιλων ανδρών που έχουν παιδιά και στην ομοφυλοφιλία των γιων τους (αμφισβητούμενη εγκυρότητα και αξιοπιστία της συγκεκριμένης έρευνας).  Ο Δαμάσκος (2007) παρατηρεί, πως η συντριπτική πλειονότητα των παιδιών, που ανατρέφονται από ομόφυλους γονείς, αυτοπροσδιορίζονται ως ετεροφυλόφιλοι/ ες.  Από ομόφυλα ζευγάρια γονέων δεν προκύπτουν απαραίτητα παιδιά με ομοφυλοφιλικό σεξουαλικό προσανατολισμό, ενώ σε οικογένειες με ετερόφυλα ζευγάρια γονέων ενδέχεται να καταμετρηθούν περιπτώσεις ομοφυλοφιλίας των παιδιών, γεγονός που αφήνει να διαφανεί πως δεν συσχετίζεται η ομοφυλοφιλία των γονέων με το σεξουαλικό προσανατολισμό των τέκνων τους (Huggins, 1989).

17  κατά μία μερίδα ερευνητών δεν υπάρχουν αρκετά επιστημονικά ευρήματα, τα οποία να εξάγουν ασφαλή συμπεράσματα σχετικά με τον σεξουαλικό προσανατολισμό των εφήβων που μεγαλώνουν σε οικογένειες με λεσβίες μητέρες.  αν σημειώνονται σχετικά αυξημένα ποσοστά ομοφυλοφιλικού σεξουαλικού προσανατολισμού στα παιδιά ομόφυλων γονέων, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η πιθανότητα να αποτελεί αυτό απλά αιτία έκφρασης της σεξουαλικότητάς τους και όχι πρωτογενή αιτία διαμόρφωσής της.

18  μη σημαντικές διαφοροποιήσεις από τα παιδιά ζευγαριών ετερόφυλων γονέων σε παράγοντες όπως η θυματοποίηση, οι γενικότερες ψυχολογικές λειτουργίες, ο τρόπος που βιώνουν τα συνηθισμένα εφηβικά ζητήματα, ή προοπτική διεξόδων υποστηρικτικά από συνομήλικους και γονείς.  ο τύπος της οικογένειας στην οποία αυτοί/ές ανατρέφονται δεν σχετίζεται με τη ροπή τους προς παραβατική συμπεριφορά ή χρήση ουσιών.  δεν παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις στην ψυχολογική ευημερία και την αίσθηση της ευτυχίας ανάμεσα σε τέκνα που ανατρέφουν ετερόφυλοι και σε τέκνα που ανατρέφουν ομόφυλοι γονείς.

19  Στην έρευνα των Golombok & Badger στη Βρετανία (2010), καταδεικνύεται πως άτομα 19 χρονών που ανατράφηκαν σε οικογένειες με λεσβίες μητέρες εμφανίζουν χαμηλότερα επίπεδα άγχους, κατάθλιψης, εχθρικής συμπεριφοράς και προβληματικής κατανάλωσης αλκοόλ, καθώς επίσης και υψηλότερα επίπεδα αυτοπεποίθησης.  Οι Gartrell και Bos (2010) μελέτησαν στις ΗΠΑ περιπτώσεις εφήβων ηλικίας 17 ετών, και κατέληξαν στο ότι όσοι/ες ανατράφηκαν από ομόφυλα ζευγάρια γυναικών, ως γονέων, επιδεικνύουν τόσο καλύτερες επιδόσεις ως προς τα κοινωνικά, ακαδημαϊκά και σχολικά, και γενικότερα ταλέντα τους, όσο και χαμηλότερα επίπεδα προβλημάτων κοινωνικότητας, παραβατικής συμπεριφοράς και εξωτερίκευσης, σε σχέση πάντα με το/τη μέσο/η δεκαεπτάχρονο/η Αμερικανό/ίδα.  Η συνειδητοποίηση της γονικής ιδιότητας και της δημιουργίας οικογένειας σε συνάρτηση με τις υποχρεώσεις, που συνεπιφέρουν, από πλευράς των ομοφυλόφιλων είναι πολύ μεγαλύτερη. Αυτό πιθανολογείται πως έχει θετική επίδραση στην άσκηση των γονικών καθηκόντων των ομοφυλόφιλων (Δαμάσκος, 2005).

20  τα παιδιά ομόφυλων ζευγαριών εξοικειώνονται με τη διαφορετικότητα.  εξοπλίζονται με εφόδια όπως οξυδέρκεια και κατανόηση, αλλά και εμφανίζονται περισσότερο ώριμα από άλλα παιδιά της ηλικίας τους.  όσον αφορά την ικανότητά τους ως γονέων, ως προς την ανατροφή των παιδιών και την αγάπη προς αυτά, τα ομόφυλα ζευγάρια δείχνουν να έχουν αντίστοιχες επιδόσεις με εκείνες των ετερόφυλων.  διαφοροποιήσεις που παρατηρούνται ως προς τη διαπαιδαγώγηση, σε σχέση με τους ετερόφυλους γονείς, περισσότερο θετική, παρά αρνητική, επίδραση φαίνεται να έχουν στην ευημερία των παιδιών: π.χ. οι ομοφυλόφιλοι πατέρες τείνουν να μοιράζονται, σε σχέση με τους ετροφυλόφιλους, πολύ περισσότερο και πιο συχνά με τα παιδιά τους δραστηριότητες που τα ευχαριστούν, ή στις οποίες τα ίδια συμμετέχουν, όπως θεατρικές παραστάσεις, σχολικές και αθλητικές εκδηλώσεις.

21  η ομαλή κοινωνική ένταξη των παιδιών με ομόφυλους γονείς παραμένει ένα από τα μειονεκτήματα των θεωρητικών τοποθετήσεων.  δημιουργεί αρνητικό κλίμα ως προς την αποδοχή των παιδιών σε κοινωνικές ομάδες που σχηματίζονται από την αλληλόδραση των παιδιών μεταξύ τους.  έρευνα που διεξήχθη στις ΗΠΑ σε μεγάλη κλίμακα αποκάλυψε πως σχεδόν η μία στις τέσσερεις ομοφυλόφυλες μητέρες παραδέχτηκε ότι το παιδί της έχει βιώσει κάποιου είδους απόρριψη λόγω του λεσβιασμού της μητέρας του - στην Ολλανδία το ποσοστό καταγράφεται χαμηλότερο.  η εκάστοτε χώρα διαμονής, με τις δεδομένες κοινωνικές συνθήκες και αντιλήψεις που επικρατούν σε αυτή, επιδρά σημαντικά στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες ομόφυλων ζευγαριών, τόσο οι γονείς όσο και τα παιδιά.

22  Η αποδοχή από το κοινωνικό περιβάλλον, και ειδικότερα από τους/τις συμμαθητές/τριες και συνομήλικους/ες, αποτελεί ένα ζήτημα ιδιαίτερο για τα παιδιά. Είναι όχι μόνο βασική συνιστώσα της ψυχοσυναισθηματικής ανάπτυξής και συμπεριφοράς τους αλλά και απαραίτητη για την ομαλή τους κοινωνικοποίηση.  Τα παιδιά που βιώνουν απόρριψη από τους/τις συνομήλικους/ες τους εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψης (Newcomb, Bukowski, & Pattee, 1993).  Δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν σε εκδηλώσεις της κοινωνικής ζωής, φοβούνται την υποτίμηση, έχουν δυσχέρεια στις κοινωνικές τους συναναστροφές.  Καταγράφονται προβλήματα στις σχολικές τους επιδόσεις και γενικότερα στη συμμετοχή τους στις εκδηλώσεις του σχολείου (Greco, 2002).  Εμφάνιση συμπτωμάτων κατάθλιψης (Brady & Kendall, 1992), μοναχικότητας (Beidel, Turner & Morris, 1999) και χαμηλής αυτοεκτίμησης (Cheek & Melchior, 1990).  Η αρχική απόρριψη, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε πλημμελή κοινωνικότητα, καθιστά εκ νέου τα παιδιά επιρρεπή σε περαιτέρω θυματοποίησή τους από τους/τις συνομήλικους/ες (Schwartz, Grills & Ollendick, 2002).  Η αποδοχή αυτή παίζει προεξάρχοντα ρόλο στην επίγνωση της προσωπικής αξίας και κυρίως στο αίσθημα της αξιοπρέπειας κα αυτοεκτίμησης

23  Ο στιγματισμός που υφίσταται ένα παιδί λόγω του ότι ανήκει σε οικογένεια με λεσβίες μητέρες, μπορεί να αποδειχθεί κρίσιμος και επικίνδυνος παράγοντας ως προς την ψυχολογική του εξέλιξη. Εντούτοις, από την έρευνα των Van Gelderen και συνεργατών (2012) προέκυψε, ότι τα παιδιά που εχουν δεχτεί τέτοιες διακρίσεις, αποκτούν γενικότερα και εφαρμόζουν συμπεριφορές που δείχνουν προσαρμοστικότητα και έχουν θετικό πρόσημο: δεν υπεκφεύγουν, αναζητούν και επιλέγουν καλούς/ές φίλους/ες, καταφεύγουν σε κοινωνική υποστήριξη, υιοθετούν οπτιμιστική στάση. Η υιοθέτηση, θεωρούμενων ως βλαβερών, τακτικών, όπως για παράδειγμα η καταθλιπτική συμπεριφορά ή η αποφυγή της πραγματικότητας, συναντώνται σπανιότερα.  ΓΕΝΙΚΑ : Η επαφή με την ομοφοβία που εκδηλώνεται στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον είναι για τα παιδιά ομόφυλων ζευγαριών ένας παράγοντας που επιδρά αρνητικά ως προς την προσαρμοστικότητά τους και την ικανότητά τους να εξωτερικεύουν σκέψεις και συναισθήματα, καθώς και συνολικά σε προβλήματα γενικότερης συμπεριφοράς.

24  Το πλέγμα αντιλήψεων, σκέψεων και προβληματισμών, που στοιχειοθετούν την τοποθέτηση των ατόμων απέναντι στην ανατροφή παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια δεν είναι μετρήσιμο ποσοτικά, αφορά δε δεδομένα που πρέπει να κατανοηθούν σε μικρο-κοινωνιολογικό επίπεδο.

25  ποιες είναι οι αντιλήψεις των ατόμων για τα ομόφυλα ζευγάρια;  σε ποιο βαθμό αποδέχονται την ανάγκη αναγνώρισης της σχέσης τους και την απόκτηση τέκνων;  ανάγονται στα χαρακτηριστικά των ίδιων ή σε εκείνα που θεωρούν ότι έχουν τα ομοφυλόφιλα άτομα;  σχετίζονται με τη συμπεριφορά των ατόμων ομοφυλοφιλικού προσανατολισμού;  οι αντιλήψεις των ατόμων για το θέμα αποδίδονται σε προσωπικές εμπειρίες με εναλλακτικές μορφές οικογενειών, προέρχονται από τεκμηριωμένη επιστημονική γνώση ή συσχετίζονται με το υπόβαθρο των ερωτώμενων;  υπαγορεύονται από στερεότυπα και αντιλήψεις;

26  επιλέχθηκε η συνέντευξη ως μέθοδος συλλογής και παραγωγής ποιοτικών δεδομένων, αφού σε συνδυασμό με τις ερμηνείες της συνιστά πρόσφορο μέσο για την κατανόηση και περιγραφή βιογραφιών, εμπειριών, γνωμών, αξιών, στάσεων και συναισθημάτων (Ιωσηφίδης, 2008).

27  ερωτήσεις 1 έως 3: δικαιώματα για τα ομόφυλα ζευγάρια.  ερωτήσεις 4 και 5: προσόντα γονέα.  ερωτήσεις 7 και 8: πεποιθήσεις σχετικά με τη δυνατότητα ομαλής λειτουργίας μίας οικογένειας με ομόφυλους γονείς.  ερωτήσεις 6 και 9 έως 11: πεποίθηση πως η ομοφυλοφυλία συρρέει με την παιδεραστία ή άλλες παραβατικές συμπεριφορές  ερωτήσεις 12 και 13: αναζήτηση επιχειρημάτων ή στήριξη σε επιστημονικά δεδομένα ή ακόμα και σε πραγματικά περιστατικά.  ερώτηση 14: επαφή με ομοφυλόφιλα άτομα  ερωτήσεις 15 και 16: επιρροές στην συνολική εξέλιξη των παιδιών.  ερώτηση 17: πρόσθετες στερεοτυπικές αντιλήψεις που ενδέχεται να έχουν τα άτομα, πώς αυτές υπαγορεύουν τη διαφορετική στάση τους απέναντι σε ζευγάρια ανδρών ή γυναικών.

28  ευκαιριακή δειγματοληψία  34 συμμετέχοντες/ουσες, εκ των οποίων οι 23 ήταν γυναίκες και οι 11 άνδρες  ηλικίες : από 24 έως και 58 ετών  οι 12 έχουν ένα ή περισσότερα παιδιά  ως επί το πλείστον απόφοιτοι/ες πανεπιστημιακού ιδρύματος  σχεδόν όλοι μόνιμοι κάτοικοι Ελλάδας, με εξαίρεση 2 γυναίκες με διαμονή στις ΗΠΑ και μία στην Ολλανδία.

29  διεξαγωγή της συνέντευξης  απομαγνητοφώνηση  ζητήματα εγκυρότητας και αξιοπιστίας  ζητήματα δεοντολογίας

30  κωδικοποίηση α' τάξης  εν συνεχεία κωδικοποίηση β΄τάξης (meta- meanings)

31  Η ανάλυση των ποιοτικών δεδομένων είναι μια δραστηριότητα που περιλαμβάνει όλες τις διαδικασίες νοηματοδότησης, κατηγοριοποίησης και θεωρητικοποίησης του ποιοτικού υλικού με στόχο την απάντηση στα ερευνητικά ερωτήματα, τον έλεγχο των τυχόν ερευνητικών υποθέσεων ή την ερμηνεία και κατανόηση φαινομένων, διαδικασιών και δράσεων (Ιωσηφίδης, 2008).

32  θετική άποψη για τα δικαιώματα των ομοφυλόφιλων ατόμων όσον αφορά την νομοθετική αναγνώριση της σχέσης τους.  μεγαλύτερη προθυμία των ανδρών να συμμετάσχουν στην έρευνα, ανεξάρτητα από την άποψή τους περί του θέματος.  περιπτώσεις που οι ερωτώμενοι/ες δεν μπορούν να εξηγήσουν τη θεμελίωση της άποψής τους, αλλά αισθάνονται ότι έχουν μία γενικότερη και αόριστη αίσθηση του ποιο είναι το σωστό.  οι απόψεις των ατόμων που ρωτήθηκαν συνήθως δεν στηρίζονται σε πραγματολογικά στοιχεία, αλλά στην αίσθηση που αποκομίζουν από το κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι που τα περιβάλλει (στερεοτυπικές αντιλήψεις)  δεν επιθυμούν πολλές φορές να παραδεχτούν κάτι, από φόβο μήπως χαρακτηριστούν συντηρητικοί/ές, ομοφοβικοί/ές.  στα περισσότερα ζητήματα για τα οποία ρωτήθηκαν οι συνεντευξιαζόμενοι/ες παρατηρήθηκαν κοινές στάσεις (“ψευδοποσοτικοποίηση”)

33  Η νομική αναγνώριση της σχέσης ομόφυλων ζευγαριών είναι αποδεκτή από όλους/ες. Τάση ορισμένων να την αποδέχονται ως αναγκαιότητα.  Όλοι οι συμμετέχοντες/ουσες εγκρίνουν τη νομική αναγνώριση των ομόφυλων ζευγαριών, ενώ οι περισσότεροι/ες από όσους/ες ερωτήθηκαν έχουν θετική στάση όσον αφορά το γάμο μεταξύ ομόφυλων. Ωστόσο η έγκριση αυτών των δύο δεν συνεπιφέρει αυτόματα και έγκριση του δικαιώματος των ομοφυλόφιλων ζευγαριών να αποκτούν παιδιά.

34 α) Πρότυπα  οι τοποθετούμενοι/ες αρνητικά ως προς αυτό, τείνουν να επηρεάζονται από συγκεκριμένη τυπολογία οικογένειας και τα πρότυπα που αυτή δημιουργεί  οι έχοντες/ουσες αρνητική θέση μιλούν με λέξεις όπως αποπροσανατολισμό, σύγχυση, δυσαναλογία.  δεν μπορούν να θεωρήσουν οικογένεια εκείνη στην οποία οι γονείς είναι ομόφυλοι, γιατί πρέπει να υπάρχει ένας μπαμπάς και μια μαμά  επικρατεί μία τάση για υπεράσπιση των δικαιωμάτων των ομοφυλόφιλων ατόμων όσο δεν είναι στο οπτικό πεδίο του καθενός

35 β)το καλό του παιδιού  Οι έχοντες/ουσες αρνητική στάση απέναντι στην απόκτηση παιδιών από ομόφυλους γονείς θεωρούν ότι δεν είναι προς όφελος του παιδιού μία τέτοιας μορφής οικογένεια. Αποδίδουν τη στάση τους στα πρότυπα και στην αρνητική αντιμετώπιση των παιδιών ομόφυλων γονέων από τον κοινωνικό περίγυρο και τους συνομήλικους. Πιστεύουν ότι οι ομοφυλόφιλοι/ες, που επιθυμούν να αποκτήσουν παιδιά, το κάνουν χωρίς να σκεφτούν την ευημερία του ίδιου του παιδιού, αλλά για λόγους εγωιστικούς.  Συγχέουν την ομοφυλοφιλία με την σεξουαλική συμπεριφορά και πιστεύουν ότι οι ομοφυλόφιλοι/ες συνήθως επιδεικνύουν έντονα τη σεξουαλικότητά τους ή την ιδιαιτερότητά τους σε σχέση με το γενικό πληθυσμό. Γενικότερα, επικρατεί στη συνείδηση των περισσοτέρων μία έντονη σύνδεση των ομοφυλόφιλων ατόμων με τη σεξουαλικότητά τους, και αυτή τείνει να χαρακτηρίζει συνολικά το ομοφυλόφιλο άτομο, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο γνώρισμά του, υπερκαλύπτοντας και εξοβελίζοντας ενίοτε την προσωπικότητα, τα ταλέντα του, τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματά του  Η πεποίθηση ότι τα παιδιά ομόφυλων ζευγαριών στιγματίζονται κοινωνικά δεν συναντάται μόνο σε όσους/ες τοποθετούνται αρνητικά απέναντι στο ενδεχόμενο απόκτησης παιδιών από ομόφυλους γονείς, αλλά γενικεύεται σε όλο το υπό εξέταση δείγμα, ακόμα και σε όσους/ες εγκρίνουν μία τέτοια εναλλακτική μορφή οικογένειας. Αυτό επιβεβαιώνεται από τη βιβλιογραφία και τα επιστημονικά δεδομένα (Tasker & Golombok, Mitchell, Schwartz, Morris, Balsam &Rothblum, Grills & Ollendick, van Gelderen, Gartrell, Bos, van Rooij, Hermanns, 2012) και είναι το πιο ισχυρό επιχείρημα για τους πολέμιους της απόκτησης τέκνων στα πλαίσια οικογενειών με ομόφυλους γονείς.

36  Οι έχοντες/ουσες θετική στάση απέναντι στην απόκτηση παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια επικεντρώνονται στο τι (πρέπει να) προσφέρει η οικογένεια: αγάπη· ούτε στερεότυπα ούτε κοινωνικούς κανόνες, καταφύγιο, πηγή δύναμης, βάσεις, αλληλοσεβασμό.  Στον αντίποδα, οι πολέμιοι της ιδέας αυτής επικαλούνται πρότυπα και κοινωνική αποδοχή.

37  Ο Π., αρνητικός απέναντι στο ενδεχόμενο απόκτησης παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια, είναι ο μόνος που εκδηλώνει πολύ επιφυλακτική στάση απέναντι στα επιστημονικά δεδομένα που έχουν παρουσιαστεί σχετικά με το θέμα, και δείχνουν μη σημαντικές διαφοροποιήσεις στην εξέλιξη των παιδιών ομόφυλων και ετερόφυλων γονέων. Έχει τη θέση πως ο τρόπος που βιώνει ένα παιδί μία κατάσταση δεν μπορεί να μετρηθεί.  Η σχετικά μικρή έκταση των ερευνών και το σχετικά περιορισμένο δείγμα που αφορούν οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα πρέπει να γίνουν ακόμα αρκετές και μακρόχρονες μελέτες, ώστε να μπορεί κανείς να μιλήσει για πραγματικά ασφαλή συμπεράσματα.  Οι ερωτώμενοι/ες δεν αισθάνονται αρκετά ενημερωμένοι ή εξοικειωμένοι με την κατάσταση αυτή

38  για την ώρα, η κοινωνία δεν είναι έτοιμη να το δεχτεί καθόλου, προς το παρόν τουλάχιστον, ίσως στο μέλλον: Εκφράσεις που αφήνουν να διαφανεί την αντίληψη του θεσμού της οικογένειας ως κοινωνικού μορφώματος, που ενδέχεται με την πάροδο του χρόνου να μεταρρυθμιστεί ή να υποστεί αλλαγές. Η κριτική ασκείται στα πλαίσια της δεδομένης κοινωνικής πραγματικότητας της δεδομένη χρονική στιγμή. Αυτό σηματοδοτεί τη συνειδητοποίηση της ρευστότητας των κοινωνικών θεσμών, που μεταλλάσσονται όχι μόνο για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες για τις οποίες γεννήθηκαν, αλλά και για να επιβιώσουν.  στην Ελλάδα, στην ελληνική πραγματικότητα: εκφράσεις που αποκαλύπτουν κάτι που ισχύει, ότι δηλαδή η αντιμετώπιση των ομόφυλων ζευγαριών με παιδιά, πράγματι, συνδέεται άρρηκτα με τα κοινωνικά δεδομένα της χώρας στην οποία διαμένουν.

39  όταν γίνεται λόγος για επιρροές στα παιδιά, όλοι/ες στρέφουν την απάντηση στον σεξουαλικό προσανατολισμό, ενώ δεν είναι φυσικά ούτε το μόνο, ούτε όμως και το κυριότερο ζήτημα της ανατροφής των παιδιών.  κατά σειρά φθίνουσα αναφορικά με τη συχνότητα που παρουσιάζονται: α. Ο σεξουαλικός προσανατολισμός των παιδιών επηρεάζεται από το σεξουαλικό προσανατολισμό των γονέων τους, β. Ο σεξουαλικός προσανατολισμός είναι θέμα βιολογικό, γ. Έλλειψη απάντησης λόγω μη επαρκούς γνώσης του θέματος.  Η άγνοια ως προς τις επιπτώσεις στην ανατροφή των παιδιών αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα ως προς την αποδοχή της οικογένειας ομόφυλων ζευγαριών, ακόμα και σε άτομα με θετική τοποθέτηση απέναντι στα ζητήματα δεκτικότητας της ομοφυλοφιλίας και των γάμων μεταξύ ομόφυλων.

40  Οι ερωτώμενοι/ες λοιπόν μέσα από το διάλογο αναγνωρίζουν πως τα στοιχεία και τα χαρακτηριστικά εκείνα που κάνουν ένα άτομο καλό γονέα δεν έχουν σχέση με τη φύση και τη βιολογία.  Για τους/τις περισσότερους/ες η κακοποίηση των παιδιών λαμβάνει χώρα μέσα σε οικογένειες ετερόφυλων ζευγαριών.  Δεν υπάρχουν πάντα σαφείς δικαιολογίες του γιατί δε συμφωνούν με το να έχουν τα ομόφυλα ζευγάρια παιδιά, αφού συνήθως δεν θεωρούν πως ένα ομοφυλόφιλο άτομο δεν έχει τα ικανά προσόντα για να γίνει γονέας. (συμβαίνει με όλους/ες όσους είναι αρνητικοί ως προς την απόκτηση παιδιών των ομόφυλων ζευγαριών). Εκφράζονται π.χ. ως εξής: Απλά μια οικογένεια με δύο μπαμπάδες ή δύο μαμάδες δεν είναι κάτι που μπορώ να υποστηρίξω σαν ιδέα.

41  Η θετική στάση απέναντι στα ομόφυλα ζευγάρια αποδίδεται συχνά στις προσωπικές εμπειρίες από σχέσεις με ομοφυλόφιλα άτομα.  Μέσω της προσωπικής επαφής και διάδρασης, τα ομοφυλόφιλα άτομα προσωποποιούνται, έχουν προτερήματα και ελαττώματα όπως όλοι/ες, δεν δαιμονοποιείται ο σεξουαλικός τους προσανατολισμός, ο οποίος διαχωρίζεται ξεκάθαρα από τη σεξουαλική τους συμπεριφορά.  Οι συμμετέχοντες/ουσες που δεν έχουν προσωπικές σχέσεις με ομοφυλόφιλα άτομα κρατούν γενικότερα μία πιο επιφυλακτική στάση απέναντι στα ζητήματα που τα αφορούν.

42  Διαχωρισμός ανάμεσα σε ομόφυλα ζευγάρια ανδρών ως γονέων από τη μία και γυναικών από την άλλη.  Συνήθως, τα άτομα είναι περισσότερο ανεκτικά απέναντι στην ομοφυλοφιλική συμπεριφορά των γυναικών παρά των ανδρών, φαινόμενο που είναι πιο έντονο στους άνδρες.

43  Ομοφοβία  Αναπαραγωγή στερεοτύπων  Έλλειψη ενημέρωσης ή πληροφόρησης, έλλειψη αλληλεπίδρασης με ομοφυλόφιλα άτομα και ομόφυλα ζευγάρια.  Θρησκευτικές πεποιθήσεις

44  Θεωρητικά, οι κοινωνίες τείνουν προς την εξοικείωση με τους εναλλακτικούς τύπους οικογενειών. Με διαφορές στην χρονική αφετηρία, τα σύγχρονα κράτη αρχίζουν να υποστηρίζουν θεσμικά και να αποδέχονται ουσιαστικά τη διαφορετικότητα, ακόμα και σε παραδοσιακά θεωρητικά σχήματα, που έχουν αποκτήσει εν τοις πράγμασι μία εναλλακτική μορφή, όπως ακριβώς και η οικογένεια.  Κατά τον Ιντζεσίλογλου (1990), ο εκάστοτε νομοθέτης οφείλει, πριν νομοθετήσει,να πληροφορηθεί από τις κοινωνιολογικές εμπειρικές έρευνες τη διαμορφωμένη κοινωνική κατάσταση του θεσμού της οικογένειας, ανεξάρτητα αν στοχεύει στην ενίσχυση των ήδη διαμορφωμένων τάσεων ή στη μεταβολή τους (μεταρρυθμιστική λειτουργία του δικαίου).  Στην πράξη, οι οικογένειες με ομόφυλους γονείς υπάρχουν, αυξάνονται και κατά πάσα πιθανότητα, κρίνοντας από τη μέχρι τώρα εξέλιξή τους, θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Ανεξάρτητα από το νομοθετικό χειρισμό του ζητήματος, οι οικογένειες αυτές λειτουργούν και διαμορφώνουν μέσα σε αντίξοες, συχνά, συνθήκες τη δική τους καθημερινότητα. Όσο δεν γίνονται ορατές από την πολιτεία και δεν συμπεριλαμβάνονται στις περιπτώσεις που ρυθμίζει ο νόμος, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ίδιοι οι γονείς και τα παιδιά τους θα αυξάνονται (Herek, 2006).

45  Τα σχετικά επιστημονικά δεδομένα, ακόμα και αν κρίνονται περιορισμένα ή πρόσφατα, δεν έχουν τεκμηριώσει προβλήματα στην ανατροφή των παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια σε βαθμό που να κρίνεται επιβεβλημένη η απαγόρευση μίας τέτοιας κατάστασης.  Σε κάποιες περιπτώσεις, μάλιστα, ισχύει το αντίθετο, ενώ, τελικά, τα όποια προβλήματα δημιουργούνται από τη μη αναγνώριση των ομόφυλων ζευγαριών ως γονέων και, κατά αυτόν τον τρόπο, ως ισότιμων των οικογενειών που έχουν ομόφυλους γονείς.

46  Συνοψίζοντας, τα ομόφυλα ζευγάρια στο ρόλο των γονέων έχουν την προοπτική να αντεπεξέλθουν σε αυτόν, όπως αντίστοιχα τα ετερόφυλα ζευγάρια.  Τα προβλήματα που ενδέχεται να παρουσιαστούν στην ανατροφή και στην ψυχοσυναισθηματική εξέλιξη των παιδιών, που έχουν ομόφυλους γονείς, αποδίδονται σε εξωγενείς παράγοντες και δεν σχετίζονται με την ιδιότητα των γονέων ως ομόφυλων καθεαυτή.  Η αρνητική αξιολόγηση και η απόρριψη, η άκαμπτη και ομοφοβική στάση συνομήλικων και ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος φαίνεται να είναι η μόνη αιτία για την, προς το παρόν, δημιουργία δυσάρεστων καταστάσεων και επιβλαβών συνεπειών στην ανατροφή των παιδιών, τα οποία μεγαλώνουν στα πλαίσια ενός τύπου οικογένειας που ξεφεύγει από τον καθιερωμένο.  Αποτελεί, λοιπόν, λογικό επιχείρημα, πως η αναγνώριση της κατάστασης αυτής, γεγονός που θα συνδράμει και την κοινωνική αποδοχή σταδιακά, θα εξαλείψει με το πέρασμα του χρόνου τις αρνητικές επιπτώσεις που επιφέρει επί του παρόντος η ανατροφή εντός οικογενειών με ομόφυλους γονείς.

47 ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ


Κατέβασμα ppt "Ομόφυλα Ζευγάρια και Πιθανές Επιπτώσεις στην Ανατροφή των Παιδιών: Λαϊκές Πεποιθήσεις και Επιστημονικά Δεδομένα Διπλωματική εργασία της Μαρίας Θάνου Επιβλέπων."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google