Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ 11 ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ Τσιαντούλα Ειρήνη Msc University of Bedfordshire Msc Πανεπιστημιο Θεσσαλίας & Θράκης.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ 11 ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ Τσιαντούλα Ειρήνη Msc University of Bedfordshire Msc Πανεπιστημιο Θεσσαλίας & Θράκης."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ 11 ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ Τσιαντούλα Ειρήνη Msc University of Bedfordshire Msc Πανεπιστημιο Θεσσαλίας & Θράκης

2 Τι σημαίνει εκφοβισμός/θυματοποίηση • Εκφοβισμός. Μία κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία με σκοπό την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από τους συμμαθητές τους εντός και εκτός σχολείου. • Θυματοποίηση. Η διαδικασία κατά την οποία ο μαθητής υφίσταται επανειλημένα βίαιες και επιθετικές πράξεις από έναν ή ομάδα συμμαθητών του.

3 ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ Στον εκφοβισμό • Το θύμα επιλέγεται ως ο ανίσχυρος αντίπαλος, η επίθεση εναντίον του προγραμματίζεται και επαναλαμβάνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, με κύριο στόχο την επιβεβαίωση της ισχύος του θύτη Στις ενδοσχολικές συγκρούσεις • Τα αντικρουόμενα μέλη είναι ισότιμα, οι συμπλοκές τυχαίες μεταξύ τους, με στόχο ένα «παιχνίδι» κυριαρχίας, παρά την τελική εδραίωση της ισχύος μιας από τις δύο ομάδες

4 Συνοπτικό ιστορικό στην Ελλάδα • Τα φαινόμενα εκφοβισμού δεν αντιμετωπίζονται κατάλληλα. Σε ορισμένες περιπτώσεις αποσιωπούνται διότι θεωρείται ότι στιγματίζουν το θύτη, το θύμα και το ίδιο το σχολείο. • Παρατηρείται έλλειμα ενημέρωσης και περιορισμένη ευαισθητοποίηση για τον τρόπο διαχείρησης του προβλήματος

5 Ποια είναι η συχνότητα του προβλήματος στην Ελλάδα & σε άλλες χώρες Στην Ελλάδα το ποσοστό των μαθητών που εκφοβίζονται είναι 8% και των μαθητών που εκφοβίζουν 6% παρόμοιο με το ποσοστό διεθνώς.

6 Ομάδες παιδιών που παίρνουν μέρος σε καταστάσεις εκφοβισμού • Θύτης - διαπράττει τον εκφοβισμό εναντίον του θύματος. • θύμα- δέχεται τον εκφοβισμό από τον θύτη • Προκλητικό θύμα ή θύτης/θύμα- διαπράττει και δέχεται εκφοβισμό ταυτόχρονα. • Βοηθοί/ υποστηρικτές θυτών- βοηθάει τον θύτη να διαπράξει κατευθυνόμενη επιθετικότητα • Υπερασπιστές θυμάτων. • Παρατηρητές. Αμέτοχοι, σιωπηλά αποδέχονται και εγκρίνουν την ύπαρξη του εκφοβισμού

7 Είδη σχολικού εκφοβισμού • Φυσικός (ασκηση σωματικής βίας, καταστροφή περιουσίας). • Λεκτικός (πέιραγμα) • Έμμεσος (κουτσομπολιό, διαρροή άσχημων φημών, κοινωνική απομόνωση) • Ηλεκτρονικός εκφοβισμός (μέσω της χρήσης κινητών τηλεφώνων και διαδικτύου)

8 Τρόποι εμφάνισης σχολικής βίας Βία μεταξύ μαθητών Βία μεταξύ εκπαιδευτικών. Βία από τους εκπαιδευτικούς προς τους μαθητές. Βία από τους μαθητές προς τους εκπαιδευτικούς. Βία από τους εκπαιδευτικούς προς την εξουσία, τη διοίκηση, τη διεύθυνση ή όπως αυτή εκφράζεται, Βία από γονείς προς εκπαιδευτικούς ή και προς μαθητές.

9 Εκφοβισμός και μαθητές • «Εξασθένηση των αναστολών» με την παρατήρηση καθημερινών φαινομένων σχολικής βίας. • «Διάχυση» της ευθύνης. Το μειωμένο αισθημα ατομικής ευθύνης, επειδή στον εκφοβισμό συμμετέχουν πολλά άτομα. • «Κοινωνική μόλυνση». Οι θύτες λόγω της ατιμωρησίας γίνονται πρότυπα συμπεριφοράς για τους συμμαθητές τους. • Ατιμωρησία από τη σχολική κοινότητα εκλαμβάνεται ως αποδοχή του εκφοβισμού από τους μαθητές.

10 Επιπτώσεις του εκφοβισμού στους μαθητές ΘΥΜΑΤΑ • Άγχος. • Ανασφάλεια, φοβίες. • Απουσίες στο σχολείο. • Σχολική αποτυχία. • Μαθησιακές δυσκολίες. • Ψυχοσωματικά προβλήματα. • Κατάθλιψη. ΘΥΤΕΣ • Απομάκρυνση από το σχολείο. • Κακές παρέες. • Διακοπή της σχολικής φοίτησης. • Τάσεις φυγής από το σπίτι. • Παραβατική συμπεριφορά ως ενήλικες.

11 Χαρακτηριστικά θυτών • Συνδιάζουν σωματική δύναμη και επιθετικότητα. • Παρορμητικοί, κυριαρχικοί. • Επιθετικοί στους συνομηλίκους, σε εκπαιδευτικούς, γονείς. • Θετική στάση στη βία, δεν έχουν ηθικούς φραγμούς. • Αντλούν ικανοποίηση όταν πληγώνουν τους άλλους. • Αντλούν όφελος είτε σε μορφή υλικών αντικειμένων, είτε σε μορφή γοήτρου. • Δεν συμορφώνονται στους κανονισμούς και προσπαθούν να κερδίσουν κλέβοντας. • Αυτοεκτίμηση μέτρια και πάνω από το μέτριο. • Δημοφιλείς αλλά μετά το γυμνάσιο η δημοτικότητα τους μειώνεται. • Ακαδημαικές επιδόσεις κυμαίνονται από καλές έως μέτριες στο Δημοτικό, στο Γυμνάσιο είναι μέτριες.

12 Χαρακτηριστικά των θυτών μετά το σχολείο • Εμπλοκή σε παραβατικότητα, αλκοολισμό. • Το 60% κατάδικάστηκαν τουλάχιστον μία φορά ως την ηλικία των 24 χρόνων. • Το 40% καταδικάστηκαν τρεις είτε και περισσότερες φορές.

13 Χαρακτηρηστικά θυμάτων στο σχολείο • Συνδιάζουν αγχώδη αντίδραση και σωματική αδυναμία. • Αρνητική στάση στη βία. • Ο εκφοβισμός δεν οφείλεται στη δική τους προκλητική στάση. • Χαμηλή αυτοπεποίθηση. • Ψυχοσωματικά προβλήματα, αλλαγές στη διάθεση που επιμένουν. • Μειωμένη διάθεση ή άρνηση να παει στο σχολείο. • Αδικαιολόγητες απουσίες. • Απροσδόκητη μαθησιακή πτώση.

14 • Χαμηλή δημοτικότητα στο σχολείο. • Αρνείται να συμμετέχει σε σχολικές δραστηριότητες. • Στα διαλλείματα είναι με τους εκπαιδευτικούς. • Τα ρούχα του είναι σχισμένα, έχει μελανιές. • Χάνει τα πράγματά του, ζητάει χρήματα από τους γονείς του γιατί χάνει αυτά που του δίνουν. • Καθυστερεί να έρθει στο σχολείο ή να επιστρέψει σπίτι. • Αλλάζει τις διαδρομές που ακολουθούσε όταν πήγαινε στο σχολείο ή όταν επέστρεφε σπίτι.

15 Χαρακτηριστικά των θυμάτων μετά το σχολείο • Μετά το σχολείο τα πρώην θύματα είναι «φυσιολογικά». • Δυνατότητα επιλογής του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος. • Μεγαλύτερες πιθανότητες να πάθουν κατάθλιψη. • Χαμηλή αυτοεκτίμηση.

16 Χαρακτηριστικά προκλητικών θυμάτων • Οξύθυμοι. • Συνδιάζουν αγχώδη και προκλητική συμπεριφορά. • Προκαλούν εκνευρισμό στους γύρω τους. • Η στάση τους προκαλεί τους συμμαθητές τους. • Δέχονται και ασκούν βία. • Υπερδραστήριοι, αεικίνητοι, αφηρημένοι, με εκνευριστικές συνήθειες.

17 Εκφοβισμός/θυματοποίηση και οικογένεια ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ • Η έλλειψη αγάπης και στοργής από τους γονείς. • Όχι σαφή και καθορισμένα όρια ως προς την επιτρεπτή και μη ανεκτή συμπεριφορά. • Η χρήση σωματικών μεθόδων διαπαιδαγώγησης. • Γονεϊκές συγκρούσεις που διαδραματίζονται μπροστά στο παιδί. ΘΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ • Ανατροφή που συμβάλλει στην έλλειψη αυτοπεποίθησης, ανεξαρτησίας και ικανότητας να επιβάλλει το παιδί την προσωπικότητα του στους συνομιλήλους του.

18 Εκφοβισμός και εκπαιδευτικοί • Η στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στον εκφοβισμό παίζει σημαντικό ρόλο στην έκταση των προβλημάτων στο σχολείο ή στην τάξη. • Ο μικρός αριθμός εκπαιδευτικών που επιτηρεί τους μαθητές στο διάλλειμα είτε στο φαγητό.

19 Άλλοι παράγοντες εκδήλωσης του εκφοβισμού • Προβολή βίας από τα ΜΜΕ. • Κληρονομικοί παράγοντες.

20 Παρέμβαση • Μέτρα στο επίπεδο σχολείου. • Μέτρα στο επίπεδο τάξης. • Μέτρα σε ατομικό επίπεδο.

21 Προυποθέσεις • Επίγνωση της σχολικής κοινότητας και της οικογένειας της έκτασης του προβλήματος. • Απόφαση για εμπλοκή της σχολικής κοινότητας και του σχολείου.

22 Στόχοι παρέμβασης • Μείωση, εξάλειψη, πρόληψη εκφοβισμού/θυματοποίησης • Βελτίωση των σχέσεων των συνομιλήκων στο σχολείο. • Δημιουργία συνθηκών που βοηθούν την συνύπαρξη κα την καλύτερη λειτουργία νταήδων και θυμάτων.

23 ΜΕΤΡΑ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

24 Σχολική ημερίδα εκπαιδευτικών • Ορισμός μέτρων και μακροπρόθεσμου προγράμματος δράσης. • Συλλογική δέσμευση για την εκτέλεση του.

25 Επιτήρηση στην εφημερία • Επιτήρηση σε συγκεκριμένες τοποθεσίες. • Παρέμβαση νωρίτερα παρά αργότερα. • Αποφασιστική παρέμβαση, «το νταηλίκη δεν περνάει». • Αναφορά του περιστατικού στον υπεύθυνο του τμήματος. • Ελκυστικός προαύλιος χώρος.

26 Συναντήσεις εκπαιδευτικών-γονέων Ατομικές συναντήσεις • Ατομικές συζητήσεις εκπαιδευτικών γονέων. • Τηλεφωνική επικοινωνία. • Ενθάρυνση των γονέων να επικοινωνούν με το σχολείο και το παιδί τους. • Ευθύνη του σχολείου η επικοινωνία με τους γονείς. Ομαδικές συναντήσεις • Σχολική ημερίδα (ενημέρωση για τον εκφοβισμό, σχέδιο δράσης). • Αποστολή γραπτής ενημέρωσης στους γονείς για τον εκφοβισμό.

27 Κύκλοι εκπαιδευτικών • Ομάδες εκπαιδευτικών συζητούν θέματα πειθαρχίας, διδασκαλίας, επικοινωνίας μεταξύ γονέων σχολείου και κοινού σχεδίου δράσης.

28 ΜΕΤΡΑ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΑΞΗΣ

29 Κανονισμοί • Ανάρτηση κανονισμών σε κεντρικό σημείο. Δε θα παρενοχλούμε άλλους μαθητές. Παρέμβαση σε περιπτώσεις εκφοβισμού. Αποκλεισμό κανενός. • Προβολή βίντεο. • Ανάγνωση λογοτεχνικών αποσπασμάτων. • Παιχνίδια ρόλων.

30 Έπαινος-Κυρώσεις • Κυρώσεις ενάντια στη συμπεριφορά και όχι στο άτομο. • Στέλνουμε το μαθητή σε άλλο τμήμα. • Στο διάλλειμα έξω από το γραφείο του διευθυντή ή με τον δάσκαλο εφημερίας. • Επαφή με τους γονείς. • Στέρηση προνομίων. • Έπαινος για θετική συμπεριφορά ατομικά, ομαδικά.

31 • Συνεργατική μάθηση. Αμοιβαία θετική εξάρτηση με συλλογικές εργασίες • Κοινές θετικές δραστηριότητες. Διοργάνωση εθελοντισμού και παροχή υπηρεσιών για κάποιο κοινοφελή σκοπό. Διοργάνωση ομαδικών εκδρομών, γιορτών κτλ.

32 ΜΕΤΡΑ ΣΕ ΑΤΟΜΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ

33 Τι μπορεί να κάνει ο δάσκαλος • Συζήτηση με το νταή. • Συζήτηση με το θύμα. • Συζήτηση με τους γονείς.

34 Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για το θύτη • Τοποθέτηση ορίων και κανόνων (ανάρτηση κανόνων σε εμφανές σημείο). • Μηδενική ανοχή στον εκφοβισμό (έπαινος- κυρώσεις). • Βελτίωση οικογενειακών σχέσεων. • Ανάπτυξη θετικών κλήσεων μαθητή. • Διοχέτευση ενέργειας στον αθλητισμό. • Αλλαγή σχολείου ή τμήματος.

35 Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για το θύμα • Επικοινωνία με το σχολείο. • Ανάπτυξη θετικών κλήσεων (αλλαγή περιβάλλοντος & βελτίωση της αυτοεκτίμησης). • Αθλητισμός (μείωση του σωματικού άγχους & βελτίωση αυτοεκτίμησης. • Αλλαγή σχολείου ή τμήματος. • Ενθάρυνση για νέες φιλίες (βελτίωση κοινωνικών δεξιοτήτων).

36 Αποτελέσματα παρέμβασης Διεθνώς • Μείωση 50% του εκφοβισμού/θυματοποίησης. • Μείωση αρνητικού κοινωνικού κλίματος (σκασιαρχείο, κλοπές, διαμάχες, βανδαλισμοί). • Δεν υπήρχε μετατόπιση του εκφοβισμού εκτός σχολείου.

37 • Βελτίωση κοινωνικού κλίματος στην τάξη (πειθαρχία, θετικότερη αντίληψη έναντι του σχολείου και του διαβάσματος). • Μείωση αριθμού νέων θυμάτων. • Αύξηση της ικανοποίησης των μαθητών για τη σχολική ζωή.

38 Συμπεράσματα • Κάθε άτομο πρέπει να να μη βιώνει καταπίεση και σκόπιμη επαναλαμβανόμενη βία και ταπείνωση στο σχολείο και στην κοινωνία. • Κανένας γονέας δεν πρέπει να ανησυχεί μήπως συμβεί κάτι ανάλογο στο παιδί του. • Τι είδους κοινωνικές αξίες θα αποκτήσει ένα παιδί πουείναι θύμα εκφοβισμού ενώ οι ενήλικοι δεν συμμετέχουν; • Τι είδους κοινωνικές αξίες θα αποκτήσει ένα παιδί που παρενοχλεί χωρίς να εμποδίζονται από τους ενηλίκους;

39 Ευχαριστώ για την προσοχή σας!


Κατέβασμα ppt "ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ 11 ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ Τσιαντούλα Ειρήνη Msc University of Bedfordshire Msc Πανεπιστημιο Θεσσαλίας & Θράκης."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google