Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ Διδασκαλία της λογοτεχνίας με τη μέθοδο project ή Διδακτική Ενότητα ΤΜΗΜΑ Β2, Δ.Σ. ΓΑΛΑΤΙΣΤΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΚΠ/ΚΟΣ: ΔΑΥΙΔ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ Διδασκαλία της λογοτεχνίας με τη μέθοδο project ή Διδακτική Ενότητα ΤΜΗΜΑ Β2, Δ.Σ. ΓΑΛΑΤΙΣΤΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΚΠ/ΚΟΣ: ΔΑΥΙΔ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ Διδασκαλία της λογοτεχνίας με τη μέθοδο project ή Διδακτική Ενότητα ΤΜΗΜΑ Β2, Δ.Σ. ΓΑΛΑΤΙΣΤΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΚΠ/ΚΟΣ: ΔΑΥΙΔ ΑΛΕΞΙΑ

2 ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ: •Απελευθέρωση του μαθητή – αναγνώστη από το άγχος του νοήματος •Τα νοήματα στη Λογοτεχνία δεν είναι σίγουρα αντικειμενικά, αλλά δεν είναι ούτε και υποκειμενικά •Εξάγονται βάση των ερμηνευτικών κοινοτήτων

3 Η Διδακτική Ενότητα είναι μια ολοκληρωμένη μαθησιακή και αναγνωστική διαδικασία η οποία βασίζεται σε μια αρχική σύλληψη (στην περίπτωση αυτή ένα λογοτεχνικό είδος, το παραμύθι), έχει ξεκάθαρους στόχους, πραγματώνεται με ένα σύνολο βιβλίων και συγκεκριμένη μέθοδο.

4 Μέρη της διδακτικής ενότητας 1.Εισαγωγή. Επιλέχθηκε το παραμύθι ως θέμα αυτής της διδακτικής ενότητας, γιατί είναι οικείο και ευχάριστο ανάγνωσμα για τους μικρούς μαθητές. Έτσι μπορεί να τους βοηθήσει στην οικοδόμηση μιας στενής προσωπικής σχέσης με το βιβλίο.

5 2.Στοχοθεσία. να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με το σύγχρονο παραμύθι. να αποκτήσουν τα παιδιά ερμηνευτικές δεξιότητες. να καλλιεργήσουν κριτική σκέψη. να μάθουν να διακρίνουν τα πραγματικά από τα φανταστικά γεγονότα. Να κατανοήσουν τη συλλειτουργία γραφής και εικόνας.

6 3.Δεξιότητες: Αναγνώριση του σκοπού του κειμένου (ερμηνευτικές δεξιότητες) Εντοπισμός των ηρώων και των φανταστικών στοιχείων και διάκρισή τους από τα πραγματικά Επιτονισμένη ανάγνωση παραμυθιών Αναπαράσταση-Δραματοποίηση παραμυθιών Ενθάρρυνση της καλλιτεχνικής έκφρασης Ανίχνευση των στερεότυπων που προσπαθούν να ανατρέψουν τα σύγχρονα παραμύθια

7 4.Περιεχόμενο. Προτάθηκαν πολλά, ολόκληρα κείμενα (βιβλία) στα παιδιά με βασικό αξίωμα για μια επιτυχημένη Ανάγνωση : το κατάλληλο βιβλίο στον κατάλληλο αναγνώστη την κατάλληλη στιγμή

8 5.Μέθοδος. Υιοθετήθηκε η μέθοδος project (σχέδιο εργασίας και η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία. Η τάξη δουλεύει ομαδοσυνεργατικά χωρισμένη σε τρεις ομάδες των έξι παιδιών. Η επεξεργασία και η παρουσίαση των βιβλίων έγινε ομαδικά με ποικίλες δραστηριότητες και αναπτύχθηκε σε τρεις φάσεις.

9 Α΄ φάση – Πριν την ανάγνωση •Δημιουργήσαμε σε βάθος χρόνου θετικό κλίμα για την ανάγνωση μέσα από αναγνώσεις παραμυθιών που συνοδεύονταν από κινητικές, εικαστικές, δραματικές και γλωσσικές δραστηριότητες σε επίπεδο τάξης με εμψυχωτή το δάσκαλο. •Οι μαθητές έφεραν στην τάξη το αγαπημένο παραμύθι που διάβασαν, το παρουσίασαν στους συμμάθητές τους όπως μπορούσαν. Αντάλλαξαν τα βιβλία τους, τα ξεφύλλισαν και η τάξη μας έγινε «βιβλιοθήκη».

10 Β΄ φάση – Παρουσίαση βιβλίων •Επιλογή των βιβλίων Προτάθηκαν στα παιδιά εννιά (9) βιβλία για να διαλέξει ένα κάθε ομάδα, τα εξής:  Η Οδοντογλυφίδα που έγινε Ογδοντογλυφίδα, Σοφία Μαντουβάλου, Πατάκης  Ένα αστέρι πέφτει στη γη, Ευδοκία Σκορδαλά- Κακατσάκη, άγκυρα  Τα τρία μικρά λυκάκια, Ευγένιος Τριβιζάς, Μίνωας  Ο πόλεμος των Ούφρων και των Τζούφρων, Ευγένιος Τριβιζάς, Μίνωας  Η σταγόνα της αγάπης, Σοφία Παράσχου,Ελληνικά Γράμματα

11  Το κουβαράκι που ήθελε ν’ αγαπάει, Βάνα Μυρωνάκη, άγκυρα  Η νύχτα των πυγολαμπίδων, Αλεξάνδρα Μητσιάλη, Πατάκης  Ο κύριος «Αύριο-βράδυ», Χρήστος Μπουλώτης,Ελληνικά Γράμματα  Ένας Καλλιεργημένος Λύκος, Μπέκη Μπλουμ & Πασκάλ Μπιε, Ζεβρόδειλος Οι ομάδες ξεφύλλισαν τα βιβλία, το εξώφυλλο, το οπισθόφυλλο και επέλεξαν τα: 1 η Η Οδοντογλυφίδα που έγινε Ογδοντογλυφίδα 2 η Ένας Καλλιεργημένος Λύκος 3 η Η σταγόνα της αγάπης

12 •Η ανάγνωση των βιβλίων έγινε στο σχολείο σε ώρες φιλαναγνωσίας και Ευέλικτης Ζώνης, κατά ομάδες. Κάθε ομάδα όρισε έναν ή δύο αναγνώστες, ανάλογα με το μέγεθος του βιβλίου. Το διάβασμα διήρκησε δύο διδακτικές ώρες. •Η οργάνωση της παρουσίασης Οι ομάδες δούλεψαν στην τάξη για να στήσουν την παρουσίαση των βιβλίων τους με την καθοδήγηση και τη βοήθεια της εκπαιδευτικού. Κάθε βιβλίο ανάλογα με τον προβληματισμό του και τις απαιτήσεις του οδήγησε την κάθε ομάδα στην οργάνωση δραστηριοτήτων που να το αποδίδουν χωρίς να το αποκαλύπτουν.

13 Η παρουσίαση αποτελείται από δύο μέρη: I.Αντικειμενικό μέρος: Είναι κοινό για κάθε βιβλίο και αναφέρεται στο: πού (τόπος) πότε (χρόνος) ποιοι (ήρωες) Τι συμβαίνει (σπουδαία γεγονότα) Ποιος μιλάει (αφηγητής) Για να βοηθηθούν τα παιδιά, τους δόθηκε να συμπληρώσουν ένα δομημένο έντυπο Βιβλιοπαρουσίασης, το εξής:

14 ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ: ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΣΑ Η ταυτότητα του βιβλίου Τίτλος: Συγγραφέας: Εικονογράφος: Μεταφραστής: Εκδότης:Είδος βιβλίου: Το βιβλίο που διάβασα Τόπος: Χρόνος: Ήρωες: Αφηγητής: Σπουδαία γεγονότα: ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ Το ΒΙΒΛΙΟ που θα σας παρουσιάσω είναι το: ___________________________________________ (ΤΙΤΛΟΣ) Γράφτηκε από τ_________________________ (ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ) ______________________________________ (ΕΚΔΟΣΕΙΣ) και είναι: ________________________________________ (περιπέτεια, βιογραφία, επιστημονική φαντασία, μυστηρίου, πληροφοριακό ή κάτι άλλο) ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΙ ΥΠΟΘΕΣΗ Πότε διαδραματίζεται; Πού; Ποιοι είναι οι ήρωες; Ποιες καταστάσεις αντιμετωπίζουν; Γράφω δυο λόγια αλλά δεν αποκαλύπτω το τέλος. _______________________________________________ Μου άρεσε/ Δε μου άρεσε, επειδή: _______________________________________________ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 0-5 (άσ’ το καλύτερα) 6-7 (καλούτσικο) 8-9 (πολύ καλό) 10 (να το διαβάσεις οπωσδήποτε)

15 Το πρώτο μέρος της παρουσίασης επίσης περιελάμβανε την ανάγνωση χαρακτηριστικών αποσπασμάτων (δύο-τρία) από κάθε βιβλίο, ώστε να αναδειχθεί το ύφος του συγγραφέα και προκληθεί προβληματισμός σχετικά με το θέμα του βιβλίου και το τέλος της ιστορίας. Η προετοιμασία του πρώτου μέρους της παρουσίασης χρειάστηκε περίπου μία διδακτική ώρα. (Σε ένα παράρτημα – αρχείο Word- υπάρχουν μερικές από τις εργασίες των παιδιών για όποιον ενδιαφέρεται)

16 II.Ερμηνευτικό μέρος Η εκπαιδευτικός πρότεινε διάφορες δραστηριότητες που ανταποκρίνονται στο βιβλίο και τα παιδιά επέλεξαν ελεύθερα αυτές που τους εξέφραζαν. Όπως: κειμενικές εικαστικές μουσικές ερευνητικές δραματικές γραπτές εργασίες

17 1 η ομάδα: Η Οδοντογλυφίδα που έγινε Ογδοντογλυφίδα. •Δραματική δραστηριότητα: Τα παιδιά δραματοποίησαν το διάλογο της Ογδοντογλυφίδας με τα χέλια ως το σημείο που αυτά αναρωτιούνται τι θα απογίνει το χ τους. •Κειμενική δραστηριότητα: Φυσική συνέχεια της προηγούμενης ήταν ένα ιδιότυπο «παιχνίδι κολοκυθιάς», π.χ. «το χ να πάει στον άντρα και να γίνει χάντρα», «και γιατί να πάει στον άντρα», «μα πού να πάει;», «να πάει στην ώρα και να γίνει χώρα» κτλ. Το παιχνίδι παίχτηκε από όλους τους μαθητές της τάξης.

18 •Κειμενική δραστηριότητα: Επειδή το τέλος του βιβλίου δεν αποκαλύφθηκε, όλοι οι μαθητές προσπάθησαν να βοηθήσουν την Ογδοντογλυφίδα να λύσει το πρόβλημά της, βρίσκοντας λέξεις που θα μπορούσαν να δεχτούν το περίσσιο γ, όπως αλατιέρα-γαλατιέρα, ράμμα-γράμμα κ.α. •Εικαστική δραστηριότητα: Τα παιδιά της πρώτης ομάδας ζωγράφισαν σημεία του Παραμυθιού ατομικά και συνεργατικά. (βλ. παράρημα)

19 2 η ομάδα: Ένας καλλιεργημένος λύκος •Εικαστική δραστηριότητα: Τα παιδιά της ομάδας οπτικοποίησαν σκηνές του βιβλίου με ζωγραφιές ατομικά και συνεργατικά (βλ. παράρτημα) •Εικαστική δραστηριότητα: Τα παιδιά της ομάδας κατασκεύασαν με χαρτόνι κάποια χαρακτηριστικά αντικείμενα των ηρώων (π.χ. γυαλιά) και προσάρμοσαν τα χρώματα των ρούχων τους σε αυτά των ηρώων. Έφτιαξαν δηλαδή τα κοστούμια για την επόμενη Δραστηριότητα.

20 •Δραματική δραστηριότητα: Τα παιδιά της ομάδας παρουσίασαν σκηνές του βιβλίου με την τεχνική της «παγωμένης εικόνας». Οι υπόλοιποι μαθητές προσπαθούσαν να μαντέψουν ποιος υποδύεται κάθε ήρωα και από ποιο σημείο είναι βγαλμένες. Για να βοηθηθούν ένα μέλος της ομάδας έδινε το λόγο στα παιδιά που συμμετείχαν στην εικόνα για μια μόνο φράση με το πάτημα του κεφαλιού.

21 3 η ομάδα: Η σταγόνα της αγάπης •Εικαστική δραστηριότητα: Τα παιδιά της ομάδας απέδωσαν το βιβλίο με ατομικές ζωγραφιές. Ομαδικά ζωγράφισαν την πιο συγκλονιστική σκηνή. (βλ. παράρτημα) •Κειμενική δραστηριότητα: Τα παιδιά της ομάδας ασκήθηκαν στην επιτονισμένη ανάγνωση των παραμυθιών και διάβασαν τα αποσπάσματα του βιβλίου σαν πραγματικοί παραμυθάδες. Γι’ αυτό ακούστηκαν τέσσερα αποσπάσματα από αυτό το βιβλίο.

22 •Μουσικοχορευτική δραστηριότητα: Τα παιδιά της ομάδας με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού επέλεξαν κλασικές μουσικές για να χορέψουν με όλους τους συμμαθητές τους: το χορό των ηλιαχτίδων  ιταλική Ταραντέλα το χορό των χιονονιφάδων  Ο γαλάζιος Δούναβης Γιόχαν Στράους το χορό των χαλαζόπαιδων  Can Can Music Offenbach Η μουσική μέσα από το ρυθμό και την ένταση υπέβαλε τα παιδιά να χορέψουν ανάλογα κάθε φορά και ταιριαστά με τους ήρωες. Η χαρά τους ήταν απερίγραπτη.

23 Η προετοιμασία των ομάδων για το ερμηνευτικό μέρος έγινε στο σχολείο και διήρκησε δύο διδακτικές ώρες. Η παρουσίαση των βιβλίων ενέπλεξε όλους τους μαθητές της τάξης στον προβληματισμό κάθε βιβλίου, ώστε ωφελήθηκαν τελικά και από τα τρία βιβλία. Στην παρουσίαση των βιβλίων αφιερώθηκαν δύο διδακτικές ώρες.

24 Γ΄ φάση – Μετά την ανάγνωση •Οι μαθητές εκφράστηκαν, παρουσίασαν τα αποτελέσματα της προσπάθειάς τους και απέδειξαν ότι επηρεάστηκαν από αυτό το αναγνωστικό πρόγραμμα μέσα από τις παρακάτω δράσεις: Διοργάνωσαν έκθεση ζωγραφικής με τα έργα τους στον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης. Οργάνωσαν επίσκεψη και ξενάγηση στη σχολική βιβλιοθήκη. Ασχολήθηκαν με τα βιβλία και δανείστηκαν αυτά που επέλεξαν.

25 6.Αξιολόγηση Τέθηκαν σαφή κριτήρια αξιολόγησης, γνωστά στα παιδιά Δεν αξιολογήθηκε η ορθότητα της ερμηνείας Αξιολογήθηκε η συμμετοχή, η ανάληψη πρωτοβουλιών, η στρατηγική τους, οι πρωτότυπες δραστηριότητες Αξιολογήθηκε η πρόοδος σε σχέση με την Ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων


Κατέβασμα ppt "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ Διδασκαλία της λογοτεχνίας με τη μέθοδο project ή Διδακτική Ενότητα ΤΜΗΜΑ Β2, Δ.Σ. ΓΑΛΑΤΙΣΤΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΚΠ/ΚΟΣ: ΔΑΥΙΔ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google