Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Για το μάθημα της γλώσσας… • Αξιοποίηση του επεξεργαστή κειμένου ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Για το μάθημα της γλώσσας… • Αξιοποίηση του επεξεργαστή κειμένου ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Για το μάθημα της γλώσσας… • Αξιοποίηση του επεξεργαστή κειμένου ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ

2 Έλενα Βλαχογιάννη • Κοινότοπη – επαναλαμβανόμενη θεματολογία • Κείμενα που δεν ανανεώνονται, που ανταποκρίνονται ελάχιστα στα ενδιαφέροντα και στα γνωστικά σχήματα των μαθητών που δε δημιουργούν γέφυρα με την εκτός σχολείου πραγματικότητα (διδάσκεται η είδηση με κείμενα της δεκαετίας του ’90) • Το είδος κατανόησης – επεξεργασίας του αρχικού κειμένου • Υποστήριξη μαθητών κατά τη διαδικασία παραγωγής κειμένου • Το ζήτημα της αξιολόγησης των μαθητικών κειμένων • Κατ’ όνομα «αυθεντικές» περιστάσεις επικοινωνίας • Επιφανειακή, μηχανική ανταπόκριση μαθητών στο επικοινωνιακό πλαίσιο; • Μύηση μαθητών στη νέα κειμενική πραγματικότητα Προβληματισμοί

3 Αναδρομή στις διδακτικές προσεγγίσεις

4 Έλενα Βλαχογιάννη • Βασική μονάδα λόγου η λέξη • Ρυθμιστικός χαρακτήρας της διδασκαλίας • Έμφαση στην εκμάθηση των γραμματικοσυντακτικών δομών και της μεταγλώσσας • Έμφαση στο γραπτό λόγο • Δασκαλοκεντρική διδασκαλία • Ο μαθητής παθητικός αποδέκτης της όλης διαδικασίας Παραδοσιακή προσέγγιση

5 Έλενα Βλαχογιάννη • Βασική μονάδα λόγου η πρόταση • Μηχανιστικού τύπου ασκήσεις -Έμφαση στην ανατροφοδότηση • Προτεραιότητα στον προφορικό λόγο • Ανάγνωση: ‘σπάσιμο του κώδικα’ – κατανόηση γραπτού λόγου • Γραφή: ‘η θεωρία των τριών σταδίων’ (προετοιμασία – γράψιμο –επανεξέταση) • Διόρθωση: βελτίωση επιφανειακών χαρακτηριστικών (γλωσσικών δομών, ορθογραφίας, στίξης) Δομιστική προσέγγιση

6 Έλενα Βλαχογιάννη • Ο υπολογιστής ως δάσκαλος • συμπεριφορισμός • Εκπαιδευτικό λογισμικό – Κλειστού τύπου • Διδασκαλίας (Tutorial) • Εξάσκησης (Drill and Practice) • Ρόλος εκπαιδευτικού και μαθητών: περιορισμένος, προκαθορισμένος • Αν και επιστημονικά ξεπερασμένα δημοφιλή και διαδεδομένα Δομιστική προσέγγιση & ΤΠΕ

7 Έλενα Βλαχογιάννη • Βασική μονάδα λόγου το κείμενο • Έννοια της επικοινωνιακής ικανότητας (Hymes)επικοινωνιακής ικανότητας • Έννοια της γλωσσικής ποικιλότητας (κοινωνιογλωσσολογία) • Έννοια του συγκείμενου ή περικείμενου (context) (Halliday) • Κινήματα – Η γλώσσα ως ενιαίο όλον (whole language)ενιαίο όλον – Το γράψιμο ως διαδικασία (process writing)διαδικασία Κινήματα προοδευτικής γλωσσοδιδακτικής - (1970 – 1980)

8 Έλενα Βλαχογιάννη • Ο Η/Υ ως περιβάλλον εργασίας • Ανοιχτά περιβάλλοντα – Προγράμματα Επεξεργασίας Κειμένου – Προγράμματα υποστήριξης της διαδικασίας παραγωγής γραπτού λόγου – Προγράμματα προσομοίωσης – Σώματα κειμένων και Ηλεκτρονικά λεξικά Κινήματα προοδευτικής γλωσσοδιδακτικής - (1970 – 1980) & ΤΠΕ

9 Για ποιο λόγο; • Ανάδειξη της ρευστότητας του κειμένου • Ενίσχυση του πειραματισμού • συμβολή στα πολλαπλά στάδια της γραφής: • Πολλαπλές γραφές • Διορθώσεις • Αναθεωρήσεις • ΠΟΛΥΤΡΟΠΙΚΟΤΗΤΑ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ ΓΙΑΤΙ… Η γραπτή έκφραση του μαθητή δεν θεωρείται τελειωμένο προϊόν

10 Επεξεργαστής κειμένου και γραμματισμός

11 Πιθανές θετικές επιδράσεις • Η διαδικασία της παραγωγής λόγου πλησιάζει στον τρόπο σκέψης του ανθρώπου που δεν είναι γραμμικός • Η γραφή αντιμετωπίζεται ως μια δυναμική – μη στατική διαδικασία (αλληλοεγκιβωτισμός των σταδίων παραγωγής γραπτού λόγου).Γιατί: – Ευκολία στην παραγωγή διαδοχικών κειμένων και τη διόρθωσή τους (ρευστότητα) – Εξατομίκευση παρέμβασης καθηγητή κατά τη διάρκεια της παραγωγής λόγου

12 • Ενισχύεται ο πειραματισμός. Το κέντρο βάρους μεταφέρεται στη διαδικασία παραγωγής • Πειραματισμός για την κατάλληλη μίξη διαφορετικών τρόπων και κωδίκων (γλωσσικός, οπτικός επικοινωνίας) • Πειραματισμός με το υπερκείμενο • Διευκολύνεται η συνεργατική γραφή. Γιατί: – Ύπαρξη οθόνης: το κείμενο από ατομικό γίνεται κοινωνικό – Οι μαθητές εργάζονται ανά δύο ή τρεις σε κάθε υπολογιστή – Συνεργάζονται με άλλα σχολεία για την εκπόνηση κοινής εργασίας αποστέλλοντας ηλεκτρονικά τα ψηφιακά τους κείμενα – Ο δάσκαλος καθοδηγητής • Βοηθάει στην απαλλαγή από το φόβο του λάθους και την ανάληψη ρίσκου

13 • Αποστασιοποίηση από το κείμενο – αποδοχή παρέμβασης-κριτική του διόρθωση • Θετική αντίδραση μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες • Ευκολότερη πραγμάτωση της επικοινωνιακής προσέγγισης με αποστολή ψηφιακών κειμένων και δημοσίευσή τους • Άσκηση στο υπερκείμενο με σχεδιασμένες από τον διδάσκοντα δραστηριότητες για η σωστή πλοήγηση στο χάος του Διαδικτύου

14 Πιθανοί Κίνδυνοι • Μπορεί να παρασύρει σε απευθείας γράψιμο χωρίς να προηγηθεί το βήμα του προσεκτικού σχεδιασμού • Πολιτισμικά χρωματισμένα περιβάλλοντα – τα κειμενικά πρότυπα είναι αγγλικά. Περιορισμός δημιουργικότητας • Περιορισμένη εγκυρότητα του ορθογραφικού και γραμματικού έλέγχου και του θησαυρού. Ο Έλληνας μαθητής πρέπει να μάθει λειτουργεί κριτικά μέσα σε αυτά

15 Προϋποθέσεις • Κατάλληλο αναλυτικό πρόγραμμα • Διαθεσιμότητα εργαστηρίου • Ύπαρξη τεχνικού υποστήριξης • Σωστή φυσική διαμόρφωση εργαστηρίου • Κατάλληλες μέθοδοι διδασκαλίας – το μέσο από μόνο του δε βοηθά • Σενάριο • Διάθεση χρόνου

16 Χρήσιμες ιστοσελίδες • Word.pdf Word.pdf • • Παρουσίαση word 7 : %CE%95%CF%80%CE%B5%CE%BE%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE %AF%CE%B1- %CE%BA%CE%B5%CE%B9%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF%CF%85 %CE%95%CF%80%CE%B5%CE%BE%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE %AF%CE%B1- %CE%BA%CE%B5%CE%B9%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF%CF%85

17 ΑΣΚΗΣΗ • ΤΕΧΝΙΚΕΣ • Παρακολούθηση αλλαγών (µια τεχνική που διευκολύνει τη συνεργατική συγγραφή κειµένων) • Εισαγωγή σχολίων (διευκολύνει τη συνεργατική συγγραφή) • Συνδυασµός εικόνας και κειµένου

18 Κεντρική σελίδα • Πινέλο μορφοποίησης: εφαρμογή αλλαγών σε ένα μέρος του κειμένου, συμφωνα με ένα πρότυπο • Χρώμα επισήμανσης κειμένου (highlighter) • Εύρεση και αντικατάσταση (ευκολη εφαρμογή αλλαγών μέσα στο κείμενο

19 ΕΙΣΑΓΩΓΗ • Ενσωμάτωση εικόνας μέσα στο κείμενο • Word – art • Χρήση συμβόλων

20 ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ • Παρακολούθηση αλλαγών (έλεγχος και αποδοχή των αλλαγών) • Σύγκριση εγγράφων (παραθέτουμε και τις δύο εκδοχες του κειμένου  παρατήρηση αλλαγών) • Σχόλια (επικοινωνία)

21 Έλενα Βλαχογιάννη Η γλώσσα ως ενιαίο όλον (whole language) • Η γλώσσα εκλαμβάνεται και διδάσκεται ως ένα αρραγές σύνολο. • Η γλώσσα αξιοποιείται για την εξυπηρέτηση κοινωνικολειτουργικών αναγκών • Έμφαση στην παραγωγή και κατανόηση αυθεντικών κειμένων.

22 Έλενα Βλαχογιάννη Το γράψιμο ως διαδικασία (process writing) • Έμφαση στη διαδικασία παραγωγής του γραπτού λόγου και όχι στο τελικό προϊόν. • Έρευνα για τις ιδιαιτερότητες και δυσκολίες κατά τη διαδικασία της γραφής. • Το γράψιμο μια συνεχής, μη γραμμική και παλίνδρομη διαδικασία. • Αλληλοεγκιβωτισμός σταδίων παραγωγής λόγου • Παροχή συστηματικής βοήθειας στους μαθητές για την ανάπτυξη μεταγνωστικών δεξιοτήτων.


Κατέβασμα ppt "Για το μάθημα της γλώσσας… • Αξιοποίηση του επεξεργαστή κειμένου ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ 24/11/2011ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΝΩΛΟΓΛΟΥ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google