Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Νεανική παραβατικότητα και θεωρητικό πλαίσιο για την πρόληψή της Παρουσίαση αποτελεσμάτων έρευνας για τη σχολική παραβατικότητα. Ανδρέας Παυλάκης 18/02/20011.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Νεανική παραβατικότητα και θεωρητικό πλαίσιο για την πρόληψή της Παρουσίαση αποτελεσμάτων έρευνας για τη σχολική παραβατικότητα. Ανδρέας Παυλάκης 18/02/20011."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Νεανική παραβατικότητα και θεωρητικό πλαίσιο για την πρόληψή της Παρουσίαση αποτελεσμάτων έρευνας για τη σχολική παραβατικότητα. Ανδρέας Παυλάκης 18/02/20011

2 Περιγραφή εισήγησης  Διασαφήνιση όρων  Θεωρητικό πλαίσιο  Ευρήματα ερευνών  εισηγήσεις 18/02/20012

3 Διασαφήνιση όρων  Νεανική παραβατικότητα ορίζεται ως η αποκλίνουσα συμπεριφορά (ΑΣ) των νέων  η ΑΣ καθορίζεται με κριτήρια, συνήθως, το εύχρηστο στην κοινωνική έρευνα, κανονιστικό κριτήριο (normative conception)  ΑΣ είναι η συμπεριφορά που παραβαίνει τους κανόνες της κοινωνίας:  Τυπικούς ή και  άτυπους 18/02/20013

4 Διασαφήνιση όρων (2)  Όμως, απαιτείται συμφωνία για τους κανόνες (φόνος – ομοφυλοφιλία)  ΑΣ μπορεί να διακριθεί σε αποκλίνουσα από τυπικούς ή και άτυπους κανόνες  Απόκλιση από τους τυπικούς κανόνες, που έχουν και το μεγαλύτερο εκτόπισμα 18/02/20014

5 Θεωρητικό πλαίσιο  Αιτιολογία ΑΣ, υπάρχουν αίτια και εντοπισμός  Κληρονομικότητα  Ψυχολογικό επίπεδο [προσωπικότητα, ψυχ. ασθένειες]  ψυχοκοινωνικό επίπεδο[ψυχολογική ένταση, κοινωνικοποίηση, περιθωριοποίηση]  Δομικό επίπεδο[Κοινωνικο-οικονομικές ανισότητες] 18/02/20015

6 Θεωρητικό πλαίσιο (2) Α. Θεωρία μάθησης / διαφορικής συσχέτισης  Το άτομο εκ φύσεως νομοταγές.  Αποκλίνει αν το ωθήσει κάποια κοινωνική δύναμη ΜΑΘΗΣΗ Μαθαίνω να μιλώ - περπατώ - αποκλίνω Στο περιβάλλον του ατόμου υπάρχουν αρνητικές και θετικές στάσεις έναντι της απόκλισης 18/02/20016

7 Θεωρητικό πλαίσιο (3) αρνητικές και θετικές στάσεις έναντι της απόκλισης Διαφορική αποκλίνουσες στάσεις Συσχέτιση συμβατικές στάσεις Αποκλίνουσα συμπεριφορά είναι συνάρτηση της ισχύος των Σημασία: εντοπισμός στάσεων 18/02/20017

8 Ανάπτυξη θετικών στάσεων:  Αποκλίνουσες υποκουλτούρες (αναρχικές ομάδες)  Οικονομικό έγκλημα σε ένα οργανισμό (όλοι κλέβουν, φοροδιαφεύγουν)  Κάπνισμα στο σχολείο (όλοι καπνίζουν)  Αθέμιτα μέσα και ευνοιοκρατία  Παράβαση κανονισμών από γονείς, δασκάλους εκπέμπει αποκλίνοντα μηνύματα (πχ παράνομα φροντιστήρια)  Βία στην οικογένεια  Βία και απάτες στα ΜΜΕ (κυρίως τηλεόραση) 18/02/20018

9 Β. Θεωρία Κοινωνικού Ελέγχου  Το άτομο είναι ηδονοκεντρικό και αποκλίνον και για την ηδονή παραβιάζει κανόνες  ΑΣ δεν είναι το κυνήγι της ηδονής αλλά η παράκαμψη κοινωνικών κανόνων  ΔΕΝ ΑΠΟΚΛΙΝΕΙ λόγω κοινωνικού δεσμού:  Συναισθηματική σύνδεση (γονείς κλπ)  Ορθολογική δέσμευση (οδύνη – ηδονή) βρεγμένος και βροχή  Ανάμειξη με ΜΗ αποκλίνουσες δραστηριότητες  Πίστη στο δίκαιο των κανονισμών (όσο πιο πολύ πιστεύει στους κανόνες τόσο λιγότερο θα τους παραβεί) 18/02/20019

10 Γ. Θεωρία Κοινωνικού Χαρακτηρισμού  ετικετοποίηση – στιγματισμός  Θεώρημα Thomas:όταν τα άτομα ορίζουν μια κατάσταση ως πραγματική, η κατάσταση κατά συνέπεια γίνεται πραγματική.  Αν το άτομο αποδεχθεί τα στοιχεία του χαρακτηρισμού θα συμπεριφέρεται ανάλογα [ναρκομανής, πότης, παλιόπαιδο]  Πρωτογενής – δευτερογενής απόκλιση  Φαύλος κύκλος 18/02/200110

11 Δ. Θεωρία Έντασης ή Ανομία  Κοινωνία θέτει στόχους που θα εκπληρώσουν οι πολίτες = ευτυχισμένοι, καλοί πολίτες κλπ  Κοινωνική δομή στην οποία κινούνται οι πολίτες  και παρέχει θεμιτά μέσα για την εκπλήρωση των στόχων τους.  Τα μέσα δεν είναι προσβάσιμα σε όλους όποτε χρησιμοποιούνται ΑΣ  μη υλιστικοί στόχοι: πολλές εμπειρίες προκαλούν εντάσεις στους νεαρούς αποτυχία, καταπίεση στην οικογένεια, σχολείο, αίσθηση απώλειας, απογοήτευσης ή ματαίωσης  Η παραβατικότητα είναι μορφή αντίδρασης προς τις συνθήκες ΄λητα γργονότα που προκ 18/02/200111

12 18/02/200112

13 18/02/200113

14 Διάβασμα εξωσχολικών βιβλίων - Βραδινή έξοδος ΦύλοΠοτέ/1-2 φορές χρόνο 1-2 φ/ μήνα 1 φ/ βδομάδα Κάθε μέρα Α48.9 13,2 11.8 18,6 17.1 38,1 21.5 29,7 Κ11.4 10,8 24.2 22,8 57.2 44,6 6.8 21,6 18/02/200114

15 Μηχανές τυχερών παιχνιδιών ΦύλοΠοτέ/1-2 φορές χρόνο 1-2 φ/ μήνα 1 φ/ βδομάδα Κάθε μέρα Α84.65.63.84.5 Κ96.81.70.40.6 18/02/200115

16 λόγοςΠοτέ/1-2 μέρες 3-4 μέρες5-6 μέρες 7 + μέρες ασθένεια87.6 87.7*4.7 4.4 1.4 1.6 1.8 σκασια- ρχείο 86.5 87.83.4 2.3 1.6 1.1 2.7 1.1 άλλο *κ 85.9 88.6 3.4 2.1 2 1.1 2.3 1.1 18/02/200116

17 Βαθμολογία % < 910 - 1213 - 1516 - 18 19 + 1.510.132.534.217.1 0.94.822.437.830.7 18/02/200117

18 κάπνισμα τσιγάρου (όλη τη ζωή) ποτέ1 - 56 - 910 - 39 40 + 44.221.13.36.823.4 61*17.43.25.312.5 * Κ αριθμός τσιγάρων 18/02/200118

19 κατανάλωση αλκοόλ (τελ. 30 μέρες) τίποτε1 - 9 10 - 1920 - 39 40 + 26.1439.14.34.2 44 45.63.91.30.7 18/02/200119

20 μεθύσι (σε όλη τη ζωή) τίποτε1 - 9 10 - 1920 - 39 40 + 67.125.21.20.92.3 78.5* * Κ 18.7Ο.30.20.4 18/02/200120

21 μεθύσι (τελ. 12 μήνες) τίποτε1 - 9 10 - 1920 - 39 40 + 71.4201.30.90.7 82.4 13.1Ο.30.20.4 18/02/200121

22 Βιώματα λόγω ποτού (12μ) είδος1 - 23 - 910 - 1920 + συμπλοκή10.1 4.0 4.6 1.2 0.9 0.2 3.1 0.6 Δυστύχημα ή τραύμα 5.7 1.9 3 0.5 Ο.7 0.2 1.9 0.4 Πρόβλημα με γονείς 7.6 5.8 4 1.8 0.8 0.2 2.1 0.9 Πρόβλημα με φίλους 7.4 6.1 3.6 1.4 1,0 0.1 2,0 0.4 18/02/200122

23 Βιώματα λόγω ποτού (12μ) (συν) είδος1 - 23 - 910 - 1920 + Πτωχή σχολ. απόδοση 7.7 5 4.2 1.6 0.6 2.9 0.7 Θυματο- ποίηση 1.6 0.6 2 0.3 Ο.5 0.1 3.2 0.4 Πρόβλημα με την αστυνομία 3.3 0.8 2.5 0.4 0.8 0.1 3.6 0.6 Νοσοκο- μειακή νοσηλεία 3.3 2 2.5 0.8 0.7 0.1 2.7 0.4 18/02/200123

24 Βιώματα λόγω ποτού (12μ) (συν) είδος1 - 23 - 910 - 1920 + Σεξ χωρίς προφύλαξη 6.5 0.7 3.8 0.6 1.6 0.8 5.6 0.7 Σεξ και την άλλη μέρα απογοήτευση 5.2 0.8 2.6 0.4 Ο.8 0.1 2.5 0.6 18/02/200124

25 Μεγάλη πόλη Μέτριου μεγέθους πόλη Μικρές πόλεις Όλη τη ζωή Τελ. χρόνο Όλη τη ζωή Τελ. χρόνο Όλη τη ζωή Τελ. χρόνο Ομαδικό καυγά 18,713,614,810,917,413,6 Μεταφορά όπλου 4,82,83,52,36,13,4 Επίθεση 3,31,91,71,13,93,2 Κλοπή από τσάντα 1,50,71,40,71,20,7 Ληστεία /εκβιασμός 1,30,81,80,92,92,4 Κλοπή από μαγαζί 5,72,63,31,04,41,9 Πηγή: Καπαρδής (2010) Νεανική παραβατικότητα 18/02/200125

26 Μεγάλη πόλη Μέτριου μεγέθους πόλη Μικρές πόλεις Όλη τη ζωή Τελ. χρόνο Όλη τη ζωή Τελ. χρόνο Όλη τη ζωή Τελ. χρόνο Κλοπή αυτ/του 1,30,81,00,92,41,0 Κλοπή δικύκλου 2,21,32,31,42,41,4 Διάρρηξη αυτ/του 1,91,41,51,01,2 Διάρρηξη 1,91,20,90,71,40,7 Βανδαλισμός 7,73,36,23,25,83,4 Hacking 4,83,43,12,24,84,4 Νεανική παραβατικότητα 18/02/200126

27 Μεγάλη πόλη Μέτριου μεγέθους πόλη Μικρές πόλεις Όλη τη ζωή Τελ. χρόνο Όλη τη ζωή Τελ. χρόνο Όλη τη ζωή Τελ. χρόνο Δοσοληψία ναρκωτικών 1,51,11,61,31,91,2 Χρήση ναρκωτικών 3,62,64,03,14,13,9 Πηγή: Καπαρδής (2010) Νεανική παραβατικότητα 18/02/200127

28 ανομία Δηλώσεις (όσοι συμφωνούν)20032007 Μπορείς να παραβαίνεις τους κανόνες αν σου φαίνονται ότι δεν μπορούν να εφαρμοστούν 69,150,8 Ακολουθώ όποιους κανόνες θέλω58,425,0 Στην πραγματικότητα λίγοι κανόνες είναι αυστηροί στη ζωή 72,457,3 Είναι δύσκολο να εμπιστευθείς οτιδήποτε, γιατί όλα αλλάζουν 76,469,3 Στην πραγματικότητα κανένας δε γνωρίζει τι αναμένουν από αυτόν στη ζωή 77,169,2 Ποτέ δεν μπορείς να είσαι βέβαιος για οτιδήποτε στη ζωή 88,280,8 18/02/200128

29 παραβατικότητα τελ. 12 μήνες, πόσο συχνά; ( ποτέ)20032007 Κτύπησες καθηγητή σου91,193,0 Έκανες καυγά στο σχολείο71,968,4 Έλαβες μέρος σε καυγά όπου μια ομάδα φίλων σου ήταν εναντίον μιας άλλης ομάδας 68,771,8 Κτύπησες κάποιον πολύ άσχημα, ώστε να χρειάζεται επιδέσμους ή γιατρό 91,889,9 Χρησιμοποίησες οποιοδήποτε όπλο για να πάρεις κάτι από ένα άτομο 96,394,9 Πήρες κάτι που δε σου ανήκει, το οποίο άξιζε περισσότερο από πέντε λίρες 87,089,2 18/02/200129

30 Παραβατικότητα (2) τελ. 12 μήνες, πόσο συχνά; ( ποτέ)20032007 Πήρες κάτι από κάποιο κατάστημα χωρίς να το πληρώσεις 87,686,9 Έβαλες φωτιά επίτηδες στην περιουσία κάποιου άλλου 90,092,7 Μπλέχτηκες σε φασαρίες με την αστυνομία για κάτι που έκανες 87,190,8 Κατέστρεψες επίτηδες περιουσία του σχολείου 85,782,9 18/02/200130

31 Παραβατικότητα (3) τελ. 12 μήνες, πόσο συχνά; ( ποτέ)ΑΚ Συμμετείχες σε ομάδα που τρομοκράτησε ένα άτομο 78,891,7 Συμμετείχες σε ομάδα που χτύπησε ένα άτομο 78,893,0 Συμμετείχες σε ομάδα που άρχισε καυγά με άλλη ομάδα 72,685,7 Άρχισες καυγά με άλλο άτομο 64,978,0 Έκλεψες κάτι που να αξίζει δέκα λίρες ή περισσότερο 87,697,7 Παραβίασες ένα μέρος, για να κλέψεις 90,398,7 Κατάστρεψες επίτηδες δημόσια ή ιδιωτική περιουσία 80,395,1 Πώλησες κλεμμένα πράγματα 90,298,7 18/02/200131

32 Παραβατικότητα (4) τελ. 12 μήνες, πόσο συχνά; ( ποτέ)ΑΚ Ομάδα σε τρομοκράτησε 78,891,7 Συμμετείχες σε ομάδα που χτύπησε ένα άτομο 78,893,0 Συμμετείχες σε ομάδα που άρχισε καυγά με άλλη ομάδα 72,685,7 Άρχισες καυγά με άλλο άτομο 64,978,0 Έκλεψες κάτι που να αξίζει δέκα λίρες ή περισσότερο 87,697,7 Παραβίασες ένα μέρος, για να κλέψεις 90,398,7 Κατάστρεψες επίτηδες δημόσια ή ιδιωτική περιουσία 80,395,1 Πώλησες κλεμμένα πράγματα 90,298,7 18/02/2001 32

33 Σοβαρά αδικήματαΜικρο-αδικήματαΣύνολο 1976108162 270 1980138141279 198523189 320 199017149220 199521786303 200017749226 2005136121257 200762195257 200871270341 Ανήλικοι που ενέχονται σε ποινικά αδικήματα 18/02/200133

34 Σοβαρά αδικήματαΜικρο-αδικήματαΣύνολο 19766761128 19805052102 1985391857 199033437 19956713 2000343165 200598100198 20075081131 20085599154 Ανήλικοι που καταδικάστηκαν για ποινικά αδικήματα

35 ΕπαρχίαΑστική περιοχήΑγροτική περιοχή ΛΕΥΚΩΣΙΑ7125 ΛΑΡΝΑΚΑ2964 ΛΕΜΕΣΟΣ7310 ΠΑΦΟΣ293 ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ------------34 ΣΥΝΟΛΟ202136 Ανήλικοι που ενέχονται σε ποινικά αδικήματα 18/02/200135

36 Παράγοντες κινδύνου  Εμπειρία σοβαρών προβλημάτων (απώλεια αγαπημένου προσώπου)  Σχέσεις με γονείς  Θύματα αντικοινωνικής συμπεριφοράς  Ελεύθερος χρόνος και διαχείρισή του  Στάσεις και συμπεριφορές που συγκροτούν αντικ. συμ  Στάσεις έναντι της βίας  Κακή επίδοση, απουσίες και διακοπή φοίτησης  Η γειτονιά, παραβατικοί φίλοι, κακές σχέσεις με το σχολείο  χρήση ψυχοδραστικών ουσιών 18/02/200136

37  Παροχή ευκαιριών μάθησης  Ανάπτυξη δεξιοτήτων  Εμπλοκή σε σχολικές δραστηριότητες  Αίσθημα του ανήκειν (θεατρικό παιχνίδι, αθλητισμός, μουσικές εκδηλώσεις)  Πρόληψη στο σχολείο  Αναβάθμιση ρόλου του σχολείου  Προγράμματα αυτοεκτίμησης  κουλτούρα διαφορετικότητας  προαγωγή του εθελοντισμού  Ανάπτυξη δημιουργικής και κριτικής ικανότητας  Ανίχνευση και πρόληψη συναφών προβλημάτων  Ερευνητική καταγραφή ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ 18/02/200137

38  Βελτίωση επικοινωνίας μέσα στην οικογένεια  Διαπραγμάτευση με το παιδί  Σεβασμός απόψεων του παιδιού  Στήριξη παιδιού από γονείς,  Επίδειξη κατανόησης,  Εμπλοκή στην καθημερινότητα  Πρωτογενής, Τριτογενής Δευτερογενής, πρόληψη  εφαρμογή αρχών κράτους πρόνοιας  ευαισθητοποίηση πληθυσμού για καλύτερες οικ. σχέσεις,  Σχολή γονέων  ευρύτερα κοινωνικά μέτρα  Πρόληψη σε κοινοτικό επίπεδο ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ (συν) 18/02/200138

39  Πλαίσιο ώστε να παρέχεται στο παιδί:  βοήθεια για Ανάπτυξη  προστασία  συμμετοχή  Εμπλοκή στην καθημερινότητα  Δικαστήριο ανηλίκων  τροποποίηση νομοθεσίας  συμφέρον ανηλίκου  πρόληψη αντί καταστολή  Εναλλακτικά μέτρα διαχείρισης  Εξωδικαστική παρέμβαση  Μέριμνα για ιδιαίτερες ομάδες ανηλίκων  ΕΘΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ (συν) 18/02/200139

40 Ευχαριστώ


Κατέβασμα ppt "Νεανική παραβατικότητα και θεωρητικό πλαίσιο για την πρόληψή της Παρουσίαση αποτελεσμάτων έρευνας για τη σχολική παραβατικότητα. Ανδρέας Παυλάκης 18/02/20011."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google