Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Πληροφορική και Συνθετικές, Διαθεματικές Εργασίες στο Γενικό Λύκειο Γ. Δερεκενάρης, Μ. Καλκάνη, Κ. Κόικα.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Πληροφορική και Συνθετικές, Διαθεματικές Εργασίες στο Γενικό Λύκειο Γ. Δερεκενάρης, Μ. Καλκάνη, Κ. Κόικα."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Πληροφορική και Συνθετικές, Διαθεματικές Εργασίες στο Γενικό Λύκειο Γ. Δερεκενάρης, Μ. Καλκάνη, Κ. Κόικα

2 Μπορούμε στο σημερινό Γενικό Λύκειο να  Φέρουμε στο επίκεντρο βιώματα,ανησυχίες των μαθητών;  Να επικοινωνήσουμε και να συνεργαστούμε με τους μαθητές;  Να συνεργαστούμε και να επικοινωνήσουμε οι εκπαιδευτικοί μεταξύ μας;  Να νιώσουμε ελεύθεροι να αυτοσχεδιάσουμε και να δημιουργήσουμε χωρίς συγκρούσεις με το αναλυτικό πρόγραμμα;

3 Οι δυσκολίες είναι γνωστές και σχετίζονται με:  Την υποταγή του Λυκείου στις Εξετάσεις  Αναλυτικά προγράμματα  Αξιολόγηση  Μέθοδοι διδασκαλίας  τη μεγάλη ποσότητα ύλης  τη δυσκολία μας να συνεργαστούμε

4 Τα μαθήματα της Πληροφορικής μπορούν να βοηθήσουν  σε ένα πιο εποικοδομητικό - δημιουργικό λύκειο.

5 Γιατί;  Δεν εντάσσονται στην αλυσίδα των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.  Παρέχεται ελευθερία σύμφωνα και με το αναλυτικό πρόγραμμα για δημιουργικές συνθετικές εργασίες (projects).  Εκπληρώνεις εύκολα τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος π.χ. Επεξεργασία κειμένου, Επεξεργασία Εικόνας κ.α..  Η πληροφορική εμπλέκεται από τη «φύση» της με άλλα επιστημονικά πεδία και άλλες θεματικές περιοχές.

6 Πως;  Με την υλοποίηση συνθετικών, διεπιστημονικών ή διαθεματικών εργασιών.

7 Τι ωφέλειες έχουν οι μαθητές:  Δραστηριοποίηση των μαθητών – Σύνδεση με την καθημερινή ζωή – Κίνητρα  Δημιουργική σκέψη – Επίλυση προβλημάτων – Ποικιλία δραστηριοτήτων  Συνεργασία – Επικοινωνία μαθητών με εκπαιδευτικό, με τους συμμαθητές τους.  Επικοινωνία – Συνεργασία εκπαιδευτικών μεταξύ τους. Διδάσκουμε με το παράδειγμα.  Ένταξη της σχολικής ζωής στην Κοινωνία.

8 Τι ωφέλειες έχουν οι μαθητές; Ποικιλία δραστηριοτήτων Επικοινωνία Ένταξη στην Κοινωνία Επίλυση προβλημάτων Δημιουργική σκέψη Συνεργασία Κίνητρα ΔραστηριοποίησηΚαθημερινή ζωή

9 Η προσπάθειά μας: «Μεσογειακή διατροφή, Ελιά και Περιβάλλον»  Μια συλλογική προσπάθεια καθηγητών Πληροφορικής, Αγγλικών, Γερμανικών, Φυσικής Αγωγής.  ενώ συμμετέχουν και καθηγητές Βιολογίας, Φιλολογίας, Χημείας.  Το θέμα έχει σχέση με την περιβαλλοντική εκπαίδευση και έγινε προσπάθεια να αντιμετωπιστεί διεπιστημονικά και διαθεματικά.  Χρόνος υλοποίησης της εργασίας: Δεκέμβριος - Μάιος  18 μαθητές

10 Επιλογή θέματος (1)  Η επιλογή του θέματος της εργασίας χρειάζεται να γίνει ύστερα από συζήτηση με τους μαθητές ώστε να επιλεγεί εκείνο που παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον στους περισσότερους συμμετέχοντες.  Η αγνόηση των βιωμάτων των μαθητών και των απόψεών τους είναι μία συχνή σημαντική παράλειψη.  Θέματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης εμπεριέχουν το κίνητρο της εκπαιδευτικής επίσκεψης.  Το θέμα έχει να κάνει με την υγιεινή διατροφή που απορρέει από ένα υγιές περιβάλλον.  Βασικό συστατικό της Μεσογειακής διατροφής αποτελεί το ελαιόλαδο. Οι διαδικασίες της καλλιέργειας της ελιάς, της παραγωγής του ελαιολάδου και η επίδρασή τους στο περιβάλλον αποτελούν βασικό αντικείμενο μελέτης της εργασίας.

11 Επιλογή θέματος (2) •Η απόφαση το θέμα να έχει σχέση με το περιβάλλον σίγουρα περιόρισε την ποικιλία των επιλογών. •Στην τελική συμφωνία ρόλο έπαιξε η εκπαιδευτική επίσκεψη και το θέμα του περιβαλλοντικού δικτύου «Γεωργία και Περιβάλλον» που συμμετέχει το σχολείο μας. •Υπάρχουν θέματα που δημιουργούν περισσότερα κίνητρα στους μαθητές, όπως Ανεργία, Σχέσεις.

12 Μαθήματα που σχετίζονται με την εργασία Μεσογειακή διατροφή, Ελιά και Περιβάλλον Βιολογία Η σύσταση των τροφών, Βιταμίνες, Ιχνοστοιχεία. διατροφή, Ελιά και Περιβάλλον Αγωγή Υγείας – Φυσική Αγωγή Μεσογειακή Διατροφή, Διατροφική αξία τροφών, Άσκηση Πληροφορική Αναζήτηση και Επεξεργασία, Σύνθεση πολυμεσικού υλικού, Δημιουργία Ιστότοπου. Χημεία Η χημική σύσταση του ελαιολάδου, των τροφών, αγροχημικά Περιβαλλοντική εκπαίδευση Αειφορία, Προστασία, Υπευθυνότητα, Γεωργία και Περιβάλλον, Καλλιέργεια ελιάς. Τεχνολογία Σύστημα, Η λειτουργία του ελαιοτριβείου Οικονομία Έσοδα – Έξοδα παραγωγής ελαιολάδου. Ξένες Γλώσσες Μετάφραση σχετικών κειμένων, Ορολογία Φιλολογία Η ιστορία της ελιάς, Η ελιά στην λογοτεχνία, Άρθρο στα τοπικά μέσα μαζικής επικοινωνίας

13 Στόχοι της εργασίας  να αναπτύξουμε πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας  να περιγράφουμε τι είναι μεσογειακή διατροφή και να αναγνωρίζουμε τις ωφέλειες της μεσογειακής διατροφής και τη συνεισφορά σε αυτή της ελιάς  να συνειδητοποιήσουμε τη σχέση περιβάλλοντος - ποιότητας διατροφής  να αναγνωρίζουμε τις διαφορές της βιολογικής καλλιέργειας με τη συμβατική  να γνωρίσουμε την καλλιέργεια της ελιάς και την παραγωγή ελαιολάδου στην περιοχή μας.  να χρησιμοποιούμε τα εργαλεία πληροφορικής για να αντλούμε και να επεξεργαζόμαστε τις απαραίτητες πληροφορίες  και να αγαπήσουμε το περιβάλλον

14 Σχεδιασμός και προγραμματισμός διδακτικών δραστηριοτήτων (1)  Στο σχεδιασμό των διδακτικών δραστηριοτήτων που θα οδηγήσουν στην επίτευξη των στόχων είναι απαραίτητη η συμμετοχή των μαθητών.  Γίνανε συζητήσεις με τους μαθητές για τις δραστηριότητες που είχανε οι καθηγητές στο μυαλό μας αλλά θα μπορούσαμε να τους παρακινήσουμε να προτείνουν και οι ίδιοι αρκετές περισσότερες.  Τα παραδοτέα που αποφασίστηκε να παραχθούν είναι:  ένα ημερολόγιο με τροφές, συνταγές μεσογειακής διατροφής και τη διατροφική αξία των τροφών αυτών π.χ. βιταμίνες που προσφέρει κάθε τροφή  ένα ιστότοπο σχετικό με την μεσογειακή διατροφή και την ελιά  βίντεο σχετικό με τις δράσεις και το θέμα.  προετοιμασία ενδιάμεσων γευμάτων μεσογειακής διατροφής  Η συλλογικότητα της απόφασης για τα παραδοτέα και τις δραστηριότητες κάνει τους μαθητές να νιώσουν υπεύθυνοι για την υλοποίηση και την επιτυχή έκβαση της εργασίας.

15 Σχεδιασμός και προγραμματισμός διδακτικών δραστηριοτήτων (2) Ενδεικτικές δραστηριότητες της εργασίας είναι:  εκδρομή στο ΚΠΕ Νάουσας  επίσκεψη σε ελαιοτριβείο,  επίσκεψη σε τοπικό μύλο  δημιουργία ημερολογίου,  αναζήτηση υλικού στην δημοτική βιβλιοθήκη,  δημιουργία ιστότοπου,  συγγραφή άρθρου για τα τοπικά ΜΜΕ (τοπικό portal, τοπική εφημερίδα)  προετοιμασία ενδιάμεσων γευμάτων.  εκδήλωση για τη διάχυση των αποτελεσμάτων.

16 Οργάνωση Ομάδων  Οργανώθηκαν έξι ομάδες, κάθε ομάδα ανέλαβε δύο μήνες του ημερολογίου και ένα τμήμα του ιστότοπου.  Η φάση του σχηματισμού των ομάδων και της ανάθεσης εργασιών έχει τη δική της σημασία και είναι αρκετά δύσκολη.  Οι ομάδες σχηματίστηκαν με βάση τις φιλίες αλλά και με βάση τις δικές μας συμβουλές.  Σκοπός μας οι ομάδες να διαθέτουν τις ικανότητες να μπορέσουν υλοποιήσουν τα τμήματα της εργασίας που αναλαμβάνουν.  Μιλήσαμε στους μαθητές για το ενδιαφέρον που παρουσιάζει κάθε συνεργασία, για τον αλληλοσεβασμό και την προσπάθεια που απαιτείται από όλους για να είναι εποικοδομητική.  Κάναμε προσπάθεια να συμμετέχουν όλοι οι μαθητές και να μην μονοπωλείται η εργασία από ένα μέλος της ομάδας.  Αφού συμφωνήθηκαν λοιπόν οι εργασίες έγινε ο καταμερισμός των εργασιών. Έχοντας «υπογράψει κάθε ομάδα το συμβόλαιο» και ελπίζοντας με την όλη την παραπάνω διαδικασία να έχουν δημιουργηθεί οι εσωτερικές παρορμήσεις ξεκίνησε η φάση της διεξαγωγής των δραστηριοτήτων.

17 Υλοποίηση Δραστηριοτήτων (1)  Η υλοποίηση των δραστηριοτήτων της εργασίας γίνεται κατά κύριο λόγο στο μάθημα «Εφαρμογές Υπολογιστών» της Β΄ Λυκείου. Στο μάθημα αυτό υπάρχει χρόνος οι ομάδες να αυτορυθμιστούν, να δράσουν, να συνεργαστούν, να δημιουργήσουν.  Οι συνθετικές, διεπιστημονικές και διαθεματικές εργασίες στο μάθημα της πληροφορικής είναι πλήρως συμβατές και με το αναλυτικό πρόγραμμα του μαθήματος. (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, 1997):  «Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενότητα «Διερευνώ - Δημιουργώ -Ανακαλύπτω» με την οποία επιδιώκεται, να εμπλακούν οι μαθητές σε ποικίλες, πιο σύνθετες και ολοκληρωμένες δραστηριότητες ώστε να αποκτήσουν εμπειρίες οι οποίες:  Διευκολύνουν την ανάπτυξη της ικανότητας του μαθητή να δημιουργεί….»  Και όσο αφορά το γνωστικό αντικείμενο Πολυμέσα σκοπός είναι οι μαθητές να γνωρίσουν:  «Τι είναι, Τα βασικά χαρακτηριστικά τους, Υπερκείμενα, Υπερμέσα, Εφαρμογές πολυμέσων, …..».

18 Υλοποίηση Δραστηριοτήτων (2)  Ο καθηγητής πληροφορικής λοιπόν, με τις εργασίες έχει το πλεονέκτημα να κάνει το μάθημά του ενδιαφέρον ενώ ταυτόχρονα πετυχαίνεται συνήθως και η παραγωγή αξιόλογου λογισμικού ή ηλεκτρονικού υλικού.  Για την οργάνωση της εργασίας μπορεί να χρησιμοποιήσει τα συνεργατικά εργαλεία που προσφέρονται δωρεάν στο Διαδίκτυο όπως οι ομάδες της Google, τα ιστολόγια, η από κοινού συγγραφή εγγράφων π.χ. Google Docs κ.α.

19 Υλοποίηση Δραστηριοτήτων (3)

20 Υλοποίηση Δραστηριοτήτων (4)  Εκτός από το μάθημα της πληροφορικής η εργασία υλοποιείται και στα υπόλοιπα μαθήματα σε λιγότερες διδακτικές ώρες.  Στο μάθημα των αγγλικών και των γερμανικών γίνεται μελέτη και συζήτηση σχετικά με το θέμα της εργασίας.  Στο μάθημα της βιολογίας οι μαθητές ενημερώθηκαν για τη διατροφική αξία των τροφών.  Στο μάθημα της Χημείας οι μαθητές συζητούν για τα λιπάσματα, τα φυτοφάρμακα, το pH του εδάφους.  Στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής μαθαίνουν πώς θα αξιοποιήσουν περαιτέρω την μεσογειακή διατροφή συνδυάζοντας την με κινητικές δραστηριότητες για βελτίωση της φυσικής κατάστασης και επομένως της υγείας τους.  Στο μάθημα της Γλώσσας οι μαθητές συνθέτουν τα κείμενα που θα δημοσιεύσουν στον τοπικό τύπο.  Ενώ στο μάθημα της Λογοτεχνίας οι μαθητές μπορούν να ασχοληθούν με λογοτεχνικά κείμενα που αναφέρονται στην ελιά.

21 Ημερολόγιο

22 Εκδρομή στο ΚΠΕ Νάουσας

23 Βίντεο εκδρομής

24 Επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη

25 Επίσκεψη στη Ελαιοτριβείο

26 Τι απομένει; (1)  Έγινε το διάγραμμα ροής του Ιστότοπου για την ελιά και κάθε ομάδα εργάζεται για να υλοποιήσει το τμήμα που έχει αναλάβει.  Θα χρησιμοποιηθεί υλικό από τη βιβλιοθήκη και από την επίσκεψη στο ελαιοτριβείο.  Μία μαθήτρια έχει αναλάβει να σχεδιάσει την πρώτη ιστοσελίδα του ιστότοπου.

27 Τι απομένει; (2)  Οργάνωση της τελικής εκδήλωσης  Παρουσίαση παραδοτέων  Πληροφορίες για την ελιά  Πληροφορίες για τη σχέση γεωργίας και περιβάλλοντος  Προετοιμασία και προσφορά μεσογειακών ενδιάμεσων γευμάτων  Παιχνίδι ρόλων

28 Αξιολόγηση  Οι ομάδες θα εκτιμήσουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους, ποιοι στόχοι επιτεύχθηκαν και αν είναι ευχαριστημένοι από το αποτέλεσμα.  Θα συζητήσουν για τυχόν αίτια αποτυχίας ώστε οι θετικές και αρνητικές εμπειρίες να είναι οδηγοί για παρόμοιες απόπειρες στο μέλλον.  Οι μαθητές θα απαντήσουν σε ερωτηματολόγιο με πληροφορίες που αφορούν όλα τα μαθήματα που εμπλέκονται.

29 Οφέλη Δυσκολίες  Οι εκπαιδευτικές επισκέψεις και ο τρόπος εργασίας βοήθησε τους μαθητές και τους καθηγητές να επικοινωνήσουν και να συνεργαστούν καλύτερα.  Οι μαθητές αναζητούν πληροφορίες, συνθέτουν, προτείνουν λύσεις, επικοινωνούν.  Η ολοκλήρωση του ημερολογίου έδωσε χαρά σε όλες τις ομάδες.  Μια από τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε είναι η προβληματική συνεργασία των μελών μιας ομάδας.  Η έλλειψη οικονομικής ενίσχυσης των εκπαιδευτικών επισκέψεων.  Η δυσκολία συντονισμού των εκπαιδευτικών με το υπάρχον ωρολόγιο πρόγραμμα.  Η μεγαλύτερη συμμετοχή των μαθητών στο σχεδιασμό.  Η κούραση των μαθητών από τα εξωσχολικά μαθήματα.  Πολύ σημαντικό είναι να πειστεί ο διευθυντής του σχολείου να βοηθήσει στην όλη προσπάθεια

30 Συμπεράσματα  Ο καθηγητής πληροφορικής μπορεί να παίξει ένα σημαντικό παιδαγωγικό ρόλο πέραν από τον τεχνικό δημιουργώντας συνθήκες καλλιέργειας της δημιουργικής σκέψης και θετικό κλίμα επικοινωνίας και συνεργασίας.  Χρειάζεται όρεξη, διάθεση για συνεργασία και για εμπλοκή σε νέα πεδία γνώσεων.  Αξίζει να το προσπαθήσουμε και να γίνουμε και εμείς οι ίδιοι πιο ανοιχτοί, δημιουργικοί, συνεργάσιμοι.

31 Ευχαριστίες  Ευχαριστούμε τους μαθητές των Β1, Β2 ( ) τμημάτων του ΓΕΛ Καλαμπάκας για τη μέχρι τώρα συνεργασία τους στα πλαίσια της εργασίας.  


Κατέβασμα ppt "Πληροφορική και Συνθετικές, Διαθεματικές Εργασίες στο Γενικό Λύκειο Γ. Δερεκενάρης, Μ. Καλκάνη, Κ. Κόικα."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google