Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΣΚΗΝΙΚΗΣ ΑΝΩΔΟΜΗΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ήταν ηχητικά ισχυροί οι θεοί στο αρχαίο δράμα ; Νίκος Κ. Μπάρκας δρ. πολιτικός.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΣΚΗΝΙΚΗΣ ΑΝΩΔΟΜΗΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ήταν ηχητικά ισχυροί οι θεοί στο αρχαίο δράμα ; Νίκος Κ. Μπάρκας δρ. πολιτικός."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΣΚΗΝΙΚΗΣ ΑΝΩΔΟΜΗΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ήταν ηχητικά ισχυροί οι θεοί στο αρχαίο δράμα ; Νίκος Κ. Μπάρκας δρ. πολιτικός μηχανικός, duap ακουστικής Le Mans Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΔΠΘ nbarkas@arch.duth.gr Παρουσίαση ΕΛΙΝΑ 3 ο : Ακουστική 2006, Ηράκλειο Κρήτης

2 ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (1) ένα παλίμψηστο διαδοχικών οικοδομικών φάσεων κάτοψη από την αποτύπωση του W. Dorpheld

3 ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (2) ένα παλίμψηστο διαδοχικών οικοδομικών φάσεων οο πρωτογενής θεατρικός χώρος, η ορχήστρα αλώνι και το πρανές (μέχρι περίπου το 460 π.χ.) ΗΗ ανάδυση του Δαρείου (Πέρσες) ΗΗ πτώση των Ωκεανίδων, η καταβαράθρωση του Προμηθέα (Προμηθέας Δεσμώτης) Σκίτσο αναπαράστασης από H.D. Blume : Εισαγωγή στο Αρχαίο Θέατρο

4 ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (3) η συρρίκνωση της ορχήστρας – αλώνι Χ. Αθανασόπουλος : Προβλήματα στις Εξελίξεις του Συγχρόνου Θεάτρου

5 ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (4) η συρρίκνωση της ορχήστρας – αλώνι ηη εφαρμογή της σκηνογραφίας (μετά το 460 π.χ.) ηη μεγάλη καινοτομία που εισήγαγε ο Σοφοκλής αλλά εντοπίζεται για πρώτη φορά με την εμφάνιση του Φρουρού στην Ορέστεια θεωρία J.T. Allen

6 ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (5) ένα ξύλινο, λυόμενο σκηνικό πλαίσιο, με «θεολογείο» στη στέγη (μέχρι περίπου το 425 π.χ.) ηη εμφάνιση του Φρουρού, αλλά και της Αθηνάς (Αίας) ττο άρμα της Μήδειας, το άρμα της Λύσσας (Ηρακλής Μαινόμενος) ηη εμφάνιση της Γυναίκας (Αχαρνής), η απόδραση του Βδελυκλέωνα (Σφήκες), η άνοδος του Τρυγαίου (Ειρήνη) ηη δίδυμη θεοφάνεια της Άρτεμης και της Αφροδίτης (Ιππόλυτος) σκίτσο από H.D. Blume : Εισαγωγή στο Αρχαίο Θέατρο

7 ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (6) ένα ξύλινο, λυόμενο σκηνικό πλαίσιο, με «θεολογείο» στη στέγη (μέχρι περίπου το 425 π.χ.) μμετά το 425 π.χ. η οικοδόμηση της σκηνοθήκης, το θεμέλιο Τ, η σκηνική υποδομή θεωρία W. Dorpheld

8 ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (7) το ξύλινο, λυόμενο σκηνικό πλαίσιο, με πρόπυλο & παρασκήνια (μετά το 425 π.χ.) οοι λεπτομερείς περιγραφές της πρόσοψης (Ίων, Ηλέκτρα Σ) οοι τυπικές θεοφάνειες στη λύση του δράματος (Ιφιγένεια Τ, Ελένη, Ηλέκτρα Ε, Φιλοκτήτης, Ιφιγένεια Α) N. Χουρμουζιάδης : Όροι και Μετασχηματισμοί στην Αρχαία Ελληνική Τραγωδία

9 ΤΟ ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (8) ξύλινη, διώροφη σκηνή με ανωδομή (τέλη 5ου αιώνα) μμεταφορά της δράσης στο επισκήνιο (Φοίνισσαι, Εκκλησιάζουσαι) 44 επίπεδα στάσης (Ορέστης, Ρήσος) θεωρία R. Flickinger

10 Η υπολογιστική διερεύνηση της ακουστικής λειτουργίας του αρχαίου θεάτρου, με τη μέθοδο των ειδώλων – πηγών υυπαίθριοι χώροι ανοικτής κάτοψης άάμεσος ήχος και χρήσιμες ηχοανακλάσεις 1ης τάξης (ορχήστρα / σκηνή) 2ης τάξης (ορχήστρα & σκηνή) θεωρία Fr. Canac

11 Το μοντέλο προσομοίωσης του θεάτρου των Φιλίππων παράμετροι & υπολογισμοί 22 επίπεδα στάσης του ηθοποιού 55 θέσεις θεατών 33 άξονες απόκλισης / 5 κερκίδες 33 διατάξεις λειτουργίας

12 ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΩΝ ΦΙΛΙΠΠΩΝ (1) χωρίς σκηνογραφία, θέση στο βάθος της ορχήστρας άάμεσος ήχος + ηχοανακλάσεις από την ορχήστρα υυποχώρηση της πηγής ααποκλίσεις κεντρικά (+/-2,5dB), πλάγια (+/-3,5dB) ββελτίωση στο κάτω διάζωμα (+2dB) πάνω κεντρικά (+1dB) μμικρές γωνίες ακρόασης πάνω πλάγια (-2,5dB)

13 ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΩΝ ΦΙΛΙΠΠΩΝ (2) σκηνικό πλαίσιο, θέση στο προσκήνιο άάμεσος ήχος + ηχοανακλάσεις από την ορχήστρα & το σκηνικό βάθος ααποκλίσεις κεντρικά (+/-2dB), πλάγια (+/-4,5dB) ββελτίωση στο κάτω διάζωμα & πάνω κεντρικά (+2,5 ως 3dB) σσχετική ενίσχυση πάνω πλάγια (+1,5dB) τελικά οι άνω ακραίες κερκίδες καταργούνται

14 ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΩΝ ΦΙΛΙΠΠΩΝ (3) σκηνικό πλαίσιο, θέση στο θεολογείο άάμεσος ήχος + ηχοανακλάσεις από την ορχήστρα ααποκλίσεις κεντρικά (+/-3dB), πλάγια (+/-3,5dB) μμικρές απώλειες σχετικά με τη στάση στην ορχήστρα (-1 ως -1,5dB) μμεγάλες απώλειες σχετικά με τη στάση στο προσκήνιο ( -3 ως -5dB) μμικρές γωνίες ακρόασης στο άνω διάζωμα

15 ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΩΝ ΦΙΛΙΠΠΩΝ (4) διώροφη σκηνή, θέση στο επισκήνιο άάμεσος ήχος + ηχοανακλάσεις από την ορχήστρα και το σκηνικό πλαίσιο ααποκλίσεις κεντρικά (+/-2,5dB), πλάγια (+/-4,5dB) ββελτίωση σχετικά με τη στάση στην ορχήστρα (+1,5 ως +3dB) μμεγάλη βελτίωση σχετικά με τη στάση στο θεολογείο ( +3 ως +5dB) εεπιδείνωση των αποκλίσεων σχετικά με τη στάση στο προσκήνιο ( -1 ως +2dB) μμικρές γωνίες ακρόασης στο άνω διάζωμα

16 ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ Ήταν ηχητικά ισχυροί οι θεοί στο αρχαίο δράμα ; μμεγάλες σκηνικές δεσμεύσεις για τη συγκέντρωση της δράσης στο προσκήνιο για στάση στην ανωδομή : ππροβληματικές γωνίες ακρόασης στο άνω διάζωμα για ηχοανακλάσεις από ορχήστρα & σκηνικό πλαίσιο εενίσχυση των αποκλίσεων, αποσχηματισμός της ομογένειας του κοίλου ππτώση των εντάσεων από το θεολογείο (-3,5dB) ππτώση των εντάσεων από το επισκήνιο (-1dB) οοι θεοί ήταν ηχητικά ασθενείς σε σχέση με τους θνητούς στο προσκήνιο, ως αποτέλεσμα μιας ευρύτερης φιλοσοφικής αντίληψης και ενός τυπικού θεατρικού χειρισμού για τη λύση του δράματος σστο θεολογείο δεν εμφανίζονται μόνο θεοί - οι θεοί δεν εμφανιζόταν αποκλειστικά στο θεολογείο για εμφανίσεις στην ανωδομή : εεξασφάλιση της καταληπτότητας μέσω της έντασης των υπολοίπων συλλειτουργούντων στοιχείων του θεατρικού κώδικα

17 Η ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΣΚΗΝΙΚΗΣ ΑΝΩΔΟΜΗΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Νίκος Κ. Μπάρκας δρ. πολιτικός μηχανικός, duap ακουστικής Le Mans Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΔΠΘ nbarkas@arch.duth.gr


Κατέβασμα ppt "Η ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΣΚΗΝΙΚΗΣ ΑΝΩΔΟΜΗΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ήταν ηχητικά ισχυροί οι θεοί στο αρχαίο δράμα ; Νίκος Κ. Μπάρκας δρ. πολιτικός."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google