Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ομάδα εργασίας : Βατός Νίκος Κουτσούκος Νίκος Μορφόπουλος Μάριος Νεοφωτίστου Χαριτίνη Νιάκαρος Κωστής Θέμα Θέμα : Τα φύλα στη Λογοτεχνία Κ. Θεοτόκης «Η.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ομάδα εργασίας : Βατός Νίκος Κουτσούκος Νίκος Μορφόπουλος Μάριος Νεοφωτίστου Χαριτίνη Νιάκαρος Κωστής Θέμα Θέμα : Τα φύλα στη Λογοτεχνία Κ. Θεοτόκης «Η."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 Ομάδα εργασίας : Βατός Νίκος Κουτσούκος Νίκος Μορφόπουλος Μάριος Νεοφωτίστου Χαριτίνη Νιάκαρος Κωστής Θέμα Θέμα : Τα φύλα στη Λογοτεχνία Κ. Θεοτόκης «Η τιμή και το χρήμα» Επιβλέπουσα Καθηγήτρια : Επιβλέπουσα Καθηγήτρια : Βασιλική Παπακίτσου

3 Λίγα λόγια για τον συγγραφέα… Κωνσταντίνος Θεοτόκης Ο Κωνσταντίνος Θεοτόκης :  Γεννήθηκε στην Κέρκυρα.  Υπήρξε γόνος αριστοκρατικής οικογένειας  Παρακολούθησε στο Παρίσι φιλολογία, μαθηματικά, ιατρική και χημεία  Σπούδασε αγγλική, γερμανική, ιταλική, λατινική καθώς και σανσκριτική γλώσσα  Έζησε αρκετά χρόνια στο εξωτερικό (13 Μαρτίου Ιουλίου 1923)

4 Εξώφυλλο (Εκδόσεις Νεφέλη) Περιγράφεται ιδιαίτερα, το κερκυραϊκό προάστιο, το Μαντούκι Ο συγγραφέας καυτηριάζει σατιρίζοντας τα πολιτικά συστήματα της τότε εποχής, το κυρίαρχο ρουσφετολόι, την πρόοδο του συστηματικού λαθρεμπορίου στις κερκυραϊκές ακτές και την εξαχρείωση του εκλογέα. Ανάμεσα σε όλη αυτή την κίνηση πλέκεται το τρυφερό και γεμάτο ποιητική αφέλεια ειδύλλιο της Ρήνης και του Ανδρέα, που η χρηματική ανάγκη το παρακολουθεί, για να το χτυπήσει θανάσιμα. Έτσι ο συγγραφέας, αφού μας αποδείξει πόσο κυρίαρχα, πόσο τυραννικά, το χρήμα επιβάλλεται και στα δυνατότερα και αγνότερα αισθήματά μας, βάζει στο στόμα της Ρήνης τον ύμνο της αγάπης, ανώτερης απ’ όλα τ’ άλλα συναισθήματα, με μια φράση λιτή, χωρίς καμιά παράχορδη, επιδειχτική κραυγή, και που λιτότερη γίνεται στο στόμα της κοπέλας του λαού: «Με τα τάλαρα δεν αγοράζεις την αγάπη», λέει η Ρήνη του Αντρέα. «Με τα τάλαρα δεν αγοράζεις την αγάπη», λέει η Ρήνη του Αντρέα. («Νέα Εστία» Α΄ 1927, τχ. 7 και 8, και: Εκδ. «Κείμενα» Η Τιμή και το Χρήμα: σ. 121) Περίληψη διηγήματος

5 Ερώτηση 1 η Ερώτηση 1 η - Στοιχεία σχετικά με το ιστορικό- κοινωνικό – λογοτεχνικό πλαίσιο του κειμένου:  Το εκτενές αφήγημα του Θεοτόκη γράφτηκε πριν τους Βαλκανικούς πολέμους.  Αρχικά το έργο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Νουμάς σε συνέχειες και αυτοτελές το 1914.

6 Ερώτηση 1 η Ερώτηση 1 η - Στοιχεία σχετικά με το ιστορικό- κοινωνικό – λογοτεχνικό πλαίσιο του κειμένου: Άρχουσα Τάξη Μεσαία τάξη Κατώτερη Τάξη  Ξεπεσμένοι Αριστοκράτες  Περιορίζονταν στη διεύθυνση εργασιών.  Ντροπή η εργασία γυναικών  Λαθρεμπόριο, ρουσφέτια.  Οι πλουσιότεροι είχαν εργοστάσια.  Ανερχόμενα κοινωνικά στρώματα : νεόπλουτοι, γιατροί, έμποροι και δικηγόροι.  Εργάτες που δούλευαν στα εργοστάσια των πόλεων  Πολλές φορές δούλευαν και οι γυναίκες.  Ξενιτιά

7 Ερώτηση 1 η Ερώτηση 1 η - Στοιχεία σχετικά με το ιστορικό- κοινωνικό – λογοτεχνικό πλαίσιο του κειμένου: ΑΠΟΨΕΙΣ ΘΕΟΤΟΚΗ Φιλελεύθερες απόψεις σχετικά με:  Άνιση κατανομή του πλούτου → Αριστοκράτες – Εργάτες  Κοινωνική Αδικία → Ρουσφέτια  Θέση της Γυναίκας → Δυναμική και εργαζόμενη Επιστήμη  Προίκα → Αμφισβητείται ως προϋπόθεση για τον γάμο

8 Ερώτηση 1 η Ερώτηση 1 η - Στοιχεία σχετικά με το ιστορικό- κοινωνικό – πλαίσιο του κειμένου: ΠΗΓΕΣ ΑΠΟΨΕΩΝ  Αριστοκρατική καταγωγή  Πολυετής εκπαίδευση, δευτεροβάθμια σε ιδιωτικό σχολείο και τριτοβάθμια σε ευρωπαϊκά πανεπιστήμια  Πολιτικές Απόψεις, επηρεασμένες από τον Μαρξ και τον Νίτσε και στροφή προς τον σοσιαλισμό αργότερα

9 Ερώτηση 1 η Ερώτηση 1 η - Στοιχεία σχετικά με το ιστορικό- κοινωνικό – λογοτεχνικό πλαίσιο του κειμένου: Λογοτεχνικό Πλαίσιο ΘΕΟΤΟΚΗΣ Ηθογραφία Ψυχογραφία Παρουσιάζει τα ήθη και έθιμα της κοινωνίας της Κέρκυρας του 19ου- 20ου αιώνα, αλλά και τους χαρακτήρες και τις συμπεριφορές των προσώπων, χωρίς να τα εξιδανικεύει, Προσπαθεί να διεισδύσει στον εσωτερικό κόσμο των ηρώων του και να προβληματίσει τους αναγνώστες του για τους λόγους και τους παράγοντες που τους οδήγησαν σε αυτή τους τη στάση και συμπεριφορά.

10 Ερώτηση 1 η Ερώτηση 1 η - Στοιχεία σχετικά με το ιστορικό- κοινωνικό – λογοτεχνικό πλαίσιο του κειμένου: Λογοτεχνικό Πλαίσιο ο Θεοτόκης, αποδίδει τα ήθη και έθιμα της επαρχίας, τις συνθήκες ζωής των ανθρώπων, στοιχεία της συμπεριφοράς τους, του χαρακτήρα και της προσωπικότητάς τους, γεγονότα, καταστάσεις που δρουν καταλυτικά στη ζωή των ανθρώπων Τα ρεαλιστικά στοιχεία, βρίσκονται και στα αφηγηματικά μέρη, και στα διαλογικά, αλλά και στα περιγραφικά Με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται αυτούσια τα προβλήματα και οι αδυναμίες της στερεοτυπικής κοινωνίας του 19 ου αιώνα, χωρίς εξιδανίκευση οι συνήθειες του πρωινού ξυπνήματος της σιόρας Επιστήμης, το ξύπνημα της κόρης, το κρύψιμο του λαθραίου εμπορεύματος, ο χαρακτήρας του άντρα της, οι σκηνές στο καφενείο οι «αντρικές» συζητήσεις Ρεαλισμός

11 Ερώτηση 1 η Ερώτηση 1 η - Στοιχεία σχετικά με το ιστορικό- κοινωνικό – λογοτεχνικό πλαίσιο του κειμένου: Λογοτεχνικό Πλαίσιο Οι λόγοι των επιλογών τους φαίνεται να καθορίζονται από εξωγενείς παράγοντες, π.χ οικονομικές ανάγκες, απόψεις κοινωνίας κλπ Οι ήρωες φαίνονται έρμαια του κοινωνικού κατεστημένου που ρυθμίζει τη συμπεριφορά τους (Επιστήμη, Αντρέας) επηρεάζουν τις επιλογές τους και τελικά την ζωή τους, με απόλυτο και καταλυτικό τρόπο, γίνονται αιτία της δυστυχίας τους. Με αποτέλεσμα να νοιάζονται πολύ περισσότερο για την άποψη της κοινωνίας παρά για τα ίδια τα συναισθήματα τους Νατουραλισμός

12 Ερώτηση 2 η Να παρουσιαστεί η άνιση κατανομή των ρόλων σε βάρος των γυναικών στις πατριαρχικές και ανδροκρατούμενες κοινωνίες.  Μέσα από το μυθιστόρημα του Κωνσταντίνου Θεοτόκη, η «Τιμή και το Χρήμα» είναι διακριτή η ανισότητα μεταξύ των δύο φύλων σε βάρος των γυναικών.  Αυτό είναι λογικό αν λάβουμε υπόψη μας τη στερεοτυπική κοινωνία της Κέρκυρας του 19ου αιώνα, όπου και εξελίσσεται η πλοκή όπου οι οικογένειες είναι ως επί των πλείστων ανδροκρατούμενες και πατριαρχικές.  Η γυναίκα ακολουθεί και υπακούει τυφλά τον άντρα της.

13 Ερώτηση 2 η Να παρουσιαστεί η άνιση κατανομή των ρόλων σε βάρος των γυναικών στις πατριαρχικές και ανδροκρατούμενες κοινωνίες. Στην οικογένεια του Τρίνκουλου Στην οικογένεια του Τρίνκουλου :  Η σιόρα Επιστήμη φαίνεται να κρατάει τα ηνία του σπιτιού και να παίρνει αποφάσεις, τόσο στα οικονομικά ζητήματα όσο και στα ηθικά.  Το πρότυπο του άντρα, αδιάφορου και ευδαιμονιστή διαφαίνεται καθαρά μέσα από το χαρακτήρα του Τρίνκουλου  Αντιμετωπίζει καταστάσεις χωρίς την πρέπουσα σοβαρότητα, παρόλο που είναι αυτός που,ως άντρας και ως πατέρας, πρέπει να πάρει την απόφαση « άντε να φτιάξεις τον καφέ»  Ο Τρίνκουλος όμως ξέρει να διεκδικεί το ρόλο του όπου του χρειάζεται και να δείχνει ότι έχει αυτός τον πρώτο λόγο. « άντε να φτιάξεις τον καφέ» είναι η εντολή του στη γυναίκα του, που της υπενθυμίζει το ρόλο της στο σπίτι

14 Ερώτηση 2 η Να παρουσιαστεί η άνιση κατανομή των ρόλων σε βάρος των γυναικών στις πατριαρχικές και ανδροκρατούμενες κοινωνίες. Αντρέας  Ο Αντρέας φαίνεται να ανταποκρίνεται καλύτερα στο πρότυπο του άντρα της εποχής.  Θέλει κάτι, στη συγκεκριμένη περίπτωση τη Ρήνη και το κατακτά όποιο και αν είναι το τίμημα.  Είναι σκληρός και προσπαθεί να επιβληθεί με τον ανδρισμό του.  Όταν οι καταστάσεις δυσκολεύουν αποποιείται τις ευθύνες, ρίχνοντας το φταίξιμο σε όλους εκτός από τον εαυτό του.. « Να σε διώξω» «Και να πάρω τη άλληνε τση Σάββαινας, που ‘χει χίλια πεντακόσια».  Παίρνει αποφάσεις, βέβαια που δε συνάδουν με έναν άντρα στήριγμα, προστάτη και υποστηρικτή. « Να σε διώξω» λέει στη Ρήνη, «Και να πάρω τη άλληνε τση Σάββαινας, που ‘χει χίλια πεντακόσια».

15 Ερώτηση 2 η Να παρουσιαστεί η άνιση κατανομή των ρόλων σε βάρος των γυναικών στις πατριαρχικές και ανδροκρατούμενες κοινωνίες. Γυναίκες  Η γυναίκες είναι προϊόν αγοραπωλησίας.  Επιλέγονται με γνώμονα το ποια θα επιφέρει μεγαλύτερο κέρδος συμβάλλοντας στο οικογενειακό εισόδημα.  Η υποψήφια νύφη πρέπει να διαθέτει μία πληθώρα διαφορετικών χαρακτηριστικών και μία ευγένεια ήθους, ώστε να πάρει το ρόλο της πιστής και αφοσιωμένης συζύγου, όπως πρόσταζε η κοινωνία Μια καλή υποψήφια νύφη έπρεπε να είναι : 1.Σεμνή 2.«ανάκουστη»-το όνομα της να είναι μακριά από συζητήσεις και σχόλια 3.Εργατική 4.Όμορφη 5.Με καλή προίκα «Θα την έπαιρνα μα τον Άγιο» λέει «Μα είναι βλέπεις τα όβολα»- Αντρέας «Μες στην καρδιά μπήγεται το βλέμμα τση. Και ανάκουστη και αμελέτητη και δουλεύτρα. Ω να ‘μουνα ελεύτερος!»- Αντώνης

16 Ερώτηση 2 η Να παρουσιαστεί η άνιση κατανομή των ρόλων σε βάρος των γυναικών στις πατριαρχικές και ανδροκρατούμενες κοινωνίες.  Η σιόρα Επιστήμη ίσως ο πιο δυναμικός χαρακτήρας του έργου πάει κόντρα στο κατεστημένο και στη θέση της γυναίκας εκείνη την εποχή.  Ο δυναμισμός της φαίνεται από την αρχή του έργου όταν ασχολείται με αντρικές δουλειές, γίνεται συνεργός στο λαθρεμπόριο και μόνη της δημιουργεί το οικογενειακό κομπόδεμα  Παίρνει δίκαιες αποφάσεις και καταλαμβάνει τη θέση του άντρα στην οικογένεια της, που είναι πρακτικά κενή.  Κάνει ότι μπορεί για να σώσει τη κόρη της  Σύζυγος και μάνα, η σιόρα Επιστήμη, είναι ικανή να πεθάνει για την οικογένεια της. Αντιμετωπίζει τον Αντρέα, με τη δύναμη που της δίνει η μητρική της αγάπη και τον νικά. «κ’ εκείνη τότε κατάλαβε πως η δύναμη της είχε μεγαλώσει, η καρδιά της της έλεγε πως μπορούσε να τα βάλει με δέκα σαν τον Αντρέα κι ας ήταν άντρες και δυνατοί και αυτή γυναίκα».

17 Ερώτηση 2 η Να παρουσιαστεί η άνιση κατανομή των ρόλων σε βάρος των γυναικών στις πατριαρχικές και ανδροκρατούμενες κοινωνίες. Ρήνη  Η Ρήνη σε μια πράξη γενναιότητας και αυτοθυσίας θα αρνηθεί να παντρευτεί τον Αντρέα.  Οι ρόλοι ανατρέπονται  Η Ρήνη από μία ταπεινή και υπάκουη κοπέλα παίρνει τη ζωή στα χέρια της  Ο Θεοτόκης ανυψώνει τη γυναίκα, τη κάνει σύμβολο και δείχνει στην τότε ανδροκρατούμενη κοινωνία πως η δύναμη του ήθους και της ψυχής δεν κάνουν μια σπουδαία σύζυγο, κάνουν μια σπουδαία γυναίκα. Όχι» λέει «έπειτα από ό,τι έκαμες, όχι! Κι ας σ’αγαπούσα δεν θα ερχόμουνα μαζί σου. Είμαι δουλεύτρα, ποιόν έχω ανάγκη; Γιατί να αδικηθούν τα αδέλφια μου ;»

18 Ερώτηση 3 η Ερώτηση 3 η Σχολιασμός των λόγων για τους οποίους η υπόληψη της τιμής και η αξία του χρήματος επηρεάζουν ιδιαίτερα την πλοκή του μυθιστορήματος και τη στάση των ηρώων- Προσωπική γνώμη Οι δύο κύριες αξίες που διαδραματίζονται είναι η τιμή και το χρήμα. Στο διήγημα η σύγκρουση τους επιφέρει πολλές κακές συνέπειες αλλά και καλές για μερικά πρόσωπα.Ρήνη  Η Ρήνη με τον αγνό της χαρακτήρα αντιπροσωπεύει την τιμή.  Με το πείσμα μας της και με τη δυναμικότητα της καταφέρνει και πετυχαίνει τους στόχους της χωρίς να χάσει την τιμή της.

19 Ερώτηση 3 η Ερώτηση 3 η Σχολιασμός των λόγων για τους οποίους η υπόληψη της τιμής και η αξία του χρήματος επηρεάζουν ιδιαίτερα την πλοκή του μυθιστορήματος και τη στάση των ηρώων- Προσωπική γνώμη Αντρέας  Ο Αντρέας αντιπροσωπεύει το χρήμα και με τις πράξεις του χάνει την αγάπη του για τη Ρήνη.  Ουσιαστικά ενδιαφέρεται μόνο για τα υλικά αγαθά.

20 Ερώτηση 3 η Ερώτηση 3 η Σχολιασμός των λόγων για τους οποίους η υπόληψη της τιμής και η αξία του χρήματος επηρεάζουν ιδιαίτερα την πλοκή του μυθιστορήματος και τη στάση των ηρώων- Προσωπική γνώμη Σιόρα Επιστήμη  Η Σιόρα Επιστήμη σχετίζεται τόσο με την τιμή όσο και με το χρήμα.  Οι πράξεις της και η μαχητικότητα για να φροντίσει και να κρατήσει την τιμή της οικογένειας της την αξιώνει και την βγάζει άξια στο τέλος.

21 Ερώτηση 3 η Ερώτηση 3 η Σχολιασμός των λόγων για τους οποίους η υπόληψη της τιμής και η αξία του χρήματος επηρεάζουν ιδιαίτερα την πλοκή του μυθιστορήματος και τη στάση των ηρώων- Προσωπική γνώμη Τρίνκουλος  Ο πατέρας Τρίνκουλος περιφρονεί και την τιμή και το χρήμα.  Με τον τρόπο του προσπαθεί, αν και σχεδόν ποτέ νηφάλιος να βοηθήσει την κόρη του και τη γυναίκα του.  Τέλος δεν ενδιαφέρεται για την κοινωνία και τα πολιτικά πράγμα αξιοσημείωτο για την εποχή του

22 Ερώτηση 4η Ερώτηση 4η Πως κρίνετε τη στάση του Αντρέα στο μυθιστόρημα; Να τεκμηριώσετε τις απόψεις σας. Αντρέας  Συναισθηματικά Ασταθής χαρακτήρας επηρεαζόμενος από καταστάσεις παροδικές  Διχάζεται ανάμεσα στα συναισθήματα του και στο κοινωνικό κατεστημένο  Παρορμητικός  εγωιστής  Ιδιοτελής  Προδότης  Εκμεταλλευτής των συνθηκών  Φιλάργυρος Χαρακτηριστικά που εκτός από την κοινωνικές συνθήκες της εποχής (ρόλος άντρα), προδίδουν και τον τρόπο που μεγάλωσε, με πλούτη και μαθαίνοντας ότι μπορεί να κατακτήσει τα πάντα και με κάθε τίμημα « Είναι γυναίκα μου. Θα τη = στεφανώσω» « Αφού εσύ τα φταις όλα, να σε διώξω» «Ανάθεμα τα τα τάλαντα» «Πάει η ευτυχία μου»

23 Ερώτηση 4η Ερώτηση 4η Πως κρίνετε τη στάση του Αντρέα στο μυθιστόρημα; Να τεκμηριώσετε τις απόψεις σας. Ο Αντρέας με τη συμπεριφορά του:  Δείχνει ότι το χρήμα ελέγχει τις πράξεις και τα συναισθήματα του  Εκθέτει ανεπανόρθωτα τη Ρήνη και την οικογένεια της  Διαλύει συναισθηματικά τη σιόρα Επιστήμη  Χάνει εκτός από τα χρήματα που αρχικά τον ενδιέφεραν και την αγάπη της Ρήνης που θεωρούσε δεδομένη  Αποδεικνύεται ανίκανος να αγαπήσει πραγματικά  Δέχεται την απόρριψη, μένει μόνος και καταστρέφει τη δικιά του ζωή μαζί με πολλών ακόμα

24 Ερώτηση 5 η Ερώτηση 5 η Να εντοπιστούν οι αφηγηματικές τεχνικές και ο λειτουργικός τους ρόλος Αφηγηματικοί τρόποι ΑφήγησηΔιάλογοςΠεριγραφή Αντικειμενική και απρόσωπη με μηδενική εστίαση Συμβάλλει στην αντικειμενική και ρεαλιστική αποτύπωση των γεγονότων αλλά και των συναισθημάτων των ηρώων κάθε ήρωας να έχει την ευκαιρία να διατυπώσει τις σκέψεις του και να δώσει έτσι το στίγμα της προσωπικότητάς του Τονίζει το ρεαλισμό του κειμένου και δίνει σαφείς πληροφορίες για τις συνήθειες και τη ζωή της οικογένειας

25 Ερώτηση 5 η Ερώτηση 5 η Να εντοπιστούν οι αφηγηματικές τεχνικές και ο λειτουργικός τους ρόλος Ο Αφηγητής  Τριτοπρόσωπος και μη δραματοποιημένος δίνει παραστατικά το σκηνικό χώρο, τα πρόσωπα και τις καταστάσεις, τις κινήσεις, τις πράξεις, τους διαλόγους και τη συμπεριφορά των ηρώων.  Παντογνώστης Δε συμμετέχει στα γεγονότα και επιτυγχάνει την αντικειμενικότητα, σύμφωνα με τις αρχές του κοινωνικού ρεαλισμού Ουσιαστικά που καλείται να σχηματίσει ανεπηρέαστος τη δική του γνώμη. Ουσιαστικά : Ο συγγραφέας - αφηγητής είναι αμέτοχος στην ιστορία, αφηγείται τα γεγονότα σε γ΄ πρόσωπο και παραμένει αντικειμενικός παρατηρητής και αποστασιοποιημένος από τα όσα διαδραματίζονται. Δεν παρεμβαίνει προσωπικά στα όσα διαδραματίζονται, δεν τα σχολιάζει καθώς τα ίδια τα γεγονότα και οι πράξεις των προσώπων παρουσιάζονται στον αναγνώστη, που καλείται να σχηματίσει ανεπηρέαστος τη δική του γνώμη.

26 Ερώτηση 5 η β’ Ερώτηση 5 η β’ Να παρακολουθήσετε τη δραματική ένταση, α) στον τρόπο που αντιδρούν οι τρεις πρωταγωνιστές και β) στο ρόλο που παίζει ο διάλογος  Η Σιόρα Επιστήμη αναστατωμένη μόλις μαθαίνει ότι ο Αντρέας μιλά στη Ρήνη χωρίς την παρουσία αυτής ή του άντρα της τρέχει πανικόβλητη για να διασώσει ότι μπορεί από την τιμή της κόρης και ολόκληρης της οικογένειας της. Φτάνει όμως αργά: Η Άτυχη μητέρα φτάνει στο σπίτι του Αντρέα και αφού φωνάζει απελπισμένα, τραβώντας όλη την προσοχή του κόσμου, μη μπορώντας να αντέξει το βάρος, ξεσπά σε λυγμούς έξω από την πόρτα του σπιτιού στο οποίο σπιλώθηκε το όνομα του παιδιού της και η τιμή της οικογένειας της Κορύφωση δραματικής έντασης

27 Ερώτηση 5 η β’ Ερώτηση 5 η β’ Να παρακολουθήσετε τη δραματική ένταση, α) στον τρόπο που αντιδρούν οι τρεις πρωταγωνιστές και β) στο ρόλο που παίζει ο διάλογος Υπόσχεση Αντρέα για αποκατάστα ση της Ρήνης Ανακούφιση Επιστήμης Απαίτηση για μεγαλύτερ η προίκα Άρνηση Επιστήμης να αδικήσει τα άλλα παιδιά – Κλάμα Συνομιλία Επιστήμης - Αντρέα Επικαλούμεν ος Τη φτώχεια και την ανέχεια ο Αντρέας δεν παντρεύεται Διχασμός Ρήνης ανάμεσα σε μητέρα- Αντρέα Κατηγορία έναντι της μάνας επειδή της «χαλά την ευτυχία» «Εσύ, μάνα, κι όχι ο Αντρέας, εσύ με παίρνεις στο λαιμό σου για λίγα λεφτά!»

28 Ερώτηση 5 η β’ Ερώτηση 5 η β’ Να παρακολουθήσετε τη δραματική ένταση, α) στον τρόπο που αντιδρούν οι τρεις πρωταγωνιστές και β) στο ρόλο που παίζει ο διάλογος Ρόλος διαλόγου 1.γίνεται αμέσως σαφές ότι οι ήρωες της ιστορίας έχουν διαμετρικά αντίθετες επιθυμίες  συγκρούσεις 2.Οι απόψεις τους είναι ξεκάθαρες και απόλυτες, γεγονός που αποκτά ακόμη πιο δραματική διάσταση μέσω του διαλόγου ουσιαστικό κλείσιμο αυτού του δραματικού διαλόγου 3.Ο διάλογος του Αντρέα και της σιόρας Επιστήμης- θα οδηγηθεί σε μια επώδυνη σιωπή που θα προκαλέσει πόνο και οργή στην Ειρήνη, το ξέσπασμα της οποίας θα αποτελέσει και το ουσιαστικό κλείσιμο αυτού του δραματικού διαλόγου.

29 Ερώτηση 6 η Ερώτηση 6 η Ποιος είναι ο ρόλος της Ρήνης στο μυθιστόρημα; (θέση της γυναίκας). Να σκιαγραφήσετε το χαρακτήρα της και να σχολιάσετε τα λόγια της και τη συμπεριφορά της στο έργο. Ποιο πρότυπο γυναίκας προβάλλει ο Θεοτόκης;  Ιδιαίτερος ρόλος της Ρήνης στο έργο γιατί ο συγγραφέας θέλησε να τονίσει την κοινωνική θέση της γυναίκας εκείνης της εποχής καθώς και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει μέσα στα στενά όρια που της καθορίζει και η ίδια η κοινωνία

30 Ερώτηση 6 η Ερώτηση 6 η Ποιος είναι ο ρόλος της Ρήνης στο μυθιστόρημα; (θέση της γυναίκας). Να σκιαγραφήσετε το χαρακτήρα της και να σχολιάσετε τα λόγια της και τη συμπεριφορά της στο έργο. Ποιο πρότυπο γυναίκας προβάλλει ο Θεοτόκης; Ρήνη  Αγνή  Αληθινή  Εργατική  Υπομονετική  Με διάθεση να αγαπήσει και να αγαπηθεί  Δυναμική  Αξιοπρεπής-Τίμια  Ανιδιοτελής  Τολμηρή  Κόντρα στο κατεστημένο της εποχής

31 Ερώτηση 6 η Ερώτηση 6 η Ποιος είναι ο ρόλος της Ρήνης στο μυθιστόρημα; (θέση της γυναίκας). Να σκιαγραφήσετε το χαρακτήρα της και να σχολιάσετε τα λόγια της και τη συμπεριφορά της στο έργο. Ποιο πρότυπο γυναίκας προβάλλει ο Θεοτόκης; Θέση της γυναίκας  Κατάδειξη της πολιτικής και κοινωνικής διαφθορά τη εποχής του,  Κατανόηση της θέση της γυναίκας ως κοινωνικό πρόβλημα  Με τη στάση της δυναμικής Ρήνης ο Θεοτόκης επιδιώκει: 1.να καταρρίψει το κοινωνικό στερεότυπο και τις επικρατούσες αναχρονιστικές αντιλήψεις 2.να συμβάλει στην αναβάθμιση του ρόλου της γυναίκας 3.Να συμβάλει ακόμη στην επικράτησή της στις ανθρώπινες συνειδήσεις ως ισότιμου μέλους της κοινωνίας. 4.Να Εκφράζει έτσι τις σοσιαλιστικές του απόψεις

32 Ερώτηση 6 η Ερώτηση 6 η Ποιος είναι ο ρόλος της Ρήνης στο μυθιστόρημα; (θέση της γυναίκας). Να σκιαγραφήσετε το χαρακτήρα της και να σχολιάσετε τα λόγια της και τη συμπεριφορά της στο έργο. Ποιο πρότυπο γυναίκας προβάλλει ο Θεοτόκης; «…Και τώρα θες να με κλείσεις σε μοναστήρι, εμένα που δούλεψα που τα έβγαλα τα ίδια τα προικιά μου με τον κόπο μου για να έχουνε τα αλλά σου παιδιά περισσότερα…»- Ρήνη  Οπλίστηκε με υπομονή, με καρτερία, με ελπίδα, και το ίδιο το πρωί ζήτησε δουλειά στο εργοστάσιο που γνώριζε, όπου δούλευε πάντα η μάνα της. Κι αυτό το τόλμημα της που καταφρονούσε τους πατροπαράδοτους και παράλογους θεσμούς, της εφάνηκε πόλη ευκολότερο από ότι το φανταζόταν, κι ούτε ένα χείλη δεν βρέθηκε να την κατακρίνει για τούτο «για λίγα χρήματα ήσουν έτοιμος να με πουλήσεις και χωρίς αυτά δεν με έπαιρνες πάει τώρα η αγάπη. Επέταξε το πουλί!»-Ρήνη  Για χατίρι της αγάπης χάνει την υπόληψη της και η ζωή της γίνετε ένα αδιάκοπο μαρτύριο. «Θα πάω σε ξένα μέρη σε ξένο κόσμο σε άλλους τόπους θα δουλέψω για να «κουναρίσω» το παιδί που θα γεννηθεί όχι δεν έρχομαι είμαι δουλεύτρα ποιον έξω ανάγκη;»

33 Ερώτηση 7 η Ερώτηση 7 η – Ταινία Η ταινία «Η τιμή της αγάπης» βασισμένη στο συγκεκριμένο διήγημα του Θεοτόκη κυκλοφόρησε το 1984 σε σκηνοθεσία της Τ. Μαρκετάκη. Η ταλαντούχα σκηνοθέτης καταφέρνει να αποδώσει με επιτυχία τόσο το περιεχόμενο του έργου και την εξέλιξη της πλοκής, όσο και το κλίμα της εποχής που περιγράφει ο Θεοτόκης.

34 Ερώτηση 7 η Ερώτηση 7 η – Ταινία Πιο συγκεκριμένα:Σκηνικά  Το έργο, γυρισμένο στη Κέρκυρα – όπου και διαδραματίζεται η πλοκή του διηγήματος- διαθέτει φυσικά σκηνικά που είναι πιστή απεικόνιση όλων αυτών που η φαντασία του αναγνώστη έχει πλάσει.  Τα σπίτια, εξωτερικά και εσωτερικά διατηρούν τον παραδοσιακό τους τόνο.  Τα κερκυραϊκά σοκάκια δίνουν άλλη μια ξεχωριστή πινελιά στο σκηνικό και δένουν απόλυτα με την ατμόσφαιρα

35 Ερώτηση 7 η Ερώτηση 7 η – Ταινία Κοστούμια  Ακόμη εντυπωσιακά είναι και τα κοστούμια των ηθοποιών που εκτός από την εποχή προδίδουν το χαρακτήρα και τον ψυχισμό των προσώπων.  Για παράδειγμα η Τρινκούλαινα φορά συνήθως μαύρα, ιδιαίτερα μετά την φυγή της Ρήνης από το σπίτι και την απώλεια της τιμής της οικογένειας της  Οι κοπέλες φορούν μακριά φορέματα, βαριά, οι μεγαλύτερες γυναίκες, πολλές φορές φορούν μαντήλες

36 Ερώτηση 7 η Ερώτηση 7 η – Ταινία Ερμηνεία ρόλων  Η υποκριτική ικανότητα των ηθοποιών είναι αξιοθαύμαστη.  Αποκορύφωμα αποτελεί η σκηνή με τη Σιόρα επιστήμη, η οποία οδύρεται και χτυπιέται έξω από το σπίτι του Αντρέα φωνάζοντας.  Η αγωνία, ο φόβος, η αγάπη, τα πάθη των πρωταγωνιστών αποδίδονται με απόλυτη ακρίβεια Μουσική Επένδυση  Τέλος η μουσική της Ελένης Καραΐνδρου που ντύνει όλο το έργο συντελεί καταλυτικά στη δημιουργία της κατάλληλης νοσταλγικής ατμόσφαιρας. Τιμή δεν έχει η αγάπη, τιμή δεν έχει κι η ζωή. Όποιος την έχει τήνε δίνει με μια ματιά, μ’ ένα φιλί. Αν έχεις λίγη αγάπη, δώσ’ μου να μου γλυκάνεις τη ζωή. Τιμή δεν έχει η αγάπη, τιμή δεν έχει κι η τιμή. Τιμή δεν έχει η αγάπη, τιμή δεν έχει κι η ζωή. Ποιος την πουλά, ποιος αγοράζει, ποιος τήνε βγάζει στο σφυρί; Στίχοι: Τώνια Μαρκετάκη Μουσική: Ελένη Καραΐνδρου

37 Πηγές Υλικό για τις απαντήσεις: Βιβλία 1.Η τιμή και το χρήμα, Κ. Θεοτόκης, Εκδόσεις Νεφέλη 2.Νέα Εστία» Α΄ 1927, τχ. 7 και 8, και: Εκδ. «Κείμενα» Η Τιμή και το Χρήμα: σ. 121 Ιστοσελίδες 1.http://latistor.blogspot.gr/2011/04/blog-post_19.html 2.http://www.e-alexandria.gr/bookby.asp?ID=24&BID=18 3.http://users.sch.gr/symfo/sholio/kimena/theotokis_timi+xrima.htm Φωτογραφικό Υλικό: 1.http://www.corfuhistory.eu/ 2.Η τιμή της αγάπης(1984), Τώνια Μαρκετάκη 3.Πίνακες του Νικηφόρου Λύτρα


Κατέβασμα ppt "Ομάδα εργασίας : Βατός Νίκος Κουτσούκος Νίκος Μορφόπουλος Μάριος Νεοφωτίστου Χαριτίνη Νιάκαρος Κωστής Θέμα Θέμα : Τα φύλα στη Λογοτεχνία Κ. Θεοτόκης «Η."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google