Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

 Μεθοδολογία: Διαθεματική (Μαθήματα που εμπλέκονται: Ελληνικά, Μαθηματικά, Μουσική, Τέχνη, Γυμναστική, Σχεδιασμός και Τεχνολογία, Δραστηριότητες – Θεατρικό.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: " Μεθοδολογία: Διαθεματική (Μαθήματα που εμπλέκονται: Ελληνικά, Μαθηματικά, Μουσική, Τέχνη, Γυμναστική, Σχεδιασμός και Τεχνολογία, Δραστηριότητες – Θεατρικό."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2  Μεθοδολογία: Διαθεματική (Μαθήματα που εμπλέκονται: Ελληνικά, Μαθηματικά, Μουσική, Τέχνη, Γυμναστική, Σχεδιασμός και Τεχνολογία, Δραστηριότητες – Θεατρικό παιχνίδι)  Τρόπος εργασίας: Συνεργατική -διερευνητική μέθοδος, Eπικοινωνιακή προσέγγιση, χρήση τεχνολογίας  Προτεινόμενη διάρκεια ενότητας: 12X 80’ + 2 περίοδοι (συμπεριλαμβανομένης της γραμματικής και του Τετραδίου Εργασιών μαθητή).  Iδιαίτερη έμφαση: Δημιουργικές εργασίες, επικοινωνιακές αυθεντικές δραστηριότητες, πρωτοτυπία, δράση, παρουσίαση.  Στην ενότητα που ακολουθεί δε γίνεται αναφορά στη Λειτουργική Γραμματική της Ενότητας.

3 Στα πλαίσια του στόχου της δημιουργικότητας αποφάσισα να παρουσιάσω την ενότητα «Ατυχήματα», σκοπεύοντας να δώσω ιδέες όπου τα παιδιά μπορούν να δημιουργήσουν μέσα από πραγματικές περιστάσεις επικοινωνίας, αυτενεργώντας και καταθέτοντας το δικό τους προσωπικό στίγμα. Ίσως ο καλύτερος τρόπος να ενημερωθούν και να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά είναι μέσω του Εκπαιδευτικού Συστήματος και μέσα από παιγνιώδους μορφής δραστηριότητες που παραπέμπουν σε αυθεντικές καταστάσεις της καθημερινότητάς τους.

4  Παρουσίαση ενότητας μέσα από υποενότητες  Ανάλυση βασικών κειμένων ενότητας  Έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τους μαθητές  Εισηγήσεις για περαιτέρω δημιουργικές δραστηριότητες  Παρουσίαση μαθήματος στους γονείς  Προτεινόμενες δραστηριότητες σε διάφορα μαθήματα (διαθεματικότητα)  Δημιουργικές εργασίες που ολοκληρώθηκαν  Παρουσίαση εργασιών  Παρουσίαση φωτογραφικού και οπτικογραφημένου υλικού μαθητών Στ΄ τάξης  Φιλμάκι εργασιών ενότητας

5  H ιστορία του Ζάχου που χαζεύει (ποίημα νεωτερικής γραφής)  Με λένε Σόνια (λογοτεχνικο-αφηγηματικό κείμενο)  Δρόμο παίρνω…δρόμο αφήνω! (λογοτεχνικο- αφηγηματικό κείμενο, οδηγίες/κανόνες)  Οικιακές …παγίδες για παιδιά

6  Ν΄ αναπτύξουν τον προφορικό τους λόγο μέσα από δραστηριότητες επικοινωνίας.  Να περιγράφουν κάτι, προφορικά ή γραπτά, χρησιμοποιώντας μια λογική χρονική σειρά.  Να γνωρίσουν τον τρόπο γραφής και παρουσίασης των κανόνων-οδηγιών που ταιριάζουν σε συγκεκριμένες περιστάσεις και να τον χρησιμοποιήσουν στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.  Να συνειδητοποιήσουν τη σπουδαιότητα των κανόνων οδικής κυκλοφορίας για την αποφυγή των ατυχημάτων και να αναπτύξουν επιχειρηματικό λόγο.  Να κατανοήσουν τη γλωσσική ιδιαιτερότητα που αναφύεται µέσα από διαφορετικές επικοινωνιακές περιστάσεις (δεκάλογος, ανησυχίες/φόβοι/συµβουλές, ρεπορτάζ εφηµερίδας, επίσηµη επιστολή, αφίσα).  Να αξιοποιήσουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες και τις προϋπάρχουσες γνώσεις για την παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου, αλλά και να διευρύνουν τη γλωσσική και γνωστική τους ικανότητα. ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

7 Αφόρμηση:  Τραγούδι σχετικό με τα ατυχήματα  Σχολιασμός του τίτλου της ενότητας  Υποθέσεις για το περιεχόμενό του τίτλου  Ομαδική χαρτογράφηση για τα ατυχήματα (είδη ατυχημάτων, αίτια, κατάληξη, πρόληψη, χώρος που συμβαίνουν). Χρήση τετραδίου, χαρτονιών και προγραμμάτων Kidspiration και Power Point στον υπολογιστή.  Παρουσίαση της χαρτογράφησης στην τάξη και συζήτησή της. Οι μαθητές προσθέτουν και αφαιρούν στοιχεία ανάλογα με την εξέλιξη της συζήτησης.  Συζήτηση σχετικά με τα ατυχήματα που συνέβηκαν στον καθένα μας ή που ενημερωθήκαμε γι΄ αυτά μέσω των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης ή μέσω γνωστών. Πορεία μαθήματος:

8 ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Οι μαθητές:  Να απολαύσουν το ποίημα, επισημαίνοντας ταυτόχρονα τα βασικά του στοιχεία.  Nα συνειδητοποιήσουν ότι είναι η απροσεξία οδηγεί σε δυσάρεστες καταστάσεις.  Nα εκφραστούν σωστά, προφορικά και γραπτά, υποστηρίζοντας την άποψή τους.

9 Αφόρμηση:  Σχολιασμός εικόνας βιβλίου και χαρακτηρισμός του Ζάχου (ύφος)  Υποθέσεις σχετικά με το περιεχόμενο του ποιήματος (Αναφορά στον τίτλο)  Μεγαλόφωνη ανάγνωση από τη δασκάλα  Ομαδική εργασία: Εντοπισμός βασικών δομικών στοιχείων κειμένου (καρτέλες στις ομάδες, καταγραφή βασικών στοιχείων, ανταλλαγή καρτέλων με άλλες ομάδες, απάντηση ερωτήσεων και ανακοίνωσή τους). Συμπέρασμα: Ατύχημα λόγω αφηρημάδας. Λέξεις – κλειδιά: Σύγκρουση – Προσοχή!  Ομαδική εργασία: Αλλαγή τίτλου ποιήματος. Αξιολόγηση –κριτική από τις υπόλοιπες ομάδες Πορεία μαθήματος:

10  Τραγουδώ το ποίημα: Οι μαθητές τραγουδούν το ποίημα ανά δίστιχο προσπαθώντας να δώσουν ένα δικό τους προσωπικό στίγμα στο ύφος. Το αποτέλεσμα είναι ένα μελοποιημένο ποίημα με τη συμμετοχή όλης της τάξης. Μαγνητοφώνηση της δραστηριότητας και ακρόασή της από όλη την τάξη.  Χρήση λεξικού: Διαχωρισμός και επεξήγηση εννοιών ατύχημα – δυστύχημα.  Καταγραφή λεξιλογίου ενότητας στο τετράδιο σε όποια μορφή θέλουν οι μαθητές (μέσα σε φωτεινούς σηματοδότες, σε αυτοκίνητα κ.τ.λ)

11 Συζήτηση σχετικά με τη διεξαγωγή έρευνας στο σχολείο: Επεξήγηση της έννοιας έρευνα, χρησιμότητα της στη ζωή μας και παρουσίαση των βασικών της στοιχείων και σταδίων. Στη συνέχεια οι μαθητές θα πρέπει ν΄ αποφασίσουν για τα ακόλουθα:  Θέμα έρευνας  Δείγμα έρευνας  Τμήματα που θα συνεργαστούν για τη διεξαγωγή της έρευνας  Διεξαγωγή έρευνας (μαθητές που θα δώσουν ερωτηματολόγια και θα εξηγήσουν οδηγίες σε άλλους μαθητές)  Ομάδα και τρόπος καταγραφής αποτελεσμάτων  Συμπεράσματα: Γραφικές παραστάσεις και αναλυτικά συμπεράσματα  Σύγκριση αποτελεσμάτων  Παρουσίαση της έρευνας σε όλο το σχολείο σε συγκέντρωση

12

13

14

15

16

17

18 ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Οι μαθητές:  Nα συνειδητοποιήσουν ότι η επιπολαιότητα ενός ανθρώπου θα μπορούσε να προκαλέσει δυσάρεστες καταστάσεις.  Ν΄ αντιληφθούν το ρόλο που διαδραματίζουν τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας στη ζωή των ανθρώπων.  Να γνωρίσουν το άρθρο της εφημερίδας ως μέσο γραπτού λόγου.  Να γράψουν άρθρο βασιζόμενοι στο κείμενο που διάβασαν.  Να αφηγηθούν ένα περιστατικό που τους συνέβη χρησιμοποιώντας αμεσότητα, ζωντάνια και μια δόση υπερβολής, προκαλώντας το ενδιαφέρον των αναγνωστών.  Να χαρακτηρίσουν τους πρωταγωνιστές του κειμένου χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα επίθετα και φράσεις.

19 Αφόρμηση:  Σχολιασμός εικόνας βιβλίου και υποθέσεις σχετικά με το περιεχόμενο του ποιήματος (Αναφορά στον τίτλο- Ποια είναι άραγε η Σόνια και πώς συσχετίζεται με τις εικόνες)  Μεγαλόφωνη ανάγνωση από τη δασκάλα  Ομαδική εργασία: Εντοπισμός βασικών δομικών στοιχείων κειμένου (καρτέλες στις ομάδες, καταγραφή βασικών στοιχείων, ανταλλαγή καρτέλων με άλλες ομάδες, απάντηση ερωτήσεων και ανακοίνωσή τους). Συμπέρασμα: Ατύχημα λόγω ανθρώπινης επιπολαιότητας. Λέξεις – κλειδιά: Σόνια - Σωτήρας!  Χαρακτηρισμός βασικών προσώπων κειμένου. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη Σόνια τη γάτα. Υποστήριξη χαρακτηρισμών με επιχειρήματα. Εντοπισμός φράσεων κειμένου που βοηθούν στην υποστήριξη των χαρακτηρισμών. Σχολιασμός της τελευταίας φράσης του κειμένου. Πορεία μαθήματος: ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ: 2Χ 80΄

20  Ατομική εργασία: Στοιχεία κειμένου που δείχνουν ότι η Σόνια είναι γάτα. Εντοπισμός φράσεων κειμένου.  Ομαδική εργασία: Αλλαγή τίτλου ποιήματος. Αξιολόγηση –κριτική από τις υπόλοιπες ομάδες  Ομαδική εργασία: Χωρισμός κειμένου σε ενότητες. Τίτλος σε κάθε ενότητα και επεξήγηση για την επιλογή του τίτλου. Συζήτηση με όλη την τάξη.  Γραπτός λόγος: Φανταστείτε ότι είστε δημοσιογράφος και πρέπει να γράψετε ένα άρθρο διήγησης της ιστορίας του κειμένου για την εφημερίδα σας. Προσοχή στη φρασεολογία και στα στοιχεία που πρέπει να συνοδεύουν ένα έντυπο άρθρο, όπως: εικόνα, ενδιαφέρον τίτλος και συντομία στην παρουσίαση του γεγονότος.  Έρευνα για άρθρα από εφημερίδες σχετικά με τα ατυχήματα και παρουσίασή τους στην τάξη. Πορεία μαθήματος:

21 ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Οι μαθητές:  Να εντοπίσουν τα δομικά στοιχεία του αφηγηματικού κειμένου και να κατανοήσουν το περιεχόμενό του.  Να καλλιεργήσουν ορθές στάσεις οδικής συνείδησης µέσα από διάφορες πηγές πληροφόρησης.  Nα γνωρίσουν την τεχνική της δημιουργίας ερωτήσεων για μια συνέντευξη.  Να αποκτήσουν και να εφαρμόσουν τις τεχνικές της συνέντευξης.  Να καταστούν ικανοί να έρχονται σε επαφή με ένα αστυνομικό ή τροχονόμο.  Να γνωρίσουν τις τέσσερις κατηγορίες σημάτων και να αναγνωρίζουν τα σημαντικότερα από τα σήματα αυτά.  Να κατασκευάσουν σήματα που να εκφράζουν ένα κώδικα ορθής σχολικής συμπεριφοράς.

22 ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Οι μαθητές:  Να γνωρίσουν πώς να συμπεριφέρονται ως ενημερωμένοι ποδηλατιστές.  Να ευαισθητοποιηθούν σχετικά µε τη σωστή και ασφαλή χρήση του ποδηλάτου.  Να γνωρίσουν τον τρόπο γραφής και παρουσίασης των κανόνων-οδηγιών, οι οποίοι ταιριάζουν σε συγκεκριμένες περιστάσεις και να τον χρησιμοποιήσουν στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.  Να καταγράψουν κώδικες ορθής οδικής συμπεριφοράς και ασφάλειας.  Να εισηγηθούν τρόπους μείωσης των ατυχημάτων.

23 ΠΟΡΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Αφόρμηση:  ΄Αρθρα σχετικά με την οδική ασφάλεια: Η δασκάλα δείχνει στο βιντεοπροβολέα άρθρα εφημερίδων σχετικά με την ασφάλεια και προβληματίζει τα παιδιά σχετικά με τα ατυχήματα και τα δυστυχήματα στους δρόμους.  Ομαδική δραστηριότητα: Ενημέρωση μαθητών για την επίσκεψη του υπεύθυνου Τροχαίας στο σχολείο μας. Οι μαθητές γράφουν ομαδικά τις ερωτήσεις που θα ήθελαν να του υποβάλουν (δύο ερωτήσεις η κάθε ομάδα). Στη συνέχεια ανακοινώνουν στην τάξη τις ερωτήσεις τους, γίνεται κριτική στις ερωτήσεις οι οποίες διαμορφώνονται κατάλληλα για τη συνέντευξη.  Συζήτηση τεχνικών συνέντευξης με ολόκληρη την τάξη.  Παρουσίαση προγράμματος Οδικής Κυκλοφορίας από τον υπεύθυνο ενημέρωσης κοινού της Τροχαίας.  Συνέντευξη του υπεύθυνου ενημέρωσης. Οι μαθητές χρησιμοποιούν μικρόφωνο και δημοσιογραφικό κασετόφωνο. ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ: 3 Χ 80΄

24 Πορεία μαθήματος:  Παρουσίαση συνέντευξης στην τάξη. Δελτίο εξόδου συνέντευξης: Tι καινούριο μάθαμε, τι θα θέλαμε να κρατήσουμε και τι μας έκανε εντύπωση από τη συνέντευξη.  Συσχετισμός του τι λέχθηκε στην παρουσίαση του υπεύθυνου της Τροχαίας με τα σκίτσα της σελ. 71 του βιβλίου των μαθητών (άσκηση 2)  Συζήτηση για τις εικόνες και τον τίτλο του κειμένου του βιβλίου (σελ ) και συσχετισμός τους.  Μεγαλόφωνη ανάγνωση από τη δασκάλα.  Δομικά στοιχεία κειμένου από τα ίδια τα παιδιά (χωροχρονικό πλαίσιο, πρόσωπα-ήρωες, πρόβλημα, εσωτερική και εξωτερική αντίδραση).  Συσχετισμός κειμένου με την επίσκεψη του υπεύθυνου της Τροχαίας στο σχολείο μας.  Μήνυμα ιστορίας: Η προσπάθεια των παιδιών να βάλουν το δικό τους λιθαράκι για μια καλύτερη ποιότητα ζωής (μέσω του συνεδρίου)

25 Πορεία μαθήματος:  Συζήτηση για το φυλλάδιο που μοίρασαν στους παρευρισκομένους του συνεδρίου οι πρωταγωνιστές του κειμένου. Χρησιμότητα κανόνων στη ζωή μας.  Εντοπισμός από τα παιδιά του τρόπου γραφής των κανόνων (σύντομες περιεκτικές προτάσεις, αρίθμηση). Εναλλακτικός τρόπος γραφής κανόνων: εικόνες, λεζάντες.  Απόφαση για παρουσίαση κώδικα ορθής οδικής συμπεριφοράς, οδικής ασφάλειας και ατυχημάτων σε τρίπτυχο ή άλλη πιο απλή μορφή (Βιβλίο Ευέλικτης Ζώνης)  Δημιουργία τριπτύχων στην τάξη (ατομικά, δυαδικά ή ομαδικά) και παρουσίασή τους. Θέματα: Κανόνες οδικής ασφάλειας (Εμείς τι μπορούμε να κάνουμε; Οδηγοί, πεζοί, επιβάτες, ποδηλατιστές, μοτοσικλετιστές, γονείς)  Επιστολή στην Τροχαία Λεμεσού με τίτλο: Τι ζητούμε ως πολίτες- παιδιά, π.χ. πεζοδρόμια χωρίς εμπόδια, περισσότερους ποδηλατόδρομους, περισσότερες διαβάσεις παιδιών, περισσότερα πάρκα και χώρους παιχνιδιού, παροχή παιδικών καθισμάτων για το αυτοκίνητο στις πολύτεκνες ή φτωχές οικογένειες, κ.ά)

26 Πορεία μαθήματος:  Ποδήλατο στην τάξη: Σήματα με το χέρι του ποδηλάτη. Παρουσίαση από τα παιδιά (Αναφορά στα σκίτσα στη σελ. 70 του βιβλίου τους).  Εναλλακτικός τρόπος προηγούμενης δραστηριότητας: Οι μαθητές θέτουν διάφορες καταστάσεις-σενάρια που έχει να αντιμετωπίσει ένας ποδηλατιστής και ο ποδηλατιστής με το ποδήλατο τους δίνει πιθανές λύσεις.  Αναφορά στα σήματα τροχαίας (Ρυθμιστικά, προειδοποιητικά, κατευθυντήρια και πληροφοριακά) και επεξήγησή τους (τετράδιο μαθητή).  Παιχνίδι με μπάλα: Aναγνωρίζω τα σήματα. Σε κάθε θρανίο υπάρχουν πλαστικά σήματα που βρίσκονται αναποδογυρισμένα και τα παιδιά κάθε φορά που παίρνουν την μπάλα καλούνται να σηκώσουν ψηλά το κάθε σήμα και να πουν σε ποια κατηγορία ανήκει καθώς επίσης και να το επεξηγήσει.

27 Πορεία μαθήματος:  Παιχνίδι με καρτέλες:Δίνονται μικρές καρτελίτσες στα μέλη των ομάδων, οι οποίες είναι ελλιπείς προτάσεις προς συμπλήρωση, π.χ. Για να είναι ένα παιδί προσεχτικό όταν κυκλοφορεί στο σχολείο/στο δρόμο/στην αυλή χρειάζεται να ξέρει … Για να είναι ένα παιδί προσεχτικό όταν κυκλοφορεί στο σχολείο/στο δρόμο/στην αυλή χρειάζεται να ξέρει … Για να είναι ένας οδηγός ευσυνείδητος πρέπει να μπορεί να … Ακολουθεί απλή και σύντομη ανακοίνωση της συμπλήρωσης των προτάσεων. Για να είναι ένας οδηγός ευσυνείδητος πρέπει να μπορεί να … Ακολουθεί απλή και σύντομη ανακοίνωση της συμπλήρωσης των προτάσεων.  Δίνονται σήματα που ανήκουν σε διάφορες κατηγορίες και ζητείται από τους μαθητές να γράψουν ποια από αυτά είναι πιθανό να συναντούσαν σε ένα αυτοκινητόδρομο, σε ένα κύριο δρόμο και σε ένα ορεινό δρόμο που ενώνει δύο χωριά. Η εργασία γίνεται δυαδικά, αλλά πριν από την ανακοίνωσή της στην τάξη γίνεται ανακοίνωση στην ομάδα για να διορθωθούν τυχόν λάθη.

28 Πορεία μαθήματος:  Κώδικας σχολικής συμπεριφοράς: Οι μαθητές σχεδιάζουν τρία σήματα για κάθε κατηγορία σημάτων που θα μπορούσαν να τοποθετηθούν στην τάξη ή και στην αυλή του σχολείου όχι για να ρυθμίζουν την κυκλοφορία των οχημάτων, αλλά τη συμπεριφορά των μαθητών. Δίνονται τα περιγράμματα των οδικών σημάτων και στις τέσσερις κατηγορίες.  Δημιουργία σελιδοδείκτη σχετικά με τα ατυχήματα και την ασφάλεια.  Μεταφορά της τάξης σε ένα χωριό. (Σύνδεση με την ενότητα: Η ζωή έξω από την πόλη). Ένα παιδί παριστάνει τον τροχονόμο και τα παιδιά τον ρωτούν πώς πάει η δουλειά. Ξεκινά τότε μια αντιπαράθεση τσιαττιστών που αφορούν τα ατυχήματα και την ασφάλεια. Τα τσιαττιστά διακόπτει τηλεοπτική διαφήμιση σχετική με την ασφάλεια.  Διαφημίσεις σχετικά με την αγορά μεταφορικού μέσου.

29 Πορεία μαθήματος:  Τηλεπαιχνίδι σχετικά με την ασφάλεια και τα ατυχήματα. Διαγωνισμός ανάμεσα στις ομάδες. Χρήση βιντεοπροβολέα. Οι μαθητές που απαντούν ορθά σε ερωτήσεις που αφορούν τη χρήση ποδηλάτου παίρνουν μια άδεια οδήγησης ποδηλάτου την οποία συμπληρώνουν βάζοντας υπογραφή και φωτογραφία.  Ομαδική εργασία: Δίνονται σενάρια σε φακέλους στα παιδιά και καλούνται να δώσουν συμβουλές στους πρωταγωνιστές των ιστοριών, να πουν τρόπους αποφυγής των συγκεκριμένων ατυχημάτων και να μπουν στη θέση των ηρώων γράφοντας τα συναισθήματά τους.  Ανάγνωση κειμένου: Το κυλιόμενο πεζοδρόμιο (Τζιάνι Ροντάρι – Παραμύθια από το τηλέφωνο)  Εικονογράφηση – σύγκριση του πεζοδρομίου του Μπρεχ και του πεζοδρομίου μπροστά από το σπίτι ή το σχολείο των παιδιών. Εισηγήσεις για βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης.

30 Πορεία μαθήματος:  Ανάγνωση και ανάλυση των κειμένων «Δρόμοι του σήμερα…» και «… και δρόμοι του χθες» από το βιβλίο «Κυκλοφορώ με ασφάλεια» στις σελίδες 20 και 21 αντίστοιχα. Αναφορά στις πιθανές πόλεις του αύριο.  Δημιουργία φυσερού. Πιθανά θέματα: Ένα ατύχημα (Μπορεί να είναι πραγματική ή φανταστική ιστορία), Ταξίδι σε ένα πλανήτη χωρίς δρόμους, σε ένα πλανήτη όπου όλοι κυκλοφορούν άφοβα και ακίνδυνα…, Μια περιδιάβαση στους δρόμους του αύριο, Κυκλοφορώ και προσέχω.  Προκήρυξη διαγωνισμού για τη μασκότ του κύριου Τροχαίου. Διπλώματα και βραβεία στις καλύτερες εργασίες. Δίπλώμα συμμετοχής σε όλα τα παιδιά που συμμετείχαν.

31 ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Οι μαθητές:  Να εντοπίσουν τους κυριότερους κινδύνους από τους οποίους μπορεί να προκληθεί κάποιο ατύχημα, στο περιβάλλον του σπιτιού.  Να μάθουν πώς να προστατεύονται από τους κινδύνους αυτούς.  Να αναπτύξουν ορθές στάσεις και συμπεριφορές σε σχέση με την πρόληψη ατυχημάτων που συμβαίνουν στο σπίτι.

32 Πορεία μαθήματος: ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ: 2 Χ 80΄ Αφόρμηση:  Δίνεται εικονογραφημένη ιστορία και αφού διαβαστεί τα παιδιά καλούνται να δώσουν πιθανό τίτλο και πιθανά διδάγματα.  Σχολιασμός έρευνας που υπάρχει στο βιβλίο στη σελ. 72 και σύγκρισή της με την έρευνα που διεξήγαγαν οι ίδιοι οι μαθητές στο σχολείο.  Σύντομη ιδεοθύελλα σχετικά με τα ατυχήματα που γίνονται στο σπίτι καθώς επίσης και τη συχνότητα με την οποία γίνονται. Αναφορά σε προσωπικές εμπειρίες.  Aτομική εργασία: Ανάγνωση αυθεντικού άρθρου από τους ίδιους τους μαθητές και απάντηση σε ερωτήσεις – κλειδιά που έχει θέσει η δασκάλα ως προβληματισμούς πριν την ανάγνωση του άρθρου.  Ομαδική εργασία: Kαταγραφή ερωτήσεων που θα ήθελαν οι μαθητές να ρωτήσουν ένα παιδίατρο και μία σχολιατρική επισκέπτρια αντίστοιχα.  Συνέντευξη από ένα παιδίατρο ή μια σχολίατρο.

33 Πορεία μαθήματος:  Δημιουργία τηλεοπτικού ρεπορτάζ αναφορικά με τη συνέντευξη που προηγήθηκε, παρουσίασή του στην τάξη και βιντεογράφησή του. Η βιντεογράφηση γίνεται για να προσεχθούν ιδιαίτερα κάποια βασικά στοιχεία που πρέπει να έχουμε υπόψη μας στη ζωντανή τηλεοπτική μετάδοση. Εναλλακτικά θα μπορούσε να γίνει και δημιουργία άρθρου.  Δίνονται στους μαθητές αφίσες σχετικές με την ασφάλεια στο σπίτι και τα ατυχήματα και καλούνται να δημιουργήσουν οι ίδιοι τις δικές του αφίσες, χρησιμοποιώντας δικές τους ιδέες, σλόγκαν και εικόνες.  Έρευνα: Χρήση διαδικτύου και πληροφοριακών εντύπων στα οποία αναγράφονται έρευνες σχετικά με τα εγκαύματα, τις δηλητηριάσεις, τους πνιγμούς, την ασφυξία και τις πτώσεις στην παιδική ηλικία. Aναφέρονται αριθμοί, πιθανοί τρόποι πρόληψης και αποτελεσματικότητα της πρόληψης. Παρουσιάζονται από ομάδες ή άτομα στην ολομέλεια της τάξης και ίσως του σχολείου, γιατί οι αριθμοί πραγματικά σοκάρουν και τους αφορούν…

34 Πορεία μαθήματος:  Η δασκάλα και οι μαθητές φέρνουν στην τάξη άδεια κουτιά ή ετικέτες διαφόρων ειδών καθαρισμού ή φαρμάκων και διαβάζονται οι οδηγίες χρήσης και προφύλαξης. (Πρόληψη ατυχημάτων)  Δημιουργία τριπτύχου, σταυρόλεξων, κρυπτόλεξων και ακροστιχίδων.

35 Πρόσκληση γονέων για παρακολούθηση μαθήματος σχετικό με την κυκλοφοριακή αγωγή και ασφάλεια:  Kαλωσόρισμα από τους μαθητές  Power Point: Παρουσίαση ενδεικτικών σχεδιαγραμμάτων αποτελεσμάτων έρευνας σχετικής με τα ατυχήματα στο σχολείο που οργάνωσαν οι Στ΄ τάξεις του σχολείου μας. Αναφορά, προβλήματα, αποτελέσματα.  Συσχετισμός ενότητας με την επίσκεψη του υπεύθυνου της Τροχαίας στο σχολείο μας. Στιγμιότυπα, τι καινούριο μάθαμε, τι έχουμε να προτείνουμε.  Παρουσίαση των σημάτων της Οδικής Ασφάλειας μέσω παιχνιδιών και συζήτησή τους.  Τροχαίες παραβάσεις: Η δασκάλα δείχνει στο βιντεοπροβολέα τις εικόνες που βρίσκονται στις σελίδες 37 και 67 του βιβλίου «Κυκλοφορώ με ασφάλεια» και ζητά να υποδείξουν οι μαθητές τις παραβάσεις που ίσως διαπράχθηκαν, τα προβλήματα που μπορούν να δημιουργήσουν οι παραβάσεις αυτές και πώς θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί. Επιπρόσθετα, μπορεί να γίνει υπόδυση ρόλων (μητέρας και πατέρα και παιδί που διέπραξε τις παρανομίες δίνοντας έμφαση στα συναισθήματα τους καθώς και επίσης και στα συναισθήματα των ίδιων των μαθητών)

36  Καρτέλες με σλόγκαν και μηνύματα προς τους γονείς.  Δραματοποίηση, θεατρικό παιχνίδι, αντιπαράθεση τσιαττιστών και διασκευή τραγουδιών.  Τηλεπαιχνίδι (Μπορούν να συμμετέχουν και οι γονείς στις υφιστάμενες ομάδες ή σε δικές τους ομάδες: Προαιρετικό)  Ομαδική εργασία: Οδική συνταγή. Αναφορά στις συνταγές της ενότητας 4 με τίτλο «Διατροφή», διαφοροποίηση συνηθισμένων συνταγών με την οδική συνταγή. Οι μαθητές καλούνται να γράψουν υλικά, καθώς και την εκτέλεσή της.  Παρουσίαση ταινίας (movie maker) από τους μαθητές όπου παρουσιάζονται αρκετές δραστηριότητες της ενότητας, τηλεοπτικά ρεπορτάζ, διαφημίσεις, δελτία καιρού, κ.τ.λ.  Παιχνίδι μνήμης: Η δασκάλα διαβάζει κάποιες πληροφορίες που αφορούν την ορθή οδική συμπεριφορά και οι μαθητές καλούνται να θυμούνται όσες περισσότερες πληροφορίες μπορούν. Η κάθε ομάδα δικαιούται να λάβει μέρος στο παιχνίδι/διαγωνισμό μόνο με μία φράση τη φορά από κάθε παίχτη.

37  Στο τέλος του μαθήματος δίνεται ένα συμφωνητήριο σε κάθε γονέα και σε κάθε παιδί, όπου καλούνται να γράψουν δύο δεσμεύσεις που δεσμεύονται να εφαρμόσουν, έτσι ώστε να βοηθήσουν τα παιδιά τους να προσαρμοστούν σε κάποιες συνήθειες ορθής κυκλοφοριακής αγωγής. Στο τέλος του συμβολαίου ακολουθούν υπογραφές και χρονοδιαγράμματα συμφωνιών ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά τους. Δίνεται και ημερολόγιο καταγραφής συμφωνίας σε καθημερινή βάση (Η δραστηριότητα αυτή μπορεί να μεταφερθεί στο σπίτι αφού δοθούν οι κατάλληλες οδηγίες γιατί αφενός είναι πολύ απλή και αφετέρου η ηρεμία του σπιτιού και ο κοινός ελεύθερος χρόνος γονιών-παιδιών ίσως αποτελέσουν πιο πρόσφορο έδαφος για επίτευξη κοινής συμφωνίας).  Ευχαριστίες γονέων από τα παιδιά και υπενθύμιση δέσμευσης συμφωνίας (Η πιο πάνω παρουσίαση-μάθημα θα μπορούσε να αποτελέσει και μάθημα εμπλοκής γονέων στη μαθησιακή διαδικασία με κάποιες μικροαλλαγές, εννοώντας ότι ο ρόλος των γονέων θα ήταν πολύ πιο ενεργός, π.χ. να αποτελέσουν μέλη της ομάδας και να συμμετέχουν στις ομαδικές εργασίες) Δελτίο εξόδου γονιών (Τι καινούριο έμαθαν σήμερα, τι θα ήθελαν να είχαν μάθει και διάφορες εισηγήσεις)

38  Μαθηματικά: Γραφικές παραστάσεις για τα αποτελέσματα της έρευνας και επεξεργασία τους στο πρόγραμμα Εxcel.  Τέχνη: Δημιουργία πανό, αφίσας, σημάτων τροχαίας, σχέδια σχετικά με την ασφάλεια και τα ατυχήματα, ζωγραφική σε φανέλα  Γυμναστική: Παιχνίδι «Φωτεινός Σηματοδότης», παιχνίδια στα οποία να τηρούνται οι κώδικες σωστής κυκλοφοριακής συμπεριφοράς στο δρόμο, στο σχολείο, στην αυλή, στο πάρκο, στη γειτονιά. Χρήση οργάνων γυμναστικής και στήσιμό τους με τέτοιο τρόπο ώστε να παρουσιάζονται πραγματικές περιστάσεις επικοινωνίας (έμφαση στη συνεργασία των οδηγών μεταξύ τους). Αναπαράσταση γειτονιάς, διάβασης πεζών και κυκλικών κόμβων κυκλοφορίας. Υπακοή σε οδηγίες οδήγησης (άδεια οδήγησης)  Θεατρικό παιγνίδι: Ομαδικές δραστηριότητες παρουσίασης σεναρίων που τους δίνονται σχετικά με το θέμα μας, παιχνίδι «Μάντεψε τη λέξη που παρουσιάζει η ομάδα», Παιχνίδι Bingo (διασκευή του παιχνιδιού υπάρχει στη σελίδα 62 του βιβλίου «Κυκλοφορώ με ασφάλεια»)

39  Μουσική: Δίνεται στους μαθητές η μουσική ενός τραγουδιού και καλούνται να γράψουν στίχους σχετικούς με την κυκλοφοριακή αγωγή, τα ατυχήματα και την ασφάλεια. Οι μαθητές ανακοινώνουν τις εργασίες τους και οι στίχοι που ταιριάζουν με τη μουσική δίνονται σε όλους τους μαθητές. Τα τραγούδια παρουσιάζονται σε εκδήλωση στο σχολείο.  Σχεδιασμός και Τεχνολογία: Δημιουργία Παντογνώστη σχετικά με τα ατυχήματα, κατασκευή αυτοκινήτου με τηλεχειριστήριο και οδήγησή του στην αυλή. Πιθανή αναφορά στην ιστορία του αυτοκινήτου (Βιβλίο «Κυκλοφορώ με ασφάλεια», σε  Θρησκευτικά: O Άγιος Χριστόφορος, ο προστάτης του Σώματος Εφοδιασμού – Μεταφορών (9 Μαΐου)

40  Πρόγραμμα ΕΔΣΠΥ: Συσχετισμός με διαφορετικότητα _ πρόγραμμα moodle – συζήτηση με άλλα σχολεία – διασκευή τραγουδιού σε άλλη γλώσσα – σεβασμός στα άτομα με ειδικές ανάγκες στην οδική κυκλοφορία

41  Επίσκεψη στο πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής στη Λευκωσία (φωτογράφηση παιδιών, βιντεογράφηση σκηνών, επεξεργασία και προβολή τους στην τάξη, δημιουργία ταινίας με τη χρήση του Windows Movie Player)  Επίσκεψη στο Δήμαρχο Λεμεσού  Επίσκεψη υπεύθυνου Κυκλοφοριακής Αγωγής και ασφάλειας κ. Καρή στο σχολείο  Συνέντευξη από ειδικούς σε θέματα Κυκλοφοριακής Αγωγής και Ασφάλειας  Επιστολή στον αρχηγό της Αστυνομίας  Ενδεικτικές παρουσιάσεις σχετικές με την κυκλοφοριακή αγωγή, ανάλυσή τους από τα παιδιά και δημιουργία δικών τους παρουσιάσεων σε μορφή powerpoint.  Ραδιοφωνικό και τηλεοπτικό ρεπορτάζ

42  Αντιπαράθεση τσιαττιστών – Νοερή μεταφορά σε χωριό – απόδημοι  Διαγωνισμός σελιδοδείκτη, μασκότ  Παιχνίδι «φιδάκι και ατυχήματα»  Παιχνίδι «τόμπολα»  Παρουσίαση θεατρικού «Οδήγα τη ζωή με ασφάλεια» σε σχολική εκδήλωση (πηγή: Κλιμάκιο – ιστοσελίδα)  Καρτέλες με σλόγκαν  Τρίπτυχο  Ενημερωτική διαφήμιση:Eνημέρωση γειτονιάς σχετικά με την ορθή οδική συμπεριφορά  Άρθρα εφημερίδας σχετικά με τα ατυχήματα και παρουσίασή τους (αυθεντικά κείμενα)  Πρόσκληση γονιών για παρακολούθηση μαθήματος σχετικό με την κυκλοφοριακή αγωγή και ενημέρωσή τους από τους μαθητές για ορθή οδική συμπεριφορά. Δημιουργία πρόσκλησης από τα ίδια τα παιδιά.  Κώδικας και αλφαβητάρι Οδικής Ασφάλειας

43  Movie maker  Καρτέλα λεξιλογίου ενότητας  Τραγούδια σχετικά με την οδική ασφάλεια  Δημιουργία σημάτων «Κυκλοφορώ με ασφάλεια στο σχολείο» και ανάρτησή τους στο σχολικό χώρο  Δημιουργία φυσερού (Με οδηγίες ή με εικονογραφημένη ιστορία που να έχει μήνυμα: Kυκλοφορώ και προσέχω)  Debate σε εκπομπή  Προσωπικός στόχος εβδομάδας: Kάθε μέρα γίνομαι καλύτερος/η στην οδική ασφάλεια  Έκδοση εφημερίδας τάξης. Ανάρτησή της σε κεντρικό σημείο του σχολείου, παρουσίασή της σε συγκέντρωση ή διανομή της στο σχολείο.  Μασκότ: Ο κύριος Τροχαίος συμβουλεύει…  Διαδίκτυο: Στατιστικά στοιχεία ασφάλειας – Παιδικά ατυχήματα  Έρευνα για μαντινάδες  Ποδηλατικός γύρος με συνοδεία δασκάλων και γονιών

44  Παιχνίδια: Σταυρόλεξα, κρυπτόλεξα, ανέκδοτα, γελοιογραφίες, αναγραμματισμοί  Ποίημα «Η ποδηλάτισσα», Οδυσσέα Ελύτη (ανάλυση, δραματοποίηση)  Ποίημα «Το τέρας της κυκλοφορίας»  Εικονογράφηση ιστορίας σε φυσερό  Περίπατος με τη βοήθεια των γονιών στην περιοχή γύρω από το σχολείο  Ενημερωτική εκστρατεία στη γειτονιά με διανομή τριπτύχων κυκλοφοριακής αγωγής στους γείτονες  Συνέντευξη με ένα μέλος της Κυπριακής Ομοσπονδίας Ποδηλασίας  Μελέτη για χώρες που έχουν πολλούς ποδηλατόδρομους  Συνέντευξη με την τροχονόμο που ρυθμίζει την κυκλοφορία μπροστά από το σχολείο μας.  Ήχοι: Αναγνώριση ήχων που μπορεί να ακούσουμε κατά την κυκλοφορία μας στους δρόμους. Συζήτηση για τη χρησιμότητα της αναγνώρισης ήχων.  Ερωτηματολόγιο στην αρχή και το τέλος της ενότητας για να συγκρίνουμε γνώσεις και στάσεις των μαθητών για την κυκλοφοριακή αγωγή.

45  Έπιπλο τηλεόρασης  Μικρόφωνο  Εργαλείο διαφήμισης  Υπολογιστές (Διαδίκτυο, Λογισμικά: Microsoft Word, Kidspiration, Microsoft Excel, Power Point, Movie Maker)  Ερωτηματολόγια  Τηλέφωνο  Μαγνητόφωνο  Φωτογραφική μηχανή  Τηλέφωνο  Μαγνητόφωνο  Φωτογραφική μηχανή Βιβλία «Λέξεις, Φράσεις, Κείμενα», «Κυκλοφορώ με ασφάλεια», Ευέλικτης Ζώνης  Πλαστικά σήματα κυκλοφορίας  Βιντεοπροβολέας  Αφίσες  Παιδαγωγικό υλικό Οδικής Ασφάλειας «Ο δρόμος κι εγώ»  Ατομικά πινακάκια και μαρκαδόροι

46

47

48  Ηλεκτρονική διευθύνσεις:  Aνθολόγιο: Tζακ Λόντον, Ένας σκύλος σωτήρας  Nτιμίτερ Ινκιόφ, Οι κάλοι της Κλάρας  Μουσική: Tο τσιφτετέλι της γρίπης, στίχοι Μ.Κριεζή, μουσική Λ. Πλάτωνος  Βιβλίο «Κυκλοφορώ με ασφάλεια», Επίπεδο Γ΄, Βιβλίο για το μαθητή, Τάξεις Ε΄ + Στ΄  Βιβλίο Ευέλικτης Ζώνης, Ενότητα Κυκλοφοριακής Αγωγής  Βιβλίο Οδικής Ασφάλειας, Βοήθημα για τον καθηγητή, Α΄ + Β΄ Γυμνασίου  Ψηφιακός δίσκος: To άρμα του ήλιου  Κείμενο: Το μπλε φανάρι (Τζιάνι Ροντάρι)  Κείμενο: Το ποδήλατο (Αντώνης Σαμαράκης)  Κείμενο: Το ποδήλατο (Ρενέ Γκοσινί)

49  Εισηγητής: Δημήτρης Σωφρονίου  Σχολείο: 7o Δημοτικό Λεμεσού (Κ.Β΄)  Θέμα: Επίσκεψη στο πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής μέσα από διάφορα στιγμιότυπα…  Παρουσίαση: Εκδήλωση Κυκλοφοριακής Αγωγής στο Ζ΄ Δημοτικό Λεμεσού (Κ.Β΄)

50

51 Όπως σε κάθε ενότητα, έτσι και σ΄ αυτήν παρέχεται η άνεση και ο χώρος για τον/την εκπαιδευτικό να κινηθεί όπως θέλει, να δώσει ερεθίσματα στους μαθητές έτσι ώστε να αυτενεργήσουν και να δημιουργήσουν, νιώθοντας οι ίδιοι ικανοποίηση για τον εαυτό τους. Συνταγές δεν υπάρχουν, η δημιουργικότητα δεν έχει καθορισμένα όρια.

52  Το 9% των ατυχημάτων που έχουν θύματα παιδιά συμβαίνουν γύρω από το σχολείο;  Το 65% των ατυχημάτων συμβαίνουν σε μια ζώνη κοντά στο σπίτι;  Πάνω από το 50% των περιπτώσεων των δυστυχημάτων με θύματα παιδιά, συμβαίνουν την ώρα που τα παιδιά διασχίζουν το δρόμο;  Στην Κύπρο το ¼ των παιδιών που τραυματίζονται ή σκοτώνονται σε δυστυχήματα είναι παιδιά κάτω των 14 χρόνων;  Στην Κύπρο το ένα τρίτο των ποδηλατιστών που σκοτώνονται ή τραυματίζονται είναι παιδιά κάτω των 14 χρόνων;  Στα δυστυχήματα πλήττονται κυρίως τα πάνω άκρα (68% των περιπτώσεων)  Η μετωπική σύγκρουση με ταχύτητα 50 χλμ την ώρα ισοδυναμεί με πτώση από τον τρίτο όροφο; Όταν δε δένουμε τα παιδιά στο αυτοκίνητο, είναι σαν να τα αφήνουμε να παίζουν σε μπαλκόνι χωρίς κάγκελα!  Στο 96% των περιπτώσεων, η χρήση του υπερυψωμένου καθίσματος και της ζώνης ασφαλείας αποτρέπει την εκτίναξη του παιδιού;  Το 90% των τροχαίων ατυχημάτων έχουν σχέση με την ανθρώπινη συμπεριφορά;  Η Κύπρος κατατάσσεται ως η τρίτη χειρότερη ευρωπαϊκή χώρα σε ό,τι αφορά την επικίνδυνη νοοτροπία τω χρηστών του δρόμου;

53  Να οδηγάς με σύνεση και καθαρό το πνεύμα, είν΄ άδικο η άσφαλτος να πλημμυρίζει αίμα.  Η τράκα που ΄ναι σιγανή ζημιές πολλές δεν έχει, μα αν τύχει κι είν΄ στην κεφαλή, πολλούς μπελάδες έχει.  Χωρίς μυαλό, χωρίς καρδιά κανείς δε συλλογάται, μα εσείς χτισμένοι κι απ΄ τα δυο, το κράνος να φοράτε.  Όσα σου φέρνει η στιγμή, δε σου τα φέρνουν χρόνια, τον κώδικα να σέβεσαι, αν θες να ζεις αιώνια.

54 Ενότητα Ελληνικών : « Ατυχήματα »


Κατέβασμα ppt " Μεθοδολογία: Διαθεματική (Μαθήματα που εμπλέκονται: Ελληνικά, Μαθηματικά, Μουσική, Τέχνη, Γυμναστική, Σχεδιασμός και Τεχνολογία, Δραστηριότητες – Θεατρικό."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google