Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Ά ΛΥΚΕΙΟΥ ΜΕ ΘΕΜΑ: ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Ά ΛΥΚΕΙΟΥ ΜΕ ΘΕΜΑ: ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Ά ΛΥΚΕΙΟΥ ΜΕ ΘΕΜΑ: ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ

2 3η ΟΜΑΔΑ Τι είναι ρατσισμός; Σεξισμός Ρατσισμός κατά των ομοφυλοφίλων
ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ ΟΜΑΔΑΣ Τι είναι ρατσισμός; Σεξισμός Ρατσισμός κατά των ομοφυλοφίλων 3η ΟΜΑΔΑ

3 Τι είναι ρατσισμός;

4 ΟΡΙΣΜΟΣ Ετυμολογικά η λέξη ρατσισμός προέρχεται από την ιταλική λέξη razza (ράτσα), για αυτό άλλωστε και το πιο διαδεδομένο είδος ρατσισμού είναι ο φυλετικός ρατσισμός. Παρόλα αυτά, στις μέρες μας ο όρος ρατσισμός έχει μια ευρύτερη έννοια. Υποστηρίζει πως οι άνθρωποι δεν είναι ίσοι μεταξύ τους, αντιθέτως χωρίζονται σε ανώτερες και κατώτερες ομάδες. Ο διαχωρισμός αυτός γίνεται με βάση το χρώμα του δέρματος, την εθνικότητα, τη θρησκεία, το φύλο κτλ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα κάποιες φυλές, κοινωνικές ομάδες, ή ακόμα και μεμονωμένα άτομα να αντιμετωπίζονται άδικα από άλλους που θεωρούν τους ίδιους καλύτερους, σε βιολογικό (φυλετικός ρατσισμός) , κοινωνικό, πολιτικό και πολιτιστικό (κοινωνικός ρατσισμός) επίπεδο. (ΟΛΓΑ ΜΕΤΑΞΑΚΗ)

5 ΜΟΡΦΕΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ Ο ρατσισμός μπορεί να ασκηθεί με βάση τα παρακάτω κριτήρια: 1. Το φύλο 2. Τη φυλή(φυλετικός ρατσισμός) ή το έθνος 3. Τη θρησκεία (θρησκευτικός ρατσισμός)4. Την κοινωνική τάξη (κοινωνικός ρατσισμός) 5. Ευπαθείς κοινωνικές ομάδες 6. Την ηλικία 7. Την εξωτερική εμφάνιση 8. Τις σεξουαλικές προτιμήσεις του ατόμου. (ΧΑΡΑ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗ)

6 ΑΙΤΙΑ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ Υπάρχουν πολλά αίτια που οδηγούν στο φαινόμενο του ρατσισμού. Ένα από τα σημαντικότερα αν όχι το σημαντικότερο αίτιο, είναι το χαμηλό πνευματικό και μορφωτικό επίπεδο πολλών ανθρώπων. Η άγνοια όπως και η πνευματική ρηχότητα τους, μπαίνουν 'ανάμεσα' στον άνθρωπο και στις ανθρωπιστικές του αρχές, με αποτέλεσμα την ενίσχυση της ανισότητας. Επίσης οι άνθρωποι επηρεάζονται από διάφορα λανθασμένα πρότυπα και στερεότυπα που περνούν σε αυτούς από μικρή ηλικία (σχολείο), και αργότερα από τα ΜΜΕ ή ακόμα και από την ίδια τους την οικογένεια.

7 Επιπλέον ας μην ξεχνάμε πως στις μέρες μας, στις σχέσεις των ανθρώπων κυριαρχεί ο ανταγωνισμός . Αυτό συχνά οδηγεί σε συναισθήματα ζήλιας και μίσους, συναισθήματα που σιγά-σιγά βοηθούν στην υιοθέτηση ρατσιστικών αντιλήψεων. Τέλος σημαντικό αίτιο αποτελεί, η έλλειψη σεβασμού και των ανθρωπιστικών αξιών, όπως επίσης και η προσπάθεια αρκετών ανθρώπων να καλύψουν τις προσωπικές τους ατέλειες και ελαττώματα, υποβαθμίζοντας τους υπόλοιπους για να νιώσουν οι ίδιοι καλύτερα. (ΟΛΓΑ ΜΕΤΑΞΑΚΗ)

8 ΓΕΝΝΙΕΣΑΙ Ή ΓΙΝΕΣΑΙ ΡΑΤΣΙΣΤΗΣ;
Σύμφωνα με διάφορες έρευνες, που έχουν γίνει κατά καιρούς υπάρχει και βιολογική ερμηνεία για τον ρατσισμό. Έχει παρατηρηθεί λοιπόν πως η επιθετική στάση, όπως και ο φόβος απέναντι στο ‘άλλο’ , το διαφορετικό συναντάται σε όλους τους λαούς, είναι κάτι απολύτως φυσιολογικό και κατανοητό και βασίζεται πάνω στον ένστικτο – ανθρώπων και ζώων – για επιβίωση. Αυτή η άποψη μας οδηγεί στο συμπέρασμα πως ο ρατσισμός είναι ένα έμφυτο στοιχείο της ανθρώπινης φύσης. Παρόλα αυτά ο ρατσισμός στις μέρες μας δεν βασίζεται πάνω στην ενστικτώδης αντίδραση σε μια κατάσταση απειλής. Αντίθετα πρόκειται για μια θεληματική αντίδραση απέναντι σε άλλους ανθρώπους, χωρίς να υπάρχει άμεσος λόγος. Τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, γίνονται πολλές συζητήσεις πάνω στο θέμα του ρατσισμού. Η πιο συχνή ερώτηση με την οποία ερχόμαστε αντιμέτωποι είναι η εξής : ''γεννιέσαι ή γίνεσαι ρατσιστής;''

9 Αν κοιτάξουμε γύρω μας και παρατηρήσουμε τα μικρά παιδιά καθώς παίζουν, θα δούμε πως παίζουν όλα μαζί μεταξύ τους. Δεν τους ενδιαφέρει από που κατάγεται το κάθε παιδί, ούτε το χρώμα του. Δεν τους νοιάζει αν κάποιος έχει κάποια παραπάνω κιλά, ούτε αν πιστεύουν στον ίδιο Θεό. Το ερώτημα όμως είναι τι αλλάζει; Γιατί ξαφνικά σταματούν να έχουν αυτή τη σχέση; Μετά από μια ηλικία αρχίζουν και καταλαβαίνουν κάποια πράγματα καλύτερα, παρατηρούν τους άλλους, βλέπουν τις διαφορές τους, οτιδήποτε διαφορετικό ή καινούργιο, αρχικά τους προκαλεί φόβο. Προκαταλήψεις και στερεότυπα περνάνε από την οικογένεια στο παιδί σε σχετικά μικρή ηλικία. Το παιδί δεν έχει αρχίσει -ακόμα- να αναπτύξει κριτική σκέψη, έτσι επηρεάζεται εύκολα από τους άλλους. Στην ερώτηση λοιπόν αν κάποιος γεννιέται ή γίνεται ρατσιστής η απάντηση είναι απλή. Αν και όλοι μας συχνά μπορεί να τρομοκρατηθούμε αν έρθουμε αντιμέτωποι με κάτι ξένο για εμάς, κανείς δεν γεννιέται ρατσιστής. Εύκολα όμως μπορεί να γίνει. (ΟΛΓΑ ΜΕΤΑΞΑΚΗ)

10 ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ 1. Παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ατομικές ελευθερίες που υποστήριξαν όλα τα φωτισμένα πνεύματα της ιστορίας. Με αυτόν τον τρόπο προσβάλλει την ανθρώπινη προσωπικότητα. 2. Περιθωριοποιούνται άτομα και ομάδες, με αποτέλεσμα να χάνει η κοινωνία ένα ιδιαίτερα σημαντικό και πολλές φορές ικανό δυναμικό, που θα μπορούσε να συμβάλλει στην ανάπτυξη και ευημερία. 3. Ξεσπούν συγκρούσεις, εκδηλώνονται ταραχές, κυριαρχεί η βία, που «πληγώνει» την έννοια και την αξία του πολιτισμένου ανθρώπου. 4. Διευρύνεται το χάσμα μεταξύ των πλουσίων και φτωχών. Δημιουργεί άθλιες συνθήκες διαβίωσης, και οδηγεί στην ανεργία και το χαμηλό βιοτικό επίπεδο, ένα, μεγάλο τμήμα του πληθυσμού. Έτσι πολλοί ωθούνται στην εγκληματικότητα και τα ναρκωτικά. Οι άνθρωποι χωρίζονται σε τάξεις «ισχυρών» και «αδυνάτων», «ανωτέρων» και κατωτέρων ανθρώπων. 5. Επικρατεί αναξιοκρατία, κοινωνικές ανισότητες, διχόνοια, φαινόμενα που δυναμιτίζουν την εύρυθμη λειτουργία της κοινωνίας (απώλεια κοινωνικής συνοχής, ομαλότητας). (ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΜΑΡΚΕΤΑΚΗ)

11 ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ
Μπέρλοτ Μπρεχτ:’’Όταν ήρθαν να πάρουν…’’ Όταν ήρθαν να πάρουν τους κομμουνιστές δεν αντέδρασα. Δεν ήμουν κομμουνιστής. Όταν ήρθαν να πάρουν τους τσιγγάνους δεν αντέδρασα. Δεν ήμουν τσιγγάνος. Όταν ήρθαν να πάρουν τους Εβραίους δεν αντέδρασα. Δεν ήμουν Εβραίος. (ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΡΟΥΛΑΚΗ)

12 ‘’Μη με φωνάζεις ξένο’’ (από άγνωστο μετανάστη)
Επειδή άλλη μάνα με γέννησε και σ' άλλη γλώσσα άκουσες εσύ τα όμορφα παιδικά σου παραμύθια... μη με φωνάζεις «ξένο» το ψωμί σου δε διαφέρει απ' το δικό μου το χέρι σου είναι όμοιο με το δικό μου, σαν τη φωτιά καίει και η δική μου φωτιά. Γιατί λοιπόν με φωνάζεις «ξένο»; Επειδή σ' άλλους δρόμους βρέθηκα και σ άλλο λαό γεννήθηκα και άλλες θάλασσες γνώρισα και απ'; αλλού σάλπαρα; Αλλά το ίδιο άγχος κρύβουμε κι οι δυο η ίδια εξάντληση στην πλάτη μας βαραίνει, αυτή που συντρίβει το κάθε θνητό μέσ' απ' του χρόνου τα σκοτάδια από τότε που σύνορα δεν είχαν τεθεί κι ανάμεσά μας ακόμη δεν είχαν φθάσει όσοι διχάζουν και σκοτώνουν το φτωχό, αυτοί που κλέβουν και μοιράζουν ψέματα, αυτοί που εμπορεύονται κι εμάς και θάβουν αδίστακτα τα όνειρά μας όσοι εφεύραν αυτή τη λέξη τη σκληρή: «ξένος». λέξη παγωμένη και γεμάτη θλίψη που θυμίζει αλησμοσύνη κι εξορία. Αν θέλεις το καλό μου να είσαι καλός σταμάτα τώρα να με φωνάζεις «ξένο» αν θέλεις, κοίταξέ με στα μάτια, πιο πέρα απ' το μίσος ας φθάσει η ματιά σου, ας ξεπεράσει φόβο, εγωισμό. Για δες, άνθρωπος είμαι κι εγώ Όχι, δεν είμαι «ξένος»! (ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΡΟΥΛΑΚΗ)

13 (από ένα παιδί από την Αφρική)
Όταν γεννιέμαι, είμαι μαύρος Όταν μεγαλώσω, είμαι μαύρος Όταν κάθομαι στον ήλιο, είμαι μαύρος Όταν φοβάμαι, είμαι μαύρος Όταν αρρωσταίνω, είμαι μαύρος Κι όταν πεθαίνω, ακόμα είμαι μαύρος Κι εσύ λευκέ άνθρωπε Όταν γεννιέσαι, είσαι ροζ Όταν μεγαλώνεις, γίνεσαι λευκός Όταν κάθεσαι στον ήλιο, γίνεσαι κόκκινος Όταν κρυώνεις, γίνεσαι μπλε Όταν φοβάσαι, γίνεσαι κίτρινος Όταν αρρωσταίνεις, γίνεσαι πράσινος Κι όταν πεθαίνεις, γίνεσαι γκρι Και αποκαλείς εμένα έγχρωμο… (ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΡΟΥΛΑΚΗ)

14

15 ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ
Το φαινόμενο του ρατσισμού υπήρχε πάντοτε, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό σ’ όλες τις κοινωνίες. Οι αποδέκτες του είναι άτομα, τα οποία ξεχωρίζουν λόγω της διαφορετικότητάς τους στα φυσικά χαρακτηριστικά τους ή στον τρόπο ζωής τους. Στην πραγματικότητα όμως, ο ρατσισμός επηρεάζει αρνητική όχι μόνο αυτούς τους ανθρώπους, αλλά και το σύνολο της κοινωνίας. Γι ‘ αυτό το λόγο, μοναδική λύση αν όχι για την ολοκληρωτική εξάλειψη, τότε για τον περιορισμό αυτού του φαινομένου είναι η συλλογική δράση των κοινωνικών φορέων και των πολιτών. Σ’ αυτό το σημείο οφείλουμε να αναφερθούμε σε δύο ιστορικές προσωπικότητες, το Νέλσον Μαντέλα και το Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, οι οποίοι αγωνίστηκαν μόνοι τους σε δύσκολες εποχές για την εξάλειψη του ρατσισμού, πράγμα που αποτέλεσε το στόχο της ζωής τους.

16 ΜΑΡΤΙΝ ΛΟΥΘΕΡ ΚΙΝΓΚ Ο Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ ήταν γενναίος αγωνιστής, ο οποίος πρόσφερε τον εαυτό του πριν από πολλά χρόνια στον αγώνα για την ισότητα και τη δικαιοσύνη ανάμεσα στους ανθρώπους. Ο ίδιος γεννήθηκε στην Ατλάντα των ΗΠΑ στις 15 Ιανουαρίου του Ήταν μαύρος και ένιωθε βαθιά μέσα του την αδικία και τις διακρίσεις εναντίον όσων είχαν άλλο χρώμα, όπως εκείνος. Ο αγώνας του ήταν τόσο σκληρός ώστε τελικά θυσιάστηκε για τις ιδέες του και δολοφονήθηκε στις 4 Απριλίου του Ωστόσο το κήρυγμά του, το οποίο δίδασκε την αγάπη για το συνάνθρωπο όσο διαφορετικός και αν είναι, έμεινε ζωντανό, και τελικά έγινε πραγματικότητα με το πέρασμα του χρόνου!. Ο Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ το 1963 εκφωνώντας το περίφημο λόγο του “I have a dream” χωρίς κείμενο, χωρίς σημειώσεις, από καρδιάς, κοιτώντας την Αμερική και την ανθρωπότητα στα μάτια… έλεγε: «Έχω ένα όνειρο ότι κάποια μέρα τα τέσσερα μικρά παιδιά μου θα ζήσουν σε μία χώρα όπου δεν θα κρίνονται από την απόχρωση του δέρματός τους, αλλά από το περιεχόμενο του χαρακτήρα τους….. Ότι μια μέρα μικρά μαύρα αγόρια και κορίτσια θα μπορούν να ενώσουν τα χέρια τους μαζί με τα λευκά παιδιά σαν αδέρφια….. Εκείνο για το οποίο η δικιά μας γενιά θα μετανιώσει πικρά δεν θα είναι τόσο η σκληρότητα και οι αδικίες των κακών ανθρώπων, όσο η απαράδεκτη σιωπή των καλών…..». Αυτός ο λόγος είναι ο πιο διάσημος στην ιστορία της ανθρωπότητας. Την επόμενη χρονιά τιμήθηκε με το Νόμπελ Ειρήνης.

17

18 ΝΕΛΣΟΝ ΜΑΝΤΕΛΑ Ο Νέλσον Μαντέλα ήταν ένας μεγάλος πολ ιτικός ηγέτης που πολέμησε κατά του ρατσισμού στη χώρα του τη Νότι α Αφρική, όπου έγινε ο πρώτος έγχρωμος, δημοκρατικά εκλεγμένος, πρόεδρος της ( ).Γεννήθηκε το 1918 στην Untata της Νοτίου Αφρικής και σπο ύδασε στο πανεπιστήμιο του Fort Hare. Εκεί άρχισε να συμμετέχει στον πολ ιτικό αγώνα κατά του ρατσισμού και σε μία μακρά πορεία, στην οποία συμπεριλαμβάνε ται και 27ετής φυλάκιση από το καθεστώς των λευκών, το Απαρτχάιντ, συνέχισε τους αγώνες του για την εξάλειψή του μέχρι το 1993,όπου τιμ ήθηκε με το Νόμπελ ειρήνης για το σύνολο των πράξεών του. Έφυγε από τη ζωή στις 5 Δεκεμβρίου 2013 σε ηλικία 95 ετών.

19

20 Η δράση των παραπάνω προσώπων πρέπει να αποτελέσει φωτεινό παράδειγμα για τις νέες γενιές, ώστε να αντιμετωπίσουμε αυτό το φαινόμενο που αποκτά στις μέρες μας όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις. Ο περιορισμός του μπορεί αν επιτευχθεί μόνο με τη συντονισμένη αντιρατσιστική δράση στα πλαίσια του κράτους, της οικογένειας, του σχολείου και των Μ.Μ.Ε.. Συγκεκριμένα, οι Διεθνείς Οργανισμοί μπορούν να επιβάλλουν κυρώσεις , οικονομικές ή διπλωματικές, σε όλους όσους καταπατούν τα ανθρώπινα δικαιώματα και δεν σέβονται την ανθρώπινη υπόσταση του κάθε ατόμου. Σε κρατικό επίπεδο, είναι αναγκαίο να υπάρχει μία υγιής, πραγματική δημοκρατία, όπου όλοι οι πολίτες θα έχουν ίσες ευκαιρίες για τη συμμετοχή στα κοινά. Επίσης, στην αντιμετώπιση του ρατσισμού θα συντελούσε και η ενίσχυση του κράτους- πρόνοιας, για να έχουν όλοι ανεξαιρέτως την ίδια δυνατότητα πρόσβασης στη δημόσια δωρεάν παιδεία, στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, στο δημόσιο τομέα εργασίας…. Επιπλέον, είναι απαραίτητο η Πολιτική ηγεσία κάθε χώρας να μην ενθαρρύνει τις ρατσιστικές εκδηλώσεις, αλλά να ασκεί υπεύθυνη πολιτική για τα άτομα με ειδικές ανάγκες και τις μειονότητες. Σε τοπικό επίπεδο, οι δήμοι μπορούν να διοργανώνουν ορισμένες εκδηλώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα και κατά του ρατσισμού με ομιλίες από ανθρώπους του πνεύματος, ώστε να μεταδοθούν σταδιακά στην ευρύτερη κοινωνική μερίδα οι αντιρατσιστικές ιδέες. Έπειτα, στα πλαίσια της οικογένειας η καλλιέργεια του σεβασμού προς το ‘’διαφορετικό’’ αποτελεί πράξη κεφαλαιώδους σημασίας. Γι’ αυτό το λόγο, οι ίδιοι οι γονείς χρειάζεται να προσπαθήσουν να απαλλαγούν από τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα, ώστε να προσαρμοστούν ευκολότερα στα νέα δεδομένα της εποχής και να δώσουν το σωστό παράδειγμα στα παιδιά τους, μιλώντας τους από μικρή ηλικία για την ισότητα των ανθρώπων, για τα ανθρώπινα δικαιώματα και για την πολυπολιτισμικότητα.

21 Επιπρόσθετα, ο ρόλος της παιδείας είναι καθοριστικός για την αντιμετώπιση του ρατσισμού. Πρέπει να είναι ανθρωπιστική και να συντελεί στην απόκτηση πολύπλευρης μόρφωσης. Στο σχολείο τα παιδιά είναι απαραίτητο να μαθαίνουν τα υψηλά ανθρωπιστικά ιδεώδη της ισοτιμίας, της συναδέλφωσης και της ουσιαστικής δημοκρατίας. Παράλληλα, θα ήταν καλό να διοργανώνονται στη σχολική κοινότητα περισσότερες αντιρατσιστικές εκδηλώσεις. Τέλος, τα Μ.Μ.Ε. πρέπει να μην καλλιεργούν ρατσιστικές αντιλήψεις, αλλά οφείλουν να δίνουν την ευκαιρία σε όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους να εκφράσουν την άποψή τους σχετικά με τα διάφορα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα. Επίσης, είναι σημαντικό να προβάλλουν τα μηνύματα και των πνευματικών ανθρώπων. Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί ότι και ο κάθε άνθρωπος ξεχωριστά μπορεί να δράσει ενάντια του ρατσισμού στην καθημερινότητα, βοηθώντας κάποιο θύμα ρατσιστικής επίθεσης, συμμετέχοντας στις πολιτιστικές εκδηλώσεις για τον περιορισμό του ή μιλώντας για την ισότητα και το σεβασμό στη διαφορετικότητα στον περίγυρό του. (ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΡΟΥΛΑΚΗ)

22 Σεξισμός

23

24 ΕΠΙΡΡΟΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΕΞΙΣΜΟ
Από πολύ μικρή ηλικία γινόμαστε 'θύματα' σεξισμού. Οι επιρροές αρχίζουν πολύ πριν εφηβεία, παρόλα αυτά τότε είναι η χρονική περίοδος που γίνεται εμφανές. Για παράδειγμα, όταν τα κορίτσια είναι μικρά, και τους λένε παραμύθια όλα βασίζονται πάνω στην ίδια ιστορία : το κορίτσι είναι αβοήθητο και ανίκανο να τα βγάλει πέρα μόνο του, παρόλα αυτά εμφανίζεται ο πρίγκιπας και σώζει την κατάσταση. Γίνεται ήρωας. Αντίθετα τα αγόρια μαθαίνουν ιστορίες για ήρωες που πάντα νικάνε, συνήθως δεν χρειάζονται βοήθεια τρίτων και δεν έχουν αδυναμίες. Έτσι από μικρή ηλικία τα παιδιά μαθαίνουν, πως αν είναι αγόρια δεν επιτρέπεται να έχουν αδυναμίες, ενώ τα κορίτσια πάντα θα χρειάζονται την βοήθεια ενός άντρα για να τα βγάλουν πέρα στη ζωή τους. Το γεγονός πως οι γυναίκες πάντα χρειάζονται στήριξη από έναν άντρα μας παραπέμπει και στο θέμα του γάμου. Ιδιαίτερα παλιότερα –αν και πολλοί διατηρούν αυτή τη πεποίθηση ακόμα και σήμερα- πίστευαν πως ο προορισμός της γυναίκας ήταν ο γάμος. Από μικρή την μάθαιναν πώς να είναι καλή σύντροφος και αργότερα μητέρα, ήταν ντροπή να μείνει ανύπαντρη. Άλλωστε.. τι άλλο θα μπορούσε να κάνει; Ας μην ξεχνάμε πως σε πιο παλιές εποχές ένα κορίτσι ήταν βάρος για την οικογένεια, καθώς στο μέλλον θα χρειαζόταν μια καλή προίκα ώστε να δεχτεί κάποιος να την κάνει γυναίκα του, όπως επίσης θα έπρεπε να είναι εξαιρετικά προσεχτικοί ώστε να μπορέσουν να διατηρήσουν για εκείνη ένα καλό όνομα. Αντίθετα τα αγόρια ήταν χαρά για μια οικογένεια μιας και βοηθούσαν στις ‘βαριές δουλειές’ και δεν είχαν ανάγκη από πολλά χρήματα.

25 Τα προβλήματα συνεχίζονται όταν ενηλικιωνόμαστε, και θέλουμε να πετύχουμε επαγγελματική κατάρτιση. Ακόμα και αν δεν θέλουμε να το παραδεχτούμε ο σεξισμός γίνεται ακόμα πιο έντονος. Οι γυναίκες παίρνουν πάντα χαμηλότερο μισθό από τους άντρες, όπως επίσης είναι πολύ πιο δύσκολο να πάρουν προαγωγή. Συχνά μάλιστα τις χλευάζουν, θεωρούν πως δεν είναι ικανές να καταφέρουν πολλά πράγματα, και δεν τις σέβονται. Αντιθέτως οι άντρες στο χώρο εργασίας τους απαιτούν σεβασμό, οι μισθοί τους είναι φανερά πιο υψηλοί, και είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι προάγονται σχετικά πιο εύκολα/γρήγορα. Θα πρέπει να προσθέσουμε όμως, πως και οι άντρες μπορεί να βρεθούν θύματα, καθώς έρευνα έδειξε πως αν γυναίκα είναι επικεφαλής για την αξιολόγηση καινούργιου εργαζομένου, εκείνοι που είναι πιο γοητευτικοί ή τουλάχιστον έχουν στείλει φωτογραφία τους έχουν πολύ περισσότερες πιθανότητες να 'κερδίσουν' τη δουλεία. Έντονο του φαινόμενου του σεξισμού είναι και στα ΜΜΕ. Έρευνες έχουν δείξει πως το ποσοστό των γυναικών που παρουσιάζονται γυμνές είναι υψηλότερο από το ποσοστό των αντρών. Επηρεαζόμαστε επίσης και από τα πρότυπα που μας περνάνε: οι γυναίκες πρέπει να είναι πάντα περιποιημένες, καλοντυμένες, με ωραίο σώμα. Έχει απαιτήσει όμως ποτέ κανείς το ίδιο και από 'ισχυρό φύλο' ; Συχνά θα τις παρουσιάσουν αφελείς ή ακόμα και 'χαζούλες' , ενώ οι άντρες είναι πάντα πιο εύστροφοι και πονηρεμένοι. Έπειτα από προσπάθειες και από τις δύο μεριές, με το πέρασμα του χρόνου έχει σημειωθεί αξιοσημείωτη αλλαγή πως το καλύτερο. Δυστυχώς όμως έχουμε πολύ δρόμο ακόμα μέχρι να φτάσουμε στην πραγματική ισότητα των δύο φύλων.   (ΟΛΓΑ ΜΕΤΑΞΑΚΗ)

26 ΣΕΞΙΣΜΟΣ ΣΤΑ Μ.Μ.Ε. ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ
Είναι γεγονός ότι τα Μ.Μ.Ε. επηρεάζουν στις μέρες μας σε πολύ μεγάλο βαθμό τον τρόπο ζωής, σκέψης και συμπεριφοράς μας. Μέσα από το ραδιόφωνο, τον τύπο , το διαδίκτυο και κυρίως την τηλεόραση προβάλλονται ήθη ,αξίες και ιδέες για όλα τα θέματα που απασχολούν το κοινό. Σ’ αυτό συμβάλλουν και οι διαφημίσεις , οι οποίες συνήθως συνδυάζουν με φαντασία και ευρηματικότητα τις εικόνες με σύντομα και γεμάτα νόημα κείμενα, για να κάνουν γνωστό στο αγοραστικό κοινό το εκάστοτε προϊόν . Μήπως, όμως, περνούν πολλές φορές με έμμεσο τρόπο και ρατσιστικά μηνύματα; Πράγματι, σε πολλές διαφημιστικές εκστρατείες γίνονται διακρίσεις ανάλογα με την καταγωγή, την ηλικία και ιδιαίτερα το φύλο, ενισχύοντας τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα.

27 Στο χώρο της διαφήμισης λοιπόν, υπήρχε ανέκαθεν ένα είδος σεξισμού καθώς οι γυναίκες παρουσιάζονται ως “καλές” νοικοκυρές και οι άντρες ως “σωστοί” επαγγελματίες, ή χρησιμοποιείται με χυδαίο τρόπο το γυναικείο σώμα ,ώστε να προσελκύσει το ενδιαφέρον του αντρικού βλέμματος. Βέβαια, σήμερα τα σεξιστικά μηνύματα είναι πιο έμμεσα και σχετίζονται όχι μόνο με τα σεξιστικά σχόλια, αλλά και με την έντονη προβολή του γυναικείου σώματος με αισθησιακό τρόπο σε άκομψες πολλές φορές στάσεις. Μ’ αυτόν τον τρόπο, η γυναίκα στις διαφημίσεις υποβαθμίζεται αποκτώντας συχνά μία σχεδόν πορνογραφική εικόνα. Ουσιαστικά, είτε προβάλλεται ως υπόσχεση ανταλλαγής , είτε παρουσιάζεται να δηλώνει ως υποταγή στην αντρική εξουσία, χωρίς να έχει προσωπικότητα και αυτόβουλη δράση. Οι εικόνες που ακλουθούν είναι ορισμένες παλαιότερες και σύγχρονες διαφημίσεις , όπου πρωταγωνιστούν οι γυναίκες: (ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΡΟΥΛΑΚΗ)

28 (ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΡΟΥΛΑΚΗ)

29

30 Ο ΣΕΞΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ Η γυναίκα στην αρχαία Ελλάδα Ο Περικλής καθορίζει προς το τέλος του περίφημου επιταφίου του, την θέση και την συμπεριφορά των γυναικών της εποχής του. Ούτε λίγο ούτε πολύ, λέει σε αυτές να φροντίζουν να μην ακουσθεί το όνομά τους, ούτε για καλό ούτε για κακό μεταξύ των ανδρών. Τις περιορίζει δηλαδή, με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο στην ανωνυμία του γυναικωνίτη. Προσωπικότητα περιορισμένη πνευματικά, όπως πίστευαν οι αρχαίοι, η γυναίκα έχει σε όλη την περίοδο της αρχαιότητας, εκτός ελαχίστων περιπτώσεων, έναν ασφυκτικά στενό κύκλο δραστηριότητας, ένα λιλιπούτειο βασίλειο, το σπίτι της και την φροντίδα του. Αντίληψη που ξεκάθαρα διατυπώνει ο Ξενοφώντας στον «Οικονομικό» του. Παρουσιάζει εκεί το πορτραίτο της τέλειας Αθηναίας δέσποινας, που παραμένει αναλλοίωτο μέχρι την έλευση του Χριστιανισμού.Παλιότερα, οι γυναίκες και οι άντρες δεν είχαν τα ίδια δικαιώματα. Οι γυναίκες είχαν ελάχιστες ατομικές ελευθερίες, καθώς υποτιμούνταν νοητικά και ψυχικά απ’ το κράτος και το αντρικό φύλο. Στην ουσία, η γυναίκα το μόνο που έκανε ήταν να ασχολείται με τις δουλειές του σπιτιού και να αναθρέφει τα παιδιά της. Δεν εργαζόταν και δεν έβγαινε απ’ το σπίτι και συνεπώς ο λόγος της δεν έχει καμιά ισχύ μπρός στο λόγο του άντρα της. Αντιθέτως, ο άντρας ήταν συνεχώς έξω, εργαζόταν και έλεγχε το σπίτι Στις μέρες μας ,ο ρατσισμός μεταξύ των δύο φύλων δεν είναι τόσο αισθητός, αλλά αυτό δε σημαίνει πως δεν υπάρχει κιόλας. Μέσα στην οικογένεια, τα αγόρια είναι πιο ελεύθερα από ότι τα κορίτσια, καθώς βγαίνουν περισσότερο έξω και αργούν να γυρίσουν στο σπίτι. Τα περισσότερα κορίτσια πρέπει συνεχώς να δίνουν αναφορά στους γονείς τους για την κάθε τους κίνηση. Ακόμη και τα παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά, τα προγυμνάζουν για το τι θα ακολουθήσει αργότερα. Τα αγόρια παίζουν συνήθως πολεμικά παιχνίδια στον υπολογιστή, ενώ τα κορίτσια παίζουν με κούκλες και κουζινικά. Αυτό με λίγα λόγια μας δείχνει πως τα κορίτσια προορίζονται για να κάνουν οικογένεια και να ασχολούνται μ αυτήν, υποταγμένα στους άντρες τους, ενώ τα αγόρια πρέπει να είναι σκληραγωγημένα για να υπερασπίζονται την οικογένειά τους, ως «αρχηγοί» της.

31 ΔΙΑΡΚΗΣ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ Σε όλη την ζωή της βρισκόταν υπό την εξουσία του πατέρα της ή του αδελφού της ή του συζύγου της. Κλεισμένη διαρκώς στο γυναικωνίτη, δεν μετείχε καθόλου στην κοινωνική ζωή της πόλεως ούτε μπορούσε να έχει γνώμη για βασικά θέματα του οίκου. Το νομικό αυτό καθεστώς διατηρήθηκε επί αιώνες. ΝΟΜΙΚΗ ΑΠΟΨΗ Από νομική άποψη η γυναίκα θεωρείται ανήλικη και από την γέννησή της ως το θάνατό της. Σε όλη της την ζωή βρίσκονταν υπό κηδεμονία ή καλύτερα υπό επιτροπεία, την οποία ονόμαζε «κυριεία», ενώ τον επίτροπό της «κύριο». Με τον γάμο της η γυναίκα απλώς αλλάζει κηδεμόνα. Από την επιτροπεία του πατέρα της ή του μεγαλύτερου αδελφού της περιέρχεται στην επιτροπεία του συζύγου της. Ακόμη και μετά το θάνατό του δεν υπάρχει περίπτωση να βρει την αυτεξουσιότητάς της. Ο μεγαλύτερός της υιός γίνεται κηδεμόνας της. Και αν δεν υπήρχε υιός τότε αναλάμβανε ένας από τους πλησιέστερους άρρενες συγγενείς της. Το άδικο αυτό νομικό πλαίσιο για τις σημερινές αντιλήψεις δικαιολογούσαν οι αρχαίοι κατά τον απλούστερο τρόπο. Επικαλούνταν την φυσική, πνευματική, και ηθική γυναικεία αδυναμία, η οποία εξασθενίζει την θέληση των γυναικών και τις καθιστά εύκολη λεία των επιτήδειων. ΓΑΜΟΣ Με τον γάμο της η Αθηναία αφήνει τον γυναικωνίτη του πατρικού σπιτιού και εγκαθίσταται για την υπόλοιπη ζωή της στον γυναικωνίτη του συζυγικού της σπιτιού. Παντρεύεται πολύ νέα από τα 15 ή 14 και δεν προλαβαίνει να εγκαταλείψει τις «κούκλες της» και πρέπει να μάθει να ανατρέφει παιδιά. Για τον Αριστοτέλη ιδανική ηλικία γάμου είναι: για τους άνδρες το 37ο έτος και για τις γυναίκες το 18ο. ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ Στην αρχαιότητα σκοπός του γάμου είναι η τεκνοποιία. Αποτέλεσμα αυτής της λογικής είναι η κόρη ενός ανδρός που δεν έχει άρρενες υιούς να νυμφευθεί τον πλησιέστερο συγγενή του πατέρα της για να δώσει τον πολυπόθητο υιό στον νεκρό. Μετά τον γάμο της η Αθηναία αφιερώνεται στο σπίτι της για όλη της την ζωή. Τρία είναι τα καθήκοντά της 1) να δώσει παιδιά στην οικογένειά του συζύγου της και να τα αναθρέψει 2) να εκτελεί τις οικιακές εργασίες 3) να παρακολουθεί το υπηρετικό προσωπικό. (ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΜΑΡΚΕΤΑΚΗ)

32 ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΣΕΞΙΣΜΟΥ
Τα αποτελέσματα μίας σεξιστικής συμπεριφοράς δεν αφορούν μόνο το θύμα αλλά αφορούν και το θύτη. Πιο συγκεκριμένα, μπορούμε να αναφέρουμε, σχετικά με τα αποτελέσματα στη ζωή του θύματος, την κακή ψυχολογική κατάσταση του .Παρατηρείται, επίσης, η μειωμένη απόδοση στην εργασία (αν η συμπεριφορά αυτή έχει σημειωθεί στον εργασιακό χώρο) ή ακόμα και μειωμένη αυτοπεποίθηση, αφού το άτομο υποτιμάται.

33

34 Παρόλα αυτά, μερικές φορές παρατηρείται μία διαφορετική συμπεριφορά των θυμάτων (συνήθως του γυναικείου φύλου),τα οποία προσπαθούν να καταπολεμήσουν με κάθε δυνατό τρόπο την άδικη και εις βάρους τους συμπεριφορά αυτή. Έτσι, και με κύριο σκοπό τους τον περιορισμό των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων έναντι του γυναικείου φύλου ξεκίνησε η δημιουργία διαφόρων φεμινιστικών κινημάτων. Οι απαρχές του κινήματος του φεμινισμού, τοποθετούνται γύρω στην περίοδο της Γαλλικής Επανάστασης. Αρχικά, είχε την μορφή ενός τετραδίου παραπόνων (1789), το οποίο αργότερα εξελίχθηκε στην λεγόμενη Διακήρυξη Δικαιωμάτων των Γυναικών (1791). Έτσι, σιγά σιγά ο αγώνας οργανώνεται... Από εκεί το ενδιαφέρον μεταφέρεται στην Αγγλία, 70 χρόνια αργότερα, με τον αγώνα για την διεκδίκηση ψήφου. Βασική αρχή δεν ήταν άλλη από την ισότητα των 2 φύλων. Κάπου στον εικοστό αιώνα εμφανίζονται και οι σουφραζέτες, οι οποίες ξεκίνησαν την δράση τους με εισβολές σε βουλευτικές συνεδριάσεις και συνέχισαν με εμπρησμούς δημοσίων κτηρίων.Την ίδια περίπου περίοδο στις Η.Π.Α. (1848) έχουμε την πρώτη Διακήρυξη Συναισθημάτων με αιτήματα που αφορούσαν το δικαίωμα ψήφου και τη διεκδίκηση δικαιωμάτων γενικότερα σε σχέση με προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι γυναίκες της εποχής είτε στο σπίτι είτε στον χώρο εργασίας τους. 40 χρόνια μετά έχουμε το πρώτο Φεμινιστικό Συνέδριο. (ΧΑΡΑ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗ)

35 Ρατσισμός κατά των Ομοφυλοφίλων

36

37 ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΟΥΣ
Δυστυχώς,ακόμη και σήμερα που η κοινωνία έχει κάνει μεγάλη πρόοδο σε πολλούς τομείς,εξακολουθεί να είναι δύσκολο στον άνθρωπο να κατανοήσει και να σεβαστεί τη διαφορετικότητα ενός άλλου. Αυτό έχει ως συνέπεια να υπάρχουν αρνητικές απόψεις για τους ομοφυλόφιλους,που δεν είναι τίποτα άλλο παρά από γενικευμένες και λάθος απόψεις σχετικά με αυτούς. Υπάρχει η άποψη ότι τα άτομα αυτά,είναι κοινωνικά κατώτερα από το υπόλοιπο σύνολο της κοινωνίας και έτσι αντιμετωπίζονται συχνά με αγένεια. Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι συχνά οι ομοφυλόφιλοι περιγράφονται από άλλα άτομα με διάφορες χλευαστικές εκφράσεις όπως «το τρίβει το πιπέρι» κ.α (ΧΑΡΑ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗ)

38 ΟΙ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΩΝ
Η Ομοφυλοφιλία κατακρίνεται από την κοινωνία και οι ομοφυλόφιλοι, άνδρες και γυναίκες γίνονται θύματα του ρατσισμού. Γι ‘ αυτό το λόγο, αισθάνονται άγχος και ντροπή, έχουν έλλειψη αυτοπεποίθησης και φοβούνται την απόρριψη από τον κοινωνικό τους περίγυρο. Οι πιο τολμηροί αποκαλύπτουν τη σεξουαλική τους ταυτότητα, επιθυμώντας να ζήσουν μία φυσιολογική ζωή με τους συντρόφους τους και να απαλλαχτούν από το αίσθημα της ντροπής και τις ενοχές. Συζητούν με την οικογένειά τους, αντιμετωπίζουν τα ομοφοβικά σχόλια, τις προκαταλήψεις και το ρατσισμό. Οι ίδιοι διεκδικούν τα δικαιώματα τους , συμμετέχοντας σε οργανώσεις ομοφυλοφίλων με ακτιβιστική δράση και σε πορείες(Gay Pride), ενώ σπανιότερα μιλούν για τη διαφορετικότητά τους μέσα από τα Μ.Μ.Ε.

39 Η μεγαλύτερη ομάδα των ομοφυλοφίλων, όμως, διστάζει να αποκαλύψει τις διαφορετικές ερωτικές της προτιμήσεις. Γι ‘ αυτά τα άτομα, η ομοφυλοφιλία τους παραμένει μυστικό, με αποτέλεσμα να ζουν καταπιεσμένοι δύο παράλληλες ζωές. Από τη μία πλευρά, προσποιούνται ότι διατηρούν ετεροφυλικές σχέσεις για να αποφύγουν τον κοινωνικό στιγματισμό. Από την άλλη πλευρά, συχνάζουν σε γκέι μαγαζιά, επικοινωνούν με άλλους ομοφυλόφιλους και έχουν σταθερές ομοφυλοφιλικές σχέσεις. Αυτή τους η στάση ζωής ερμηνεύεται από το φόβο τους να μην απομακρυνθούν από την οικογένειά τους ή χάσουν τη δουλειά τους, λόγω της διαφορετικότητάς τους. Γι ‘αυτό είναι φανερό ότι χρειάζονται ψυχολογική υποστήριξη από ειδικούς, ώστε να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να μιλήσουν στην οικογένειά τους. Οι γονείς συχνά νιώθουν ένοχοι, θυμωμένοι, εγκλωβισμένοι σε αδιέξοδο όταν αντιλαμβάνονται ότι το παιδί τους επιλέγει ερωτικά το ίδιο φύλο, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί. Συνήθη ερωτήματα που τους είναι: «Γιατί; Φταίμε εμείς; Γεννήθηκε ή έγινε; Μήπως δεν το μεγαλώσαμε σωστά; Θα είναι παροδική ή σταθερή η σεξουαλική ταυτότητα; Πώς θα αντιμετωπίσουμε τον περίγυρό μας;» Ερωτήματα δίχως σαφείς απαντήσεις, που όμως αντανακλούν την αγωνία, την απελπισία και την απόγνωση βιώνουν. Με το πέρασμα όμως, του χρόνου οι γονείς πρέπει να ξεπεράσουν τις προκαταλήψεις και τους φόβους τους ,να αποδεχθούν τα παιδιά τους και να τα βοηθήσουν να διεκδικήσουν τη θέση τους στην κοινωνία. (ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΡΟΥΛΑΚΗ)

40 (ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΡΟΥΛΑΚΗ)
«Ουσιαστικά ζω δυο ζωές. Όταν γυρίζω στο χωριό συζητάω με τη μάνα και τις αδερφές μου για το μέλλον μου σαν να πρόκειται να παντρευτώ και να φτιάξω οικογένεια. Συχνά προσποιούμαι ότι ενδιαφέρομαι για διάφορες κοπέλες από το χωριό ή λέω ψέματα για τις σχέσεις μου με κάποιες φίλες που έχουν γνωρίσει. Στην Αθήνα που ζω τα τελευταία έξι χρόνια όλοι σχεδόν οι φίλοι μου είναι γκέι, συχνάζω σε γκέι μαγαζιά κι έχω σταθερή σχέση μ’ έναν αρκετά μεγαλύτερο άντρα εδώ και δύο χρόνια. Έχω πολύ άγχος για την επίσκεψη της μάνας μου στην Αθήνα. Νιώθω συνέχεια στενοχωρημένος, πιεσμένος, δεν έχω διάθεση για τίποτα. Ο γιατρός μού έγραψε αντικαταθλιπτικά.» Άρης, 28 ετών

41 ΔΙΑΣΗΜΟΙ GAY Σε μια κοινωνία όπου το κάθε τι διαφορετικό σοκάρει και προκαλεί κύματα σχολιασμού, μερικοί άνθρωποι τόλμησαν να κάνουν τη διαφορά. Να έρθουν αντιμέτωποι με οποιαδήποτε κριτική τους ασκηθεί και να μιλήσουν με ειλικρίνεια για το ποιοι είναι και για το τι αισθάνονται. Μεταξύ αυτών των διασήμων στο χώρο της Ελλάδας -που δεν ντράπηκαν να παραδεχτούν πως, ναι, είναι ομοφυλόφιλοι- είναι ο Γιώργος Μαρίνος ο οποίος μάλιστα ήταν και ο πρώτος Έλληνας που παραδέχτηκε τις προτιμήσεις του το Ο Άρης Δαβαράκης στιχουργός και δημοσιογράφος, ο Χρήστος Σιμαρδάνης -δημοφιλής ηθοποιός- ο Φώτης Σεργουλόπουλος, ο οποίος μάλιστα το αποκάλυψε σχετικά πρόσφατα και ο Γρηγόρης Βαλλιανάτος – πρώην Πρόεδρος των Ελλήνων Ομοφυλόφιλων.

42 OSCAR WILDE ELLEN DEGENERES ELTON JOHN Στο εξωτερικό Billy Haines, ηθοποιός βουβού κινηματογράφου του 1920, ήταν ο πρώτος που παραδέχτηκε την σεξουαλικότητά του, το Μετά από αυτό δεν κατάφερε να ξαναδουλέψει σαν ηθοποιός και έληξε το συμβόλαιό του. Επιπλέον σημαντική προσωπικότητα είναι και ο Alan Turing – πατέρας της πληροφορικής- επίσης ομοφυλόφιλος, ο οποίος καταδικάστηκε το 1952, και δέχτηκε θεραπεία με γυναικείες ορμόνες ως εναλλακτική για τη φυλακή, πέθανε το 1952… 16 μέρες πριν τα 42 γενέθλιά του. Άλλοι διάσημοι είναι ο Oscar Wilde Ιρλανδός συγγραφέας και ποιητής –επίσης τιμωρήθηκε- η Ellen DeGeneres, ο τραγουδιστής Frank Ocean, ο Jim Parson, o Elton John και πολλοί άλλοι… (OΛΓΑ ΜΕΤΑΞΑΚΗ)

43 ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΟΜΟΦΙΛΟΦΙΛΩΝ
Η Ελλάδα είναι σχετικά ανεκτική με τους ομοφυλόφιλους, αμφισεξουαλικούς και τρανσέξουαλ, ωστόσο λείπουν νόμοι, διατάξεις και βασικά δικαιώματα που οι ομοφυλόφιλοι απολαμβάνουν στις υπόλοιπες χώρες της δυτικής Ευρώπης και βόρειας Αμερικής και τα θέματα ΛΟΑΤ δεν γίνονται συχνά θέμα ανοικτής συζήτησης. Τα αρχικά ΛΟΑΤ (αγγλικά LGBT, Lesbian-Gay- Bisexual- Transgender) αναφέρονται συνολικά στα Λεσβιακά, Ομοφυλόφιλα, Αμφισεξουαλικά και Τρανσεξουαλικά άτομα. Ο όρος μπορεί μερικές φορές να συναντάται και ως ΛΟΑΔ, ερμηνεύοντας τα τρανσεξουαλικά άτομα στην ελληνική γλώσσα ως διαφυλικά. Παρόλα ταύτα, τα τελευταία χρόνια, χάρη στην αυξανόμενη ορατότητα ΛΟΑΤ ατόμων στα ΜΜΕ αλλά και σε άλλους τομείς της καθημερινής ζωής, παρατηρείται σημαντική πρόοδος και απελευθέρωση των ηθών, με αποτέλεσμα η ομοφυλοφιλία να γίνεται σταδιακά λιγότερο ταμπού και οι ομοφυλόφιλοι, αμφισεξουαλικοί και διαφυλετικοί να αποκτούν περισσότερα δικαιώματα. Σημαντική παραμένει ωστόσο η βροντερά αντίθετη άποψη της ελληνικής Εκκλησίας ενόψει των εξελίξεων αυτών. (ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΜΑΡΚΕΤΑΚΗ)

44 ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΩΝ
Γάμος μεταξύ ομοφυλόφιλων Στο ελληνικό σύνταγμα δεν παρέχεται κάποιος ορισμός του γάμου, οπότε τυπικά, αφήνεται νομικό περιθώριο για τον ομοφυλοφιλικό γάμο. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι, όπως η μητρότητα και η παιδική ηλικία, τελεί υπό την προστασία του Κράτους. Αναγνώριση των ομοφυλόφιλων ζευγαριών Στην Ελλάδα δεν υπάρχει επίσημη αναγνώριση των ομοφυλόφιλων ζευγαριών. Αν και οι διατάξεις του Αστικού Κώδικα περί πολιτικού γάμου δεν αναφέρουν ότι οι μελλόνυμφοι πρέπει να είναι αποκλειστικά διαφορετικού φύλου, επιτρέποντας έτσι θεωρητικά το γάμο μεταξύ ομοφυλοφίλων, εντούτοις οι ερμηνείες του νόμου αφορούν στην πράξη την ένωση ενός άνδρα με μια γυναίκα. Συνάμα, κάποιοι πανεπιστημιακοί νομικοί επιμένουν ότι ο γάμος μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου είναι ανυπόστατος, ενώ άλλοι νομικοί και συνταγματολόγοι επιμένουν πως μια τέτοια ερμηνεία του νόμου είναι αντισυνταγματική.Τον Απρίλιο του 2006, το ΠΑΣΟΚ με τον Γεώργιο Παπανδρέου έκανε μια πρόταση στην Βουλή για την αναγνώριση των ανύπαντρων ζευγαριών, ομοφυλόφιλων και ετεροφυλόφιλων. Ωστόσο, με βάση ορισμένες οργανώσεις ΛΟΑΤ αυτό δεν είχε κανένα όφελος στα δικαιώματα των ΛΟΑΤ, αφού απαγόρευε την υιοθέτηση παιδιού από ομοφυλόφιλους.Στις 3 Ιουνίου του 2008, ο δήμαρχος Τήλου κ. Αλιφέρης προχώρησε στην σύναψη πολιτικού γάμου μεταξύ δύο ομοφυλόφιλων ζευγαριών, πράγμα που χαρακτηρίστηκε ως "ανυπόστατο" από τον τότε Υπουργό Δικαιοσύνης Σωτήρη Χατζηγάκη. Επίσης, ως αντίδραση, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου κ. Σανιδάς απαγόρευσε τους γάμους ατόμων του ίδιου φύλου και διέταξε δίωξη κάθε δημάρχου που θα τελούσε γάμο ομοφυλόφιλων, με εγκύκλιό του την 30η Μαΐου Έκτοτε δεν έχουν επιχειρηθεί παρόμοιες προσπάθειες. Οι ομοφυλοφιλικές οργανώσεις ανακοίνωσαν πως θα εξαντλήσουν όλα τα νομικά μέσα για την αναγνώριση του δικαιώματος γάμου, αλλά δεν ανακοινώθηκε ακόμα καμιά σχετική ενέργειά τους.

45 Ομοφυλόφιλοι και υιοθεσία
Στην εκπομπή μίλησε ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, Πέτρος Τατσόπουλος για τη ζωή του στο ίδρυμα και είπε τη γνώμη όσον αναφορά την υιοθεσία σε ομοφυλόφιλα ζευγάρια.«Συμφωνώ στο να γίνονται υιοθεσίες από ομοφυλόφιλα ζευγάρια. Λένε πως δεν έχει το παιδί οικογενειακό πρότυπο...Δεν βλέπει τίποτα το παιδί, το παιδί δέχεται αγάπη. Εάν δέχεται αγάπη από ένα ομοφυλόφιλο ζευγάρι το προτιμώ χίλιες φορές από το να δέχεται αδιαφορία. Σαφώς και μια γυναίκα μονή της να υιοθετήσει ένα παιδί και ένας άντρας μόνος του», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Τατσόπουλος. Το NEWS 247 ανοίγει το θέμα των υιοθεσιών εξετάζοντάς το σφαιρικά σε μία προσπάθεια να διαφανούν όλες οι πλευρές του. Ένα ζήτημα πάντα επίκαιρο, συνδεδεμένο με την αγάπη, την προσφορά, τη στοργή αλλά και τη γραφειοκρατία ιδιαίτερα όταν αναφερόμαστε στην ελληνική πραγματικότητα.Φανταστείτε πόσο πιο σύνθετο γίνεται το ζήτημα, όταν σε αυτή την περίπλοκη διαδικασία εμπλέκεται και ο παράγοντας των ομοφυλόφιλων γονέων. Τότε η υιοθεσία γίνεται διακύβευμα και ξεσπά πολεμική για το κατά πόσο αυτό είναι αποδεκτό ή και υγιές σε πολλές των περιπτώσεων.Για να κατανοηθεί το θέμα σε μεγαλύτερο βαθμό θα πρέπει να εξεταστεί εντός συγκεκριμένου πλαισίου. Έτσι μία μικρή αναδρομή στον όρο της ομοφυλοφιλίας ίσως καταδείξει τους λόγους διαμόρφωσης του σημερινού κλίματος.Ο όρος ''ομοφυλόφιλος'' εισήχθη στη δεκαετία του και μέχρι πριν από λίγες δεκαετίες η σεξουαλική προτίμηση παρέμενε εγκληματική δραστηριότητα και τιμωρούνταν με θανατική ποινή. Σε αυτή τη βάση εξηγείται εν μέρει η εχθρότητα που χαρακτηρίζει τις συναισθηματικές στάσεις πολλών ανθρώπων. Η ομοφυλοφιλία, αν και στις μέρες μας αποτελεί ένα φαινόμενο με το οποίο η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτισμένων κοινωνιών είναι ιδιαιτέρως εξοικειωμένη, καθώς αντιμετωπίζεται πλέον εκλογικευμένα και χωρίς την μεσαιωνική προκατάληψη των περασμένων δεκαετιών, δεν τυγχάνει εξίσου δικαιικής αναγνώρισης και προστασίας. Το γεγονός αυτό που αποδεικνύει την τύποις και όχι την κατ' ουσία αποδοχή της από το κοινωνικό σύνολο και την πολιτεία, καθιστά πρόδηλη την αμηχανία και την διστακτικότητα του νομοθέτη στο να την συμπεριλάβει στις προβλέψεις του. Η δύσκολη διαχείριση του ζητήματος προσκρούει σε αναχρονιστικές αντιδράσεις με αποτέλεσμα σε νομικό επίπεδο να δημιουργεί νομοθετικό κενό. Το τελευταίο, δεν είναι τίποτα άλλο πάρα από την ωμή άρνηση του να ικανοποιήσει την ανάγκη ρύθμισης των ομοφυλοφιλικών σχέσεων εξίσου με τις ετεροφυλοφιλικές. Η πρακτική αυτή, όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό , παραγνωρίζοντας την ανάγκη τους για συμβίωση αλλά και υιοθέτηση τέκνων προκαλεί άκρως ρατσιστικά αποτελέσματα και καταστρατηγεί τα διεθνώς κατοχυρωμένα ανθρώπινα δικαιώματα (ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΜΑΡΚΕΤΑΚΗ)

46 Ερωτηματολόγιο -Αποτελέσματα-Σχολιασμός
Ερωτηματολόγιο -Αποτελέσματα-Σχολιασμός

47 ΕΡΕΥΝΑ ΜΕ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΟΜΟΦΙΛΟΦΙΛΩΝ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΣΕΞΙΣΜΟ
Συμμετείχαν: Μαθητές Β’ γυμνασίου( ηλικίας13-15 ετών) Μαθητές Γ’ Λυκείου(ηλικίας 18 ετών) Καθηγητές Λυκείου(ηλικίας 18 + ετών) Υπάλληλοι Super Market (ηλικίας 18+ετών)

48 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΕΡΩΤΗΘΕΝΤΩΝ
1η ΕΡΩΤΗΣΗ :Θεωρείτε ντροπή τη σύναψη φιλικού δεσμού με ένα ομοφυλόφιλο; α. Ναι. β.Όχι. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΕΡΩΤΗΘΕΝΤΩΝ

49

50 2η ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς αντιμετωπίζετε τους αλλοδαπούς συμμαθητές , συναδέλφους ή υπαλλήλους σας; α. Με συμπάθεια.β. Υποτιμητικάγ. Δε συναναστρέφομαι μ’αυτούς.

51

52 3η ΕΡΩΤΗΣΗ: Η εξωτερική εμφάνιση μιας γυναίκας θεωρείται ότι επηρεάζει την πρόσληψή της σε μία θέση εργασίας; α. Ναι. β. Όχι. γ. Μόνο σε επαγγέλματα που σχετίζονται άμεσα με την εικόνα.

53

54 4η ΕΡΩΤΗΣΗ: Πιστεύετε ότι οι ομοφυλόφιλοι έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με τα υπόλοιπα μέλη της κοινωνίας; α. Ναι. β. Όχι.

55

56 5η ΕΡΩΤΗΣΗ: Πιστεύετε ότι οι γυναίκες είναι πιο κατάλληλες από τους άντρες σε διοικητικές θέσεις; α. Ναι. β. Όχι.

57

58 6η ΕΡΩΤΗΣΗ: Η γυναίκα που θέλει να κάνει οικογένεια δε χρειάζεται σπουδές-εργασία. α. Ναι. β. Όχι.  

59

60 7η ΕΡΩΤΗΣΗ: Με ποια από τις παρακάτω απόψεις σχετικά με τους ομοφυλόφιλους συμφωνείτε; α. Δεν μπορώ να την αποδεχτώ. β. Δεν έχει κανείς δικαίωμα να κατακρίνει τις προσωπικές επιλογές των άλλων. γ. Είναι κάτι φυσικό. δ. Πρέπει να τιμωρείται.

61

62 8η ΕΡΩΤΗΣΗ: Θα συμφωνούσατε με το γάμο ανάμεσα σε ομοφυλόφιλους στην Ελλάδα; α. Ναι. β. Όχι.

63 (ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ: ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΡΟΥΛΑΚΗ)

64 Σχολιασμός Αποτελεσμάτων Ερωτηματολογίου του Γυμνασίου
Σχολιασμός Αποτελεσμάτων Ερωτηματολογίου του Γυμνασίου Παρατηρώντας τις απαντήσεις που δόθηκαν από τους ερωτήθεντες, θα διαπιστώσουμε πως αρκετές φορές οι απόψεις μεταξύ αγοριών και κοριτσιών δεν συμπίπτουν. Όσον αφορά τις ερωτήσεις με θέμα την οφυλοφιλία, τα κορίτσια δείχνουν εμφανώς περισσότερη κατανόηση. Με τις -περισσότερες- απαντήσεις τους να φανερώνουν πως το στηρίζουν. Αντίθετα τα αγόρια είναι πιο επιφυλακτικά, το κρίνουν.Φαίνεται πως δεν το αποδέχονται. Σημαντικό είναι πως στην ερώτηση 'Θα συμφωνούσατε με το γάμο ανάμεσα σε ομοφυλόφιλους στην Ελλάδα' 73% των κοριτσίων απάντησαν ναι, ενώ μόλις το 18% συμφώνησε μαζί τους. Στις ερωτήσεις με θέμα το σεξισμό, τα περισσότερα αγόρια φαίνεται να πιστεύουν πως τα κορίτσια δεν είναι ιδιαίτερα ικανά σε διοικητικές θέσεις, όπως επίσης και το ότι η εμφάνιση μιας γυναίκας είναι ένα σημαντικό κριτήριο όταν πρόκεται για πρόσληψη σε οποιαδίποτε θέση εργασίας. Γενικότερα αν και μιλάμε για παιδιά γυμνασίου, καταλαβαίνουμε πως τα παιδία της συγκεκριμένης τάξης, ήδη έχουν αρχίσει να επηρεάζονται από τον κοινωνικό τους κύκλο και να γίνονται 'θύματα' λανθασμένων εντυπώσεων και προκαταλήψεων. (ΟΛΓΑ ΜΕΤΑΞΑΚΗ)

65 Σχολιασμός Αποτελεσμάτων Ερωτηματολογίου του Λυκείου
Σχολιασμός Αποτελεσμάτων Ερωτηματολογίου του Λυκείου Η έρευνά μας στο Λύκειο πραγματοποιήθηκε σε μία τάξη της 3ης Λυκείου του σχολείου μας.Σε γενικές γραμμές μπορούμε να αναφέρουμε ότι στο Λύκειο οι απαντήσεις είτε δεν ήταν οι αναμενόμενες είτε ήταν οι αναμενόμενες και οι συνήθεις. Όσον αφορά την στάση τους προς τους ομοφυλόφιλους ,βλέπουμε τα περισσότερα κορίτσια να προτιμούν να μη συνάπτουν φιλικό δεσμό με ομοφυλόφιλους.Παρόλα αυτά τα βλέπουμε επίσης να πιστεύουν ότι οι ομοφυλόφιλοι δεν έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με τα υπόλοιπα μέλη της κοινωνίας και θεωρούν τα περισσότερα από αυτά την ομοφυλλοφιλία ως μία επιλογή προσωπική χωρίς το δικαίωμα να είναι κατακριτέα η επιλογή του καθένα και έτσι η πλειοψηφία αυτών συμφωνεί με το γάμο. Σχετικά με τα αγόρια βλέπουμε να κρατάνε μία όχι τόσο αναμενόμενη αφού το μεγαλύτερο ποσοστό απ’αυτά δεν έχουν κάποιο πρόβλημα με τη φιλία με ομοφυλόφιλους ωστόσο παραμένουν αρνητικοί στο θέμα του γάμο τους.Κατά τα άλλα και τα δύο φύλα κινήθηκαν παρόμοια στις υπόλοιπες ερωτήσεις σχετικά με το γεγονός ότι η εξωτερική εμφάνιση παίζει σημαντικό ρόλο στη θέση εργασίας μίας γυναίκας.Η μόνη ανατροπή που μπορούμε να πούμε ότι παρατηρήσαμε ήταν ότι το μεγαλύτερο ποστοστό των γυναικών απάντησαν ότι μία γυναίκα που προορίζεται για οικογένεια δε χρειάζεται να έχει φοιτήσει σε όλες τις τάξεις του σχολείου ενώ τα αγόρια κάνοντας την ανατροπή είπαν ότι μία γυναίκα ακόμα και με αυτό τον σκοπό ζωής πρέπει να έχει λάβει μία βασική μόρφωση. (ΧΑΡΑ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗ)

66 Σχολιασμός Αποτελεσμάτων Ερωτηματολογίου των Καθηγητών
Οι περισσότερες καθηγήτριες, σύμφωνα με το ερωτηματολόγιο είναι φιλικές προς τους αλλοδαπούς. Δεν θεωρούν ντροπή τη φιλία με έναν ομοφυλόφιλο, αλλά δεν επιθυμούν τον γάμο μεταξύ ομοφυλοφίλων στην Ελλάδα. Όμως δεν τους κατακρίνουν για τις επιλογές τους. Ακόμη θεωρούν πως οι ομοφυλόφιλοι δεν έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με τα υπόλοιπα μέλη της κοινωνίας. Όλες οι καθηγήτριες απάντησαν πως η εξωτερική εμφάνιση μιας γυναίκας επηρεάζει την πρόσληψή της σε μια θέση εργασίας. Ακόμα, οι γυναίκες που θέλουν να κάνουν οικογένεια σύμφωνα με τις καθηγήτριες, χρειάζονται μόρφωση και εργασία. Θα μπορούσαμε να πούμε πάνω στο θέμα των ομοφυλοφίλων πως διατηρούν μια μετριοπαθή στάση. Οι άντρες καθηγητές υποστηρίζουν ότι η φιλία με έναν ομοφυλόφιλο δεν είναι ντροπή. Στην ερώτηση που αναφέρεται στις ευκαιρίες που έχουν οι ομοφυλόφιλοι σε σχέση με τις υπόλοιπες κοινωνικές ομάδες ο ένας υποστηρίζει ότι δεν έχουν, ενώ ο άλλος πως έχουν. Και οι δύο όμως δεν κατακρίνουν τους ομοφυλόφιλους για την επιλογή τους. Όσον αφορά τον γάμο μεταξύ των ομοφυλοφίλων οι απόψεις είναι διχασμένες καθώς ο ένας απάντησε πως δεν επιθυμεί να επιτραπεί κάτι τέτοιο ,ενώ ο άλλος φυμφωνεί. Στην ερώτηση που λέει αν οι γυναίκες είναι καταλληλότερες σε διοικητικές θέσεις απ τους άντρες, ο ένας απάντησε ναι, και ο άλλος όχι. Η εξωτερική εμφάνιση μιας γυναίκας για τον έναν δεν είναι σημαντική, ενώ για τον άλλον μόνο σε επαγγέλματα που σχετίζονται άμεσα με την εικόνα. Ακόμα, σύμφωνα με τον έναν, οι γυναίκες που επιθυμούν να κάνουν οικογένεια δε χρειάζονται σπουδές και εργασία, ενώ για τον άλλον χρειάζονται. Αντιμετωπίζουν και οι δυο τους αλλοδαπούς συνεργάτες κλπ με συμπάθεια. Γενικά, θα μπορούσαμε να πούμε πως οι απόψεις είναι διαφορετικές, και σαφώς ο ρατσισμός κατά των ομοφυλοφίλων και των γυναικών είναι αισθητός. (ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΜΑΡΚΕΤΑΚΗ)

67 Σχολιασμός Αποτελεσμάτων Ερωτηματολογίου των Υπαλλήλων S.M.
Ο μοναδικός άντρας υπάλληλος του super market θα μπορούσαμε να πούμε πως αντιμετωπίζει τους ομοφυλόφιλους με συμπάθεια και δεν κατακρίνει τις επιλογές τους. Θεωρεί τις γυναίκες πιο ικανές για διοικητικές θέσεις, που σημαίνει πως παραδέχεται την γυναικεία φύση και δεν την υποτιμάει. Παρ’ όλα αυτά θεωρεί πως η εξωτερική εμφάνιση παίζει ρόλο στην πρόσληψη μιας γυναίκας στη δουλειά. Όσον αφορά τους αλλοδαπούς, τους αντιμετωπίζει με συμπάθεια, οπότε δεν είναι καθόλου ρατσιστής με τους ξένους. Θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι εξοικειωμένος με τους γύρω του και έχει μάθει να σέβεται το διαφορετικό.Οι περισσότερες γυναίκες υπάλληλοι του super market δεν θεωρούν ντροπή την φιλία με έναν ομοφυλόφιλο. Αντιμετωπίζουν με συμπάθεια τους αλλοδαπούς που τις περιστοιχίζουν. Θεωρούν πως η εξωτερική εμφάνιση μιας γυναίκας επηρεάζει την πρόσληψή της στη δουλειά. Ακόμα, πιστεύουν πως οι ομοφυλόφιλοι έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με τα υπόλοιπα μέλη της κοινωνίας. Οι μισές πιστεύουν πως οι γυναίκες είναι πιο ιδανικές για διοικητικές θέσεις, ενώ κάποιες άλλες θεωρούν τους άντρες. Εδώ θα μπορούσαμε να πούμε πως αυτές οι γυναίκες ακολουθούν τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις των περασμένων παλιών χρόνων. Σύμφωνα με τις υπαλλήλους, οι γυναίκες που θέλουν οικογένεια δεν είναι αναγκαίο να εργάζονται και να είναι μορφωμένες. Και εδώ διακρίνουμε μια προκατάληψη και κατωτερότητα ενάντια στις γυναίκες απ τις ίδιες τις γυναίκες. Επιπλέον, υποστηρίζουν πως δεν έχει κανένας δικαίωμα να κατακρίνει τις προσωπικές επιλογές του καθενός, οπότε, αποδέχονται το διαφορετικό. Όλες τους συμφωνούν με τον γάμο ανάμεσα στους ομοφυλόφιλους στην Ελλάδα. Γενικότερα, επειδή το διαφορετικό έχει μπει για τα καλά στις ζωές μας, καλό θα ήταν να αρχίζουμε να το αποδεχόμαστε (ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΜΑΡΚΕΤΑΚΗ)

68 Ενδεικτικά Βιβλία και Ιστοσελίδες που συμβουλευτήκαμε
Ενδεικτικά Βιβλία και Ιστοσελίδες που συμβουλευτήκαμε

69 Βιβλία Ιστοσελίδες Εγκυκλοπαίδεια ‘’Νέα Δομή’’ womeninads.weebly.gr
βικιπαίδεια tassos-filologos.blogspot.gr filologoupoli.blogspot.gr Womency.blogspot.gr

70 3η Ομάδα Συντονίστρια: Άννα Μαρία Πετρουλάκη
Γραμματέας: Μαριέττα Μαρκετάκη Υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων: Όλγα Μεταξάκη Υπεύθυνη Υπολογιστών: Χαρά Μαθιουδάκη Ευχαριστούμε όσους συμμετείχαν στην συμπλήρωση του Ερωτηματολογίου μας

71 τέλος


Κατέβασμα ppt "ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Ά ΛΥΚΕΙΟΥ ΜΕ ΘΕΜΑ: ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google