Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Νεοελληνικη γλωσσα β΄γυμνασιου: 4η ενοτητα

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Νεοελληνικη γλωσσα β΄γυμνασιου: 4η ενοτητα"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Νεοελληνικη γλωσσα β΄γυμνασιου: 4η ενοτητα
Το σχολειο στον χρονο Νεοελληνικη γλωσσα β΄γυμνασιου: 4η ενοτητα

2 Κείμενο 1 [Η εκπαίδευση στην αρχαία Αθήνα]
Κείμενο 1 [Η εκπαίδευση στην αρχαία Αθήνα] Εισαγωγή στον πολιτισμό της κλασικής Αθήνας [Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού]. Ο πολιτισμός της κλασικής Αθήνας Δείτε το βίντεο για την εκπαίδευση στην αρχαία Αθήνα ( YGW-N7m7s

3 Κείμενο 2 «Να 'σαι καλά δάσκαλε!»
Κείμενο 2 «Να 'σαι καλά δάσκαλε!» Γιώργος Ιωάννου, "Να 'σαι καλά δάσκαλε!" [Κείμενα Νεοελληνική Λογοτεχνίας Β΄ γυμνασίου]. wBglYCg Ποιους τρόπους διδασκαλίας χρησιμοποιεί ο δάσκαλος για να γίνει το μάθημα πιο ενδιαφέρον; Ποιους άλλους τρόπους θα προτείνατε εσείς; Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ 3_05.html

4 Κείμενο 3 [Διαβατήριο για τη ζωή η βασική εκπαίδευση]
Κείμενο 3 [Διαβατήριο για τη ζωή η βασική εκπαίδευση] Ποια είναι η αξία της βασικής εκπαίδευσης, σύμφωνα με το κείμενο; Ποια λεζάντα θα βάζατε στη γελοιογραφία; Βλ. κα ι άρθρο: «Η εκπαίδευση της αμάθειας» Τι είναι ο αναλφαβητισμός και ποιους αφορά; Σε κάποιες γωνιές του κόσμου, υπάρχουν παιδιά που στερούνται το δικαίωμα στη μάθηση. Κάνε κλικ στα σημεία του χάρτη για να μάθεις την ιστορία τους…

5 Κείμενο 4 [Οι νέεσ τεχνολογίεσ θα αλλάξουν την εκπαίδευση]
Κείμενο 4 [Οι νέεσ τεχνολογίεσ θα αλλάξουν την εκπαίδευση] Η εκπαίδευση τότε και τώρα (βίντεο) Πώς πιστεύετε εσείς ότι μπορεί η τεχνολογία να αλλάξει την εκπαίδευση; Παράλληλο κείμενο: «Οι 10 τεχνολογικές καινοτομίες που θα αλλάξουν την εκπαίδευση» (άρθρο) Ken Robinson- Αλλαγή των εκπαιδευτικών προτύπων - DOC TV (βίντεο)

6 Το Ελληνικό σχολείο μέσα από κόμικσ και γελοιογραφίεσ μαθητων μα
Το Ελληνικό σχολείο μέσα από κόμικσ και γελοιογραφίεσ μαθητων μα

7 Τα «κακωσ κειμενα» του ελληνικου εκπαιδευτικου συστηματοσ
Τα «κακωσ κειμενα» του ελληνικου εκπαιδευτικου συστηματοσ Οι 24 ώρες ενός μαθητή σήμερα...(βίντεο) Καταγράψτε τα αρνητικά φαινόμενα της σύγχρονης ελληνικής εκπαίδευσης που θίγονται στο βίντεο, λαμβάνοντας υπόψη τις υποχρεώσεις του μαθητή, τη συμπεριφορά του στο σχολείο και στο σπίτι, τη διαχείριση του χρόνου του, και την αντίδρασή του. Π. Τσίμας, "ΕΡΕΥΝΑ": «Η δυστυχία να είσαι μαθητής ...» (βίντεο) Έρευνα - Η δυστυχία να είσαι μαθητής /5  Έρευνα - Η δυστυχία να είσαι μαθητής /5  Έρευνα - Η δυστυχία να είσαι μαθητής /5 Έρευνα - Η δυστυχία να είσαι μαθητής /5  Έρευνα - Η δυστυχία να είσαι μαθητής /5 Συγκρίνετε το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα με το φινλανδικό. Ποιες είναι οι παρατηρήσεις σας;

8 Οι διαθεσεισ των ρηματων
Διάθεση είναι μια ιδιότητα του ρήματος με την οποία φαίνεται αν το υποκείμενο ενεργεί ή δέχεται μια ενέργεια ή απλώς βρίσκεται σε μια κατάσταση. ενεργητική διάθεση το υποκείμενο ενεργεί και η ενέργεια πηγαίνει κάπου αλλού. Ο γεωργός οργώνει το χωράφι. παθητική διάθεση δέχεται μια ενέργεια από κάποιον άλλο. Το χωράφι οργώνεται από το γεωργό. μέση διάθεση και η ενέργεια επιστρέφει στο ίδιο. Η Ελένη ντύνεται. ουδέτερη διάθεση βρίσκεται σε μια κατάσταση Ο Νίκος βαριέται.

9 οι διαθεσεισ των ρηματων: Ασκήσεισ
Να βρεις τη διάθεση των ρημάτων στις προτάσεις (1η) * Να βρεις τη διάθεση των ρημάτων στις προτάσεις (2η) * Να βρεις τη διάθεση των ρημάτων στις προτάσεις (3η) * Να βρεις τη διάθεση των ρημάτων στις προτάσεις (4η) ** Να βρεις τη διάθεση των ρημάτων στις προτάσεις (5η) ** Να βρεις στο κείμενο τη διάθεση των ρημάτων (6η) *** Να βρεις στο κείμενο τη διάθεση των ρημάτων (7η) ***   Ασκήσεις Για να τα Να βρεις τη διάθεση των ρημάτων στις προτάσεις (1η) * Να βρεις τη διάθεση των ρημάτων στις προτάσεις (2η) * Να βρεις τη διάθεση των ρημάτων στις προτάσεις (3η) * Να βρεις τη διάθεση των ρημάτων στις προτάσεις (4η) ** Να βρεις τη διάθεση των ρημάτων στις προτάσεις (5η) ** Να βρεις στο κείμενο τη διάθεση των ρημάτων (6η) *** Να βρεις στο κείμενο τη διάθεση των ρημάτων (7η) ***

10 Ενεργητικη και παθητικη συνταξη - μετατροπη
Όταν μετατρέπουμε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική: το ρήμα γίνεται παθητικής φωνής, το αντικείμενο της πρότασης στην ενεργητική σύνταξη γίνεται υποκείμενο της πρότασης στην παθητική σύνταξη (σε ονομαστική πτώση) αυτό που στην ενεργητική σύνταξη ήταν υποκείμενο, στην παθητική σύνταξη γίνεται ποιητικό αίτιο (παίρνει μπροστά του το από, για να μας δείξει «ποιος φταίει» για την ενέργεια που έγινε.) Όταν μετατρέπουμε την παθητική σύνταξη σε ενεργητική : το ρήμα γίνεται ενεργητικής φωνής το ποιητικό αίτιο γίνεται υποκείμενο της πρότασης στην ενεργητική σύνταξη (σε ονομαστική πτώση) αυτό που στην παθητική σύνταξη ήταν υποκείμενο στην ενεργητική σύνταξη γίνεται αντικείμενο (σε αιτιατική πτώση). Ο χρόνος του ρήματος, κατά τη μετατροπή δεν αλλάζει και παραμένει ο ίδιος.

11 Ενεργητικη και παθητικη συνταξη - μετατροπη

12 Ενεργητικη και παθητικη συνταξη - μετατροπη
ΑΣΚΗΣΕΙΣ 1. Να μετατρέψεις τη σύνταξη από παθητική σε ενεργητική και αντίστροφα: Η μόλυνση του περιβάλλοντος αυξάνεται από τα αυτοκίνητα. Η Βουλή ψηφίζει τους νόμους. Το κλίμα ενός τόπου επηρεάζεται άμεσα από τη μορφή του εδάφους. Η γιαγιά ετοίμαζε το τραπέζι με πολλή φροντίδα. Μ' αυτό τον τρόπο τα παιδιά εκφράζουν τα συναισθήματά τους, τον ψυχικό τους κόσμο, τη διάθεση της στιγμής, τις επιθυμίες, τα όνειρα και τις ελπίδες τους. Αυτή η απτή, η φαινομενική πραγματικότητα θεωρείται από τους ανθρώπους της εποχής μας «επιτυχία».

13 ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΑΙΤΙΟ (ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ)
Το ποιητικό αίτιο εκφέρεται ως εξής: α. από + αιτιατική. π.χ. Κατηγορήθηκε από τους συναδέλφους του. Ωστόσο, το προθετικό σύνολο από + αιτιατική δε δηλώνει πάντα το ποιητικό αίτιο, αλλά μπορεί να εκφράζει κάποια επιρρηματική σχέση. π.χ. Η είδηση μεταδόθηκε από την τηλεόραση, (τρόπος) Πολλοί άνθρωποι εκδιώχθηκαν βίαια από τον τόπο τους. (τόπος) β. σε + αιτιατική (με τα ρηματικά επίθετα σε -τός). π.χ. Είναι αγαπητός σε όλους. γ. με + αιτιατική (στην περίπτωση αυτή το ποιητικό αίτιο προσδιορίζει επιθετικές μετοχές). π.χ. Η ιστορία του τόπου του είναι μια ιστορία γραμμένη με αίμα δ. ενωμένο ως α' συνθετικό με μετοχές παθητικού παρακειμένου. π.χ. Ήταν ηλιοκαμένος. ( = καμένος από τον ήλιο) • Το ποιητικό αίτιο παραλείπεται όταν εννοείται εύκολα από τα συμφραζόμενα.

14 Αντικειμενο: μονοπτωτα και διπτωτα ρηματα
Τα μεταβατικά ρήματα ανάλογα με το αν ως συμπλήρωμα παίρνουν ένα ή δύο αντικείμενα διακρίνονται σε μονόπτωτα και δίπτωτα. α) Μονόπτωτα είναι τα μεταβατικά ρήματα που παίρνουν ως συμπλήρωμα ένα αντικείμενο (συνήθως σε πτώση αιτιατική (κόβω το ξύλο) και σε μερικές περιπτώσεις σε πτώση γενική (Μοιάζω του πατέρα μου), η οποία συνήθως εμφανίζεται με τους αδύνατους τύπους της προσωπικής αντωνυμίας (του μοιάζω) και συχνά αντικαθίσταται με προθετικό σύνολο (εμπρόθετο αντικείμενο), π.χ. «Μοιάζω με τον πατέρα μου». Το αντικείμενο των μονόπτωτων ρημάτων σε πτώση αιτιατική διακρίνεται σε: ¨ εξωτερικό αντικείμενο: όταν το αντικείμενο εισάγει έναν μετέχοντα στη δράση ή την κατάσταση, έναν δέκτη, π.χ. «κόβω το ξύλο» και σε ¨ εσωτερικό ή σύστοιχο αντικείμενο: όταν το αντικείμενο έχει την ίδια ή συγγενική ρίζα με το ρήμα, δηλώνει δηλαδή από κοινού με το ρήμα τη βασική πληροφορία του μηνύματος. Επειδή το σύστοιχο αντικείμενο είναι μια πλεοναστική έκφραση, συχνά παραλείπεται και αντικαθίσταται από την αόριστη αντωνυμία κάτι. Το σύστοιχο αντικείμενο χρησιμοποιείται α) για να δώσουμε έμφαση (Λες λόγια που δε σε κολακεύουν) και β) για να δώσουμε κάποια επιπλέον προσδιοριστικά στοιχεία (Χόρεψε έναν ζωηρό χορό).

15 Αντικειμενο: μονοπτωτα και διπτωτα ρηματα
β) Δίπτωτα είναι τα μεταβατικά ρήματα που παίρνουν ως συμπλήρωμα δύο αντικείμενα, δύο δέκτες δηλαδή της δράσης του υποκειμένου (σε δύο πτώσεις) . Στα δίπτωτα ρήματα το αντικείμενο που συνδέεται στενότερα με το ρήμα λέγεται άμεσο αντικείμενο και το άλλο λέγεται έμμεσο αντικείμενο. Το έμμεσο αντικείμενο δηλώνεται κυρίως με: ¨ Πρόθεση (σε/στο, από )+ όνομα σε πτώση αιτιατική (εμπρόθετο αντικείμενο), π.χ. «Έδωσα στον Άγγελο το τετράδιο». ¨ Όνομα σε γενική (αντικείμενο σε γενική), π.χ. «Αφήσατε του σκύλου φαγητό;», και κυρίως με τους αδύνατους τύπους της προσωπικής αντωνυμίας (μου / σου / του κ.λπ.), π.χ. «Του είπα την αλήθεια». ¨ Δύο αντικείμενα σε αιτιατική: αιτιατική προσώπου: άμεσο και αιτιατική πράγματος: έμμεσο (π.χ. Με ρώτησε κάτι), εκτός εάν η αιτιατική που δηλώνει πρόσωπο μπορεί να αντικατασταθεί με εμπρόθετο αντικείμενο, οπότε είναι έμμεσο αντικείμενο (π.χ. Διδάσκει τους μαθητές Γεωγραφία: μαθητές (στους μαθητές):/ έμμεσο, χημεία: άμεσο) Αν και οι δύο αιτιατικές δηλώνουν πράγμα ή και οι δύο δηλώνουν πρόσωπο , τότε έμμεσο είναι εκείνο που μπορεί να αντικατασταθεί με εμπρόθετο (π.χ. Θα σπείρουμε τον κήπο λαχανικά ή παρουσίασε στους μαθητές το διευθυντή). γ) Ρήματα που παίρνουν αντικείμενο δευτερεύουσα ονοματική πρόταση. Υπάρχουν ρήματα που ως συμπλήρωμα έχουν εξαρτημένες προτάσεις (ονοματικές αναφορικές, ειδικές, βουλητικές, ενδοιαστικές, πλάγιες ερωτηματικές). Π.χ. «Ελπίζω να έχει καλό καιρό αύριο».

16 Αντικειμενο: μονοπτωτα και διπτωτα ρηματα
ΑΣΚΗΣΕΙΣ Επανάληψη στη θεωρία για το αντικείμενο της ν.ε. * Να βρεις το υποκείμενο και το αντικείμενο των παρακάτω προτάσεων (*) Άσκηση στα μονόπτωτα και στα δίπτωτα ρήματα * Να βρεθούν τα άμεσα και τα έμμεσα αντικείμενα (1η δεκάδα) ** Να βρεθούν τα άμεσα και τα έμμεσα αντικείμενα (2η δεκάδα) ** Να βρεθούν τα άμεσα και τα έμμεσα αντικείμενα (3η δεκάδα) ** Να βρεθούν τα άμεσα και τα έμμεσα αντικείμενα (4η δεκάδα) **

17 ΣΥΝΟΧΗ ΕΥΡΥΤΕΡΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΩΡΙΑ ΑΣΚΗΣΗ 1η Ο καλλιτέχνης επηρεάζεται και ταυτόχρονα επηρεάζει την ετεοχη του και τον κόσμο του. Παίρνει (α) και ταυτόχρονα δίνει, δέχεται και εκφράζει τα στοιχεία που ζουν γύρω του αλλά και μέσα του. Γι' αυτό (β) μας δίνει πάντοτε την πορεία ενός πολιτισμού, όπως τον τροποποιεί η δημιουργία του. Γιατί (γ) μ' αυτή λυτρώνεται αλλά και λυτρώνει. Γίνεται (δ) όμως και καθρέφτης, που, όσο κι αν τροποποιεί την εικόνα που δέχεται, δεν μπορεί να της αφαιρέσει το χαρακτήρα της. Γι' αυτό (ε), ό­σο κι αν βρίσκουμε σε κάθε μεγάλο έργο ένα ατομικό στιλ, με προσωπική παρου­σία, άλλο τόσο γνωρίζουμε και την ψυχή ενός ολόκληρου κόσμου, βλέπουμε το πρόσωπο ενός πολιτισμού. Αυτό (στ) μπορεί να το καταλάβει κανείς καλύτερα αν παραθέσει σ' ένα αιγυπτιακό γλυπτό έναν κινέζικο πίνακα, σε ένα ελληνικό άγαλ­μα έναν πίνακα σύγχρονης ζωγραφικής. Από το δοκίμιο του Χρ. Χρήστου «Πολιτισμός και τέχνη» (Δοκίμια Λυκείου, Λευκωσία, Εκδόσεις Υπουργείου Παιδείας Κύπρου, 1997, σ. 288):

18 ΣΥΝΟΧΗ ΕΥΡΥΤΕΡΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΩΡΙΑ ΑΣΚΗΣΗ 2η Στη σύγχρονη Ελλάδα αναγκαία είναι τόσο η τεχνολογική πρόοδος όσο και η διατήρηση της πνευματικής παράδοσης. Για να κατανοήσουμε (α) όμως τους λό­γους για τους οποίους κρίνεται απαραίτητη η παράλληλη προώθηση των δύο, πρέ­πει να τα εξετάσουμε σε συνδυασμό, να συγκρίνουμε το ένα με το άλλο. Πρώτα πρώτα (β) η τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα στον ελληνισμό να ανοίξει τους διαύ­λους επικοινωνίας με τα άλλα κράτη. Τα υπερσύγχρονα μέσα επικοινωνίας και ε­νημέρωσης (γ), όπως (δ) οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, οι δορυφόροι, τα διεθνή δί­κτυα πληροφοριών, καθιστούν τη χώρα μας ικανή να έρχεται κάθε στιγμή οε επα­φή με το διεθνή χώρο, να γνωρίζει και να μετέχει ενεργά στις παγκόσμιες εξελί­ ξεις. Πέρα από αυτό (ε), με την αμεσότητα που προσφέρει η τεχνολογία στις δια­κρατικές σχέσεις προετοιμάζει το έδαφος για μια οικονομική και πολιτιστική διεθνοποίηοη, δείγματα της οποίας προγευόμαστε με τη δημιουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μια τέτοια πολιτική (στ) και οικονομική κατεύθυνση θα συμβάλει, βέ­βαια, στην καλλιέργεια οικουμενικού πνεύματος και θα ωθήσει την Ελλάδα ν' ανα­πτύξει συνεργασία με τα άλλα κράτη. Ωστόσο (ζ), η τεχνολογική ανάπτυξη θα α­πειλήσει με αλλοίωση την εθνική της ταυτότητα [...].

19 ΕΡΓΑΣΙΕΣ Αφού παρακολουθήσετε σχετικό πολυμεσικό υλικό («Εκπαιδευτικό σύστημα και ελληνικό σινεμά»), να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις: Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές παλιότερα ήταν πιο αυστηροί ή πιο επιεικείς; 2. Πώς τιμωρούσαν τα παιδιά οι δάσκαλοι; 3. Η βία που ασκούνταν ήταν μόνο σωματική; 4. Να φέρετε ένα παράδειγμα ψυχολογικής βίας μέσα στην τάξη:; 5. Πώς τιμωρούνταν οι νέοι που αμφισβητούσαν το καθιερωμένο σύστημα; Όταν το εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορούσε να αντιμετωπίσει την παραβατικότητα, πού ανέθετε αυτό το έργο; 6. Ποιος είναι ο στόχος ενός σωστού εκπαιδευτικού συστήματος; α) Να δημιουργήσει έναν πολίτη μέσα από διαδικασίες αποστήθισης και στείρας απομνημόνευσης ή β) έναν πολίτη που λειτουργεί δημιουργικά μέσα στα πλαίσια μιας ομάδας βοηθώντας το διπλανό του , κατανοώντας τον άλλο και συνεισφέροντας στην κοινωνία; 7. Αν συγκρίνετε το παλιό εκπαιδευτικό σύστημα με το σύγχρονο, ποιες διαφορές εντοπίζετε;

20 Πώς θα φανταζόσασταν το ιδανικό "σχολείο του μέλλοντος";
εργασιεσ Πώς θα φανταζόσασταν το ιδανικό "σχολείο του μέλλοντος"; 


Κατέβασμα ppt "Νεοελληνικη γλωσσα β΄γυμνασιου: 4η ενοτητα"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google