Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Αντικείμενο διδασκαλίας

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Αντικείμενο διδασκαλίας"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Αντικείμενο διδασκαλίας
Μετάδοση γνώσεων πληροφοριών αισθημάτων δεξιοτήτων προς το μαθητή Παπανδρέου (2001) Εκπαιδευτικός θέτει μακροπρόθεσμους και βραχυπρόθεσμους στόχους Σχέση μεταξύ μαθητή εκπαιδευτικού και αντικειμένου Έμφαση στο καθένα πλαίσιο 4 ειδών διδασκαλίας

2 Είδη διδασκαλίας Δογματική (indoctrination)
Διδασκαλία με εξάσκηση(Teacher trainning) Κριτική Διδασκαλία Ομαδοσυγκεντρωτική (collaborative Co-operative learning) ΔΜΕ Πρακτικό και επαγγελματικό τομέα επανάληψη επίδειξη και ανατροφοδότηση Κριτική ο Μαθητής συμμετέχει και εξελίσσει τη διαδικασία Καλλιέργεια της σκέψης Εκπαιδευτικός καθοδηγητής –Δημιουργική συνεργασία Ομαδοσυγκεντρωτική ομάδα συνεργάζεται και παράγει έργο

3 Ορισμός κριτικής διδασκαλίας
Είναι κάθε μορφή διδασκαλίας μέσα σε ένα πλαίσιο ενεργού συμμετοχής των μαθητών αναπτύσσει δραστηριότητες συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων που κινητοποιούν τις ανώτερες γνωστικές λειτουργίες των μαθητών και οδηγούν στο σχηματισμό εννοιών κρίσεων γενικεύσεων δηλαδή διαδικασιών και σχημάτων ερμηνείας του κόσμου Ματσαγγούρας (2001)

4 Χαρακτηριστικά κριτικής διδασκαλίας
Συνεχής αξιολόγηση της εφαρμοζόμενης μεθόδου Διέγερση περιέργειας και διερεύνησης Προαγωγή του ατόμου Ένταξη των δεξιοτήτων της σκέψης στην καθημερινή πρακτική Ένταξη των δεξιοτήτων της σκέψης στο αναλυτικό πρόγραμμα (infusion)Nisbet (1990)

5 Λειτουργίες σκέψης και πρόγραμμα κριτικής διδασκαλίας
Λειτουργίες γενικής φύσης που μπορεί να διδαχθούν Συλλογισμοί Μεταγνώση Γνωστικές δεξιότητες

6 Οι συλλογισμοί Επαγωγικό = από το ειδικό στο γενικό 1 περίπτωση → γενίκευση Απαγωγικό (Παραγωγικό)1 αποδεκτή αρχή για επίλυση μεμονωμένων προβλημάτων Αναλογικό Γνώσεις που ήδη έχω για ένα θέμα για να χειριστεί τη νέα πληροφορία

7 Μεταγνώση Ικανότητα να γνωρίζεις και να ελέγχεις τις γνωστικές λειτουργίες Γνωστικές λειτουργίες βοηθούν στη μάθηση και την επίλυση προβλημάτων Γνώση από πριν της τιμωρίας κάποιας πράξης σχεδιασμός έλεγχος πραγματικότητας παρακολούθηση προσπαθειών για να επιτύχω κάτι δύσκολο

8 Μεταγνώση 2 Προγραμματισμός της σκέψης (ενημέρωση με βάση τα διαθέσιμα υλικά) Καθοδήγηση της σκέψης (πορεία που ακολουθείται για την ανάλυση και επεξεργασία δεδομένων) Αυτοαξιολόγηση της σκέψης (οι μαθητές αξιολογούν την πορεία που ακολουθήθηκε) Συναισθηματικές αντιδράσεις που προκαλούν οι γνωστικές δραστηριότητες (ευκολία πίεση χρόνου οικειότητα) Γνωστικές τάσεις και έξεις Δεν μετρούνται άμεσα είναι ότι απομένει στο μαθητή και θα τον βοηθήσει στο μέλλον Εδώ χρειάζεται η ωρίμανση του μαθητή Μορφές συμπεριφοράς που συντονίζουν και ελέγχουν τη διαδικασία της μάθησης Brown et al (1999) Επιμέρους πλευρές του μεταγνωστικού Ματσαγγουρας

9 Συλλογισμοί και μεταγνώση
Περιβάλλουν τις διαδικασίες τις σκέψης Δεν έχουμε μεμονωμένη άσκησή τους Μέσα από τις συνθήκες που δημιουργούμε κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας Η Κριτική Διδασκαλία δεν ενδιαφέρεται μόνο για το αποτέλεσμα αλλά και για τη διαδικασία

10 Γνωστικές δεξιότητες και επίπεδα μάθησης
Επίπεδα μάθησης συνδέονται με γνωστικές δεξιότητες μέσα από την οργάνωση και εξάσκηση της σκέψης Πρώτο επίπεδο Πληροφοριακό Μέσω των αισθήσεων (παρατήρηση) και μνήμη (ανάκληση και αναγνώριση) ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ Δεύτερο επίπεδο Οργανωτικό Αλληλοσχετίσεις ευρύτερο εννοιολογικό σχήμα Σύγκριση κατηγοριοποίηση διάταξη ιεράρχηση ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ ΑΛΛΗΛΟΣΥΣΧΕΤΙΣΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

11 Επίπεδα Μάθησης Τρίτο επίπεδο Αναλυτικό
Επαγωγικοί ή παραγωγικοί συλλογισμοί Διερευνητική διδασκαλία Ανάλυση δομικών στοιχείων επιχειρημάτων Διάκριση μοτίβων Διάκριση γεγονότων από εκτιμήσεις ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ ΕΝΔΟΣΥΣΧΕΤΙΣΕΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

12 Επίπεδα μάθησης Τέταρτο επίπεδο
Πραξιακό Χρήση της οργανωμένης σε σχήματα γνώσης Ερμηνεία πρόβλεψη επεξήγηση επαλήθευση και εντοπισμό αντιφάσεων ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ ΥΠΕΡΒΑΣΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

13 Διαδικασία Περιεχόμενο Πλαίσιο
Διαδικασία Σύνολο νοητικών λειτουργιών αλλά και πρακτικών διαδικασιών στις οποίες εμπλέκει η διδασκαλία το μαθητή Περιεχόμενο Σύνολο πληροφοριών εννοιών γενικεύσεων και κρίσεων που συνιστούν το μάθημα Περιεχόμενο καθορίζεται από το βιβλίο και το Αναλυτικό πρόγραμμα αντικείμενο διδασκαλίας Πλαίσιο Επικοινωνία ανάμεσα στα άτομα αντιπαράθεση αποτίμηση πληροφοριών Μέσα από την ανταλλαγή οριοθετούνται έννοιες και διαμορφώνονται διαδικασίες που μέσα από τη συμμετοχή γίνονται κτήμα των μαθητών

14 Κατά αντιστοιχία υπάρχει σύνδεση με τα δομικά στοιχεία της σκέψης, τα προϊόντα και τις συνθήκες ανάπτυξής της ΔΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΠΡΟЇΟΝΤΑ ΣΚΕΨΗΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΙ Εννοιες, κρίσεις γενικεύσεις Piaget Επαγωγικός Απαγωγικός Αναλογικός Σχήματα Δεξιότητες Αξίες και στάσεις Vygotsky (ZPD) Teacher as facilitator ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ Ο δάσκαλος παρεμβαίνει και διαμεσολαβεί Συλλογή Οργάνωση Ανάλυση Υπέρβαση Δεδομένων ΜΕΤΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΠΛΑΙΣΙΟ Στρατηγικές για τη διδασκαλία του αναλυτικού με βάση Δηλωτική γνώση (έννοιες κρίσεις γενικεύσεις σχήματα) Ισορροπία μεταξύ γνωστικής μαθητείας σε πλαίσιο φθίνουσας καθοδήγησης Τα δομικά στοιχεία της σκέψης Διδακτική γνώση (Δεξιότητες και στρατηγικές δράσης) Συνεργατική διερεύνηση Σε συμμετοχικό πλαίσιο Κοινωνική συμπεριφορά (αξίες στάσεις)

15 Διαδικασία Στρατηγική που εμπεριέχει δομικά στοιχεία της σκέψης
Στρατηγική = Συγκροτημένη ακολουθία διδακτικομαθησιακών δραστηριοτήτων που οργανώνει με βάση συγκεκριμένες αρχές με σκοπό να υλοποιήσει τους στόχους της ωριαίας διδασκαλίας

16 Στρατηγικές /Διδακτικοί στόχοι
Επαγωγική –Υποθετική συνδυασμός γνώση με σκέψη Δεξιότητες σύγκριση και ανάλυση Απαγωγική Παρουσίαση της άγνωστης έννοιας και ακολουθεί επεξήγηση με παραδείγματα Γνωστοποίηση των στόχων από την αρχή για ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών Μονολογικο-διαλεκτική για την διδασκαλία οργανωμένων γνώσεων Γρήγορη

17 Στρατηγικές /Διδακτικοί στόχοι
Κατευθυνόμενη διερεύνηση για γενικεύσεις και αιτιώπδης σχέσεις Κατευθυνόμενη και ελεύθερη διερεύνηση εντάσσονται στις προσεγγίσεις που ξεκινούν από τον εντοπισμό ενός προβλήματος Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων Ομαδο-συνεργατική διδασκαλία Σε συνδυασμό με άλλες τεχνικές Κοινωνικοποίηση πειθαρχία αυτοεκτίμηση μαθητών ακαδημαϊκή μάθηση

18 Περιεχόμενο Έννοιες = Πρώτες βασικές γνώσεις Οι πληροφορίες θα ενσωματωθούν στα εννοιολογικά σχήματα Κρίσεις Ταυτότητα διαφορά αντίθεση που συνδέει δύο έννοιες διατύπωση προσωπικών γνωμών Γενικεύσεις Αιτιώδης ή κανονιστικές σχέσεις που συνδέουν τις έννοιες Χρήση για περιγραφή πρόβλεψη ή εξήγηση φαινομένων καταστάσεων Ανακεφαλαίωση πληροφοριών

19 Περιεχόμενο 2 Σχήματα οργάνωσης Δομή που έχει δώσει ο καθένας στη γνώση του μέσα από συσχετισμούς εννοιών και εννοιολογικών σχημάτων Διαδικασίες Τρόπος δράσης και παρέμβασης μετά τη κατανόηση και τη πληροφόρηση Αξίες και κοινωνικές στάσεις εσωτερικές θέσεις αξιολογικού και συναισθηματικού χαρακτήρα

20 Πλαίσιο Συνθήκες ανάπτυξης
Εφαρμογή θεωριών Piaget Vygotsky Σεβασμό στο ρυθμό ανάπτυξης του μαθητή Ανάπτυξη προηγείται της μάθησης Γνωστική πορεία του ατόμου ξεκινά από το ίδιο το άτομο Ο δάσκαλος αναπτύσσει σχέση με τους μαθητές Πλαίσιο στήριξης (scaffolding ) Φθίνουσα καθοδήγηση(fading scaffolding) Γνωσιακή μαθητεία (cognitive aprentiship ) Εκπαιδευτικός διαμεσολαβεί (mediator not facilitator) Κλίμα στήριξης ισορροπημένου συναισθηματισμού αποδοχής τάσεις πειραματισμού Συνεργατική δράση μαθητής οικειοποιείται το διατομικό και το μετατρέπει σε ενδοατομικό Ματσαγγούρας

21 Φάσεις διδασκαλίας Κέντρισμα του ενδιαφέροντος των μαθητών αντίληψη των γνώσεων ή τις ελλείψεων που έχουν • αναφορά στη χρησιμότητα της νέας γνώσης • στηρίζεται σε προηγούμενες γνώσεις των μαθητών• συνδέεται με το προηγούμενο μάθημα •συνδέεται με ένα επίκαιρο γεγονός • παρουσιάζεται με τη μορφή εικόνας ή σχεδιαγράμματος.

22 Φάσεις διδασκαλίας Επαφή του μαθητή με τα δεδομένα
Επεξεργασία των δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων Ερωτήσεις οδηγούν στη γνώση Μεθοδολογία που συμβάλλει στην ενεργό συμμετοχή του μαθητή Συλλογή πληροφοριών μέσα από τις αισθήσεις Ο εκπαιδευτικός σκέφτεται δυνατά για να βοηθήσει τους μαθητές να καταλάβουν την αιτιολόγηση Παρουσίαση και συζήτηση στρατηγικών

23 Εφαρμογή της νέας γνώσης
Μέσα από δραστηριότητες οι μαθητές κατανοούν τη χρηστικότητα της νέας γνώσης και εκφράζουν απορίες και την εφαρμόζουν Έλεγχος και ανατροφοδότηση κατανόησης Ανακεφαλαίωση Φέρνουν οι μαθητές στο νου τη θεματική ενότητα και έχουν μια ολοκληρωμένη εικόνα για αυτή Λεκτική σχηματική ή απολογιστική Μεταγνωστική αξιολόγηση Μαθαίνει από τους άλλους μαθαίνει πώς να σκέφτεται

24 Αρχές που διέπουν την κριτική διδασκαλία
 1. Αρχή της ψυχολογικής αποδοχής και στήριξης 2. Αρχή αυτενεργού συμμετοχής 3. Αρχή της Ολότητας 4. Αρχή της Προσφοράς Συστηματικών Γνώσεων 5. Αρχή της Εποπτείας 6. Αρχή της Επαγωγικότητας 7. Αρχή της Διαφοροποίησης ως προς τις ανάγκες του κάθε μαθητή 8. Αρχή της Διαθεματικής Προσέγγισης ΙΙI 


Κατέβασμα ppt "Αντικείμενο διδασκαλίας"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google