Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

SPACE “Exploring the City surrounding our Prison: a glimpse from Inside to the Outside.” SDE DIAVATON.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "SPACE “Exploring the City surrounding our Prison: a glimpse from Inside to the Outside.” SDE DIAVATON."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 SPACE “Exploring the City surrounding our Prison: a glimpse from Inside to the Outside.” SDE DIAVATON

2 Orientation of the Curriculum
Education vs. Vocational Training Literacy as a network of “Multi-Literacies” Holistic approach of Literacy with special emphasis to the Development of Social Skills is leading to the Ability of “Learning to Learn”

3 Aims and goals of the project
to train our students to comprehend and produce oral texts. to train our students to comprehend and produce written texts. to train our students to comprehend audio and visual texts. to learn about the history of our city. to realize that there are many historical approaches to this subject, that depend on who, when and under what ideological context history is written. to realize that a city is a system to raise sensitivity to the issue of viability of the city

4 Aims and goals of the project
to familiarize our students with research (library, internet*) to make our students aware of the environment (social, historical, architectural e.t.c) that surrounds them to enhance their ability to look up information, to select the information by negotiating what is most suitable to their needs and interests and last but not least to develop critical thinking. to encourage our students to create and produce multimedia material, as a final product of the project

5 Used materials ü City maps ü Historical books ü Photos of the city ü Literacy texts ü Articles from newspapers, magazines and websites ü Music of Thessaloniki

6 Assessment Students achieved the following skills and abilities: ü Participated in group and class activity ü Practised classifying and describing ü Practised class discussion ü Practised reading and writing ü Familiarized themselves with research ü Exercised on distinguishing the architectural elements of buildings and monuments of our city ü Created multimedia material, as a final product of the project

7 Η Θεσσαλονίκη στο πέρασμα των χρόνων (από το 315 π.Χ μέχρι σήμερα)
Thessaloniki during the centuries

8

9 H Θεσσαλονίκη ιδρύθηκε από το βασιλιά της Μακεδονίας Κάσσανδρο, το 315 π.Χ. και της έδωσε το όνομα της γυναίκας του, αδερφής του Μ. Αλεξάνδρου. Η οχύρωση της Θεσσαλονίκης έγινε κυρίως από τον Μ.Κωνσταντίνο αρχές του 4ου αι.

10 Όμως τα κυριότερα έργα έγιναν τέλος 4ου αι. από τον Μ. Θεοδόσιο
Όμως τα κυριότερα έργα έγιναν τέλος 4ου αι. από τον Μ. Θεοδόσιο. Την περίοδο της βενετοκρατίας ( ), πιθανόν όταν οι Τούρκοι απειλούσαν να καταλάβουν την Πόλη, άρχισε η κατασκευή δύο πύργων, του Λευκού και του Τριγωνίου. Επίσης υπήρχαν και μικρότεροι που έφταναν γύρω στους 70. Ακόμη, υπήρχαν μεγάλες πύλες και μικρότερες, παραπύλια ή παραπόρτια.

11 Ο Λευκός Πύργος αρχικά ονομάστηκε Πύργος των Λεόντων.
Άλλες ονομασίες: Φρούριο της Καλαμαριάς, Πύργος των Γενιτσάρων, kanli-kule (Πύργος του Αίματος). Τέλος ονομάστηκε Λευκός Πύργος, όταν το 1890 ένας βαρυποινίτης τον ασβέστωσε με αντάλλαγμα την ελευθερία του.Ένα μεγάλο τμήμα των τειχών άρχισε να γκρεμίζεται το 1890. WHITE TOWER

12 Μνημεία, μνήμες Monuments, memories και ιστορία and history από τη Θεσσαλονίκη of Thessaloniki

13

14 ΡΟΤΟΝΤΑ Η Ροτόντα βρίσκεται βόρεια της οδού Εγνατία, στο ανατολικό τμήμα της παλιάς πόλης. Η Ροτόντα είναι ένα από τα αρχαιότερα και σημαντικότερα σωζόμενα κτίσματα της πόλης, κτισμένο πιθανά στα τέλη 3ου και αρχές 4ου μ.Χ. αιώνα). Πιθανότατα αποτελούσε τμήμα του όλου Γαλεριανού συγκροτήματος που κτίστηκε από το Γαλέριο. Λειτουργικά δεν έχει προσδιοριστεί με σαφήνεια η χρήση της. Η άποψη που επικρατεί είναι ότι χρησιμοποιούνταν σαν αυτοκρατορικό μαυσωλείο, ενώ παλιότερα διατυπώθηκαν απόψεις πως ήταν ειδωλολατρικός ναός αφιερωμένος στο θεό Κάβειρο. Η Ροτόντα, αφού μετατράπηκε σε χριστιανικό ναό, ονομάστηκε ναός των Ασωμάτων Ο ναός των Ασωμάτων (Ροτόντα) υπήρξε μητρόπολη της Θεσσαλονίκης μέχρι το 13ο τουλάχιστον αιώνα και με το όνομα αυτό παρέμεινε σε όλη τη διάρκεια της τουρκοκρατίας (Εσκί Μετρόπολη=Παλιά Μητρόπολη).

15 ΑΡΧΑΙΑ ΑΓΟΡΑ Κύριο σημείο αναφοράς στην πόλη της Θεσσαλονίκης υπήρξε ο χώρος της Αρχαίας Αγοράς και στην ελληνιστική και στη ρωμαϊκή εποχή. Ιδιαίτερα στα χρόνια των Ρωμαίων ο χώρος της Αγοράς (Forum) αποτελούσε το κοινωνικό και θρησκευτικό κέντρο όλης της πόλης και το χώρο όπου υπήρχαν τα πιο επιβλητικά και μεγαλοπρεπή δημόσια κτίρια. Η χρονική περίοδος μέσα στην οποία κτίστηκε η Ρωμαϊκή Αγορά της Θεσσαλονίκης υποστηρίζεται πως είναι το 42 π.Χ.-138 μ.Χ. Στα χρόνια αυτά κτίστηκαν πολλές Αγορές (Fora) στις διάφορες Ρωμαϊκές επαρχίες, σχεδόν πανομοιότυπα. Μία άλλη άποψη υποστηρίζει πως η Αρχαία Αγορά Θεσσαλονίκης είναι έργο της περιόδου της Ρωμαϊκής Τετραρχίας (τέλη 3ου και αρχές 4ου μ.Χ. Αρχαία Αγορά, που βρίσκεται μεταξύ των οδών Φιλίππου, Αγνώστου Στρατιώτου, Ολύμπου και Μακεδονικής Αμύνης, βόρεια και σε μικρή απόσταση από την οδό Εγνατία, αποκαλύφθηκε στις αρχαιολογικές ανασκαφές του 1966

16 ΑΨΙΔΑ ΓΑΛΕΡΙΟΥ (ΚΑΜΑΡΑ)
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά μνημεία της Θεσσαλονίκης είναι η Θριαμβική Αψίδα του Γαλερίου (Καμάρα). Σύμφωνα με στοιχεία αρχαιολογικών ανασκαφών, η Καμάρα συνδεόταν λειτουργικά με τη Ροτόντα και -με κάποιο τρόπο- και με τα Ρωμαϊκά Ανάκτορα που βρίσκονταν προς το νότο. Η Καμάρα είναι κτίσμα της εποχής της Ρωμαϊκής "Τετραρχίας" (αρχές 4ου μ.Χ. αιώνα) και αποτελεί το ένα σκέλος (δυτικό) μίας στεγασμένης στοάς, που σχηματιζόταν από αψίδες και τόξα. Η Αψίδα του Γαλερίου κατασκευάστηκε για να τιμηθεί ο Ρωμαίος Αυτοκράτορας, όταν αυτός επέστρεψε νικητής στην πόλη (περί το 306 μ.Χ.) μετά από πολέμους του κατά των Περσών. Ανάλογες είναι και οι ανάγλυφες παραστάσεις που υπάρχουν στους δύο πεσσούς που σώθηκαν ως τις μέρες μας.

17 ΣΥΝΤΡΙΒΑΝΙ   Όταν ο Σαμπρή πασάς κατεδάφισε το 1869 τα παραθαλάσσια Βυζαντινά Τείχη της Θεσσαλονίκης και λίγο αργότερα (1889) ο Μιδάτ πασάς τα ανατολικά για να δημιουργηθεί η ονομαζόμενη -τότε- Λεωφόρος Χαμηδιέ (σημ. Εθνικής Αμύνης) προκειμένου να "εξωραϊστεί" η πόλη, δημιουργήθηκε άσχημη εντύπωση στον πληθυσμό της πόλης και ιδιαίτερα στους Έλληνες. Για να απαλειφθεί η εντύπωση αυτή, η τουρκική διοίκηση αποφάσισε να εξωραΐσει το χώρο κατασκευάζοντας το Συντριβάνι, που πέρα από το διακοσμητικό του ρόλο χρησιμοποιούνταν και για το πότισμα των ζώων. Τα παλιό Συντριβάνι αναστηλώθηκε πρόσφατα (1977) από το Δήμο Θεσσαλονίκης και ξανατοποθετήθηκε στον ίδιο ακριβώς χώρο της ομώνυμης πλατείας

18 ΣΚΕΠΑΣΤΗ ΑΓΟΡΑ (ΜΠΕΖΕΣΤΕΝΙ)
 ΣΚΕΠΑΣΤΗ ΑΓΟΡΑ (ΜΠΕΖΕΣΤΕΝΙ)       Το πιο χαρακτηριστικό κτίσμα του πρώτου αιώνα της τουρκοκρατίας, όπου είναι φανερή η τεχνική των βυζαντινών είναι η Σκεπαστή Αγορά ("Μπεζεστένι"), που βρίσκεται στη διασταύρωση των οδών Εγνατία και Βενιζέλου, σε ένα σημείο της παλιάς πόλης της Θεσσαλονίκης. Το Μπεζεστένι, η ομορφότερη αγορά των Βαλκανίων, στέγαζε διάφορα επαγγέλματα, κύρια όμως υφασματέμπορους και χρυσοχόους.

19 ΓΕΝΗ ΤΖΑΜΙ       Το Γενή τζαμί βρίσκεται στην οδό Αρχαιολογικού Μουσείου, στον ανατολικό τομέα της πόλης. Κτίστηκε στα 1902 με σχέδια του Ιταλού αρχιτέκτονα Vitaliano Poselli και χρησιμοποιήθηκε ως τέμενος των "ντονμέδων" (εξισλαμισμένων εβραίων της Θεσσαλονίκης).    

20 ΓΙΑΧΟΥΝΤΙ ΧΑΜΑΜ       Κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας κτίστηκαν και πολλά λουτρά. Το κυριότερο απο αυτά είναι το Γιαχουντί χαμάμ, το οποίο είναι τουρκικός λουτρώνας, που χρησιμοποιούταν μάλιστα μέχρι και πρόσφατα. Βρίσκεται στη διασταύρωση των οδών Φραγκίνη και Βασιλέως Ηρακλείου Θεσσαλονίκης.

21  ΧΑΜΖΑ-ΜΠΕΗ ΤΖΑΜΙ       Το Χαμζά-Μπέη τζαμί, (σημερινό "Αλκαζάρ"), βρίσκεται στη διασταύρωση των οδών Εγνατία και Βενιζέλου, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Υπολογίζεται ότι το κτίριο αυτό κτίστηκε στα 1468.

22 ΑΛΑΤΖΑ-ΙΜΑΡΕΤ       Το Αλατζά-Ιμαρέτ (φτωχοκομείο), βρίσκεται σε πάροδο της οδού Κασσάνδρου και κτίστηκε από τον Ισαάκ-πασά, στα Το "πολύτρουλο" αυτό κτίσμα ξεχώριζε για τον πολύχρωμο μιναρέ, μέρος του οποίου σώζεται και σήμερα.

23 Ο ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Ο ναός του Αγίου Δημητρίου βρίσκεται στο κέντρο σχεδόν της παλιάς πόλης της Θεσσαλονίκης, σε επαφή με τη σημερινή οδό Αγίου Δημητρίου, που ακολουθεί τη χάραξη αρχαίας οδού της πόλης. Είναι κτισμένος σε σχήμα πεντάκλιτης βασιλικής, του λεγόμενου "Ελληνιστικού" τύπου και χτίστηκε το 324 μ. Χ.

24 ΑΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΣ Ο ναός της Αχειροποιήτου βρίσκεται στο κέντρο της παλιάς πόλης της Θεσσαλονίκης. Είναι ξυλόστεγη, τρίκλιτη βασιλική "ελληνιστικού" τύπου και αποτελεί, μαζί με τους ναούς της Θεσσαλονίκης Άγιο Δημήτριο και Αγία Σοφία χαρακτηριστικό δείγμα της παλαιοχριστιανικής ναοδομίας. Ο ναός χτίστηκε το 431 μ.Χ. και πήρε την ονομασία "Ναός της Παρθένου και Θεοτόκου της Αχειροποιήτου και Οδηγήτριας". Κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας ονομάστηκε και Ναός της Αγίας Παρασκευής

25 ΠΑΝΑΓΙΑ ΧΑΛΚΕΩΝ Ο ναός της Παναγίας των Χαλκέων βρίσκεται στο κέντρο της παλιάς πόλης της Θεσσαλονίκης. Είναι κτισμένος σε σχήμα σταυρού, με τρούλο που στηρίζεται στη διασταύρωση των κάθετων. Ο ναός της Παναγίας των Χαλκέων μπορεί να θεωρηθεί εκπρόσωπος της λεγόμενης "Αρχιτεκτονικής Σχολής της Κωνσταντινούπολης" και πρόγονος της "Μακεδονικής Σχολής", όπου διαμορφώθηκαν καθαρές λύσεις "σταυροειδούς" τύπου Κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας ο ναός της Παναγίας των Χαλκέων μετατράπηκε από τους Τούρκους σε μουσουλμανικό τέμενος (τζαμί) με το όνομα "Καζαντζιλάρ τζαμί", μία και βρισκόταν κοντά στην περιοχή των "χαλκάδικων" (καζαντζίδικα) της πόλης.

26 ΔΙΟΙΚΗΤΗΡΙΟ Το Διοικητήριο της Θεσσαλονίκης βρίσκεται στην ομόνυμη πλατεία, πάνω στην οδό Αγίου Δημητρίου. Το κτίριο αυτό κτίστηκε το 1891 με σχέδια του Ιταλού αρχιτέκτονα Vitaliano Poselli, στη θέση που βρισκόταν παλιά το τούρκικο "κονάκι". Μάλιστα, στο Κονάκι, που αποτελούσε το κτίριο της Τουρκικής διοίκησης, σφαγιάστηκαν δημόσια πολλοί αγωνιστές του Απελευθερωτικού Αγώνα. Σήμερα το κτίριο αυτό είναι έδρα του Υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης.

27 ΤΕΛΩΝΕΙΟ Το κτίριο του παλιού τελωνείου το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κτίστηκε το 1909 με σχέδια του αρχιτέκτονα Freyssent και αποτελεί ένα πολύ χαρακτηριστικό δείγμα κατασκευής έργου με οπλισμένο σκυρόδεμα της εποχής. Σήμερα έχει ανακαινισθεί από το Δήμο Θεσσαλονίκης και χρησιμοποιείται σαν επιβατικός σταθμός του λιμένα Θεσσαλονίκης.

28 ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Το Δημοτικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης "Ο Άγιος Δημήτριος" αποτελεί ένα πολύ χαρακτηριστικό κτίσμα των αρχών του αιώνα μας στη Θεσσαλονίκη. Το κτίριο αυτό χρησιμοποιήθηκε σαν νοσοκομείο της Ελληνικής Κοινότητας κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων της τουρκοκρατίας

29 ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ Α.Π.Θ. Το κεντρικό κτίριο της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά κτίσματα της τελευταίας δεκαετίας του προηγούμενου αιώνα. Κτίστηκε το 1887 με σχέδια και επίβλεψη του Ιταλού αρχιτέκτονα Vitaliano Poselli και χρησιμοποιήθηκε αρχικά σαν δημόσια προπαρασκευαστική σχολή, πριν να έρθει στην κυριότητα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

30 ΒΙΛΛΑ ΑΛΛΑΤΙΝΗ Η Βίλλα Αλλατίνη βρίσκεται στην παλιά περιοχή των Εξοχών Θεσσαλονίκης. Στο κτίριο αυτό φυλακίστηκε ο Σουλτάνος Αβδούλ Χαμήτ Β΄, μετά την επανάσταση των Νεοτούρκων το Στο ίδιο κτίριο, μετά την απελευθέρωση, στεγάστηκε το 1926 το νεοσύστατο -τότε- Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Το κτίριο αυτό κτίστηκε το 1896 με σχέδια και επίβλεψη του Ιταλού αρχιτέκτονα Vitaliano Poselli.

31 Κάζα Μπιάνκα (Casa Bianca)
Η Κάζα Μπιάνκα (Casa Bianca) είναι ένα νεοκλασικό κτίριο που βρίσκεται στη διασταύρωση της Λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας με την οδό Θεμιστοκλή Σοφούλη. Κτίστηκε στις αρχές του αιώνα με σχέδια και επίβλεψη του Ιταλού αρχιτέκτονα Piero Arrigoni και χρησιμοποιήθηκε σαν κατοικία του έμπορα Φερνάντεζ. Το κτίριο αυτό είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά νεοκλασικά κτίσματα της Θεσσαλονίκης.

32 ΜΥΛΟΣ Στην περιοχή του Μπεχτσινάρ (κήπος των πριγκίπων) ανάμεσα στον εμπορικό σιδηροδρομικό σταθμό και στην πύλη 14 του λιμανιού, δεσπόζει ένας ψηλός πενταόροφος πύργος, φιγούρα ανέγγιχτη στο πέρασμα των χρόνων. Πρόκειται για τον μύλο του Χατζηγιαννάκη. Χτίστηκε το 1924 και μέχρι το 1986 λειτουργούσε ως αλευρόμυλος.

33 ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ Η πλατεία και η οδός Αριστοτέλους είναι η μοναδική πολεοδομική ενότητα της Θεσσαλονίκης που διατηρήθηκε όπως προτάθηκε από την περίφημη Επιτροπή Εμτιράρ, που σχεδίασε την ανοικοδόμηση της πυρίκαυστης ζώνης, της κεντρικής περιοχής της πόλης, η οποία είχε καταστραφεί από τη φοβερή πυρκαγιά του 1917 Η σημερινή μορφή των προσόψεων της πλατείας Αριστοτέλους, που πριν από την πυρκαγιά καλυπτόταν από διώροφα σπίτια με στενούς δρόμους, ολοκληρώθηκε μόλις τη δεκαετία του 1960.

34 Θεσσαλονίκη: Thessaloniki The crossroads of civilizations
Το σταυροδρόμι των πολιτισμών Οι κοινότητες της Θεσσαλονίκης (από το 1430 μέχρι τον 20ο αιώνα) Thessaloniki The crossroads of civilizations

35 Η Θεσσαλονίκη είναι από τις ελάχιστες ευρωπαϊκές πόλεις με τόση μακραίωνη και αδιάλειπτη ιστορική διαδρομή. Είναι μια πόλη που έζησε και ζει, μια πόλη μητροπολιτικού και αστικού χαρακτήρα, μια πόλη που βίωσε την πολυπολιτισμικότητα, μια πόλη που γνώρισε κατακτητές και καταστροφές, αίγλη και οικονομική ευρωστία, μια πόλη που έχει συνθέσει την ιστορία της από τη διαφορετικότητα των κατοίκων της

36

37 Μουσουλμανική κοινότητα
Muslim community Πριν από την άλωση υπήρχε μουσουλμανική κοινότητα. Μετά την άλωση ήρθαν 1000 οικογένειες από Γιαννιτσά. Πολλές εκκλησίες έγιναν τζαμιά. Σημαντική στιγμή είναι ο εξισλαμισμός χιλιάδων Εβραίων που ονομάστηκαν «Ντονμέδες». Από το 1890 με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη σχηματίζεται ο κύκλος ( Γκενς Καλεμπερης) (νέα ζωή) που είναι εθνικιστές. Τέλος το νεοτουρκικό κίνημα θέλει ένα συγκεντρωτικό κράτος που θα παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο το τούρκικο στοιχείο. Η Θεσσαλονίκη έγινε τόπος [εξορίας] των νεωτεριζόντων αξιωματικών.

38 Στο τέλος του 19 αι. έχουμε ανάπτυξη της παιδείας
Στο τέλος του 19 αι. έχουμε ανάπτυξη της παιδείας. Ιδρύονται πολλά σχολεία, νηπιαγωγεία, σχολή χωροφυλακής και στρατιωτικής, δημοτικά, διδασκαλεία. Αρκετοί έστελναν τα παιδιά τους σε ξένα σχολεία. Οι Μουσουλμάνοι φεύγουν από τη Θεσσαλονίκη το 1923 (Συνθήκη της Λοζάνης). Οι Τούρκοι εγκαταστάθηκαν στην πάνω από την οδό Αγίου Δημητρίου περιοχή (Άνω πόλη Το σπίτι του Κεμάλ στη Θεσσαλονίκη

39 Ισραηλιτική Κοινότητα
Israeli community Η ισραηλιτική κοινότητα υπάρχει στη Θεσσαλονίκη από την εποχή του Κάσανδρου (τέλος 4ου αιώνα π.Χ.) Το 2ο αιώνα μ.Χ .φθάνουν στην πόλη Εβραίοι από την περιοχή της Παλαιστίνης. 1492: Οι Εβραίοι διώχνονται από την Ισπανία και έρχονται στην Ελλάδα. Στα τέλη του 16ου αιώνα η Ισραηλιτική Κοινότητα είναι συγκροτημένη και οικονομικά ισχυρή και δραστηριοποιείται κυρίως στον τομέα της υφαντουργίας (μαλλί και μετάξι). Το Νεκροταφείο της Ισραηλιτικής Κοινότητας

40 Το 1912 η Ισραηλιτική Κοινότητα είναι η μεγαλύτερη της πόλης και επηρεάζει την οικονομική λειτουργία και τις κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές. Μετά την απελευθέρωση οι Εβραίοι της πόλης αναγνωρίστηκαν ως ισότιμοι Έλληνες πολίτες. Το 1923 μαζί με τους Μουσουλμάνους της Μακεδονίας, εγκατέλειψαν την πόλη Ντονμέν (εξισλαμισμένοι Εβραίοι). Το 1931 μέλη της φασιστικής και αντισημιτικής οργάνωσης «Εθνική Ένωση Ελλάδας», έκαψαν την Εβραϊκή Συνοικία «Κάμπελ» με αποτέλεσμα Εβραίοι να μεταναστεύσουν στην Παλαιστίνη.

41 Λίγο πριν τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, η Εβραϊκή Κοινότητα αριθμούσε 52
Λίγο πριν τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, η Εβραϊκή Κοινότητα αριθμούσε μέλη και αντιπροσώπευε το 1/ 6 του πληθυσμού και 20% της οικονομίας της πόλης. Υπήρχαν 16 Συναγωγές και 20 Δημοτικά Σχολεία. Ισραηλίτες Θεσσαλονικείς μεταφέρθηκαν στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Από αυτούς επέζησαν μόλις το 4% Σήμερα η κοινότητα των Εβραίων, αν και μικρή (1.600 μέλη περίπου) είναι καλά οργανωμένη και οικονομικά ανεξάρτητη, έχει 2 Συναγωγές, σχολείο και αθλητική ένωση.

42 Αρμένικη κοινότητα Armenian community
Τα πρώτα στοιχεία για ύπαρξη Αρμένικης κοινότητας στη Θεσσαλονίκη τα βρίσκουμε σε κείμενα του 1882 (η κοινότητα αριθμεί 80 μέλη). Το 1887 άρχισε να λειτουργεί συστηματικά το πρώτο Αρμενικό Σχολείο. Το 1923 μένουν στην πόλη Αρμένιοι. Σήμερα η Αρμένικη κοινότητα αριθμεί μέλη. Αρμενική Εκκλησία Αρμενικό Σχολείο

43 Χριστιανική κοινότητα
Christian community Ελάχιστοι χριστιανοί έμεναν στην πόλη λίγο πριν την άλωσή της, το Αμέσως μετά την εγκατέλειψαν αναζητώντας καταφύγιο στις γύρω αγροτικές περιοχές. Η πολιτική ξαναζωντανέματος της πόλης του σουλτάνου Μουράτ Β', οι εγγυήσεις που δίνει και η απομάκρυνση του τουρκικού στρατού, κάνει τους χριστιανούς να ξαναγυρίσουν στην ερημωμένη και καταστραμμένη πόλη τους. Ο αριθμός τους εκτιμάται από ως άτομα. Με την εγκατάσταση νέων μουσουλμανικών πληθυσμών στην πόλη, τη μετατροπή των μεγαλύτερων και σπουδαιότερων εκκλησιών σε τζαμιά και τη συγκέντρωση των μουσουλμάνων κυρίως γύρω από αυτά, οι χριστιανοί συγκεντρώνονται γύρω από τους ναούς τους και δημιουργούν κάποιες νησίδες ζωής σε μια έρημη πόλη.

44 Η Θεσσαλονίκη μετά την έλευση των Εβραίων
Μετά την έλευση των Εβραίων από την Ευρώπη και την εγκατάστασή τους στο κεντροδυτικό παραθαλάσσιο τμήμα της πόλης οι χριστιανοί περιορίζονται στο νοτιοανατολικό τμήμα της πόλης και σε κάποιες άλλες νησίδες είτε μέσα στις μουσουλμανικές είτε στις εβραϊκές  συνοικίες.                                                                                            Η Θεσσαλονίκη μετά την έλευση των Εβραίων

45 Οι αρχικές ασχολίες των χριστιανών φαίνεται ότι ήταν πολυποίκιλες, από αγροτικές ασχολίες έως επαγγελματικές,  μικροβιοτεχνικές, κυρίως υφαντουργικές, και εμπορικές. Η μεταφορά των εμπορικών δρόμων από τα ανατολικά στα δυτικά και από την ξηρά στη θάλασσα, αλλάζει την οικονομική βάση της ευρύτερης περιοχής της Μακεδονίας από εμπορική σε βιοτεχνική.

46 Αντίστροφη αλλαγή θα γίνει τον 18ο και κυρίως τον 19ο αι
Αντίστροφη αλλαγή θα γίνει τον 18ο και κυρίως τον 19ο αι. με την είσοδο του δυτικοευρωπαΐκού κεφαλαίου και των ευρωπαϊκών προϊόντων, που αλλάζουν την οικονομία από παραγωγική σε μεταπρατική. Παράλληλα ανθεί και το χερσαίο εμπόριο προς τη Κεντρική Ευρώπη. Μετά τη συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή (1774), παρατηρείται άνθηση παραγωγική και εμπορική, καθώς και αύξηση του ελληνικού πληθυσμού της Θεσσαλονίκης με την εγκατάσταση νέων ομάδων, που επιδίδονται κυρίως στο εμπόριο. Η οικονομικοκοινωνική άνοδος του χριστιανικού και ιδιαίτερα του ελληνικού στοιχείου, που συνδυάστηκε με πνευματική άνοδο, διακόπηκε βίαια από τα γεγονότα που ακολούθησαν την επανάσταση του 1821.

47 Στα μέσα του 19ου αι. η Θεσσαλονίκη αρχίζει να ακμάζει
Στα μέσα του 19ου αι. η Θεσσαλονίκη αρχίζει να ακμάζει. Το εμπόριο ανθεί. Οι σιδηροδρομικές συνδέσεις με την Κεντρική Ευρώπη, οι θαλάσσιες αρτηρίες που επαναλειτουργούν με βάση τις διεθνείς συνθήκες, η ίδρυση τραπεζών στην πόλη και η εγκατάσταση βιομηχανικών μονάδων, επιδρούν καταλυτικά στη μετατροπή της πόλης σε μεταπρατικό κέντρο. Το λιμάνι στις αρχές του αιώνα Παλιός Σιδηροδρομικός σταθμός

48 Ο Χριστιανικός πληθυσμός την περίοδο της Τουρκοκρατίας
Εποχή Πληθυσμός 1430 Ελάχιστοι Μουράτ Β΄ 1478 6094 άτομα 7891 άτομα 1821 6100 φορολογούμενα άτομα άτομα 1865 άτομα 1880 άτομα 1895 άτομα

49 Η ανάπτυξη - συγκρότηση  του νεωτερικού πνεύματος όσον αφορά την ελληνική κοινότητα βαίνει παράλληλα με την ανάπτυξη της εκπαίδευσης. «Ελληνικόν σχολείον» λειτουργούσε στις αρχές του 19ου αι. και έκλεισε από το 1821 ως το Στα 1835 ελληνικό σχολείο επαναλειτούργησε σε κτίριο στη σημερινή οδό Στεφ. Τάττη. Το 1852 η «Ελληνική σχολή» βρισκόταν στη συνοικία του Αγίου Αθανασίου και το 1870 μετατράπηκε σε γυμνάσιο. Το 1903 ιδρύθηκε το ορφανοτροφείο Παπάφη « Μελιτεύς».

50 Η πρώτη εφημερίδα, «Ο Ερμής» κυκλοφορεί στις 13-5-1875
Η πρώτη εφημερίδα, «Ο Ερμής» κυκλοφορεί στις Η «Μακεδονία» του Κ. Βελλίδη ιδρύεται και κυκλοφορεί στα 1911. Με τη συνθήκη του Βουκουρεστίου ( ) η Θεσσαλονίκη και η νότια Μακεδονία ενσωματώνονται στην Ελλάδα.

51 Η Θεσσαλονίκη του 20ου αιώνα
Thessaloniki in the 20th century Στις αρχές του 20ου αι. αναπτύσσονται στην περιοχή οι εθνικοί ανταγωνισμοί των βαλκανικών κρατών. Το τέλος των βαλκανικών πολέμων (1912) βρίσκει τα ελληνικά στρατεύματα στην πόλη που περνά στην ελληνική κυριαρχία τώρα πια. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στις αρχές του 20ου αιώνα

52 Σε λίγο θα ξαναβρεθεί στο επίκεντρο εσωτερικών αυτή τη φορά ανταγωνισμών, μια και εδώ θα μεταφέρει ο Βενιζέλος την κυβέρνησή του, όταν θα διαφωνήσει με τον βασιλιά Κωνσταντίνο για τη θέση που πρέπει να κρατήσει η Ελλάδα στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο. Η «κυβέρνηση της Θεσσαλονίκης», με τη συμπαράσταση των συμμάχων της ΑΝΤΑΤ επιβάλλεται στην κυβέρνηση των Αθηνών, και εισάγει την Ελλάδα στον πόλεμο παρά την επιθυμία του βασιλιά Κωνσταντίνου για ουδετερότητα.

53 Η πυρκαγιά του 1917 αποτέφρωσε σε 32 ώρες 120 εκτάρια του ιστορικού κέντρου, σβήνοντας έτσι ένα σημαντικό κομμάτι από την ιστορία της πόλης. Η προσπάθεια ανοικοδόμησής της αποτελεί ορόσημο στην ανάπτυξη της ελληνικής πολεοδομίας, αν και ακυρώθηκε στο μεγαλύτερο μέρος της. Το τμήμα της πόλης που κάηκε στην πυρκαγιά του 1917 (μαύρο)

54 Το 1922 πολλές χιλιάδες προσφύγων έφτασαν εδώ από τη Μικρά Ασία και την Ανατολική Θράκη. Επιτάχθηκαν δημόσια κτίρια, θέατρα και κινηματογράφοι για να στεγάσουν το πλήθος που αναζήτησε καταφύγιο «στον μητρικό της Σαλονίκης κόλπο», προσδίδοντάς της ακόμη ένα προσωνύμιο, «φτωχομάνα». Την ίδια περίοδο η πολιτική της ανταλλαγής των πληθυσμών, εξανάγκαζε τους μουσουλμάνους κατοίκους της να πάρουν τον αντίστροφο δρόμο. Στα τουρκόσπιτα της Άνω Πόλης εγκαθίστανται πρόσφυγες, ενώ καινούργια ονόματα προστίθενται πλάι στα τουρκικά, γαλλικά, ιταλικά στις συνοικίες και τα προάστια της Θεσσαλονίκης για να θυμίζουν τις χαμένες πατρίδες: Νέα Μηχανιώνα, Κορδελιό, Νέα Κρήνη, Νέα Μενεμένη κ.α.

55 Οι πρόσφυγες επέδρασαν καταλυτικά στη νέα φυσιογνωμία της πόλης, μετέφεραν εδώ το επιχειρηματικό τους πνεύμα, αποτέλεσαν φθηνή εργατική δύναμη που προσείλκυσε ξένα κεφάλαια για επενδύσεις στην Ελλάδα. Με τον ερχομό τους εμπλουτίζεται και η ήδη πλούσια μουσική παράδοση της πόλης. Σε αυτή την πλούσια μουσική παράδοση, μείγμα βυζαντινών, ανατολίτικων, αραβικών και σλαβικών στοιχείων, προστίθεται η μουσική της Ιωνίας.

56 Ο ερχομός των προσφύγων στη Θεσσαλονίκη συντελεί στην προώθηση των εργατικών διεκδικήσεων και στην ανάπτυξη εργατικού κινήματος που το 1936 έχει και τον πρώτο του νεκρό. Λίγα χρόνια μετά, στην ταραγμένη περίοδο της Κατοχής, το 1943, εδώ βρίσκει το θάνατο, υπό ανεξιχνίαστες συνθήκες, ο αμερικανός δημοσιογράφος Πολκ και μια εικοσαετία μετά, το 1963, ο βουλευτής της αριστεράς Γρηγόρης Λαμπράκης.

57 Περιδιαβαίνοντας την πόλη ο σύγχρονος επισκέπτης περιδιαβαίνει την ιστορία εικοσιτριών (23) αιώνων, και διαπιστώνει πως εδώ η ζωή, παρόλο που έχει πια όλα τα χαρακτηριστικά και τα προβλήματα μιας μεγαλούπολης, διατηρεί ρυθμούς ακόμη ανθρώπινους!

58

59 Εικονική επίσκεψη στο ΧΩΡΟ και στο ΧΡΟΝΟ
Virtual visit in SPACE and TIME ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑ A visit to museums

60 Το site των Μουσείων και των Αρχαιολογικών Χώρων (Υπουργείο Πολιτισμού)
ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΑ ΚΑΤΑ ΤΟΠΟ (ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ) ΚΑΤΆ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (ΘΕΜΑΤΙΚΑ)

61 ΜΟΥΣΕΙΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ ΦΥΣΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΕΘΝΟΛΟΓΙΚΑ ΤΕΧΝΗΣ (ΘΕΑΤΡΟΥ-ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΚΛΠ) … ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΑΛΛΑ ..…

62 Αρχαιολογικό Μουσείο Αιανής
Το Μουσείο θεμελιώθηκε το 1991 στην Κοζάνη. Βρίσκεται στο στάδιο αποπεράτωσης. Στις συλλογές του Μουσείου περιλαμβάνονται: Ευρήματα της Αιανής, πρωτεύουσας της αρχαίας Ελίμειας, περιοχής της Ανω Μακεδονίας. Ευρήματα από τους δορυφορικούς οικισμούς της ίδιας πόλης. Από τα σημαντικότερα εκθέματά του είναι:

63 Πήλινο ειδώλιο κόρης που χρονολογείται στο δεύτερο μισό του 6ου αιώνα π.Χ.

64 Μουσείο Ακρόπολης Ένα από τα σημαντικότερα μουσεία στον κόσμο. Φιλοξενεί προσωρινά αριστουργήματα της κορυφαίας στιγμής του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, που έχουν αφιερωθεί στο πιο σπουδαίο από τα ιερά της αρχαίας Αθήνας: το τέμενος της Αθηνάς Παρθένου. Πολλά από τα αριστουργήματα που κοσμούσαν την Ακρόπολη έχουν απαχθεί στο εξωτερικό. Η χειρότερη σύληση και κλοπή των μνημείων της Ακρόπολης έγινε από τον Βρετανό λόρδο Ελγιν στις αρχές του 19ου αιώνα.

65 Αεροφωτογραφία της Ακρόπολης

66 ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ

67 Οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου
Οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου. Εργα πιθανώς του μαθητή τουΦειδία, Αλκαμένη. 420 π.Χ.

68 Αρχαιολογικό Μουσείο Αγίου Νικολάου (Κρήτη)
Κρανίο νεαρού αθλητή με χρυσό στεφάνι, από το ρωμαϊκό (1ος αιώνας μ.Χ.) νεκροταφείο

69 Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών
Κεφάλια από χρυσελεφάντινα αγάλματα.

70 Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου Εκθεση " Ρόδος 2400 χρόνια

71 Αρχαιολογικό Μουσείο Ελευσίνας
Πρωτοαττικός αμφορέας(650 π.Χ.)

72 Αρχαιολογικό Μουσείο Επιδαύρου
Αγαλμάτιο παιδιού

73 Aρχαιολογικό Mουσείο Hρακλείου
Pυτό σε σχήμα ταυροκεφαλής

74 Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών
Πυξίδα (κοσμηματοθήκη) από ελεφαντόδοντο. Από τάφο της Θήβας. Μυκηναϊκής περιόδου, 13ος αιώνας π.Χ.

75 Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων
Μαρμάρινη σαρκοφάγος

76 Αρχαιολογική έκθεση στο σταθμό ΜΕΤΡΟ "Ακρόπολις"

77 Αρχαιολογική έκθεση στο σταθμό ΜΕΤΡΟ "Ακρόπολις"
Από τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα,

78 τμήματα από τη ζωφόρο του Παρθενώνα.

79 Αρχαιολογικό Μουσείο Φιλίππων
Κτητορική επιγραφή στο ψηφιδωτό δάπεδο

80 Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου
Λατρευτικό άγαλμα Ηρακλέους από τη Ρήνεια

81 Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιώς
Χάλκινο άγαλμα Αθηνάς. Χρονολογείται στον 4ο αιώνα π.Χ

82 Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιώς
Αναθηματικό ανάγλυφο στον Ασκληπιό 4ου αιώνα π.Χ.

83 Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας
Ψηφιδωτά δάπεδα ιδιωτικών κατοικιών

84 Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας
Μαρμάρινο κεφάλι-πορτρέτο του Μεγάλου Αλεξάνδρου

85 Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας
Μαρμάρινο αγαλμάτιο του "Αλεξάνδρου

86 Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας
Διακόσμηση εσωτερικού τοίχου σπιτιού

87 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Information Πόλη / ταχ.κώδικας Θήβα, 32200 Νομός Βοιωτίας
Πόλη / ταχ.κώδικας Θήβα, 32200 Νομός Βοιωτίας Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας ΕφοΠόλη / ταχ.κώδικας Φηρά 84700 Νομός Κυκλάδων Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου Εφορεία ΚΑ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Ημέρες-'Ωρες λειτουργίας Τιμές εισιτηρίων Θερινό ωράριο Τιμές εισιτηρίων Για το Αρχαιολογικό Μουσείο, το Μουσείο Προϊστορικής Θήρας και τους Αρχαιολογικούς Χώρους της Αρχαίας Θήρας και του Ακρωτηρίου υπάρχει ενιαίο εισιτήριο με τιμή € 8 (μειωμένο € 4). Τηλέφωνο

88 Μουσείο Τηλεπικοινωνιών ΟΤΕ
Το Μουσείο Τηλεπικοινωνιών ιδρύθηκε από τον ΟΤΕ και άνοιξε για το κοινό το Στεγάζεται σε ιδιόκτητο κτίριο 1000 τ.μ. και διαθέτει χώρους για τη μόνιμη έκθεση, αίθουσα προβολών και διαλέξεων, βιβλιοθήκη και εργαστήριο.

89 Tρόποι επικοινωνίας των αρχαίων Ελλήνων (φρυκτωρίες, υδραυλικός τηλέγραφος Αινεία Τακτικού, οπτικός τηλέγραφος Κλεοξένη και Δημόκλειτου κ.λ.π.),

90 Τηλεγραφία Tηλεφωνία

91

92 Σιδηροδρομικό Μουσείο Αθηνών
Ατμομηχανή Οδοντωτής γραμμής Κατασκευασμένη στη Γαλλία το 1899

93 Ατμομηχανή Α4 "Τίρυνς Κατασκευασμένη από την Krauss το 1884.

94 Πολυτελές βαγόνι ατμομηχανής

95 Το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος

96 Το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος

97 Κέντρο Μελετών Εβραϊσμού Θεσσαλονίκης

98 Αυτό ήταν ένα μικρό δείγμα από τους χώρους που μπορεί κανείς να επισκεφτεί εικονικά μέσω του internet This is a small example of the places one can visit using internet


Κατέβασμα ppt "SPACE “Exploring the City surrounding our Prison: a glimpse from Inside to the Outside.” SDE DIAVATON."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google