Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η εκπαίδευση σε Γενικό Πλαίσιο παιδιών στο φάσμα του αυτισμού!!!

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η εκπαίδευση σε Γενικό Πλαίσιο παιδιών στο φάσμα του αυτισμού!!!"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η εκπαίδευση σε Γενικό Πλαίσιο παιδιών στο φάσμα του αυτισμού!!!
Πόπη Καλησπεράκη Τμήμα Ένταξης 7ου Δημ. Σχ. Ρεθύμνου

2 Ο αυτισμός σε 8 λεπτά

3 Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού)
Ποιοι μαθητές φοιτούν στο Δημοτικό Σχολείο Παράλληλη στήριξη Τμήμα Ένταξης Νοητική αναπηρία Αισθητηριακές αναπηρίες Κινητικές αναπηρίες Χρόνια μη ιάσιμα νοσήματα Διαταραχές λόγου –ομιλίας Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ( δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δυσαριθμησία. ΔΕΠ - ΔΕΠ - Υ Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού) Σύνθετες γνωστικές , συναισθηματικέ ς και κοινωνικές δυσκολίες Παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης Περισσότερες νοητικές ικανότητες και ταλέντα

4 Ένταξη στο σχολικό πλαίσιο
Αναγκαίες προϋποθέσεις: Το σχολείο να έχει ενταξιακή πολιτική. Ευαισθητοποιημένος δάσκαλος τάξης. Να υπάρχει Τμήμα Ένταξης ή Παράλληλη στήριξη στο σχολείο. Ο μαθητής να : έχει γλωσσικές ικανότητες και να ανταποκρίνεται στους βασικούς κανόνες συμπεριφοράς που διέπουν τη λειτουργία της τάξης και της Σχολικής Μονάδας.

5 Δυσκολίες Ένταξης Παιδί Γλώσσα Στερεοτυπίες
Επιθυμία για διατήρηση ομοιότητας Εξέχουσα μνήμη Υπερευαισθησία σε ερεθίσματα Διατροφικές διαταραχές Ανοχή στον πόνο Κοινωνική αλληλεπίδραση με ιδιαιτερότητες Ελλιπής θεωρία του νου Δημιουργικό παιχνίδι (έλλειψη φαντασίας)

6 Γλώσσα Προ –λεκτική πραγματολογία Μη–λεκτική πραγματολογία
Έλλειψη ή μειωμένο ενδιαφέρον για τους ανθρώπους. Έλλειψη ή μειωμένη πρωτοβουλία για αλληλεπίδραση. Περιορισμένη πρόθεση για επικοινωνία. Μη–λεκτική πραγματολογία Δυσκολία στην κατανόηση των εκφράσεων του προσώπου. Δυσκολία συντονισμού του βλέμματος. Δυσκολία στην κατανόηση της προσωδίας του λόγου. Ασυνήθιστη χροιά και ένταση φωνής. Λεκτική πραγματολογία Δυσκολία στην αφήγηση. Δυσκολία στην αιτιολόγηση καταστάσεων. Δυσκολία στην έναρξη και συντήρηση συζήτησης. Περιορισμένα θέματα συζήτησης. Λεκτικές εμμονές.

7 Οικογένεια Σχολείο Κοινωνία Άγνοια ή λάθος ενημέρωση.
Άρνηση αποδοχής διαφορετικότητας. Δυσκολία στην εξασφάλιση της κατάλληλης εκπαίδευσης. Δυσκολία στην παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών. Σχολείο Γνωσιοκεντρική φιλοσοφία. Ανελαστικά αναλυτικά προγράμματα διδασκαλίας. Ο τρόπος αξιολόγησης των μαθητών. Έλλειψη ενημέρωσης και προκαταλήψεις από τους εκπαιδευτικούς. Συμμαθητές. Απουσία ειδικοτήτων. Προκαταλήψεις από την πλευρά των γονέων των άλλων μαθητών. Υλικοτεχνικές υποδομές. Κοινωνία Ισχυρές προκαταλήψεις. Έλλειψη υποδομών ( Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα, Σχολεία με προϋποθέσεις ).

8 Παρέμβαση

9 Παρέμβαση στην οικογένεια
Αλληλοενημέρωση. Αποδοχή του παιδιού. Ρεαλιστικοί στόχοι. Ενίσχυση της αντοχής στη ματαίωση. Ενημέρωση και στήριξη των αδελφιών και κοντινών συγγενών που εμπλέκονται στην καθημερινότητα των παιδιών. Οργάνωση της καθημερινής ρουτίνας της οικογένειας με επίκεντρο το πρόγραμμα του παιδιού. Συστηματική επικοινωνία με τους εμπλεκόμενους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οργάνωση του χώρου και τρόπου διαβάσματος (παρακολούθηση στο Τ.Ε). Ενίσχυση της προσπάθειας και όχι μόνο της επιτυχίας. Απεμπλοκή από τη βαθμολογία. Ενημέρωση για διεκδίκηση δικαιωμάτων. Υγιές, ισορροπημένο με υπομονή και ανοχή περιβάλλον.

10 Ενδεικτική φόρμα στοχοθεσίας στους τομείς:
Επικοινωνία – προφορικός λόγος Ψυχοκινητικότητα Νοητικές ικανότητες Γλώσσα Μαθηματικά Ψυχολογικός τομέας Κοινωνικός τομέας

11 Τμήμα Ένταξης 7ου Δημ. Σχ. Ονοματεπώνυμο : Τάξη: Ημερομηνία: ΣΤΟΧΟΙ
Τμήμα Ένταξης 7ου Δημ. Σχ. Ονοματεπώνυμο : Τάξη: Ημερομηνία: ΣΤΟΧΟΙ Περιοχές παρέμβασης Παρούσα κατάσταση Βραχυπρόθεσμοι στόχοι Μακροπρόθεσμοι στόχοι Επικοινωνία- προφορικός λόγος Ακρόαση Συμμετοχή σε διάλογο Δομή λόγου Λεξιλόγιο Άρθρωση Ψυχοκινητικότητα Αδρή και λεπτή κινητικότητα Προσανατολισμό στο χώρο Προσανατολισμό στο χρόνο Πλευρίωση

12 Περιοχές παρέμβασης Παρούσα κατάσταση Βραχυπρόθεσμοι στόχοι Μακροπρόθεσμοι στόχοι Νοητικές ικανότητες Οπτική μνήμη Ακουστική μνήμη Προσοχή Γλώσσα Φωνολογική ενημερότητα. Ανάγνωση Γραφή Μαθηματικά Ταξινομήσεις Σειροθετήσεις Αντιστοιχίσεις Αρίθμηση Απαρίθμηση Σύμβολα αριθμών Γραφή αριθμών Πράξεις Προβλήματα Χρόνος- ‘ Ωρα - Χρήματα

13 Περιοχές παρέμβασης Παρούσα κατάσταση Βραχυπρόθεσμοι στόχοι Μακροπρόθεσμοι στόχοι Ψυχολογικός τομέας Αυτοσυναίσθημα Αυτοέλεγχος Συναισθήματα Κοινωνικός τομέας Συνεργασία Σχέσεις Παιχνίδι

14 Περιγραφή συμπεριφοράς μαθητή Γ΄ τάξης
Περιγραφή συμπεριφοράς μαθητή Γ΄ τάξης Του αρέσει να περιφέρεται στην τάξη ενώ δυσκολεύεται να καθίσει δίπλα στα άλλα παιδιά. Όταν αποφασίσει να έλθει να καθίσει κοντά μας βάζει τα πόδια του πάνω στην καρέκλα ή το θρανίο. Νομίζω ότι δεν ενδιαφέρεται για εμάς αλλά για την δραστηριότητα που κάνουν τα άλλα παιδιά. Πολλές φορές ξαπλώνει πάνω στο θρανίο και δε θέλει να σηκωθεί. Κρατά διάφορα μικροαντικείμενα και τα παρατηρεί με αφοσίωση. Του αρέσει να μουντζουρώνει το θρανίο του και το διπλανό του τοίχο. Ξεκολλά ότι είναι στον πίνακα ανακοινώσεων. Περπατά στις άκρες των ποδιών του ενώ όταν δυσανασχετεί χτυπά απαλά τα χέρια του σαν φτερούγες. Βγάζει το φαγητό του και θέλει να φάει την ώρα του μαθήματος. Ενοχλείται από οσμές που εμείς δεν μυρίζουμε. Κάθε ημέρα έρχεται με ένα έντομο ή ερπετό και θέλει να το έχει πάνω στο θρανίο του. Άλλοτε θέλει χαμηλά τη μουσική και άλλοτε σε μεγάλη ένταση. Δεν ενδιαφέρεται να δημιουργήσει φίλους. Δεν βγάζει τα βιβλία του, δουλεύει με αργούς ρυθμούς και δεν ενδιαφέρεται να τελειώσει. Συχνά υπενθυμίζει ότι στο άλλο σχολείο έβγαινε έξω από την τάξη όποτε ήθελε και δεν έγραφε. Επίσης δείχνει να έχει άγνοια του κινδύνου( πέφτει ανάποδα μαζί με την καρέκλα του, πηδά από την θεατρική σκηνή και από την κορυφή της σκάλας). Στο διάλειμμα μπαίνει στο γραφείο των δασκάλων και παίρνει ότι φαγώσιμο υπάρχει. Κάνει συνεχώς ανάποδες τούμπες και τρέχει στους διαδρόμους .

15 Συμφωνία Μετά από συζήτηση με τους γονείς , τη δασκάλα της τάξης του , το δάσκαλο που τον βοηθά στα μαθήματά το απόγευμα στο σπίτι και την ψυχολόγο του Κ.Ε.Δ.Δ.Υ συμφωνήσαμε ότι : Θέλουμε να φτάσει το παιδί σε ένα σχετικά ικανοποιητικό γνωστικό , ψχοκινητικό και κυρίως συναισθηματικό και επικοινωνιακό επίπεδο ώστε να μπορεί να ενταχθεί σε ομάδα. Το περιβάλλον τόσο το σχολικό όσο και το οικογενειακό χρειάζεται να είναι οριοθετημένο και οργανωμένο. Θα προσπαθήσουμε να καλλιεργηθεί αίσθηση ασφάλειας και μια σχέση εμπιστοσύνης .Επίσης να τονωθεί το αυτοσυναίσθημά του με βιώματα επιτυχίας. Θα το ενθαρρύνουμε να παραμένει στην αίθουσα όλη τη διδακτική ώρα και σταδιακά να αυξηθεί ο χρόνος παραμονής στη θέση του. Θα φροντίσουμε να αποκτήσει κοινωνικά παραδεκτές συμπεριφορές ώστε να μην ενοχλεί τους συμμαθητές του παίρνοντας μέρος σε ομαδικές δραστηριότητες και να αποκτήσει φίλους. Για όσο χρόνο χρειαστεί την ώρα της προσευχής και των διαλειμμάτων θα επιτηρείται διακριτικά . Θα έρχεται στο Τμήμα Ένταξης το πρώτο δίωρο κάθε ημέρα για το μάθημα της γλώσσας και αργότερα και για μαθηματικά. Θα χρησιμοποιούμε το βιβλίο του ΟΕΔΒ και θα ακολουθούμε περίπου την ίδια σειρά μαθημάτων με την τάξη του. Παράλληλα θα χρησιμοποιούμε και άλλα βιβλία. Για ανάγνωση θα παίρνει λιγότερο κείμενο και θα δοθεί βάρος τόσο στη σωστή αποκωδικοποίηση όσο και στην κατανόηση. Λιγότερη ορθογραφία και όταν χρειάζεται διαφορετικές γραμματικές ασκήσεις. Όταν ο ίδιος θέλει θα δανείζεται βιβλία από την τάξη, θα τα διαβάζει στο σπίτι και θα μας λέει το νόημα. Στα ιστορικά μαθήματα θα μαθαίνει τις κυριότερες ερωτήσεις και θα προσπαθεί να τις εκφράσει σωστά . Στην αρχή θα σημειώνουμε τις εργασίες του στο πρόχειρο μέχρι να είναι ικανός να το αναλάβει ο ίδιος. Τα απογεύματα θα παρακολουθήσει πρόγραμμα ενόργανης γυμναστικής για σωματική εκτόνωση και κοινωνικοποίηση. Αν χρειασθεί αργότερα ίσως παρακολουθήσει πρόγραμμα εργοθεραπείας. Η συνεργασία όλων όσων συμμετέχουμε στο εκπαιδευτικό του πρόγραμμα χρειάζεται να είναι συνεχής και συντονισμένη για να μην αποπροσανατολίζεται το παιδί με διαφορετικές προσεγγίσεις και αντιμετωπίσεις. Η δασκάλα του Τ.Ε. Π. Καλησπεράκη

16 Διδακτικές τεχνικές Ήρεμο περιβάλλον. Οργάνωση χώρου.
Ατομικά εκπαιδευτικά προγράμματα. Σταθερό ημερήσιο πρόγραμμα (ρουτίνες). Εξατομικευμένη πολυαισθητηριακή διδασκαλία (απλοποίηση ύλης, μνημονικά βοηθήματα, προσαρμοσμένο εποπτικό υλικό, υπολογιστής, παιχνίδια ρόλων, μουσικά παιχνίδια, κοινωνικές ιστορίες κ.λ.π.). Απλοποίηση του λόγου ( σαφείς οδηγίες με απλές εκφράσεις, χρόνο για ανταπόκριση). Σταδιακή ελάττωση ηχολαλίας και εμμονών. Διαφορετικό σύστημα αμοιβών. Δόμηση δραστηριοτήτων διαλλείματος. Δόμηση και αναδόμηση.

17 Ενδεικτικό Εποπτικό υλικό

18

19 Δάσκαλος της τάξης Ειδικότητες Διάθεση για συνεργασία.
Ενημέρωση μαθητών. Οργάνωση χώρου. Γραπτό λόγο. Ιστορικά μαθήματα. Αξιολόγηση. Σημειώσεις μαθημάτων. Συνεργασία με γονείς μαθητή και γονείς συμμαθητών. Ειδικότητες

20


Κατέβασμα ppt "Η εκπαίδευση σε Γενικό Πλαίσιο παιδιών στο φάσμα του αυτισμού!!!"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google