Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΔΥΣΣΕΑ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΔΥΣΣΕΑ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΔΥΣΣΕΑ
Λαφαζάνη Τέτα Παντελάτου Διαμαντούλα Λαγουρός Παντελής Μπουγιούρη Καλλιόπη Μπούρας Άγγελος

2 Καβάφης-Ιθάκη

3 Συναισθήματα Συγκίνηση:
Πόθος για περιπέτεια καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του Οδυσσέα τρόπος εξιστόρησης της ζωής του από όλους τους ποιητές Ταύτιση με τον ήρωα: Ο αναγνώστης ταυτίζει τα πάθη του Οδυσσέα με δικές του εμπειρίες

4 Το κοινό θέμα των ποιημάτων
Γενναιότητα: Αντιμετώπιση πολλών κινδύνων Αγάπη προς πατρίδα και συντρόφους Ευστροφία: Κατασκευή Δούρειου Ίππου Απόκτηση εμπειριών και γνώσεων

5 Συμφωνία ποιημάτων με ομηρική παράδοση
Όλα τα ποιήματα συμφωνούν με την ομηρική παράδοση. Πιο συγκεκριμένα : 1ο ποίημα-Σεφέρης Έντονος πόθος να βάλει τέλος στις περιπέτειές του και να ανταμώσει την οικογένειά του Διάρκεια της ταλαιπωρίας του Αλλαγή εξωτερικής εμφάνισης Αντιμετώπιση κινδύνων Τέχνασμα Δούρειου Ίππου Πόνος για το θάνατο των συντρόφων

6 2ο ποίημα-Βιργιλίου Κατασκευή του Δούρειου Ίππου Άλωση της Τροίας 3ο ποίημα-Καβάφη Κίνδυνοι για να φτάσει κανείς στον προορισμό του (Κύκλωπας, Ποσειδώνας)

7 4ο ποίημα-Σίλλερ Αντιμετώπιση κινδύνων Κακουχίες Άφιξη Οδυσσέα στην πατρίδα του Μη αναγνώριση πατρίδας από Οδυσσέα 5ο ποίημα Τελευταίο βράδυ μεταξύ Καλυψώς και Οδυσσέα : αγάπη και τρυφερότητα μεταξύ τους

8 πρόθεση των ποιητών –προβολή προσώπου ήρωα
πρόθεση των ποιητών –προβολή προσώπου ήρωα 1ο ποίημα: Αγώνες ατόμου για επίτευξη στόχου παρόλες τις δυσκολίες και τις θυσίες Πρότυπο, οδηγός: Οδυσσέας απλός άνθρωπος, έλληνας όλων των εποχών 2ο ποίημα: Πολυμηχανία Οδυσσέα  δούρειος ίππος Επιφυλάξεις για ορισμένα θέματα

9 3ο ποίημα: Περιπέτειες  δυσκολίες ζωής Ιθάκη  προορισμός Αξία ταξιδιού επιστροφής  εμπειρίες γνώσεις 4ο ποίημα: Βάσανα Οδυσσέα  πολυβασανισμένος άνθρωπος Υπομονή: επίτευξη στόχου 5ο ποίημα: Αξία προσπάθειας συνέχειας αγώνα Απόρριψη κάθε τι κατώτερου του στόχου

10 Ποιητικό σύμβολο Ιθάκης στο ποίημα του Κ. Καβάφη
Καβάφης & συμβολισμοί-αλληλένδετες έννοιες Ιθάκη: συμβολίζει το δρόμο και όλη τη διαδικασία προς την κατάκτηση ενός στόχου Όσο μακρύτερο είναι το ταξίδι, τόσο περισσότερα αποκομίζουμε. Κάθε στιγμή είναι πολύτιμη, διότι μας γεμίζει γνώσεις, εμπειρίες και συναισθήματα

11 Κοινά μοτίβα και στίχοι
Στα ποιήματα παρουσιάζονται πολλές ομοιότητες όσον αφορά το περιεχόμενο, καθώς ο βασικός άξονάς τους είναι η ζωή του Οδυσσέα. Πιο συγκεκριμένα: Εμφανίζεται ομοιότητα στους στίχους των ποιημάτων 1, 3, όπου φαίνεται ο νόστος του Οδυσσέα. Και παρουσιάζεται και πάλι το φάντασμα του Οδυσσέα με μάτια κοκκινισμένα από του κύματος την αλμυρά. Κείμενο 1 Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας, τον θυμωμένο Ποσειδώνα μη φοβάσαι. Κείμενο 2

12 Επιπλέον τονίζεται και η πονηριά αλλά και εξυπνάδα του Οδυσσέα στα κείμενα 1, 2
«Φαντάζομαι πως έρχεται να μ’ ορμηνέψει πώς να φτιάξω και εγώ ένα ξύλινο άλογο, για να κερδίσω τη δική μου Τροία». Κείμενο 1 «Αυτό έχετε καταλάβει για τον Οδυσσέα; Ή μέσα στο ξύλινο αυτό άλογο κρύβονται Αχαιοί ή είναι κάποιος μηχανισμός που φτιάχτηκε, για να περάσει τα τείχη». Κείμενο 2

13 Ομηρική παράδοση Οι περιπέτειες του Οδυσσέα από την Τροία ως την Ωγυγία Έφυγε από Τροία με 12 πλοία και επί 10 χρόνια πάλευε να επιστρέψει στην πατρίδα του Πολέμησε: Κίκονες, Λωτοφάγους, Κύκλωπες Λαιστρυγόνες, ανέμους του Αιόλου, Κίρκη, Σειρήνες, Σκύλλα, Χάρυβδη Ναυαγός στην Ωγυγία  7 χρόνια με Καλυψώ, νοσταλγώντας Ιθάκη

14 Κατάσταση στην Ιθάκη και απόφαση θεών
Άρχοντες  μνηστήρες Πηνελόπης (λόγω περιουσίας) Αθηνά  ενθάρρυνση Τηλέμαχου για ανάληψη πρωτοβουλιών Ερμής  Ωγυγία  ελευθέρωση Οδυσσέα Από την Ωγυγία στην Ιθάκη Μέσω χώρας των Φαιάκων

15 Αποκατάσταση Οδυσσέα στο σπίτι και το λαό του
Αποκατάσταση Οδυσσέα στο σπίτι και το λαό του Αθηνά  βοήθεια Οδυσσέα  μεταμόρφωση σε ζητιάνο Τηλέμαχος  προστασία ζητιάνου, αγώνας τοξοβολίας Οδυσσέας  νίκησε  κατά των μνηστήρων  κύριος σπιτιού και της γυναίκας του

16 ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΔΥΣΣΕΑ
Νίκος Λιόλιος Βασίλης Μαρκομιχάλης Όλγα Μάστορα Στάθης Μπαρμπούτσης Δήμητρα Μπιλιράκη 16

17 Οδυσσέας, Α. Τένισον Δάντης, Κόλαση, Άσμα ΚΣΤ΄ Κ.Π.Καβάφης, Δευτέρα Οδύσσεια Ο Οδυσσέας στην Ιθάκη, Λαρς Φορσσέλ Χοσέ Ιέρρο, από τη συλλογή Ατζέντα, 1991

18 Τα συναισθήματα Μελαγχολία και απογοήτευση Πικρία Προβληματισμός 18

19 Το θέμα των ποιημάτων Το θέμα είναι κοινό και αναφέρεται σε μια διαφορετική παράδοση για τον Οδυσσέα, σύμφωνα με την οποία δεν ικανοποιήθηκε από την επιστροφή του στην Ιθάκη, αλλά θέλησε να επιχειρήσει και άλλες περιπέτειες, για να αποκομίσει περισσότερες εμπειρίες. 19

20 Σχέση ποιημάτων και ομηρικής παράδοσης
Το θέμα των ποιημάτων διαφέρει με όσα αναφέρει η ομηρική παράδοση. Στον Όμηρο μας παρουσιάζεται ένας αλλιώτικος Οδυσσέας από αυτόν των ποιημάτων. Ένας Οδυσσέας που νοσταλγεί την πατρίδα του και την οικογένειά του και όχι ένας τυχοδιώκτης που αναζητά εμπειρίες. 20

21 Πρόθεση των ποιητών Πρόθεση των ποιητών είναι να προβάλουν τον Οδυσσέα ως σύμβολο της ανικανοποίητης φύσης του ανθρώπου. Ο ήρωας είναι ζωντανός και αναζητά διαρκώς νέες περιπέτειες και εμπειρίες. 21

22 Σχολιασμός του στίχου: «Οδύσσεια δευτέρα και μεγάλη»
Σχολιασμός του στίχου: «Οδύσσεια δευτέρα και μεγάλη» Αντίθετη με την πρώτη (νόστος του Οδυσσέα) Εννοείται ότι παρόλο που γύρισε στην Ιθάκη δεν ήταν ευχαριστημένος (επιθυμία για περιπέτεια) 22

23 Κοινά μοτίβο στα ποιήματα
Οδυσσέας: Γερασμένος, επιθυμία για περιπέτεια, νοσταλγία για προηγούμενα ταξίδια Αγάπη Πηνελόπης και Τηλέμαχου Αδιαφορία Οδυσσέα, προτίμηση συντρόφων Τένισον – Δάντης: «Είμαστε γέροι» Τένισον – Καβάφης: «Νοσταλγία ταξιδιών» 23

24 Διαδικτυακές πληροφορίες
Οι ποιητές βασίστηκαν στη μεθομηρική παράδοση σχετικά με τη ζωή του Οδυσσέα, κατά την οποία ο ίδιος μετά την επιστροφή του στην Ιθάκη ρίχτηκε σε νέες περιπέτειες ταξιδεύοντας αυτή τη φορά προς την Εσπερία (Δύση). 24

25 ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΤΟΥ ΤΕΝΙΣΟΝ (απόσπασμα)
Όχι, δε ζει όποιος αναπνέει μονάχα. Δεν αξίζει στριμωγμένοι οι άνθρωποι να 'ναι ο ένας κοντά στον άλλο. Κι αν τώρα ζωή λίγη μου απομένει, μα και μιαν ώρα μόνο σαν μπορέσεις απ' την αιώνια τη σιγή ν' αρπάξεις, πολλά πράγματα νέα θα ιδείς, θα μάθεις!... Θα ήμουν δειλός, αν ήθελα για λίγο καιρό, που ακόμα θα χαρώ τον ήλιο, προσεχτικά να ζήσω μετρημένα, αφού ο πόθος φλογίζει την ψυχή μου ν' ακολουθήσω τη γνώση σαν αστέρι πέρα απ' τα ουράνια, εκεί που ο νους δε φτάνει. 25

26 Ο Οδυσσέας μέσα από την πεζογραφία
Κουτσούλας Χρήστος Μαραγκόζογλου Δήμητρα Μπεκές Νώντας Μπίνιος Μιχάλης

27 Τι εννοεί ο συγγραφέας του πρώτου κειμένου λέγοντας ότι ο άνθρωπος είναι δημιουργός της τύχης του;
Ο ίδιος ο άνθρωπος με τις επιλογές του και τις πράξεις του καθορίζει το μέλλον του και όχι κάποια ανώτερη δύναμη, όπως οι Θεοί ή η μοίρα.

28 Ποια εικόνα παρουσιάζεται στο δεύτερο κείμενο, αν δούμε την Οδύσσεια χωρίς τη νοσταλγία του αναγνώστη. Ο Οδυσσέας: Δεν επιδιώκει να γυρίσει σπίτι του, προτιμάει να κοιμάται με διάφορες γυναίκες. Δεν επιστρέφει με τη δική του απόφαση, αλλά με αυτή των Θεών.

29 Ποια εξήγηση δίνει στο τρίτο κείμενο ο συγγραφέας για τις περιπλανήσεις του Οδυσσέα; Πόσο ανατρεπτική μπορούμε να χαρακτηρίσουμε την παραπάνω ερμηνεία; Ο Οδυσσέας στο ταξίδι του αναζητά τον πραγματικό του εαυτό. Δίνεται μια ανατρεπτική εικόνα για την Οδύσσεια, στην οποία συναντάμε την Πηνελόπη να μην θέλει να είναι μαζί με τον Οδυσσέα αλλα προτιμά να υφαίνει και να φλερτάρει με τους μνηστήρες.

30 Πώς μπορούμε να χαρακτηρίσουμε τον Οδυσσέα από όσα γράφει στην Καλυψώ στο τέταρτο κείμενο;
Επιπόλαιος Μετανιωμένος Εκδικητικός, βίαιος Άπιστος, γυναικάς Εγωιστής

31 Τι εννοεί στο πέμπτο κείμενο ο συγγραφέας χαρακτηρίζοντας την Οδύσσεια ως το χρονικό ενός τυχοδιώκτη; Αφήνει τη ζωή του στα χέρια των θεών και της μοίρας. Δεν κάνει προσπάθειες για να καθορίσει το μέλλον του.

32 Ποια από τα παραπάνω κείμενα συμφωνούν με την ομηρική παράδοση και ποια με τη μεθομηρική παράδοση της ζωής του Οδυσσέα; Και τα πέντε κείμενα είναι σύμφωνα με τη μεθομηρική παράδοση. Πιο ειδικά, αυτά είναι: 1. Στέλιος Ξεφλούδας, Οδυσσέας, Δίφρος, 1974 2. Απόσπασμα από το μυθιστόρημα του γερμανού Bernhard Schlink με τίτλο Die Heimkehr (2006) 3. Το υφαντό της Πηνελόπης ή ποιος ξεγελάει ποιον, Αουγκούστο Μοντερρόσο 4. Λουκιανός ο Σαμοστατεύς, «Αληθινή Ιστορία» 5. ELECTRICO W, Ερβέ Λε Τελιέ.

33 Το υφαντό της Πηνελόπης ή ποιος ξεγελάει ποιον
Πριν από χρόνια ζούσε στην Ελλάδα κάποιος ονόματι Οδυσσέας (ο οποίος αν και αρκούντως σοφός ήταν και ιδιαίτερα πολυμήχανος), παντρεμένος με την Πηνελόπη, χαρισματική γυναίκα μοναδικής ομορφιάς που το μόνο της ελάττωμα ήταν η υπερβολική της εμμονή με την υφαντική, συνήθεια χάρη στην οποία μπορούσε να περνάει μοναχή μεγάλα χρονικά διαστήματα. Ο θρύλος λέει ότι κάθε φορά που ο Οδυσσέας με την ευστροφία που παρατηρούσε ότι, παρά τις απαγορεύσεις του, αυτή ήταν έτοιμη να αρχίσει ένα από τα ατελείωτα υφαντά της, θα μπορούσες να τον δεις τις νύχτες να ετοιμάζει κρυφά τις αρβύλες του κι ένα καλό σκάφος ,μέχρι που χωρίς να της πει τίποτα να γυρίσει τον κόσμο και να ψάχνει να βρει τον εαυτό του. Με τον τρόπο αυτό κατάφερε να τον κρατήσει μακριά της ενώ φλέρταρε με τους μνηστήρες, κάνοντας τους να πιστεύουν ότι ύφαινε όσο ταξιδεύει ο Οδυσσέας και όχι ότι ο Οδυσσέας ταξιδεύει όσο εκείνη υφαίνει, όπως θα μπορούσε να έχει φανταστεί ο Όμηρος, που,ως γνωστόν πότε πότε κοιμόταν και δεν έπαιρνε είδηση τίποτα.

34 ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΟ : ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΣΕ ΜΙΑ ΠΡΑΞΗ «ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΚΑΙ ΚΑΛΥΨΩ» Ν. Λυγερός
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΟ : ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΣΕ ΜΙΑ ΠΡΑΞΗ «ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΚΑΙ ΚΑΛΥΨΩ» Ν. Λυγερός ΑΠΟ ΤΟΥΣ : ΟΡΦΕΑΣ ΛΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΛΙΑΠΗΣ ΜΑΡΙΝΑ ΜΑΝΤΟΓΛΟΥ ΕΛΙΝΑ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΩΤΗ ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΑΝΤΗΣ

35 Ποια συναισθήματα δημιουργεί η ανάγνωση του θεατρικού έργου ;
Το έργο δημιουργεί ανάμεικτα συναισθήματα. Αρχικά γεννάται μια «προσμονή», καθώς περιμένουμε να συνέλθει ο Οδυσσέας και αναμένουμε την απάντησή του στην εξομολόγηση της Καλυψώς. Στη συνέχεια προκαλείται μια ευχαρίστηση, αφού τα συναισθήματα είναι αμοιβαία, αλλά στο τέλος νιώθουμε έντονη απογοήτευση που δεν μπορούν να εκπληρώσουν τον έρωτά τους .

36 Σε ποια σημεία ο συγγραφέας φαίνεται να ακολουθεί την ομηρική παράδοση ;
Στο κείμενο φαίνεται ότι ο Οδυσσέας ναυαγεί στην Ωγυγία και η Καλυψώ τον βρίσκει στην παραλία. « Ο Οδυσσέας κείτεται στο έδαφος» , «με το χάραμα φτάνει η Καλυψώ. Στη συνέχεια γονατίζει δίπλα του, τον αναστρέφει και απαλά τοποθετεί το κεφάλι του στα γόνατά της». Επίσης, η Καλυψώ φαίνεται να ερωτεύεται τον Οδυσσέα: «Καλυψώ: Τι έχεις αγάπη μου;» Τέλος, οι θεοί παρουσιάζονται να παροτρύνουν την Καλυψώ να αφήσει τον Οδυσσέα να φύγει. «Αχιλλέας : η ετυμηγορία των θεών έπεσε . Οδυσσέας : Ποια, λοιπόν, είναι η απόφασή τους; Αχιλλέας: Η εγκατάλειψη!»

37 Σε ποια σημεία ο συγγραφέας φαίνεται να αποκλίνει από την ομηρική παράδοση ;
Ο συγγραφέας του θεατρικού έργου αποκλίνει σε πολλά σημεία από την ομηρική παράδοση. Αρχικά αναφέρει ότι ο Αχιλλέας θα μπορούσε να είχε σωθεί από το Οδυσσέα αν αυτός δεν ήταν δεμένος. Επιπλέον, ένα σημαντικό τμήμα του θεατρικού έργου που αποκλίνει από την ομηρική παράδοση είναι το σημείο που ο Οδυσσέας και η Καλυψώ είναι πολύ ερωτευμένοι και δεν θέλουν να αποχωριστούν ο ένας τον άλλον, αλλά αντίθετα θέλουν να μείνουν για πάντα μαζί και να κάνουν και παιδιά .Τέλος , κατά την ομηρική παράδοση δεν εμφανίζεται το φάντασμα του Αχιλλέα . Αντίθετα, στο θεατρικό έργο συμβουλεύει τον Οδυσσέα τι να κάνει και του ανακοινώνει την απόφαση των θεών , δηλαδή ότι πρέπει να φύγει από το νησί της Ωγυγίας και να πάψει να αγαπά την Καλυψώ.

38 Ποιο είναι το κύριο θέμα που πραγματεύεται το θεατρικό έργο ;
Το έργο ξεκινάει με την άφιξη του Οδυσσέα στην Ωγυγία, το νησί της Καλυψώς. Όμως, η ιστορία δεν εξελίσσεται ακριβώς όπως στα Ομηρικά έπη. Κύριο θέμα της είναι ο έρωτας της Καλυψώς και του Οδυσσέα, ο οποίος όμως παρεμποδίζεται από τους Θεούς, επειδή είναι ανάμεσα σ’ ένα θνητό και μια θεά. Οι προσπάθειες της Καλυψώς να τον αποδεχθούν οι θεοί πέφτουν στο κενό, οπότε το μόνο που επιθυμεί η ίδια είναι να γίνει και εκείνη θνητή.

39 Πως σκιαγραφείται ο Οδυσσέας στο έργο ;
Ο Οδυσσέας παρουσιάζεται να μιλά με θράσος στην Καλυψώ στην αρχή της σκηνής και να μιλά άσχημα για τους θεούς, όταν μαθαίνει ότι πρέπει να εγκαταλείψει την Καλυψώ. Αυτά δείχνουν ότι δε φοβάται τους θεούς. Επίσης, νιώθει ενοχές και μεγάλη πίκρα που δεν έσωσε τον Αχιλλέα κάτι που δείχνει ότι νοιαζόταν πολύ για τους συμπολεμιστές τους. Τέλος, φαίνεται ότι έχει ερωτευτεί παράφορα την Καλυψώ και νοιάζεται και ανησυχεί γι’ αυτήν.

40 Ποια σκηνή από το θεατρικό έργο σας άρεσε περισσότερο και γιατί ;
Η σκηνή που μας άρεσε περισσότερο είναι η τελευταία, ο μονόλογος της Καλυψώς, καθώς έχει έντονο το συναίσθημα και είναι πολύ καλά δοσμένη και σκηνοθετημένη από τον συγγραφέα. Δημιουργεί έντονες εικόνες που σε συνδυασμό με τα συναισθήματα συνθέτουν μια πολύ συγκλονιστική σκηνή .

41 Πώς παρουσιάζεται η Καλυψώ στο έργο;
Πώς παρουσιάζεται η Καλυψώ στο έργο; Η Καλυψώ παρουσιάζεται παράφορα ερωτευμένη με τον Οδυσσέα και φαίνεται έτοιμη να αφήσει την αθανασία της μόνο και μόνο για να είναι μαζί του. Έπειτα φαίνεται πικραμένη, όταν μαθαίνει ότι θα τον χάσει και παρακαλεί τους θεούς, απελπισμένη, να τους αφήσουν να ζήσουν τον έρωτά τους.

42 Άλλα θεατρικά έργα που πραγματεύονται το θέμα του Οδυσσέα και της ζωης του

43 Εικόνες από τις θεατρικές παραστάσεις Οδύσσεια του Ρ
Εικόνες από τις θεατρικές παραστάσεις Οδύσσεια του Ρ. Ουίλσον και το Wandering of Odysseus του Stamford Summer Theatre. Το πρώτο ασχολείται με τα γεγονότα μετά την άφιξη του Οδυσσέα στην Ιθάκη, ενώ το δεύτερο με τις περιπέτειες του από το τέλος του πολέμου μέχρι την άφιξη στην Ιθάκη.

44 Τραγούδια-Μουσική Κωτούλας Γιώργος Λέκκας Νίκος Μαραγκόζογλου Ελπίδα
Μάρκου Μαρκέλλα Μιαρίτης Αλέξανδρος

45 Ποιo είναι το πρόσωπο το οποίο μιλά στον Οδυσσέα στα παραπάνω τραγούδια;
1ο τραγούδι και 4ο τραγουδι : Η Πηνελόπη φαίνεται να μιλάει στον σύντροφό της, Οδυσσέα. 2ο τραγούδι : Ο στιχουργός φαίνεται να μιλά στον ίδιο τον Όμηρο αφού αναφέρεται στο όνομά του. 3ο τραγούδι : Ο Οδυσσέας ''συζητάει'' με την γυναίκα του.

46 Ποια συναισθήματα σας δημιουργούν τα παραπάνω τραγούδια;
1ο τραγούδι : Αγάπη, απογοήτευση, λησμονιά. 2ο τραγούδι : Απελπισία, απορία. 3ο τραγούδι : Αγάπη, αφοσίωση, αμφιβολία. 4ο τραγούδι : Θλίψη, υπομονή, κατανόηση.

47 Ερευνήστε αν είναι κοινό το θέμα των παραπάνω τραγουδιών και ποιο είναι αυτό;
Τα τέσσερα τραγούδια που μελετήσαμε κινούνται πάνω στον ίδιο άξονα, αφού όλα αφορούν τον κεντρικό ήρωα του Ομηρικού έπους, τον Οδυσσέα, τις περιπέτειες του και την γυναίκα του Πηνελόπη. Ωστόσο, οι στιχουργοί διαμορφώνουν τον μύθο ανάλογα με το μήνυμα που θέλουν να περάσουν στον ακροατή.

48 Το θέμα των τραγουδιών κατά πόσο συμφωνεί με όσα αναφέρει η ομηρική παράδοση;
1ο τραγούδι : Οι ήρωες και η ιστορία είναι τα ίδια, ωστόσο το γεγονός ότι βλέπει ο Οδυσσέας εφιάλτες και το ότι πλέκει φτερά η Πηνελόπη δε συμπίπτουν. Πιθανόν να αποτελούν μέρος μιας μεταφοράς που χρησιμοποιεί ο στιχουργός. 2ο τραγούδι : Συμφωνεί με τα ομηρικά έπη. Βέβαια ο αφηγητής του ποιήματος είναι ο ίδιος ο στιχουργός, οπότε μας παρουσιάζει ορισμένα μέρη από τη δικιά του οπτική γωνία.

49 3ο τραγούδι : Τα λεγόμενα συμφωνούν με τα ομηρικά έπη, παρόλα αυτά ο Οδυσσέας δεν γνώριζε αν η Πηνελόπη κουράστηκε να υφαίνει, καθώς δεν είχαν έρθει σε επαφή. Το στοιχείο αποτελεί δημιούργημα του στιχουργού. 4ο τραγούδι : Οι ήρωες και η πλοκή συμφωνούν, μόνο που ο Οδυσσέας δεν πλήγωσε ποτέ την Πηνελόπη ούτε ερωτεύτηκε κάποια άλλη. ( Σε περίπτωση που ο στιχουργός αναφέρεται στην Καλυψώ πάλι δεν ισχύει αφού δεν υπήρχε τρόπος να το μάθει η Πηνελόπη).

50 Ποια η πρόθεση των στιχουργών στα ποιήματα τους; Πώς προβάλλουν το πρόσωπο του ήρωα;
1ο τραγούδι : Να συγκινήσει, να προβληματίσει και να ευαισθητοποίησει βάζοντας στη θέση της κακότυχης γυναίκας τον αναγνώστη. Ο Οδυσσέας προβάλλεται ως ένας πολυταξιδεμένος και πολύπαθος άντρας. 2ο τραγούδι: Να προβάλει το δίλημμα του Οδυσσέα σχετικά με το νόστο ή την παραμονή στο νησί της Καλυψώς.

51 3ο τραγούδι : Να προβληματίσει τους ακροατές και να τους βάλει στη θέση του Οδυσσέα, ώστε να μεταδώσει το μήνυμα της αγάπης. Ο ήρωας προβάλλεται ως ένας γενναίος και πολυταξιδεμένος άντρας που νοσταλγεί την πατρίδα του, κατανοεί πώς νιώθει η γυναίκα του και προσπαθεί να την παρηγορήσει. 4ο τραγούδι : Συμπεραίνουμε ότι όποιος μας αγαπά πραγματικά θα είναι ακόμα εκεί να μας περιμένει. Στο συγκεκριμένο τραγούδι πρωταγωνίστρια είναι η Πηνελόπη. Παρουσιάζεται σαν μια υπομονετική, γεμάτη κατανόηση και αγάπη για τον άντρα της γυναίκα.

52 Αναζητήστε κοινά μοτίβο και στίχους στα παραπάνω τραγούδια.
Στα τέσσερα τραγούδια επαναλαμβάνεται : Το γεγονός ότι η Πηνελόπη υφαίνει περιμένοντας τον Οδυσσέα. Κάποια γεγονότα από το πολύχρονο ταξίδι του Οδυσσέα. Η σχέση μεταξύ της Πηνελόπης και του Οδυσσέα.

53 Τα βίντεο με τα μελοποιημένα τραγούδια.
Μαίρη Γραμματικάκη 4w Ρόδο Του Ανέμου ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ AWA ΝΑΜΑ kfPCftUVM

54 Στίχοι του τρίτου τραγουδιού που λειτουργούν ως ρεφραίν
Στίχοι του τρίτου τραγουδιού που λειτουργούν ως ρεφραίν. Με ποιων από τα υπόλοιπα τραγούδια θέματα ταιριάζουν και με ποια διαφέρουν; “ Όλους τους ξέμπαρκους τους τρώει το σαράκι και όσοι ταξίδεψαν ζηλεύουν την Ιθάκη”. Ταιριάζει με τους στίχους του δεύτερου τραγουδιού, ενώ διαφέρει με αυτούς του πρώτου.

55 ΤΕΛΟΣ

56 Σας ευχαριστούμε για την προσοχή σας !


Κατέβασμα ppt "ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΔΥΣΣΕΑ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google