Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Το νερό στον κόσμο: Κοινωνικό αγαθό ή εμπόρευμα;.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Το νερό στον κόσμο: Κοινωνικό αγαθό ή εμπόρευμα;."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Το νερό στον κόσμο: Κοινωνικό αγαθό ή εμπόρευμα;

2 Η κατάσταση διεθνώς και το θεσμικό πλαίσιο

3 Ο.Η.Ε. Το 2010, τα Ηνωμένα Έθνη δηλώνουν ότι η πρόσβαση σε καθαρό νερό και υγιεινή είναι ανθρώπινο δικαίωμα Το 2010, τα Ηνωμένα Έθνη δηλώνουν ότι η πρόσβαση σε καθαρό νερό και υγιεινή είναι ανθρώπινο δικαίωμα 3 * UN News Centre, “General Assembly declares access to clean water and sanitation is a human right”, July 28, 2010

4 Ευρωπαϊκή Οδηγία – Πλαίσιο περί Υδάτων Καθορίζει ότι το νερό δεν είναι εμπορικό προϊόν όπως οποιοδήποτε άλλο, αλλά θα πρέπει να θεωρείται κληρονομιά Καθορίζει ότι το νερό δεν είναι εμπορικό προϊόν όπως οποιοδήποτε άλλο, αλλά θα πρέπει να θεωρείται κληρονομιά Προτρέπει τις χώρες να παρέχουν υπηρεσίες ύδατος σε λογική τιμή γι’ αυτούς που το χρειάζονται Προτρέπει τις χώρες να παρέχουν υπηρεσίες ύδατος σε λογική τιμή γι’ αυτούς που το χρειάζονται Ενθαρρύνει όλους τους πολίτες να συμμετέχουν στην προστασία και τη διαχείριση των υδάτων. Ενθαρρύνει όλους τους πολίτες να συμμετέχουν στην προστασία και τη διαχείριση των υδάτων. 4 * Ευρωπαϊκή Οδηγία Πλαίσιο περί Υδάτων 2000/60/ΕΚ

5 Η Ελληνική νομοθεσία Ν. 1399/2003: Εναρμόνιση του εθνικού δικαίου προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ν. 1399/2003: Εναρμόνιση του εθνικού δικαίου προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου 5 Νόμος 3199/2003 «Προστασία και διαχείριση των υδάτων - Εναρμόνιση με την Οδηγία 2000/60/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2000». (ΦΕΚ Α΄ 280/9.12.2003)

6 Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Tο νερό είναι κοινός πόρος της ανθρωπότητας και η πρόσβαση στο πόσιμο νερό είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα. Tο νερό είναι κοινός πόρος της ανθρωπότητας και η πρόσβαση στο πόσιμο νερό είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα. 6 * European Parliament resolution on the 6th World Water Forum in Marseille, 1.2.2012

7 Ναι, αλλά πώς; Σε όλο τον κόσμο: 884 εκ. άνθρωποι δεν έχουν πρόσβαση σε καθαρό νερό 884 εκ. άνθρωποι δεν έχουν πρόσβαση σε καθαρό νερό 2,6 δισ. άνθρωποι δεν έχουν πρόσβαση σε υγιεινή 2,6 δισ. άνθρωποι δεν έχουν πρόσβαση σε υγιεινή 7 * World Health Organization and UNICEF, “Progress on sanitation and drinking water: 2010 update”, 2010

8 Σπανιότητα του νερού 8 * Population Reference Bureau, “World Population Data Sheet”, PRB, 2011

9 Χρήση πόσιμου νερού 9 * Population Reference Bureau, “World Population Data Sheet”, PRB, 2011

10 10 Χρήση συστημάτων υγιεινής * Population Reference Bureau, “World Population Data Sheet”, PRB, 2011

11 Το μοντέλο της σύμπραξης δημόσιου - ιδιωτικού (ΣΔΙ)

12 20 χρόνια υποσχέσεων…. Εδώ και 20 χρόνια, οι υποστηρικτές της ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών παροχής νερού, αντιμετωπίζοντας το νερό ως εμπόρευμα, υποσχέθηκαν παγκόσμια αυξημένες επενδύσεις και μεγάλη αποτελεσματικότητα. Εδώ και 20 χρόνια, οι υποστηρικτές της ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών παροχής νερού, αντιμετωπίζοντας το νερό ως εμπόρευμα, υποσχέθηκαν παγκόσμια αυξημένες επενδύσεις και μεγάλη αποτελεσματικότητα. 12 * Food and Water Europe, “Public-public partnerships. An alternative model to leverage the capacity of municipal water utilities”, 2012

13 Οι ιδιωτικές εταιρείες Το 2010, το 12% του παγκόσμιου πληθυσμού είχε νερό από ιδιωτικές εταιρείες. Το 2010, το 12% του παγκόσμιου πληθυσμού είχε νερό από ιδιωτικές εταιρείες. 13 * Food and Water Europe, “Public-public partnerships. An alternative model to leverage the capacity of municipal water utilities”, 2012

14 Ιδιωτικοποίηση στην Ευρώπη; 14

15 Η σύμπραξη δημόσιου-ιδιωτικού (ΣΔΙ). Το «Γαλλικό μοντέλο» ΗΠΑ: κυρίαρχη η ιδιωτική ύδρευση μέχρι τα τέλη του 19 ου αιώνα ΗΠΑ: κυρίαρχη η ιδιωτική ύδρευση μέχρι τα τέλη του 19 ου αιώνα Γαλλία: ύπαρξη ΣΔΙ από τα μέσα του 19 ου αιώνα Γαλλία: ύπαρξη ΣΔΙ από τα μέσα του 19 ου αιώνα Το «Γαλλικό μοντέλο» ΣΔΙ: Οι επενδύσεις και η ιδιοκτησία των υποδομών στο δημόσιο και η διαχείριση – διανομή του νερού στον ιδιωτικό τομέα Οι επενδύσεις και η ιδιοκτησία των υποδομών στο δημόσιο και η διαχείριση – διανομή του νερού στον ιδιωτικό τομέα Βάση για την ιδιωτικοποίηση διεθνώς της ύδρευσης Βάση για την ιδιωτικοποίηση διεθνώς της ύδρευσης Από το 1989 η Παγκόσμια Τράπεζα προωθεί την ιδιωτικοποίηση. Το 2002, την ενίσχυσε με 21,8 δις USD σε 86 συστήματα ύδρευσης σε υπό ανάπτυξη χώρες Από το 1989 η Παγκόσμια Τράπεζα προωθεί την ιδιωτικοποίηση. Το 2002, την ενίσχυσε με 21,8 δις USD σε 86 συστήματα ύδρευσης σε υπό ανάπτυξη χώρες 15

16 Έρευνα για την ιδιωτικοποίηση στις ΗΠΑ Εξετάζοντας τα 10 μεγαλύτερα συστήματα ύδρευσης στις ΗΠΑ, προέκυψε ότι: έπειτα από 20 χρόνια ιδιωτικοποίησης, οι τιμές αυξήθηκαν 3 φορές πάνω από τον πληθωρισμό έπειτα από 20 χρόνια ιδιωτικοποίησης, οι τιμές αυξήθηκαν 3 φορές πάνω από τον πληθωρισμό Οι λογαριασμοί νερού των νοικοκυριών κατά Μ.Ο. τριπλασιάσθηκαν στα πρώτα 10 χρόνια Οι λογαριασμοί νερού των νοικοκυριών κατά Μ.Ο. τριπλασιάσθηκαν στα πρώτα 10 χρόνια 16 * Food and Water Watch, “Selling out consumers: How water prices increased after 10 of the largest water system sales”, June 2011

17 Έρευνα της Παγκόσμιας Τράπεζας Οι ΣΔΙ απέτυχαν: να μειώσουν τα τιμολόγια νερού να μειώσουν τα τιμολόγια νερού να αυξήσουν τις επενδύσεις σε υποδομές νερού να αυξήσουν τις επενδύσεις σε υποδομές νερού 17 * The World Bank, “Does private sector participation improve performance in electricity and water distribution?”, 2009

18 Οι επιτυχίες της ιδιωτικοποίησης Παντού, όπου υπήρξε ιδιωτικοποίηση, αυτή συνοδεύθηκε από: υποβάθμιση της ποιότητας του νερού υποβάθμιση της ποιότητας του νερού αύξηση της απώλειας νερού αύξηση της απώλειας νερού υποβάθμιση των υποδομών υποβάθμιση των υποδομών αύξηση των τιμών αύξηση των τιμών 18 * Food and Water Europe, “Public-public partnerships. An alternative model to leverage the capacity of municipal water utilities”, 2012

19 Παρίσι: Το σύμβολο της ΣΔΙ Το 2010, επιστρέφει σε δημόσια διαχείριση Το 2010, επιστρέφει σε δημόσια διαχείριση Σε ένα χρόνο εξοικονόμησε 35 εκ. Ευρώ και μείωσε 8% τις τιμές Σε ένα χρόνο εξοικονόμησε 35 εκ. Ευρώ και μείωσε 8% τις τιμές 19

20 Ύστερα από δεκαετίες ιδιωτικοποίησης της ύδρευσης, οι πόλεις στην Ευρώπη και σ’ όλο τον κόσμο εγκαταλείπουν την ιδιωτική διαχείριση 20 Βρυξέλλες Βρυξέλλες Βερολίνο Βερολίνο Μόναχο Μόναχο Στουτγάρδη Στουτγάρδη Παρίσι Παρίσι Γκρενόμπλ Γκρενόμπλ Μπορντώ Μπορντώ Τουλούζ Τουλούζ Μονπελιέ Μονπελιέ Μασσαλία Μασσαλία Λιλ Λιλ Βρέστη Βρέστη Μπουένος Άιρες Μπουένος Άιρες Ατλάντα Ατλάντα Γιοχάνεσμπουργκ Γιοχάνεσμπουργκ Κοτσαμπάμπα Κοτσαμπάμπα

21 Το μοντέλο της σύμπραξης δημόσιου – κοινοτικού (ΣΔΚ)

22 Η σύμπραξη δημόσιου – κοινοτικού (ΣΔΚ) Έμφαση στη εμπλοκή της κοινότητας (των πολιτών) Έμφαση στη εμπλοκή της κοινότητας (των πολιτών) Στόχος: η ενδυνάμωση των δημόσιων υπηρεσιών ύδρευσης διαμέσου της συνεργασίας μεταξύ: δημόσιων φορέων δημόσιων φορέων συνεταιρισμών συνεταιρισμών εργατικών σωματείων εργατικών σωματείων ΜΚΟ ΜΚΟ άλλων συλλογικοτήτων μιας κοινότητας άλλων συλλογικοτήτων μιας κοινότητας 22

23 Επιτεύγματα της ΣΔΚ Σύμφωνα με τα Public Services International και Transnational Institute: Εκπαίδευση και ανάπτυξη ανθρώπινων πόρων Εκπαίδευση και ανάπτυξη ανθρώπινων πόρων Τεχνική υποστήριξη σε μεγάλο εύρος θεμάτων Τεχνική υποστήριξη σε μεγάλο εύρος θεμάτων Βελτίωση αποτελεσματικότητας και οικοδόμηση θεσμικής αποτελεσματικότητας Βελτίωση αποτελεσματικότητας και οικοδόμηση θεσμικής αποτελεσματικότητας Χρηματοδότηση υπηρεσιών ύδρευσης Χρηματοδότηση υπηρεσιών ύδρευσης Βελτίωση της συμμετοχής Βελτίωση της συμμετοχής 23 * Public Services International and Transnational Institute, “Public-public partnerships (PUPs) in water”, March 2009

24 Έρευνα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Σύγκριση ΣΔΙ και ΣΔΚ: Οι ΣΔΙ αυξάνουν τις τιμές νερού, κοστίζουν στους δήμους και δεν διευκολύνουν την παροχή νερού σε χαμηλού εισοδήματος νοικοκυριά Οι ΣΔΙ αυξάνουν τις τιμές νερού, κοστίζουν στους δήμους και δεν διευκολύνουν την παροχή νερού σε χαμηλού εισοδήματος νοικοκυριά Τα πλεονάσματα από τις ΣΔΚ επενδύονται στα συστήματα ύδρευσης αντί να διανεμηθούν κέρδη στους συμμετέχοντες φορείς Τα πλεονάσματα από τις ΣΔΚ επενδύονται στα συστήματα ύδρευσης αντί να διανεμηθούν κέρδη στους συμμετέχοντες φορείς Οι ΣΔΙ επικεντρώνονται σε βραχυπρόθεσμη εξοικονόμηση, ενώ οι ΣΔΚ κεφαλαιοποιούν έχοντας μεγαλύτερης διάρκειας αποτελέσματα στη λειτουργία της ύδρευσης Οι ΣΔΙ επικεντρώνονται σε βραχυπρόθεσμη εξοικονόμηση, ενώ οι ΣΔΚ κεφαλαιοποιούν έχοντας μεγαλύτερης διάρκειας αποτελέσματα στη λειτουργία της ύδρευσης Οι ΣΔΚ επιτυγχάνουν την εμπλοκή του συνόλου της κοινότητας – δήμο ς, καταναλωτές, συλλογικότητες της κοινότητας κλπ – γεγονός που μεγιστοποιεί την αποτελεσματικότητα και ισότητα των υπηρεσιών ύδρευσης Οι ΣΔΚ επιτυγχάνουν την εμπλοκή του συνόλου της κοινότητας – δήμο ς, καταναλωτές, συλλογικότητες της κοινότητας κλπ – γεγονός που μεγιστοποιεί την αποτελεσματικότητα και ισότητα των υπηρεσιών ύδρευσης 24 * European Parliament, Directorate-General for External Policies of the Union, “A comparative evaluation of public-private and public-public partnerships for urban water services in ACP countries”, May 2010

25 Το εμφιαλωμένο νερό….

26 Το εμφιαλωμένο νερό 200 δισ. μπουκάλια εμφιαλωμένου νερού το χρόνο πωλούνται παγκοσμίως με κέρδη 60 δισ. € 200 δισ. μπουκάλια εμφιαλωμένου νερού το χρόνο πωλούνται παγκοσμίως με κέρδη 60 δισ. € Στην ΕΕ η μέση κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού είναι 109 λίτρα/άτομο Στην ΕΕ η μέση κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού είναι 109 λίτρα/άτομο 26

27 Μια διπλή επιτυχία Τα τελευταία 20 χρόνια οικοδομήθηκε μια αγορά εμφιαλωμένου νερού μέσω μια μεθοδικής και πολύ αποτελεσματικής δυσφήμησης του δημοσίου συστήματος ύδρευσης Τα τελευταία 20 χρόνια οικοδομήθηκε μια αγορά εμφιαλωμένου νερού μέσω μια μεθοδικής και πολύ αποτελεσματικής δυσφήμησης του δημοσίου συστήματος ύδρευσης Η δυσφήμιση του δημοσίου συστήματος ύδρευσης συμβάλλει ταυτόχρονα: Η δυσφήμιση του δημοσίου συστήματος ύδρευσης συμβάλλει ταυτόχρονα: α) στην ιδιωτικοποίηση του συστήματος ύδρευσης β) στην άνοδο της αγοράς του εμφιαλωμένου νερού 27

28 Μεγάλοι εξαγωγείς και εισαγωγείς εμφιαλωμένου νερού 28

29 Διαπιστώνοντας και καταλήγοντας….

30 Ανεπιβεβαίωτες υποθέσεις Όλες οι παγκόσμιες έρευνες για το νερό, ακόμα και στις αναπτυγμένες χώρες, δείχνουν ότι η υπόθεση της μείωσης κόστους με την ιδιωτικοποίηση δεν επιβεβαιώνεται Όλες οι παγκόσμιες έρευνες για το νερό, ακόμα και στις αναπτυγμένες χώρες, δείχνουν ότι η υπόθεση της μείωσης κόστους με την ιδιωτικοποίηση δεν επιβεβαιώνεται Η υπόθεση της χρηματοδότησης, της μεταφοράς τεχνογνωσίας και νέων τεχνολογιών με την ιδιωτικοποίηση επίσης δεν επιβεβαιώνεται. Οι τιμές που ζητούν οι εταιρείες για να κάνουν κάτι τέτοιο είναι μη-βιώσιμες Η υπόθεση της χρηματοδότησης, της μεταφοράς τεχνογνωσίας και νέων τεχνολογιών με την ιδιωτικοποίηση επίσης δεν επιβεβαιώνεται. Οι τιμές που ζητούν οι εταιρείες για να κάνουν κάτι τέτοιο είναι μη-βιώσιμες 30 * Mildred E. Warner, Professor, Cornell University, USA, “Interview to Euractiv”, 2012

31 Η κοινοτική προσέγγιση Στην πραγματικότητα, το θέμα δεν είναι: δημόσιο ή ιδιωτικό Στην πραγματικότητα, το θέμα δεν είναι: δημόσιο ή ιδιωτικό Το θέμα είναι η κοινοτική ιδιοκτησία, έλεγχος και διαχείριση Το θέμα είναι η κοινοτική ιδιοκτησία, έλεγχος και διαχείριση Η καλή λειτουργία της ύδρευσης απαιτεί τοπικό δημοκρατικό έλεγχο και διαχείριση Η καλή λειτουργία της ύδρευσης απαιτεί τοπικό δημοκρατικό έλεγχο και διαχείριση 31 * Mildred E. Warner, Professor, Cornell University, USA, “Interview to Euractiv”, 2012

32 Συμπερασματικά… Το νερό είναι κοινωνικό αγαθό Το νερό είναι κοινωνικό αγαθό Ο ίδιος ο χαρακτήρας των υπηρεσιών νερού ευνοεί τη δημόσια-κοινωνική διαχείριση των συστημάτων νερού. Ο ίδιος ο χαρακτήρας των υπηρεσιών νερού ευνοεί τη δημόσια-κοινωνική διαχείριση των συστημάτων νερού. 32


Κατέβασμα ppt "Το νερό στον κόσμο: Κοινωνικό αγαθό ή εμπόρευμα;."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google