Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ Νηλ Πόστμαν 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 1.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ Νηλ Πόστμαν 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 1."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ Νηλ Πόστμαν 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 1

2 Από την επινόηση στην εξαφάνιση Π.Ηλικίας το απόγειο της παιδικής ηλικίας Σχολείο, παιχνίδια, τερματισμός εργασίας, ρούχα, δικαιώματα, έθιμα Ξεχωριστό στάτους Συναισθηματική κατανόηση και τρυφερότητα προς τα παιδιά 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 2

3 Ειρωνεία Την ίδια περίοδο που η παιδική ηλικία αναγνωρίστηκε κοινωνικά, άρχισε να αποσυντίθεται αργά και αθόρυβα 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 3

4 Τεχνολογικές εξελίξεις Ηλεκτρικά μηνύματα – Morse Η ταχύτητα μηνύματος ξεπέρασε ταχύτητα σώματος Ο τηλέγραφος εκμηδένισε το χώρο και χρόνο ως διαστάσεις της επικοινωνίας και απελευθέρωσε την πληροφορία 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 4

5 Τηλέγραφος και «βιομηχανία ειδήσεων» Μαζική διανομή ειδήσεων Μετέβαλλε την πληροφορία από προσωπική ιδιοκτησία σε προϊόν παγκόσμιας σημασίας Μια τελετουργική γλώσσα που αφήνει λίγα περιθώρια προσωπικής έκφρασης 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 5

6 Ανεξέλεγκτη η πληροφορία Ειδήσεις από παντού σε πρωτοφανή όγκο Η ποσότητα πληροφορίας συνάρτηση της ταχύτητας με την οποία μπορεί να μεταδοθεί Δημιουργία κοινού και αγοράς ακόμα και για ασήμαντες ειδήσεις Πριν τον τηλέγραφο τα νέα ήταν επιλεκτικά 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 6

7 Επιπτώσεις στην παιδική ηλικία Η πληροφορία δινόταν στα παιδιά με τρόπους ψυχολογικά αφομοιώσιμους Η διατήρηση παιδικής ηλικίας συνδεόταν με τον έλεγχο της πληροφορίας και τη διαδοχική μάθηση 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 7

8 Τηλέγραφος και αφαίρεση του ελέγχου της πληροφορίας Μετέβαλλε το είδος πληροφόρησης στο οποίο τα παιδιά θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση Την ποσότητα και ποιότητά της Την αλληλουχία της Τις συνθήκες στις οποίες θα μπορούσε να βιωθεί 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 8

9 Νέος συμβολικός κόσμος Ηλεκτρικά μέσα επικοινωνίας και «γραφική επανάσταση» Επίθεση στη γλώσσα και γραπτό λόγο Αναδιαμόρφωση κόσμου ιδεών σε εικόνες και παραστάσεις ταχύτητας του φωτός 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 9

10 Γλώσσα και εικόνα Η ταχύτητα μεταβίβασης έκανε αδύνατη διαχείριση πληροφορίας Η μαζικά παραγόμενη εικόνα άλλαξε τη δομή πληροφορίας Ρηματική – παραστατική Ορθολογική – συγκινησιακή Ασυγκρότητη – συγκροτημένη Γλώσσα: αφαιρετική απόδοση εμπειρίας Εικόνα: αναπαράσταση εμπειρίας 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 10

11 Έντυπος λόγος και γραφικές παραστάσεις Ο έντυπος λόγος απαιτεί σκέψη, απευθύνεται στη λογική Η εικόνα απευθύνεται στις αισθήσεις Arnheim: μαζική έκφανση γραφικής επανάστασης στην τηλεόραση Αποκοίμιση του πνεύματος (σελ.135) Εικονογραφημένη διαφήμιση – πολιτική, εμπόριο 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 11

12 Γραφική επανάσταση και στάτους παιδικής ηλικίας Νέος συμβολικός κόσμος που δεν μπορεί να στηρίξει τις κοινωνικές και διανοητικές ιεραρχίες που καθιστούν δυνατή την παιδική ηλικία Ειρωνεία: Ανταγωνισμός 2 συμβολικών κόσμων: εγγραμματισμός – ταχύτητα και εικονογραφία Τηλεόραση και διάβρωση διαχωρισμού 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 12

13 Κωδικοποίηση πληροφορίας Από εικονογραφικό σύστημα γραφής στο αλφάβητο Εικονογραφία και κοινωνική δομή Με αλφάβητο ανατρέπεται το μονοπώλιο της γνώσης και η δομή αλλάζει Η κουλτούρα βιβλίου από 16ο δημιούργησε άλλο μονοπώλιο ανάμεσα σε ενήλικους και παιδιά 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 13

14 Εκμάθηση φωνητικής γραφής Συνήθεια ανάγνωσης κατά τη διαδικασία πρόσκτησης προφορικού λόγου Διδασκαλία κατά την πρώιμη ηλικία Μαθαίνει κανείς να διαβάζει δεν σημαίνει μόνο ότι «σπάει τον κώδικα» - απαιτείται πειθαρχία Τήρηση κανόνων λογικής και ρητορικής παράδοσης Δυσκολία για νέους 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 14

15 Από 16ο λογοκρισία αναγνωστικού υλικού Σχολικό πρόγραμμα Διαβάθμιση υλικού (λεξιλόγιο, συντακτικό αλλά κυρίως περιεχόμενο) βάσει ηλικίας Υπόθεση: ένας μαθητής δημοτικού δεν έχει ίδιες εμπειρίες με μαθητή λυκείου Το τυπωμένο κείμενο και εγγράμματη συμπεριφορά κατακτάται με κόπο Αυτό διαχωρίζει παιδιά από ενηλίκους αλλά και παιδιά από εφήβους 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 15

16 Τηλεόραση και κατάρρευση της ιεράρχησης της πληροφορίας Η ΤV μια πρωτόγονη λύση στη γραμμική και διαδοχική λογική έντυπου λόγου Η εικόνα τηλεόρασης σε αντίθεση με βιβλίο διαθέσιμη στον καθένα Τα πάντα είναι για όλους Οι πληροφορίες αδιαφοροποίητες 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 16

17 Η τηλεόραση διαβρώνει διαχωρισμό με 3 τρόπους 1.δεν απαιτεί εκπαίδευση για κατανόηση μορφής της 2.δεν εγείρει περίπλοκες απαιτήσεις 3.δεν διαχωρίζει το κοινό Δεν υπάρχουν μυστικά και χωρίς μυστικά δεν υπάρχει παιδική ηλικία 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 17

18 Το πλήρως αποκαλυπτικό μέσο Όπως το βιβλίο έτσι και η τηλεόραση δημοσιοποιεί το ιδιωτικό Ωστόσο, αντίθετα με γραφή αδυνατεί να βάλει περιορισμούς. Η εγγραμματοσύνη έκανε προσιτά τα μυστικά ενώ ταυτόχρονα εμπόδιζε τη διαθεσιμότητά τους. 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 18

19 Η τηλεόραση εξισωτικό μέσο Η είσοδος ελεύθερη και δεν υπάρχουν περιορισμοί φυσικοί, οικονομικοί, γνωστικοί Υπερβαίνει την προφορική γλώσσα (ψιθύρισμα, άγνωστες λέξεις) Εξαλείφει την αποκλειστικότητα της γνώσης Εξαλείφει μια από κύριες διαφορές παιδικής ηλικίας και ενηλικότητας 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 19

20 Πληροφορία και κοινωνικές ομάδες Μια ομάδα καθορίζεται από αποκλειστικότητα της πληροφορίας που μοιράζονται τα μέλη της Μυημένοι και αμύητοι, εντός – εκτός ομάδας Τα παιδιά μια ομάδα ανθρώπων που δεν γνωρίζουν πράγματα που γνωρίζουν οι ενήλικοι Μεσαίωνας - Γουτεμβέργιος - τηλεόραση 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 20

21 Απομυθοποίηση της ντροπής Ο πολιτισμός υπάρχει χάρη στον έλεγχο των ενορμήσεων Κίνδυνος βίας, ασυδοσίας, ένστικτο, εγωισμός Η ντροπή ο μηχανισμός με οποίο κρατάμε μακριά βαρβαρότητα Η δυναμική της προέρχεται από το μυστήριο και δέος που περιβάλλουν διάφορες πράξεις 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 21

22 Η ντροπή δίνει εξουσία στους ενηλίκους Η ντροπή δεν έχει επιρροή σε μια κοινωνία που δεν έχει μυστικά Κατά τον Πόστμαν, η ενηλικότητα πλέον σημαίνει λύση των μυστηρίων και την αποκάλυψη των μυστικών 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 22

23 Η ντροπή υποτάσσει την ενόρμηση Οι τρόποι συμπεριφοράς έκφραση αυτής της κατάκτησης (ένδυση, γλωσσική έκφραση, τραπέζι) – ενδείξεις αυτο-πειθαρχίας Οι καλοί τρόποι ή η ευγένεια το ανάλογο της εγγραμματοσύνης Και τα 2 απαιτούν υποταγή σώματος στο πνεύμα και μακρόχρονη εκπαίδευση 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 23

24 Ευγένεια και εγγραμματοσύνη Δημιουργούν μια ιεραρχική κοινωνική τάξη και μια ιεραρχική νοητική τάξη αντιστοίχως Επίτευξη ενηλικότητας μέσω καλών τρόπων και εγγραμματοσύνης Τα νέα Μέσα καταλύουν κάθε ιεραρχία 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 24

25 Γλωσσική έκφραση Οι ενήλικοι δεν χρησιμοποιούσαν ορισμένες λέξεις μπροστά στα παιδιά όπως και τα παιδιά μπροστά σε ενήλικους Η ευπρέπεια απαιτούσε το δημόσιο διαχωρισμό του συμβολικού κόσμου ενηλίκων από παιδιών 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 25

26 Επιστροφή στο Μεσαίωνα; Για τον Πόστμαν, ναι. Η γλωσσολογική πειθαρχία υποχωρεί. Ασάφεια ως προς τη διάκριση των ρόλων. Η εξουσία ενηλίκων και η περιέργεια παιδιών χάνουν έδαφος Παράδειγμα της χρήσης παραμυθιών (Bettelheim) 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 26

27 Σύγχρονη συζήτηση Από παλιά υπήρχε φόβος για τις συνέπειες τεχνολογίας Διαφθορά νέων Ηθική κατάπτωση, συνωμοσία του καπιταλισμού Postman (1983) Αντίλογος – Katz (1997) 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 27

28 Αρνητικές και θετικές συνέπειες τεχνολογίας 2 ακραίες απόψεις: α) Cyber – critics β) Cyber – utopians Τεχνοφοβία – Τεχνοφιλία 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 28

29 Κριτική Υποβαθμίζουν τις διαφορές ανάμεσα στα παιδιά Αρνούνται την ικανότητα παιδιών να δρουν Τεχνολογικός ντετερμινισμός 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 29

30 Διαφορετικές απόψεις για τεχνολογία και παιδ. ηλικία 1.Τα παιδιά από τη φύση τους ικανά να χειρίζονται νέα τεχνολογία 2.Οι νέες τεχνολογίες διευρύνουν δεξιότητες παιδιών 3.Οι υπολογιστές καθιστούν τα παιδιά ικανά για τις δραστηριότητες των ενηλίκων 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 30

31 Διαφορετικές απόψεις για τεχνολογία και παιδ. ηλικία 4.Παρεκκλίνοντα παιδιά που ψάχνουν για ενήλικο υλικό 5.Αθώα παιδιά που εκτίθενται σε ακατάλληλο υλικό 6.Ανάγκη χρήσης τεχνολογίας από παιδιά για καλύτερη προσαρμογή στο νέο ψηφιακό περιβάλλον 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 31

32 Αποδόμηση διπόλων Ανάγκη μελέτης της χρήσης τεχνολογίας από παιδιά Δεν βοηθούν όμως οι απλοϊκές ερωτήσεις και απαντήσεις Μελέτη της χρήσης, της κατανόησης, της επιρροής από την τεχνολογία αλλά και πώς επηρεάζεται η τεχνολογία 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 32

33 Χρήση και ταυτότητες Διερεύνηση του ρόλου που παίζει η χρήση τεχνολογίας στη συγκρότηση ταυτοτήτων και σχέσων Οι online σχέσεις και ταυτότητες δεν είναι αποσυνδεδεμένες από τις «πραγματικές» ταυτότητες και σχέσεις Καθορίζονται αμοιβαία 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 33

34 Μία σχετικά ρευστή οντότητα Όπως δεν αποδίδουμε στο «παιδί» μία αμετάβλητη και σταθερή υπόσταση έτσι και για την τεχνολογία Διερεύνηση και κατανόησή της χρήσης της τεχνολογίας μέσα στο πλαίσιο που λειτουργεί Παιδί και τεχνολογία δημιουργούν μία μοναδική και σχετικά ρευστή πραγματικότητα - οντότητα 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 34

35 Μια ενδεχομενική συνάντηση Το αποτέλεσμα συνάντησης αβέβαιο, ωστόσο αλλάζει η θέση των παιδιών Διευρύνεται η εμπειρία τους Αναπαραγωγή υπαρκτών σχέσεων και ταυτοτήτων αλλά και νέες κατευθύνσεις 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 35

36 Πολλαπλές οι επιρροές Οι τεχνολογίες δημιουργούνται και επενεργούν μέσα σε συγκεκριμένα κοινωνικά και οικονομικά πλαίσια Το συνολικό αυτό δίκτυο διασυνδέσεων πρέπει να συλλάβουμε για να κατανοήσουμε τη διαδικασία 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 36


Κατέβασμα ppt "Η ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ Νηλ Πόστμαν 26/9/2016 ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ 1."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google