Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η μουσική στο Βυζάντιο Ροζίνα Μεταξά Β2. Η Βυζαντινή μουσική είναι η εξέλιξη και η καλλιέργεια της Αρχαίας Ελληνικής μουσικής και πήρε το όνομα της από.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η μουσική στο Βυζάντιο Ροζίνα Μεταξά Β2. Η Βυζαντινή μουσική είναι η εξέλιξη και η καλλιέργεια της Αρχαίας Ελληνικής μουσικής και πήρε το όνομα της από."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η μουσική στο Βυζάντιο Ροζίνα Μεταξά Β2

2 Η Βυζαντινή μουσική είναι η εξέλιξη και η καλλιέργεια της Αρχαίας Ελληνικής μουσικής και πήρε το όνομα της από την πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας κατά τη βασιλεία του Κωνσταντίνου Παπαρηγόπουλου

3 Η Βυζαντινή μουσική είναι η μουσική της Βυζαντινής αυτοκρατορίας που μεταφράζεται αποκλειστικά από ελληνικά κείμενα ως μελωδία. Έλληνες και ξένοι ιστορικοί συμφωνούν ότι οι μελωδίες και εκκλησιαστικοί ήχοι συνοδεύονται από αρχαία ελληνικά συστήματα.

4 Οι αρχές της χρονολογούνται τον 4ο αιώνα μ.Χ. δηλαδή μετά την μεταφορά της πρωτεύουσας της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας στην Κωνσταντινούπολη

5 Η Βυζαντινή μουσική που διασώζεται ως σήμερα είναι στο σύνολο της εκκλησιαστική με εξαίρεση κάποιους αυτοκρατορικούς ύμνους που έχουν και αυτοί λίγα θρησκευτικά στοιχεία. Το βυζαντινό άσμα ήταν μελωδικό και σε ελεύθερο ρυθμό και συχνά προσπαθούσε να δείξει την μελωδική έννοια των λέξεων.

6 Μέρος της βυζαντινής μουσικής υπήρξε και το δημοτικό τραγούδι αν και διαφέρει από την εκκλησιαστική μουσική στο ότι έχει σταθερό ρυθμό και μέτρο ώστε να εξυπηρετείτε και ο χορευτικός σκοπός. Αυτό δεν είναι τυχαίο: στον ίδιο γεωγραφικό χώρο η μουσική είναι ενιαία.

7 Μην ξεχνάμε ότι η μουσική πρωτοεμφανίστηκε στην Ελλάδα με την επέλαση του Όθωνα. Μέχρι τότε η μουσική που εκτελείτο, καταγράφονταν και διδασκόταν ήταν Βυζαντινή

8 Τα βυζαντινά χειρόγραφα άσματα χρονολογούνταν τον 9ο αιώνα ενώ τα βιβλία ''Εκφωνητική'' σημειογράφος ξεκινούν έναν αιώνα νωρίτερα και εξακολουθούν να βρίσκονται σε χρήση έως τον 12ο ή 13ο αιώνα. Οι γνώσεις μας για την παλαιότερη περίοδο προέρχεται από τα ''Τυπικά'' (=διατάξεις εκκλησιαστικών μυστηρίων και τελετών

9 Ο κοινός όρος για έναν σύντομο ύμνο μίας στροφής είναι το Τροπάριο. Ένα γνωστό παράδειγμα που υπήρξε τον 4ο αιώνα είναι ο εσπερινός ύμνος ''Φώς Ιλάρων'' ή ακόμα ο αποδιδόμενος στον αυτοκράτορα Ιουστινιανό Α' ο ύμνος ''Ο Μονογενής Υιός Του Θεού'' που ακούγεται και σήμερα στην εισαγωγή της Θείας Λειτουργίας.

10 Ίσος πιο γνωστή συλλογή τροπαρίων με καλλιτεχνική πατρότητα είναι αυτή του μοναχού Αυξεντίου που ιστορείται στη βιογραφία του αλλά δε διατηρήθηκε σε καμία μεταγενέστερη τυπική λατρευτική διάταξη

11 Ήταν ο μόνος πληθυσμός στην πραγματικότητα που παρήγαγε τους εξαιρετικότερους υμνογράφους κ' μουσικούς πχ Ρωμανός ο Μελωδός, Ιωάννης Δαμασκηνός, Ανδρέας ο Κρης κ' Θεόδωρος Στουδίτης. Επίσης ήταν η μοναδική Αυτοκρατορία που παρήγαγε εφευρέτες μιας περίπλοκης μουσικής σημειογραφίας που επέτρεψε στους γραφείς να συντηρήσουν σε χειρόγραφους κώδικες τη μουσική της μεσαιονικής Ανατολής

12 Μιλώντας γενικά υπήρξε μία αδιαφορία για την εκκλησιαστική μουσική στη βυζαντινή λογοτεχνία πριν τον 10ο αιώνα. Εκείνη την εποχή κανένας δεν πήγενε στην εκκλησία με το σκεπτικό να ακούσει μία καλή χορωδία ή τις πρόσφατες διασκευές των ύμνων και ψαλμών

13 ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΕΧΝΗ Οι φθόγγοι ή τόνοι στη βυζαντινή μουσική διακρινόταν σε επτά κ' ονομάζονται:πΑ,Βου,Γα,Δι,κΕ,Ζω και νΗ. Αυτοί οι τόνοι εκφωνούνται κατέχοντας ο καθένας μια βαθμίδα. Ανεβαίνοντας από την πρώτη βαθμίδα στην έβδομη κ' το ανάποδο σχηματίζεται μια κλίμακα

14

15 Η Βυζαντινή μουσική διαχειρίζεται τρεις τέτοιες κλίμακες από τις οποίες η πρώτη ως κατώτατη λέγεται Υπάτη ή Βαρεία δια πασών, η δεύτερη Μέση δια πασών κ' τρίτη ως ανώτερη Νήτη ή Οξεία δια πασών. Η χρήση τους ακολουθεί τρεις τρόπους: α)σε συνεχή ανάβαση ή κατάβαση β)σε υπερβολική ανάβαση ή κατάβαση και γ)σε εναλλασσόμενη συνεχή κ' υπέρβατη ανάβαση ή κατάβαση

16

17 ΜΟΥΣΙΚΑ ΓΕΝΗ Γένος στη Βυζαντινή μουσική ονομάζεται η διαίρεση της τετράχορδης τάξης των φθόγγων κατά το Δια τεσσάρων σύστημα. Υπάρχουν 3 γένη: Διατονικό, Χρωματικόν και Εναρμόνιον

18 ΔΙΑΤΟΝΙΚΟΝ ΓΕΝΟΣ Η κλήση του διατονικού γένους συγκείται από δύο τετράχορδα χωρισμένα όμοια. Η ομοιότητα τους υφίσταται από τα αναλόγως ίσα διαστήματα των τόνων που περιέχουν

19 ΧΡΩΜΑΤΙΚΩΝ ΓΕΝΟΣ Χρώμα λέγεται στη μουσική εκείνο το οποίο μπορεί να βάψει την ποιότητα που παράγεται από τους φθόγγους της διατονικής κλίμακας και να παράγει ποιότητα που έχει διαφορετικό ύφος. Χρωματικό γένος είναι λοιπόν εκείνο στου οποίου την κλίμακα βρίσκονται ημίτονα ή σε ύφεση.

20 ΕΝΑΡΜΟΝΙΟ ΓΕΝΟΣ Εναρμόνιο ονομάζεται το γένος το οποίο έχει στην κλίμακα του τεταρτημόριο του μείζονος τόνου. Αυτό το διάστημα λέγεται ύφεση ή δίεση εναρμόνιος.

21 ΠΗΓΕΣ Πηγές CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%AE https://www.google.gr/#hl=el&sclient=psy-ab&q=%CE%B7+%CE%BC%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%B7+%C F%83%CF%84%CE%BF+%CE%B2%CF%85%CE%B6%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BF&oq=%CE%B7+%CE%BC %CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%B7+%CF%83%CF%84%CE%BF+%CE%B2%CF%85%CE%B6%CE%B1% CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BF&gs_l=hp j c.1.8.psy-ab.AcUv dm2_xZw&pbx=1&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv ,d.d2k&fp=6e9d d3fe6&biw=1366&bih=679


Κατέβασμα ppt "Η μουσική στο Βυζάντιο Ροζίνα Μεταξά Β2. Η Βυζαντινή μουσική είναι η εξέλιξη και η καλλιέργεια της Αρχαίας Ελληνικής μουσικής και πήρε το όνομα της από."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google