Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

LOGO Ελιζάνα Πολλάτου, αναπλ. καθηγήτρια Τ.Ε.Φ.Α.Α.- Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Η χαρά της μάθησης και της συμμετοχής στην άσκηση.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "LOGO Ελιζάνα Πολλάτου, αναπλ. καθηγήτρια Τ.Ε.Φ.Α.Α.- Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Η χαρά της μάθησης και της συμμετοχής στην άσκηση."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 LOGO Ελιζάνα Πολλάτου, αναπλ. καθηγήτρια Τ.Ε.Φ.Α.Α.- Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Η χαρά της μάθησης και της συμμετοχής στην άσκηση

2 LOGO Περιεχόμενα Χαρά ( συναίσθημα-αποτέλεσμα ) 1 Μάθηση ( διαδικασία ) 2 Συμμετοχή ( διαδικασία ) 3 Άσκηση ( διαδικασία ) 4

3 LOGO Ας χαρούμε…  Πώς συνδέεται το συναίσθημα της χαράς με την άσκηση;  Σε πολυάριθμες μελέτες επιβεβαιώνεται ότι η σωματική δραστηριότητα μειώνει τα συμπτώματα κατάθλιψης και άγχους και ενισχύει τη διάθεση καθώς και την αυτοπεποίθηση  30 λεπτά άσκησης καθημερινά βελτιώνουν σημαντικά τη διάθεση των ασθενών με κατάθλιψη. Η αεροβική άσκηση διεγείρει τους νευροδιαβιβαστές στον εγκέφαλο ώστε να παράγουν σεροτονίνη, η οποία μας κάνει να αισθανόμαστε καλά  Επιπλέον, η άσκηση, σε αντίθεση με τα αντικαταθλιπτικά, δεν έχει παρενέργειες Πηγή :

4 Γιατί συμβαίνει αυτό;  Ενώ γυμναζόμαστε ή χορεύουμε, ρέει περισσότερο αίμα και οξυγόνο στην περιοχή του στομαχιού, έδρα ενός ανεξάρτητου συστήματος περισσότερων από ένα δισεκατομμύριο νευρώνων και του 95% της σεροτονίνης στο σώμα μας, με αποτέλεσμα να ενισχύεται η αίσθηση ευφορίας.  Η άσκηση κάνει τις ορμόνες, όπως η ινσουλίνη, η οποία ρυθμίζει το σάκχαρο, πιο αποτελεσματικές.  όταν οι μύες είναι τεντωμένοι, το νευρικό σύστημα απελευθερώνει ενδορφίνες, ορμόνες ευφορίας και ευχαρίστησης και με αναλγητική δράση Πηγή : Pert Candace (1997). Molecules of Emotion. Touchstone, Edts, NY

5 Άσκηση και εξάλειψη του πόνου Η άσκηση δρα κατασταλτικά στο αίσθημα του πόνου.  Πιο συγκεκριμένα, ασθενείς με χρόνιο πρόβλημα πόνου στη μέση, βρήκαν θεραπεία με άσκηση δόνησης (πηγή: Rittweger, J., Just, K., Kautzsch, K., Reeg, P., Felsenberg, D. (2002). Treatment of Chronic Lower Back Pain with Lumbar Extension and Whole-Body Vibration Exercise: A Randomized Controlled Trial, Spine: 1 September Volume 27 - Issue 17 - pp )  Οι διατάσεις (stretching) δρουν ευεργετικά στους πόνους της μέσης καθώς ενεργοποιούν τους μύες και τους θέτουν ξανά σε λειτουργία (πηγή:

6 Άσκηση και πρόληψη ασθενειών σε άτομα 65+ Εκτός από τις σαφείς επιδράσεις της άσκησης στην πρόληψη καρδιαγγειακών ασθενειών, υπάρχουν αποδείξεις για τα ευεργετικά αποτελέσματα της φυσικής δραστηριότητας (π.χ.3 φορές την εβδομάδα) και σε εκφυλιστικές παθήσεις του νευρικού συστήματος, που αφορούν γνωστικές λειτουργίες (π.χ. άνοια, Αλτσχάιμερ), ιδιαίτερα όταν η άσκηση γίνεται σε ανοιχτούς χώρους και υπαίθριο περιβάλλον, με εναλλαγές παραστάσεων, καθώς διεγείρονται κέντρα του εγκεφάλου και βελτιώνονται οι εγκεφαλικές λειτουργίες Ενδεικτικές Πηγές:  Larson, Wang, Bowen, ΜcCormick, Teri, Crane, Kukull (2006). Exercise is associated with reduced risk for incident dementia among persons 65 years of age and older. Annals of Internal Medicine, vol.144,2,73-81.Exercise is associated with reduced risk for incident dementia among persons 65 years of age and older  Lytle, Vander Bilt, Dodge, Ganguli (2004). Exercise Level and Cognitive Decline: The MoVIES Project. Alzheimer Disease & Associated Disorders: April/May/June Volume 18 - Issue 2 - pp  Trejo, Carro, Torres-Alemán (2001). Circulating Insulin-Like Growth Factor I Mediates Exercise-Induced Increases in the Number of New Neurons in the Adult Hippocampus. The Journal of Neuroscience, March 1, 2001, 21(5):  Aman, Thomas (2009). Supervised Exercise to Reduce Agitation in Severely Cognitively Impaired Persons. Journal of the American Medical Directors Association, vol.10,4, AmanThomas

7 LOGO Συναισθηματικές ανάγκες Αερόμπικ-χορό ς Τρέξιμο-πεζοπορία Πολεμικές τέχνες γιόγκα-πιλάτες Αναρρίχηση- Υπαίθρια σπορ δημιουργικότητα-χαρά αποφασιστικότητα-προοπτική αυτοσυγκέντρωση αυτοπεποίθηση

8 Η άσκηση προκαλεί ‘εθισμό’  Η άσκηση επιδρά ‘εθιστικά’ στα άτομα, καθώς εκλύονται ορμόνες ‘ευχαρίστησης’ (σεροτονίνη-ντοπαμίνη) παρόμοιες με εκείνες που παρατηρούνται στο σεξ και στα ναρκωτικά …με σαφείς τις διαφορές ανάμεσα στα οφέλη των μεν (άσκηση-σεξ) και τις καταστροφικές συνέπειες των δε (ναρκωτικά) τι θα προτιμήσουμε;;;

9 ‘ουδείς εκών κακός’  Οι άνθρωποι, έχοντας εκ φύσεως, ροπή προς το καλό, άπαξ και δοκιμάσουν τη χαρά και την ευχαρίστηση από την άσκηση, τείνουν να επαναλαμβάνουν τη θετική ‘συμπεριφορά’ πηγή : Thorndike,1920

10 Κι αυτό διότι…  οι αθλητικές δραστηριότητες μπορεί να οδηγούν στην έκκριση ντοπαμίνης, της ουσίας που διευκολύνει την μεταφορά μηνυμάτων στο νευρικό μας σύστημα (π.χ. συναισθημάτων ευφορίας και απόλαυσης) και που σχετίζεται με την αναζήτηση ικανοποίησης.  πρόκειται λοιπόν για ένα κύκλωμα ανταμοιβής: Όταν αρχίζουμε να συνδυάζουμε μια δραστηριότητα (π.χ. άσκηση) με την έκκριση της ντοπαμίνης και τα συνεπακόλουθα ευχάριστα συναισθήματα, τότε αρχίζουμε σιγά σιγά να αποζητάμε αυτήν την δραστηριότητα, για να χαρίσουμε στον εαυτό μας τα συναισθήματα αυτά. πηγή: 2009/09/blog-post_22.html

11 Περί διαδικασίας… Μαθησιακή (σωματική) διαδικασία Η άσκηση είναι Συμμετοχική διαδικασία

12 LOGO Η μάθηση με το σώμα Διευρύνει το πνεύμα Ενεργοποιεί νέες περιοχές του εγκεφάλου Βρίσκει ‘νέες’ λύσεις σε ‘παλιά’ προβλήματα Βελτιώνει τη μνήμη

13 Πώς μαθαίνουμε;; Πηγή:

14 Μάθηση= Διεύρυνση (πνεύματος κ’ σώματος) ‘…η παιδεία μεταμορφώνει τους καθρέφτες σε παράθυρα’ Robert Doisneau Με κάθε νέα κίνηση που μαθαίνουμε, βελτιώνεται:  η απόδοσή μας σε κινητικές δεξιότητες της καθημερινότητας (λειτουργικές κινήσεις π.χ. σηκώνω εύκολα τα ψώνια, δε λαχανιάζω κλπ )  η απόδοσή μας σε αθλητικές δεξιότητες (…που ούτε καν φανταζόμασταν πως θα μπορούσαμε να τις δοκιμάσουμε, πόσω μάλλον να επιδοθούμε σε αυτές π.χ.τρέξιμο, ποδήλατο, πιλάτες, γιόγκα )  η απόδοση σε νέες κινήσεις, που παλαιότερα, να προκαλούσαν φόβο στο ενδεχόμενο τραυματισμού (π.χ.χορός)  Η αυτοπεποίθηση και η εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας

15 Μάθηση= Συμμετοχή Ενισχύεται το συναίσθημα :  του ‘ανήκειν’  της συνεργασίας  της ομαδικότητας  του μοιράσματος συναισθημάτων (π.χ. χαράς ή απογοήτευσης)  της υπευθυνότητας  του τίμιου παιχνιδιού  του θάρρους για νέες εμπειρίες

16 LOGO Ερώτηση-απαντήσεις… (έρευνα που διεξήχθη στο γυμναστήριο Home Place, Γρεβενά, ) ‘τι αισθάνεστε όταν έρχεστε στο γυμναστήριο;’ 106 κορίτσια (4-16 ετών) 1.Χαρά (43%) 2.Αγάπη (7.5%) 3.Ευχαρίστηση (6.6%) 4.Περνάω καλά (5.6%) 5.Μου αρέσει (4.7%) ευτυχία (4.7%) 6.Ενθουσιασμό (3.7%) ξεκούραση (3.7%) ανακούφιση (3.7%) 7.Χαλάρωση (2.8%) δύναμη (2.8%) υπερηφάνεια (2.8%) συγκίνηση (2.8%) 8.Κούραση (1.8%) 9.Προβληματισμό (1%) ζωντάνια (1%) ανυπομονησία (1%) ελευθερία (1%) Describe a vision of company or strategic contents.

17 LOGO Ερώτηση-απαντήσεις… ‘τι αισθάνεστε όταν έρχεστε στο γυμναστήριο;’ 25 γυναίκες (20-60 ετών) 1.Ευεξία (40%) 2.Χαλάρωση (20%) 3.Ζωντάνια (12%) 4. Ευφορία (8%) ηρεμία ενέργεια υγεία ευχαρίστηση ευδιαθεσία 5. Ξεφεύγω (4%) αποφόρτιση εσωτερική ισορροπία κούραση εκτόνωση απαλλαγή άγχους ξεγνοιασιά γαλήνη χαρά ξεκούραση Describe a vision of company or strategic contents.

18 Ανεξάρτητα από την ηλικία ή το είδος άσκησης…  ο στόχος επιτυγχάνεται

19 …ο στόχος επιτυγχάνεται (νιώθουμε καλά με το σώμα μας, χαρούμενοι, ευτυχισμένοι και αυτό αντανακλάται στους άλλους) ‘ και καθώς πλησιάζουμε… ο δράκος μικραίνει’ (κινέζικο γνωμικό)

20 LOGO Σας ευχαριστώ !


Κατέβασμα ppt "LOGO Ελιζάνα Πολλάτου, αναπλ. καθηγήτρια Τ.Ε.Φ.Α.Α.- Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Η χαρά της μάθησης και της συμμετοχής στην άσκηση."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google