Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ Ηλίας Παπαθανασίου PhD FRCSLT ASHA Fellow.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ Ηλίας Παπαθανασίου PhD FRCSLT ASHA Fellow."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ Ηλίας Παπαθανασίου PhD FRCSLT ASHA Fellow

2 Πλάνο Μαθήματος Τύποι λαθών στους ήχους της ομιλίας Διαταραχές των ήχων της ομιλίας σε παιδιά Αξιολόγηση διαταραχών των ήχων της ομιλίας σε παιδιά

3 διαταραχές άρθρωσης σε παιδιά ΚΑΙ ενήλικες από ήπιο πλάγιο σιγματισμό έως ακατάληπτη ομιλία αιτία: δομικές ανωμαλίες ανεπαρκής εκμάθηση συστήματος ήχων ενήλικες με υπολειπόμενα σημάδια διαταραχής ομιλίας από παιδική ηλικία βλάβες στο κεντρικό νευρικό σύστημα (π.χ. δυσαρθρία) σημαντική η αιτία, για επιλογή κατάλληλης παρέμβασης

4 πρώτες λέξεις = ορόσημο στη ζωή ενός βρέφους αρχικά κάποιοι ήχοι, στην πορεία σχετική καταληπτότητα και πιο μετά εμπλουτισμός λεξιλογίου = ικανοποίηση γονέων παιδιού προσχολικά παρόλα αυτά κάποια παιδιά επιμένουν στη χρήση ανώριμων προτύπων ομιλίας κάποιοι ενήλικες ξεκινούν να κάνουν λάθη στην ομιλία ύστερα από ασθένεια ή τραυματισμό -> ανάγκη λογοθεραπείας

5 ΤΥΠΟΙ ΛΑΘΩΝ ΣΤΟΥΣ ΗΧΟΥΣ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ (1/4) 2ο κεφάλαιο = μηχανισμοί ομιλίας 3ο κεφάλαιο = σύμφωνα, φωνήεντα, δίφθογγοι, ήχοι 4 ο κεφάλαιο = λάθη στους ήχους της ομιλίας = αρθρωτικά λάθη λάθη αντικατάστασης (φωθ αντί για φως) λάθη παράλειψης (φω αντί για φως) λάθη αλλοίωσης (όταν στη λέξη φως το «σ» προφέρεται αλλοιωμένο) λάθη επένθεσης (φώσα αντί για φως)

6 ΤΥΠΟΙ ΛΑΘΩΝ ΣΤΟΥΣ ΗΧΟΥΣ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ (2/4) Αντικαταστάσεις σύνηθες λάθος σε μικρά παιδιά – επιμένοντα λάθη σε διαταραχές ομιλίας προβλεψιμότητα / λογική στα λάθη συνήθως, λανθασμένος ήχος = παρόμοιος με τον ήχο-στόχο (τόπο/τρόπο άρθρωσης, ηχηρότητα) Π.χ. «θέλω» -> «φέλω» = συνήθης αντικατάσταση μέχρι να κατακτηθεί ένας ήχος, χρήση κάποιου άλλου πιο εύκολου κατακτημένου Π.χ. «ρολόι» -> «λολόι»

7 ΤΥΠΟΙ ΛΑΘΩΝ ΣΤΟΥΣ ΗΧΟΥΣ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ (2/4) Παραλείψεις παράλειψη ήχων λέξεων (γνωστή και ως απλοποίηση/πτώση ήχου/συλλαβής) φυσιολογικό μέρος της φωνολογικής ανάπτυξης π.χ. κορίτσι 28 μηνών: «φέλω μία κούλα» = «Θα φέρω μία κούκλα» «νάνα» = «μπανάνα» επιρροή στην καταληπτότητα ομιλίας συνήθως παράλειψη μη τονισμένων νήπια άνω των τεσσάρων και ενήλικες που συνεχίζουν/αρχίζουν να παραλείπουν ήχους, σηματοδοτούν μία αρθρωτική διαταραχή

8 ΤΥΠΟΙ ΛΑΘΩΝ ΣΤΟΥΣ ΗΧΟΥΣ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ (3/4) Αλλοιώσεις σωστά παραγόμενος ήχος = ήχος κοντά στον ήχο-στόχο μικρές παραλλαγές ήχου = αποδεκτά αλλόφωνα μία αξιοπρόσεκτη ποικιλία στην παραγωγή του ήχου κατηγοριοποιείται ως αλλοίωση στην αλλοίωση ο ήχος-στόχος δεν αντικαθίσταται συνήθης, ο πλάγιος σιγματισμός: φωνήματα / s/ και / z / ακούγονται ≈ / c /, / j / αλλοίωση σε ενήλικες = νευρολογική πάθηση

9 ΤΥΠΟΙ ΛΑΘΩΝ ΣΤΟΥΣ ΗΧΟΥΣ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ (4/4) Επενθέσεις προσθήκη ήχου συνήθως ο ήχος επένθεσης = μη τονισμένος π.χ. «κροκόδειλος» = «κοροκόδειλος» λιγότερο σύνηθες φαινόμενο φυσιολογικής ανάπτυξης άτομα με εγκεφαλική πάρεση εμφανίζουν επίσης επενθέσεις

10 ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (1/15) αφορούν ≈ 3.8 % των 6χρονων παιδιών διαταραχές αγοριών > κοριτσιών διαταραχές λόγω: δομικών ανωμαλιών απουσία κάποιας εμφανούς αιτίας

11 ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (2/13) Δομικές διαταραχές σε παιδιά παραγωγή ήχων βασίζεται σε φυσικά συστήματα ένα τουλάχιστον σύστημα σε υπολειτουργία λόγω γενετικών διαταραχών ή τραυματισμού κατά τον τοκετό = διατάραξη ικανότητας παραγωγής ήχων ομιλίας δομικές ανωμαλίες παιδιών ως μέρος ευρύτερου προτύπου ανωμαλιών γνωστού ως σύνδρομο Π.χ. σύνδρομο Treacher Collins: έλλειψη ανάπτυξης της κάτω σιαγόνας σχιστά μάτια προς τα κάτω εγκοπή στο κάτω βλέφαρο μικρωτία το παραπάνω σύνδρομο είναι γενετικής προέλευσης και συχνά παρατηρείται σε πολλά μέλη της ίδιας οικογένειας προέλευση ονόματος συνδρόμων = όνομα γιατρού / ειδκού που ανακάλυψε τα συμπτώματα που συνυπάρχουν σε διάφορους ασθενείς όνομα παραγόντων που προκαλούν την πάθηση (π.χ. εμβρυικό αλκοολικό σύνδρομο) πέραν των στοματοπροσωπικών ανωμαλιών, ένα σύνδρομο μπορεί να περιλαμβάνει απώλεια ακοής, γλωσσική καθυστέρηση, νοητική υστέρηση ή προβλήματα στην παραγωγή των ήχων ομιλίας.

12 ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (2/13) Δομικές διαταραχές σε παιδιά περιπτώσεις παιδιών που γεννιούνται με έλλειψη νεύρωσης σε μύες προσώπου ή γλώσσας με ανάγκη χειρουργείου/μεταμόσχευσης προβλήματα γλώσσας -> αρθρωτική δυσκολία ανεπαρκής νεύρωση υπερβολικά μεγάλη γλώσσα (μακρογλωσσία) υπερβολικά μικρή γλώσσα (μικρογλωσσία) ανεπαρκή αποτελέσματα επέμβασης μακρογλωσσίας περιπτώσεις «ψευδούς» μακρογλωσσίας λόγω έντονης εξώθησής της, πιθανών εξαιτίας ανωμαλιών στο οπίσθιο μέρος της στοματικής κοιλότητας μυϊκής αδυναμίας και ανεπαρκούς νεύρωσης των μυών της γλώσσας

13 ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (3/13) Δομικές διαταραχές σε παιδιά σφιχτός χαλινός γλώσσας -> περιορισμός εμπρόσθιας προς τα άνω κίνησης άκρης γλώσσας -> αρθρωτικές διαταραχές κάποια επιρροή στην παραγωγή φωνημάτων / l /, /r/ κατά την εξώθηση, γλώσσα σε σχήμα καρδιάς μερικοί γονείς/ιατροί αποφασίζουν αποκοπή χαλινού (αμφισβητήσιμη μέθοδος) οδοντικές ανωμαλίες -> επιρροή ακρίβειας γλώσσας -> αρθρωτικές διαταραχές έρευνες έδειξαν ότι παιδιά με σοβαρά διαταραγμένη οδοντική σύγκλιση, μπορούν να μάθουν να αρθρώνουν σωστά

14 ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (4/13) Δομικές διαταραχές σε παιδιά χειλεοσχιστία και υπερωιοσχιστία (συνήθεις) -> αρθρωτικές διαταραχές εμφανίζονται κατά το σχηματισμό εμβρύου (5 η -12 η εβδομάδα κύησης) μπορεί να εμφανιστεί αμφοτερόπλευρα ή μονόπλευρα στο άνω χείλος, φατνίο, μαλακή ή σκληρή υπερώα 1/500 – 1/750 περιπτώσεις νεογνών ο βαθμός σοβαρότητας κυμαίνεται συχνά μέρος συνδρόμου που επηρεάζει γενικότερη άρα και γλωσσική ανάπτυξη επιρροή επίσης στην αντήχηση μέλη διεπιστημονικής ομάδας: πλαστικός χειρουργός, ΩΡΛ, λ/θ & πιθανόν παιδίατρος, ορθοδοντικός, ακοολόγος

15 ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (5/13) Νευροκινητικές διαταραχές στα παιδιά νευρογενείς κινητικές διαταραχές παιδιών από: τραυματισμό ή ασθένεια που επηρεάζει το νευρικό σύστημα εγκεφαλική πάρεση κατά τη γέννηση (αναπτυξιακή διαταραχή ομιλίας) συνοδή δυσπραξία ή δυσαρθρία της ομιλίας

16 ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (6/13) Νευροκινητικές διαταραχές στα παιδιά

17 ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (7/13) Νευροκινητικές διαταραχές στα παιδιά κινητικά προβλήματα ομιλίας παιδιών με εγκεφαλική πάρεση ταξινομούνται επίσης ως τύποι δυσαρθρικής ομιλίας (δυσαρθρία σε ενήλικες ύστερα από βλάβη εγκεφάλου – συζητείται παρακάτω) διαφορά θεραπευτικής παρέμβαση σε επίκτητη δυσαρθρία (ήδη εδραιωμένα τα φυσιολογικά πρότυπα ομιλίας) συχνά έντονες μυϊκές συσπάσεις ή ασταθή στάση του κεφαλιού/κορμού που θέτουν την ομιλία σχεδόν αδύνατη διεπιστημονική ομάδα: λογοθεραπευτής, ορθοπεδικός χειρουργός, φυσίατρος, φυσιοθεραπευτής, ο εργοθεραπευτής, ειδικός παιδαγωγός εναλλακτικά συστήματα επικοινωνίας (βοηθητικές συσκευές επικοινωνίας) για παιδιά με σοβαρές παραλύσεις

18

19 ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (9/13) Νευροκινητικές διαταραχές στα παιδιά αναπτυξιακή δυσαρθρία: διαταραγμένος μυϊκός τόνος σε μύες προσώπου μαλακός, πεσμένη έκφραση προσώπου υπερβολικά αυξημένος, σφικτή εμφάνιση, παραμορφώσεις πιθανή συντρέχουσα σιελόρροια ή δυσκολία στη μάσηση δυσκολία στην παραγωγή γρήγορης ομιλίας καθυστέρηση κατάκτησης πρώτων λέξεων δυσκατάληπτη ομιλία συχνά και κατά την ενηλικίωση αναπτυξιακή δυσπραξία: διαταραχή στην ικανότητα προγραμματισμού, συντονισμού και ακολουθίας των στοιχείων της ομιλίας περισσότερο κινητικό παρά γλωσσικό πρόβλημα αναγνωρίζεται δυσκολότερα – συχνά ελλείψει συμπτωμάτων αναπτυξιακής δυσαρθρίας αμιγής δυσπραξία ομιλίας: φυσιολογική κατανόηση του λόγου, ανικανότητα μίμησης απλής λέξης, έλλειψη μυϊκής αδυναμίας ή παράλυση

20 ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (10/13) Φωνολογικές Διαταραχές φτωχές αρθρωτικές ικανότητες παιδιών, όχι πάντα λόγω δομικών ανωμαλιών δυσκολία στην κατάκτηση της φωνολογίας των ενηλίκων στις πρώτες προσπάθειες χρήσης προφορικού λόγου -> απλοποίηση προτύπων των ήχων ομιλίας παρόλα αυτά, τα παιδιά με φωνολογικές διαταραχές συνεχίζουν να χρησιμοποιούν αυτές τις φωνολογικές διεργασίες ακόμα και όταν οι συνομήλικοί τους έχουν σταματήσει από καιρό να τις χρησιμοποιούν αντικαταστάσεις μεμονωμένων φωνημάτων (π.χ. / s / -> / θ /) ειδικά σε σχολική ηλικία = εξαιρετικά ασυνήθιστη επιρροή στην ικανότητα μετάδοσης σκέψεων επιρροή στον τρόπο μεταχείρισης από τους συνομηλίκους

21

22 ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (12/13) Φωνολογικές Διαταραχές συχνά συντρέχουν: συμπτώματα γενικών νευροκινητικών διαταραχών (π.χ. ήπιας μυϊκής αδυναμίας και δυσκολίας συντονισμού) αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή εκφραστικού τύπου δυσκολία στην εκμάθηση της ανάγνωσης προβλήματα ακαδημαϊκών ικανοτήτων αργότερα στη ζωή οικογενειακό ιστορικό φωνολογικών & άλλων γλωσσικών διαταραχών ή διαταραχών ομιλίας

23 ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (13/13) Εξώθηση γλώσσας εξώθηση της γλώσσας: ασυνήθιστη ακολουθία στοματικών κινήσεων κατά την κατάποση όπου η γλώσσα κινείται προς τα εμπρός σπρώχνοντας τα άνω δόντια (αντίστροφη κατάποση) -> «άτσαλη σίτιση» αυξημένη ένταση στους μύες χειλιών (απαραίτητο ώστε να μη βγαίνει η γλώσσα προς τα έξω) επιρροή στη σύγκλειση των δοντιών απαιτείται άμεση παρέμβαση με μυολειτουργική θεραπεία -> καταλληλότερη θέση της γλώσσας κατά την κατάποση κάποια παιδιά εμφανίζουν συντρέχουσα αρθρωτική διαταραχή αντικατάσταση των συριστικών φωνημάτων / s /, / z / από τα αντίστοιχα οδοντικά φωνήματα / θ/, / δ /

24 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (1/9) Η ανίχνευση των διαταραχών των ήχων της ομιλίας μία επίσημη αξιολόγηση απαιτείται για τον καθορισμό: «φυσιολογικότητας» των λαθών ή μη ύπαρξης οργανικών αιτιών (π.χ. στοματοπροσωπική ανωμαλία, βαρηκοΐα) ή μη η ανίχνευση χρησιμοποιείται, όχι για τον καθορισμό ύπαρξης διαταραχής, αλλά για τον καθορισμό ανάγκης χρήσης επιπρόσθετων δοκιμασιών για τη διαπίστωση ύπαρξης ή μη, διαταραχής εστιάζει σε διαλόγους με τα παιδιά για παρατήρηση άρθρωσης και συνολικής γλωσσικής λειτουργίας, ποιότητας φωνής και ροής ομιλίας συχνά ο φυσιολογικός διάλογος με νήπια είναι αδύνατος οπότε και δοκιμάζονται περισσότερα εργαλεία ανίχνευσης

25 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (2/9) Αξιολόγηση παιδιών με διαταραχές στους ήχους της ομιλίας παρατήρηση συζήτησης μεταξύ παιδιού και άλλων παιδιών γονέα και παιδιού κλινικού και παιδιού συμπεριφοράς σε σπίτι παιδική χαρά τάξη ειδικά διαμορφωμένο χώρο προσαρμοσμένο ως φυσικό περιβάλλον η παρατήρηση εκτός συζήτησης αποκαλύπτει τον τρόπο με τον οποίο το παιδί μιλά σε πλαίσια εκτός αξιολόγησης σε μεγαλύτερα παιδιά, η συζήτηση πάνω σε θέματα ενδιαφέροντος αποκαλύπτει την επικοινωνιακή του ικανότητα προσφέροντας πληροφορίες άρθρωσης, φωνής, λόγου, ροής ο έμπειρος λογοθεραπευτής μπορεί να παρατηρήσει τις παραγωγές παιδιού και να αναφέρει τύπο/αριθμό αρθρωτικών λαθών και όχι μόνο παρόλα αυτά, συχνά η παρατήρηση δεν επαρκεί – υπολείπεται διαγνωστικών πληροφοριών μίας πιο δομημένης αξιολόγησης

26 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (3/9) Αξιολόγηση παιδιών με διαταραχές στους ήχους της ομιλίας Βασική αξιολόγηση: αξιολόγηση προβλημάτων φυσιολογίας ακοολογικός έλεγχος εξέταση στοματοπροσωπικού μηχανισμού Ακοομετρικός έλεγχος: μέρος κάθε αρθρωτικής αξιολόγησης ήπια απώλεια ακοής -> διαταραγμένη ικανότητα διάκρισης ήχων -> επιρροή στην παραγωγή ήχων ομιλίας Στοματοκινητικός έλεγχος: παρέχει πληροφορίες επάρκειας της στοματικής δομής & λειτουργίας που μπορεί να συνεισφέρουν σε λανθασμένη παραγωγή της ομιλίας

27

28 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (5/9) Αξιολόγηση παιδιών με διαταραχές στους ήχους της ομιλίας Καταγραφή άρθρωσης: πολλά εμπορικά διαθέσιμα αρθρωτικά τεστ (στην Ελλάδα κυρίως άτυπα) συνήθως εικόνες για εκμαίευση λέξεων λίστα ήχων ομιλίας που εντοπίζουν λανθασμένους ήχους, θέση των ήχων αυτών, τύπο των λαθών ακολουθεί αξιολόγηση φωνολογικών διεργασιών στην περίπτωση καταγραφής λαθών

29

30 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (7/9) Αξιολόγηση παιδιών με διαταραχές στους ήχους της ομιλίας Παρακινητικότητα: σημαντικό μέρος μίας αρθρωτικής αξιολόγησης είναι ο έλεγχος για το αν ο πελάτης μπορεί να παράγει τους παραλειπόμενους ή λανθασμένους ήχους ύστερα από βοήθεια ο λογοθεραπευτής επιλέγει διάφορους ήχους που δεν παρήχθησαν σωστά, κάνει χρήση οπτικής, ακουστικής ή απτικής βοήθεια και ελέγχει το αν παράγονται εκ νέου πραγματοποιείται σε διάφορα επίπεδα: επανάληψη εκφερόμενης λέξης ύστερα από παρακίνηση: «Μπορείς να το πεις καλύτερα;» επανάληψη λέξης αφού δοθεί το μοντέλο προς μίμηση: «Πες αυτοκίνητο» επανάληψη λέξης έπειτα από οπτική βοήθεια: «Κοίτα πως το λέω». επανάληψη ήχου-στόχου σε μορφή σύμφωνο-φωνήεν «Πες /la/» όσο υψηλότερο είναι το επίπεδο στο οποίο το παιδί μπορεί να παράγει τον ήχο σωστά, τόσο καλύτερη η πρόγνωση

31 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (8/9) Αξιολόγηση παιδιών με διαταραχές στους ήχους της ομιλίας Σοβαρότητα και καταληπτότητα: Υποκείμενα: ΜΑΡΙΑ: Το ώο έχει μεάα όντια [Το ζώο έχει μεγάλα δόντια]. ΓΙΑΝΝΗΣ: Βλέπω ένα ασνοφόρο [Βλέπω ένα ασθενοφόρο]. Για να δω. Βλέπω και ένα εκόπτερο [Βλέπω και ένα ελικόπτερο]. επίσημη αξιολόγηση των παραπάνω ήχων δεν αντανακλά τη σοβαρότητα του προβλήματος – παρόμοιες διεργασίες διαθέσιμες μέθοδοι εκτίμησης συνολικής καταληπτότητας ομιλίας: ελάχιστα ζεύγη (phonetic contrasts) μοντέλα φωνολογικών λαθών αναγνώριση λέξης σε απομόνωση ή σε συνεχόμενη ομιλία υπολογισμός καταληπτότητας από ακροατές

32 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ (9/9) Αξιολόγηση παιδιών με διαταραχές στους ήχους της ομιλίας Άλλες δοκιμασίες: διαταραχές ήχων της ομιλίας συχνά συνυπάρχουν με άλλες διαταραχές. Π.χ. παιδιά με γενετικά σύνδρομα εμφανίζουν καταστάσεις που απαιτούν συντονισμένη αξιολόγηση από πολλούς επαγγελματίες διαταραχή στην ομιλία μπορεί να συνυπάρχει με γλωσσική διαταραχή. Π.χ. πτώσεις τελικών συμφώνων κάνει την αξιολόγηση γραμματικών φαινομένων όπως την κατάληξη αρσενικών ουσιαστικών σε –ς αναξιόπιστη σε αυτές τις περιπτώσεις, ο λογοθεραπευτής πρέπει να προσπαθήσει να προσδιορίσει σε ποιο βαθμό τα λάθη στους ήχους επηρεάζουν την ικανότητα παραγωγής γλωσσικών στοιχείων - πολλαπλές μετρήσεις των γλωσσικών ικανοτήτων.


Κατέβασμα ppt "ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΗΧΩΝ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ Ηλίας Παπαθανασίου PhD FRCSLT ASHA Fellow."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google