Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Υπεύθυνη καθηγήτρια : Παναγιώτα Α. Παπαδοπούλου Τάξη Β ’ Τμήμα Β 2.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Υπεύθυνη καθηγήτρια : Παναγιώτα Α. Παπαδοπούλου Τάξη Β ’ Τμήμα Β 2."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Υπεύθυνη καθηγήτρια : Παναγιώτα Α. Παπαδοπούλου Τάξη Β ’ Τμήμα Β 2

2 Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΚΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΣΤΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ  ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ  ΑΡΧΑΙΑ ΡΩΜΗ Την εργασία επιμελήθηκαν οι μαθητές του τμήματος Β’2 Κατσούλης Ιωάννης Μιχελοπούλου Ειρήνη Μπούμπαλου Ευαγγελία Νεστορίδη Ειρήνη Νικολιδάκη Μαρία-Ελένη

3 Η θέση της γυναίκας στην Αρχαία Ελλάδα διέφερε αναλόγως με την κάθε πόλη- κράτος. Στην αρχαία Αθήνα, οι γυναίκες δεν είχαν καμία νομική προσωπικότητα και θεωρούνταν μέρος του οίκου, με επικεφαλής τον άντρα του οίκου. Μέχρι το γάμο, οι γυναίκες ήταν υπό την κηδεμονία του πατέρα τους ή άλλου αρσενικού συγγενή, ενώ αφού παντρευόντουσαν ο άντρας τους αναλάμβανε αυτόν τον ρόλο. Καθώς οι γυναίκες είχαν αποκλειστεί από τη διεξαγωγή νομικών διαδικασιών, ο υπεύθυνος γι αυτές άντρας-κηδεμόνας θα τις έπραττε για λογαριασμό τους. Οι Αθηναίες γυναίκες είχαν περιορισμένο δικαίωμα ιδιοκτησίας και ως εκ τούτου, δεν θεωρούνταν πλήρεις πολίτες, καθώς η ιθαγένεια και το δικαίωμα για τα ατομικά και πολιτικά δικαιώματα δεν ήταν καθορισμένα σε σχέση με τα δικαιώματα ιδιοκτησίας. Παρόλο που οι γυναίκες μπορούσαν να αποκτήσουν δικαιώματα επί ακινήτων μέσω δώρων, προίκας και κληρονομιάς, ο κηδεμόνας τους είχε το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει όπως θέλει την περιουσία τους. Τέλος, οι Αθηναίες γυναίκες μπορούσαν να κάνουν Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ

4

5 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗ ΣΠΑΡΤΗ Οι Σπαρτιάτισσες γυναίκες απολάμβαναν θέση, δύναμη, και σεβασμό. Παρόλο που οι Σπαρτιάτισσες ήταν αποκλεισμένες από τη στρατιωτική και πολιτική ζωή, είχαν σημαντική ιδιότητα ως μητέρες των Σπαρτιατών πολεμιστών. Καθώς οι άντρες δεσμευόντουσαν με τις στρατιωτικές δραστηριότητες, οι γυναίκες αναλάμβαναν την ευθύνη για τη λειτουργία των κτημάτων και του σπιτιού. Οι Σπαρτιάτισσες ήταν υπεύθυνες για τις δικές τους ιδιοκτησίες, αλλά και για αυτές των αρσενικών συγγενών, οι οποίοι ήταν μακριά λόγω του στρατού. Οι Σπαρτιάτισσες σπάνια παντρευόντουσαν πριν από την ηλικία των 20 ετών, και σε αντίθεση με Αθηναίες, που φορούσαν σεμνά ρούχα και ήταν σπάνια έξω από το σπίτι, Οι Σπαρτιάτισσες γυναίκες φορούσαν κοντά φορέματα και πηγαίνανε όπου ήθελαν. Τέλος, τα κορίτσια λάμβαναν την ίδια εκπαίδευση με τα αγόρια.

6

7 Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΡΩΜΗ ΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ Πλήρης υποταγή στην εξουσία πρώτα του πατέρα ή του αδελφού και αργότερα του συζύγου, που ασκούσε πατριαρχική εξουσία(patria potestas) Δεν είχαν νομικά ή πολιτικά δικαιώματα Πλάσματα ασθενή(imbeciles). Στέρηση της νομικής ικανότητας να υπογράφουν συμβόλαια ή διαθήκες ή να καταθέτουν ως μάρτυρες σε δικαστήρια Οχι ασκηση δημόσιου λειτουργήματος Βαθμιαία βελτίωση νομικής θέσης ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΣΗ Υψηλή και στους παλαιότερους χρόνους Απόκτηση περισσότερης ελευθερίας και μεγαλύτερης δύναμης Ο σύζυγος και ο πατέρας μπορούσαν να σκοτώσουν τη γυναίκα για τον οποιοδήποτε λόγο καθώς ήταν νόμος της εποχής Σε αντίθεση με τη γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα η Ρωμαία οικοδέσποινα δεν έμενε πότε περιορισμένη στον γυναικωνίτη Καθήκοντα: ο γάμος και η ανατροφή των παιδιών Γυναίκες διακρίθηκαν για τον ισχυρό χαρακτήρα και την ευφυία τους

8 ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΙΑΤΡΙΚΗ Δεν επιτρεπόταν να διδαχτούν ιατρική Όμως τα πράγματα άλλαξαν από την στιγμή που οι Ρωμαίοι κατέκτησαν την Ελλάδα. Επειδή στον Ελλαδικό χώρο υπήρχαν γυναίκες ιατροί, οι Ρωμαίοι τις έπαιρναν σκλάβες για να μάθουν στους άντρες την τέχνη της ιατρικής. Αργότερα όμως δίδασκαν και τις γυναίκες αυτήν την πολύ σημαντική και χρήσιμη τέχνη ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ Θεωρούνταν επικίνδυνες και ακατάλληλες για να εξισωθούν με τους άντρες Οι Ρωμαίοι πίστευαν ότι μια γυναίκα ήταν ανίκανη να διαχειριστεί μεγαλύτερη περιουσία και εξουσία από έναν άνδρα Όμως υπάρχουν και παραδείγματα γυναικών οι οποίες έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη λήψη αποφάσεων (π.χ. η 2η σύζυγος του Μ. Βρούτου λέγεται ότι επηρέασε τον άντρα της στην απόφασή του να δολοφονήσει τον Καίσαρα ).

9


Κατέβασμα ppt "Υπεύθυνη καθηγήτρια : Παναγιώτα Α. Παπαδοπούλου Τάξη Β ’ Τμήμα Β 2."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google