Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Ελληνιστική Ποίηση ΕΙΣΑΓΩΓΗ (Η ΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ) Διδάσκων: Επίκ. Καθ. Σταμάτης Κ. Μερσινιάς.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Ελληνιστική Ποίηση ΕΙΣΑΓΩΓΗ (Η ΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ) Διδάσκων: Επίκ. Καθ. Σταμάτης Κ. Μερσινιάς."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Ελληνιστική Ποίηση ΕΙΣΑΓΩΓΗ (Η ΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ) Διδάσκων: Επίκ. Καθ. Σταμάτης Κ. Μερσινιάς

2 Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς.

3 ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ Σοφιστές, Ρήτορες. Αριστοφάνης, Βάτραχοι, 895 κ.ε. (πάροδος). Σύγκρουση Αισχύλου -Ευριπίδη. Με τον Ευριπίδη: - Λύνεται ο δεσμός θρησκείας και ποίησης. - Εισάγεται ο ρεαλισμός, ο έρωτας, ο ρομαντισμός, η ψυχολογική παρουσίαση. - Το άτομο κυρίαρχο στοιχείο στην ποίηση.

4 Η ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Έχουμε δυο είδη λογοτεχνίας: i. Εκπροσωπεί τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα, Τίμων ο Φλειάσιος, Κερκίδας, Σωτάδης. ii. Εκπροσωπεί τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα και την πτολεμαϊκή αυλή. Καλλιεργείται στο Μουσεiον και τα άλλα πνευματικά κέντρα.

5 ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΕΙΔΗ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Συνεχίζουν να υπάρχουν τα παλιά λογοτεχνικά είδη: Δράμα Ιστοριογραφία Έπος. Δημιουργούνται καινούργια: Ερωτική ελεγεία. Επύλλιο, Ειδύλλιο, Μίμος. Επίγραμμα. Βιογραφία. Γεωγραφία.

6 H “ΣΧΟΛΗ” ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΜΑΧΟΥ Η “Σχολή“ του Καλλιμάχου στηρίζεται στην ποιητική δημιουργία των: α. Ιώνων: 1. Ἀντίμαχος ο Κολοφώνιος ( ;): Θηβαΐς, Λύδη, “ἔκδοσις” του Ομήρου. 2. Φιλητάς ο Κώος: Ἑρμῆς, Βάττις, Δημήτηρ, Τήλεφος, Παίγνια, Επιγράμματα. Στράβων, XIV 657 ποιητὴς ἅμα καὶ κριτικός. 3. Ερμησιάναξ ο Κολοφώνιος (330;) Περσικά, Λεόντιον. 4. Φανοκλής: Ἔρωτες οἱ καλοί.

7 5.Ζηνόδοτος: Ομηρικές σπουδές. 6. Σιμμίας ο Ρόδιος: Γλῶσσαι, Τεχνοπαίγνια. 7. Ἀσκληπιάδης, Ἡδύλος από τη Σάμο: Επιγράμματα. 8.Φοῖνιξ ο Κολοφώνιος: Θρηνωδίες, Χωλιάμβους. 9. Ἄρατος από τους Σόλους: Φαινόμενα, Διοσημεία. Δεν υπάρχει μίμηση των Ιώνων από τους Αλεξανδρινούς αλλά ανανέωσή της ποίησής τους.

8 β. Περιπατητικών: 1. Θεόφραστος. 2. Στράτων. 3. Δημήτριος ο Φαληρεύς. 4. Ερασίστρατος ο Κείος. Μεταφορά λογοτεχνικών έργων, συλλογών, διόρθωση κειμένων, οργάνωση βιβλιοθήκης. “Νέα Σχολή” : Καλλίμαχος, Θεόκριτος, Απολλώνιος Ρόδιος, Ανταγόρας, Ριανός.

9 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΚΑΙ ΜΟΡΦΗ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Εγκαταλείπονται θέματα που ασχολούνται με την ομάδα και κυριαρχεί το ατομικό, το μικρόπρεπο, το καθημερινό. Διακρίνονται καινούργια στοιχεία στη λογοτεχνία: ρεαλισμός, κοσμοπολιτισμός, ατομισμός, θεατρικότητα, πνευματικότητα κ.ά. Η μορφή κυριαρχεί απέναντι στο περιεχόμενο- ars gratia artis. Η νοησιοκρατία είναι έντονη στη λογοτεχνία. Στην ποίηση εκφράζεται με το αίτιον και την παρέκβαση. Οι θεοί εξανθρωπίζονται. Έχουμε τέχνη και σοφίη

10 Το ακροατήριο δεν είναι ο δήμος αλλά ένας κύκλος διανοουμένων. Υπάρχει ανάμειξη (Vermischung) λογοτεχνικών ειδών, διαλέκτων και μέτρων. Υπάρχει αντικατάσταση του ομηρικού και ησιόδειου μύθου από τοπικούς μύθους. Υπάρχει (στο πρώτο στάδιο ανάπτυξης) ελάχιστη επίδραση από την τοπική λογοτεχνία. Το λογοτεχνικό αυτό κίνημα δεν είναι καθολικό.

11 ΔΙΑΦΟΡΑ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Κλασική: νουθετεῖν. Το έργο του λογοτέχνη, μέρος του έργου της πόλης. Ελληνιστική: τέρπειν. Το έργο του λογοτέχνη απευθύνεται σε ένα στενό κύκλο διανοουμένων και προρρἰζεται κυρίως για ανάγνωση.

12 ΜΟΥΣΕΙΟΝ Τόπος λατρείας των Μουσών. Πτολεμαίος ο Α΄, Δημήτριος ο Φαληρεύς. Περίπατος, εξέδρα, οίκος, βιβλιοθήκη. Επιστάτης, ταμίας, βιβλιοθηκάριος.

13 ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ Βιβλιοθήκη του Μουσείου: Ιδρύεται από τον Πτολεμαίο Β΄. Περιέχει: βίβλοι συμμιγείς, βίβλοι αμιγείς (Τζέτζης). Ἀντίγραφα χειρογράφων ἐκ πλοίων. Καταστράφηκε επί Αυρηλιανού ( μ.Χ.). Βιβλιοθήκη του Σεραπείου: Ιδρύεται από τον Πτολεμαίο Γ΄. Περιέχει: βίβλοι συμμιγείς, ανοικτή στο κοινό. Καταστράφηκε το 391 μ.Χ.

14 Τέλος Ενότητας

15 Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

16 Σημειώματα

17 Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0. Έχουν προηγηθεί οι κάτωθι εκδόσεις: Έκδοση 1.0 διαθέσιμη εδώ.

18 Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Διδάσκων: Επίκ. Καθ. Σταμάτης Κ. Μερσινιάς. «Ελληνιστική Ποίηση. ΕΙΣΑΓΩΓΗ, Η ΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ». Έκδοση: 1.0. Ιωάννινα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

19 Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή, Διεθνής Έκδοση 4.0 [1] ή μεταγενέστερη. [1] https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/


Κατέβασμα ppt "ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Ελληνιστική Ποίηση ΕΙΣΑΓΩΓΗ (Η ΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ) Διδάσκων: Επίκ. Καθ. Σταμάτης Κ. Μερσινιάς."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google