Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Βιοχημεία Ενότητα 1: Εισαγωγή Γρηγόριος Διαμαντίδης, Καθηγητής Τμήμα Γεωπονίας.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Βιοχημεία Ενότητα 1: Εισαγωγή Γρηγόριος Διαμαντίδης, Καθηγητής Τμήμα Γεωπονίας."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Βιοχημεία Ενότητα 1: Εισαγωγή Γρηγόριος Διαμαντίδης, Καθηγητής Τμήμα Γεωπονίας

3 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Βιοχημεία Τμήμα Γεωπονίας Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. 2

4 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Βιοχημεία Τμήμα Γεωπονίας Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 3

5 ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εισαγωγή

6 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Βιοχημεία Τμήμα Γεωπονίας Περιεχόμενα ενότητας 1.Εισαγωγή στην επιστήμη της βιοχημείας. 2.Σκοπός του μαθήματος. 3.Η έννοια της «ζωής». 4.Η σχέση της επιστήμης της βιοχημείας με την έννοια της ζωής. 5

7 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Βιοχημεία Τμήμα Γεωπονίας Σκοποί ενότητας Να κατανοήσουν οι εκπαιδευόμενοι την ευρύτητα περιεχομένου και τη σημασία της επιστήμης της βιοχημείας. Να παρουσιαστούν οι στόχοι και το περιεχόμενο του μαθήματος. 6

8

9 Προηγουμένως... Τι πραγματεύεται η επιστήμη της ΒΙΟΧΗΜΕΙΑΣ;

10 Η επιστήμη της ΒΙΟΧΗΜΕΙΑΣ μελετά τη χημική ταυτότητα και το βιολογικό ρόλο των μορίων των οργανισμών, και προσπαθεί επαγωγικά να περιγράψει με χημικούς όρους το φαινόμενο της ζωής στον πλανήτη ΓΗ.

11 Προηγουμένως... Τι είναι ο γεωπόνος; Με τι ασχολείται; Τι πρέπει να γνωρίζει; Με τι δεξιότητες πρέπει να εξοπλιστεί;

12

13

14

15 Θέτω ερωτήματα... Ρωτώ ΓΙΑΤΙ... Προσπαθώ να τα απαντήσω με βάση τις αντικειμενικές παρατηρήσεις...και την πειραματική επιβεβαίωσή τους.. Οι απαντήσεις πρέπει να χαρακτηρίζονται από λογική συνέπεια και από οικουμενικότητα... Σκέφτομαι....

16 Τι ΕΙΝΑΙ Η ΖΩΗ; ΠΟΙΟΣ Ο ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΤΕΡΟΣ ΟΡΙΣΜΟΣ;

17 H ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΥΛΗΣ/ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΝΑ ΟΡΓΑΝΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΠΟΛΥΠΛΟΚΟΤΕΡΕΣ ΔΟΜΕΣ, ΑΡΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ, ΠΟΥ  ΓΕΝΝΙΟΥΝΤΑΙ  ΕΝΗΛΙΚΙΩΝΟΝΤΑΙ- ΑΦΗΝΟΥΝ ΑΠΟΓΟΝΟΥΣ  ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ H ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΥΛΗΣ/ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΝΑ ΟΡΓΑΝΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΠΟΛΥΠΛΟΚΟΤΕΡΕΣ ΔΟΜΕΣ, ΑΡΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ, ΠΟΥ  ΓΕΝΝΙΟΥΝΤΑΙ  ΕΝΗΛΙΚΙΩΝΟΝΤΑΙ- ΑΦΗΝΟΥΝ ΑΠΟΓΟΝΟΥΣ  ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ Η ΖΩΗ ΣΤΟ ΣΥΜΠΑΝ

18 Η ΖΩΗ ΣΤΗ ΓΗ

19 ιός βακτήριο ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΗΣ ΒΙΟΧΗΜΕΙΑΣ: ΙΣΧΥΟΥΝ ΚΟΙΝΕΣ ΑΡΧΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΜΟΡΙΩΝ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥΣ  ΠΟΙΚΙΛΟΜΟΡΦΙΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ Οργανισμός  κύτταρο  μόρια Μακρομόρια: Νουκλεϊκά οξέα-πρωτεΐνες-υδατάνθρακες- λιπίδια

20 Η αρχιτεκτονική οργάνωση της ζωής στη Γη:

21 ΤΑ ΚΥΤΤΑΡΑ ΚΑΙ ΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΜΙΑ ΣΥΛΛΟΓΗ ΑΨΥΧΩΝ ΜΑΚΡΟΜΟΡΙΩΝ Λογικό συμπέρασμα:

22 Τι είναι το DNA, το RNA; Ποια η χημική τους σύσταση, η δομή και ποιος ο βιολογικός τους ρόλος; Θεμελιώδη ερωτήματα:

23 Το κεντρικό δόγμα της Βιολογίας; Η αντιγραφή, η μεταγραφή και η μετάφραση; Η ωρίμανση των RNA μορίων; Το εναλλακτικό μάτισμα; Τι είναι ο γενετικός κώδικας; Θεμελιώδη ερωτήματα:

24 Τι είναι τα γονίδια; Ποια η μοριακή τους ταυτότητα; Που στηρίζεται η βιολογική εξέλιξη; Τι είναι οι μεταλλάξεις; Ποιές οι συνέπειες; Τι είναι οι γενετικώς τροποποιημένοι οργανισμοί; Ένα θεμελιώδες ερώτημα:

25 Ποια η σχέση μεταξύ γονοτύπου και φαινότυπου; Τι ορίζεται ως γενετική πληροφορία; Τι εννοούμε με τη φράση «κληρονομούμενα χαρακτηριστικά» ενός οργανισμού; Τι είναι τα ένστικτα; Ένα θεμελιώδες ερώτημα:

26 γονότυπος φαινότυπος Έκφραση γονιδίων Σύνολο των γνωρισμάτων ενός ατόμου ως αποτέλεσμα της ‘εκφρασης των γονιδίων, της αλληλοεπίδρασής τους με το περιβάλλον και τελικώς το αποτέλεσμα της δράσης των πρωτεϊνών περιβάλλον

27 Τι κρύβεται πίσω από κάθε φαινότυπο, ποιο στόχο εξυπηρετεί ο μεταβολισμός;

28 Πως φτάσαμε ως εδώ;

29 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΧΗΜΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΡΗΞΗ ΒΕΛΟΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ Δημιουργία της ύλης του σύμπαντος Έναρξη χρόνου Δημιουργία του Γαλαξία μας Δημιουργία της γης (περίπου 5 δισεκατομμύρια έτη) Η ζωή στη Γη Παρόν (περίπου δισεκατομμύρια έτη) ΚΟΣΜΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ

30 ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΘΗΛΑΣΤΙΚΑ ΦΥΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΖΩΙΚΟΙ ΠΟΛΥΚΥΤΤΑΡΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΑΡΧΑΙΟΒΑΚΤΗΡΙΑ--ΒΑΚΤΗΡΙΑ ΜΟΡΙΑ Στοιχειώδη σωματίδια ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? Η πυραμίδα της πολυπλοκότητας ATOMA βέλος του χρόνου

31 Σύμφωνα με τον 2 ο θερμοδυναμικό νόμο τα πάντα βαίνουν προς αύξηση της αταξίας του Σύμπαντος. Ως αντίδραση ωστόσο διαπιστώνουμε την αύξηση της πολυπλοκότητας της οργάνωσης της ύλης. Η πολυπλοκότητα αυξάνει τη λειτουργικότητα των συστημάτων, αλλά δεν απαντά στο ερώτημα: που αποσκοπούν όλα αυτά;

32 Θεμελιώδη ερωτήματα:

33 Οι πρωτεΐνες: τα μοριακά εργαλεία του κυττάρου

34 Ένα θεμελιώδες ερώτημα: υπόστρωμα Τι είναι τα ένζυμα και πως αυτά δρουν; Που οφείλεται η δυνατότητα των πρωτεϊνών να αναγνωρίζουν άλλα μόρια και να συνδέονται με απόλυτη εξειδίκευση σε αυτά;

35 Ένα θεμελιώδες ερώτημα:

36

37 Γιατί είναι επικίνδυνα τα νιτρώδη (ΝΟ 2 - ) και νιτρικά (ΝΟ 3 - ) ιόντα; Πως αυτά τα ιόντα εισέρχονται στον οργανισμό μας; Ένα Θεμελιώδες ερώτημα:

38 Τι είναι η αιμοσφαιρίνη; Τι είναι η μεθαιμοσφαιρίνη;

39 Πως καλύπτουν τα φυτά και τα ζώα τις ανάγκες τους σε άζωτο; Ποιες ανόργανες μορφές αζώτου προσλαμβάνουν τα φυτά, τα ζώα; Τι είναι η αζωτοδέσμευση; Ποιος ο κύκλος του αζώτου στη βιόσφαιρα; Θεμελιώδες ερώτημα:

40 Nitrobacter (βακτήριο) Απο νιτροποίηση Αζωτο δέσμευση Οργανική ύλη ΟΛΩΝ των οργανισμών σύνθεση διάσπαση Nitrosomonas (βακτήριο) ΚΥΚΛΟΣ ΑΖΩΤΟΥ Πρόσληψη και αναγωγή ΝΟ 3 - στα φυτά και μικροοργανισμούς Ν2Ν2 ΝΟ 3 - ΝΟ 2 - Αμμωνιακά λιπάσματα Νιτρικά λιπάσματα Η+Η+ ΝΗ 4 + Υπόγεια νερά (νιτρορύπανση) Ατμοσφαιρικό άζωτο

41 Τι είναι ο αερόβιος μεταβολισμός; Η ΑΤΡ και η αναγωγική δύναμη; Ποια μορφή ενέργειας του περιβάλλοντος χρησιμοποιούν οι οργανισμοί; Με ποιο τρόπο η ενέργεια «εισέρχεται» στα κύτταρα και που αποθηκεύεται; Σε ποια μορφή μετασχηματίζεται; Με ποιο τρόπο; Θεμελιώδη ερωτήματα:

42 Τι είναι η αναπνευστική και η φωτοσυνθετική αλυσίδα; Η δομή και η λειτουργία του μιτοχονδρίου και του χλωροπλάστη; Ποιες ανάγκες των κυττάρων εξυπηρετούν; Τι είναι ο κύκλος Krebs; Πρώτες ύλες του και τα τελικά προϊόντα; Θεμελιώδη ερωτήματα:

43 Σε ποιες ομάδες διακρίνονται οι οργανισμοί με βάση το είδος της ενέργειας του περιβάλλοντος που χρησιμοποιούν, την πηγή ηλεκτρονίων στις οξειδοαναγωγικές τους αντιδράσεις και την πηγή των ατόμων άνθρακα για τη σύνθεση της οργανικής ύλης; Θεμελιώδη ερωτήματα:

44 Που χρησιμοποιείται και σε τι μετατρέπεται το οξυγόνο που εισπνέουμε; Με ποια μορφή απομακρύνεται από τον οργανισμό μας; Που παράγεται το CO 2 που εκπνέουμε; Ποια η πηγή του οξυγόνου που περιέχει; Δύο θεμελιώδη ερωτήματα:

45 Ένα θεμελιώδες ερώτημα: Τι είναι η αναερόβιος αναπνοή; Τι είναι η μεθανογένεση; Γιατί τα βοοειδή συνεισφέρουν στην ένταση του φαινομένου του θερμοκηπίου;

46 Ένα θεμελιώδες ερώτημα: Γιατί και πως τα φυτά εμπλουτίζουν την ατμόσφαιρα με οξυγόνο; Ποια είναι η πηγή του;

47 Πως παράγεται η οργανική ύλη στα φυτά; Ποια ένζυμα είναι υπεύθυνα για τη δέσμευση του ατμοσφαιρικού CO 2 ; Ποια τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του ενζύμου Rubisco και πως τα αξιοποιούμε; Ένα θεμελιώδες ερώτημα:

48

49 Ένα θεμελιώδες ερώτημα: Τι είναι η γλυκόζη; Η φρουκτόζη; Η γλυκόλυση, η νεογλυκόγενεση, ο κύκλος των φωσφορικών πεντοζών; Το άμυλο, το γλυκογόνο, η κυτταρίνη και ο μεταβολισμός τους;

50 Πως μετατρέπεται, με ποιές αντιδράσεις, το γλεύκος (ο μούστος) των σταφυλιών σε κρασί; Χρειάζεται οξυγόνο ή όχι; Ένα θεμελιώδες ερώτημα: Τι είναι οι ζυμώσεις;

51 Θεμελιώδη ερώτημα:

52 Θεμελιώδη ερωτήματα:

53

54 Ένα θεμελιώδες ερώτημα: ΠΟΥ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ Η ΥΓΕΙΑ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ; Πότε οι μεμβράνες των κυττάρων είναι υγιείς; Ποια η πρέπουσα αναλογία ω3/ω6 πολυακόρεστων λιπαρών οξέων στις μεμβράνες των κυττάρων; Ποια η δομή και η λειτουργία των μεμβρανών των κυττάρων;

55 Γιατί θεωρείται το οξυγόνο ως το δηλητήριο της ζωής; Τι είναι οι ενεργές μορφές οξυγόνου, οι ελεύθερες ρίζες; Ένα θεμελιώδες ερώτημα: … Κάθε εισπνοή οξυγόνου είναι ένα ακόμη βήμα προς το θάνατο...

56 Πως προστατευόμαστε από τις ελεύθερες ρίζες; Γιατί είναι απολύτως απαραίτητη η πρόσληψη βιταμίνης C και Ε, σεληνίου, γλυκόζης και πολυφαινολών; Τι είναι οι αντιοξειδωτικές ουσίες; Που απαντούν οι παραπάνω ουσίες; Ένα θεμελιώδες ερώτημα:

57 Γιατί θα πρέπει να τα γνωρίζω όλα αυτά;

58 Συμπέρασμα:

59 Η γνώση της Βιοχημείας Ι: "επαγγελματικό εργαλείο" γιατί μας βοηθάει να κατανοήσουμε τις βιολογικές λειτουργίες και επομένως αυξάνονται οι δυνατότητές μας για αποτελεσματική παρέμβαση σε αυτές (π.χ. ανακάλυψη φαρμάκων και φυτοπροστατευτικών ουσιών, η έκφραση των γονιδίων... )

60 Η γνώση της ΒΙΟΧΗΜΕΙΑΣ ΙΙ: αποτελεί απαραίτητο "εγκυκλοπαιδικό εργαλείο" για κάθε επιστήμονα αλλά και για κάθε άνθρωπο, γιατί παρέχει την αντικειμενική βάση πάνω στην οποία πρέπει να στηρίζεται η συνεχής προσπάθεια κατανόησης της φυσικής υπόστασης του ανθρώπου και του βιοκόσμου που τον περιβάλλει.

61 Πριν μιλήσεις, άκου… Πριν γράψεις, σκέψου … Πριν πληγώσεις, νιώσε … Πριν μισήσεις, αγάπησε … Πριν τα παρατήσεις, προσπάθησε … Μα πριν πεθάνεις, ΖΗΣΕΕΕΕΕΕΕΕΕ! Γ. Σεφέρης Από την ομιλία του κατά την τελετή παραλαβής του Nobel λογοτεχνίας (1962)

62 ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ Το μάθημα «ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ» στοχεύει στην εξοικείωση του φοιτητή με τη βιοχημική ορολογία και την πρώτη εισαγωγική γνώση του φαινομένου της ζωής σε μοριακό επίπεδο και μόνον για διαδικασίες (μεταβολικές οδούς) που είναι κοινές στους μικροοργανισμούς και στους ανώτερους οργανισμούς αποφεύγοντας επιμελώς εκτεταμένες αναφορές σε εξειδικευμένες λειτουργίες μικροοργανισμών ή οργάνων ή ιστών. Για την κατανόηση της ύλης θεωρείται δεδομένη η γνώση του φοιτητή σχετικά με απλές έννοιες της Βιολογίας, της Οργανικής Χημείας και της Φυσικοχημείας. Για παράδειγμα θεωρείται ως προαπαιτούμενο η γνώση σχετικά με τη χημεία, τη δομή και την ονοματολογία των υδατανθράκων, των αμινοξέων, των νουκλεοτιδίων και των λιπιδίων.

63

64 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Βιοχημεία Τμήμα Γεωπονίας Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (1/7) Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνες/Σχήματα/Διαγράμματα/Φωτογραφίες Σχήμα 1: Έκφραση των γονιδίων. Γρ. Διαμαντίδης. Σχήμα 2: Εξέλιξη της ζωής στη γη. Γρ. Διαμαντίδης. Σχήμα 3: Η πυραμίδα της πολυπλοκότητας. Γρ. Διαμαντίδης. Σχήμα 4: Αναστολείς ενζύμων. Γρ. Διαμαντίδης. Σχήμα 5: Ο κύκλος του αζώτου. Γρ. Διαμαντίδης.

65 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Βιοχημεία Τμήμα Γεωπονίας Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (4/7) Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνα 1: Τοπίο θάλασσα. Φωτογραφικό αρχείο Γρ. Διαμαντίδη. Εικόνα 2: Τοπίο. Φωτογραφικό αρχείο Γρ. Διαμαντίδη. Εικόνα 3: Οπωρώνες. Φωτογραφικό αρχείο Γρ. Διαμαντίδη. Εικόνα 4: Νεογέννητα σκυλάκια. Φωτογραφικό αρχείο Γ. Διαμαντίδη. Εικόνα 5: Είδος ψαριού damigella. tridae/pescedamigella.htm tridae/pescedamigella.htm Εικόνα 6: Φυτά φασολιάς. Φωτογραφικό αρχείο Γρ. Διαμαντίδη.

66 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Βιοχημεία Τμήμα Γεωπονίας Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (5/7) Εικόνα 7: Δίπτερο σε άνθος. Εικόνα 8: Χοίρος. Εικόνα 9: Προκαρυωτικοί οργανισμοί. https://doralbio5.wikispaces.com/Prokaryotes https://doralbio5.wikispaces.com/Prokaryotes Εικόνα 10: Σταφύλια. Φωτογραφικό αρχείο Γρ. Διαμαντίδη. Εικόνα 11: Κότα. p p Εικόνα 12: Φρούτα. prostasia-apo-alzheimer/http://www.newsfilter.gr/2008/02/03/frouto- prostasia-apo-alzheimer/ Εικόνα 13: Αίγες. Φωτογραφικό αρχείο Γρ. Διαμαντίδη.

67 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Βιοχημεία Τμήμα Γεωπονίας Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (6/7) Εικόνα 14: Αγελάδα και νεαρό μοσχάρι. humanity/ humanity/ Εικόνα 15: Αρωματικά φυτά. min= T00:00:00%2B02:00&updated-max= T00:00:00%2B02:00&max-results=50http://www.ftiaxno.gr/search?updated- min= T00:00:00%2B02:00&updated-max= T00:00:00%2B02:00&max-results=50 Εικόνα 16: Κότες. Εικόνα 17: Θερμοκηπιακή καλλιέργεια φράουλας. nature.gr/2013/02/blog-post_7.htmlhttp://back-to- nature.gr/2013/02/blog-post_7.html Εικόνα 18: Χοιρομητέρα. star.gr/v2/%CF%83%CF%85%CF%83%CF%84%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%8 4%CE%B1- %CE%B5%CE%BA%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%AE%CF%82- %CF%85%CF%80%CE%B1%CE%AF%CE%B8%CF%81%CE%B9%CE%B1%CF%82- %CF%87%CE%BF%CE%B9%CF%81%CE%BF%CF%84/http://www.antenna- star.gr/v2/%CF%83%CF%85%CF%83%CF%84%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%8 4%CE%B1- %CE%B5%CE%BA%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%86%CE%AE%CF%82- %CF%85%CF%80%CE%B1%CE%AF%CE%B8%CF%81%CE%B9%CE%B1%CF%82- %CF%87%CE%BF%CE%B9%CF%81%CE%BF%CF%84/

68 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Βιοχημεία Τμήμα Γεωπονίας Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (7/7) Εικόνα 19: Θεριζοαλωνιστική μηχανή. otiki_h_kalliergeia_ton_ktinotrofikon_fyton / otiki_h_kalliergeia_ton_ktinotrofikon_fyton / Εικόνα 20: Πρόβατα. %A1%CE%9C%CE%91%20%CE%9D%CE%95%CE%9F%CE%A6% CE%A5%CE%A4%CE%9F%CE%A3%20%CE%9A%CE%9F%CE%9 6%CE%91%CE%9D%CE%97%20- %20%CE%95%CE%9A%CE%A4%CE%A1%CE%9F%CE%A6%CE% 97%20%CE%A0%CE%A1%CE%9F%CE%92%CE%91%CE%A4%C E%A9%CE%9D%20- %20%CE%A6%CE%91%CE%A1%CE%9C%CE%95%CE%A3%91%CE%A1%CE%9C%CE%95%CE%A3 Εικόνα 21: Γεωργικά μηχανήματα.

69 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Βιοχημεία Τμήμα Γεωπονίας Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (7/7) Εικόνα 22: Ασπιρίνη. Daily-aspirin-may-help-ward-off-cancer:-Study Daily-aspirin-may-help-ward-off-cancer:-Study Εικόνα 23: Μεθαιμοσφαιρίνη και αιμοσφαιρίνη. the-brain the-brain Εικόνα 24: Γεωργικά μηχανήματα. Εικόνα 25: Βαμβακοκαλλιέργεια. Εικόνα 26: Ενεργειακές καλλιέργειες. kalliergeia-fyton-gia-viokafsima-vlaptei.html kalliergeia-fyton-gia-viokafsima-vlaptei.html

70 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Βιοχημεία Τμήμα Γεωπονίας Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (7/7) Εικόνα 27: Καλλιέργεια λεβάντας. yrizoun_megala_kerdi / yrizoun_megala_kerdi / Εικόνα 28: Sarracenia oreophila. Εικόνα 29: Μαρούλι. Φωτογραφικό αρχείο Γρ. Διαμαντίδη. Εικόνα 30: Σταφύλια. Εικόνα 31: Οίνος. https://pertusa.wordpress.com/https://pertusa.wordpress.com/ Εικόνα 32: Κρητικά σταφύλια.

71 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Βιοχημεία Τμήμα Γεωπονίας Σημείωμα Αναφοράς Copyright Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Γρηγόριος Διαμαντίδης. «Βιοχημεία. Εισαγωγή». Έκδοση: 1.0. Θεσσαλονίκη Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://opencourses.auth.gr/courses/OCRS508/. https://opencourses.auth.gr/courses/OCRS508/

72 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Βιοχημεία Τμήμα Γεωπονίας Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά - Παρόμοια Διανομή [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί. [1] Σημείωμα Αδειοδότησης

73 ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Τέλος ενότητας Επεξεργασία: Χρυσάνθη Χαρατσάρη Θεσσαλονίκη, Εαρινό εξάμηνο

74 ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ

75 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Βιοχημεία Τμήμα Γεωπονίας Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.


Κατέβασμα ppt "ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Βιοχημεία Ενότητα 1: Εισαγωγή Γρηγόριος Διαμαντίδης, Καθηγητής Τμήμα Γεωπονίας."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google