Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Θεωρίες μάθησης και ΤΠΕ Z. Σμυρναίου Νέες τεχνολογίες και μάθηση επιπτώσεις των νέων υπολογιστικών τεχνολογιών στις διαδικασίες της μάθησηςεπιπτώσεις.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Θεωρίες μάθησης και ΤΠΕ Z. Σμυρναίου Νέες τεχνολογίες και μάθηση επιπτώσεις των νέων υπολογιστικών τεχνολογιών στις διαδικασίες της μάθησηςεπιπτώσεις."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 Θεωρίες μάθησης και ΤΠΕ Z. Σμυρναίου

3 Νέες τεχνολογίες και μάθηση επιπτώσεις των νέων υπολογιστικών τεχνολογιών στις διαδικασίες της μάθησηςεπιπτώσεις των νέων υπολογιστικών τεχνολογιών στις διαδικασίες της μάθησης τάσεις που έχουν αναπτυχθεί εδώ και χρόνιατάσεις που έχουν αναπτυχθεί εδώ και χρόνια τάσεις που βρίσκονται σε εξέλιξητάσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη περίπλοκο πρόβλημα: υπολογιστική υποστήριξη της μάθησηςπερίπλοκο πρόβλημα: υπολογιστική υποστήριξη της μάθησης

4 έες τεχνολογίες - μάθηση Ν έες τεχνολογίες - μάθηση Εξιδανίκευση της φορμαλιστικής σκέψης μια τεχνολογική καινοτομία, όσο παραδειγματική κι αν είναι, δεν είναι δυνατόν να αλλάξει την κατάσταση των πραγμάτων.Εξιδανίκευση της φορμαλιστικής σκέψης μια τεχνολογική καινοτομία, όσο παραδειγματική κι αν είναι, δεν είναι δυνατόν να αλλάξει την κατάσταση των πραγμάτων. Οι πρώτοι απολογισμοί που αφορούν την εφαρμογή των ΝΤ στο χώρο της μάθησης είναι κατά κανόνα αντιφατικοί και αποθαρρυντικοίΟι πρώτοι απολογισμοί που αφορούν την εφαρμογή των ΝΤ στο χώρο της μάθησης είναι κατά κανόνα αντιφατικοί και αποθαρρυντικοί

5 Η μαθησιακή διαδικασία Η μάθηση δεν εξελίσσεται μέσα σε ένα κενό περιβάλλον ενώ οι διαδικασίες της δεν εξαρτώνται μόνο από τη φύση του περιεχομένου της μάθησης ο μαθητής αντιδρά επιπλέον, σε μια πλειάδα παραγόντωνΗ μάθηση δεν εξελίσσεται μέσα σε ένα κενό περιβάλλον ενώ οι διαδικασίες της δεν εξαρτώνται μόνο από τη φύση του περιεχομένου της μάθησης ο μαθητής αντιδρά επιπλέον, σε μια πλειάδα παραγόντων

6 Πρόσκτηση γνώσεων από υποκείμενα που μαθαίνουν τέσσερις σύγχρονες μεγάλες ιδέες τέσσερις σύγχρονες μεγάλες ιδέες Piaget, Piaget, Bruner, Bruner, Vygotsky Vygotsky

7 1. Η πράξη του μαθητή Αυτόνομο ον που μαθαίνει μέσα από την πράξη (J. Piaget)Αυτόνομο ον που μαθαίνει μέσα από την πράξη (J. Piaget) Θεωρία των σταδίων της διανοητικής ανάπτυξης (απόκτηση νέων δεξιοτήτων, οργάνωση νέων γνωστικών σχημάτων)Θεωρία των σταδίων της διανοητικής ανάπτυξης (απόκτηση νέων δεξιοτήτων, οργάνωση νέων γνωστικών σχημάτων)

8 2. Η μάθηση μέσω ανακάλυψης Αναγκαιότητα παιδαγωγικής και διδακτικής προσέγγισης (): όλοι οι μαθητές είναι δυνατό να μάθουν οτιδήποτε και σε οποιαδήποτε ηλικία (με κατάλληλη δομή και οργάνωση της ύλης και ανάλογη μεθόδευση της διδασκαλίας, η μάθηση μέσω ανακάλυψης - discovery learning)Αναγκαιότητα παιδαγωγικής και διδακτικής προσέγγισης (J. Bruner): όλοι οι μαθητές είναι δυνατό να μάθουν οτιδήποτε και σε οποιαδήποτε ηλικία (με κατάλληλη δομή και οργάνωση της ύλης και ανάλογη μεθόδευση της διδασκαλίας, η μάθηση μέσω ανακάλυψης - discovery learning)

9 3. Η διαμεσολάβηση του ενήλικα Ο ρόλος του κοινωνικού περιβάλλοντος (η “ Ζώνη Επικείμενης Ανάπτυξης ”, L. Vygotsky) αυτό που το παιδί δεν μπορεί να κάνει μόνο του αλλά το πετυχαίνει με τη βοήθεια του άλλουΟ ρόλος του κοινωνικού περιβάλλοντος (η “ Ζώνη Επικείμενης Ανάπτυξης ”, L. Vygotsky) αυτό που το παιδί δεν μπορεί να κάνει μόνο του αλλά το πετυχαίνει με τη βοήθεια του άλλου

10 4. Η χρήση της γλώσσας Ο κόσμος κωδικοποιημένος σε γλώσσαΟ κόσμος κωδικοποιημένος σε γλώσσα χρήση γλωσσικών και συμβολικών μορφών για επικοινωνία και αναπαράσταση (το “ Δεύτερο Σύστημα Σήμανσης ”, L. Vygotsky)χρήση γλωσσικών και συμβολικών μορφών για επικοινωνία και αναπαράσταση (το “ Δεύτερο Σύστημα Σήμανσης ”, L. Vygotsky)

11 Θεωρίες Μάθησης

12 Ιστορική αναδρομή σχολή της συμπεριφοράςσχολή της συμπεριφοράς γνωστική ψυχολογίαγνωστική ψυχολογία

13 Συμπεριφορισμός behaviorism 1 (θεωρία των συνειρμών - connectionist view of learning)Δίνει έμφαση στην αναμετάδοση της Πληροφορίας και στην τροποποίηση της συμπεριφοράς (θεωρία των συνειρμών - connectionist view of learning). Η μάθηση συνίσταται στην τροποποίηση της συμπεριφοράς. πρόδρομος: I. Pavlov Βασικοί εκπρόσωποι: J.B. Watson, E.L. Thorndike, B. Skinnerπρόδρομος: I. Pavlov Βασικοί εκπρόσωποι: J.B. Watson, E.L. Thorndike, B. Skinner

14 Συμπεριφορισμός behaviorism 2 Περιγραφή της συμπεριφοράς και όχι εξήγησή τηςΠεριγραφή της συμπεριφοράς και όχι εξήγησή της Δεν υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης στις νοητικές καταστάσεις των υποκειμένων (τα πιστεύω τους, οι προσδοκίες τους, οι προθέσεις τους όπως και τα κίνητρά τους δεν είναι προσβάσιμα)Δεν υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης στις νοητικές καταστάσεις των υποκειμένων (τα πιστεύω τους, οι προσδοκίες τους, οι προθέσεις τους όπως και τα κίνητρά τους δεν είναι προσβάσιμα)

15 Εμπειριστές (1) Κατά τους εμπειριστές, η γνώση αποτελείται από ιδέες που πρέπει να μπουν κατά κάποιο τρόπο στο μυαλό του ανθρώπου,Κατά τους εμπειριστές, η γνώση αποτελείται από ιδέες που πρέπει να μπουν κατά κάποιο τρόπο στο μυαλό του ανθρώπου, Αυτό μπορεί να γίνει ευκολότερα αν περάσουν μέσα από τις αισθήσεις. Υποστηρίζουν ότι το μυαλό του μαθητή είναι άγραφο χαρτί (tabula raza) πάνω στο οποίο ο δάσκαλος μπορεί να εγγράψει τη γνώση.Αυτό μπορεί να γίνει ευκολότερα αν περάσουν μέσα από τις αισθήσεις. Υποστηρίζουν ότι το μυαλό του μαθητή είναι άγραφο χαρτί (tabula raza) πάνω στο οποίο ο δάσκαλος μπορεί να εγγράψει τη γνώση. Η μάθηση λοιπόν είναι μια παθητική διαδικασία, ληπτική και αναπαραγωγική. Η γνώση μεταδίδεται από το δάσκαλο και το εγχειρίδιο στο μαθητή.Η μάθηση λοιπόν είναι μια παθητική διαδικασία, ληπτική και αναπαραγωγική. Η γνώση μεταδίδεται από το δάσκαλο και το εγχειρίδιο στο μαθητή.

16 Εμπειριστές (2) Είναι στατική και αντικειμενική. Η έμφαση δίνεται στην ποσότητα και το εύρος της γνώσης. Η αποτελεσματικότητα της μάθησης ελέγχεται με τεστ προόδου που δίνουν έμφαση στην κατοχή του περιεχομένου.Είναι στατική και αντικειμενική. Η έμφαση δίνεται στην ποσότητα και το εύρος της γνώσης. Η αποτελεσματικότητα της μάθησης ελέγχεται με τεστ προόδου που δίνουν έμφαση στην κατοχή του περιεχομένου. Το διδακτικό μοντέλο που στηρίζεται στη θεωρία του μπιχεβιορισμού είναι δασκαλοκεντρικό. Ο δάσκαλος θεωρείται αυθεντία και οι μαθητές οφείλουν να αναπαράγουν τη γνώση όπως αυτή υπάρχει στα σχολικά εγχειρίδια και μεταδίδεται από αυτόν στην τάξη.Το διδακτικό μοντέλο που στηρίζεται στη θεωρία του μπιχεβιορισμού είναι δασκαλοκεντρικό. Ο δάσκαλος θεωρείται αυθεντία και οι μαθητές οφείλουν να αναπαράγουν τη γνώση όπως αυτή υπάρχει στα σχολικά εγχειρίδια και μεταδίδεται από αυτόν στην τάξη.

17 Μάθηση (σχολή της συμπεριφοράς) Μοντέλο S-R Stimuli - ResponseΜοντέλο S-R Stimuli - Response ανάλυση των χαρακτηριστικών εισόδου - εξόδου όχι ενδιαφέρον για την εσωτερική λειτουργίαανάλυση των χαρακτηριστικών εισόδου - εξόδου όχι ενδιαφέρον για την εσωτερική λειτουργία

18 Μάθηση (σχολή της συμπεριφοράς) η μάθηση είναι ζήτημα δημιουργίας συνδέσεων μεταξύ των ερεθισμάτων και των αντιδράσεων για να αντιληφθούμε την πολυπλοκότητα των συμπεριφορών πρέπει να τις κατατμήσουμε σε στοιχειώδεις μονάδεςη μάθηση είναι ζήτημα δημιουργίας συνδέσεων μεταξύ των ερεθισμάτων και των αντιδράσεων για να αντιληφθούμε την πολυπλοκότητα των συμπεριφορών πρέπει να τις κατατμήσουμε σε στοιχειώδεις μονάδες

19 Κύρια θέση της σχολής της συμπεριφοράς ενίσχυση της ενεργούς συμπεριφοράς: μεγαλύτερες πιθανότητες επανάληψης (θετικοί και αρνητικοί ενισχυτές)ενίσχυση της ενεργούς συμπεριφοράς: μεγαλύτερες πιθανότητες επανάληψης (θετικοί και αρνητικοί ενισχυτές)

20 Η κλασσική εξαρτημένη θεωρία Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή ο τρόπος μέ τον οποίο μαθαίνουμε έχει να κάνει με τις συνεξαρτήσεις φυσικών και ουδέτερων ερεθισμάτων. Π.χ. Το να συνεξαρτήσει ένας μαθητής το σχολείο με ευχάριστες καταστάσεις (φυσικό ερέθισμα). Το μάθημα αυτό καθ' αυτό (το γνωστικό δηλαδή αντικείμενο) είναι ένα ουδέτερο ερέθισμα. Ο δάσκαλος, παρά τις συναισθηματικές του εξάρσεις είναι φυσικό ερέθισμα.Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή ο τρόπος μέ τον οποίο μαθαίνουμε έχει να κάνει με τις συνεξαρτήσεις φυσικών και ουδέτερων ερεθισμάτων. Π.χ. Το να συνεξαρτήσει ένας μαθητής το σχολείο με ευχάριστες καταστάσεις (φυσικό ερέθισμα). Το μάθημα αυτό καθ' αυτό (το γνωστικό δηλαδή αντικείμενο) είναι ένα ουδέτερο ερέθισμα. Ο δάσκαλος, παρά τις συναισθηματικές του εξάρσεις είναι φυσικό ερέθισμα. με κύριους εκπροσώπους τους Pavlov, Thorndike, Watson.με κύριους εκπροσώπους τους Pavlov, Thorndike, Watson.

21 Κλασσική Εξαρτημένη Θεωρία (Pavlov) Ο Παβλόφ υποκατέστησε την τροφή ενός σκύλου με τον ήχο ενός κουδουνιού. Έτσι το σκυλί έβγαζε σάλιο μόλις χτύπαγε το κουδούνι. Αυτό που έκανε ήταν το εξής: Αντικατέστησε μέσω πολλών τοποχρονικών συνεξαρτήσεων το φυσικό ερέθισμα με ένα ουδέτερο. Η φυσική αντίδραση αποδόθηκε στο εξαρτημένο ερέθισμα (από την τροφή), και ονομάζεται πλέον εξαρτημένη αντίδραση.

22 Αρχές εξαρτημένης μάθησης Ενίσχυση του δεσμού των δύο ερεθισμάτων. Για παράδειγμα, όταν χτυπάμε το θρανίο για να κάνουν ησυχία τα παιδιά, πρέπει παράλληλα να το επισημαίνουμε και λεκτικά, ή με άλλη ήδη εξαρτημένη έκφραση του προσώπου. Αυθόρμητη επαναφορά ή επανεμφάνιση της αντίδρασης Γενίκευση των εξαρτημένων ερεθισμάτων· - Διάκριση. Όταν το ερέθισμα δεν είναι διακριτό. Τοποχρονική Σύζευξη: δύο ερεθίσματα συνδέονται με συνεχείς επαναλήψεις. Πειραματική νεύρωση: τα ερεθίσματα δεν είναι ξεκάθαρα και το πειραματόζωο παθαίνει σύγχυση.

23 WATSON Ο Watson ακολούθησε τον Pavlov αλλά προσπάθησε να παρέμβει θεραπευτικά. ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ WATSON 1.Η συμπεριφορά είναι αποτέλεσμα μάθησης κατά το πρότυπο του Pavlov. 2.Τα συναισθήματα αποτελούν κληρονομημένες αντιδράσεις. 3.Ο Watson κατηγορήθηκε ότι δημιουργούσε φοβίες

24 Η συντελεστική θεωρία μάθησης Βασικό χαρακτηριστικό αυτής της θεωρίας είναι η ενίσχυση.Βασικό χαρακτηριστικό αυτής της θεωρίας είναι η ενίσχυση. Παράδειγμα: Γίνεσαι φιλικός όταν το περιβάλλον είναι φιλικό.Παράδειγμα: Γίνεσαι φιλικός όταν το περιβάλλον είναι φιλικό. με κύριο εκπρόσωπο τον Skinnerμε κύριο εκπρόσωπο τον Skinner

25 Μορφές Συντελεστικής Μάθησης 1 Θετική ενίσχυση το ερέθισμα που αυξάνει την πιθανότητα να επανεμφανιστεί μια συμπεριφορά: Ο βαθμός ή το "μπράβο" στο σχολείο. Αρνητική ενίσχυση, το κίνητρο που όταν απομακρυνθεί αυξάνει την πιθανότητα να συμβεί μια αντίδραση. Δεν είναι τιμωρία, προσπαθεί να διαφύγει ή να αποφύγει μια δυσάρεστη κατάσταση: Δεν ξέρει το μάθημα και αποφεύγει το βλέμμα του δασκάλου ή τογρήγορο βάδισμα στη θέα ενός σκυλου. Αντί να διαβάζουμε ασχολούμαστε με άλλα, ή φοράμε ζώνη για να μην πληρώσουμε πρόστιμο.

26 Μορφές Συντελεστικής Μάθησης 2 Άμεση τιμωρία είναι η προσθήκη ενός δυσάρεστου γεγονότος μετά την εμφάνιση της συμπεριφοράς. Παράδειγμα: αποβολή Έμμεση τιμωρία είναι η απομάκρυνση ενός ευχάριστου ερεθίσματος μετά την εμφάνιση της συμπεριφοράς. Παράδειγμα: Δεν αφήνουμε το παιδί να βγει διάλειμμα. Απόσβεση, μια συμπεριφορά δεν ακολουθείται ούτε από δυσάρεστες ούτε από ευχάριστες συνέπειες. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την διακοπή της συμπεριφοράς. Δεν δίνουμε σημασία στον μαθητή που ενοχλεί, με αποτέλεσμα να πάψει να το κάνει.

27 Τρόποι χειρισμού των ανεπιθύμητων συμπεριφορών Επιθυμητή συμπεριφορά: Θετική ενίσχυση Αρνητική ενίσχυση Μείωση ερεθισμάτων (τιμωρία ή απόσβεση) Για να απαλείψουμε μιαν ανεπιθύμητη συμπεριφορά : Τιμωρία Απόσβεση Δόμηση ασυμβίβαστων ερεθισμάτων (θετική ή αρνητική ενίσχυση)

28 Θεωρία μάθησης του Ε.Thorndike Η συνειρμική μαθησιακή θεωρία (connectionist view of learning), της οποίας βασικός εκπρόσωπος είναι ο E. L. Thorndike υποστηρίζει ότι η μάθηση είναι ζήτημα δημιουργίας συνδέσεων μεταξύ ερεθισμάτων και των αντιδράσεων. Η επιθυμητή γνώση επιτυγχάνεται με την επανάληψη των επιτυχημένων αντιδράσεων, μέσω της τυχαίας επιτυχίας και την αποφυγή των λαθεμένων ενεργειών. Η βασική μορφή μάθησης για τον Thorndike είναι «η μάθηση με δοκιμή και πλάνη». ‘Οσο αυξάνεται ο αριθμός των δοκιμών τόσο ελαττώνεται ο χρόνος που απαιτείται για να επιτευχθεί η μάθηση

29 Βασικές αρχές της προγραμματισμένης διδασκαλίας του Skinner α) Ενεργό συμμετοχή του μαθητή,α) Ενεργό συμμετοχή του μαθητή, β) Δόμηση της διδακτέας ύλης σε σύντομες διδακτικές ενότητες,β) Δόμηση της διδακτέας ύλης σε σύντομες διδακτικές ενότητες, γ) Παρουσίαση της ύλης σύμφωνα με τους ρυθμούς του μαθητή,γ) Παρουσίαση της ύλης σύμφωνα με τους ρυθμούς του μαθητή, δ) Ενίσχυση των προσπαθειών του μαθητή και άμεση επαλήθευση της απάντησής του καιδ) Ενίσχυση των προσπαθειών του μαθητή και άμεση επαλήθευση της απάντησής του και ε) Επιβράβευση της σωστής απάντησηςε) Επιβράβευση της σωστής απάντησης

30 Μηχανές Skinner Η μάθηση προχωρά γραμμικά χωρίς διακλαδώσεις και η οργάνωσή της είναι γραμμική. H αλληλουχία της ύλης είναι με τέτοιο τρόπο σχεδιασμένη ώστε να μπορούν να την ακολουθήσουν όλοι οι μαθητές. Κάθε διδακτικό βήμα αποτελείται από τέσσερα στοιχεία : α) μία πληροφορία, β) μία ερώτηση, γ) ένα κενό για να δοθεί η απάντηση από το μαθητή και δ) τη σωστή απάντηση.

31 Διακλαδισμένη Οργάνωση Crowder Το χαρακτηριστικό της διακλαδισμένης οργάνωσης του Crowder είναι ότι η απάντηση του μαθητή καθορίζει το τι θα ακολουθήσει. Η παρουσία μιας ξεκάθαρης σχέσης ανάμεσα στην παρεχόμενη από το μαθητή απάντηση και στο μαθησιακό υλικό εισάγει τη δυνατότητα εξατομικευμένων ρυθμίσεων κατά τη μάθηση.

32 Διαφορές Skinner-Crowder Η βασική διαφορά της γραμμικής οργάνωσης από την διακλαδισμένη οργάνωση βρίσκεται στον τρόπο αντιμετώπισης του λάθους του μαθητή. Ο Skinner πιστεύει ότι τα βήματα πρέπει να είναι τόσο μικρά ώστε να αποφεύγεται το λάθος του μαθητή. Όταν ο μαθητής απαντήσει λάθος του προσφέρεται η σωστή απάντηση. Αντίθετα ο Crowder πιστεύει ότι το λάθος αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο στη διαδικασία μάθησης. Όταν ο μαθητής κάνει λάθος του δίνονται συμπληρωματικές εξηγήσεις για να το ξεπεράσει.

33 Επίδραση… σε ΤΠΕ Η εμφάνιση του υπολογιστή στην δεκαετία του 70 συνιστά νέα εξέλιξη της προγραμματισμένης διδασκαλίας με την εμφάνιση της Διδασκαλίας με την Βοήθεια υπολογιστή η οποία στην αρχική της μορφή δεν ήταν παρά η υπολογιστική υλοποίηση του προγραμματισμένου βιβλίου μέσω ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών (multiple choice). Στην σύγχρονη εκδοχή του μιλάμε για τα προγράμματα διδασκαλίας με τη Βοήθεια Υπολογιστή τα οποία σχεδιάζονται με βάση το « μοντέλο » του διδακτικού σχεδιασμού (Instructional Design).

34 Αρχές..Gagne Οι βασικές αρχές του Διδακτικού Σχεδιασμού του Gagne είναι: α) Αξιολόγηση αναγκών: προσδιορίζεται κάθε δραστηριότητα του μαθητή και κάθε τμήμα γνώσης που πρέπει να προσκτηθεί από αυτόν., β) Επιλογή διδακτικών μεθόδων και υλικού τα οποία βασίζονται στην προηγούμενη ανάλυση και στηρίζονται σε μετρήσιμα μεγέθη συμπεριφοράς, γ) Αξιολόγηση του μαθητή με τεστ που μας επιτρέπουν να αποφανθούμε για την επίτευξη των διδακτικών στόχων.

35 Συνεισφορά Συμπεριφορισμού… σε ΤΠΕ Η συνεισφορά του συμπεριφορισμού στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών εφαρμογών με ΤΠΕ συνίσταται στα συμπεριφοριστικού τύπου λογισμικά tutorials & drill and practice (καθοδήγησης /εξάσκησης και πρακτικής). Τα λογισμικά αυτά κρίνονται επαρκή είτε για παροχή εποπτικής διδασκαλίας, είτε για την εμπέδωση χαμηλού επιπέδου γνώσεων και δεξιοτήτων, είτε για την αξιολόγηση και την προσωπική εργασία των μαθητών.

36 Οι γνωστικές (cognitive) θεωρίες Οι γνωστικές θεωρίες εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στο εσωτερικό του γνωστικού συστήματος, στη δομή του και τη λειτουργία του η μάθηση συνίσταται στην τροποποίηση των γνώσεωνΟι γνωστικές θεωρίες εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στο εσωτερικό του γνωστικού συστήματος, στη δομή του και τη λειτουργία του η μάθηση συνίσταται στην τροποποίηση των γνώσεων

37 Οικοδομισμός ή Δομητισμό Constructivism Αναγνωρίζει ότι τα παιδιά, πριν ακόμα πάνε στο σχολείο, διαθέτουν γνώσεις και το σχολείο πρέπει να βοηθήσει να οικοδομηθούν νέες γνώσεις πάνω σε αυτές που ήδη κατέχουν. Εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στο εσωτερικό του γνωστικού μας συστήματος, στη δομή και τη λειτουργία του : η μάθηση συνίσταται στην τροποποίηση των γνώσεων.

38 Α. στρουκτουραλισμός ή δομικός γνωστικισμός (J. Piaget) το γνωστικό σύστημα αυτo-οργανώνεται: δεδομένου τα αρχικά του χαρακτηριστικά, εξελίσσεται προς καταστάσεις ισορροπίαςή δομικός γνωστικισμός (J. Piaget) το γνωστικό σύστημα αυτo-οργανώνεται: δεδομένου τα αρχικά του χαρακτηριστικά, εξελίσσεται προς καταστάσεις ισορροπίας

39 Βασικές αρχές θεωρίας του Piaget προσαρμογή (βιολογική αρχή): συνισταμένη της αφομοίωσης - συμμόρφωσης αφομοίωση: η ενέργεια του οργανισμού για να εντάξει μια κατάσταση σε σχήματα δραστηριοτήτων που ήδη διαθέτει συμμόρφωση: οι ενέργειες που πραγματοποιεί ο οργανισμός ανάλογα με τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος για την επίτευξη ενός σκοπούπροσαρμογή (βιολογική αρχή): συνισταμένη της αφομοίωσης - συμμόρφωσης αφομοίωση: η ενέργεια του οργανισμού για να εντάξει μια κατάσταση σε σχήματα δραστηριοτήτων που ήδη διαθέτει συμμόρφωση: οι ενέργειες που πραγματοποιεί ο οργανισμός ανάλογα με τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος για την επίτευξη ενός σκοπού

40 Η έννοια του σχήματος σχήμα (είδος μονάδας μάθησης): η προσαρμογή με τη χρησιμοποίηση της αφομοίωσης και της συμμόρφωσης ύστερα από μια σειρά δραστηριοτήτωνσχήμα (είδος μονάδας μάθησης): η προσαρμογή με τη χρησιμοποίηση της αφομοίωσης και της συμμόρφωσης ύστερα από μια σειρά δραστηριοτήτων

41 περιόδοι διανοητικής ανάπτυξης 4 μεγάλες περίοδοι της διανοητικής ανάπτυξης του ατόμου αισθησιοκινητική προσυλλογιστική συλλογιστική αφαιρετική σκέψη4 μεγάλες περίοδοι της διανοητικής ανάπτυξης του ατόμου αισθησιοκινητική προσυλλογιστική συλλογιστική αφαιρετική σκέψη

42 αισθησιοκινητική νοημοσύνη (0 - 2 ετών) στηρίζεται αποκλειστικά σε αισθησιοκινητικές δραστηριότητεςστηρίζεται αποκλειστικά σε αισθησιοκινητικές δραστηριότητες

43 προσυλλογιστική σκέψη (2-7 ετών) οι αισθησιοκινητικές δραστηριότητες με χρήση συμβόλων προεννοιολογικό στάδιο (2-4 ετών) δεν επιτρέπει ούτε επαγωγή (από ειδικό σε γενικό) ούτε απαγωγή (από γενικό σε ειδικό) παραστατικό (εικονικό) στάδιο (4-7 ετών) εικονική και εγωκεντρική σκέψηοι αισθησιοκινητικές δραστηριότητες με χρήση συμβόλων προεννοιολογικό στάδιο (2-4 ετών) δεν επιτρέπει ούτε επαγωγή (από ειδικό σε γενικό) ούτε απαγωγή (από γενικό σε ειδικό) παραστατικό (εικονικό) στάδιο (4-7 ετών) εικονική και εγωκεντρική σκέψη

44 συλλογιστική σκέψη (7-11 ετών)

45 αφαιρετική σκέψη ή τυπικοί συλλογισμοί (11-15 ετών) δυνατότητα της αποκέντρωσης και πλήρης αναστρεψιμότητα με την κατάκτηση της αφηρημένης σκέψης (δεν στηρίζεται σε άμεσες εποπτείες) π.χ. χρήση υποθέσεων υποθετικός - επαγωγικός λογισμόςδυνατότητα της αποκέντρωσης και πλήρης αναστρεψιμότητα με την κατάκτηση της αφηρημένης σκέψης (δεν στηρίζεται σε άμεσες εποπτείες) π.χ. χρήση υποθέσεων υποθετικός - επαγωγικός λογισμός

46 Koινωνικοπολιτισμικές θεωρίες - Θεωρία της δραστηριότητας activity theory Δεν υπάρχει μαθησιακή δραστηριότητα έξω από το κοινωνικό, ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο μέσα στο οποίο διαδραματίζεται.

47 Αρχές μάθησης του Συμπεριφορισμού – Προγραμματισμένη διδασκαλία (Β.F. Skinner) Ενεργός συμμετοχή του μαθητή Δόμηση της διδακτέας ύλης σε σύντομες διδακτικές ενότητες Παρουσίαση της ύλης σύμφωνα με τους ρυθμούς του μαθητή Ενίσχυση των προσπαθειών του μαθητή και άμεση επαλήθευση της απάντησής του Επιβράβευση της σωστής απάντησης

48 Εφαρμογή του Συμπεριφορισμού – Γραμμική Οργάνωση (B.F. Skinner) Η μάθηση προχωρά γραμμικά χωρίς διακλαδώσεις (μηχανές Skinner). H αλληλουχία της ύλης είναι με τέτοιο τρόπο σχεδιασμένη ώστε να μπορούν να την ακολουθήσουν όλοι οι μαθητές. Κάθε διδακτικό βήμα αποτελείται από τέσσερα στοιχεία : α) μία πληροφορία, β) μία ερώτηση, γ) ένα κενό για να δοθεί η απάντηση από το μαθητή και δ) τη σωστή απάντηση.

49 Εφαρμογή του Συμπεριφορισμού – Διακλαδισμένη Οργάνωση (Ν.Α.Crowder) H απάντηση του μαθητή καθορίζει το τι θα ακολουθήσει. Η παρουσία μιας ξεκάθαρης σχέσης ανάμεσα στην παρεχόμενη από το μαθητή απάντηση και στο μαθησιακό υλικό εισάγει τη δυνατότητα εξατομικευμένων ρυθμίσεων κατά τη μάθηση. Η βασική διαφορά της γραμμικής οργάνωσης από την διακλαδισμένη οργάνωση βρίσκεται στον τρόπο αντιμετώπισης του λάθους του μαθητή. Ο Skinner πιστεύει ότι τα βήματα πρέπει να είναι τόσο μικρά ώστε να αποφεύγεται το λάθος του μαθητή. Όταν ο μαθητής απαντήσει λάθος του προσφέρεται η σωστή απάντηση. Αντίθετα ο Crowder πιστεύει ότι το λάθος αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο στη διαδικασία μάθησης. Όταν ο μαθητής κάνει λάθος του δίνονται συμπληρωματικές εξηγήσεις για να το ξεπεράσει.

50 Συμπεριφορισμός – Το Μοντέλο του Διδακτικού Σχεδιασμού Η εμφάνιση του υπολογιστή στην δεκαετία του 70 συνιστά νέα εξέλιξη της προγραμματισμένης διδασκαλίας με την εμφάνιση της Διδασκαλίας με την Βοήθεια υπολογιστή η οποία στην αρχική της μορφή δεν ήταν παρά η υπολογιστική υλοποίηση του προγραμματισμένου βιβλίου μέσω ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών (multiple choice). Στην σύγχρονη εκδοχή του μιλάμε για τα προγράμματα διδασκαλίας με τη Βοήθεια Υπολογιστή τα οποία σχεδιάζονται με βάση το « μοντέλο » του διδακτικού σχεδιασμού (Instructional Design).

51 Συμπεριφορισμός – Το Μοντέλο του Διδακτικού Σχεδιασμού (R. Gagne) Tα τρία κύρια στάδια ανάπτυξης του μοντέλου του Διδακτικού Σχεδιασμού είναι: Αξιολόγηση αναγκών: Προσδιορίζει κάθε δραστηριότητα του μαθητή και κάθε τμήμα γνώσης που πρέπει να προσκτηθεί από αυτόν. Επιλογή διδακτικών μεθόδων και υλικού: Βασίζονται στην προηγούμενη ανάλυση και στηρίζονται σε μετρήσιμα μεγέθη συμπεριφοράς. Αξιολόγηση του μαθητή: Τεστ που μας επιτρέπουν να αποφανθούμε για την επίτευξη των διδακτικών στόχων.

52 Η συνεισφορά του συμπεριφορισμού στο σχεδιασμό εκπ. εφαρμογών με ΤΠΕ Τα συμπεριφοριστικού τύπου λογισμικά tutorials & drill and practice (καθοδήγησης /εξάσκησης και πρακτικής) κρίνονται επαρκή είτε: για παροχή εποπτικής διδασκαλίας, για την εμπέδωση χαμηλού επιπέδου γνώσεων και δεξιοτήτων, για την αξιολόγηση και την προσωπική εργασία των μαθητών

53 Ο οικοδομισμός του J. Piaget Ο Piaget περιγράφει την ανάπτυξη της λογικής σκέψης του παιδιού ως μια εξελικτική διαδικασία που διαμορφώνεται μέσα από διαφορετικά στάδια. Τα στάδια αυτά προσδιορίζονται χρονολογικά :  Μέχρι 2 ετών το αισθησιοκινητικό στάδιο.  Από 2 έως 7 ετών το στάδιο της προλογικής σκέψης.  Από 7 έως 12 ετών το στάδιο των συγκεκριμένων πράξεων και  Από 12 ετών το στάδιο των λογικών τυπικών πράξεων.

54 Βασικές έννοιες στη θεωρία του Piaget αποτελούν η αφομοίωση, η συμμόρφωση, η προσαρμογή και το σχήμα. Η αφομοίωση είναι η ενέργεια του οργανισμού να ενσωματώσει μια νέα κατάσταση σε αυτά που ήδη γνωρίζει. Η συμμόρφωση είναι η ενέργεια του οργανισμού για την επίτευξη ενός σκοπού σύμφωνα με τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος. Η προσαρμογή είναι βιολογική αρχή και είναι η συνισταμένη της αφομοίωσης – συμμόρφωσης. Το σχήμα αποτελεί την μονάδα μάθησης: η προσαρμογή με τη χρησιμοποίηση της αφομοίωσης και της συμμόρφωσης ύστερα από μια σειρά δραστηριοτήτων.

55 Ο οικοδομισμός του J. Piaget – Η παιδαγωγική θεωρία της LOGO (S. Papert) Πάνω στις απόψεις του Piaget αναπτύχθηκε η παιδαγωγική θεωρία της LOGO. Η γλώσσα προγραμματισμού LOGO σχεδιάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ΄60, για εκπαιδευτικούς κυρίως σκοπούς, στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασαχουσέτης (Μ.Ι.Τ.), από ομάδα ερευνητών στην Τεχνητή Νοημοσύνη με επικεφαλής τον Seymour Papert. Το όνομά της οφείλεται στην Ελληνική λέξη « λόγος » (λογικό). Βασίζεται σε δύο κύρια επιχειρήματα του εμπνευστή της: Η εμπειρία με την LOGO οδηγεί στην απόκτηση γνωστικών δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων, δεξιότητες που μπορούν να μεταφερθούν και σε άλλα μαθήματα. Η LOGO συνιστά έναν ιδανικό χώρο για τη μάθηση μαθηματικών εννοιών όπως μεταβλητή, αναδρομικότητα κ.λπ.

56 Ο οικοδομισμός του J. Piaget – Η κονστρακτιονιστική κατασκευαστική (constructionist) προσέγγιση (S. Papert) Η μάθηση είναι αποτελεσματική όταν ο μαθητής πειραματίζεται κατασκευάζοντας ένα προϊόν που έχει νόημα για τον ίδιο." Οι κονστρακτιονιστές πηγαίνουν ένα βήμα πιο πέρα και επιδιώκουν να δημιουργήσουν περιβάλλοντα όπου τα παιδιά παίζουν και χειρίζονται αντικείμενα και μπορούν, συνεπώς, να συνεχίσουν να μαθαίνουν νέους συλλογισμούς με φυσικό τρόπο και πέρα από την καθιερωμένη εκπαίδευση. Μικρόκοσμος: ένα σύνολο συγκεκριμένων και αφηρημένων αντικειμένων και σχέσεων καθώς και ένα σύνολο λειτουργιών που επιδρούν πάνω στα αντικείμενα, τροποποιώντας τις σχέσεις τους και δημιουργώντας νέα αντικείμενα.

57 Η Θεωρία της επεξεργασίας της πληροφορίας (R. Gagne, A. Newell & H. Simon) Οι αναπαραστάσεις είναι περιστασιακές δομές που δημιουργήθηκαν σε μια συγκεκριμένη κατάσταση και για συγκεκριμένους στόχους και βρίσκονται αποθηκευμένες στην « βραχυπρόθεσμη μνήμη ». Οι γνώσεις, ανεξάρτητα από την εγκυρότητά τους, είναι δομές σταθεροποιημένες στη « μακροπρόθεσμη μνήμη » (Βάση Γνώσης). Η πιο σημαντική εφαρμογή της θεωρίας αυτής είναι τα έμπειρα διδακτικά συστήματα.

58 Η Θεωρία της επεξεργασίας της πληροφορίας - Ο διασυνδεσιασμός (connectionism) O εγκέφαλος και οι λειτουργίες του προτείνονται ως εναλλακτικό μοντέλο στην θεωρία της επεξεργασίας της πληροφορίας. Ένα συνδεσιακό δίκτυο σχηματίζεται κατ ’ εικόνα των νευρώνων του νευρικού συστήματος : ένα αυτόματο i θα αποστείλει σε ένα άλλο αυτόματο j έναν ερεθισμό θετικό ή αρνητικό, δηλαδή είτε διεγερτικό είτε αποδιεγερτικό αντίστοιχα. Ο ερεθισμός αυτός θα προκαθορίζεται από την κατάσταση δραστηριότητας Ui του i ενώ εξαρτάται και από το βάρος Wij του καναλιού μετάδοσης.

59 Η Θεωρία της επεξεργασίας της πληροφορίας - Ο διασυνδεσιασμός (connectionism) Εξαιτίας της φύσης του συστήματος, μια ολική συνεργασία αναδύεται αυτόματα όταν οι καταστάσεις κάθε « νευρώνα » σε διέγερση φτάσουν σε ένα επίπεδο. Η τιμή ορισμένων συνθετικών αποτελεί την είσοδο(input) του συστήματος και η τιμή ορισμένων άλλων την έξοδό του(output). Η ερμηνεία των συνδεσιακών μοντέλων μπορεί να μας δείξει πως οι νοητικές δομές μπορούν να αναδυθούν από τις νευρωνικές δομές. Τα υπολογιστικά νευρωνικά δίκτυα συνιστούν μια εφαρμογή της πληροφορικής η οποία αντιστοιχεί στην παραπάνω προσέγγιση.

60 Η Θεωρία της επεξεργασίας της πληροφορίας - Ο διασυνδεσιασμός (connectionism) Εξαιτίας της φύσης του συστήματος, μια ολική συνεργασία αναδύεται αυτόματα όταν οι καταστάσεις κάθε « νευρώνα » σε διέγερση φτάσουν σε ένα επίπεδο. Η τιμή ορισμένων συνθετικών αποτελεί την είσοδο(input) του συστήματος και η τιμή ορισμένων άλλων την έξοδό του(output). Η ερμηνεία των συνδεσιακών μοντέλων μπορεί να μας δείξει πως οι νοητικές δομές μπορούν να αναδυθούν από τις νευρωνικές δομές. Τα υπολογιστικά νευρωνικά δίκτυα συνιστούν μια εφαρμογή της πληροφορικής η οποία αντιστοιχεί στην παραπάνω προσέγγιση. Διδακτική προσέγγιση που προωθεί τις διαδικασίες μέσω επίλυσης προβλημάτων. Αλλη σημαντική συνεισφορά η έννοια της εννοιολογικής αλλαγής

61 Μαθησιακά περιβάλλοντα με υπολογιστές (Boyle,1997) Ο οικοδομισμός συνιστά σήμερα ένα από τα κυρίαρχα μοντέλα στο σχεδιασμό σύγχρονου εκπαιδευτικού λογισμικού. Στόχος του είναι να παρέχει μαθησιακές δραστηριότητες ενταγμένες σε διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων ώστε να γεφυρώνεται το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα στο σχολείο και στις δραστηριότητες έξω από το σχολείο. Οι βασικές αρχές για τον σχεδιασμό μαθησιακών περιβαλλόντων με υπολογιστή, σύμφωνα με τον οικοδομισμό, είναι : Παροχή εμπειριών που αφορούν με την διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης.

62 Oικοδομισμός : Μαθησιακά περιβάλλοντα με υπολογιστές (Boyle,1997) Παροχή εμπειριών πολλαπλών προοπτικών. Ενσωμάτωση της μάθησης σε ρεαλιστικά περιβάλλοντα που σχετίζονται με τον πραγματικό κόσμο. Εμπέδωση της μάθησης μέσω κοινωνικής εμπειρίας. Ενθάρρυνση της χρήσης πολλαπλών μορφών αναπαράστασης. Ενθάρρυνση της αυτοσυναίσθησης στη διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης.

63 Kοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες – H ανακαλυπτική μάθηση (J. Bruner) Βασική αρχή: οι μαθητές ανακαλύπτουν αρχές ή αναπτύσσουν δεξιότητες μέσω πειραματισμού και πρακτικής. Ο μαθητευόμενος, προκειμένου να κατανοεί τις πληροφορίες και να αναπτύσσεται γνωστικά, οικοδομεί: Έμπρακτες αναπαραστάσεις, που σχετίζονται με την εκτέλεση δράσεων (μικρές ηλικίες). Εικονικές αναπαραστάσεις, αντιστοιχούν σε δομές χώρου και είναι ανεξάρτητες της δράσης. Αποτελούν εσωτερικές νοητικές εικόνες.

64 Kοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες – H ανακαλυπτική μάθηση (J. Bruner) Συμβολικές αναπαραστάσεις, είναι η αναπαράσταση σχέσεων με αφηρημένα σύμβολα, με δυνατότητα διαφόρων συσχετισμών και διατύπωσης θεωριών. Σύμφωνα με τον Bruner ο μαθητής πρέπει να έρχεται αντιμέτωπος με προβληματικές καταστάσεις, το αναλυτικό να οργανώνεται σε σπειροειδή μορφή και ο δάσκαλος πρέπει να έχει ρόλο εμψυχωτή και συντονιστή στην διαδικασία της μάθησης. Τελευταία ο Bruner έδωσε έμφαση στο πολιτισμικό και κοινωνικό πλαίσιο των γνωστικών διεργασιών συναντώντας τους εκπρόσωπους της σοβιετικής ψυχολογικής σχολής.

65 Συμβολή εποικοδομισμού στο σχεδιασμό μαθησιακών περιβαλλόντων με ΤΠΕ Βασική αρχή:η γνώση του κόσμου οικοδομείται από το άτομο. Κυρίαρχο μοντέλο στο σχεδιασμό σύγχρονου εκπαιδευτικού λογισμικού. Βασικός στόχος: να παρέχει αυθεντικές μαθησιακές δραστηριότητες (ενταγμένες σε διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων) να ενθαρρύνει την έκφραση και την προσωπική εμπλοκή

66 Kοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες (L. Vygotsky) Σύμφωνα με την θεωρία του Vygotsky η ανάπτυξη της νόησης είναι διαδικασία κοινωνικής αλληλεπίδρασης στην οποία κυρίαρχο ρόλο παίζει η γλώσσα. Το παιδί στην διαδικασία αυτή είναι δρών υποκείμενο που διαμορφώνει με τις πράξεις του τη γνωστική του πραγματικότητα. Βασική αρχή της θεωρίας του είναι η «ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης» (zone of proximal development) που αποτελεί την ανεξερεύνητη περιοχή του εσωτερικού δυναμικού του μαθητή ο οποίος βρίσκεται σε μία εν δυνάμει λανθάνουσα κατάσταση εξέλιξης. Εδώ φαίνεται η σημασία της διαμεσολάβησης του ενηλίκου και ο ρόλος του κοινωνικού περιβάλλοντος στην γνωστική ανάπτυξη του μαθητή.

67 Koινωνικοπολιτισμικές θεωρίες (Vygotsky) – Ζώνη Επικείμενης Ανάπτυξης (ΖΕΑ) Κάθε άτομο έχει ένα πυρήνα γνώσεων που χρησιμοποιείται για την πραγματοποίηση δραστηριοτήτων. Γύρω από αυτό τον πυρήνα τοποθετείται η ΖΕΑ η οποία μπορεί να πραγματοποιήσει δραστηριότητες μόνο όταν συνεπικουρείται από άλλους.

68 Koινωνικοπολιτισμικές θεωρίες – H θεωρία της δραστηριότητας (Vygotsky, Leontiev, Luria, Nardi) Η βασική αρχή της θεωρίας αυτής είναι ότι η ανθρώπινη δράση διαμεσολαβείται από πολιτισμικά σύμβολα (cultural signs) λέξεις και εργαλεία τα οποία επιδρούν στη δραστηριότητα του ατόμου και συνεπώς στις νοητικές του διεργασίες. Η βασική μονάδα ανάλυσης είναι η δραστηριότητα η οποία αποτελείται από το υποκείμενο(άτομο ή ομάδα), το αντικείμενο(στόχος), τους κανόνες και τις λειτουργίες. Η δραστηριότητα γίνεται με τη διαμεσολάβηση εργαλείων(όργανα, σήματα, γλώσσες) τα οποία δημιουργούνται από τα άτομα για να ελέγξουν τη συμπεριφορά τους.

69 Koινωνικοπολιτισμικές θεωρίες – H θεωρία της δραστηριότητας (Vygotsky, Leontiev, Luria, Nardi) Η θεωρία της δραστηριότητας έχει σημαντικές εφαρμογές στις έρευνες που αφορούν την επικοινωνία ανθρώπου- μηχανής και ειδικότερα στο σχεδιασμό μαθησιακών περιβαλλόντων με υπολογιστή(συνεργατική μάθηση). Η συνεργατική μάθηση (collaborative learning) με υπολογιστή βασίζεται στην αλληλεπίδραση ανάμεσα στο υποκείμενο(μαθητή), το αντικείμενο(στόχο μάθησης) και τα διαθέσιμα εργαλεία.


Κατέβασμα ppt "Θεωρίες μάθησης και ΤΠΕ Z. Σμυρναίου Νέες τεχνολογίες και μάθηση επιπτώσεις των νέων υπολογιστικών τεχνολογιών στις διαδικασίες της μάθησηςεπιπτώσεις."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google