Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

1 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 Ενότητα 9 : Οι Γλωσσικές Διαταραχές Ταφιάδης Διονύσιος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "1 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 Ενότητα 9 : Οι Γλωσσικές Διαταραχές Ταφιάδης Διονύσιος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 1 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 Ενότητα 9 : Οι Γλωσσικές Διαταραχές Ταφιάδης Διονύσιος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου

2 2 Τμήμα Λογοθεραπείας Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 Ενότητα 9: Οι Γλωσσικές Διαταραχές. Ταφιάδης Διονύσιος Εργαστηριακός Συνεργάτης Ιωάννινα, 2015 Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου

3 3 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. 3

4 4 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Χρηματοδότηση Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο TEI Ηπείρου» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα.

5 5 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Σκοποί ενότητας Εισαγωγή στις γλωσσικές διαταραχές και στην αξιολόγηση τους. 5

6 6 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Περιεχόμενα ενότητας Γλωσσικές Διαταραχές Ανίχνευση – Αδρή Αξιολόγηση Η Αξιολόγηση της Γλώσσας – Παρατήρηση – Ανεπίσημη Αξιολόγηση – Επίσημες Αξιολογήσεις – Λήψη Δείγματος Γλώσσας 6

7 7 Γλωσσικές Διαταραχές

8 8 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Γλωσσικές Διαταραχές (1 από 12) Ο Leonard (1990) αναφέρει ότι υπάρχουν τρεις τουλάχιστον τρόποι για να κατανοήσει κάποιος τις γλωσσικές διαταραχές που βιώνουν τα παιδιά: Συγκρίνοντας τη γλωσσική ανάπτυξη και τη χρήση της γλώσσας ενός παιδιού με λογικές προσδοκίες, στην ουσία κάνοντας συγκρίσεις με νόρμες. 8

9 9 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Γλωσσικές Διαταραχές (2 από 12) Προσδιορίζοντας συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ή δομές που είναι ανεπαρκείς και απαιτούν προσοχή. Προσδιορίζοντας καταστάσεις ή αιτιολογίες (για παράδειγμα νοητική υστέρηση) που σχετίζονται με γλωσσικές βλάβες (προσαρμοσμένο από άλλο κεφάλαιο). 9

10 1010 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Στην πράξη, οι κλινικοί συχνά χρησιμοποιούν στοιχεία από καθεμιά από αυτές τις προσεγγίσεις όταν εκτιμούν ή αντιμετωπίζουν γλωσσικές διαταραχές. Ο Bernstein (1993) υπογραμμίζει δύο προσεγγίσεις για την κατηγοριοποίηση των γλωσσικών προβλημάτων: τα αιτιολογικά-κατηγορηματικά και τα περιγραφικά- εξελικτικά. Βασιζόμενη στην εργασία των McCormick και Schiefelbusch (1990), περιγράφει πέντε κατηγορίες μέσα στην ταξινόμηση αιτιολογικά-κατηγορηματικά. 10 Γλωσσικές Διαταραχές (3 από 12)

11 1 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Κινητικές δυσλειτουργίες όπως κινητικά ελλείμματα που σχετίζονται με γλωσσικές δυσλειτουργίες εξαιτίας παθολογικής βλάβης στον εγκέφαλο (όπως για παράδειγμα η εγκεφαλική παράλυση) ή βλάβη στο νευρικό σύστημα (όπως για παράδειγμα δισχιδής σπονδυλική στήλη). Τα παιδιά που υπάγονται σ’αυτή την κατηγορία έχουν δυσκολία στην κίνηση και πιθανόν νοητική καθυστέρηση, οπτική ή ακουστική εξασθένηση και αποπληξία. 11 Γλωσσικές Διαταραχές (4 από 12)

12 1212 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Αισθητηριακά ελλείμματα όπως αυτά που παθαίνουν παιδιά με ακουστικές ή οπτικές βλάβες. Βλάβη στο κεντρικό νευρικό σύστημα. Μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σαν «μαθησιακά ανάπηρα» παιδιά, αν η βλάβη στο κεντρικό νευρικό σύστημα είναι ήπια ή αναπτυξιακά με μερική ή ολική απώλεια της ικανότητας της ομιλίας αν η βλάβη είναι σοβαρή. 12 Γλωσσικές Διαταραχές (5 από 12)

13 1313 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Σοβαρές συναισθηματικές-κοινωνικές δυσλειτουργίες σαν αυτές που παθαίνουν παιδιά τα οποία χαρακτηρίζονται σαν ψυχωτικά, σχιζοφρενή ή/και αυτιστικά. Αυτά τα παιδιά βιώνουν έντονες διαταραχές στην εξέλιξη των λεκτικών ή μη-λεκτικών ικανοτήτων για αλληλεπίδραση. Γνωστικές δυσλειτουργίες όπως αυτές που παθαίνουν παιδιά με νοητική υστέρηση. 13 Γλωσσικές Διαταραχές (6 από 12)

14 1414 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Η δεύτερη προσέγγιση που περιγράφει ο Bernstein (1993), η αναπτυξιακή-περιγραφική προσέγγιση, περιγράφει περισσότερο παρά κατηγοριοποιεί τα γλωσσικά προβλήματα. Βασισμένη πάνω στην εργασία του Bloom και Lahey (1978) πέντε τύποι γλωσσικών διαταραχών προσδιορίζονται: – Μαθησιακές δυσκολίες γλωσσικού τύπου, ειδικότερα φωνολογικών, μορφολογικών και συντακτικών κανόνων. – Δυσκολίες στο να συλλάβει και να σχηματίσει ιδέες σχετικές με γεγονότα, αντικείμενα και σχέσεις, πρωτίστως στο τομέα της σημασιολογίας. 14 Γλωσσικές Διαταραχές (7 από 12)

15 1515 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Δυσκολίες στη χρήση της γλώσσας, όπως αδυναμία προσαρμογής της γλώσσας σύμφωνα με διαφορετικούς ομιλητές και γεγονότα, ή αδυναμία να χρησιμοποιεί τη γλώσσα για μια μεγάλη ποικιλία από λειτουργίες. Αυτές συνιστούν πρακτικής αντιμετώπισης δυσλειτουργίες. 15 Γλωσσικές Διαταραχές (8 από 12)

16 1616 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Δυσκολίες ενσωμάτωσης της μορφής, του περιεχομένου και της χρήσης της γλώσσας. Καθυστερημένη γλωσσική ανάπτυξη. Η χρήση της γλώσσας είναι παρόμοια με αυτή των νεότερων παιδιών που αναπτύσσονται με λογικές προσδοκίες. 16 Γλωσσικές Διαταραχές (9 από 12)

17 1717 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Γλωσσικές Διαταραχές (10 από 12) Τα γλωσσικά προβλήματα μπορούν να εμφανιστούν σε πολλούς τομείς. Για παράδειγμα, ακολουθεί μια λίστα με πιθανά προβλήματα που παρατηρούνται σε παιδιά με γλωσσικές διαταραχές: Περιορισμένη ικανότητα στην κατανόηση της ομιλούμενης γλώσσας, Φτωχές ακουστικές ικανότητες, Περιορισμένη κατανόηση της σημασίας των λέξεων και των νοημάτων γενικότερα, 17

18 1818 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Γλωσσικές Διαταραχές (11 από 12) Περιορισμένη χρήση ή έλλειψη χρήσης μορφολογικών στοιχείων της γλώσσας, Περιορισμένη χρήση των δομών των προτάσεων (περιορισμένη απόδοση στην σύνταξη) Ακατάλληλη χρήση της γλώσσας, Ελλιπής χρήση της γλώσσας που έχει μάθει, Περιορισμένη ικανότητα συνομιλίας, Περιορισμένη ικανότητα στην αφήγηση εμπειριών. 18

19 1919 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Γλωσσικές Διαταραχές (12 από 12) Επιπρόσθετα, μερικά παιδιά με γλωσσικές διαταραχές επίσης παρουσιάζουν: Περιορισμένες γνωστικές επιδεξιότητες, Μετέπειτα ακαδημαϊκά προβλήματα (προβλήματα σε γραφή και ανάγνωση) Αφύσικα γλωσσικά πρότυπα (Hedge, 1995) 19

20 2020 Ανίχνευση – Αδρή Αξιολόγηση

21 2121 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Ανίχνευση – Αδρή Αξιολόγηση (1 από 5) Ο Neidecker (1987) γράφει ότι ο προσδιορισμός των γλωσσικών διαταραχών στα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας είναι σε πολλές περιπτώσεις ένα πολύπλοκο, δύσκολο και απογοητευτικό έργο. Αυτό αληθεύει σε πολλές περιπτώσεις εξαιτίας του αριθμού των παιδιών που πρέπει να εξεταστούν. Επίσης, η γλώσσα είναι πολύπλοκη και πολύπλευρη. Πρέπει να ληφθούν αποφάσεις για το ποια στοιχεία της γλώσσας θα εξεταστούν και σε ποια εξελικτικά επίπεδα. 21

22 2 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Ανίχνευση – Αδρή Αξιολόγηση (2 από 5) Η Δοκιμασία του Boehm για τις Βασικές Έννοιες (Boehm, 1986) Επιδεκτική- Εκφραστική Προβαλλόμενη Κλίμακα Γλώσσας (Bzoch & League, 1991) Γέννηση των Tριών Εξελικτικών Διαβαθμίσεων (Bangs & Dodson, 1979) Η Γλωσσική Δοκιμασία του Bankson (Bankson, 1990) 22

23 2323 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Ανίχνευση – Αδρή Αξιολόγηση (3 από 5) Δοκιμασία Διαλογής για Ακουστική Κατανόηση της Γλώσσας (Carrow, 1973) Κλίμακα Πρώιμης Καμπής της Γλώσσας (Coplan, 1987) Δοκιμασία Διαλογής της Γλώσσας για το Νηπιαγωγείο (Gauthier & Madison, 1983) Προσχολική Δοκιμασία Διαλογής του Fluharty στη Γλώσσα και την Ομιλία (Fluharty, 1978) 23

24 2424 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Ανίχνευση – Αδρή Αξιολόγηση (4 από 5) Δοκιμασία Διαλογής στην Άρθρωση και την Γλώσσα (Rodgers, 1976) Δοκιμασία Διαλογής του Stephens στον Προφορικό Λόγο (Stephens, 1977) CELF-R Δοκιμασία Διαλογής (Kλινική Εκτίμηση των Πρωταρχικών Στοιχείων της Γλώσσας-Αναθεωρημένη Έκδοση) (Semel, Wiig, & Secord, 1989) 24

25 2525 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Προσχολική Κλίμακα της Γλώσσας (Zimmerman, Steiner, & Pond, 1979) Δοκιμασία Διαλογής Τριών Λεπτών της Joliet για την Ομιλία και την Γλώσσα (Kinzler & Johnson, 1983) Δοκιμασία Διαλογής της Merrill στην Γλώσσα (Mumm, Secord, & Dykstra, 1980) Διαλογής στη Γλώσσα για Ενήλικους (Prather, Breecher, Stafford, & Wallace, 1980) 25 Ανίχνευση – Αδρή Αξιολόγηση (5 από 5)

26 2626 Η Αξιολόγηση της Γλώσσας

27 2727 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Η Αξιολόγηση της Γλώσσας (1 από 4) Επειδή η γλώσσα είναι τόσο εκτεταμένη, μια σχολαστική αξιολόγηση θα πρέπει να ερευνά ένα ευρύ φάσμα χαρακτηριστικών και διαστάσεων της γλώσσας. Ο James (1993) προσδιορίζει τρεις συγκεκριμένες περιοχές της γλώσσας προς εκτίμηση: Σημασιολογία Γραμματική Πραγματολογία Μεταγλωσσικά (Επίγνωση της γλώσσας) 27

28 2828 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Η Αξιολόγηση της Γλώσσας (2 από 4) 28 Ικανότητες ΚατανόησηςΕκφραστικές Ικανότητες Σημασιολογία Πληροφορίες/ Ιστορικό Περιστατικού Παρατήρηση Ανεπίσημες δραστηριότητεςΓλωσσικές Κλίμακες Επίσημες Δοκιμασίες (Τεστ)*Ανεπίσημες δραστηριότητες Δείγματα λόγου – γλώσσας Επίσημες Δοκιμασίες (Τεστ) Σύνταξη Πληροφορίες/ Ιστορικό Περιστατικού Παρατήρηση Ανεπίσημες δραστηριότητεςΓλωσσικές Κλίμακες Επίσημες Δοκιμασίες (Τεστ)*Ανεπίσημες δραστηριότητες Δείγματα λόγου – γλώσσας Επίσημες Δοκιμασίες (Τεστ)

29 2929 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Η Αξιολόγηση της Γλώσσας (3 από 4) 29 Ικανότητες ΚατανόησηςΕκφραστικές Ικανότητες Μορφολογία Πληροφορίες/ Ιστορικό Περιστατικού Παρατήρηση Ανεπίσημες δραστηριότητεςΓλωσσικές Κλίμακες Επίσημες Δοκιμασίες (Τεστ)*Ανεπίσημες δραστηριότητες Δείγματα λόγου – γλώσσας Επίσημες Δοκιμασίες (Τεστ) Φωνολογία Πληροφορίες/ Ιστορικό Περιστατικού Παρατήρηση Ανεπίσημες δραστηριότητεςΓλωσσικές Κλίμακες Ακουστική αξιολόγησηΑνεπίσημες δραστηριότητες Επίσημες Δοκιμασίες (Τεστ)*Δείγματα λόγου – γλώσσας Επίσημες Δοκιμασίες (Τεστ)

30 3030 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Η Αξιολόγηση της Γλώσσας (4 από 4) 30 Ικανότητες ΚατανόησηςΕκφραστικές Ικανότητες Πραγματολογία Πληροφορίες/ Ιστορικό Περιστατικού Παρατήρηση Ανεπίσημες δραστηριότητεςΓλωσσικές Κλίμακες Δείγματα λόγου – γλώσσας Επίσημες Δοκιμασίες (Τεστ) * Υπάρχει ένα μεθοδολογικό πρόβλημα που συχνά αντιμετωπίζουν οι κλινικοί όταν εξετάζουν δεσμευμένα μορφήματα επιδεκτικά. Τα παιδιά τυπικά απαντούν με τον ίδιο τρόπο είτε η δοκιμασία παρουσιάζει ένα ελεύθερο μόρφημα (π.χ μεγάλο) είτε ένα ελεύθερο και ένα δεσμευμένο μόρφημα (π.χ μεγαλύτερο). Αυτό καθιστά αδύνατο να διευκρινιστεί αν ο εξεταζόμενος κατάλαβε το ελεύθερο μόρφημα ξεχωριστά ή αν δεν το κατάλαβε (Shipley 1981)

31 3131 Παρατήρηση – Ανεπίσημη Αξιολόγηση

32 3232 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Παρατήρηση - Ανεπίσημη Αξιολόγηση (1 από 10) Η παρατήρηση είναι μια σημαντική κλινική τεχνική. Σας επιτρέπει, με σχετικά πρόχειρο και φιλικό τρόπο, να καταλάβετε έναν εξεταζόμενο καλύτερα και να αναγνωρίσετε συγκεκριμένες γλωσσικές ελλείψεις. Ο Wolery (1989) πιστεύει ότι η παρατήρηση είναι χρήσιμη για την αξιολόγηση επειδή επιτρέπει στον κλινικό να: – Να εκτιμήσει δυσκολίες συμπεριφοράς κατά την χορήγηση των τεστ – Να επικυρώσει πληροφορίες που έχει συγκεντρώσει από άλλες καταστάσεις (π.χ. επίσημα τεστ) 32

33 3 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Παρατήρηση - Ανεπίσημη Αξιολόγηση (2 από 10) Να επεκτείνει τις δραστηριότητες αξιολόγησης σε άλλες επιλογές, περιστάσεις, εργασίες Αναγνωρίσει λειτουργικές σχέσεις μεταξύ ερεθισμάτων στο περιβάλλον και στη συμπεριφορά του παιδιού Να καταγράψει τις επιδράσεις των κλινικών επιδράσεων κατά τη διάρκειά τους 33

34 3434 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Παρατήρηση - Ανεπίσημη Αξιολόγηση (3 από 10) Οι παρατηρήσεις μπορούν να γίνουν με ή χωρίς άμεση αλληλεπίδραση με τον εξεταζόμενων. Για παράδειγμα, μπορείτε να παρακολουθείτε από ένα άλλο δωμάτιο διαμέσω ενός μονόπλευρου καθρέπτη, μέσα στο ίδιο δωμάτιο αλλά χωρισμένοι από τον εξεταζόμενου, ή μέσα στο ίδιο δωμάτιο καθισμένοι κοντά στον εξεταζόμενο. Δεν υπάρχει μέθοδος παρατήρησης η οποία είναι έμφυτα πιο αποτελεσματική ή χρήσιμη από τις άλλες. 34

35 3535 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Παρατήρηση - Ανεπίσημη Αξιολόγηση (4 από 10) Μορφή της γλώσσας. Χρησιμοποιεί κυρίως το παιδί απλές λέξεις, φράσεις ή προτάσεις; Είναι αυτές οι προτάσεις αποκλειστικά υποκείμενο – ρήμα – αντικείμενο; Υπάρχουν ώριμες αρνητικές, ερωτηματικές και παθητικές προτάσεις; Επεξεργάζεται το παιδί ένα ουσιαστικό ή μια ρηματική φράση; Υπάρχει ένδειξη συνδυασμού και διαχωρισμού (embedding και conjoing). (Owens, 1995) 35

36 3636 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Παρατήρηση - Ανεπίσημη Αξιολόγηση (5 από 10) Κατανοώντας την σημασιολογική προσοχή. Ανταποκρίνεται το παιδί κατάλληλα στις διάφορες μορφές ερώτησης (τι, που, πως, γιατί, ποιος, πότε); Μπερδεύει το παιδί λέξεις από διαφορετικά σημασιολογικά τμήματα; 36

37 3737 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Παρατήρηση - Ανεπίσημη Αξιολόγηση (5 από 10) Χρήση της γλώσσας. Παρουσιάζει το παιδί ένα εύρος από διάφορες λειτουργίες όπως ζητώντας πληροφορίες, βοήθεια και αντικείμενα, απαντώντας, κάνοντας δηλώσεις, παρέχοντας πληροφορίες; Παίρνει το παιδί σειρά στις συνομιλίες; Εισάγει θέματα το παιδί και τα διατηρεί μετά από πολλές σειρές; Κάνει το παιδί το σύνθημα για επικοινωνία και κάνει επιδιορθώσεις; 37

38 3838 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Παρατήρηση - Ανεπίσημη Αξιολόγηση (6 από 10) Ρυθμός ομιλίας. Είναι ο ρυθμός ασυνήθιστα αργός ή γρήγορος;; Υπάρχουν παρατηρούμενες ή παρατεταμένες παύσεις στη σειρά ανάμεσα σε αυτόν που προσέχει το παιδί και το ίδιο το παιδί; Υπάρχουν παρατηρούμενες ή παρατεταμένες παύσεις ανάμεσα στα λεγόμενα του; Χρησιμοποιεί συχνά το παιδί γεμίσματα ή παύσεις προτού παράγει συγκεκριμένες λέξεις; Υπάρχουν συχνές αντικαταστάσεις λέξεων; 38

39 3939 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Παρατήρηση - Ανεπίσημη Αξιολόγηση (7 από 10) Ακολουθίες. Συσχετίζει το παιδί τα γεγονότα σε ακολουθία βασισμένο στη σειρά που συνέβησαν; Μπορεί το παιδί να συζητήσει για το πρόσφατο παρελθόν ή να περιγράψει ιστορίες; Οι παρατηρήσεις παρουσιάζουν μια γενική εκτίμηση για τις γλωσσικές ικανότητες του παιδιού σε σύγκριση με τις φυσιολογικές προσδοκίες για την κατάσταση της γλώσσας. Ο πίνακας 6-2 είναι μια σύνοψη από τις λίστες για την ανάπτυξη της γλώσσας. 39

40 4040 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ 40 ΗλικίαΕύροςτυπικές γλωσσικές συμπεριφορές 0 έως 1μήνες Ξαφνίζει όταν έρχεται σε επαφή με τον ήχο, ηρεμεί με την ανθρώπινη φωνή 2 έως 3μήνες Ήρεμες φωνές, παραγωγή μερικών φωνηέντων, ανταπόκριση στην ομιλία, βάβισμα 4 έως 6μήνες Βάβισμα με συλλαβές, μίμηση ήχων, διαφοροποιήσεις στη χροιά και την ένταση 7 έως 9μήνες Κατανόηση μερικών λέξεων και απλών εντολών, αυξημένη μίμηση στους ήχους ομιλίας, μπορεί να πει ή να μιμηθεί "μαμά", "νταντά" 10 έως 12μήνες Καταλαβαίνει το όχι, ανταποκρίνεται στις εντολές, ανταποκρίνεται στο όνομά του, παράγει μια ή περισσότερες λέξεις 13 έως 15μήνες Παραγωγή 5-10 λέξεων, κυρίως ουσιαστικά, κατάλληλες δεικτικές αντιδράσεις Παρατήρηση - Ανεπίσημη Αξιολόγηση (8 από 10)

41 4141 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ 41 Παρατήρηση - Ανεπίσημη Αξιολόγηση (9 από 10) ΗλικίαΕύροςτυπικές γλωσσικές συμπεριφορές 16 έως 18μήνες Ακολουθεί απλές οδηγίες, παραγωγή φράσεων2 λέξεων παραγωγή του " εγώ" και του "δικού μου" 2.0 έως 2.6χρόνια Ανταποκρίνεται σε μερικές ερωτήσεις του τύπου ναι ή όχι, ονομάζει καθημερινά αντικείμενα, παραγωγή φράσεων και ημιτελών προτάσεων, παραγωγή του ενεστώτα,, προθέσεων,ομαλών πληθυντικών και αρνήσεις "όχι" ή "δεν" 3.0 έως 3.7χρόνια Παραγωγή προτάσεων των 3-4 λέξεων, παραγωγή του κτητικού μορφήματος, διάφορους τύπους ερωτήσεων, αρνήσεις "δε μπορώ" και "μη", ερωτήσεις "γιατί", "ποιος", "τίνος", και "πόσα" και αρχικές παραγωγές των περισσότερων γραμματικών μορφημάτων Μεγαλύτερη χρήση των άρθρων, διαφορετικοί τύποι χρόνων, σύνδεσμοι,βοηθητικά ρήματα, τρίτο ενικό πρόσωπο, και άλλα γραμματικά μορφήματα, παραγωγή γραμματικά ολοκληρωμένων προτάσεων χρόνια 3.6 ως 7

42 4242 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Οι άτυπες δραστηριότητες χρησιμοποιούνται μερικές φορές σε συνδυασμό με την παρατήρηση. Αυτές οι δραστηριότητες σας επιτρέπουν να αξιολογήσετε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά της γλώσσας και να αναγνωρίσετε συγκεκριμένες δυνατότητες και ελλείψεις. Οι άτυπες δραστηριότητες μπορεί να είναι βασισμένες στην κατανόηση ή την εκφορά. 42 Παρατήρηση - Ανεπίσημη Αξιολόγηση (10 από 10)

43 4343 Επίσημες Αξιολογήσεις

44 4 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Επίσημες Αξιολογήσεις (1 από 7) Bailey and Wolery (1989, pp ). Είναι καταγραμμένες 31 δοκιμασίες για την γλώσσα και για συγκεκριμένο ηλικιακό εύρος που δεν αξιολογούνται, και οι οποίες σχηματίζουν μοναδικές πτυχές της δοκιμής. Emerick and Haynes (1986, pp ). Αυτές είναι οι περιλήψεις των 37 δοκιμασιών σύμφωνα για συγκεκριμένο ηλικιακό εύρος που αξιολογείται. 44

45 4545 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Επίσημες Αξιολογήσεις (2 από 7) Haynes et al.(1992, pp ). Αυτοί οι συγγραφείς απαριθμούν 77 δοκιμασίες για την αξιολόγηση της σύνταξης για συγκεκριμένο ηλικιακό εύρος. Hutchinson, Hanson, and Mecham (1979, pp ). Αυτό περιλαμβάνει μια περίληψη 87 δοκιμών που συνοψίζονται μέχρι κάποιο επίπεδο ηλικίας, χρονομετρώντας την τυποποιημένη μορφή της περιοχής της έμφασης και το έτος Mental Measurement year book. 45

46 4646 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Επίσημες Αξιολογήσεις (3 από 7) James (1993, pp ). Αυτοί οι συγγραφείς συνοψίζουν 22 δοκιμασίες από τον τύπο αποτελεσμάτων που είναι διαθέσιμο, για συγκεκριμένο ηλικιακό εύρος όσον αφορά τις δοκιμασιές των δειγμάτων της γλωσσική παραγωγή, της κατανόησης ή της πραγματολογίας. Lahey (1988, pp ). Αυτή συνόψισε 54 δοκιμασίες σύμφωνα με το γλωσσικό τομέα που αξιολογείται εφόσον οι δοκιμές παρέχουν ισότιμα ή νόρμες (στάνταρ σκορ). 46

47 4747 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Επίσημες Αξιολογήσεις (4 από 7) Lund and Duchan (1993, p. 339). Αυτοί οι συγγραφείς απαριθμούν 34 δοκιμασίες από το γενικό σκοπό, οι γλωσσικοί τομείς που υπογραμμίζονται, εφόσον οι δοκιμές είναι σε κατανόηση ή εκφραστικά βασισμένες. Nation and Aram (1991, pp ). Είναι καταγραμμένες 65 ομιλίας και γλώσσας δοκιμασίες, με πληροφορίες κατηγοριοποιημένες σε τέσσερις κατηγορίες: φυσικά τμήματα επεξεργασίας, συμπεριφοριστικές συσχετίσεις, λεκτική παραγωγή και γλωσσική παραγωγή. 47

48 4848 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Επίσημες Αξιολογήσεις (5 από 7) Owens (1995, pp ). Συνοψίζει 27 δοκιμασίες σύμφωνα με τους τομείς της γλώσσας που αξιολογούνται, εφόσον οι δοκιμασίες είναι για την ανίχνευση ή τη διάγνωση και εφόσον είναι ως προς την κατανόηση και την έκφραση. Παρουσιάζει επίσης μια περιγραφή των 62 δοκιμασιών της γλώσσας για παιδιά με περιορισμένη ικανότητα στην αγγλική γλωσσά, τις διαφορετικούς διαλέκτους, (pp. A-15- A- 29). 48

49 4949 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Επίσημες Αξιολογήσεις (6 από 7) Owens, Haney, Giesow, Dooley, and Kelly (1983, pp ). Περιγράφουν 17 δοκιμασίες από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της γραμματικής ή «άλλων» χαρακτηριστικών από το δείγμα δοκιμασιών. 49

50 5050 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Επίσημες Αξιολογήσεις (7 από 7) Μια δυσκολία για την επιλογή του καλύτερου τεστ για την γλώσσα, για χρήση στην διαγνωστικής συνεδρία, είναι ότι πολλές από αυτές είναι χρησιμοποιημένες σε διαφορετικές καταστάσεις. Δεν υπάρχει καμιά δοκιμασία ή ακόμα και ένα σύνολο δοκιμασιών που να είναι σωστή για όλα τα παιδιά ή για όλους τους κλινικούς (Lahey, 1988). 50

51 5151 Λήψη Δείγματος Γλώσσας

52 5252 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Λήψη Δείγματος Γλώσσας (1 από 7) Η δειγματοληψία είναι ζωτικής σημασίας κομμάτι μιας πλήρους αξιολόγησης της γλώσσας. Υπάρχουν διάφορες πτυχές από τη συλλογή ενός γλωσσικού δείγματος που είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την αξιολόγηση των γλωσσικών λαθών : Συλλέξτε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα, με ελάχιστο 50 – 100 εκφράσεις. Αφού η γλώσσα είναι τόσο πολύπλευρη, μπορεί να είναι απαραίτητο να επιλεχθεί η γλώσσα του εξεταζόμενου σας για 30 λεπτά ή ακόμη και περισσότερο (Bloom & Lahey, 1978; Miller, 1981). 52

53 5353 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Λήψη Δείγματος Γλώσσας (2 από 7) Ποικίλουν τα πλαίσια και οι δοκιμασίες που χρησιμοποιούνται για να βγει το δείγμα για την αξιολόγηση των διαφορετικών γλωσσικών χαρακτηριστικών. Εάν είναι δυνατόν, ζητήστε άλλους για να αλληλεπιδράσετε με τον εξεταζόμενο κατά την διάρκεια του δείγματος, όπως ένας άλλος κλινικός, ένας συνομήλικος, ένας γονέας ή φροντιστής, ή ένας δάσκαλος. Τα παιδιά συνήθως ποικίλουν στη γλώσσα εξαρτώμενοι από το ακροατήριο. 53

54 5454 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Λήψη Δείγματος Γλώσσας (3 από 7) Οι ακόλουθες οδηγίες προσαρμόζονται από Bloom και Lahey (1978), Hubbell (1988), Owens (1995), και Retherford (1993). Αυτοί μπορούν να είναι χρήσιμη όταν μεταγραφεί το γλωσσικό δείγμα: – Μεταγραφή σε ολόκληρο το δείγμα. – Δείξτε τον ομιλητή για όλες τις εκφράσεις. Για παράδειγμα, σημάδι Α για ενήλικες (ή P για συνεργάτη) και C για τον εξεταζόμενο ή το παιδί. Δημιούργησε τη δική σου συντόμευση όπως απαιτείται. 54

55 5 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Λήψη Δείγματος Γλώσσας (4 από 7) – Χρησιμοποίησε τα φωνητικά σύμβολα μόνο στη μεταγραφή ακατανόητων ή μερικώς κατανοητών εκφράσεων. Η παύλα Α (-----) μπορεί ακόμη να χρησιμοποιηθεί για να δείξει κάθε λέξη ακατανόητη. Για παράδειγμα, “Εγώ θέλω ‘’ δείχνει τέσσερις - λέξεις με δύο ακατανόητες λέξεις. – Βάλτε μόνο το κατάλληλο ουσιαστικό και αντωνυμία 1. – Περιορίστε την στίξη στο ελάχιστο. – Δείξτε τις καταλήξεις των εκφράσεων με μια κάθετο. – Αριθμήστε τις εκφράσεις του εξεταζόμενου καθώς προχωράτε. 55

56 5656 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Λήψη Δείγματος Γλώσσας (5 από 7) Η αξιολόγηση των πραγματολογικών δεξιοτήτων Η πραγματολογία είναι η μελέτη της χρήσης των γλωσσικών επικοινωνιακών αλληλεπιδράσεων. Πραγματικές συμπεριφορές είναι τοποθετημένες και συγκεκριμένες περιβαλλοντικά, επομένως, είναι βοηθητικό για να αξιολογήσει τις πραγματικές δεξιότητες στις ποικίλες καταστάσεις. 56

57 5757 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Λήψη Δείγματος Γλώσσας (6 από 7) Η αξιολόγηση των σημασιολογικών Η Σημασιολογία είναι η επιστήμη της μελέτη της έννοιας της γλώσσας, η οποία εκφράζεται λεκτικά, και/ή μη λεκτικά. Η έννοια είναι σύνθετη και επηρεάζεται δυναμικά από τη συναφή έκφραση. Οι ορισμοί της λέξης οι μορφολογίες της σύνταξης οι καταστάσεις του περιβάλλοντος, οι σχέσεις του ομιλητή, το πραγματικό αποτέλεσμα, και η υπερτμηματική πλευρά της γλώσσας περιπλέκονται για να δώσουν στη γλώσσα την έννοιά της. 57

58 5858 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Λήψη Δείγματος Γλώσσας (7 από 7) Αξιολόγηση των συντακτικών Ικανοτήτων Η σύνταξη παραπέμπει στη δομή της πρότασης. Η Αγγλική γλώσσα βασίζεται σε πολλές συντακτικές δομές κάνοντας τη σύνταξη μια δύσκολη κατηγορία της αξιολόγησης. Οι Wiig και Semel (1984) περιέγραψαν μια γενική σειρά ανάπτυξης από συντακτικές φόρμες. 58

59 5959 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Λήψη Δείγματος Γλώσσας (8 από ) Η αξιολόγηση των μορφολογικών ικανοτήτων Η μορφολογία είναι η επιστήμη του πώς τα μορφήματα (οι μικρότερες μονάδες του νοήματος) εμπλέκονται μέσα στο νόημα. Τα ελεύθερα μορφήματα είναι λέξεις οι οποίες μπορούν να σταθούν μόνες τους και να έχουν νόημα (πχ. Case ή boy), καθώς δεσμευμένα μορφήματα (πχ. –s, ή – ing) είναι λεκτικά σχήματα τα οποία θα πρέπει να επικολληθούν σε ένα ελεύθερο μόρφημα για να αποδώσουν νόημα. 59

60 6060 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Βιβλιογραφία (1 από 3) Arwood, E. L. (1991). Semantic and pragmatic language disorders (2nd ed.). Gaithersburg, MD: Aspen. Bailey, D. B., & Wolery, M. (Eds.). (1989). Assessing infants and preschoolers with handicaps. Columbus, OH: Merrill. Bernstein, D. K, & Tiegemian, E. (Eds.). (1993). Language and communication disorders in children (3rd ed.). New York: Macmillan. Bloom, L., & Lahey, M. (1978). Language development and language disorders. New York: John Wiley & Sons. Brown, R. (1973). A first language. Cambridge, MA: Harvard University. Crystal, D. (Ed.). (1979). Working with the LARSP. New York: Elsevier. Crystal, D., Fletcher, P., & Garman, M. (1989). Grammatical analysis of language disability (2 nd ed.). San Diego: Singular Publishing Group. Dever, R. B. (1978). Teaching the American language to kids (TALK). Columbus, OH: Merrill Hannah, E. P. (1977). Applied linguistic analysis II: Synthesis and analysis of language. Pacific Palisades, CA: SenCom. Gleason, J. Berko. (Ed.). (1993). The development of language (3rd ed.). New York: Macmillan. James, S. (1993). Assessing children with language disorders. In Bernstein, D. K., & Tiegerman, E. (Eds.), Language and communication disorders in children (3 rd ed., pp. 185 – 228). New York: Macmillan.

61 6161 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ 61 Βιβλιογραφία (2 από 3) Holland, A. L. (Ed.). (1984). Language disorders in children. San Diego: College-Hill Press. James, S. (1990). Normal language acquisition. Boston: Little, Brown and Co. Lahey, M. (1988). Language disorders and language development. New York: Macmillan. Lane, V. W., & Molyneaux, D. (1992). The dynamics of communicative development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall. Lee, L. (1974). Developmental sentence analysis. Evanston, Il: Northwestern University Press. Lund, N. J., & Duchan, J. F. (1993). Assessing language in naturalistic settings (3 rd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice – Hall. McCormick, L., & Schiefelbusch, R. L. (1990). Early language intervention (2nd ed.). Columbus, OH: Merrill. Miller, J. (1981). Assessing language behavior: Experimental procedures. Austin, TX: PRO-ED. Miller, J., & Chapman, R. (1985). Systematic analysis of language (SALT, a computer program). Madison, WI: Weisman Center on Mental Retardation and Human Development. Owens, R. E. (1995). Language disorders: A functional approach to assessment and intervention (2nd ed.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon. Owens, R. E. (1996). Language development: An introduction (4th ed.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.

62 6262 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ 62 Βιβλιογραφία (3 από 3) Reed, V. A. (1994). An introduction to children with language disorders (2nd ed.). New York: Macmillan. Reich, P. A. (1986). Language development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Wiig, E. H., & Semel, E. (1984). Language assessment and intervention for the learning disabled (2nd ed.). Columbus, OH: Merrill.

63 6363 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΦΩΝΗΣ, Ενότητα 0, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Σημείωμα Αναφοράς Ταφιάδης Δ. Κλινική άσκηση στη Λογοπαθολογία 1. ΤΕΙ Ηπείρου. Διαθέσιμο από:

64 6464 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές [1] ή μεταγενέστερη. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, Διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

65 6565 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Τέλος Ενότητας

66 6 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ 66 Σημειώματα

67 6767 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 – Οι Γλωσσικές Διαταραχές, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη Δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

68 6868 Τέλος Ενότητας


Κατέβασμα ppt "1 Κλινική Άσκηση στη Λογοπαθολογία 1 Ενότητα 9 : Οι Γλωσσικές Διαταραχές Ταφιάδης Διονύσιος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google