Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Γλωσσικές ασκήσεις Δρ Άννα Χατζηπαναγιωτίδη Επίκουρη καθηγήτρια Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας και Διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Γλωσσικές ασκήσεις Δρ Άννα Χατζηπαναγιωτίδη Επίκουρη καθηγήτρια Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας και Διαπολιτισμικής εκπαίδευσης."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Γλωσσικές ασκήσεις Δρ Άννα Χατζηπαναγιωτίδη Επίκουρη καθηγήτρια Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας και Διαπολιτισμικής εκπαίδευσης

2 Διευκρινίσεις  Χαρακτηρισμός της ελληνικής γλώσσας ως μητρικής /πρώτης, δεύτερης, ξένης  Μητρική γλώσσα = καταγωγή  Πρώτη = διαμονή/χρήση  Δεύτερη= διαμονή / χρήση  Ξένη = καταγωγή, διαμονή, χρήση

3 Τι είναι;  Η ελληνική για τους Κύπριους της διασποράς;  Η ελληνική για τους Κινέζους στην Κίνα;  Η ελληνική για τους Ελλαδίτες;  Η ελληνική για τους μετανάστες στην Κύπρο;

4 Για να προσδιοριστούν οι τύποι των ασκήσεων πρέπει:  Να καταγράψουμε τις ανάγκες των μαθητών μας ( ανάλυση αναγκών)  Να σταθούμε στις δυσκολίες που έχει αυτή καθεαυτή η γλώσσα μας  Να γνωρίζουμε καλά την ελληνική γλώσσα

5 Οι δεξιότητες στις οποίες θα ασκηθούν οι μαθητές: 1. Κατανόηση προφορικού λόγου= ακούω και καταλαβαίνω/ακρόαση 2. Παραγωγή προφορικού λόγου= απαντώ,μιλώ 3. Κατανόηση γραπτού λόγου =διαβάζω και καταλαβαίνω/ανάγνωση 4. Παραγωγή γραπτού λόγου=γράφω

6 Οι δυσκολίες είναι:  Γλωσσική διμορφία ( κοινή γλώσσα- διάλεκτος/ καθαρεύουσα-δημοτική)  Φωνολογικές – προφορά  Άρθρο  Γένος  Πτώσεις  Ρηματική όψη

7 Δυσκολίες  Λεξιλόγιο  Επιτονισμός-τονισμός  Κοινωνικοπολιτισμικά στοιχεία  Λεκτικός περιορισμός  Λέξεις με πολιτισμικό φορτίο  Εξωλεκτικά στοιχεία  Εξοικείωση των μαθητών με έναν άλλο / ξένο γραμματισμό

8 Γλωσσικά Παιχνίδια   I. Ακροστιχίδες με την αλφαβήτα  φρούτο ξινό (Λεμόνι)  Το γεννάει η κότα (Αβγό)  Φωνήεν( Όμικρον)  Κολλημένα αδέλφια( Σιαμαία) ΛΑΟΣ ΛΑΟΣ

9 ΙΙ. Αγώνες λόγου  α. με ρίμες ( έχω μια κολοκυθιά / που την ξέρουν τα παιδιά / τα μεγάλα, τα μικρά…..)  β. με αντίθετα ( καλός-κακός, όμορφος-άσχημος, πήγα-ήρθα, θα ανοίξουμε-θα κλείσουμε, νωρίς- αργά…)

10 ΙΙΙ. Αλυσίδες    α. Διαδοχική αφήγηση ιστοριών  Ήταν μια φορά ένας βασιλιάς  Που είχε ένα παιδί  Που είχε 6 δάχτυλα  Τον έλεγαν εξαδάκτυλο…… 

11  β. Ιστορίες στον πίνακα – γράφουμε….  γ. Αλυσίδες με συνδετικό κρίκο ένα γράμμα  Σχολείο – όλα- ανοίγω – ώρα …

12  Α. Παιχνίδια μ’ ένα γράμμα  ( ταύτιση γράμματος με αντικείμενα- Π=τραπέζι, Δ=πυραμίδα, Ο= μπάλα κ.λ.π.)  α. Λιπόγραμμα (το παιχνίδι του απαγορευμένου γράμματος)

13 Γλωσσικά παιχνίδια     V. Φαντασιακά παιχνίδια ( πες πως είσαι….)  VI. Παιχνίδια με τα γραμματικά λάθη  VII. Παιχνίδια πάνω στις λέξεις (ομόηχες λέξεις- όμως/,ώμος- κήτος/κύτος, πείρα/πήρα, φύλλο / φύλο, ρίμα / ρήμα, θήρα /θύρα, χήρος /χοίρος)

14 VIII.Ασκήσεις με τονικά παρώνυμα  Γέρος – γερός  Όρος – ορός  Σύνοδος – συνοδός  Πόδια – ποδιά  Ξέρα – ξερά  Κάνεις – κανείς  Μάτια – ματιά  Πότε - ποτέ

15 VIIIΙ. με ορθογραφικά/ τονικά παρώνυμα  Παίρνω – περνώ  Πίνω – πεινώ  Πείρα – πήρα – πυρά  Χείλος – χυλός  Φυλή – φίλη – φίλοι - φιλί

16 Με ένα γράμμα  Λιπόγραμμα: το παιχνίδι του απαγορευμένου γράμματος  Γράφουμε ένα κείμενο χωρίς να χρησιμοποιούμε ένα γράμμα, αποφεύγοντας δηλαδή τις λέξεις που το περιέχουν.  Για να προσδώσουμε μεγαλύτερο ενδιαφέρον δίνουμε να επιλέξουν τον τίτλο του θέματος ανάμεσα από:   

17  Ένα παραμύθι: Η Χιονάτη και οι εφτά νάνοι.(χωρίς το ν)  Ένα θέμα της επικαιρότητας: Γιορτάζουμε τη 17 Νοέμβρη.(-β)  Ένα τραγούδι: Μια βραδιά στο Λεβερκούζεν.(-β)  Μια ταινία: Ο Χάρι Πότερ και η κάμαρα με τα μυστικά.(-χ)  Ένα βιβλίο: Τα λόγια της πλώρης.(-λ)

18  Αν επιλεγεί το πρώτο θέμα, τότε:  Αν επιλεγεί το πρώτο θέμα, τότε:  Δίνουμε-γράφουμε λέξεις και φράσεις με τα γράμματα που λείπουν π.χ.  -ννύστα,νυστάζω- Νανά  -χχαρά,χαίρομαι-Χαρούλα,  -φ φαγητό,φρέσκο,φρούτο,φάε κ.λ.π.

19 Με περιφράσεις  Ο ιερός βράχος=  Η γηραιά ήπειρος=  Το πουλί της άνοιξης=  Ο θεός του φωτός=  Το σύμβολο της ειρήνης=  Ο τυφλός ποιητής=  Ο πατέρας της ιστορίας

20 Με χαμένα γράμματα  Γράψτε το λ  Α.επά..η.ος  Κα.ύτερος  Ά..ωστε  Έξα..ος  Α..ίμονο  Κό..α

21 Πείτε το στα ελληνικά  Άλμπουμ  Αμανές  Αμήν  Ασανσέρ  Γκιλοτίνα  Ντελίριο  Πουρμπουάρ  Κομπιούτερ

22 Τι σημαίνει;  Ένας αλλά λέων  Φωνή βοώντος εν τη ερήμω  Ποιείται την νήσσαν  Το μήλο της έριδος  Ο μίτος της Αριάδνης  Κροκοδείλια δάκρυα  Εξώλης και προώλης

23 Άσκηση με φωτογραφίες  Απλώνουμε στο τραπέζι ανάποδα φωτογραφίες γνωστών Ελλήνων, Κύπριων ή άλλων επωνύμων  Το κάθε παιδί παίρνει κρυφά μια φωτογραφία και περιγράφει αυτόν που βλέπει  Οι υπόλοιποι πρέπει να καταλάβουν ποιος είναι ο άνθρωπος της φωτογραφίας

24 Η γλώσσα των πινακίδων 1.Μην πατάτε το πράσινο Α. Ο δρόμος αυτός δεν οδηγεί πουθενά 1.Σε λεωφορεία 2.Απαγορεύοντ αι τα σκυλιά Β.Μπορείτε να φύγετε από εδώ όταν υπάρχει ανάγκη 2. Στα πάρκα 3.Έξοδος κινδύνου Γ.Μην φέρνετε μαζί σας σκυλιά εδώ 3.Σε διασταυρώσεις δρόμων 4.Αδιέξοδο Δ.Δεν πρέπει να περπατάτε στο γρασίδι 4. Σε εστιατόρια ή καφετέριες

25 Πινακίδες

26 Πινακίδες…

27 Ειδικά λεξιλόγια: γάμου Έτσι λέγεται ο άντρας που παντρεύεται στην εκκλησία Γλέντι Τα φοράνε οι νεόνυμφοι στο κεφάλι την ώρα του γάμου Γαμπρός Έτσι λέγεται η γιορτή μετά τον γάμο Κουφέτα Υπάρχουν μέσα στην μπομπονιέρα Στέφανα

28 Το πρόγραμμα της εβδομάδας Τι κάνεις την Πέμπτη το μεσημέρι; Πότε πηγαίνεις στον κινηματογράφο; Πότε πηγαίνεις στο γυμναστήριο; Ποια μέρα σου αρέσει πιο πολύ; Γιατί; Βλέπεις τηλεόραση; Πότε; Πού τρως τις Κυριακές; Ποια μέρα παίζεις ποδόσφαιρο με τους φίλους σου; Τι ώρα πας στο σχολείο σου την Τετάρτη; Ποια μέρα δεν δουλεύουν οι γονείς σου; Τι κάνετε την Κυριακή το βράδυ; Πότε τρως έξω με την παρέα σου; Ποια είναι η πιο δύσκολη μέρα σου; Γιατί;

29 Το πρόγραμμα της εβδομάδας

30 Ώρε ς Δευτέρ α ΤρίτηΤετάρτηΠέμπτη Παρασκε υή Σάββατο Σχολεί ο Μπάσκετ αγγλικ ά ΚτηνίατροςΣινεμά Πάρτι Άννας

31 Σώμα-Βρες τις παροιμίες και τη σημασία τους Το μάτι Τα μάτια σου δεκατέσσερα Πρόσεχε! Η καρδιά Ματώνει η καρδιά μου Λυπάμαι πολύ Το χέρι Έβαλε το χεράκι του Βοήθησε να γίνει κάτι, μάλλον κακό Ο λαιμός Με έπιασε από τον λαιμό Με ανάγκασε να κάνω κάτι

32 Σώμα-Βρες τις παροιμίες και τη σημασία τους Το αφτίΚουφάθηκα !Έμεινα έκπληκτος Το κεφάλι Μου έκανε το κεφά- λι καζάνι Με ζάλισε με τα λόγια του/της Η πλάτη Έχει μάτια και στην πλάτη Τα βλέπει και τα καταλα- βαίνει όλα Το αίμαΒράζει το αίμα του Είναι ανήσυχος, νευρικός, δραστήριος

33 Ασκήσεις γραμματικής / λεξιλογίου  Αν δεν είχε ανακαλυφθεί το αυτοκίνητο,….  Αν βρέξει,…  Αν τον είχες γνωρίσει,…  Αν μου έλεγες την αλήθεια,…  Αν μπορείς,…  Αν έρθεις,…  Αν το ξέραμε,…

34 Ασκήσεις γραμματικής Κάρτες δασκάλου Κάρτες μαθητών Έρχομαι ( δώστε αόριστο, μέλλοντα, παρατατικό) Ανεβαίνω Χασμουριέμαι

35 Λεξιλόγιο-γραμματική ΔάσκαλοςΜαθητές Βέβαια, όσα θέλεις! ????????? Φυσικά θα πάμε! ???????????? Από το πολύ φαγητό ????????????

36 Πώς το λέτε; Ελλάδα / Κύπρος Χώρα μαθητή Τα έκανε θάλασσα! Μου τη δίνει αυτός ο άνθρωπος! Το σπίτι μου βλέπει σε ένα ωραίο πάρκο.

37 Ασκήσεις -Μαντέματα Ψηλός ψηλός καλόγερος και κόκαλα δεν έχει Τι είναι; Έχω ένα βαλιτσάκι που έχει δυο λογιών κρασάκι ?????? Πράσινος πύργος, κόκκινα τζάμια, Αράπηδες χορεύουνε μέσ΄τα φυλλοκάρδια ???????? Ψηλός ψηλός καλόγερος και με ένα μάτι βλέπει

38 Βρείτε λέξεις για… Την Ελλάδα / Κύπρο Θάλασσα, πατρίδα, ψάρια, μουσική…………. Την πατρίδα σου Τον/τη δάσκαλο/α σου Τη μαμά σου

39 Και φτιάξε ένα ποίημα  Ελλάδα, πατρίδα όμορφη  Με νερά θαλασσιά  Μουσική πρωτόγνωρη  Μέσα από την καρδιά!

40 Τώρα,τραγουδήστε το!

41 Παζλ

42 ! Φτιάξτε σκάλες! 3 Υπερκινητ ι-κός 4ηλίθιος4διάνοια 2άτακτος3βλάκας3σπίρτο3λεωφόρος 1ζωηρός2ανόητος2τζίνι2δρόμος 1Χαζός/κουτός1έξυπνος1σοκάκι

43 Βρες ελληνικές λέξεις στη γλώσσα σου!Γράψ’τες και στα ελληνικά ελληνικάρωσικά ουκραν ικά γεωργι άνικα αγγλικά Φανταστι -κός fantastic τηλέφω -νο telephon e κόσμοςcosmos

44 Ρήματα Κάρτα δασκάλου Κάρτα μαθητή ΦάγαμεΤρώμε ΈφυγανΦεύγουν Θα έρθειςΈρχεσαι Έχεις πάειΠηγαίνεις ΚουραστήκαμεΚουραζόμαστε Να πάρει!παίρνει

45 Ουσιαστικά Κάρτα δασκάλου Κάρτα μαθητή Τον δάσκαλοΟ δάσκαλος Των φίλωνΗ φίλη/ο φίλος Τις πόρτεςΗ πόρτα Του πίνακαΟ πίνακας Της οδούΗ οδός Των μαθημάτωνΤο μάθημα

46 Επίθετα Κάρτα δασκάλου Κάρτα μαθητή Δραματικός-ή-όπαιδί Έξυπνος-η-οταινία Σκούρος-α-οαπόφαση Μοντέρνος-α-ομαλλιά Κατσαρός-ή-όχρώμα Σημαντικός-ή-όμουσική

47 Αντιστοιχία με επιρρήματα Κάρτα δασκάλου Κάρτα μαθητή ΜιλώΑλμυρά ΠετάειΓρήγορα ΜαγειρεύειΨηλά ΤραγουδάειΕπικίνδυνα ΟδηγείΗρωικά ΠολέμησεΜελωδικά

48 Πες ( γράψε), πώς το φτιάχνουν!

49 Μετράμε και χορεύουμε!!!!  Ηπειρώτικος -6 βήματα (μετρώ 1-6)  Καλαματιανός-12 βήματα (μετρώ 1-12)

50 Γράφουμε ένα λεξικό; Κανάτα, η Είναι ένα σκεύος από γυαλί, μέταλλο ή κεραμικό όπου μέταλλο ή κεραμικό όπου βάζουμε νερό ή κρασί Τασάκι, το Γλάρος, ο Αξιοθέατο, το

51 Ζωγραφίστε τα! Ένα Χελιδόνι Ένα μπουκέτο λουλούδια Μια τράτα Ένα αλεξίπτωτο

52 αινίγματα Είναι ένα βαλι- τσάκι που έχει δυο λογιών κρασάκι ; Ψηλός ψηλός καλόγερος και κόκαλα δεν έχει ;

53 Περιγράψτε Ένα δέντρο την άνοιξη Ένα δέντρο τον χειμώνα Ένα δέντρο το φθινόπωρο

54 Παρομοιάστε Είναι πονηρός σαν… Είναι γρήγορος σαν… Είναι τεμπέλης σαν…

55 Ιδιωτισμοί Το σπίτι μου βλέπει στη θάλασσα ? Αυτός πλήρωσε τη νύφη Ξεχείλισε το ποτήρι!

56 Ιδιωτισμοί με ρήματα Κάνω φαγητό Κάνω περίπατο Κάνω γυμναστική Κάνω μάθημα ( δάσκαλος)………..

57 Ασκήσεις επανάληψης- αντικατάστασης Στη Μαρία πάνε τα κόκκινα Της πάνε τα κόκκινα Βλέπω τον Γιώργο κάθε πρωί Τον βλέπω κάθε πρωί Διαβάζω τα γράμματα των φίλων μου Διαβάζω τα γράμματά τους

58 Μετασχηματισμού Είμαι άρρωστη Ήμουν άρρωστη Ο ήλιος φωτίζει τη γη Η γη φωτίζεται από τον ήλιο Μένουμε στην Κύπρο Πού μένετε;

59 Επέκτασης Ο πατέρας 55 Ο πατέρας μου είναι 55 χρονών Ο πατέρας του ζει στο Ζαΐρ εδώ και 55 χρόνια

60 Πολλαπλής επιλογής Χθες ( θα πάω, πήγα, πήγαινα) στο θέατρο Ξέρω καλά ( η φίλη, των φίλων, τον φίλο) του Θέλει (πολύ, πολλοί, πολλή) ζάχαρη

61 Αποκατάστασης Η ημέρα (είμαι) (ωραίος) σήμερα Η ημέρα είναι ωραία σήμερα Βλέπεις ( η αδελφή) ( ο Γιώργος); Βλέπεις την αδελφή του Γιώργου;

62 Συντακτικής συστολής και μετακίνησης όρων Λέω στους φίλους μου τα νέα Τους λέω τα νέα Δίνω στα παιδιά σοκολάτες Τους τις δίνω

63 Συμπλήρωσης κενών Η Μαρία ……………. τώρα στην Αγγλία. ( βρίσκομαι) Η Μαρία βρίσκεται τώρα στην Αγγλία Όταν γράφει…………. πάντα λεξικό. ( μεταχειρίζομαι) Όταν γράφει, μεταχειρίζεται πάντα ΄λεξικό.

64 Επαναδιατύπωσης Ρώτα τη Δανάη, αν είναι καλά σήμερα Δανάη, είσαι καλά σήμερα; Ζήτησέ του να σου δώσει λίγο νερό Σε (σας)παρακαλώ, μου δίνεις (δίνετε) λίγο νερό;

65 Ενοποίησης Η Άννα δουλεύει σε μια τράπεζα. Η τράπεζα είναι στην Πάφο Η Άννα δουλεύει σε μια τράπεζα που είναι στην Πάφο Έπαθε δηλητηρίαση.Έφαγε χαλασμένο ψάρι Έπαθε δηλητηρίαση επειδή έφαγε χαλασμένο ψάρι

66 Ταύτισης Ο ήλιος βγαίνει στο λιμάνι Τα άστρα λάμπουν γαλλικά Υπάρχουν πολλά πλοία από την ανατολή Ξέρει καλά στον ουρανό

67 Κλιτικές ασκήσεις Τους κήπ……….. Τις τάξ………… Έρχοντ…………

68 Συνώνυμα/αντώνυμα ΌμορφοςΆσχημος ΌμορφοςΩραίος ΚοντόςΨηλός ΚοντόςΧαμηλός

69 Ο αποκρυπτογράφος Διάβασε το σημείωμα αντικαθιστώντας κάθε γράμμα με το επόμενό του Ρωμσδαξτ λδ Σεδθλρ Λοξμσ. Ρωααωσξ δνθ σξ ωοξβδτλω. Κδτιξρ Οτπβξρ.

70 Τονισμός και στίξη ειμαιαποτηΓερμανιακαιτωραμενωσ τηνΚυπροτοσπιτιμουειναικοντασε εναπαρκοαπεναντιυπαρχειεναμεγ αλοπεριπτεροοπουμπορεισναβρεις ταπαντα

71 διαγράψτε τις λέξεις που δεν ταιριάζουν σκύλος-γάτα-κόκορας-άλογο νοσοκομείο-βιβλιοπωλείο-φούρνος κρεβάτι-ντουλάπα-κουμπί-καναπές μακαρόνια-ρύζι-γράμμα-ψωμί μάθημα: δύσκολο-εύκολο-κουρασμένο φώτα:αναμμένα-πολύχρωμα-νευρικά-σβηστά

72 Επαναδιατυπώσεις ΠαράκλησηΥπόσχεσηΑποτέλεσμα Τασία,τάισε τα ψαράκια! Εντάξει, θα τα ταΐσω! Τελικά η Τασία τάισε τα ψαράκια Νικόλα, πλήρωσε τους λογαριασμούς! Ελένη, ετοίμασε τις βαλίτσες!

73 Τι είναι; 122/11/09αβάρος 216ο Cβποσοστό 31/2γημερομηνία 460kgδθερμοκρασία 58%εκλάσμα

74 Δομική διδασκαλία Παραγωγή παθητικής σύνταξης Σειρά λέξεων (Υποκ.-Ρήμα- Αντικ.) για άλλες γλώσσες πλην της ελληνικής Παραγωγή ρηματικών χρόνων Χρήση αντωνυμιών Πτώσεις ουσιαστικών Σχηματισμός και κλίση επιθέτων κ.α.

75 Κλείνεις την πόρτα; 1.ως ερώτηση ( κάνεις κάτι ή δεν το κάνεις;) 2.ως προστακτική (να κλείσεις την πόρτα) 3.ως παράκληση (σε παρακαλώ....) 4.ως δυσαρέσκεια ( τι; Κλείνεις την πόρτα;) 5. σε συνδυασμό με εξωγλωσσικά στοιχεία και διαφορετικό επιτονισμό: κάνει κρύο υπάρχει πολύς θόρυβος έλα να σου πω φύγε κ.λ.π.

76 Πάμε στο θέατρο απόψε; Δεν είναι άσχημη ιδέα. (αρνητική πρόταση-αποδοχή) Έχω πολλή δουλειά απόψε. (καταφατική πρόταση- άρνηση,απόρριψη)

77 Ασκήσεις λειτουργικής επικοινωνίας 5.Περιγραφή σχεδίων, π.χ. κύκλου, τετραγώνου, τριγώνου,ορθογωνίων κ.λ.π. (τα σχήματα μπορεί να παραπέμπουν σε πραγματικά αντικείμενα, τραπέζι,πυραμίδα,ήλιος κ.λ.π.)Περιγραφή εικόνων 6.Ακολουθώντας οδηγίες για εύρεση χαμένου θησαυρού (Πάσχα-κρύψιμο πασχαλινών αβγών)

78  7.Παραγωγή ιστορίας με εικόνες ( εικόνες ανακατωμένες, να βρουν τη σειρά και να πουν/γράψουν την ιστορία)  8.Συγκέντρωση στοιχείων για επίλυση προβλημάτων ( αύριο έχουν απεργία οι οδηγοί των αστικών λεωφορείων…..)

79 Ασκήσεις κοινωνικής διάδρασης 1. Διεξαγωγή συζητήσεων 2. Διάλογοι και παιχνίδια ρόλων 3.Προσομοίωση και παιχνίδι ρόλων(φαντασία, ταύτιση με διάφορους ρόλους) 4. Παιχνίδια ρόλων βάσει υποδείξεων 5. Παιχνίδια ρόλων βάσει περίστασης και στόχων 6. Παιχνίδια ρόλων με μορφή συζήτησης 7. Αυτοσχεδιασμός

80 Η προσομοίωση Το παιχνίδι ρόλων  Ο μαθητής/τρια μαθαίνει  να συνεργάζεται,  να υποχωρεί,  να σέβεται,  να μπαίνει στη θέση του άλλου,  να ξεπερνά τις αναστολές του/της,  να δοκιμάζει νέες εμπειρίες,  να αναπτύσσει το αυτοσυναίσθημά του και τη δημιουργική του φαντασία,

81  να μεταλλάσσει το χωροχρόνο του με τη δυνατότητα κίνησής του τόσο στο φανταστικό χώρο και στο χρόνο όσο και στην πραγματικότητα,  να ευαισθητοποιείται στα θέματα του πολιτισμού γενικότερα,  να διευρύνει το πεδίο της γλώσσας του,  να διευρύνει την ενδοχώρα του. Ανακαλύπτει την ταυτότητά του, διευρύνει και ανανεώνει τα σύμβολά του, εκτονώνεται από τις φορτίσεις του, πραγματώνει τις επιθυμίες του,  να ανοίγεται σε καινούριες και διαφορετικές δυνατότητες απόλαυσης, ενθουσιασμού και χαράς που σ’αυτές πραγματώνει όλο του το είναι

82 Βήματα …  Βήμα 1 – Επιλογή Περίστασης και πλαισίου επικοινωνίας για ένα Παιχνίδι Ρόλων  Βήμα 2 - Σχεδιασμός Παιχνιδιού Ρόλων  Βήμα 3 - Γλωσσική Προετοιμασία  Βήμα 4 - Προετοιμασία της Περίστασης

83  Κάρτα Ρόλου Α:  ΕΙΣΤΕ ΟΔΗΓΟΣ ΤΑΞΙ  Κάρτα Ρόλου Β:  ΕΙΣΤΕ ΕΠΙΒΑΤΗΣ ΣΕ ΕΝΑ ΤΑΞΙ

84  Βήμα 5 – Ανάθεση ρόλων  Βήμα 6 – Συνέχεια (Follow up)

85  Τεχνικές στην τάξη, πρακτικές και συμπεριφορές  επίπεδο,  χρόνος,  στόχος,  γλωσσικά στοιχεία,  οργάνωση,  προετοιμασία,  προθέρμανση,  διαδικασία,  συνέχεια,  παρατηρήσεις  παραλλαγές.

86  Επίπεδο: Προχωρημένο  Χρόνος: 1 1/2 ώρα για το κύριο παιχνίδι, 1 ώρα για τη συνέχεια  Στόχος: Σπάσιμο πάγου, ανάπτυξη δεξιοτήτων στη λήψη αποφάσεων και συνεργασία  Γλωσσικά στοιχεία: δεξιότητες όπως η ακρόαση, η κατανόηση οδηγιών, η ομιλία, η γραφή και η ανάγνωση  Οργάνωση: Ολόκληρη η τάξη ή και μικρές ομάδες 3-7 μαθητών  Προετοιμασία και προθέρμανση  Διαδικασία  Συνέχεια  Παραλλαγή

87 Ladousse:  Με τι μοιάζω;  Εικονογραφημένα παιχνίδια ρόλων.  Γείτονες:  Αυτοσχεδιασμός ομάδας.  Αλλαγή ρόλου.

88 κατανόηση του προφορικού λόγου:Θέματα κίνησης  Ατομικές ασκήσεις -Περπάτημα  1.περπατώ στην ακρογιαλιά κλοτσώντας ένα βότσαλο  2.περπατώ στη βροχή  3. περπατώ στη σελήνη  4.περπατώ αργά, βαριεστημένα, εκνευρισμένα, αδιάφορα

89 Θέματα κίνησης  τράβηγμα 1.σχοινιού 2.διχτυού 3.κουρτίνας 4.μαλλιών σπρώξιμο 1.πόρτας 2.καροτσιού

90 Πράξεις με αλληλουχία  1.κατεβάζω τη βαλίτσα μου, τη γεμίζω, την κλείνω και φεύγω 2.βρέχει, ανοίγω την ομπρέλα μου,περπατώ, γλιστρώ ποικίλες πράξεις 1.τρώω ένα φρούτο 2.χάνω το ρολόι μου

91 επαγγέλμτα και αθλήματα  1.είμαι γιατρός 2.είμαι πιανίστας 3.είμαι λαχειοπώλης  καιρικές συνθήκες ηλικίες συναισθήματα καταστάσεις(άρρωστος, ερωτευμένος)

92 Παραγωγή προφορικού λόγου  1.τηλεφωνική συνδιάλεξη  2.τυχαία συνάντηση  3.διάλογος σε εργασιακό χώρο  4.υποδέχομαι ένα φίλο μου  5.φεύγω μετανάστης και αποχαιρετώ την αγαπημένη μου  6.μαλώνω με το γιο μου  7.παίρνω συνέντευξη

93 κατανόηση του γραπτού λόγου και παραγωγή προφορικού:  1.αγοράζω εφημερίδες και περιοδικά-  2.ψάχνω κάρτες γιατρών  3.βρίσκω το τηλέφωνο κάποιου  4.διαλέγω φαγητό από κατάλογο  5.διαβάζω τα ονόματα ζωγράφων ή και άλλων καλλιτεχνών  6.διαλέγω ένα κινηματογραφικό έργο και το προτείνω στη φίλη μο

94 Παραγωγή γραπτού λόγου  Γράφω το σενάριο  Κάνω την αφίσα  Κάνω το πρόγραμμα  Γράφω τα ονόματα των ηθοποιών  Γράφω κριτική για το έργο

95 Τομείς δεξιοτήτων 1.το υψηλό επίπεδο γλωσσικής ικανότητας άρα η γνώση της δομής/μορφολογίας και λεξιλογίου της γλώσσας στόχου. 2.το γλωσσικό σύστημα να γίνει καταληπτό και ως μέρος του επικοινωνιακού συστήματος, άρα η σύνδεση της δομής με περιστάσεις επικοινωνίας. 3.η ανάπτυξη δεξιοτήτων και στρατηγικών χρήσης της γλώσσας στόχου για αποτελεσματική μετάδοση νοημάτων, άρα η χρήση της ανάδρασης. 4.η επίγνωση του κοινωνικού νοήματος των διάφορων γλωσσικών τύπων, άρα η σωστή επιλογή του γλωσσικού ύφους ανά περίπτωση.

96 Δομική και επικοινωνιακή άσκηση (Littlewood ) Είδες το έργο Χ; /ναι, το είδα/όχι, δεν το είδα Ναι, το είδα χθες. Πήγες στο Μουσείο Φωτογραφίας; Βέβαια, χθες το απόγευμα.

97 Σχεδιασμός ασκήσεων 1.Όχι πρόσθετο λεξιλόγιο 2.Όχι νέα γραμματικά φαινόμενα 3.εξάσκηση της γραμματικής όχι μέσα από μηχανικές ασκήσεις αλλά μέσα από επικοινωνιακές δραστηριότητες. 4.Ναι στο χιούμορ και στο παιχνίδι. 5.Όχι μόνο νέα δεδομένα αλλά και από τις δικές τους εμπειρίες. 6.Δουλεύουμε όχι μόνο μετωπικά αλλά και κατά ζεύγη και ομάδες. 7.Δίνουμε ασκήσεις που επιδέχονται πολλές λύσεις.

98 1.Οι ασκήσεις του γλωσσικού συστήματος χρησιμοποιούνται ως μέσο για την ανάπτυξη της επικοινωνιακής ικανότητας του μαθητή. 2.Οι ασκήσεις πρέπει να δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να εντοπίζουν και να διορθώνουν τα λάθη τους, 3.O αριθμός, ο βαθμός δυσκολίας και το είδος των γλωσσικών φαινομένων σε μια άσκηση καθορίζονται από την περίσταση επικοινωνίας

99 4.Δε συνδυάζουμε μόνο κείμενο και γραμματική αλλά βασιζόμαστε σε συζητήσεις, συγκέντρωση επιχειρημάτων κ.λ.π. 5.Τα κείμενα τα οποία επιλέγουμε για άσκηση πρέπει να είναι αυθεντικά και ο λόγος όσο το δυνατόν φυσικός.,. 6.ο παραγόμενος λόγος πρέπει να διαθέτει βιωματικό και επικοινωνιακό φορτίο.

100 7.Αναφορά στο άμεσο φυσικό, πολιτισμικό και κοινωνικό περιβάλλον της χώρας προέλευσης των μαθητών μας αλλά και στο φυσικό, πολιτισμικό και κοινωνικό περιβάλλον της Eλλάδας/Κύπρου 8.Μας ενδιαφέρουν τα ενδιαφέροντα και οι επικοινωνιακές ανάγκες των μαθητών και η κοινωνική τους κατάσταση.

101 Πηγές άντλησης υλικού  ΄Ασπρη Λέξη Διασκεδαστικός δικτυακός τόπος. Παρέχει παιχνίδια γλώσσας όπως σταυρόλεξα, κρεμάλα, λεξομαντεία, τρίλιζα κ.α. Θα βρείτε επίσης σε αυτό το τόπο ηλεκτρονικές κάρτες, αρχείο λέξεων και ευρετήριο ετυμολογίας επωνυμών και τοπωνυμίων. Επίσης παρέχει πληροφορίες για παροιμίες, ιδιόλεκτα, λογοτεχνία κ.α. ΄Ασπρη Λέξη

102  Φαγούρα Πολυμεσικό διτκυακό τό π ο της σειράς κινούμενων σχέδιων Φαγούρας του π εριοδικού e-sense. Βρείτε ακούσματα, ανέκδοτα, α π οσ π άσματα βίντεο και τηλεόρασης και π αιχνίδια της σειράς Φαγούρας. Φαγούρα

103  χάρτινος κόσμος Διτκυακός τόπος της σειράς κόμικ Χάρτινος Κόσμος. Η διαδικτυακή σείρα κόμικ ανανεώνεται κάθε Δευτέρα. χάρτινος κόσμος

104  Black Humor Διασκεδαστικός δικτυακός τό π ος π αρέχει ανέκδοτα, αστεία αρχεία, κείμενα, π οιήματα, φωτοφραφίες, ταινίες, ζώδια, π αιχνίδια κ. α. Black Humor

105  Jokes Ψυχαγωγικός δικτυακός τόπος με μεγάλη συλλογή από ανέκδοτα, ποιήματα, ανθρώπινες εμπειρίες, σκίτσα, αστείες φωτογραφίες, παιχνίδια. Περιλαμβάνει και εορτολόγιο. Jokes

106  mpGreek Κατεβάστε Ελληνικά τραγούδια και μουσικό βίντεο. Δωρεάν εγγραφή για λογαριασμό χρήστη. mpGreek

107  Ευχαριστώ! 


Κατέβασμα ppt "Γλωσσικές ασκήσεις Δρ Άννα Χατζηπαναγιωτίδη Επίκουρη καθηγήτρια Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας και Διαπολιτισμικής εκπαίδευσης."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google