Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Κ. Κωστοπούλου. ΣΚΟΠΟΣ Να αναγνωρίζετε τα βασικά στοιχεία ενός επιχειρηματικού μοντέλου ηλεκτρονικού εμπορίου. Να κατανοείτε τα κύρια επιχειρηματικά μοντέλα.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Κ. Κωστοπούλου. ΣΚΟΠΟΣ Να αναγνωρίζετε τα βασικά στοιχεία ενός επιχειρηματικού μοντέλου ηλεκτρονικού εμπορίου. Να κατανοείτε τα κύρια επιχειρηματικά μοντέλα."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Κ. Κωστοπούλου

2 ΣΚΟΠΟΣ Να αναγνωρίζετε τα βασικά στοιχεία ενός επιχειρηματικού μοντέλου ηλεκτρονικού εμπορίου. Να κατανοείτε τα κύρια επιχειρηματικά μοντέλα ηλεκτρονικού εμπορίου B2C και B2B. Να ξεκινήσετε τη δημιουργία μιας αρχικής επιχειρηματικής ιδέας.

3

4 ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ Η-ΕΜΠΟΡΙΟΥ Με το όρο επιχειρηματικό μοντέλο (ΕΜ) εννοούμε την ανάλυση προϊόντων, υπηρεσιών και ροής πληροφοριών καθώς και την περιγραφή των ρόλων των διαφόρων εμπλεκομένων μερών. Ως ΕΜ ορίζεται ένα σύνολο προγραμματισμένων δραστηριοτήτων που σχεδιάζονται ώστε να έχουν κερδοφόρα αποτελέσματα. Τα ΕΜ αποτελούν τη βάση της κάθε εφαρμογής η-εμπορίου και καθορίζουν τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης μετά την υιοθέτησή τους.

5 ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ Η-ΕΜΠΟΡΙΟΥ Το επιχειρηματικό μοντέλο βρίσκεται στο κέντρο του επιχειρηματικού πλάνου Ένα επιχειρηματικό πλάνο είναι ένα έγγραφο που περιγράφει το επιχειρηματικό μοντέλο μιας εταιρείας Ένα επιχειρηματικό πλάνο λαμβάνει πάντα υπόψη το ανταγωνιστικό περιβάλλον Ένα επιχειρηματικό μοντέλο η-εμπορίου σκοπεύει να χρησιμοποιήσει και να εκμεταλλευτεί τα μοναδικά χαρακτηριστικά του Internet και του World Wide Web

6 ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΝΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ Πρόταση αξίας Πώς το προϊόν σας εκπληρώνει τις ανάγκες των πελατών; Γιατί ο πελάτης θα πρέπει να αγοράσει από εσάς; Τι είναι αυτό που παρέχει η εταιρεία και οι άλλες δεν μπορούν; Από την πλευρά του καταναλωτή: εξατομίκευση, ευκολία αναζήτησης, χαμηλότερη τιμή Amazon: απαράμιλλη επιλογή και ευκολία

7 ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΝΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ Ευκαιρία αγοράς Αναφέρεται στο χώρο αγοράς στον οποίο σκοπεύει να δραστηριοποιηθεί μια εταιρεία και στις συνολικές πιθανές οικονομικές ευκαιρίες που διατίθενται στην εταιρεία σε αυτόν τον χώρο Τι χώρο αγοράς σκοπεύετε να εξυπηρετείτε και ποιο είναι το μέγεθός του; (ρεαλιστικές ευκαιρίες αγοράς) Παράδειγμα: Εταιρεία εκπαιδευτικού λογισμικού που δημιουργεί συστήματα εκμάθησης λογισμικού για πωλήσεις σε εταιρείες στο Internet Προϊόντα για εκπαίδευση καθοδηγούμενη από καθηγητές (70% ) Προϊόντα για εκπαίδευση από καθηγητές (30%)

8 ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΝΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ Ανταγωνιστικό περιβάλλον Αναφέρεται σε άλλες εταιρείες που πωλούν παρόμοια προϊόντα και λειτουργούν στον ίδιο χώρο αγοράς Ποιος καταλαμβάνει αυτόν τον χώρο αγοράς; Άμεσοι και έμμεσοι ανταγωνιστές στην ίδια αγορά, πόσοι είναι και πόσο επικερδής. Παράδειγμα: CNN.com έμμεσος ανταγωνιστής της ESPN.com, όχι επειδή πωλούν τα παρόμοια προϊόντα, αλλά επειδή ανταγωνίζονται για το χρόνο των καταναλωτών στο Web

9 ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΝΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ Μοντέλο εσόδων Περιγράφει πως η εταιρεία θα δημιουργεί έσοδα, θα έχει κέρδη και θα προσφέρει πολύ καλή απόδοση σε επενδυμένο κεφάλαιο. Πώς θα κερδίσετε χρήματα; 1. Μοντέλο εσόδων διαφημίσεις 2. Μοντέλο εσόδων συνδρομές 3. Μοντέλο εσόδων προμηθειών από συναλλαγές 4. Μοντέλο εσόδων πωλήσεων 5. Μοντέλο εσόδων από συνεργάτες

10 ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΝΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ Μοντέλο Εσόδων Διαφήμισης: Μια εταιρεία παρέχει χώρο για διαφημίσεις και λαμβάνει αμοιβές από διαφημιστές (π.χ. Yahoo) Μοντέλο Εσόδων Συνδρομών: Μια εταιρεία προσφέρει στους χρήστες της περιεχόμενο ή υπηρεσίες χρεώνοντας τους με ένα ποσό για τη συνδρομή τους, η οποία τους παρέχει το δικαίωμα πρόσβασης σε όλο το εύρος ή σε ένα τμήμα του περιεχομένου ή των υπηρεσιών της παρέχει χώρο για διαφημίσεις και λαμβάνει αμοιβές από διαφημιστές (π.χ. υπηρεσίες γνωριμιών, Ancestry.com, Genealogy.com, MS Xboxlive.com)

11

12 ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΝΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ Μοντέλο Εσόδων Προμηθειών από Συναλλαγές: Μια εταιρεία λαμβάνει μια αμοιβή για την υπηρεσία της να παρέχει υποστήριξη στην πραγματοποίηση μιας συναλλαγής (π.χ. eBay, E*Trade) Μοντέλο Εσόδων Πωλήσεων: Μια εταιρεία παράγει έσοδα από την πώληση προϊόντων, υπηρεσιών ή πληροφοριών (π.χ. GAP.com) Μοντέλο Εσόδων από Συνεργάτες: Μια εταιρεία ενισχύει τις εμπορικές δραστηριότητες των συνεργατών της και λαμβάνει συγκεκριμένη αμοιβή ή ένα ποσοστό από τα έσοδα της κάθε επιτυχημένης πώλησης (π.χ. Epinions, My Points)

13 ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΝΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα Επιτυγχάνεται από μια εταιρεία όταν μπορεί να παράγει ένα κορυφαίο προϊόν και /ή να φέρει το προϊόν στην αγορά σε χαμηλότερη τιμή από τους περισσότερους ή όλους τους ανταγωνιστές Ποια ειδικά πλεονεκτήματα θα φέρει η εταιρεία σας στο χώρο αγοράς; Οι παράγοντες που διαφοροποιούν την επιχείρηση σας από τον ανταγωνισμό, επιτρέποντας να παρέχει ένα ανώτερο προϊόν σε χαμηλότερο κόστος. Ασυμμετρία Πλεονεκτήματα των first movers Τέλεια αγορά Αύξηση απόδοσης (Amazon στο η-πωλήσεις μαναβικής εκμεταλλεύτηκε βάση δεδομένων και εμπειρία στο η-εμπόριο)

14 ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΝΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ Στρατηγική αγοράς Το σχέδιο που ετοιμάζετε και το οποίο αναφέρει αναλυτικά πως σκοπεύετε να εισέλθετε σε μια νέα γαορά και να προσελκύσετε νέους πελάτες Πώς σχεδιάζετε να προωθήσετε τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας για να προσελκύσετε κοινό; (μάρκετινγκ) Twitter, YouTube: στρατηγική μάρκετινγκ κοινωνικής δικτύωσης (ενθαρρύνει τους χρήστες να στέλνουν περιεχόμενο, επικοινωνούν με φίλους). Ο πελάτης είναι το προσωπικό του τμήματος μάρκετινγκ

15 ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΝΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ Οργανωτική ανάπτυξη Πλάνο που περιγράφει πώς η εταιρεία θα οργανώσει το έργο που επιθυμεί να πετύχει Ποιους τύπους οργανωτικών δομών μέσα στην εταιρεία θεωρείτε απαραίτητους; Πλάνο που περιγράφει πώς η εταιρεία θα οργανώσει το έργο που επιθυμεί να επιτύχει. (π.χ. αρχικά ο ιδρυτής της eBay προσέλαβε ανθρώπους με μεγαλύτερη εμπειρία). Ομάδα διοίκησης Υπάλληλοι της εταιρείας υπεύθυνοι για τη λειτουργία του επιχειρηματικού μοντέλου Ποια είδη εμπειριών είναι σημαντικά να έχουν τα στελέχη της εταιρείας;

16 ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Κεφάλαιο Σποράς Προσωπικοί πόροι ενός νέου επιχειρηματία που προέρχονται από αποταμίευση, αναλήψεις από πιστωτικές κάρτες, υποθήκες ή δάνεια από φίλους και συγγενείς Εκκολαπτήρια (μηχανισμοί επιτάχυνσης) Παρέχουν συνήθως ένα μικρό ποσό χρηματοδοτήσεις και διάφορες υπηρεσίες (επιχειρηματική, τεχνική, διαφημιστική βοήθεια και γνωριμίες με άλλες πηγές χρηματοδότησης) σε νέες επιχειρήσεις (Y-Combinator)

17 ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Επιχειρηματικοί Άγγελοι Πλούσια άτομα (ή ομάδες ατόμων) που επενδύουν τα δικά τους χρήματα για να αποκτήσουν ένα μερίδιο στην επιχείρηση – συνήθως είναι οι πρώτοι εξωτερικοί επενδυτές σε μια νέα ιδέα Επενδυτές Επιχειρηματικών Κεφαλαίων Επενδύουν κεφάλαια που διαχειρίζονται για άλλους (π.χ. τράπεζες επενδύσεων, συνταξιοδοτικά προγράμματα, ασφαλιστικές εταιρείες) και συνήθως είναι επενδυτές σε μεταγενέστερο στάδιο

18 ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Χρηματοδότηση από το πλήθος (crowdfunding) ‘Έχει να κάνει με το Internet και τη χρήση του ώστε πολλοί μαζί να συνεισφέρουν τα χρήματά τους για την υποστήριξη διαφόρων έργων Οι εφαρμογές για χρηματοδότηση από το πλήθος περιορίζονται μόνο από την ανθρώπινη φαντασία Έχουν βοηθήσει ανθρώπους να πληρώσουν για υιοθεσίες και θεραπείες γονιμοποιήσεις, αθλητές Ολυμπιακών Αγώνων να καλύψουν τα έξοδά του, επιχειρηματίες βιντεοπαιχνιδιών, οικοτεχνίες, site συμβούλων 5 δις $ το 2014

19 ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Ελληνικές πλατφόρμες χρηματοδότηση από το πλήθος (crowdfunding) Αναπτυσσόμενη αγορά στην Ελλάδα OpenCircle: ιστότοπος συμμετοχικών επενδύσεων στην Ελλάδα. Συναντιόνται πρωτοπόροι επιχειρηματίες που έχουν ένα όραμα και μια ολοκληρωμένη επιχειρηματική πρόταση, με οραματιστές επενδυτές κι επιχειρηματικούς αγγέλους, που αναζητούν να υποστηρίξουν την μετατροπή τοπικών εταιρειών σε διεθνείς παίκτες. OpenCircle

20 ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Ελληνικές πλατφόρμες χρηματοδότηση από το πλήθος (crowdfunding) Give & FundGive & Fund Groopio Wunnersfund Greekfund One-up “Alpha” η πρώτη ελληνική ταινία χρηματοδότησης από crowdfunding crowdfunding ΓενικέςΠληροφορίες

21 ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ Υπάρχουν πολλά ΕΜ και ακόμα περισσότερα εμφανίζονται κάθε μέρα. Ο αριθμός τους περιορίζεται μόνο από την ανθρώπινη φαντασία και η λίστα με τα επιχειρηματικά μοντέλα σίγουρα δεν εξαντλεί όλες τις περιπτώσεις.

22 Online ΜΑΝΑΒΗΔΕΣ: WebVan 4 εκ. αγοραστές, 2,8 δις $ σε πωλήσεις τροφίμων μέσω Internet, 250 online παντοπώλες (ΗΠΑ, 2010) Οι πωλήσεις τροφίμων μέσω Internet τριπλασιάζονται σε σχέση με τις πωλήσεις τροφίμων εκτός Internet WebVan, νέο σύστημα διανομής, αποθηκών και φορτηγών μεταφοράς για να αντιμετωπίσει την υπάρχουσα βιομηχανία τροφίμων, κόστος μάρκετινγκ, πληροφοριακών συστημάτων, δαπάνησε 1 δις $, 2001 Η πιο θεματική αποτυχία στην ιστορία του η-εμπορίου

23 Online ΜΑΝΑΒΗΔΕΣ: FreshDirect, 2002, επένδυση 120 εκ. $ Υπηρεσίες υψηλής ποιότητας & τεχνολογίας έτοιμων φρέσκων τροφίμων και παράδοσης 25% χαμηλότερες τιμές από τα περισσότερα καταστήματα στη Ν. Υόρκη Χρεώνει 5-7 $ για παράδοση ανάλογα με την τοποθεσία και το μέγεθος της παραγγελίας, ελάχιστη παραγγελία 30$. Επικεντρώνεται στα φρέσκα τρόφιμα και όχι δημητριακά ευπαθή, συσκευασμένα τρόφιμα ευπαθή, συσκευασμένα τρόφιμα.

24 Online ΜΑΝΑΒΗΔΕΣ: Fresh Direct Δημιούργησε το πιο σύγχρονο σχέδιο αυτόματης επεξεργασίας ευπαθών τροφίμων στις ΗΠΑ Φτιάχνει σαλάτες, κόβει κρέας, ψάρια, ψήνει ψωμί Ισχυρή πληροφοριακή υποδομή (παρακολούθηση αποθεμάτων, ακριβή έλεγχο της παραγωγής, ανιχνεύει προτιμήσεις πελατών κ.ά.) ταυτόχρονες συναλλαγές στο Website Άμεση συναλλαγή με κατασκευαστές και παραγωγούς, χωρίς ενδιάμεσους, εξόφληση σε 4 ημέρες.

25 Online ΜΑΝΑΒΗΔΕΣ: Fresh Direct Κέρδη από το 2008 Επικεντρώνεται στον πελάτη:  Παραγωγή: ειδικοί πόσο φρέσκα είναι τα προϊόντα  Αγαπημένα: σύστημα διαχείρισης πελατών -10%  Σύστημα συστάσεων: εργαλείο για τη δημιουργία προτάσεων αγορών – 5%.

26

27

28 Κατηγοριοποίηση Επιχειρηματικών Μοντέλων κατά Timmers 9 βασικοί τύποι επιχειρηματικών μοντέλων Η δημιουργία νέων μοντέλων πραγματοποιείται με ταχύτατους ρυθμούς ανάλογα με το νεωτερισμό που επιδεικνύει η κάθε επιχείρηση, επομένως, οποιαδήποτε προσπάθεια κατηγοριοποίησης θα πρέπει να ανανεώνεται ώστε να περιλαμβάνει τα νεοεμφανιζόμενα μοντέλα Τα προτεινόμενα μοντέλα κατηγοριοποιούνται σε δύο διαστάσεις: (α) τη Διάσταση Νεωτερισμού του μοντέλου, (β) τη Διάσταση Λειτουργικής Ολοκλήρωσης του μοντέλου

29 ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ Η-ΕΜΠΟΡΙΟΥ 1. Ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop) 2. Ηλεκτρονικό πολυκατάστημα (e-mall) 3. Ηλεκτρονικές προμήθειες (e-procurments) 4. Ηλεκτρονικές δημοπρασίες (e-auctions) 5. Ηλεκτρονική αγορά από τρίτη οντότητα (third party marketplace) 6. Εικονικές κοινότητες (virtual communities) 7. Πλατφόρμες συνεργασίας (collaboration platforms) 8. Πληροφοριομεσιτεία (information brokerage) 9. Εικονικά δίκτυα συνεργασίας

30 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ Αναπαριστά και εμπλουτίζει με νέες δυνατότητες τη λειτουργικότητα ενός καταστήματος. Οφέλη για την επιχείρηση Βελτίωση φήμης και γοήτρου της επιχείρησης. Ανάπτυξη νέων επιχειρ/κών δραστηριοτήτων. Δυνατότητα ολοκλήρωσης συναλλαγών 24/7. Ανάλυση συμπεριφοράς καταναλωτών και δυνατότητα παροχής προσαρμοζόμενων προϊόντων και υπηρεσιών.

31 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ Πρώτη Γενιά (απλή παρουσία) Δεύτερη Γενιά (ηλεκτρονικές παραγγελίες) Τρίτη Γενιά (ολοκλήρωση με τα υπάρχοντα πληροφοριακά συστήματα) Τέταρτη Γενιά (ολοκληρωμένες και ασφαλείς υπηρεσίες)

32 Δεύτερη Γενιά ΗΚ (ηλεκτρονικές παραγγελίες) Θέματα προς μελέτη από την επιχείρηση: Προσθήκη μιας επιπλέον υπηρεσίας (ηλεκτρονικό κατάστημα). Δημιουργία καταστημάτων που δεν έχουν φυσική υπόσταση. Δημιουργία ιδεατών πολυκαταστημάτων και εμπορικών κέντρων. Τρόπος εξασφάλισης πρόσβασης και παρουσίας στο Internet.

33 Τρίτη Γενιά ΗΚ (ολοκλήρωση με τα υπάρχοντα πληροφοριακά συστήματα) Παρέχει τις ακόλουθες λειτουργίες: Ηλεκτρονική προβολή και διαφήμιση. Ηλεκτρονικές προσφορές/εκπτώσεις προϊόντων. Ηλεκτρονική παραγγελία. Ηλεκτρονική τιμολόγηση. Ηλεκτρονική/φυσική παράδοση του προϊόντος. Ηλεκτρονική πληρωμή.

34 Τέταρτη Γενιά ΗΚ (ολοκληρωμένες & ασφαλείς υπηρεσίες ) Παρέχει τις ακόλουθες λειτουργίες: Ηλεκτρονική πληρωμή. Αυτοματοποιημένο υπολογισμό φορολογίας. Ασφάλεια. Έλεγχος αποθεμάτων. Ευέλικτη κοστολόγηση. Ανίχνευση προϊόντος. Εξατομίκευση συμπεριφοράς καταναλωτή. Επεκτασιμότητα - ολοκλήρωση.

35 Ο ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΟΥ ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ europa.eu.int/comm/consumers

36 Ο ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑ ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (1) 1. Ποιες είναι τα βήματα που πρέπει να κάνω για μια τέτοια δραστηριότητα; 2. Ποιο είναι το θεσμικό πλαίσιο που ρυθμίζει τα θέματα ΗΕ στην Ελλάδα και στην ΕΕ; 3. Εάν έχω μια παραδοσιακή επιχείρηση, πως μπορώ να διασφαλίσω ότι δεν θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στη σημερινή λειτουργία της επιχείρησης μου;

37 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΠΟΛΥΚΑΤΑΣΤΗΜΑ (1) Αποτελείται από διαφορετικά ηλεκτρονικά καταστήματα τα οποία βρίσκονται στον ίδιο ιδεατό χώρο. Παρουσίαση προϊόντων (π.χ. ηλεκτρονικοί κατάλογοι). Εξελιγμένος μηχανισμός αναζήτησης προϊόντων και καταστημάτων. Δυναμική ενημέρωση του καλαθιού αγορών. Ολοκληρωμένος μηχανισμός πληρωμών. Παρακολούθηση παραγγελιών. Μηχανισμοί διαφημίσεων. Πλεονεκτήματα για τα καταστήματα-μέλη: Μειωμένο κόστος. Παροχή διαφόρων ευκολιών και κυρίως ολοκληρωμένες υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών.

38 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΠΟΛΥΚΑΤΑΣΤΗΜΑ (2) Η εμπορική βιωσιμότητα του μοντέλου έχει εξεταστεί στην παρούσα εφαρμογή της και δεν απέδωσε τα αναμενόμενα. Ένας από τους λόγους μπορεί να είναι ότι η έννοια της γειτνίασης στο δίκτυο δεν είναι πολύ δόκιμη καθώς όλα τα καταστήματα είναι μόλις ένα κτύπημα μακριά. Επομένως, δεν μπορεί να λεχθεί ως σημαντικό πλεονέκτημα των e-malls η εύκολη εύρεση των καταστημάτων.

39

40 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ Τα συστήματα η-προμηθειών δεν είναι κάτι καινούργιο στην οργάνωση του κύκλου προμηθειών. Με την εμφάνιση της τεχνολογίας EDI πριν από αρκετά χρόνια, η αυτοματοποίηση για την εξασφάλιση αποδοτικότερης διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας ήταν γεγονός. Ωστόσο, η ραγδαία ανάπτυξη του Διαδικτύου, ως ανοιχτής και εύκολα προσβάσιμης αρχιτεκτονικής λύσης, καθιερώνει πλέον νέες προοπτικές στην ηλεκτρονική υποβολή προσφορών και προμήθειας αγαθών ή υπηρεσιών. Οι μεγάλες επιχειρήσεις καθώς και κάποιες υπηρεσίες του Δημοσίου έχουν υλοποιήσει τέτοιες λύσεις.

41 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ Είναι η ηλεκτρονική διαχείριση των διαδικασιών προμηθειών προϊόντων /υπηρεσιών μίας επιχείρησης. Ο βαθμός «ηλεκτρονικοποίησης» των ηλεκτρονικών προμηθειών ποικίλει Μεγάλες εταιρείες ή δημόσιοι οργανισμοί υλοποιούν εφαρμογές για την αυτοματοποίηση της διαδικασίας προμηθειών. Παρεχόμενες υπηρεσίες αυτού του μοντέλου:  Παρουσίαση καταλόγων προϊόντων.  Διαχείριση προσφορών και πληρωμών.  Μηχανισμός αξιολόγησης προσφορών.

42 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ Πλεονεκτήματα για την επιχείρηση: μεγαλύτερη δυνατότητα επιλογής προμηθευτών (χαμηλότερο κόστος, καλύτερη ποιότητα και βελτιωμένη παράδοση των προμηθευόμενων προϊόντων, μείωση του κόστους της διαδικασίας εύρεσης προμηθευτών). Πλεονεκτήματα για τον προμηθευτή:  Δυνατότητα υποβολής προσφορών σε παγκόσμια κλίμακα.  Χαμηλότερο σχετικά κόστος υποβολής προσφορών.  Δυνατότητα υποβολής προσφοράς μέσω συνεργασίας των προμηθευτών. (Ευρωπαϊκή Ένωση) (Ελλάδα - Ηλεκτρονικές κρατικές προμήθειες) (άρθρο)

43 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΕΣ Είναι ειδικές περιπτώσεις αυτοματοποιημένων διαπραγματεύσεων όπου η μορφή τους εξαρτάται κυρίως από τα αγαθά τα οποία δημοπρατούνται και από τον μηχανισμό προσδιορισμού της τιμής τους. Προσφέρουν μια ηλεκτρονική εφαρμογή του γνωστού από τις παραδοσιακές δημοπρασίες μηχανισμού προσφοράς. Αυτό μπορεί να συνοδευτεί από την πολυμεσική παρουσίαση των αγαθών.

44 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΕΣ Συστατικά Ηλεκτρονικών Δημοπρασιών  Κανόνες δημοπρασιών: αφορούν τους κανόνες λειτουργίας των εμπλεκόμενων μερών (αγοραστών, πωλητών και του ενδιάμεσου).  Αντικείμενα πλειστηριασμού: α.Υπηρεσίες λόγω του ότι οι δημοπρασίες βελτιώνουν τη διαφάνεια της αγοράς και διευκολύνουν τον ad hoc καθορισμό τιμής β.Φθαρτά αγαθά π.χ. αεροπορικά εισιτήρια. γ.Αγαθά με περιορισμένη διαθεσιμότητα π.χ. πίνακες ζωγραφικής.  Αγοραστές: είναι αυτοί οι οποίοι προσφέρουν τιμή για τα παρεχόμενα προϊόντα και χαρακτηρίζονται από την συμπεριφορά λήψης απόφασης.  Πωλητές: αυτοί που χαρακτηρίζονται από τη στρατηγική πώλησης των αγαθών.

45 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΕΣ  Τεχνολογικές καινοτομίες: μπορούν να υιοθετηθούν και να χρησιμοποιηθούν από αγοραστές και πωλητές, με διαφορετικό τρόπο.  Ανταγωνισμός με άλλες αγορές: κάποια συστήματα δημοπρασιών αποτελούν παγκόσμιες ηλεκτρονικές αγορές π.χ. Tele Flower Auction (έτος ίδρυσης 1995) Οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα συνήθως προσφέρουν και την ολοκλήρωση της διαδικασίας, δηλαδή την online πληρωμή και την παράδοση των προϊόντων.

46 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΕΣ Οι πηγές εσόδων των εταιριών που προσφέρουν η-δημοπρασίες είναι από τις αμοιβές της συναλλαγής και τη διαφήμιση. Τα οφέλη για τους προμηθευτές και τους αγοραστές είναι η εξοικονόμηση χρόνου, η παγκόσμια πρόσβαση και η μη φυσική παρουσία τους για την ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης. Παραδείγματα (δεν λειτουργεί)

47 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Τα e-marketplaces αναφέρονται σε μια νέα αυτοματοποιημένη η- διαδικασία παραγγελιών η οποία συνδέει άμεσα τους πελάτες με τους προμηθευτές τους και επιτρέπει στους συμμετέχοντες αγοραστές και πωλητές να ανταλλάσσουν πληροφορίες για τιμές και αγοραστές προϊόντων. Η λογική λειτουργίας τους είναι εξαιρετικά απλή και βασίζεται στη δημιουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας όπου συνευρίσκονται προμηθευτές και αγοραστές. Μέσω της πλατφόρμας αυτής διενεργούνται αγοραπωλησίες ειδών ή υπηρεσιών. Κατά συνέπεια, τα εμπλεκόμενα μέρη στις ηλεκτρονικές αγορές είναι τρία: οι προμηθευτές, οι αγοραστές και αυτός που έχει δημιουργήσει την πλατφόρμα της ηλεκτρονικής αγοράς.

48

49 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ: eBloko.gr Για πάνω από τρία χρόνια μια ηλεκτρονική πλατφόρμα ΔΩΡΕΑΝ προβολής των Ελλήνων παραγωγών και των προϊόντων τους. Πολλοί παραγωγοί είδαν τα προϊόντα τους να αποκτούν ζήτηση και τις πωλήσεις τους να απογειώνονται. Πολλοί παραγωγοί κατά την προβολή των προϊόντων τους έβαζαν τιμές ψηλές (που φυσικά δεν ήταν τιμές παραγωγού) και έπειτα έμπαιναν στο σύνηθες παζάρι με τους μεταπωλητές που τους εντόπιζαν μέσα από το ebloko.gr και τους ζητούσαν να αγοράσουν τα προϊόντα τους για μεταπώληση. Οι μεταπωλητές πάλι βρήκαν ξαφνικά δωρεάν διαθέσιμη μια απίστευτα (γι’ αυτούς) μεγάλη βάση δεδομένων Ελληνικών προϊόντων. Μπορούσε να αγοράσει κανείς απευθείας από τους παραγωγούς έβλεπε "τιμές παραγωγών" ακριβές αφού πολλές φορές μπορούσε να βρει πολλά από αυτά τα προϊόντα να πουλιούνται σε πολύ χαμηλότερες τιμές στις λεγόμενες αλυσίδες λιανικής.

50 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ: -5 Μαρτίου Τιμές προϊόντων θα υπάρχουν εφεξής μόνο για όσα είναι διαθέσιμα στο πρατήριο του ebloko.gr γιατί στις περιπτώσεις αυτές, είτε ο παραγωγός έχει δεχτεί να αποθέσει τα προϊόντα του στο πρατήριο προς πώληση οπότε φρόντισε να τα τιμολογήσει με πραγματικές τιμές παραγωγού ώστε να μπορούν να πουληθούν, είτε (κυρίως για προϊόντα μεσαίων και μεγάλων Ελληνικών παραγωγικών μονάδων) έχει προηγηθεί αποδοχή των τιμών από το ebloko.gr. 50% των παραγωγών κατανοούν αυτή την πραγματικότητα και σπεύδουν να ορίσουν πραγματικές τιμές παραγωγού στα προϊόντα τους.

51 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΑΠΟ ΤΡΙΤΗ ΟΝΤΟΤΗΤΑ Υιοθετείται από μια επιχείρηση-ενδιάμεσο μεταξύ αγοραστών και πωλητών για τη δημιουργία ηλεκτρονικής αγοράς. Μια ειδική κατηγορία στις υπηρεσίες εμπιστοσύνης (trust services) είναι οι εταιρίες πιστοποίησης καθώς και άλλες έμπιστες τρίτες οντότητες. Πηγές εσόδων αποτελούν οι συνδρομές, οι πωλήσεις λογισμικού, καθώς και οι πληρωμές για συμβουλευτικές υπηρεσίες. Ένα παράδειγμα ενός φορέα παροχής υπηρεσιών εμπιστοσύνης είναι η Verisign

52 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΑΠΟ ΤΡΙΤΗ ΟΝΤΟΤΗΤΑ Ευκαιρία στους παραγωγούς για πωλήσεις αγροτικών προϊόντων μέσω του Internet σε εμπόρους και καταναλωτές: «Ελληνικά Τρόφιμα» Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (greekfood.minagric.gr), ξεκίνησε το Η χρήση της ιστοσελίδας είναι απλή. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να μπαίνουν σε αυτή, να δημιουργούν το λογαριασμό τους και μέσα από την προβολή των προϊόντων τους και άλλων στοιχείων τους να έρχονται σε επαφή και να κλείνουν συμφωνίες με τους εμπόρους κι επιχειρηματίες Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ), τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα την επισκέπτονται κάθε μήνα περί τους χρήστεςhttp://www.okaa.gr

53

54

55

56 Εικονικές Κοινότητες Η αξία των εικονικών κοινοτήτων προέρχεται από τα μέλη τους, ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα, τα οποία βρίσκονται στο κοινό εικονικό περιβάλλον τους και επικοινωνούν ανταλλάσοντας πληροφορίες. Τα έσοδα δημιουργούνται από την συνδρομή των μελών, όταν αυτή απαιτείται, ή από διαφημιστικές καταχωρήσεις. Τα οφέλη των μελών της κοινότητας προκύπτουν από τη δυνατότητα εύρεσης εξειδικευμένων πληροφοριών σε συγκριμένα ζητήματα με εύκολο τρόπο.

57 Εικονικές Κοινότητες Οι εικονικές κοινότητες είναι πολλές στο Διαδίκτυο: δίνει λύσεις σε προβλήματα τεχνολογίας απευθύνεται κυρίως σε γυναίκες και το με αρκετά και ενδιαφέροντα θεματικά κανάλια.

58 ΠΑΡΟΧΕΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ Αυτοί ειδικεύονται σε ένα συγκεκριμένο κομμάτι-λειτουργία της αλυσίδας αξιών, όπως οι ηλεκτρονικές πληρωμές ή τα logistics, διανομή προϊόντων με την πρόθεση να γίνει αυτό το κομμάτι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τους. Οι τράπεζες είναι ένα παράδειγμα αυτού του μοντέλου. Τα έσοδα έρχονται από τις εφ’ άπαξ αμοιβές ή με κάποιο προκαθορισμένο ποσοστό από τις συναλλαγές. FedEx Express

59 Πλατφόρμες Συνεργασίας -Collaboration platforms Παρέχουν ένα σύνολο εργαλείων και ένα περιβάλλον πληροφόρησης για τη συνεργασία μεταξύ των επιχειρήσεων. Εστιάζονται σε συγκεκριμένες λειτουργίες, όπως στην υπηρεσία, υποστήριξης προγραμμάτων από εικονικές ομάδες συμβούλων. Τα έσοδα έρχονται από τη διαχείριση της πλατφόρμας (αμοιβές ιδιότητα μέλους, αμοιβές χρήσης), και από την πώληση των ειδικών εξειδικευμένων εργαλείων. Deutsche Telekom/ Globana’s ICS. Global Engineering Network

60 Πληροφοριομεσιτεία –Information brokerage Μια ολόκληρη σειρά νέων υπηρεσιών έχει δημιουργηθεί, για να προσθέσει αξία στα τεράστια ποσά δεδομένων που είναι διαθέσιμα στα ανοικτά δίκτυα. Δεδομένα που προέρχονται από τις επιχειρησιακές διαδικασίες, όπως η αναζήτηση πληροφοριών, εντοπισμού συγκριμένων στοιχείων, δημιουργία προτύπων πελατών, συμβουλευτικές επενδυτικές υπηρεσίες, υπηρεσίες αναγνώρισης ευκαιριών κλπ. Εταιρείες δημοσκοπήσεων, σκιαγράφησης προφίλ πελατών, συμβουλευτικές εταιρίες και εταιρίες marketing εντάσσονται σε αυτό το μοντέλο. Έσοδα προέρχονται από την πληρωμή των πληροφοριών, της γνωμοδότησης ή από διαφημίσεις Παράδειγμα της η χρήση των πληροφοριών να γίνεται μέσω συνδρομής είτε με πληρωμή ανά χρήση.www.icap.gr

61 Πληροφοριομεσιτεία Μια ολόκληρη σειρά νέων υπηρεσιών έχει δημιουργηθεί, για να προσθέσει αξία στα τεράστια ποσά δεδομένων που είναι διαθέσιμα στα ανοικτά δίκτυα. Δεδομένα που προέρχονται από τις επιχειρησιακές διαδικασίες, όπως η αναζήτηση πληροφοριών, εντοπισμού συγκριμένων στοιχείων, δημιουργία προτύπων πελατών, συμβουλευτικές επενδυτικές υπηρεσίες, υπηρεσίες αναγνώρισης ευκαιριών κλπ. Εταιρείες δημοσκοπήσεων, σκιαγράφησης προφίλ πελατών, συμβουλευτικές εταιρίες και εταιρίες marketing εντάσσονται σε αυτό το μοντέλο. Έσοδα προέρχονται από την πληρωμή των πληροφοριών, της γνωμοδότησης ή από διαφημίσεις Παράδειγμα της η χρήση των πληροφοριών να γίνεται μέσω συνδρομής είτε με πληρωμή ανά χρήση.www.icap.gr

62 Ηλεκτρονικές Αγορές Τροφίμων FreshDirect https://www.freshdirect.com FreshDirecthttps://www.freshdirect.com Gopher Grocery https://www.gophergrocery.com Gopher Groceryhttps://www.gophergrocery.com Grocery Gateway https://www.grocerygateway.com Grocery Gatewayhttps://www.grocerygateway.com HomeGrocer HomeGrocerhttp://www.hy-vee.com/ HyVee Kroger (largest grocery store chain in the United States) Kroger

63 Ηλεκτρονικές Αγορές Τροφίμων Peapod Pink Dot Publix Direct RelayFoods.com SimonDelivers ShopRite (United States)

64 Ηλεκτρονικές Αγορές Τροφίμων Webvan Winder Farms YourGrocer.com Tesco.com (το πιο πετυχημένο η-κατάστημα) Tesco.com


Κατέβασμα ppt "Κ. Κωστοπούλου. ΣΚΟΠΟΣ Να αναγνωρίζετε τα βασικά στοιχεία ενός επιχειρηματικού μοντέλου ηλεκτρονικού εμπορίου. Να κατανοείτε τα κύρια επιχειρηματικά μοντέλα."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google