Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

1 Περιγραφή της βυζαντινής εικόνας της Γέννησης του Χριστού.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "1 Περιγραφή της βυζαντινής εικόνας της Γέννησης του Χριστού."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 1 Περιγραφή της βυζαντινής εικόνας της Γέννησης του Χριστού

2 2 Η εικόνα της Γέννησης του Χριστού Η εικόνα της Γέννησης του Χριστού στηρίζεται σε τρεις πηγές: Η εικόνα της Γέννησης του Χριστού στηρίζεται σε τρεις πηγές:  στην Αγία Γραφή  στην παράδοση  στην πλούσια υμνολογία των Χριστουγέννων.

3 3 Ο ορθόδοξος αγιογράφος : Ο αγιογράφος συνενώνει γεγονότα που συνέβησαν που συνέβησαν σε διαφορετικό τόπο και χρόνο Ο ορθόδοξος αγιογράφος έχει δύο σκοπούς   να δείξει ότι ο Θεός έγινε άνθρωπος (θεάνθρωπος)   και να φανερώσει την χαρά και την ευχαριστία του ουρανού της γης και όλης της κτίσης προς τον Δημιουργό της.

4 4 1.Το σκοτεινό σπήλαιο- στάβλος Το μαύρο σπήλαιο συμβολίζει:  τον κόσμο που ήταν σκοτισμένος από την αμαρτία.  τον Άδη που θα φωτίσει ο Χριστός με την ανάστασή Του. Το σχήμα του σπηλαίου συμβολίζει :  Την ενότητα γης και ουρανού

5 5 2. Ο Ιησούς στη φάτνη λαξευμένη σε πέτρα Η θέα του σπαργανωμένου Θείου Βρέφους μας θυμίζει μορφές νεκρών σαβανωμένων, όπως ο Λάζαρος, συμβολίζοντας έτσι το σάβανο και την ταφή αλλά και την ανάσταση του Κυρίου.

6 6  Ο Χριστός ήλθε στη γη όχι με συνοδεία φλογών, καπνών, ομίχλης ή ανεμοστρόβιλο που να κατατρομάζει τις ψυχές αυτών που ακούνε, αλλά με ανθρώπινο σώμα, με τρόπο ήρεμο και πράο για να συνομιλήσει με τους ανθρώπους (Μέγας Βασίλειος)

7 7 3. Τα δύο ζώα μέσα στο στάβλο:.. Μέσα στο σπήλαιο εικονίζονται ένα βόδι και ένας όνος. Ο αγιογράφος εμπνέεται από την προφητεία του Ησαΐα «έγνω βους τον κτησάμενον και όνος την φάτνην του Κυρίου αυτού. Ισραήλ δε με ουκ έγνω»..   Συμβολίζουν τους λιγοστούς Ισραηλίτες που θα τον αναγνωρίσουν ως Μεσσία

8 8 4. Η θέση της Παναγίας 1. 1.Έχει κεντρική θέση που κατέχει στην εικόνα. Είναι μισοξαπλωμένη και μισοκαθισμένη και η στάση της ανάλαφρη για να τονιστεί η απουσία του πόνου και η παρθενική γέννηση του Χριστού. Η γέννηση ήταν ανώδυνη (χωρίς πόνους) Σε άλλες εικόνες είναι γονατιστή σε στάση προσκύνησης αφού ο γιός της είναι και Θεός της

9 9 5. Η θέση του Ιωσήφ 1. 1.Είναι μακριά από το βρέφος και σε μια γωνιά για να φανεί: α) ότι είναι αμέτοχος στην Σάρκωση του Χριστού. β) Επίσης ο Ιωσήφ δεν είναι ο πατέρας του βρέφους, αλλά ο προστάτης της Αγίας οικογένειας Ο Ιωσήφ είναι σκεφτικός και στηρίζει το κεφάλι του με το αριστερό χέρι. Κοντά του βλέπουμε ένα βοσκό στηριγμένο στη γκλίτσα του. Συμβολίζει τον πειρασμό που ρίχνει στην ψυχή του Ιωσήφ την αμφιβολία και τις σκέψεις να διώξει την Μαρία κάτι που φυσικά δεν έκανε αφού τον πληροφόρησε ο άγγελος.

10 10 6. Το λουτρό του Θείου Βρέφους δείχνει ότι ο Χριστός ήταν αληθινά άνθρωπος Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης αναφέρει ότι η Θεοτόκος δε γέννησε με πόνους και ωδίνες όπως οι άλλες γυναίκες για να χρειάζεται η σκηνή του λουτρού. Έτσι το θείο βρέφος ήταν καθαρό από την ακαθαρσία. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης αναφέρει ότι η Θεοτόκος δε γέννησε με πόνους και ωδίνες όπως οι άλλες γυναίκες για να χρειάζεται η σκηνή του λουτρού. Έτσι το θείο βρέφος ήταν καθαρό από την ακαθαρσία.  Το πρώτο λουτρό του Θείου Βρέφους που βλέπουμε στην εικόνα δεν περιγράφεται στα ευαγγέλια, αλλά προέρχεται από το απόκρυφο ευαγγέλιο του Ιακώβου. Η μαία είναι η Σαλώμη και η άλλη η βοηθός της, που τις προσκάλεσε ο Ιωσήφ για να βοηθήσουν την Θεοτόκο

11 11 7. Η δοξολογία των Αγγέλων Οι άγγελοι εκπληρώ- νουν το διπλό τους λειτούργημα: δοξολογούν τον Θεό   φέρνουν τα «ευαγγέλια» (= τις καλές αγγελίες) στους ανθρώπους.   Ένα τμήμα είναι προ τα πάνω, προς τον Θεό, κι ένα άλλο προς τα κάτω, προς τους ανθρώπους.

12 12 8. Οι Βοσκοί – Ποιμένες Είναι όλοι οι ανοιχτόκαρδοι και καλοκάγαθοι άνθρωποι, οι απλοϊκοί και ταπεινοί που χωρίς δυσκολία και πολλές αμφιβολίες αγωνίζονται στο δρόμο της σωτηρίας.

13 13 9.Η προσκύνηση των Μάγων Τρεις μάγοι σοφοί οι διαβασμένοι, η γνώση τους δεν στέκει εμπόδιο για να προσκυνήσουν τον Χριστό. Ένας ηλικιωμένος, ένας μεσήλικας και ένας νέος. Με λαμπρές στολές πάνω σε άλογα με διαφορετικά χρώματα. Συμβολίζουν τους ανθρώπους κάθε ηλικίας, χώρας ή θρησκείας που αναζητούν τον Χριστό. Τα δώρα τους συμβολίζουν:   ο χρυσός τον Βασιλιά,   το λιβάνι τον Θεό   και η σμύρνα τον Άνθρωπο.

14 Το φως από ψηλά   Κατεβαίνει απ΄τον ουρανό με δέσμες ακτίνων προς το βρέφος. Στη πορεία του σχηματίζει αστέρι. Πηγή του ο επουράνιος Θεός της αγάπης   Μας θυμίζει ότι δεν υπήρξε μόνο ένα φυσικό φαινόμενο, αλλά ένα σημείο που αναγγέλλει ότι στη γη γεννήθηκε εκείνος που ανήκει στον ουρανό

15 15 Τι μας διδάσκει η εικόνα; Πνευματική προσέγγιση της εορτής 1. 1.Χωρίς αμαρτίες και σκότος του στάβλου 2. 2.Με ταπείνωση φάτνης 3. 3.Με αγαθότητα-καλοσύνη ζώων 4. 4.Με προσκύνηση και γλυκύτητα Παναγίας 5. 5.Χωρίς σκέψεις-λογισμούς του Ιωσήφ 6. 6.Με ανθρωπιά 7. 7.Με δοξολογία Αγγέλων 8. 8.Χωρίς πάθη και μίση αλλά με καθαρότητα και απλότητα και προθυμία των βοσκών 9. 9.Με πίστη και αφοσίωση των Μάγων Γεμάτοι απ’ το Φως της αγάπης του Θεού.

16 16 Καλά Χριστούγεννα και ευλογημένο το νέο έτος 2012


Κατέβασμα ppt "1 Περιγραφή της βυζαντινής εικόνας της Γέννησης του Χριστού."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google