Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

18/09/2016Πανεπιστημιο Αιγαιου, Τμημα Ναυτιλιας και Επιχειρηματικων Υπηρεσιων 1 ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΝ ΓΙΑ ΝΑΥΛΩΣΕΙΣ Δρ. Αλκης Ι.Ε. Κορρες.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "18/09/2016Πανεπιστημιο Αιγαιου, Τμημα Ναυτιλιας και Επιχειρηματικων Υπηρεσιων 1 ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΝ ΓΙΑ ΝΑΥΛΩΣΕΙΣ Δρ. Αλκης Ι.Ε. Κορρες."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 18/09/2016Πανεπιστημιο Αιγαιου, Τμημα Ναυτιλιας και Επιχειρηματικων Υπηρεσιων 1 ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΝ ΓΙΑ ΝΑΥΛΩΣΕΙΣ Δρ. Αλκης Ι.Ε. Κορρες

2 18/09/20162 Ποιες είναι οι τρεις συνηθεστερες μορφες ναυλωσης πλοιου? Ναυλωση ταξειδιου είναι η συμφωνια μεταφορας φορτιου με συγκεκριμενο πλοιο και ορους, και εντος συμφωνημενων ημερομηνιων φορτωσης. Χρονοναυλωση είναι η ναυλωση πλοιου υπο συγκεκριμενους ορους για καποιο χρονικο διαστημα. Γυμνη Ναυλωση είναι μια χρονοναυλωση. πλοιου χωρις πληρωμα

3 18/09/20163 Τι χαρακτηριζει τη ναυλωση πλοιου κατά ταξειδι (Voyage Charter)? Είναι η συνηθεστερη μορφη ναυλωσης. Είναι η απλουστερη μορφη ναυλωσης. Ο πλοιοκτητης πληρωνει όλα τα λειτουργικα εξοδα του πλοιου και τα πρακτορειακα εξοδα. Ο ναυλωτης πληρωνει μονο το ναυλο (freight), και τυχον επισταλιες (demurrage). Ο ναυλος πληρωνεται κατ’ αποκοπη (lumpsum), η ανα τονο φορτιου (per ton).

4 18/09/20164 Τι είναι τα κυριοτερα χαρακτηριστικα της χρονοναυλωσης (Time Charter)? Ο χρονοναυλωτης, εκτος από τον ναυλο (hire) πληρωνει τα καυσιμα του πλοιου (bunkers) και τα πρακτορειακα εξοδα (agency expenses). Ο χρονοναυλωτης αποκτα την εμπορικη διαχειριση του πλοιου (commercial management) δηλαδη του καθοριζει τα σημεια που αυτό θα φορτωσει και θα ξεφορτωσει. Ο πλοιοκτητης διατηρει τη ναυτικη διαχειριση του πλοιου (technical management).

5 18/09/20165 Σε τi διαφερει από την χρονοναυλωση η γυμνη ναυλωση (Βareboat Charter)? Η γυμνη ναυλωση είναι μια χρονοναυλωση πλοιου χωρις πληρωμα. Ο ναυλωτης γυμνου πλοιου (Bareboat Charterer) πληρωνει, κατοπιν συμφωνιας, όλα τα εξοδα του πλοιου και επιπλεον το ενοικιο (Bareboat Hire) στον πλοιοκτητη. Επισης, αναλαμβανει τοσο την εμπορικη διαχειριση του πλοιου, οσο και την ναυτικη διαχειριση. Είναι η μονη μορφη ναυλωσης που επιτρεπει αλλαγη νηολογιου/σημαιας υπο προυποθεσεις.

6 18/09/20166 Τροποι πληρωμης ναυλου στη ναυλωση κατα ταξειδι. Περιπτωσεις προπληρωμης: Κατά την φορτωση του πλοιου. Κατά τον αποπλου του πλοιου. Μετα από καποιες μερες μετα τον αποπλου του πλοιου από το λιμανι φορτωσης. Περιπτωσεις πληρωμης αργοτερα: Πριν την εναρξη εκφορτωσης Κατά την εκφορτωση Μετα παρελευση συγκεκριμενου αριθμου ημερων από την εκφορτωση.

7 18/09/20167 Τροποι πληρωμης πλοιου (hire) στην περιπτωση χρονοναυλωσης, και γυμνης ναυλωσης, O ναυλος παντα προκαταβαλλεται σε συγκεκριμενα χρονικα διαστηματα, πχ ανα δεκαπενθημερο. Σε συγκεκριμενο νομισμα Σε μετρητα Στον λογαριασμο που εχει υποδειξει ο πλοιοκτητης..και Δεν θεωρειται ως καταβληθεις πριν τα χρηματα βρεθουν στο λογαριασμο με ευθυνη του ναυλωτου. (Οι τεσσερις τελευταιες προβλεψεις ισχυουν και για ναυλωσεις ταξειδιου).

8 18/09/20168 Κατα την θαλασσια μεταφορα διακρινουμε δυο ειδη συμβασεων: Την συμβαση ναυλωσης (συνηθως μεταξυ μεταφορεα και ναυλωτου), που περιγραφεται στο ναυλοσυμφωνο και ουσιαστικα αφορα στην παραχωρηση (μερους η ολου) του πλοιου προς μεταφορα φορτιου εναντι αμοιβης (ναυλου), και Την συμβαση μεταξυ μεταφορεα και ιδιοκτητου φορτιου αποδεικτικο ως προς τον τυπο και την ποσοτητα (ενιοτε και την αξια) του φορτιου που εχει φορτωθει αποτελει η φορτωτικη. Η φορτωτικη επισης αποτελει τιτλο κυριοτητος και με την οπισθογραφηση της το φορτιο δυναται να μεταβιβαστει.

9 18/09/20169 Οι οροι στα ναυλοσυμφωνα διακρινονται σε δυο κατηγοριες: Ρητοι οροι (express terms), δηλαδη αυτοι που αναφερονται εγγραφως στο ναυλοσυμφωνο, και Συνεπαγομενοι οροι ( implied terms), δηλαδη οροι μη εγγραφως αναφερομενοι στο ναυλοσυμφωνο, αλλα θεωρουμενοι αυτονοητοι και σιωπηρα αποδεκτοι απο τα συμβαλλομενα μερη.

10 18/09/ Τους ορους των ναυλοσυμφωνων, ρητους η συνεπαγομενους, τους διακρινουμε σε τρια κυριως ειδη. Τους ορους των ναυλοσυμφωνων, ρητους η συνεπαγομενους, τους διακρινουμε σε τρια κυριως ειδη. Παραστασεις (Representations): Αυτες αποτελουν υποσχεσεις κατα τη διαρκεια των διαπραγματευσεων και πρεπει να ειναι αληθεις.. Aν υπαρχει ανακριβεια χωρις προθεση, ο συμβαλλομενος οφειλει αποζημιωση. Η εκ προθεσεως ανακριβεια (misrepresentation) επιτρεπει στον αντισυμβαλλομενο να ακυρωσει το συμβολαιο. Διαβεβαιωσεις (Warranties): Αυτες οσακις δεν τηρηθουν επιτρεπουν την απαιτηση αποζημιωσης μεν, αλλα δεν διδουν δικαιωμα υπαναχωρησης απο το συμβολαιο. Παραδειγματα: Ταχυτητα πλοιου, Καταναλωση, Επαναπαραδοση, Καλη Κατασταση πλοιου. Οροι (Conditions): Οροι μειζονος σημασιας των οποιων η μη τηρηση δινει δικαιωμα στον αντισυμβαλλομενο, οχι μονο να υπαναχωρησει απο το ναυλοσυμφωνο, αλλα και να απαιτησει αποζημιωση. Παραδειγματα: Ημερομηνια ετοιμοτητας προς φορτωση, χρονος αναχωρησης απο το λιμανι φορτωσης, εθνικοτητα του πλοιου, γεωγραφικη θεση του πλοιου κατα την υπογραφη του ναυλοσυμφωνου, κλαση και μεταφορικη ικανοτητα πλοιου.

11 18/09/2016 Πανεπιστημιο Αιγαιου, Τμημα Ναυτιλιας και Επιχειρηματικων Υπηρεσιων 11 Eκτος των τριων προηγουμενων ειδων υπαρχουν και οι οροι «ανευ ονοματος» (innominate terms) oι οποιοι: Ειτε δινουν στον θιγομενο εκ των συμβαλλομενων μονο δικαιωμα αποζημιωσης (σαν παραβιαση warranty), Ειτε του δινουν δικαιωμα υπαναχωρησης απο την ναυλωση και διεκδικησης αποζημιωσης (σαν παραβιαση ορου). Η σοβαροτητα των συνεπειων απο μη τηρηση τετοιου ορου εξαρταται απο την περιπτωση.

12 18/09/2016 Πανεπιστημιο Αιγαιου, Τμημα Ναυτιλιας και Επιχειρηματικων Υπηρεσιων 12 Συνεπαγομενες η αυτονοητες (implied) υποχρεωσεις μεταφορεως και ναυλωτου. Ο Μεταφορεας οφειλει: Να διαθεσει ενα πλοιο αξιοπλοο και καταλληλο να φορτωσει το συγκεκριμενο φορτιο. Να εκτελεσει το ταξειδι χωρις αδικαιολογητη καθυστερηση. Να μην παρεκκλινει αδικαιολογητα της πορειας του. Ο Ναυλωτης οφειλει: Να μη φορτωσει στο πλοιο κρυφα επικινδυνο φορτιο. Να ορισει ασφαλες λιμανι προορισμου.

13 18/09/2016 Πανεπιστημιο Αιγαιου, Τμημα Ναυτιλιας και Επιχειρηματικων Υπηρεσιων 13 Περι αξιοπλοιας. Κρινεται σε καθε περιπτωση χωριστα. Μεταξυ αλλων, περιλαμβανει εννοιες: τεχνικης ασφαλειας, νομικης και διοικητικης επαρκειας, επαρκους εφοδιασμου με καυσιμα/ προμηθειες/ ανταλλακτικα/ κτλ, ασφαλους επανδρωσης, καταλληλων χωρων για την αποθεση φορτιου.

14 18/09/2016 Πανεπιστημιο Αιγαιου, Τμημα Ναυτιλιας και Επιχειρηματικων Υπηρεσιων 14 Οι Κανονες Hague Visby που περιγραφουν τις υποχρεωσεις μεταφορεως και φορτωτου.. Καταργουν την απολυτη και αυστηρη υποχρεωση του πλοιοκτητη να παρεχει ενα πλοιο αξιοπλοο οπως ισχυει στο Αγγλικο εθιμικο δικαιο. Η υποχρεωση αυτη αντικαθισταται απο την υποχρεωση να επιδειξει την προσηκουσα επιμελεια (due diligence) ωστε το πλοιο να ειναι αξιοπλοο προ και κατα την εναρξη του αποπλου. Το τι περιλαμβανει η προσηκουσα επιμελεια κρινεται κατα περιπτωση. Δηλαδη, η υποχρεωση του πλοιοκτητη να παρεχει ενα αξιοπλοο πλοιο δεν ειναι συνεχης.

15 18/09/2016 Πανεπιστημιο Αιγαιου, Τμημα Ναυτιλιας και Επιχειρηματικων Υπηρεσιων 15 Συνεπειες της αναξιοπλοιας Η παραβιαση της αξιοπλοιας αποτελει μεν αθετηση υποχρεωσης (breach), αλλα δεν δυναται εκ των προτερων να χαρακτηριστει ουτε ως παραβιαση ορου (condition) – που επισυρει υπαναχωρηση και δικαιωμα σε αποζημιωση- ουτε ως παραβιαση διαβεβαιωσης (warranty) που δικαιολογει μονο αποζημιωση. Συνηθως εμπιπτει στην ενδιαμεση κατηγορια ορου «ανευ ονοματος» (innominate term) οποτε θα ακολουθησει διαδικασια διαπιστωσης (στο δικαστηριο η κατα την διαιτησια).

16 18/09/2016 Πανεπιστημιο Αιγαιου, Τμημα Ναυτιλιας και Επιχειρηματικων Υπηρεσιων 16 Βαρος Αποδειξης της Αναξιοπλοιας (Burden of Proof) To βαρος αποδειξης αναξιοπλοιας φερει παντοτε ο ναυλωτης. Για την απαιτηση αποζημιωσης του για ζημια που υπεστη λογω αναξιοπλοιας πρεπει να προβει στα εξης: Να αποδειξει την αναξιοπλοια Να αποδειξει το μεγεθος της ζημιας που υπεστη εξ αυτης Να αποδειξει την υπαρξη αιτιωδους σχεσης μεταξυ ζημιας και αναξιοπλοιας. Ο πλοιοκτητης απο την πλευρα του πρεπει να αποδειξει οτι ασκησε την προσηκουσα επιμελεια για την αποκατασταση της αξιοπλοιας (εφοσον εφαρμοζονται οι Hague Visby Rules).

17 18/09/2016 Πανεπιστημιο Αιγαιου, Τμημα Ναυτιλιας και Επιχειρηματικων Υπηρεσιων 17 Υποχρεωση εκτελεσης ταξειδιου χωρις αδικαιολογητες καθυστερησεις (reasonable dispatch). Κατα το αγγλικο εθιμικο δικαιο ευλογες θεωρουνται καθυστερησεις λογω επισκευων που κατεστησαν αναγκαιες απο την κακοκαιρια, οπως και ο καθυστερημενος αποπλους προς αποφυγη ασυνηθιστης κακοκαιριας. Ευλογη θεωρειται επισης η καθυστερηση αν προεκυψε απο δρασεις που θα προεβαινε ενας μεσος συνετος πλοιοκτητης υπο τις αυτες συνθηκες, στο συγκεκριμενο πλοιο και ταξειδι και με την ιδια πληροφορηση. Οι αδικαιολογητες καθυστερησεις εχουν κριθει ως παραβιασεις ορου ανευ ονοματος (innominate term), οποτε οι συνεπειες εξ αυτων ποικιλουν αναλογα με την σοβαροτητα της καθυστερησης για τον ναυλωτη (δηλαδη απο Condition μεχρι απλη Warranty).

18 18/09/2016 Πανεπιστημιο Αιγαιου, Τμημα Ναυτιλιας και Επιχειρηματικων Υπηρεσιων 18 Παρεκκλιση απο την πορεια (deviation). Καταλληλη (proper route) θεωρειται η πορεια που αναφερεται στο ναυλοσυμφωνο. Αν δεν αναφερεται, θεωρειται η σ πορεια (usual route) δηλαδη αυτη που συνιστουν οι εγκυρες ναυτιλιακες εκδοσεις. Εν απουσια αυτων, η αμεση γεωγραφικη πορεια (direct geographical route). Ως παρεκκλιση θεωρειται μονο η εθελημμενη παρεκκλιση και οχι αλλης μορφης παρεκκλισεις. Συμφωνα με τους HVR η παρεκκλιση θεωρειται δικαιολογημενη οσακις Α. Στοχευει στη διασωση, η αποπειρα διασωσης, ανθρωπινης ζωης η περιουσιας (αλλως στο αγγλικο εθιμικο δικαιο), η Β. Κριθει ως ευλογη (reasonable deviation).

19 18/09/2016 Πανεπιστημιο Αιγαιου, Τμημα Ναυτιλιας και Επιχειρηματικων Υπηρεσιων 19 Συνεπειες αδικαιολογητης παρεκκλισης (unjustifiable deviation) Εαν η ναυλωση καλυπτεται απο τους HVR και ο ναυλωτης εχει υπαναχωρησει απο τη συμβαση μεταφορας και ζητα αποζημιωση, ο μεταφορεας δυναται να επικαλεστει λογους απαλλαγης του απο την ευθυνη (IV.2), περιορισμο της ευθυνης του (IV.5), η την παραγραφη των απαιτησεων απο τη ναυλωση (ΙΙΙ.6) μετα παρελευση ετους λογω παραγραφης. Κατα το Αγγλικο εθιμικο δικαιο η αδικαιολογητη παρεκκλιση απο την πορεια θεωρειται θεμελιωδης αθετηση της συμβασης μεταφορας (fundamental breach) και ο μεταφορεας στερειται του δικαιωματος να στηριχθει στις απαλλακτικες ρητρες του συμβολαιου του.

20 18/09/2016 Πανεπιστημιο Αιγαιου, Τμημα Ναυτιλιας και Επιχειρηματικων Υπηρεσιων 20 Ευθυνη απο αδηλωτο επικινδυνο φορτιο. Φορτιο αναφερομενο στον IMDG Code του ΙΜΟ. Φορτιο που αποτελει κινδυνο για τα αλλα φορτια στο πλοιο. Φορτιο που δυναται να προκαλεσει απαγορευση αποπλου η κατασχεση του πλοιου. Η ευθυνη του φορτωτου για ενημερωση του μεταφορεα για επικινδυνο φορτιο ειναι απολυτη και αυστηρη. Ο μεταφορεας αφου ενημερωθει, εχει την ευχερεια να αρνηθει τη μεταφορα, η να λαβει τα καταλληλα μετρα προστασιας. Η ενημερωση του μεταφορεως περι επικινδυνοτητας φορτιου αποτελει ορο (condition).

21 18/09/2016 Πανεπιστημιο Αιγαιου, Τμημα Ναυτιλιας και Επιχειρηματικων Υπηρεσιων 21 Yποχρεωση ορισμου ασφαλους λιμανιου εκφορτωσης (duty to nominate safe port). O ορος αυτος αποτελει warranty. Το αν ενα λιμανι ειναι ασφαλες η οχι κρινεται εκ των περιστασεων. Ενα συγκεκριμενο λιμανι μπορει να ειναι ασφαλες σημερα και μη ασφαλες αυριο, η μετα απο λιγες ωρες. Παραδειγματα ανασφαλους λιμανιου: Αποκλεισμος απο παγους, εκθεση σε ανεμοθυελλες(για μεγαλα πλοια μονο), αναξιοπιστος βυθος στην περιοχη αγκυροβολιας, μη διαθεσιμοτητα ρυμουλκων κινδυνοι πολιτικης φυσεως Λιμανι οπου απαγορευεται η εκφορτωση του συγκεκριμενου φορτιου.

22 18/09/ NΑΥΛΩΣΗ ΤΑΞΕΙΔΙΟΥ (Voyage Charter) Σταλιες η Αναμονη (Laytime): O συμφωνημενος στο ναυλοσυμφωνο χρονος που εχει στη διαθεση του ο ναυλωτης για να φορτωσει και να ξεφορτωσει το πλοιο. Η αμοιβη για αυτες τις ημερες περιλαμβανεται στο ναυλο. Eπισταλιες η Υπεραναμονη (Demurrage): Ποσο ημερησιας αποζημιωσης του πλοιου για υπερβαση του χρονου αναμονης. Οι επισταλιες θεωρουνται παραβιαση συμφωνιας απο την πλευρα του ναυλωτη και δεν απαιτειται καμμια αποδειξη ζημιας. Αποζημιωση για κρατηση (Damages for Detention): Εφαρμοζεται οταν δεν εχουν προβλεφθει στο ναυλοσυμφωνο επισταλιες, η δεν εχει οριστει χρονος αναμονης η οταν υπαρχει μονο προβλεψη για επισταλιες μεχρι συγκεκριμενο αριθμο ημερων. Επισπευση (Dispatch Money): Επιβραβευση του ναυλωτη για ταχυτερη φορτοεκφορτωση απο τον χρονο αναμονης, συνηθως στο ημισυ του ποσου για επισταλιες ( δεν εφαρμοζεται στα δεξαμενοπλοια).

23 18/09/ Τα τεσσερα σταδια εκτελεσης ναυλοσυμφωνου ταξειδιου. Το προκαταρκτικο ταξειδι (Preliminary Voyage η Ballast Voyage) οπου το πλοιο οφειλει να αφιχθει στο λιμανι φορτωσης εντος των συμφωνημενων ημερομηνιων με προβλεπομενη ποινη την δυνατοτητα ακυρωσης της ναυλωσης απο τον ναυλωτη. Το σταδιο φορτωσης ( Loading Operation): οπου ο ναυλωτης εχει την υποχρεωση να φορτωσει στο πλοιο ενα πληρες φορτιο (full and complete cargo) συνηθως συν/πλην 5%. Αν το πλοιο δεν φορτωθει πληρως, ο ναυλωτης οφειλει νεκρο ναυλο (Deadfreight) για το φορτιο που δεν φορτωθηκε και αυτη η υποχρεωση περνα στον παραληπτη αν υπαρχει στο ναυλοσυμφωνο περιορισμος (Cesser Clause) ως προς τις επισταλιες. Το σταδιο της θαλασσιας μεταφορας (Loaded Voyage). Το σταδιο της εκφορτωσης (Discharging Operation) σε ενα η περισσοτερα λιμανια.

24 18/09/ Εναρξη χρονου αναμονης (Commencement of Laytime) Προυποθεσεις για να μετρησει ο χρονος αναμονης: 1.Να εχει φθασει το πλοιο (Arrived Ship). Τα ναυλοσυμφωνα διακρινονται σε Ναυλοσυμφωνα Λιμενος (Port Charterparties) που για να θεωρειται το πλοιο φθασμενο πρεπει να πληρουνται τα τρια κριτηρια του House of Lords, και Ναυλοσυμφωνα Προβλητας (Berth Charterparies) που απαιτουν αφιξη του πλοιου σε συγκεκριμανη αποβαθρα.. 2.Nα εχει επιδοθει και να εχει γινει δεκτη η Επιστολη Ετοιμοτητας ( Notice of Readiness Tendered αnd Accepted) και να εχει παρελθει ο χρονος χαριτος (Νοtice Period). Aν η NOR ειναι ακυρη ( Invalid NOR) και ο ναυλωτης διαμαρτυρηθει αρχικα, αλλα την αποδεχθει μεταγενεστερα,ο χρονος θα μετρησει οχι απο την επιδοση, αλλα απο την ημερα αποδοχης της. 3.To πλοιο νε ειναι ετοιμο για φορτωση η εκφορτωση

25 18/09/ ΧΡΟΝΟΝΑΥΛΩΣΗ (Time Charter) Kυρια χαρακτηριστικα της Χρονοναυλωσης 1.Βασικη υποχρεωση του πλοιοκτητη ειναι να παραδωσει το πλοιο στον ναυλωτη εντος συγκεκριμενων ημερομηνιων (Laydays). 2.Βασικη υποχρεωση του ναυλωτη ειναι η καταβολη του ναυλου (hire) η οποια δεν ενεργοποιειται προ της ημερομηνιας πραγματικης παραδοσης του πλοιου στον ναυλωτη. 3.O πλοιοκτητης ασκει τεχνικη διαχειριση (Technical Management) ενω ο χρονοναυλωτης αναλαμβανει την εμπορικη διαχειριση (Commercial Management) του πλοιου. 4.H χρονοναυλωση αρχιζει με την παραδοση (Delivery) του πλοιου και ληγει με την επαναπαραδοση (Redelivery) στους πλοιοκτητες του. 5.Κατα την επαναπαραδοση ανακυπτουν προβληματα αν κατα το τελευταιο ταξειδι(final voyage) ολοκληρωθει πριν απο την ληξη της περιοδου χρονοναυλωσης (Underlap) η μετα απο αυτη (Overlap).

26 18/09/ Προωρη η Καθυστερημενη Επαναπαραδοση Εαν το πλοιο επαναπαραδοθει πριν απο την ημερομηνια ληξης της χρονοναυλωσης στο ναυλοσυμφωνο, και καταστει σαφες οτι ο ναυλωτης δεν προτιθεται να το χρησιμοποιησει αλλο, ο πλοιοκτητης υποχρεουται να δεχθει την επαναπαραδοση και να απαιτησει αποζημιωση για τον υπολοιπομενο χρονο. Εαν το πλοιο επαναπαραδοθει μετα τον συμφωνημενο στο ναυλοσυμφωνο χρονο προκυπτει το ζητημα με ποια ημερησια αποζημιωση (rate) θα πληρωθει το πλοιο για το επιπλεον χρονικο διαστημα απασχολησης του. Αυτο το ζητημα κρινεται εν σχεσει με το κατα ποσον το τελευταιο ταξειδι ηταν νομιμο (legitimate), η παρανομο (illegitimate). Νομιμο ειναι οταν ο ναυλωτης εστειλε το πλοιο στο τελευταιο ταξειδι πιστευοντας οτι θα επαναπαραδοθει στον προβλεπομενο χρονο στο ναυλοσυμφωνο. Παρανομο ειναι στην αντιθετη περιπτωση περιλαμβανομενου και του περιθωριου ανοχης (4-5%) αν υπαρχει.

27 18/09/ Συνεχεια.. Αν εχουμε νομιμο τελευταιο ταξειδι (legitimate last voyage) ο πλοιοκτητης υποχρεουται να συμμορφωθει με τιςεπιταγες του ναυλωτη και ο τελευταιος οφειλει τον συμβατικο ναυλο μεχρι την επαναπαραδοση συν αποζημιωση (ιση με τη διαφορα μεταξυ αγοραιου και συμβατικου) για την επιπλεον περιοδο χρησης εφοσον οι ναυλοι της αγορας βρισκονται σε υψηλοτερο επιπεδο απο το συμβατικο.Αν οι ναυλοι της αγορας ειναι χαμηλοτεροι του συμβατικου, καταβαλλεται ο συμβατικος. Αν εχουμε παρανομο τελευταιο ταξειδι (illegitimate last voyage) ο πλοιοκτητης εχει δικαιωμα να αρνηθει υποβαλλοντας ομως μια εναλλακτικη προταση. 1.Αν ο ναυλωτης επιμεινει στην αρχικη του εντολη, ο πλοιοκτητης μπορει ειτε να θεωρησει αυτο ως θεμελιωδη παραβιαση της συμβασης (Repudiatory breach of contract), και να προχωρησει σε νεα συμβαση ναυλωσης ζητωντας αποζημιωση λογω παραβιασης (sue for damages resulting from repudiation). Ειτε 2.Να συμφωνησει επιτρεποντας το ταξειδι και ζητωντας τον συμβατικο ναυλο μεχρι την αρχικη ημερομηνια επαναπαραδοσης συν αποζημιωση εφοσον οι ναυλοι της αγορας ειναι υψηλοτεροι του συμβατικου, ιση με τη διαφορα μεταξυ των δυο.

28 18/09/ Νομοτυπη εντολη τελευταιου ταξειδιου Νομοτυπη ειναι η εντολη που δεν θα οδηγησει σε εκπροθεσμη επαναπαραδοση του πλοιου σε τρεις χρονικες στιγμες: 1.Κατα τον χρονο που διδεται η εντολη. 2.Κατα τον χρονο που αρχιζει η εκτελεση της εντολης, και 3.Κατα το χρονο που αυτη εκτελειται. Με αυτη την αποφαση του House of Lords (The Gregos, 1994) τιθεται τελος στην περιπτωση μια εντολη να ειναι νομοτυπη κατα τη χρονικη στιγμη που εδοθη, αλλα αντισυμβατικη κατα το χρονο της εκτελεσης της. Επισημαινεται οτι ο πλοιοκτητης ειναι εκ των πραγματων αδυνατον να αρνηθει την ολοκληρωση ταξειδιου εαν το πλοιο εχει φορτωσει λογω αναληψης υποχρεωσεων προς τριτους μεσω φορτωτικων.

29 18/09/ Δικαιωμα ανακλησης πλοιου απο χρονοναυλωση. Κατα κανονα τα εγκεκριμενα ναυλοσυμφωνα περιλαμβανουν ρητο ορο που προβλεπει το συμβατικο δικαιωμα του πλοιοκτητη να ανακαλεσει το πλοιο του σε περιπτωση που ο ναυλος δεν καταβαλλεται κατα τον καθορισθεντα τροπο (βλεπε και σλαιντ Νο....) Ο πλοιοκτητης δεν χρειαζεται για την ανακληση παρα να αποδειξει οτι ο ναυλος δεν καταβληθηκε εμπροθεσμα, ανεξαρτητα απο προθεση η αμελεια του ναυλωτη. Το δικαιωμα ανακλησης δυναται να ασκηθει αμεσα (δηλαδη με την εκπνοη του χρονου, συνηθως δηλαδη μετα τα μεσανυκτα της ημερας εκπνοης. Η εκ των υστερων πληρωμη του ναυλου δεν επανορθωνει την αθετηση και δεν συνεπαγεται την παραιτηση του πλοιοκτητη του δικαιωματος του για ανακληση, εκτος αν εχει δεχθει την πληρωμη ως εμπροθεσμη, και ρητα δηλωσει οτι την αποδεχεται, η δεν ειδοποιησει τον ναυλωτη εντος ευλογου χρονικου διαστηματος οτι αρνειται την καθυστερημενη πληρωμη. ( Αποδοχη απο την πλευρα του πλοιοκτητη εμπροθεσμη μερικη καταβολη ναυλου δεν συνεπαγεται αποποιηση του δικαιωματος του για ανακληση).

30 18/09/ Anti – technicality clause O ορος αυτος στοχευει στην προστασια του ναυλωτη απο λαθος η παραδρομη η οποια δυναται να καταληξει ευκολα σε απωλεια του πλοιου. Συμφωνα με αυτη, ο πλοιοκτητης οφειλει να ειδοποιησει εγγραφως (με επιστολη)τον ναυλωτη οτι επικειται ανακληση του πλοιου λογω μη εμπροθεσμης καταβολης του ναυλου και του διδει προθεσμια (συνηθως 48 ωρων) δεσμευομενος να μην ανακαλεσει μεχρι τοτε. Η εν λογω επιστολη πρεπει να ειναι διατυπωμενη κατα τροπο απολυτο που να καθιστα σαφες περαν πασης αμφιβολιας οτι το πλοιο θα ανακληθει αν δεν καταβληθει ο ναυλος εντος της παρασχεθεισης περιοδου χαριτος, και προκειμενου να ειναι εγκυρη πρεπει να παραδιδεται στο ναυλωτη μετα τα μεσανυκτα της κανονικης ημερας καταβολης. Ο ναυλωτης δεν υποχρεουται να λαμβανει γνωση του περιεχομενου της εαν του κοινοποιηθει εκτος εργασιμων ωρων η ημερων.

31 18/09/ Συνεπειες της Ανακλησης Πλοιου απο Χρονοναυλωση 1.Η συμβαση ναυλωσης τερματιζεται απο τη χρονικη στιγμη που ο πλοιοκτητης ανακαλει το πλοιο του. 2.Αν το πλοιο εχει φορτωθει και εχουν εκδοθει φορτωτικες η ανακληση παρατεινεται μεχρι το περας του ταξειδιου που αφορουν οι εκδοθεισες φορτωτικες. Το πλοιο θα εισπραξει τον συμβατικο ναυλο εκτος αν ο ναυλος της αγορας ειναι υψηλοτερος του συμβατικου, οποτε θα πληρωσει υψηλοτερο ναυλο κατα την διαφορα των δυο. 3.Ο πλοιοκτητης χανει το δικαιωμα να απαιτησει ναυλο που αντιστοιχει στο υπολοιπο του απομενοντος χρονου της χρονοναυλωσης.

32 18/09/ Αναστολη υποχρεωσης καταβολης ναυλου ( Off- Hire) H θεμελιωδης υποχρεωση του χρονοναυλωτη να καταβαλει ναυλο αναστελλεται οσακις μεσολαβουν περιστατικα που περιοριζουν η εμποδιζουν την χρηση του πλοιου απο αυτον. Για την ενεργοποιηση αυτου του ορου δεν απαιτειται υπαιτιοτητα του πλοιοκτητη. Οι περιπτωσεις off – hire ποικιλλουν αναλογα με το ναυλοσυμφωνο. Διακρινουμε τα off – hire σε δυο κατηγοριες: Καθαρης απωλειας χρονου (Net loss of time clause) και Περιοδου (Period clause). Kαι στις δυο περιπτωσεις η υποχρεωση καταβολης ναυλου αναστελλεται οσακις προκυψουν περιστατικα περιγραφομενα σε ορο του ναυλοσυνφωνου τα οποια συνεπαγονται απωλεια χρονου. Στις περιπτωσεις Net loss of time, η διαρκεια του off hire δεν εξαρταται απο την επελευση καποιου γεγονοτος, αλλα αποκλειστικα απο το αν υπαρχει απωλεια χρονου η οχι. Αντιθετα, στις περιπτωσεις Period clause, το off hire παυει μολις ληξει το συγκεκριμενο περιστατικο που οδηγησε σ’ αυτο και το πλοιο ειναι απολυτα ετοιμο για λειτουργια.

33 18/09/ Off hire (συνεχεια) Παραδειγμα Period clause (SHELLTIME) : Σε καθε περιπτωση που υπαρχει απωλεια χρονου υπο την μορφη διακοπης παροχης υπηρεσιων του πλοιου, η υπο την μορφη μειωμενης αποδοσης, η απο αλλο λογο, το πλοιο θεωρειται off hire απο την εναρξη της απωλειας χρονου, μεχρι και την επανοδο του σε καθεστως ετοιμοτητας παροχης υπηρεσιων. ( Πχ επισκευες, αναποτελεσματικοτης προσωπικου, ιατρικες συμβουλες η θεραπεια λογω ασθενειας ναυτικου, κρατηση του πλοιου απο τις αρχες κτλ). Παραδειγματα Νet loss of time : Παρατεινομενες καθυστερησεις περαν του 24ωρου επιφερουν off hire, φορτωση που εμποδιζει τη διελευση απο την διωρυγα Παναμα δεν προκαλει off hire, υποψια τυφου σε μελος του πληρωματος καταληγει σε off hire.

34 18/09/ Eξαιρεσεις απο off hire 1.Οσακις προβλεπονται ρητες εξαιρεσεις στο ναυλοσυμφωνο. 2.Οταν υπαρχουν λογοι ανωτερας βιας. 3.Οταν γεγονος που ενεργοποιει το off hire προκληθηκε απο αμελεια του ναυλωτη. ==================================================== Ειδικες περιπτωσεις Η παρελευση 24ωρου η 48ωρου απο την επελευση γεγονοτος που ενεργοποιει το off hire δεν σημαινει οτι οι πρωτες αυτες ωρες εξαιρουνται αυτου. Εκτος αντιθετης προβλεψης, η επελευση off hire δεν απαλλασσει τον ναυλωτη απο τις αλλες συμβατικες του υποχρεωσεις (πχ αγορα καυσιμων, πληρωμη πρακτορειακων εξοδων). Σε καποια ναυλοσυμφωνα αντι off hire προβλεπεται επεκταση της ναυλωσης για αντιστοιχο με τον χαμενο χρονο, εκτος αν αυτο ειναι αδικο για τον πλοιοκτητη. Αν το γεγονος που προκαλεσε off hire συνιστα και αθετηση της βασικης υποχρεωσης του πλοιοκτητη, ο ναυλωτης εκτος του off hire δικαιουται εις αποζημιωση.

35 18/09/ Χαρακτηριστικες περιπτωσεις off hire Aναποτελεσματικοτητα προσωπικου ( Deficiency of personnel/crew/officers) : Kαλυπτει τοσο περιπτωσεις ελλιπους συνθεσης, οσο και ελλειψη τυπικων προσοντων. Δεν καλυπτει την ανικανοτητα η απροθυμια του πληρωματος να εργαστει. Μηχανικη ζημια (Breakdown of machinery): Διακρινεται σε ολικη και μερικη. Καθυστερηση εκδοσης αδειας ελευθεροπλοιας απο τις αρχες. Δεν ενεργοποιουν off hire: Η απαγορευση εισοδου πλοιου στο λιμανι λογω λαθρεπιβατων. Πλοιο που δεν εχει χαρακτηριστει ως broken down (μεχρι καταστει αναγκαιο να προσεγγισει σε λιμανι για επισκευες).

36 18/09/ Εμπορικη Εκμεταλλευση και Τεχνικη Διαχειριση του Πλοιου Οσακις η Εμπορικη Εκμεταλλευση του πλοιου κατα την χρονοναυλωση συνεπαγεται ζημια του πλοιοκτητη λογω των εντολων του χρονοναυλωτη, ο πλοιοκτητης δικαιουται αποζημιωσης (Employment and Indemnity Clause η Employment and Agency Clause), εκτος αν 1.η ζημια αφορα τομεα ευθυνης του πλοιοκτητη (πχ ναυσιπλοια), η 2.Εχει μεσολαβησει καποιο γεγονος μεταξυ εντολης ναυλωτου και ζημιας το οποιο διεκοψε την αιτιωδη συναφεια μεταξυ τους. To δικαιωμα αποζημιωσης καλυπτει απωλειες και ευθυνες (liabilities). O πλοιαρχος ειναι υποχρεωμενος να υπακουει στις εντολες του ναυλωτη μονο στο βαθμο που αυτες αφορουν την Εμπορικη Εκμεταλλευση του πλοιου. Αντιθετα, δεν ειναι υποχρεωμενος να υπακουσει εαν αυτες αφορουν: 1.Ασφαλεια ναυσιπλοιας, 2.Θεση σε κινδυνο του πλοιου/φορτιου/πληρωματος/περιουσιας 3.Αν η εντολη δεν ειναι νομιμη.

37 18/09/ Eφαρμογη της Employment and Indemnity Clause στις Φορτωτικες Υπογραφοντας, οπως εχει υποχρεωση, τις φορτωτικες που του παρεδωσε ο ναυλωτης η ο πρακτορας του, ο πλοιαρχος δεσμευει τον πλοιοκτητη. Οι φορτωτικες αποτελουν αποδειξη της συμβασης μεταφορας του φορτιου μεταξυ του πλοιοκτητη, απο την μια πλευρα, και των φορτωτη/παραληπτη, απο την αλλη, υπο την προυποθεση οτι.. Οι φορτωτικες δεν περιεχουν ορους αντιθετους προς αυτους του ναυλοσυμφωνου. Ο πλοιοκτητης, εαν υποστει ζημια που εχει σχεση με τις φορτωτικες, δικαιουται εις αποζημιωση υπο την προυποθεση οτι θα αποδειξει οτι υφισταται αιτιωδης συνδεσμος (causal relationship) μεταξυ εντολων ναυλωτου και ζημιας. Το αυτο ισχυει και στις περιπτωσεις που εχει δοθει διακαιωμα στο ναυλωτη να υπογραφει ο ιδιος τις φορτωτικες εκ μερους του πλοιαρχου.

38 18/09/ Σχεσεις Μεταφορεως/Φορτωτου Κανονες Hague Visby (HVR) και Κανονες του Αμβουργου(HR). Η αναγκη για ισορροπημενους Κανονες που να συμβιβαζουν τα αντικρουομενα συμφεροντα ωθησαν στην αναγκη για διεθνεις ρυθμισεις. Η σημερινη μορφη των HVR, μετα το δευτερο Πρωτοκολλο των Βρυξελλων του 1979, εχει κυρωθει στην Ελλαδα με τον Ν.2107/1992. Στο μεταξυ, το 1978, εκδοθηκαν οι Κανονες του Αμβουργου οι οποιοι τεθηκαν σε ισχυ απο τα –περιορισμενα σε σημασια και αριθμο-κρατη που τους κυρωσαν. Αυτοι οι Κανονες εχουν το γενικο χαρακτηριστικο οτι μεγαλωνουν την ευθυνη του μεταφορεα εναντι αυτης του φορτωτου μη αναγνωριζοντας ορισμενα κεκτημενα δικαιωματα (defenses) που ισχυουν στους HVR. Mια χωρα δεν δυναται να εχει κυρωσει αμφοτερους τους Κανονες. Μετα την αδιαμφισβητητη αποτυχια των HR tα τελευταια χρονια υπαρχει πιεση εκ μερους των θεσμικων οργανων των φορτωτων για δημιουργια ενος τριτου – ενδιαμεσου - συνολου Κανονων που θα μοιραζουν την αποσταση μεταξυ των δυο. Η νεα αμερικανικη COGSA (Carriage of Goods by Sea Act) αποκλινει απο τους HVR αμφισβητωντας μεταξυ αλλων την απαλλακτικη ρητρα για σφαλμα κατα την πλοηγηση (Navigational Error).

39 18/09/ Κανονες Hague Visby Ποτε εφαρμοζονται Προυποθεση για να ισχυουν οι HVR είναι να εχει εκδοθει φορτωτικη που αφορα μεταφορα εμπορευματων σε διαφορετικο κρατος. Oι HVR δεν εφαρμοζονται σε μεταφορες ζωντων ζωων και σε φορτιο που εχει δηλωθει – και οντως μεταφερεται – στο καταστρωμα (deck cargo). Οι HVR ισχυουν αυτοματα, πλην των ανωτερω εξαιρεσεων, όταν: Α. Η φορτωτικη εκδοθηκε σε συμβαλλομενο κρατος Β. Η φορτωση γινεται σε λιμανι συμβαλλομενου κρατους, η Γ. Τα συμβαλλομενα μερη ρητα συμφωνησαν με ρητρα στη φορτωτικη ότι η συμβαση μεταφορας διεπεται από τους HVR.

40 18/09/ Κανονες Ηαgue Visby Υποχρεωσεις του Μεταφορεα Α. Να παρεχει ένα πλοιο αξιοπλοο(υπο την εννοια Seaworthiness και Cargoworthiness όπως ειδαμε νωριτερα) πριν και κατά την εναρξη του ταξειδιου. Συμφωνα με το Αρθρο ΙV (1) o μεταφορεας ευθυνεται για βλαβη η απωλεια φορτιου μονο όταν δεν επεδειξε την δεουσα επιμελεια (due diligence) για να καταστησει το πλοιο αξιοπλοο. Β. Να φορτωσει, να χειριστει, να στοιβαξει, να μεταφερει, να φυλαξει και να εκφορτωσει το μεταφερομενο φορτιο με τον αρμοζοντα τροπο και με προσοχη.

41 18/09/ Κανονες Hague Visby Λογοι Απαλλαγης Ευθυνης του Μεταφορεα Οι απαλλαγη της ευθυνης του μεταφορεα ισχυει ακομα και όταν το πλοιο αποδειχθει αναξιοπλοο, αρκει η βλαβη η απωλεια φορτιου να μην οφειλεται στην ιδια την αναξιοπλοια, αλλα σε καποιον από τους απαλλακτικους λογους. 1.Πραξη, παραλειψη η αμελεια πλοιαρχου, ναυτικου η πλοηγου η αλλου προστηθεντος του μεταφορεα σχετικα με τον χειρισμο του πλοιου. Η απαλλαγη καλυπτει το «ναυτικο πταισμα» δηλαδη αυτό που σχετιζεται με την πλοηγηση και όχι το «εμπορικο πταισμα» δηλαδη ζητηματα που σχετιζονται με το φορτιο. 2.Πραξη η Παραλειψη του φορτωτη η του κυριου του φορτιου η του εκπροσωπου του. 3.Διασωση η αποπειρα διασωσης ανθρωπων η περιουσιας στη θαλασσα. 4.Θαλασσιοι κινδυνοι περαν του συνηθους. 5.Πυρκαγια, εκτος αν προκληθηκε από πταισμα του ιδιου του μεταφορεα. 6.Ανωτερα βια.Εγγενες ελαττωμα στο φορτιο. 7.Ανεπαρκεια συσκευασιας (μετα από σημειωση του πλοιαρχου στη φορτωτικη)..

42 18/09/ Κανονες Hague Visby Συνεχεια Απαλλακτικων Ορων 8. Ανεπαρκεια η ατελεια διακριτικων σημειων στο φορτιο. 9. Αφανη ελαττωματα που δεν ανακαλυπτονται από δεουσα επιμελεια. 10. Πολεμικες ενεργειες. 11. Πραξεις εχθρων της Πολιτειας και Πειρατων 12. Κρατηση του πλοιου, περιορισμος από νομοθετικο η κυβερνητικο οργανο η κατασχεση βασισμενη σε δικαστικη διαδικασια(οφειλομενη σε σχεση με το φορτιο μονο). 13. Υγιειονομικοι περιορισμοι. 14. Απεργιες, ανταπεργιες,στασεις εργασιας προκαλουντα μερικη η ολικη διακοπη εργασιων. 15. Εξεγερσεις η πολιτικες αναταραχες ( εξαιρουμενης της τρομοκρατιας). 16. Απαλλαγη του μεταφορεα από ευθυνη για απωλεια η ζημια στο φορτιο από κάθε άλλη αιτια ππου δεν προερχεται από δικο του πταισμα με βαρος αποδειξης ομως στο μεταφορεα.

43 18/09/ Hague Visby Rules Περιορισμος Ευθυνης Μεταφορεα Η ευθυνη του πλοιου και του μεταφορεα ως προς το φορτιο είναι περιορισμενη. Το ανωτατο οριο ευθυνης καθοριζεται στις 666,67 SDR ανα μοναδα η δεμα, η 2 SDR ανα κιλο μικτου βαρους, οποιοδηποτε των δυο είναι υψηλοτερο. (Αν η τιμη ανα κιλο είναι υψηλοτερη, το ανωτατο οριο είναι 2,000 SDR ανα μετρικο τονο ). Ο περιορισμος αυτος δεν ισχυει όταν η φυση και η αξια του φορτιου ειχαν δηλωθει στον μεταφορεα από τον φορτωτη και εχουν αναφερθει στην φορτωτικη. Ισχυουν ειδικες διαταξεις για τα περιεχομενα εμπορευματικιβωτιων. ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ: Ένα ετος από την ημερομηνια παραδοσης (η από την ημερομηνια που επρεπε να παραδοθει το φορτιο).

44 18/09/ Hamburg Rules Ποτε εφαρμοζονται- Εκταση Ευθυνης Όταν η φορτωτικη εκδιδεται σε σε συμβαλλομενο κρατος η όταν αυτό οριζεται στην ιδια την φορτωτικη 9οπως και στους HVR). Επισης, όταν το λιμανι φορτωσης η εκφορτωσης βρισκεται σε συμβαλλομενο κρατος (αλλως στην περιπτωση των HVR). Eπισης, σε θαλασσια μεταφορα ζωντων ζωων και σε περιπτωση φορτιου μεταφερομενου στο καταστρωμα, εφοσον εχει δηλωθει ετσι στη φορτωτικη (αλλως στην περιπτωση HVR). EKΤΑΣΗ ΕΥΘΥΝΗΣ ΤΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΕΑ Οι HR αυξανουν την ευθυνη του μεταφορεα εν σχεσει με τους HVR με τρεις τροπους: Α. Με καταργηση του καταλογου απαλλαγων και κυριως του ναυτικου πταισματος, Β. Με επιμηκυνση της διαρκειας ευθυνης του, και Γ. Μεταφεροντας το βαρος αποδειξης από το φορτωτη στο μεταφορεα.

45 18/09/ Hamburg Rules Περιορισμος Ευθυνης - Παραγραφη Το διπλο κριτηριο που εφαρμοζεται στους HVR παραμενει αλλα ισχυουν υψηλοτερα ορια αποζημιωσης. 835 SDR ανα δεμα ( αντι 666,67 ) 2.5 SDR ανα κιλο μικτου βαρους ( αντι 2.0 ) Επιπλεον, ο μεταφορεας ευθυνεται για καθυστερηση του φορτιου (ενώ δεν υφισταται τετοιο θεμα στους HVR) μεχρι υψους δυο φορες και μισο του ναυλου για οσα πραγματα καθυστερησαν κατά την παραδοση. Επιπλεον, ο μεταφορεας χανει το δικαιωμα περιορισμου της ευθυνης για τους αυτους λογους που ισχυουν στους HVR(δηλαδη ζημια από προθεση η από βαρεια αμελεια και με γνωση ότι πιθανον να προξενηθει ζημια). ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ: Δυο χρονια από την παραδοση του φορτιου η από την ημερομηνια που επρεπε να εχει παραδοθει (1 ετος υπο καθεστως HVR).


Κατέβασμα ppt "18/09/2016Πανεπιστημιο Αιγαιου, Τμημα Ναυτιλιας και Επιχειρηματικων Υπηρεσιων 1 ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΝ ΓΙΑ ΝΑΥΛΩΣΕΙΣ Δρ. Αλκης Ι.Ε. Κορρες."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google