Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΑΣΙΑ;  Η ΑΦΑΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΝΟΣ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΟΥ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟΥ Η’ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗΣ ΒΛΑΒΗΣ, ΚΑΙ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΗΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΕΝΟΣ ΑΤΟΜΟΥ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΑΣΙΑ;  Η ΑΦΑΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΝΟΣ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΟΥ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟΥ Η’ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗΣ ΒΛΑΒΗΣ, ΚΑΙ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΗΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΕΝΟΣ ΑΤΟΜΟΥ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΑΣΙΑ;  Η ΑΦΑΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΝΟΣ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΟΥ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟΥ Η’ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗΣ ΒΛΑΒΗΣ, ΚΑΙ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΗΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΕΝΟΣ ΑΤΟΜΟΥ. ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ ΟΤΙ ΑΚΟΜΑ ΕΙΣΤΕ ΙΚΑΝΟΙ ΕΝΗΛΙΚΕΣ, ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΤΙ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΠΕΙΤΕ, ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΤΕ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ.  Η ΑΦΑΣΙΑ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΞΑΦΝΙΚΑ. ΣΕ ΣΠΑΝΙΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΣΤΑΔΙΑΚΑ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ ΠΡΩΤΟΓΕΝΗΣ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ.  ΈΝΑ ΑΤΟΜΟ ΜΕ ΑΦΑΣΙΑ ΔΥΣΚΟΛΕΥΕΤΑΙ ΝΑ:

2

3  ΑΦΑΣΙΚΑ ΣΥΝΔΡΟΜΑ: ΠΟΙΚΙΛΛΕΣ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΩΝΙΕΣ  ΠΟΛΥΑΡΙΘΜΟΙ ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ  ΑΦΑΣΙΚΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ  ΑΠΟ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΠΛΕΥΡΑΣ ΣΥΝΟΛΟ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ  ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΡΑΞΗ: ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΚΛΙΝΙΚΗ ΟΝΤΟΤΗΤΑ

4  ΟΙ ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΥΠΟΔΙΑΙΡΕΣΕΙΣ:  “ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ BROCA”  “ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΑΦΑΣΙΑ WERNICKE”  “ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ”  “ΔΙΑΦΛΟΙΪΚΗ ΑΦΑΣΙΑ” ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΕΥΡΩΠΑΙΟΥΣ ΚΥΡΙΩΣ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ

5  Η ταξινόμηση της σχολής της Βοστόνης  Αφασία Broca  Αφασία Wernicke  Αφασία αγωγής  Ολική αφασία  Κατονομαστική αφασία  Διαφλοιική κινητική αφασία  Διαφλοιική αισθητηριακή αφασία  Διαφλοιική μικτή αφασία

6 ΤΥΠΟΥ ΑΦΑΣΙΑΣΡΟΗ ΛΟΓΟΥΚΑΤΑΝΟΗΣΗΕΠΑΝΑΛΗΨΗΚΑΤΟΝΟΜΑΣΙΑ ΟΛΙΚΗ Χ Χ Χ Χ BROCA Χ √ Χ Χ ΥΠΟΦΛΟΙΩΔΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΗ Χ √ √ Χ WERNICKE √ Χ Χ Χ ΥΠΟΦΛΟΙΩΔΗΣ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ √ Χ √ Χ ΑΓΩΓΗΣ √ √ Χ Χ ΑΝΟΜΙΑ √ √ √ Χ

7  ΑΦΑΣΙΑ BROCA (ΑΦΗΜΙΑ (1861-BROCA), ΑΦΑΣΙΑ (1864-TROUSSEAU))  ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ – LURIA, 1966  ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ – HEACAEN & ALBERT, 1987  ΛΕΚΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ – HEAD, 1962  ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ – WEPMAN & JONES, 1964

8  ΑΦΑΣΙΑ BROCA  ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΗΝ ΑΡΘΡΩΣΗ  ΒΑΡΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ: ΑΔΥΝΑΤΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ Η ΓΡΑΦΗ, ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ Η ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ Κ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ  ΜΕΤΡΙΑ ΒΑΡΥΤΗΤΑ: ΠΙΟ ΣΥΧΝΕΣ, ΚΥΡΙΑΡΧΟΥ Ν ΟΙ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΘΡΩΣΗ, ΛΙΓΕΣ ΠΑΡΑΦΑΣΙΕΣ, ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΑΛΗ  ΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΕΧΟΥΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ ΤΟΥΣ ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΣΘΕΝΕΙΣ WERNICKE. ΕΙΝΑΙ ΑΓΧΩΔΕΙΣ, ΚΑΤΑΘΛΙΠΤΙΚΟΙ  ΣΥΧΝΑ ΣΥΝΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΟΜΑΤΟΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ

9  ΑΦΑΣΙΑ BROCA  ΑΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΕ ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ ΠΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΑΠΟΥΣΙΑ ΑΡΘΡΩΝ, ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ, ΠΡΟΘΕΣΕΩΝ Κ ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ  ΣΧΕΤΙΚΑ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ, ΑΛΛΑ ΣΠΑΝΙΩΣ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ  ΔΥΣΚΟΛΕΥΟΝΤΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΟΥΝ ΕΝΝΟΙΕΣ ΛΕΞΕΩΝ Π.Χ. ΜΙΚΡΟΤΕΡΟΣ/ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ, ΜΕΣΑ/ΕΞΩ Η’ ΦΡΑΣΕΩΝ Π.Χ. ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ Ο ΑΔΕΡΦΟΣ, ΤΟΥ ΑΔΕΛΦΟΥ Η ΜΗΤΕΡΑ  ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΥΧΝΑ ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΑΛΛΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΥΘΟΡΜΗΤΟ ΛΟΓΟ

10  ΑΦΑΣΙΑ BROCA  ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΑΥΤΟΜΑΤΩΝ ΣΕΙΡΩΝ (ΜΗΝΕΣ, ΗΜΕΡΕΣ)  ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΓΡΑΦΗ: ΠΑΡΑΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΜΕ ΠΟΙΚΙΛΛΑ ΛΑΘΗ, ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΣΤΗΝ ΚΑΘ’ ΥΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΠΑΡΑ ΣΤΗΝ ΑΥΘΟΡΜΗΤΗ ΓΡΑΦΗ, Η ΟΠΟΙΑ ΕΊΝΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΑΔΥΝΑΤΗ  ΗΜΙΠΛΗΓΙΑ ΜΕ ΗΜΙΑΝΑΙΣΘΗΣΙΑ Κ ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣ ΗΜΙΑΝΟΨΙΑ

11  ΑΦΑΣΙΑ WERNICKE  ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΑΦΑΣΙΑ, WERNICKE,1874  ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ, WEISENBERG & McBRIDE,1935/1964  ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ, BRAIN, 1961  ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΑΜΝΗΣΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ, LURIA, 1966  ΛΕΚΤΙΚΗ ΑΓΝΩΣΙΑ, NIELSEN, 1936

12  ΑΦΑΣΙΑ WERNICKE  ΗΠΙΟΣ ΒΑΘΜΟΣ: ΧΩΡΙΣ ΝΕΥΡΟΛΟΓΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΥΚΟΛΑ ΑΝΤΙΠΛΗΠΤΗ Η’ ΕΡΜΗΝΕΥΕΤΑΙ ΩΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ  ΠΛΟΥΣΙΑ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΜΕ ΠΟΛΛΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΣΤΟ ΛΕΠΤΟ  ΠΡΟΣΤΙΘΕΝΤΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΥΛΛΑΒΕΣ Η’ ΦΡΑΣΕΙΣ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ, ΕΝΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΠΟΥ ΚΑΛΕΙΤΑΙ ΛΟΓΟΡΡΟΙΑ  ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΡΘΡΩΣΗ Η’ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΔΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ  ΔΕ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΝΑ ΕΝΟΧΛΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΦΑΣΙΚΗ ΤΟΥΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ

13 ΑΦΑΣΙΑ WERNICKE  ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ ΧΡΗΣΗ ΛΕΞΕΩΝ Κ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ: ΠΑΡΑΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ  ΠΑΡ’ ΟΛΑ ΑΥΤΑ Ο ΛΟΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΤΩΧΟΣ ΙΔΕΩΝ  ΣΥΧΝΕΣ ΠΑΡΑΦΑΣΙΕΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΤΥΠΩΝ  ΝΕΟΛΟΓΙΣΜΟΙ  ΜΕΓΑΛΗ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ  ΤΑΧΕΙΑ ΚΟΠΩΣΗ: ΚΑΤΑΝΟΟΥΝ ΣΥΧΝΑ ΚΑΠΟΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑΣ ΌΤΑΝ ΞΑΝΑΔΟΘΟΥΝ ΚΑΤ’ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΔΕ ΤΙΣ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ

14 ΑΦΑΣΙΑ WERNICKE  Η ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΠΟΙΚΙΛΛΕΙ ΣΕ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΘΜΟ  ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ Κ ΓΡΑΦΗ  ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

15  ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ  ΚΙΝΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ- LURIA, 1966  ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ- GOLDSTEIN  ΑΠΑΓΩΓΟΣ ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ- KERTESZ,1985  ΑΦΑΣΙΑ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ- KLEIST, 1934  ΑΦΑΣΙΑ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ-ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ- WARRINGTON & SHALLICE, 1969

16 ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ  ΚΑΛΗ ΕΚΦΡΑΣΗ  ΚΑΛΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ  ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ:  ΠΑΡΑΦΑΣΙΕΣ  ΚΑΛΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΣΤΗ ΣΙΩΠΗΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΑΛΛΑ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΗ ΦΩΝΑΧΤΗ  ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΣΤΗ ΓΡΑΦΗ Κ ΙΔΕΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ

17 ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ  Η ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΠΕΧΕΙΡΗΘΗ ΝΑ ΕΞΗΓΗΘΕΙ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ Α) ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΩΝ ΣΥΝΔΕΣΕΩΝ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ Β) ΛΕΚΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ

18 ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ  KATZ & GOODGLASS (1990)  ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΣΘΕΝΗ ΜΕ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΛΕΞΕΩΝ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΑΝ:  ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΙΣ ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ  ΠΡΟΤΕΙΝΑΝ ΝΑ ΚΑΛΕΙΤΑΙ ΒΑΘΙΑ ΑΦΑΣΙΑ  ΕΠΙΣΗΣ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΗ ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

19 ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ  Η ΡΟΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ ΕΥΚΟΛΗ, ΟΤΑΝ ΟΜΩΣ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΚΑΠΟΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ, ΔΙΑΚΟΠΤΕΤΑΙ  ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΣΟΥΝ ΣΩΣΤΕΣ ΑΠΌ ΜΗ ΣΩΣΤΕΣ ΛΕΞΕΙΣ  ΕΝΩ ΔΥΣΚΟΛΕΥΟΝΤΑΙ ΝΑ ΕΠΑΝΑΛΑΒΟΥΝ ΛΕΞΕΙΣ ΤΟΥ ΕΞΕΤΑΣΤΗ, ΤΙΣ ΙΔΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΤΙΣ ΠΑΡΑΓΟΥΝ ΣΤΟΝ ΑΥΘΟΡΜΗΤΟ ΛΟΓΟ  ΔΙΑΤΗΡΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ  ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΔΕ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΟΥΝ ΤΟ ΛΕΝΕ ΠΕΡΙΦΡΑΣΤΙΚΩΣ

20  ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ  Η ΙΔΕΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ ΕΊΝΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΠΑΝΤΟΤΕ ΠΑΡΟΥΣΑ  ΚΥΡΙΩΣ ΣΤΟΜΑΤΟΠΡΟΣΩΠΙΚΗ Κ ΑΚΡΩΝ

21 ΚΑΤΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ  ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΑΝΕΥΡΕΣΗΣ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ  ΑΜΝΗΣΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ  ΚΑΤΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ

22 ΚΑΤΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ  ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΤΟΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟ ΛΟΓΟ  ΓΕΝΙΚΩΣ ΚΑΛΗ ΡΟΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ  ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΕΚΑΣΤΟΤΕ ΒΑΘΜΟ

23 ΟΛΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ  ΜΗ ΕΥΦΡΑΔΗΣ ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ ΠΟΥ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ: ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗΣ ΣΕ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΛΕΞΕΩΝ, Η’ ΣΕ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ ΤΗΛΕΓΡΑΦΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ, ΒΡΑΔΕΙΑ ΚΑΙ ΚΟΠΙΩΔΗΣ  ΑΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ  ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΛΕΞΕΩΝ ΚΑΙ ΦΡΑΣΕΩΝ ΕΝΙΟΤΕ ΣΥΝΥΠΑΡΧΟΥΝ:  ΔΥΣΕΥΡΕΣΗ ΛΕΞΕΩΝ  ΗΜΙΠΑΡΕΣΗ ΚΑΙ ΟΜΩΝΥΜΟΣ ΗΜΙΑΝΟΨΙΑ  ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΕΠΙΤΕΛΕΣΗΣ ΕΠΙΔΕΞΙΩΝ ΚΙΝΗΣΕΩΝ  ΔΑΚΤΥΛΙΚΗ ΑΓΝΩΣΙΑ  ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΔΕΞΙΟΥ/ΑΡΙΣΤΕΡΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ  ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΩΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

24 ΔΙΑΦΛΟΙΪΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ  ΜΗ ΕΥΦΡΑΔΗΣ ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ ΠΟΥ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ: ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗΣ ΣΕ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΛΕΞΕΩΝ, Η’ ΣΕ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ ΤΗΛΕΓΡΑΦΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ, ΒΡΑΔΕΙΑ ΚΑΙ ΚΟΠΙΩΔΗΣ  ΣΧΕΤΙΚΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ ΕΝΙΟΤΕ ΣΥΝΥΠΑΡΧΟΥΝ:  ΗΧΟΛΑΛΙΑ  ΔΥΣΕΥΡΕΣΗ ΛΕΞΕΩΝ ΠΟΥ ΒΕΛΤΙΩΝΕΤΑΙ ΕΛΑΦΡΩΣ ΜΕ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ  ΗΜΙΠΑΡΕΣΗ  ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΠΙΤΕΛΕΣΗΣ ΕΠΙΔΕΞΙΩΝ ΚΙΝΗΣΕΩΝ  ΕΥΦΡΑΔΗΣ ΟΜΙΛΙΑ ΠΟΥ ΔΙΑΤΑΡΑΣΣΕΤΑΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΜΙΑΣ ΜΙΚΡΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ  ΣΧΕΤΙΚΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ  ΣΧΕΤΙΚΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ, ΑΛΛΑ ΜΕ ΜΙΑ ΛΕΞΗ

25 ΔΙΑΦΛΟΙΪΚΗ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΑΦΑΣΙΑ  ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΛΕΚΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ, ΠΡΟΦΟΡΙΚΩΝ Η’ ΓΡΑΠΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ  ΣΧΕΤΙΚΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ ΠΡΟΣΦΑΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ  ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΥΤΟΜΑΤΗΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΤΙΚΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗΣ ΠΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΑΠΌ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ:  ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΛΕΞΕΩΝ Η’ ΦΡΑΣΕΩΝ ΑΠΌ ΤΙΣ ΖΗΤΟΥΜΕΝΕΣ ΣΕ ΜΙΑ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ, ΠΑΡΑΦΑΣΙΕΣ, ΠΑΡΑΓΡΑΦΙΕΣ  ΝΕΟΛΟΓΙΣΜΟΙ, ΑΚΑΤΑΛΗΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ (JARGON)  ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΗ ΟΜΙΛΙΑ  ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ

26 ΜΙΚΤΗ ΔΙΑΦΛΟΙΪΚΗ ΑΦΑΣΙΑ  ΠΛΗΡΗΣ ΑΠΟΥΣΙΑ ΑΥΤΟΜΑΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗΣ  ΣΧΕΤΙΚΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ  ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

27 1. Αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια 2. Νεοπλάσματα 3. Υδροκέφαλος 4. Φλεγμονές και τοξικές ουσίες 5. Εξελισσόμενες νευρογενείς παθήσεις 6. Παθήσεις μεταβολισμού και διατροφής 7. Τραύμα 8. Άλλες (τοπική ατροφία του φλοιού, άνοιες, κ.λπ.

28  ΑΦΑΣΙΕΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΑ ΕΠΕΙΣΟΔΙΑ  ΜΕΣΗ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΑΡΤΗΡΙΑ (ΤΥΠΟΙ ΑΦΑΣΙΑΣ ΚΥΡΙΩΣ ΤΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ)  ΠΡΟΣΘΙΑ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΑΡΤΗΡΙΑ (ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΔΙΑΦΛΟΙΪΚΗ ΑΦΑΣΙΑ)  ΠΡΟΣΘΙΑ ΧΟΡΟΕΙΔΙΚΗ ΑΡΤΗΡΙΑ (ΑΦΑΣΙΑ ΥΠΟΦΛΟΙΩΔΟΥΣ ΤΥΠΟΥ)  ΠΡΟΣΘΙΑ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΑΡΤΗΡΙΑ (ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΔΙΑΦΛΟΙΪΚΗ ΑΦΑΣΙΑ)  ΕΝΔΟΚΡΑΝΙΟΣ ΑΙΜΟΡΡΑΓΙΑ (ΑΦΑΣΙΑ WERNICKE)

29 ΑΦΑΣΙΕΣ ΣΕ ΟΓΚΟΥΣ  ΑΝΟΜΙΑ  ΟΙ ΚΑΚΟΗΘΕΙΣ ΟΓΚΟΙ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΣΥΧΝΟΤΕΡΑ ΑΦΑΣΙΑ  ΑΝ ΚΑΙ Η ΑΦΑΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ, ΕΊΝΑΙ ΔΥΝΑΤΗ ΚΑΙ Η ΑΙΦΝΙΔΙΑ ΠΡΟΣΒΟΛΗ  Η ΑΦΑΣΙΑ BROCA ΚΑΙ Η ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ ΔΕΝ ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΝΤΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΠΟΤΕ.

30  ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΝΕΥΡΕΣΗΣ ΛΕΞΕΩΝ  ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΕΣ Η’ ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ  ΚΆΘΕ ΑΦΑΣΙΚΟΣ ΕΜΦΑΝΙΖΕΙ ΕΩΣ ΕΝΑ ΒΑΘΜΟ ΑΝΟΜΙΑ  ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΦΕΡΟΥΝ  Η ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΕΥΡΕΣΗΣ ΜΙΑΣ ΛΕΞΗΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΙΑΤΑΡΑΧΘΕΙ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΟΠΩΣ ΣΕ ΑΥΤΌ ΤΗΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ, ΤΗΣ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ Η’ ΤΗΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ

31  ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΚΥΡΙΩΣ ΜΕ ΒΛΑΒΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ BROCA

32  ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΡΟΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ  Ο ΟΜΙΛΩΝ ΧΑΝΕΙ ΛΕΞΕΙΣ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΒΡΕΙ  ΕΝΟΧΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΤΟ ΚΑΤΩ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΚΡΟΤΑΦΙΚΟΥ ΛΟΒΟΥ

33  ΌΧΙ ΜΟΝΟ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ ΔΕ ΒΡΙΣΚΕΙ ΤΗ ΛΕΞΗ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΔΥΝΑΤΕΙ ΝΑ ΔΕΙΞΕΙ ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΔΙΝΕΤΑΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ  ΕΝΟΧΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΒΛΑΒΗ ΤΗΣ ΓΩΝΙΩΔΟΥΣ ΕΛΙΚΑΣ

34  ΑΦΟΡΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΛΕΞΩΝ  Π.Χ. ΛΕΞΑΜΝΗΣΙΑ ΧΡΩΜΑΤΩΝ  GOUDGLASS ΚΑΙ ΣΥΝ. (1966) ΠΕΡΙΕΓΡΑΨΑΝ 4 ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΟΥ ΕΊΝΑΙ ΣΥΧΝΟΤΕΡΕΣ ΟΙ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΑΥΤΈΣ: ΓΡΑΜΜΑΤΑ, ΑΡΙΘΜΟΙ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ, ΧΡΩΜΑΤΑ  WARRINGTON (1981): ΑΦΟΡΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΛΕΞΕΙΣ ΜΕ ΑΦΗΡΗΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΜΕ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ

35  ΠΛΗΡΗ ΑΠΩΛΕΙΑ ΦΩΝΗΣ  ΕΚΛΕΚΤΙΚΗ ΑΛΑΛΙΑ: ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΠΟΥ ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ. ΜΙΛΑ ΣΕ ΦΙΛΟΥΣ ΚΑΙ ΓΝΩΣΤΟΥΣ Η’ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΑΛΛΑ ΌΧΙ ΣΕ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ Η ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΔΕ ΓΝΩΡΙΖΕΙ  ΨΥΧΟΓΕΝΗΣ ΑΛΑΛΙΑ: ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΣΕ ΥΣΤΕΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΕ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΣΥΧΝΑ ΚΑΠΟΙΟ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟ ΥΠΟΣΤΡΩΜΑ  ΑΦΗΜΙΑ: ΤΟ ΑΤΟΜΟ ΕΧΕΙ ΑΡΧΙΚΩΣ ΑΛΑΛΙΑ ΜΕ ΚΑΛΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ ΑΛΛΑ ΜΕΤΑ ΑΠΌ ΜΕΡΙΚΕΣ ΗΜΕΡΕΣ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΤΑΙ ΑΠΌ ΥΠΟΦΩΝΙΑ ΚΑΙ ΔΥΣΠΡΟΣΩΔΙΑ

36  ΒΡΑΔΕΙΑ, ΚΟΠΙΩΔΗΣ ΚΑΙ ΚΑΚΩΣ ΤΟΝΙΣΜΕΝΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ

37  ΑΚΟΥΣΙΑ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ Η’ ΤΗΣ ΦΡΑΣΗΣ ΚΑΤΆ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ.  ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΣΕ ΠΟΛΛΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ (ΣΧΙΖΟΦΡΕΝΕΙΑ, ΑΝΟΪΚΑ ΣΥΝΔΡΟΜΑ ΣΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΤΑΔΙΑ, ΕΠΙΛΗΨΙΑ)  ΕΧΕΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΧΘΕΙ ΠΩΣ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΣΕ ΑΜΦΟΤΕΡΟΠΛΕΥΡΗ ΒΛΑΒΗ ΤΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΓΑΓΓΛΙΩΝ΄Η’ ΤΟΥ ΔΕΞΙΟΥ ΗΜΙΣΦΑΙΡΙΟΥ

38  ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΛΕΞΕΙΣ Η’ ΦΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΤΟΥ ΛΕΝΕ.

39  ΕΊΝΑΙ Η ΤΑΣΗ ΝΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ ΤΗ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΥΛΛΑΒΗ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ ΠΟΥ ΛΕΕΙ  ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΣΕ ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΑ ΑΝΟΪΚΑ ΣΥΝΔΡΟΜΑ

40  ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΗ ΝΑ ΕΚΤΕΛΕΣΕΙ ΕΚΟΥΣΙΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΤΟΜΑΤΟΣ  ΠΡΟΣΒΑΛΛΕΙ ΤΙΣ ΕΚΟΥΣΙΕΣ ΜΟΝΟ ΚΙΝΗΣΕΙΣ, ΚΑΙ ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΤΙΣ ΑΥΤΟΜΑΤΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ

41  ΟΤΑΝ Η ΕΚΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΧΩΡΙΣ ΌΜΩΣ ΝΑ ΕΊΝΑΙ ΠΛΗΡΗΣ, ΤΟΤΕ ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΛΕΚΤΙΚΕΣ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΙΕΣ.  ΣΥΛΛΑΒΕΣ Η’ ΛΕΞΕΙΣ ΠΟΥ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ ΚΆΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΘΕΙ  ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΧΩΡΙΣ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ  ΒΑΣΙΚΟ ΓΝΩΡΙΣΜΑ: ΕΙΝΑΙ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΚΟΥΣΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΦΕΡΟΝΤΑΙ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΘΕΙ

42  ΤΗΛΕΓΡΑΦΙΚΟ ΣΤΥΛ  ΜΟΙΑΖΕΙ ΜΕ ΑΥΤΟ ΚΑΤΆ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΑΘΑΙΝΕΙ ΝΑ ΜΙΛΑΕΙ

43  ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΜΙΑΣ ΛΕΞΗΣ ΑΠΟ ΆΛΛΗ Η’ ΠΑΡΑΠΟΙΗΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΑ ΜΙΑΣ ΛΕΞΗΣ Η ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΣΕ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΑΡΘΡΩΣΗΣ  ΦΩΝΗΤΙΚΕΣ: ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΗ ΦΩΝΗΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ (ΑΡΧΗ, ΜΕΣΟ, ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ Η’ ΕΊΝΑΙ ΠΛΗΡΗΣ ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΝΑ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΝΕΟΛΟΓΙΣΜΟΣ Π.Χ. ΧΩΜΑ- ΚΡΟΜΑ, ΜΗΛΟ-ΠΥΛΟ)  ΝΟΗΤΙΚΕΣ: ΛΕΞΕΙΣ ΜΕ ΑΛΛΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΑΠΟ ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΕΙ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ. ΦΩΝΗΤΙΚΗ ΟΜΟΙΟΤΗΤΑ (ΜΟΛΥΒΙ-ΚΑΛΥΒΙ), ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ (ΜΟΛΥΒΙ-ΣΤΥΛΟ), Η’ ΚΑΝΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΔΥΟ (ΚΛΕΙΔΙ- ΔΕΝΤΡΟ)

44  ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΝΤΑΙ ΑΠΌ ΠΡΟΦΟΟΡΑ ΛΕΞΕΩΝ, ΣΥΛΛΑΒΩΝ Η’ ΑΚΑΤΑΛΗΠΤΩΝ ΦΡΑΣΕΩΝ ΧΩΡΙΣ ΜΕΣΟΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ ΗΡΕΜΙΑΣ, ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ ΤΕΛΕΙΩΣ ΑΚΑΤΑΛΗΠΤΟΣ  Ο ΑΣΘΕΝΗΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ ΤΟΥ  ΕΚΝΕΥΡΙΖΕΤΑΙ ΟΤΑΝ ΔΕ ΤΟΝ ΚΑΤΑΝΟΟΥΝ  Η ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΑ ΚΑΛΗ-ΕΚΠΛΗΣΣΕΤΑΙ ΌΤΑΝ ΑΚΟΥΕΙ ΤΗ ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΗ  Η ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΔΕ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΕΞΗΓΗΘΕΙ ΜΕ ΈΝΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ

45  ΙΔΕΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ  ΙΔΕΑΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ  ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ  ΕΝΝΟΙΛΟΓΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ

46 ΙΔΕΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ  ΑΦΟΡΑ ΑΠΛΕΣ ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ  ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΥΡΙΩΣ ΣΥΜΒΟΛΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ (ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ, ΑΠΕΙΛΗ) Η’ ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΛΙΚΕΣ (ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΣ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ), ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΕΣ ΜΕ ΝΟΕΡΗ ΧΡΗΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ (ΚΑΡΦΩΜΑ ΕΝΌΣ ΚΑΡΦΙΟΥ ΜΕ ΣΦΥΡΙ, ΑΝΑΚΑΤΕΜΑ ΣΟΥΠΑΣ), ΜΙΜΗΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΣΗΜΑΣΙΑ (ΣΧΕΔΙΑ ΜΕ ΤΑ ΔΑΧΤΥΛΑ, ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΟΧΤΩ, ΚΥΚΛΟΥ)

47 ΙΔΕΑΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ  ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΩΝ ΔΙΑΔΟΧΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΡΜΟΝΙΚΩΝ ΚΙΝΗΣΕΩΝ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΠΟΛΥΠΛΟΚΗ ΠΡΑΞΗ Π.Χ. ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΕΝΑ ΚΟΡΔΟΝΙ ΚΑΙ ΧΑΡΤΙ ΚΑΙ ΝΑ ΔΕΣΕΙ ΈΝΑ ΚΟΥΤΙ  ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ ΣΕ ΘΕΣΗ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ ΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΕΙ ΈΝΑ ΣΧΕΔΙΟ ΕΠΙΤΕΛΕΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΑΥΤΩΝ  Η ΙΔΕΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ ΑΦΟΡΑ ΤΙΣ ΑΠΛΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΕΝΏ Η ΙΔΕΑΚΗ ΤΙΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ.

48 ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ  ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΗ ΝΑ ΕΠΙΤΕΛΕΣΕΙ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΑΠΛΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΟΠΩΣ ΝΑ ΖΩΓΡΑΦΙΣΕΙ ΕΝΑ ΑΠΛΟ ΣΧΕΔΙΟ  ΑΛΛΟΤΕ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΚΑΠΩΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ, Π.Χ. ΣΧΕΔΙΟ ΕΝΌΣ ΣΠΙΤΙΟΥ

49 ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ  ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΑΠΌ ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΝΟΗΤΙΚΗΣ ΣΥΛΛΗΨΗΣ ΤΗΣ ΖΗΤΟΥΜΕΝΗΣ ΠΡΑΞΗΣ  OCHIRA ΚΑΙ ΣΥΝ. (1992): 4 ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΤΥΠΟΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΕΙΡΙΣΜΟ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ: 1) ΣΧΕΣΗ ΔΡΑΣΗΣ-ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ: ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΚΑΤΣΑΒΙΔΙ 2) ΣΧΕΣΗ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ-ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ: ΣΦΥΡΙ ΚΑΙ ΚΑΡΦΩΜΑ ΚΑΡΦΙΩΝ 3) ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΓΝΩΣΗ: ΠΕΤΡΑ ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΤΟ ΣΦΥΡΙ 4) ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΕΝΌΣ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ: ΈΝΑ ΣΥΡΜΑ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΙ ΜΙΑ ΚΛΕΙΔΑΡΙΑ

50  ΟΠΤΙΚΕΣ ΑΓΝΩΣΙΕΣ  ΑΚΟΥΣΤΙΚΕΣ ΑΓΝΩΣΙΕΣ  ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ  ΣΩΜΑΤΟΓΝΩΣΙΕΣ

51  ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΟΠΤΙΚΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ  ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΤΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ  ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ  ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ  ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ  ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΤΩΝ ΧΡΩΜΑΤΩΝ

52  ΑΓΝΩΣΙΑ ΤΩΝ ΘΟΡΥΒΩΝ  ΑΓΝΩΣΙΑ ΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ  ΛΕΚΤΙΚΗ ΑΓΝΩΣΙΑ

53 ΑΦΑΣΙΑΑΝΟΙΑ Ξαφνική εκδήλωσηΑργή εκδήλωση Βλάβη στο αριστερό ημισφαίριοΑμφίπλευρη εκδήλωση Τοπική εγκεφαλική βλάβηΔιάχυτη βλάβη εγκεφάλου Διάθεση κανονική αν και παρατηρείται κατάθλιψη και νευρικότητα Ίσως να είναι δύσθυμος, ανήσυχος και απομονωμένος Μη λεκτικές γνωστικές είναι άθικτεςΕλαφρή μέχρι σοβαρή βλάβη γνωστικών λειτουργιών Οι περισσότερες λειτουργίες μνήμης είναι άθικτες Η μνήμη παρουσιάζει βλάβη συνήθως σοβαρή Γενικά σχετικός, κοινωνικός και οργανωμένος Συχνά άσχετος, μη κοινωνικός και ανοργάνωτος

54 ΑΦΑΣΙΑΑΝΟΙΑ Παρουσιάζουν βλάβες ταυτόχρονα οι σημασιολογικές, συντακτικές και φωνολογικές λειτουργίες Εξέλιξη στην επιδείνωση από σημασιολογική, στη συντακτική και μετά στη φωνολογική λειτουργία Με ροή ή χωρίς ροή λόγουΡοή λόγου μέχρι περαιτέρω επιδείνωση Γνωστικά ικανός και προσανατολισμός σε χρόνο και τόπο Γνωστική σύγχυση και αποπροσανατολισμένος σε τόπο και χρόνο Προσανατολισμένος στον εαυτό τουΑποπροσανατολισμένος στον εαυτό του Καλύτερη δυνατότητα στις δοκιμασίες χώρου και λεκτικής αναγνώρισης Δυσκολία στις δοκιμασίες χώρου και λεκτικής αναγνώρισης Καλύτερη δυνατότητα να λέει ιστορίεςΦτωχή δυνατότητα να λέει ιστορίες Καλύτερη περιγραφή αντικειμένωνΦτωχή περιγραφή αντικειμένων Καλύτερη δυνατότητα ήσυχης ανάγνωσηςΦτωχή δυνατότητα της ήσυχης ανάγνωσης Καλύτερη μίμηση εκφράσεων προσώπου Καλύτερη δυνατότητα ζωγραφικής Φτωχή μίμηση εκφράσεων προσώπου Φτωχή δυνατότητα ζωγραφικής

55 ΑΦΑΣΙΑΑΠΡΑΞΙΑ Νευρογενές πρόβλημα λόγουΝευρογενές πρόβλημα ομιλίας Οι αρθρωτικές κινήσεις αναζήτησης δεν είναι σημαντικές Οι αρθρωτικές κινήσεις αναζήτησης είναι σημαντικές Λάθη άρθρωσης λιγότερο μεταβλητά, πιο πολύ σταθερά Λάθη άρθρωσης πολύ μεταβλητά, και μη σταθερά Βλάβη στην ακουστική αντίληψηΓενικά, καλή αντίληψη Πρόβλημα προσωδίας μη κυρίαρχοΠρόβλημα προσωδίας κυρίαρχο Δυσκολία στην εκκίνηση φράσεων λιγότερο σοβαρή Δυσκολία στην εκκίνηση φράσεων έντονη Παράλειψη λειτουργικών λέξεωνΜη παράλειψη λειτουργικών λέξεων Προβλήματα κατονομασίας Απραξία άκρου ή στοματική μη κυρίαρχα Δεν παρουσιάζει προβλήματα κατονομασίας Απραξία άκρου ή στοματική, και τα δύο κυρίαρχα

56 ΑΦΑΣΙΑΔΥΣΑΡΘΡΙΑ Νευρογενές πρόβλημα λόγουΝευρογενές πρόβλημα ομιλίας Το πρόβλημα λόγου δεν είναι εξαιτίας μυϊκής αδυναμίας Το πρόβλημα λόγου είναι εξαιτίας μυϊκής αδυναμίας Μη σταθερά λάθη άρθρωσηςΣταθερά λάθη άρθρωσης Η καταληπτότητα σχετίζεται καθαρά με το ρυθμός ομιλίας Η καταληπτότητα δε σχετίζεται καθαρά με τον ρυθμό ομιλίας Προβλήματα αναπνοής δε σχετίζονται με την ομιλίας Προβλήματα αναπνοής σχετίζονται με την παραγωγή ομιλίας Προβλήματα φώνησης μη σημαντικάΠροβλήματα φώνησης ίσως να είναι σημαντικά Προβλήματα αντήχησης μη σημαντικάΠροβλήματα αντήχησης σημαντικά Διαταραχές προσωδίας μη κύριεςΔιαταραχές προσωδίας ίσως να είναι κύριες Μη κανονική ποιότητα φωνής μη σημαντικήΜη κανονική ποιότητα φωνής ίσως να είναι σημαντική Μη κανονικός επιτονισμός μη σημαντικόςΜη κανονικός επιτονισμός ίσως να είναι σημαντικός


Κατέβασμα ppt "ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΑΣΙΑ;  Η ΑΦΑΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΝΟΣ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΟΥ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟΥ Η’ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗΣ ΒΛΑΒΗΣ, ΚΑΙ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΗΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΕΝΟΣ ΑΤΟΜΟΥ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google