Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΘΕΜΑ:Η ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑΡΧΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΘΕΜΑ:Η ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑΡΧΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΘΕΜΑ:Η ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑΡΧΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ:ΓΚΑΡΑΒΕΛΟΥ ΜΑΡΙΑ ΑΕΜ 7831 ΚΙΑΦΑ ΣΤΕΛΛΑ ΑΕΜ 7146 ΜΑΘΗΜΑ:ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΤ’

2 ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ:ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΑΝΤΙΣΤΑΘΗΚΑΝ ΣΤΗ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ;ΑΝ ΝΑΙ, ΠΟΙΕΣ ΗΤΑΝ ΟΙ ΚΥΡΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ;

3 Το μάθημα απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες της Ε’ δημοτικού
Απαιτούμενος διδακτικός χρόνος :12 ώρες

4 ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Α)ΔΗΛΩΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
-Να προσεγγίσουν ιστορικά την περίοδο την περίοδο της δικτατορίας -Να γνωρίσουν τα παιδιά τους τρόπους και τα μέσα που χρησιμοποίησαν οι Έλληνες πολίτες προκειμένου να αντισταθούν στη δικτατορία. -Να μάθουν τα παιδιά ποιές συγκεκριμένες ομάδες έλαβαν δράση στην αντίσταση καθώς και ποιά σημαντικά πρόσωπα διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο. -Να πληροφορηθούν τα παιδιά σχετικά με τον τρόπο γραφής και το περιεχόμενο των αντιστασιακών μηνυμάτων. -Να κατανοήσουν τους λόγους για τους οποίους οι Έλληνες πολίτες αντέδρασαν στο καθεστώς της δικτατορίας.

5 Β)ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
-Να μάθουν τα παιδιά να κρίνουν την αντικειμενικότητα και την υποκειμενικότητα των ιστορικών πηγών. -Να αποκτήσουν τα παιδιά κριτικό και επιστημονικό τρόπο προσέγγισης της γνώσης. -Να κατανοήσουν την έννοια της εμπρόθετης λειτουργίας της πηγής. (δηλαδή την πρόθεση του δημιουργού) -Να έρθουν σε επαφή τόσο με αφηγηματικές όσο και με πολυτροπικές πηγές. -Να κάνουν υποθέσεις ,να συγκρίνουν και να εξάγουν συμπεράσματα.

6 Γ)ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΣΤΟΙΧΟΙ
Εξοικείωση των παιδιών με τις εξής έννοιες: Αντίσταση, Δικτατορία Δ) Προσδοκώμενες στάσεις και αντιλήψεις -Καλλιέργεια ενεργών και ευαισθητοποιημένων πολιτών απέναντι στην υπεράσπιση των κοινωνικών δικαιωμάτων -Αναγνώριση της αξίας των πηγών για την ολόπλευρη και αντικειμενική γνώση της ιστορίας. -Να αποκτήσουν δημοκρατική συνείδηση και να μάθουν να υπερασπίζονται το δημοκρατικό πολίτευμα.

7 ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ Η δικτατορία των συνταγματαρχών ή Χούντα των συνταγματαρχών ή Χούντα, έλαβε χώρα στον ελλαδικό χώρο για 7 ολόκληρα χρόνια ( ).Οι δικτάτορες κατέλυσαν το δημοκρατικό πολίτευμα της χώρας και επέβαλαν στους Έλληνες μια σειρά από αυταρχικά μέτρα. Αντέδρασαν οι Έλληνες πολίτες; Αν ναι, με ποιόν τρόπο;

8 ΠΗΓΗ ΠΗΓΗ 2 Στις 21 Απριλίου 1967 ο Γεώργιος Παπαδόπουλος «έβαλε την Ελλάδα στο γύψο», ξεκινώντας μία επταετία κατά οποία η στρατιωτική δικτατορία θα καταργούσε όλες τις πολιτικές ελευθερίες και οι φυλακίσεις, τα βασανιστήρια και οι εξορίες θα γινόταν καθημερινό φαινόμενο για κάθε Έλληνα. Αποκορύφωμα της αντίστασης ενάντια στη χούντα θεωρείται το πολυτεχνείο. Η κατάληψη της Νομικής του πανεπιστημίου Αθηνών του Μάρτη του 1973 και η εξέγερση του πολυτεχνείου το Νοέμβριο του 1973 έσπασε το «γύψο» φόβου που είχε αιχμαλωτίσει τους Έλληνες, συνετέλεσαν, εν μέρει, στην πτώση της δικτατορίας και στην επιστροφή στη δημοκρατία, κυρίως δίνοντας ελπίδα στο λαό. ΝΟΜΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΘΗΝΩΝ Χούντα-ομάδα συνήθ. στρατιωτικών, που καταλαμβάνει βίαια την πολιτική εξουσία και που τη διατηρεί με καταπιεστικά και τρομοκρατικά μέσα.

9 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: -Τι συνέβη στις 21 Απριλίου του 1967; -Που συνέβηκε αυτό το γεγονός; -Πότε έγινε η κατάληψη της Νομικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και πότε η εξέγερση του Πολυτεχνείου; -Ποια σχολή βλέπετε στην εικόνα;

10 ΠΗΓΗ ΠΗΓΗ 4 Παρά τις πολλές παραχωρήσεις της κυβέρνησης σε αρκετά θεσμικού χαρακτήρα φοιτητικά αιτήματα, το νεοδιαμορφούμενο φοιτητικό κίνημα ζητούσε διαρκώς περισσότερα. Αφορμή, δε, της οριστικής ρήξης υπήρξε η κυβερνητική απόφαση περι, διεξαγωγής «ελεύθερων εκλογών» στα πανεπιστήμια για ανάδειξη φοιτητικών εκπροσώπων τον επόμενο Φεβρουάριο, ενώ οι φοιτητές ζητούσαν την άμεση διεξαγωγή τους. Μετά, λοιπόν, από αρκετές μικροεξεγέρσεις σε διάφορες σχολές και ιδίως στο προαύλιο του Πολυτεχνείου κατά τις πρώτες ημέρες του Νοεμβρίου, στις 14 αυτού του μήνα, και αμέσως μετά την ανακοίνωση της οριστικής κυβέρνητικής απόφασης για διεξαγωγή φοιτητικών εκλογών μόνο στις 15 Φεβρουαρίου του 1974, αρκετές εκατοντάδες οργανωμένων ως επί το πλείστον φοιτητών κατέλαβαν το Πολυτεχνείο. «Ιστορία του Ελληνικού έθνους», ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ ΣΕΛ. 281 ΠΗΓΗ 5

11 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: -Τι βλέπετε στις παραπάνω εικόνες; -Τι γράφουν πάνω στο φορτηγό; --Ποια ήταν η αφορμή της οριστικής ρήξης μεταξύ της κυβέρνησης και των φοιτητών;

12 Η κατάσταση ταχύτατα έγινε εύφλεκτη και ανεξέλεγκτη με τη μαζική προσέλευση στον χώρο του Πολυτεχνείου αρχικά οικοδόμων και αγροτών από τα Μέγαρα που βρίσκονταν στην Αθήνα διαμαρτυρόμενοι για απαλλοτριώσεις κτημάτων τους χάριν της δημιουργίας στην περιοχή του διυλιστηρίου των επιχειρήσεων Ωνάση. Στη συνέχεια δεν άργησε να δημιουργηθεί γενικότερο κλίμα εξέγερσης, με τη συγκέντρωση στους γύρω από το Πολυτεχνείο χώρους ευρύτατων λαϊκών στρωμάτων κάθε κοινωνικής προέλευσης, που διαδήλωναν τη συμπαράστασή τους στους έγκλειστους στους φοιτητές. «Ιστορία του Ελληνικού έθνους», ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ ΣΕΛ. 282 ΠΗΓΗ 6

13 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: -Για ποιο λόγο διαμαρτύρονταν οι οικοδόμοι και οι αγρότες; -Ποιοι συμπαραστεκόταν στους έγκλειστους φοιτητές;

14 ΠΗΓΗ 7 ΠΗΓΗ 8 http://egpaid.blogspot.com/2008/11/1973.html
ΠΗΓΗ ΠΗΓΗ 8 Στις 14 Νοεμβρίου 1973 φοιτητές του Πολυτεχνείου αποφάσισαν αποχή από τα μαθήματα και άρχισαν διαδηλώσεις εναντίον του στρατιωτικού καθεστώτος. Καθώς οι αρχές παρακολουθούσαν αμέτοχες, οι φοιτητές που αυτοαποκαλούνταν «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι», οχυρώθηκαν μέσα στο κτίριο της σχολής επί της οδού Πατησίων και ξεκίνησαν τη λειτουργία του ανεξάρτητου ραδιοφωνικού σταθμού του Πολυτεχνείου. Ο πομπός κατασκευάστηκε μέσα σε λίγες ώρες στα εργαστήρια της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών από τον Γιώργο Κυρλάκη. Το, πλέον ιστορικό, μήνυμά τους ήταν: «Εδώ Πολυτεχνείο! Λαέ της Ελλάδας το Πολυτεχνείο είναι σημαιοφόρος του αγώνα μας, του αγώνα σας, του κοινού αγώνα μας ενάντια στη δικτατορία και για την Δημοκρατία». Εκφωνητές του σταθμού ήταν η Μαρία Δαμανάκη, ο Δημήτρης Παπαχρήστος και ο Μίλτος Χαραλαμπίδης.

15 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: -Που κατασκευάστηκε ο ραδιοφωνικός πομπός και ποιο ήταν το μήνυμα που ήθελαν να περάσουν; -Ποιοί ήταν οι εκφωνητές του ραδιοφωνικού σταθμού; -Ποιός είναι ο δημιουργός της πηγής; Πως κρίνετε την παραπάνω πηγή;

16 ΠΗΓΗ 9 Στις 3 π.μ. της 17ης Νοεμβρίου αποφασίζεται από την μεταβατική κυβέρνηση η επέμβαση του στρατού και ένα από τα τρία άρματα μάχης που είχαν παραταχθεί έξω από τη σχολή, γκρεμίζει την κεντρική πύλη. Όπως φαίνεται και στο ιστορικό φιλμ που τράβηξε παράνομα Ολλανδός δημοσιογράφος, το άρμα μάχης AMX 30 έριξε την σιδερένια πύλη τη στιγμή που επάνω βρίσκονταν ακόμα φοιτητές. Ο σταθμός του Πολυτεχνείου έκανε εκκλήσεις στους στρατιώτες να αψηφήσουν τις εντολές των ανωτέρων τους και στη συνέχεια ο εκφωνητής απήγγειλε τον Ελληνικό Εθνικό Ύμνο. Η μετάδοση διακόπηκε με την είσοδο του άρματος στον χώρο της σχολής. Οι φοιτητές βλέποντας το άρμα μάχης να εισβάλλει, ακολουθούμενο από ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις, ρίχνουν την πόρτα του Πολυτεχνείου στην οδό Στουρνάρη και αρχίζουν να εξέρχονται μαζικά. Οι αστυνομικές δυνάμεις επιτίθενται στους φοιτητές, την έξοδο των οποίων αποφασίζουν (σύμφωνα και με το πόρισμα του εισαγγελέα Τσεβά) να περιφρουρήσουν κάποιοι από τους στρατιώτες που βρίσκονταν στην περιοχή, οι οποίοι σε ορισμένες περιπτώσεις επενέβησαν και εναντίον των αστυνομικών που βιαιοπραγούσαν στους φοιτητές. Πολλοί φοιτητές βρίσκουν καταφύγιο σε γειτονικές πολυκατοικίες. Ελεύθεροι σκοπευτές της αστυνομίας ανοίγουν πυρ από γειτονικές ταράτσες, ενώ άνδρες της ΚΥΠ καταδιώκουν τους εξεγερθέντες.

17 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Να μελετήσετε την παραπάνω πηγή και να συζητήσετε στην τάξη τις πληροφορίες που σας δίνει για τα γεγονότα της 17ης Νοεμβρίου.

18 ΠΗΓΗ 10

19 ΠΗΓΗ 11

20 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Τι βλέπετε στις εικόνες 10,11;
Ποια συναισθήματα σας προκαλούν;

21 ΠΗΓΗ 12 Οι νεκροί του Πολυτεχνείου Στρατιώτες και αστυνομικοί έβαλαν με πραγματικά πυρά κατά πολιτών μέχρι και την επόμενη μέρα, με συνέπεια αρκετούς θανάτους […] Η πρώτη επίσημη καταγραφή τον Οκτώβριο του 1974, από τον εισαγγελέα Δημήτρη Τσεβά, εντόπισε 18 επίσημους ή πλήρως βεβαιωθέντες νεκρούς και 16 άγνωστους "βασίμως προκύπτοντες».Ένα χρόνο αργότερα ο αντιεισαγγελέας εφετών Ιωάννης Ζαγκίνης έκανε λόγο για 23 νεκρούς, ενώ κατά τη διάρκεια της δίκης που ακολούθησε προστέθηκε ακόμη ένας. Οι πρώτες (δημοσιογραφικές) προσπάθειες για την καταγραφή των γεγονότων μιλούσαν για 59 νεκρούς ή και 79 θύματα, με βάση τον κατάλογο Γεωργούλα. Σύμφωνα με έρευνα του διευθυντή του Εθνικού ιδρύματος ερευνών, Λεωνίδα Καλλιβρετάκη το 2003, ο αριθμός των επωνύμων νεκρών ανέρχεται σε 23, ενώ αυτός των νεκρών αγνώστων στοιχείων σε 16. Ο Χρήστος Λάζος υποστηρίζει ότι οι νεκροί είναι 83 και ίσως περισσότεροι. […] Κατά τη δίκη των υπευθύνων της χούντας υπήρξαν μαρτυρίες για τον θάνατο πολλών πολιτών κατά τη διάρκεια της εξέγερσης. Τέλος χιλιάδες σύμφωνα με εκτιμήσεις ήταν οι τραυματίες πολίτες.

22 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: -Πόσοι ήταν οι νεκροί και οι τραυματίες σύμφωνα με την πηγή; -Σύμφωνα με τα δεδομένα της πηγής πιστεύετε ότι ήταν επιτυχής η εξέγερση των φοιτητών;

23 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Να κατατάξετε τις πηγές 1,3,6,7,9,12 σε πρωτογενείς και δευτερογενείς. ΠΡΩΤΟΓΕΝΗΣ: Είναι η πηγή που δημιουργείται ταυτόχρονα με τα γεγονότα στα οποία αναφέρεται. ΔΕΥΤΕΡΟΓΕΝΗΣ: Είναι η πηγή που δημιουργείται μετά από τα γεγονότα στα οποία αναφέρεται.

24 ΕΙΔΟΣ ΠΗΓΗΣ ΠΗΓΕΣ Πρωτογενής δευτερογενής

25 ΠΗΓΗ 13 Το πολυτεχνείο μέσα από την Εφημερίδα Μακεδονία 17/11/1973

26 ΠΗΓΗ 14

27 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: -Τι απεικονίζουν τα εξώφυλλα της εφημερίδας Μακεδονία; -Μπορείτε να περιγράψετε το κλίμα της εποχής μέσα από τις φράσεις των πρωτοσέλιδων;

28 ΒΙΝΤΕΟ:ΦΟΡΟΣ ΤΙΜΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ.
ΠΗΓΗ 15 ΒΙΝΤΕΟ:ΦΟΡΟΣ ΤΙΜΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ.

29 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Αφού δείτε το βίντεο να σκεφτείτε αν ο τίτλος είναι κατάλληλος και γιατί χρησιμοποιείται η φράση «φόρος τιμής».

30 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Χωριστείτε σε 2 ομάδες
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Χωριστείτε σε 2 ομάδες. Η μία ομάδα είναι δημοσιογράφοι και η άλλη φοιτητές που έχουν ζήσει τα γεγονότα του Η ομάδα που θα υποδυθεί τους δημοσιογράφους θα πρέπει να διατυπώσει κάποιες ερωτήσεις ώστε να πάρει συνέντευξη από την ομάδα που υποδύεται τους φοιτητές.

31 ΤΟ ΑΝΤΙΔΙΚΤΑΤΟΡΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΤΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ

32 Το αντιδικτατορικό κίνημα στο πολεμικό ναυτικό ΠΗΓΗ 16
Το αντιδικτατορικό κίνημα στο πολεμικό ναυτικό ΠΗΓΗ 16

33 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 1) Σε ποιο σώμα επρόκειτο να ενταχθούν οι νέοι που εκπαιδεύονταν; 2)Τι είδους εκπαίδευση τους παρεχόταν; 3)Ποιές ήταν οι θέσεις τους απέναντι στη χούντα; 4)Τι παρατηρείτε σχετικά με το φύλλο των νέων που εκπαιδεύονταν; Σήμερα ισχύει αυτό;

34 5)Αποτελούν οι μαρτυρίες των ατόμων αντικειμενική πηγή πληροφόρησης;
6)Η παραπάνω πηγή μπορεί να θεωρηθεί πρωτογενής ή δευτερογενής; Σημείωση: Πρωτογενείς πηγές: παρουσιάζουν πληροφορίες ή δεδομένα, και περιλαμβάνουν αρχαιολογικά ευρήματα, φωτογραφίες, ιστορικά ντοκουμέντα όπως ημερολόγια, απογραφές, δημόσια έγγραφα ή συνεντεύξεις, αποτελέσματα ερευνών, αρχεία μελετών. Δευτερογενείς πηγές παρουσιάζουν γενικεύσεις, αναλύσεις, συνθέσεις, ερμηνείες ή εκτιμήσεις δεδομένων ή πληροφοριών.

35 Γράψε ένα άρθρο στην εφημερίδα του σχολείου σου παρουσιάζοντας τον τρόπο που οι συνταγματάρχες συμπεριφέρονταν στους αντιστασιαστές του πολεμικού ναυτικού, και συγκρίνοντας τον με τις σύγχρονες θέσεις υπέρ των δικαιωμάτων των ανθρώπων και κατά της χρήσης βίας. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

36 ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ,ΑΝΤΑΡΣΙΑ Α/Τ ΒΕΛΟΣ
ΠΗΓΗ 17 ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ,ΑΝΤΑΡΣΙΑ Α/Τ ΒΕΛΟΣ

37 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 1)Ποια θεωρείτε πως ήταν η σημασία της ενημέρωσης όσο το δυνατών περισσότερων Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης σχετικά με την είσοδο του Βέλους στην Ιταλία; 2)Ποια ήταν η στάση των ιταλικών μέσων ενημέρωσης και τι διαστάσεις έδωσαν στο κίνημα του ναυτικού; 3)Ποιες οι αντιδράσεις των συνταγματαρχών στην Αθήνα μόλις πληροφορήθηκαν για αυτή την ενέργεια;

38 ΠΗΓΗ 18 ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΛΕΓΟΜΕΝΩΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΙΑΣΤΩΝ-ΧΟΥΝΤΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΡΙΑ

39 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1
1)Ποια η θέση της γυναίκας του Σ. Μουστακαλή; 2)Τι δήλωναν οι συνταγματάρχες; Να γίνει σύγκριση των δυο απόψεων.

40 «Η δύναμη επιβάλλεται δια παντός τρόπου. Ότι δε λύνεται, κόβεται.»
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 Σχολιάστε το λόγια του Σ. Παττακού: «Η δύναμη επιβάλλεται δια παντός τρόπου. Ότι δε λύνεται, κόβεται.» Ποιες διαφορές μπορείτε να βρείτε ανάμεσα στις στάσεις των εκπροσώπων της χούντας και στο σημερινό δημοκρατικό πολίτευμα;

41 ΠΗΓΗ 19 ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ

42 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 1)Τι ηλικίες βλέπετε στην πρώτη και στη δεύτερη εικόνα;
2)Βρές τις διαφορές και τις ομοιότητες ανάμεσα στις δυο φωτογραφίες. ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

43 ΠΗΓΗ 20

44 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Ποιος είναι ο τίτλος του άρθρου;
Σύμφωνα με το άρθρο, ποιο ήταν το αρχικό σχέδιο του πληρώματος του Α/Τ Βέλος ; Αν αποτύγχαναν ο στόλος θα συνέχιζε να βρίσκεται στον ελλαδικό χώρο; Η πηγή μπορεί να θεωρηθεί πρωτογενής ή δευτερογενής; Δικαιολόγησε την απάντηση σου.

45 Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑΣ
ΠΗΓΗ 21 Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑΣ

46 ΠΗΓΗ 22 ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ

47 ΣΤΙΧΟΙ ΤΩΝ ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ Όταν σφίγγουν το χέρι Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης Πρώτη εκτέλεση: Γρηγόρης Μπιθικώτσης Όταν σφίγγουν το χέρι ] 2x ο ήλιος είναι βέβαιος για τον κόσμο ] 2x Όταν χαμογελάνε ] 2x ένα μικρό χελιδόνι φεύγει μέσα απ' τ' άγρια γένια τους ] 2x Όταν σκοτώνονται, όταν σκοτώνονται ] 2x η ζωή τραβάει την ανηφόρα ] 2x με σημαίες, με σημαίες με σημαίες και με ταμπούρλα Η ζωή τραβάει την ανηφόρα ] 2x με σημαίες, με σημαίες με σημαίες και με ταμπούρλα Όταν σκοτώνονται, όταν σκοτώνονται ] 2x η ζωή τραβάει την ανηφόρα ] 2x με σημαίες, με σημαίες με σημαίες και με ταμπούρλα Θα σημάνουν οι καμπάνες Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης Πρώτη εκτέλεση: Γρηγόρης Μπιθικώτσης Με τόσα φύλλα σου γνέφει ο ήλιος καλημέρα με τόσα φλάμπουρα λάμπει, λάμπει ο ουρανός και τούτοι μέσ' τα σίδερα και κείνοι μεσ' το χώμα. Σώπα όπου να 'ναι θα σημάνουν οι καμπάνες. Αυτό το χώμα είναι δικό τους και δικό μας. Κάτω απ' το χώμα μες στα σταυρωμένα χέρια τους κρατάνε τις καμπάνας το σχοινί, προσμένουνε την ώρα, προσμένουν να σημάνουν την ανάσταση τούτο το χώμα είναι δικό τους και δικό μας δεν μπορεί κανείς να μας το πάρει Σώπα όπου να 'ναι θα σημάνουν οι καμπάνες

48 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Γνωρίζεις τα ονόματα του στιχουργού και του μουσικού των προηγούμενων τραγουδιών; Παρατήρησε προσεκτικά τους στίχους. Θεωρείς πως ενθάρρυναν και εμψύχωναν το λαό; Αναζήτησε τραγούδια που αναφέρονται στη δικτατορία του 1967 και σχολίασε τους στίχους και τη μουσική τους.

49 ΠΗΓΗ 23

50 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Ποιοι συνθέτες αναφέρονται στην παραπάνω πηγή;
Γιατί τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη θεωρούνταν απαγορευμένα; Σε ποιες μορφές τέχνης παρουσιάζονταν λογοκρισία;

51 ΠΗΓΗ 24

52 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Ποιες πληροφορίες μπορούμε να αντλήσουμε απ την πηγή για τα ελληνικά ΄60s ; Εκτός από ελληνικά τραγούδια υπήρχαν και ξένα ; Αν ναι, τι είδους; Τι ήταν οι «μπουάτ» που αναφέρονται στην πηγή ;

53 Στη διάρκεια της συνέντευξής του ο συνθέτης Δ
Στη διάρκεια της συνέντευξής του ο συνθέτης Δ. Μούτσης αναφέρει «ερχότανε ο κόσμος, παρακολουθούσε σιωπηρά, κατανυκτικά, ήταν οι ατμόσφαιρες τέτοιες.» Συγκρίνετε τον τρόπο διασκέδασης με το σημερινό. Σχολιάστε την διαφορετική ερμηνεία που έδιναν οι συνταγματάρχες στους στίχους κάποιον τραγουδιών. Ποιο ήταν το νέο είδος μουσικής που άνθισε τότε; Κάντε έρευνα σχετικά με τους τρόπους διασκέδασης των νέων τότε και σήμερα. Καταγράψτε τα στοιχεία και εξάγετε τα αντίστοιχα συμπεράσματα.

54 ΠΗΓΗ 25 Ακούστε τα παρακάτω τραγούδια…

55 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 1) Ποια κοινωνική ομάδα αντιπροσωπεύουν τα παραπάνω τραγούδια; 2) Τι συναισθήματα σας προκαλούν; 3) Να γίνει σύγκριση της πηγής 25 με την πηγή 22.

56 ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΑΤΗΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
ΠΗΓΗ 26

57 ΠΗΓΗ 27 ΠΗΓΗ 28 http://users.sch.gr/pchaloul/geloiografies.htm
ΠΗΓΗ ΠΗΓΗ 28

58 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Συσχετίστε την πηγή 18 με τη γελοιογραφία της πηγής 26.
Στην πηγή 26 ποια κοινωνική ομάδα αντιπροσωπεύει το χέρι και ποιά η ανθρώπινη φιγούρα; Παρατηρήστε τν πηγή 27.Ποιό συναίσθημα προβάλλεται; Ποιο φαινόμενο καυτηριάζεται στην πηγή 28;

59 Η ΕΝΤΥΠΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑΣ

60 ΑΝΤΙΔΙΚΤΑΤΟΡΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΣΤΗ ΧΑΓΗ
ΠΗΓΗ 29 ΑΝΤΙΔΙΚΤΑΤΟΡΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΣΤΗ ΧΑΓΗ

61 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Υπήρχε συμπαράσταση στην προσπάθεια αντίστασης των Ελλήνων από ανθρώπους του εξωτερικού; Τι ηλικίες παρατηρείται στην εικόνα; Έχετε δει ποτέ πορείες σήμερα; Θυμίζουν την εκδήλωση της φωτογραφίας;

62 ΠΗΓΗ 3Ο Σιωπηλή διαμαρτυρία γυναικών στην Ιταλία σε συμπαράσταση Ελληνίδων κρατουμένων • Στο εξωτερικό οργανώθηκαν πολλές Αντιδικτατορικές ̋ οργανώσεις από Έλληνες μετανάστες, φοιτητές και εξόριστους που ενημέρωναν χωρίς το φόβο της λογοκρισίας. Σημαντικό ρόλο διαδραμάτισαν και τα περιοδικά προσφύγων στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης είτε όσα εκδόθηκαν στον δυτικό κόσμο τα χρόνια της επταετίας. • Μέσα από τα έντυπα αυτά αφυπνιζόταν η διεθνής κοινή γνώμη και πληροφορούταν τα πραγματικά γεγονότα .Ταυτόχρονα ευαισθητοποιούνταν αρκετοί από τους πολιτικούς, τους διανοούμενους, τους καλλιτέχνες και τους δημοσιογράφους, οι οποίοι με τη σειρά τους μπορούσαν να πιέσουν τις ηγεσίες τους υπέρ της απελευθέρωσης του ελληνικού λαού.

63 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Που έγινε η σιωπηλή διαμαρτυρία των γυναικών;
Τι γράφουν οι ταμπέλες που έχουν κρεμάσει στο λαιμό τους οι γυναίκες; Ποιες άλλες ομάδες πληθυσμού ευαισθητοποιήθηκαν και έλαβαν δράση στον αντιδικτατορικό αγώνα;

64 ΠΗΓΗ 31 Η άνθηση ( ) Η περίοδος σηματοδοτεί την άνθηση του αντιδικτατορικού Τύπου στο εξωτερικό. • Το γεγονός αυτό οφείλεται στην ύπαρξη σημαντικού αριθμού αυτοεξορίστων, μεταναστών εργατών και φοιτητών. • Σημαντικό ρόλο έπαιξε επίσης η παρουσία νέων πολιτικών δυνάμεων, όπως το Πανελλήνιο Απελευθερωτικό Κίνημα (ΠΑΚ), και η διάσπαση του 1968. • δημιουργήθηκε μια πανσπερμία εξωκοινοβουλευτικών οργανώσεων της αριστεράς, οι οποίες κυκλοφόρησαν πλήθος περιοδικών και εφημερίδων. • Στα έντυπα αυτά, πέρα από τις ανταποκρίσεις από την Ελλάδα, περιλαμβάνονταν και μεταφράσεις από ξένα περιοδικά και βιβλία για την ενημέρωση των μελών τους.

65 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Παρατηρείστε και σχολιάστε τις εικόνες.
Τι έγινε την χρονική περίοδο ;Που οφείλεται το γεγονός αυτό; Τι περιείχε το υλικό των εντύπων;

66 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΝΑΓΟΥΛΗΣ
66

67 ΠΗΓΗ 32 Ο Αλέξανδρος Παναγούλης γεννήθηκε στην Γλυφάδα. Δευτερότοκος γιος της Αθηνάς Κακαβούλη και του Βασιλείου Παναγούλη, αξιωματικού του στρατού ξηράς. Αδερφός του Γεωργίου Παναγούλη, θύματος του καθεστώτος των Συνταγματαρχών, και του Ευσταθίου Παναγούλη, μετέπειτα πολιτικού άνδρα. Από την πλευρά του πατέρα του κατάγεται από την Λίβρη (Λάμπεια) Ηλείας και από την πλευρά της μητέρας του από το Σύβρο Λευκάδας. Εξαιτίας της κατοχής από τις δυνάμεις του Άξονα, ο Α. Παναγούλης πέρασε μέρος της παιδικής του ηλικίας στη Λευκάδα. Σπούδασε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στην Σχολή Μηχανολόγων-Ηλεκτρολόγων. Ο Αλέξανδρος Παναγούλης (2 Ιουλίου 1939–1 Μαΐου 1979) υπήρξε πολιτικός και ποιητής. Δραστηριοποιήθηκε στον αγώνα κατά της Δικτατορίας της Χούντας των Συνταγματαρχών( ). Παγκόσμια γνωστός, ιδιαίτερα για την θαρραλέα του πράξη, την απόπειρα δολοφονίας του δικτάτορα Γ. Παπαδόπουλου στις 13 Αυγούστου 1968, αλλά και για την αντοχή του στα βασανιστήρια που ακολούθησαν. Στην μεταπολίτευση εκλέχθηκε βουλευτής με την Ένωση Κέντρου (Ε.Κ.). 67

68 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: -Ποια ήταν η καταγωγή του Αλέξανδρου Παναγούλη; -Για ποια πράξη του είναι γνωστός;
68

69 ΠΗΓΗ 33 69

70 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: -<<Δεν επιδίωξα να σκοτώσω έναν άνθρωπο
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: -<<Δεν επιδίωξα να σκοτώσω έναν άνθρωπο. Δεν είμαι ικανός να σκοτώσω έναν άνθρωπο. Επιδίωξα να σκοτώσω έναν τύρρανο >>. Να σχολιάσετε τα λόγια του Αλέκου Παναγούλη. -Ποια ήταν η ποινή που του επιβλήθηκε; -Πότε συλλήφθηκε; -Πού γράφει τα ποιήματα του; -Πότε ελευθερώθηκε; -Τι ρόλο παίζει η Οριάνα Φάλάτσι στη ζωή του; -Πώς και πότε πέθανε; 70

71 Ποιητικό έργο Ο Αλέξανδρος Παναγούλης στις φυλακές του Μπουγατίου γράφει τα καλύτερα του ποιήματα στον τοίχο του κελιού του ή σε μικροσκοπικά παλιόχαρτα, με μελάνι συχνά το ίδιο του το αίμα. Πολλά από τα ποιήματα του δεν διασώθηκαν. Αρκετά όμως από αυτά είτε κατάφερε να τα βγάλει από την φυλακή με διάφορους τρόπους είτε να τα ξαναγράψει αργότερα χάρη στο ισχυρό μνημονικό του. Το 1972, ενώ ήταν ακόμη στη φυλακή, εκδίδεται στο Παλέρμο η πρώτη ποιητική του συλλογή στα Ιταλικά Altri seguiranno: poesie e documenti dal carcere di Boyati (Άλλοι θα ακολουθήσουν: ποίηση και ντοκουμέντα από τις Φυλακές του Μπογιατίου) με εισαγωγικό σημείωμα από τον Ιταλό πολιτικό Φερούτσιο Πάρη και τον Ιταλό σκηνοθέτη και καλλιτέχνη Πιέρ Πάολο Παζολίνι. Για το έργο του αυτό ο Α. Παναγούλης βραβεύτηκε με το Διεθνές Βραβείο Λογοτεχνίας Βιαρέτζιο (Premio Viareggio Internazionnale) τη χρονιά που ακολούθησε. Μετά την απελευθέρωση του ο Α. Παναγούλης εξέδωσε στο Μιλάνο την δεύτερή του ποιητική συλλογή στα Ιταλικά Vi scrivo da un carcere in Grecia (Μέσα από Φυλακή σας γράφω στην Ελλάδα) με εισαγωγικό σημείωμα από τον Πιέρ Πάολο Παζολίνι. Είχε προηγηθεί η έκδοση στα ελληνικά τετραδίων όπως η συλλογή με τίτλο Η Μπογιά. ΠΗΓΗ 34 71

72 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: -Με ποιον τρόπο επιβιώνει ο Αλέξανδρος Παναγούλης στις φυλακές; -Πότε και που εκδόθηκε η πρώτη και δεύτερη ποιητική συλλογή του; Πώς ονομάζοταν; 72

73 ΠΗΓΗ ΠΗΓΗ 36 Η ΜΠΟΓΙΑ Ζωντάνεψα τους τοίχους φωνή τους έδωσα πιο φιλική να γίνουν συντροφιά Κι οι δεσμοφύλακες ζητούσαν να μάθουνε που βρήκα τη μπογιά Οι τοίχοι του κελιού το μυστικό το κράτησαν κι οι μισθοφόροι ψάξανε παντού Όμως μπογιά δε βρήκαν Γιατί στιγμή δε σκέφτηκαν στις φλέβες μου να ψάξουν

74 ΠΗΓΗ ΠΗΓΗ 38 ΚΟΙΝΟΙ ΟΙ ΕΧΘΡΟΙ ΜΑΣ Πώς να βρεθώ κοντά στους Βάσκους; Στους Κούρδους πώς να δείξω την αγάπη μου; Στη Νότιο Αφρική στη Ροδεσία πώς να τρέξω; Στους Νέγρους, πώς να πω πως βρίσκομαι κοντά τους; Στην Ινδοκίνα πώς να φτάσω; Της Βεγγάλης το Λαό πως ν’ αγκαλιάσω; Την πολεμίστρα μου ν’ αφήσω δεν μπορώ Μ’ ας ξέρουνε πως τους εχθρούς τους κι εμείς εδώ τους πολεμάμε Κοινοί οι εχθροί μας Δικοί τους και δικοί μας Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ Τρία βήματα μπροστά και τρία πίσω πάλι Χίλιες φορές την ίδια διαδρομή Έξη χιλιάδες βήματα… Ο σημερινός περίπατος με κούρασε ίσως γιατί τα βήματα μετρούσα Τώρα σταμάτησα μα αύριο αντίθετα θ’ αρχίσω να βαδίζω (η ποικιλία ομορφαίνει τη ζωή) και κάτι άλλο σκέφτομαι μικρότερα τα βήματα αν κάνω τέσσερα – τέσσερα μπορεί να τα μετρώ! Καλά το σκέφτηκα Πιο όμορφη θα γίν’ η διαδρομή!!...

75 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ -Σχολιάστε το εξώφυλλο της ποιητικής συλλογής του Α.Παναγούλη. -Πως παρουσιάζεται η ψυχική κατάσταση του Παναγούλη μέσα από τα ποιήματα του; -Τι συναισθήματα σας προκαλούνται με την ανάγνωση των παραπάνω ποιημάτων;

76 ΠΗΓΗ 39 Κάποια αποσπάσματα επιστολών και σημειωμάτων του, από τα χρόνια της φυλακής, είναι αποκαλυπτικά και τρομάζουν: «… Και πήγαμε στο Μπογιάτι στις φυλακές. Με ρίξανε σ’ ένα κελί χωρίς κρεβάτι, οι τοίχοι βρεγμένοι και πράσινοι από την υγρασία, με χειροπέδες μόνιμα, κήρυξα απεργία πείνας ή μάλλον τη συνέχισα γιατί από την επομένη της δίκης δεν ελάμβανα τροφή … Επέτρεψαν στη μητέρα μου να με επισκεφθεί και μου υποσχέθηκαν βελτίωση των συνθηκών κρατήσεως. Έμεινα όμως δεμένος και ριγμένος στο πάτωμα. Τα χέρια μου είχαν πληγωθεί και πυορροούσαν, το κελί βρομούσε τόσο ώστε και οι σκοποί δεν μπορούσαν να σταθούν έξω από την πόρτα. Μέσα στο κελί υπήρχε μια τρύπα που έπρεπε να πηγαίνω για τις σωματικές μου ανάγκες … »

77 «… Απομόνωση. Ιούνιος Μετά από μια απόπειρα απόδρασης που έκανα στις 2 Ιουνίου. Μου είχανε αφαιρέσει τα πάντα. Δεν είχα ούτε ένα μολύβι ούτε λίγο χαρτί. Ούτε ένα βιβλίο ή μια εφημερίδα. Η απομόνωση γινόντανε σκληρότερη. Με αίμα ζωγράφιζα στους τοίχους του τάφου μου την αηδία μου για την Χούντα, την οργή μου και την απόφαση για συνέχιση του αγώνα. Αυτές οι γραμμένες με αίμα λέξεις, ήταν πραγματικά ζωγραφιές που “ομόρφαιναν” το κελί μου. Ήταν μια συντροφιά που όταν την σκότωναν εγώ την ανάσταινα με καινούργιο αίμα. Αυτούς τους στίχους τους πρωτόγραψα με αίμα εκείνες τις μέρες, πάνω σ’ ένα πακέτο τσιγάρων.».

78 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Ποιος είναι ο δημιουργός της παραπάνω πηγής;
Ποιες ήταν οι συνθήκες κράτησης των φυλακισμένων; Σε ποιες ενέργειες οδήγησε τον Παναγούλη η σκληρή απομόνωση;

79 ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Να ξαναδιαβάσετε τις παραπάνω πηγές και να γράψετε ένα μικρό κείμενο για τη ζωή και τη δράση του Αλέξανδρου Παναγούλη. 79

80 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΒΑΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ
-Γύρω από κάθε έννοια γράψτε λέξεις που είναι σχετικές με το περιεχόμενο όλης της ενότητας. ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ 80

81 ΣΤΟΧΟΙ ΠΗΓΕΣ ΔΡΑΣΤΗ-ΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΞΙΟΛΟ-ΓΗΣΗ ΔΗΛΩΤΙΚΟΙ ΠΗΓΗ 1 διαφ.8,
-Να προσεγγίσουν ιστορικά την περίοδο την περίοδο της δικτατορίας ΠΗΓΗ 1 διαφ.8, >> 31 διαφ. 64 ΠΗΓΗ 1 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1,2 διαφ.9 ΠΗΓΗ 31 : ΕΡΩΤΗΣΗ 2,διαφ.65 -Να μάθουν τα παιδιά ποιές συγκεκριμένες ομάδες έλαβαν δράση στην αντίσταση καθώς και ποιά σημαντικά πρόσωπα διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο. ΠΗΓΗ 1,διαφ 8 >> 6,διαφ 12 >> 25,διαφ.54 >> 30,διαφ.62 >> 32,διαφ 67 >> 33,διαφ.69 ΠΗΓΗ 1 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1 διαφ.9 ΠΗΓΗ 6 :ΕΡΩΤΗΣΗ 2 διαφ. 13 ΠΗΓΗ 6 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1 διαφ.13 ΠΗΓΗ 25 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1 διαφ.55 ΠΗΓΗ 30 : ΕΡΩΤΗΣΗ διαφ.63 ΠΗΓΗ 32 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1,2 διαφ.68 ΠΗΓΗ 33 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1,6 διαφ.70 -Να γνωρίσουν τα παιδιά τους τρόπους και τα μέσα που χρησιμοποίησαν οι Έλληνες πολίτες προκειμένου να αντισταθούν στη δικτατορία. ΠΗΓΗ 17,διαφ.36 >> ,διαφ.46 >> ,διαφ.49 >> ,διαφ.51 >> ,διαφ.60 >> ,διαφ.62 >> ,διαφ.73 >> ,διαφ.74 >> ,διαφ.74 ΠΗΓΗ 17 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1,2,3 διαφ.37 ΠΗΓΗ 22 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1,2,3 διαφ.47 ΠΗΓΗ 23 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1,2,3 διαφ.50 ΠΗΓΗ 24 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1,2,3 διαφ.52 ΠΗΓΗ 29 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1,2,3 διαφ.61 ΠΗΓΗ 30 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1,2,3 διαφ.63 ΠΗΓΕΣ 36.37,38 ΕΡΩΤΗΣΗ:2 διαφ.75 Να πληροφορηθούν τα παιδιά σχετικά με τον τρόπο γραφής και το περιεχόμενο των αντιστασιακών μηνυμάτων. ΠΗΓΗ 4 διαφ. 10 >> διαφ. 10 >> ,διαφ. 32 >> ,διαφ. 60 >> ,διαφ. 62 ΠΗΓΗ 4,5 :ΕΡΩΤΗΣΗ : 1,2 διαφ. 11 ΠΗΓΗ 16 : ΕΡΩΤΗΣΗ 3 διαφ. 33 ΠΗΓΗ 29 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1,2,3 διαφ. 61 ΠΗΓΗ 31 : ΕΡΩΤΗΣΗ 3 διαφ. 63 81

82 Να κατανοήσουν τους λόγους για τους οποίους οι Έλληνες πολίτες αντέδρασαν στο καθεστώς της δικτατορίας. ΠΗΓΗ 3,διαφ. 10 >> , διαφ. 12 ΠΗΓΗ 3 :ΕΡΩΤΗΣΗ 3 διαφ. 11 ΠΗΓΗ 6 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1διαφ. 13 ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΟΙ Να μάθουν τα παιδιά να κρίνουν την αντικειμενικότητα και την υποκειμενικότητα των ιστορικών πηγών. ΠΗΓΗ 7,διαφ. 14 >> 16,διαφ. 32 >> 39,διαφ. 76 ΠΗΓΗ 7 :ΕΡΩΤΗΣΗ 3 διαφ. 15 ΠΗΓΗ 16 : ΕΡΩΤΗΣΗ 5 διαφ. 33 ΠΗΓΗ 39 :ΕΡΩΤΗΣΗ 1 διαφ. 77 Να αποκτήσουν τα παιδιά κριτικό και επιστημονικό τρόπο προσέγγισης της γνώσης. ΠΗΓΗ 13, διαφ. 25 >> , διαφ. 26 >> , διαφ.32 >> , διαφ. 43 ΠΗΓΕΣ 13,14 :ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 1,2 διαφ. 27 ΠΗΓΗ 16 : ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 1,2,3 διαφ. 33 ΠΗΓΗ 20 : ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 1,2,3 διαφ. 44 Να κατανοήσουν την έννοια της εμπρόθετης λειτουργίας της πηγής. (δηλαδή την πρόθεση του δημιουργού) ΠΗΓΗ 26. διαφ.56 ΠΗΓΕΣ 27,28 διαφ.57 ΠΗΓΗ 26,27,28 :ΕΡΩΤΗΣΗ 2,3,4 διαφ.58 Να έρθουν σε επαφή τόσο με αφηγηματικές όσο και με πολυτροπικές πηγές. ΠΗΓΗ 10,διαφ.18 >> διαφ.19 >> ,διαφ.28 >> ,διαφ.32 >> ,διαφ.49 >> ,διαφ.51 >> ,διαφ.71 ΠΗΓΗ 10,11 : ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 1,2 διαφ.20 ΠΗΓΗ 15 : ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ διαφ.29 ΠΗΓΗ 34 : ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 1,2 διαφ.72 82

83 ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΕΣ ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ
Να κάνουν υποθέσεις ,να συγκρίνουν και να εξάγουν συμπεράσματα. ΠΗΓΗ 12, διαφ. 21 >> , διαφ. 28 >> , διαφ. 32 >> , διαφ. 38 >> , διαφ. 41 >> , διαφ. 51 >> , διαφ. 53 >> , διαφ. 76 ΠΗΓΗ 12 :ΕΡΩΤΗΣΗ 2 διαφ. 22 ΠΗΓΗ 15 : ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ διαφ. 29 ΠΗΓΗ 16 : ΕΡΩΤΗΣΗ 4 διαφ. 33 ΠΗΓΗ 18 : ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ διαφ. 39 ΠΗΓΗ 19 : ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 διαφ. 42 ΠΗΓΗ 24 : ΕΡΩΤΗΣΗ 7 διαφ. 52 ΠΗΓΗ 25 : ΕΤΩΤΗΣΗ 3 διαφ. 54 ΠΗΓΗ 39 : ΕΡΩΤΗΣΗ 2 διαφ. 77 ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΙ Εξοικείωση των παιδιών με τις εξής έννοιες: Αντίσταση, Δικτατορία ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΒΑΣΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ διαφ. 80 ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΕΣ ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ Καλλιέργεια ενεργών και ευαισθητοποιημένων πολιτών απέναντι στην υπεράσπιση των κοινωνικών δικαιωμάτων ΠΗΓΗ 4, διαφ. 10 >> 5, διαφ. 10 >> 36, διαφ. 73 >> 37, διαφ. 74 >> διαφ. 74 ΠΗΓΕΣ 4,5 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1,2 διαφ.11 ΠΗΓΕΣ 36,37,38 ΕΡΩΤΗΣΗ 3 διαφ. 75 Αναγνώριση της αξίας των πηγών για την ολόπλευρη και αντικειμενική γνώση της ιστορίας. ΠΗΓΗ 7,διαφ. 14 >> 9, διαφ. 16 ΠΗΓΗ 7 :ΕΡΩΤΗΣΗ 3 διαφ. 15 ΠΗΓΗ 9 : ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ διαφ. 17 83

84 Να αποκτήσουν δημοκρατική συνείδηση και να μάθουν να υπερασπίζονται το δημοκρατικό πολίτευμα.
ΠΗΓΗ 18, διαφ. 38 >> , διαφ. 46 ΠΗΓΗ 18 : ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 διαφ. 39 ΠΗΓΗ 22 : ΕΡΩΤΗΣΗ 1,2,3 διαφ. 48


Κατέβασμα ppt "ΘΕΜΑ:Η ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑΡΧΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google